kabelinternet op kot

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Geus
Starter
Starter

Beste Userbase leden

Ik huur momenteel een kot in Brussel van een private eigenaar. Iedereen betaalt aan de eigenaar een vast huurbedrag en krijgt in ruil daarvoor ook toegang tot Wifi via het VOO internetabonnement van de eigenaar. Omdat de wifi niet zo stabiel is, ben ik op onderzoek gegaan in de hoop een kabel te kunnen gebruiken. In mijn kamer op de eerste verdieping kwam ik deze kabel (blauw, wit, paars, groen, en dan nog een koperdraad zonder omhulsel) tegen. Deze gaat richting de gang, maar het is niet zo duidelijk waar deze verder heen gaat. Ik weet dus ook niet of deze kabel ergens op aangesloten is. Op het gelijkvloers is een modem waar slechts 1 ethernet kabel in zit, op de bovenste verdieping hangt een access point en een switch waarvan alle poorten in gebruik zijn.

Wat voor kabel is dit? Zou ik hier een RJ45 connector aan kunnen hangen en deze kunnen verbinden met mijn eigen switch om zo stabieler internet te hebben dan de Wifi? Merk op dat ik niet te veel wijzigingen kan gaan aanbrengen of eigen kabels door de rest van het gebouw kan gaan leggen, aangezien dit een kot is dat ik huur.

Bedankt alvast
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit is meer dan waarschijnlijk een telefoniekabel, eventueel een Proximus-aansluitkabel: https://www.weethet.be/Belgacom_soorten ... abels.html
Over zo'n kabel ethernet sturen is niet zo'n goed idee. Technisch wellicht wel mogelijk om 100 Mbps linksnelheid te halen als je 4 aders aansluit, maar dan mag je je niet vergissen van kleurcode in de RJ45-connector waar in principe plaats is voor 8 aders.
Een eigen Wifi-router in client mode waarbij je de antennes richting het access point richt is misschien een beter idee. Ofwel de switch vervangen door een model met wat extra poorten.

In overleg met de eigenaar kan jij wel een bekabelde verbinding (laten) aanleggen. Je kan het minstens eens bespreken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

Het zal idd wellicht een oude telefoonkabel geweest zijn. Over 4C kan je Fast Ethernet (100 Mbit/s) krijgen, wat genoeg is voor 1 persoon en wellicht zeker niet trager dan wat je nu krijgt over WiFi als die router niet vlakbij staat. Je zal dan wel moeten uitzoeken waar die kabel uitkomt, en of je die met de switch kan verbinden. Je zal ze ook zelf moeten termineren met RJ45, en dat zal aan beide kanten juist en identiek moeten gebeuren (je kan niet zomaar de draden gelijk waar steken in de connector).

Dat is niet zo eenvoudig als je dit nog nooit gedaan hebt, temeer omdat alle tutorials die je vindt over "klassieke" 8P8C zullen gaan, je zal ene moeten vinden die specifiek over 4C in een RJ45 gaat. Maar het is zeker mogelijk, ik heb dat indertijd ook gedaan met een ondervloerse kabel die beschadigd was en waarvan er nog maar 4 draden werkten en die men niet wou vervangen. Over die kabel loopt er nu perfect 100 Mbit/s.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

CCatalyst schreef: 19 aug 2023, 21:10 Over 4C kan je Fast Ethernet (100 Mbit/s) krijgen, wat genoeg is voor 1 persoon en wellicht zeker niet trager dan wat je nu krijgt over WiFi als die router niet vlakbij staat. Je zal dan wel moeten uitzoeken waar die kabel uitkomt, en of je die met de switch kan verbinden. Je zal ze ook zelf moeten termineren met RJ45, en dat zal aan beide kanten juist en identiek moeten gebeuren (je kan niet zomaar de draden gelijk waar steken in de connector).
Hier moet ik jullie corrigeren.

Met een 4C UTP kabel (2 twisted pairs!) zal je inderdaad 100 Mbps kunnen krijgen. Maar met een oude telefoonkabel (vb VVT 4 x 0.6 mm2) zal je heel veel "collisions" krijgen, en wellicht zelfs geen verbinding.

Ik heb ooit (jaren '90) telefoonkabel gebruikt om internet te hebben in de kamers van de studerende kinderen, en alleen mits het gebruiken van een oude 10 Mbps hub kon ik stabiele 10 Mbps verbingen krijgen :cry: Wat in die tijd natuurlijk een luxe was, gezien mijn eerste ADSL modem maar een sync had van 4.6 Mbps (en mijn eerste Motorola Telenet modem ging ook geknepen was op 10 Mbps) :-)
CCatalyst schreef: 19 aug 2023, 21:10 Dat is niet zo eenvoudig als je dit nog nooit gedaan hebt, temeer omdat alle tutorials die je vindt over "klassieke" 8P8C zullen gaan, je zal ene moeten vinden die specifiek over 4C in een RJ45 gaat. Maar het is zeker mogelijk, ik heb dat indertijd ook gedaan met een ondervloerse kabel die beschadigd was en waarvan er nog maar 4 draden werkten en die men niet wou vervangen. Over die kabel loopt er nu perfect 100 Mbit/s.
Bij 4C moet je volgende pinnen gebruiken:
- eerste paar: pin 1 + 2
- tweede paar: pin 3 + 6

Maar krimpen van een RJ45 stekker op een VVT kabel zal inderdaad niet goed meevallen. Beter een UTP snoertje in 2 knippen en volgende paren gebruiken (doorlussen op de VVT met scotch locks):
- eerste paar: oranje/wit + oranje (1+2)
- tweede paar: groen/wit + groen (3+6)

De "paren" op de telefoniekabel zijn dan:
- eerste paar: blauw + wit
- tweede paar: paars + groen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

philippe_d schreef: 20 aug 2023, 10:56 Met een 4C UTP kabel (2 twisted pairs!) zal je inderdaad 100 Mbps kunnen krijgen. Maar met een oude telefoonkabel (vb VVT 4 x 0.6 mm2) zal je heel veel "collisions" krijgen, en wellicht zelfs geen verbinding.
Dat hangt er eigenlijk wat vanaf, we weten niet over welke afstand het gaat, maar over korte afstanden - laat ons zeggen niet meer dan 10 à 15 meter - kan dit wel degelijk nog werken zolang de kabel zelf intact is tenminste. Juister gezegd: het is het proberen waard, want je hebt er niets mee te verliezen eigenlijk, en het is een leuke leerervaring. Mogelijks haal je wel nooit de volle 100 Mbps door frames die droppen, maar wel een snelheid die nog hoog genoeg is. Als het toch niet werkt, zijn er nog wel alternatieven, maar die zullen extra apparatuur vereisen en dus meer geld kosten.

Zelf heb ik ook ethernetkabels die hopeloos niet up-to-spec zijn, oa SlimRun (dat bewust enkel beschikbaar is tot 15 meter) en ook zelfgemaakte probeersels, en zolang de afstand maar beperkt blijft heb ik dat altijd werkende gekregen.

Over langere afstanden mag je dit wel vergeten, daar heb je zeker gelijk in.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Geus schreef: 19 aug 2023, 17:05 Op het gelijkvloers is een modem waar slechts 1 ethernet kabel in zit, op de bovenste verdieping hangt een access point en een switch waarvan alle poorten in gebruik zijn.
In jouw geval zou ik toch proberen met een stel Powerlines.
Zet één Powerlines bij de modem.
Indien je daar geen vrij stopcontact hebt, haal dan de voeding van de modem uit het stopcontact, en sluit de modem aan op de Powerline.
De Wifi Powerline zet je dan ergens op de eerste verdieping (of in je kamer, dan kan je er nog een bedraad toestel op aansluiten).
Stel deze in met hetzelfde SSID en paswoord, zodat je lotgenoten er ook gebruik van kunnen maken ..

Hoewel Powerlines niet de meest performante resultaten geeft, zal je waarschijnlijk nog betere snelheden hebben dan via de brakke wifi van boven, of via de oude telefoonkabel van beneden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”