Hallo,
Allereerst, bedankt iedereen voor de hulp in het verleden met betrekking tot o.a. VOIP.
Nu heb ik nog een alarm dat ik wil laten bellen. Het gaat om een alarm dat momenteel via een analoge telefoonkabel verbonden is met een aparte telefoon modem van mijn provider (Telenet) met batterij en achtereenvolgens belt naar verschillende vaste en GSM-toestellen. Het alarm gedraagt zich gewoon als een analoge telefoon en belt, het enige bijzondere is dat wanneer een bepaalde cijfertoets wordt ingedrukt door de ontvanger het alarm stopt met bellen (ik ga ervan uit dat dit gewoon een DTMF toon is).
Dit werkt momenteel goed. Nu betalen we echter meer dan 26 euro per maand voor een telefoonlijn van Telenet die enkel gebruikt wordt voor het alarm en gebeld te worden (dit laatste wil ik opvangen met VOIP). Bovendien wanneer in de straat de Telenet-kabel wordt doorgeknipt werkt mijn alarm niet (reeds gebeurd bij iemand in de buurt), al is dit maar een klein nadeel.
Mijn eerste voorstel is om te werken via het mobiele netwerk (2G/3G/4G) (het telefoonnetwerk en niet het datanetwerk).
Nu zag ik onlangs deze voorbijkomen: https://be.hardware.info/nieuws/85918/b ... rs-van-avm viewtopic.php?t=64360.
1) Zou ik met zo'n Fritzbox 6850 LTE (te koop bij bol.com voor zo'n 179 euro) kunnen bellen via VoLTE (4G) op een Belgische netwerk (Orange, Proximus of Base) met een prepaid simkaart?
2)Werken DTMF tonen?
3) Bestaat er een batterij om de Fritzbox bij uitval van elektriciteit nog even te voeden? Ik heb op internet al wat UPS'en van APC gevonden, maar is dit niet een (te) zware batterij hiervoor?
Ik heb eerder al een 4G simbox geprobeerd van een Nederlandse winkel, het alarm belt hiermee wel maar schakelt zich zelden uit wanneer de toets wordt ingedrukt (kan de toets niet ontvangen).
Alternatief is om voor het alarm ook VOIP (van OVH) te gaan gebruiken, goed wetende dat de huidige Telenet-oplossing ook een dure VOIP is in feite. Het nadeel dat ik hier zie is dat wanneer het internet platligt of de kabel in de straat wordt doorgeknipt mijn alarm niet werkt. Bovendien is ook hier de vraag of de tonen werken (op internet las ik dat de kans bestaand maar klein is) en moeten én mijn modem én de NTU én de VOIP ATA onder een batterij of UPS geplaatst worden.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Fritzbox: bellen via simkaart
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 25 keer
De kans is zeer klein. Om te kunnen bellen via 4g/LTE moet bij een Belgische providerGigabit schreef: 07 aug 2023, 19:32 Nu zag ik onlangs deze voorbijkomen: https://be.hardware.info/nieuws/85918/b ... rs-van-avm viewtopic.php?t=64360.
1) Zou ik met zo'n Fritzbox 6850 LTE (te koop bij bol.com voor zo'n 179 euro) kunnen bellen via VoLTE (4G) op een Belgische netwerk (Orange, Proximus of Base) met een prepaid simkaart?
- VoLTE gecativeerd worden op jouw Sim kaart
- een toestel gebruiken dat niet alleen compatibel is, maar ook door de provider ondersteund wordt. Geen idee of de Fritz!box 6850 LTE op de lijst van ondersteunde toestellen staat bij een van onze providers
)
Geen idee. DTMF werkt in ieder geval uitgaand (het toestel aangesloten op een Fritz!Box kan DTMF signalen sturen), maar in jouw geval is het de ontvanger die DTMF wil sturen naar een analoog toestel aangesloten op een Fritz!Box (= het alarm).
Een kleine noodvoeding met een 12V batterij zou het moeten doen (ik herinner mij eens zo'n schema gezien te hebben in een post van wirelessbelgïe)Gigabit schreef: 07 aug 2023, 19:32 3) Bestaat er een batterij om de Fritzbox bij uitval van elektriciteit nog even te voeden? Ik heb op internet al wat UPS'en van APC gevonden, maar is dit niet een (te) zware batterij hiervoor?
Bij Telenet kan je een "NIU met Life support" krijgen.Gigabit schreef: 07 aug 2023, 19:32 Alternatief is om voor het alarm ook VOIP (van OVH) te gaan gebruiken, goed wetende dat de huidige Telenet-oplossing ook een dure VOIP is in feite. Het nadeel dat ik hier zie is dat wanneer het internet platligt of de kabel in de straat wordt doorgeknipt mijn alarm niet werkt. Bovendien is ook hier de vraag of de tonen werken (op internet las ik dat de kans bestaand maar klein is) en moeten én mijn modem én de NTU én de VOIP ATA onder een batterij of UPS geplaatst worden.
Bij stroomuitval zorgt een intern relais ervoor dat de modem-uitgang verbonden wordt met de intro. Op die manier behoudt de modem het inkomend signaal.
Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je een noodvoeding hebt voor modem en router.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 274 keer
- Bedankt: 89 keer
Ik betwijfel of het zinvol is om een eigen batterij-backup systeem te voorzien op een telenet installatie. Ik had tot een tijd geleden ook mijn modem, niu en router op een ups staan, maar zodra er een uitval op het elektriciteit net voorkwam, zat ik toch telkens zonder signaal. Mijn wifi bleef wel werken, maar zonder internet. Ik denk niet de telenet een batterij-backup heeft op de voedingen van de tussenliggende versterkers. Zodra er ook maar één versterker in een lijn zonder spanning valt, is het gedaan met internet/TV voor iedereen verderop op die lijn. Ik heb de ups er dan ook uiteindelijk tussenuit gehaald. Deze had geen nut.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Nog even doorgaand op het bellen via een simkaart in een simbox/mobiele router, zou via het mobiele netwerk over 2G/3G wel werken? Werken hier DTMF tonen in beide richtingen?
Ik lees dat Orange tot 2030 nog 2G ondersteunt dus wat dat betreft zitten we dan even safe.
Ook met de installateur is intussen contact opgenomen.
Ik lees dat Orange tot 2030 nog 2G ondersteunt dus wat dat betreft zitten we dan even safe.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Afhankelijk van het risico van OP natuurlijk. Je kan gaan overbeveiligen op zowel communicatievlak als stroomtoevoer, maar overbeveiligen = meer schakels en dus mogelijkheden tot falen van hardware.jaker schreef: 08 aug 2023, 07:39 Ik betwijfel of het zinvol is om een eigen batterij-backup systeem te voorzien op een telenet installatie. ... Deze had geen nut.
Wat zowel Telenet als Proximus betreft, inderdaad, totaal nutteloos als het net eruit ligt, er zijn hier en daar wel noodvoedingen, maar voor zover ik al heb meegemaakt gaan die niet zo lang mee, en in de straatkasten van Telenet zit sowieso al niks.
Vandaar een 4G (LTE) back-up met fallback naar 3G/2G tegenwoordig nog het beste is als primaire (bellen of sms'en) communicatie, en secundair via Internet (app op smartphone + e-mail).
Na 3 UPS'en die hier faalden net na de garantietermijn heb ik er geen meer bijgekocht voor thuis (rack 1 + 2 + locatie modem). Het is gewoonweg nutteloos daar nog kosten in te maken, je bent dan tegenwoordig beter af met zonnepanelen en een 'thuisbatterij'.
Met de installeur bespreken dus, men kent hier niet alle details van uw installatie en risico.Gigabit schreef: 08 aug 2023, 09:11 Nog even doorgaand op het bellen via een simkaart in een simbox/mobiele router, zou via het mobiele netwerk over 2G/3G wel werken? Werken hier DTMF tonen in beide richtingen?
PSTN is volledig voorbij en de nog overblijvende abonnementen zijn inderdaad prijzig. 2G/3G/4G/5G met sms/voice is de enige mogelijkeid + Internet (maar dan met een app op smartphone + eventueel e-mail berichten). En anders enkel Internet met meldkamer + 4G back-up. Communicatie met een meldkamer over vast Internet of 4G gaat immers sneller dan bellen. Als je onbereikbaar bent gebeurd er dan immers ook niks tenzij je meerdere nrs. insteld...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Momenteel helaas nog geen antwoord van de installateur.
Ter info: op dit moment werkt het al jaren perfect op deze manier: een vaste lijn van Telenet (eigenlijk onderhuids ook VOIP), aangesloten op een aparte telefoonmodem met battery pack + een NIU met een relais inderdaad. Het alarm en de kiezer hebben zelf ook een batterij. Dit is zoals in de eerste post gezegd echter geen optie meer gezien deze lijn me meer dan 26 euro per maand kost voor alleen het alarm en gebeld te worden.
Wat ik nu wil is hetzelfde behouden maar dan zonder die grote kost.
- Een geteste simbox met VoLTE werkte niet met de DTMF tonen en bellen over VoLTE zal wellicht ook nooit werken gezien dit in BE niet ondersteund wordt.
-Een simbox met 2G of 3G werkt wel in België, wellicht werken DTMF-tonen ook wel met een ander model van simbox, alleen is dit maar een tijdelijke oplossing (Proximus en Telenet stoppen met 2G in 2027, Orange in 2028-2028 dacht ik). Vb simbox die ik zie: Vodafone RL300/RL500, deze zou ik kunnen kopen via ebay.de en testen, maar helaas niet terug te sturen indien het toch niet werkt. De simbox zou ook op een batterij moeten komen, of kan misschien wel op de voeding van het alarm aangesloten worden.
-Rest nog de oplossing om gewoon met OVH VOIP en een ATA te werken, en deze ATA en de telenet internetmodem ook onder een batterij te zetten. Vraag is ook hier of de DTMF tonen gaan werken, maar dit valt eens te testen natuurlijk.
Nog een mogelijke andere optie: tussen het alarm en de analoge telefoonkiezer zit gewoon een kabeltje dat een elektrisch contactje maakt (3 contactjes op het eerste zicht, voor verschillende doeleinden). Bestaat er geen sensortje om dit contact te detecteren en vervolgens via internet een melding via een app op mijn iPhone te krijgen? Dan kan de kiezer en het hele gedoe met ondersteuning voor DTMF-tonen van de ontvanger eruit. Wel moet ik dan mijn internetmodem en die sensor onder een batterij plaatsen, maar OK. Ik zou zelfs via een 4G/5G dataroutertje kunnen werken voor de verbinding, in tegenstelling tot VoLTE simbox'en zijn deze wel gewoon te koop en ondersteund in België.
Ter info: op dit moment werkt het al jaren perfect op deze manier: een vaste lijn van Telenet (eigenlijk onderhuids ook VOIP), aangesloten op een aparte telefoonmodem met battery pack + een NIU met een relais inderdaad. Het alarm en de kiezer hebben zelf ook een batterij. Dit is zoals in de eerste post gezegd echter geen optie meer gezien deze lijn me meer dan 26 euro per maand kost voor alleen het alarm en gebeld te worden.
Wat ik nu wil is hetzelfde behouden maar dan zonder die grote kost.
- Een geteste simbox met VoLTE werkte niet met de DTMF tonen en bellen over VoLTE zal wellicht ook nooit werken gezien dit in BE niet ondersteund wordt.
-Een simbox met 2G of 3G werkt wel in België, wellicht werken DTMF-tonen ook wel met een ander model van simbox, alleen is dit maar een tijdelijke oplossing (Proximus en Telenet stoppen met 2G in 2027, Orange in 2028-2028 dacht ik). Vb simbox die ik zie: Vodafone RL300/RL500, deze zou ik kunnen kopen via ebay.de en testen, maar helaas niet terug te sturen indien het toch niet werkt. De simbox zou ook op een batterij moeten komen, of kan misschien wel op de voeding van het alarm aangesloten worden.
-Rest nog de oplossing om gewoon met OVH VOIP en een ATA te werken, en deze ATA en de telenet internetmodem ook onder een batterij te zetten. Vraag is ook hier of de DTMF tonen gaan werken, maar dit valt eens te testen natuurlijk.
Nog een mogelijke andere optie: tussen het alarm en de analoge telefoonkiezer zit gewoon een kabeltje dat een elektrisch contactje maakt (3 contactjes op het eerste zicht, voor verschillende doeleinden). Bestaat er geen sensortje om dit contact te detecteren en vervolgens via internet een melding via een app op mijn iPhone te krijgen? Dan kan de kiezer en het hele gedoe met ondersteuning voor DTMF-tonen van de ontvanger eruit. Wel moet ik dan mijn internetmodem en die sensor onder een batterij plaatsen, maar OK. Ik zou zelfs via een 4G/5G dataroutertje kunnen werken voor de verbinding, in tegenstelling tot VoLTE simbox'en zijn deze wel gewoon te koop en ondersteund in België.