optimale configuratie draadloos netwerkje ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dix55
Starter
Starter

Hallo,

kan hier iemand licht in de duisternis laten schijnen & mij laten weten wat ik voor volgende netwerkconfiguratie exact nodig heb ?

Ik heb 2 pc's :
- pc 1 is met een pci-kaartje draadloos verbonden via een acces point (AP staat op 1e verdieping) met internet/telenet
- pc 2 staat in netwerk met pc 1 via een utp kabel

-> bedoeling is om twee printers via een wireless printserver met de pc's te verbinden

Ik schaf me voor pc 2 een usb-stick voor draadloos netwerk aan, maar heb enkele vragen ivm de beste aansluiting voor pc 1.

1) Volstaat de op pc 1 bestaande draadloze pci kaart (verbonden met telenet via een acces point boven) om ook vanaf deze pc te printen of installeer ik hier ook best zo'n extra draadloze usb netwerkstick ?

2) Ik neem aan dat ik in dat laatste geval de twee pc's draadloos in netwerk kan verbinden via de usbsticks, waardoor de utp kabel tussen de twee (loopt via de muur buiten en is nu niet meteen zo mooi om naar te kijken) overbodig wordt ?

3) Gaat dat (print / pc) netwerk niet interfereren met de wifi telenet connectie ?

Thx om me hier even op weg te helpen !

Geert
mr_willes
Plus Member
Plus Member

Als je de 2e pc voorziet van een draadloze verbinding dan zou het verder allemaal moeten functioneren. printen en internet gaat goed langs elkaar af. Beide pc's zouden op beide printers moeten kunnen printen en de pc's zien elkaar ook. Extra draadloos op de 2e pc is niet nodig (maar wel goed voor de economie :wink: )
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
dix55
Starter
Starter

thx !

Ik heb al genoeg geïnvesteerd in de economie de laatste weken :wink:

Goed dat ik geen extra netwerkkaartje nodig heb - dacht eigenlijk dat het pci kaartje maar één signaal kon opvangen... of loopt dat dan via het acces point ?

Ook geen probleem dat het ene een usb-stick is en het andere een intern (draadloos) netwerkkaartje ?
mr_willes
Plus Member
Plus Member

de 2 pc's en de printserver(s) connecten naar de acces point. Je moet een acces point zien als een soort van hub/switch. Alles wat je laat connecten naar dat acces point kan elkaar zien (hetzelfde als een netwerkkabel aansluiten op een hub/switch). Usb en pci is geen verschil ze communiceren beide (als alles goed geinstalleerd is) met de acces point.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”