Hallo,
Ik ben overgestapt van Eneco naar Energie.be voor mijn contracten van elektriciteit en gas.
Bij Eneco deed ik het volgende:
Op de 1ste dag van iedere maand schreef ik altijd mijn meterstanden op en gaf deze in bij hun Energy Monitor.
Als ik dan ging kijken bij Voorschotbedrag dan kon ik een inschatting zien van mijn eindfactuur op basis van mijn meterstanden. Hier paste ik dan iedere maand mijn voorschotbedrag aan zodat mijn eindfactuur altijd +/- op 0 zou uitkomen. Meestal kwam dit ook zo uit, op een paar € na.
Huidige situatie bij Energie.be:
Geen mogelijkheid om meterstanden in te geven. Ik kan wel mijn voorschotbedrag aanpassen maar er is dus geen mogelijkheid om te zien wat voor invloed dit gaat hebben op de eindfactuur.
Is er een mogelijkheid om dit zelf te berekenen aan de hand van de tariefkaarten? Of bestaat hier ergens een tool voor?
Bedankt!
Energy Monitor Eneco --> Energie.be
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
dan moet je je gemiddeld jaarverbruik kennen
op tariefkaar staat normaal gezien een formule A + B * indexatie parameter
in die van augustus 2023 zie ik staan 1.058 x Belpex_RLP +15€/MWh
om de kwh prijs te weten moet je dan 15/1000 (A) + 1.058 (B) * Belpex_RLP (indexatie parameter) berekenen
de indexatie parameter is veranderlijk en ik vermoed mogelijk in jou geval per kwartaal
om je eindfactuur dan correct te weten te komen moet je ook nog eens weten met welke wegingsfactor de energieleverancier de energie over het jaar verdeeld
zeker met een variabele energieprijs
dit is niet het geval bij maandelijkse afrekening ( is niet het maandelijks voorschot)
bovenop de pure energieprijs zit je ook nog met extra taksen, heffingen en andere kosten
op tariefkaar staat normaal gezien een formule A + B * indexatie parameter
in die van augustus 2023 zie ik staan 1.058 x Belpex_RLP +15€/MWh
om de kwh prijs te weten moet je dan 15/1000 (A) + 1.058 (B) * Belpex_RLP (indexatie parameter) berekenen
de indexatie parameter is veranderlijk en ik vermoed mogelijk in jou geval per kwartaal
om je eindfactuur dan correct te weten te komen moet je ook nog eens weten met welke wegingsfactor de energieleverancier de energie over het jaar verdeeld
zeker met een variabele energieprijs
dit is niet het geval bij maandelijkse afrekening ( is niet het maandelijks voorschot)
bovenop de pure energieprijs zit je ook nog met extra taksen, heffingen en andere kosten
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
Dat is deel van het probleem.
Bij mijn laatste volledige jaarafrekening (26/10/21-22/09/22) zat ik op 5500kWh voor elektriciteit en 16000kWh voor gas.
Ondertussen heb ik sinds eind april van dit jaar zonnepanelen (8,19kW en 22kWh batterij). Begin mei is de digitale meter geplaatst.
Sinds vorige winter zijn we heel erg op ons gasverbruik gaan letten (wordt alleen gebruikt voor CV, rest is allemaal elektrisch (warmwaterboilers voor badkamer+keuken en induktiekoken).
Sinds we de zonnepanelen hebben is mijn afname in totaal minder dan 20kW (en veel injectie).
Mijn verbruik is dus enorm gewijzigd.
Bij Energie.be heb ik nu mijn voorschot voor elektriciteit ingesteld op 112€/maand (instelbaar tussen 112-1490€) en gas 78€ (instelbaar tussen 78-1040€). Deze minimumbedragen lijken mij veel te hoog. Ik hoopte nu om op de 1 of andere manier een berekening te kunnen maken zodat ik hen zou kunnen contacteren met de vraag om deze minimumgrens te verlagen. Zij nemen dus blijkbaar ook het gemiddelde jaarverbruik van de voorbije jaren en stellen een voorschotbedrag voor dat ik kan aanpassen binnen die grenzen. Maar hier wordt dus geen rekening gehouden met onze zonnepanelen wat dus als gevolg heeft dat ik veel te veel ga betalen tot mijn volgende jaarafrekening op 01/08/2024 (contract bij Energie.be sinds 01/01/2023)
Bij mijn laatste volledige jaarafrekening (26/10/21-22/09/22) zat ik op 5500kWh voor elektriciteit en 16000kWh voor gas.
Ondertussen heb ik sinds eind april van dit jaar zonnepanelen (8,19kW en 22kWh batterij). Begin mei is de digitale meter geplaatst.
Sinds vorige winter zijn we heel erg op ons gasverbruik gaan letten (wordt alleen gebruikt voor CV, rest is allemaal elektrisch (warmwaterboilers voor badkamer+keuken en induktiekoken).
Sinds we de zonnepanelen hebben is mijn afname in totaal minder dan 20kW (en veel injectie).
Mijn verbruik is dus enorm gewijzigd.
Bij Energie.be heb ik nu mijn voorschot voor elektriciteit ingesteld op 112€/maand (instelbaar tussen 112-1490€) en gas 78€ (instelbaar tussen 78-1040€). Deze minimumbedragen lijken mij veel te hoog. Ik hoopte nu om op de 1 of andere manier een berekening te kunnen maken zodat ik hen zou kunnen contacteren met de vraag om deze minimumgrens te verlagen. Zij nemen dus blijkbaar ook het gemiddelde jaarverbruik van de voorbije jaren en stellen een voorschotbedrag voor dat ik kan aanpassen binnen die grenzen. Maar hier wordt dus geen rekening gehouden met onze zonnepanelen wat dus als gevolg heeft dat ik veel te veel ga betalen tot mijn volgende jaarafrekening op 01/08/2024 (contract bij Energie.be sinds 01/01/2023)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
mogelijk kan je niet in 1 keer de bijdrage serieus verlagen
ik zou zeggen, probeer volgende maand eens opnieuw?
ik zou zeggen, probeer volgende maand eens opnieuw?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 40 keer
Je kunt de slimme meterstanden bekijken via de netbeheerder of een account aanmaken op energyid.be en daar de meterstanden ingeven of automatisch laten uitlezen. Doe dit een maand of 2 en vermenigvuldig dan met 6 of 7 (in de winter ga je minder zonneopbrengst hebben, dus net iets meer verbruik). Voor gas zie ik geen grote wijziging, tenzij je zelf de thermostaat lager zet. De grote slokop blijft hier de CV.
- darkzero
- Elite Poster
meterstanden zijn het probleem niet, die heb ik van begin dit jaar tot de digitale meter en dan van de digitale meter nu.
wat ik dus echt mis is het geschatte bedrag van de eindfactuur (dat eneco constant herberekende en bijna altijd juist zat) dat energie.be dus niet doet.
nu ga ik dus veel te veel betalen maar in de winter mogelijk veel te weinig. ben bang voor mij eindfactuur. misschien had ik de overstap naar energie.be niet moeten doen...
wat ik dus echt mis is het geschatte bedrag van de eindfactuur (dat eneco constant herberekende en bijna altijd juist zat) dat energie.be dus niet doet.
nu ga ik dus veel te veel betalen maar in de winter mogelijk veel te weinig. ben bang voor mij eindfactuur. misschien had ik de overstap naar energie.be niet moeten doen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Als je de geschatte meterstanden of verbruiken kent, heb je 2 mogelijkheden:
- verbruiken ingeven op de website van energie.be (als niet-klant):
- je krijgt als resultaat een geschat maandbedrag voor gas en voor electriciteit (incl. injectie).
- voor injectie doen zij een schatting (gebaseerd op je geinstalleerd kWp vermogen).
- verbruiken ingeven op de Vreg V-test pagina (afname en injectie):
- je krijgt dan zowel voor gas, electiciteit en injectie het geschat jaarbedrag van de verschillende aanbieders.
- selecteer hier energie.be als leverancier (ze hebben telkens maar één formule).
- de geschatte kost houdt rekening met de variabele prijsformule, maar ook met de verwachte prijs evolutie.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- darkzero
- Elite Poster
Hier kan ik wel iets mee ja en ben wat verder beginnen zoeken.
Voor mijn zonnepanelen heb ik gekeken naar JRC en voor de maanden oktober t/m februari of misschien ook nog maart is de geschatte opbrengst niet voldoende om het verbruik te dekken. Als ik het tekort dan invul (met wat extra) en mijn gemiddelde gasverbruik over de laatste 3 jaar neem dan kan ik wel beter een idee krijgen wat mijn voorschot zou moeten zijn.
Blijft hoog, 150-220€ naargelang hoeveel ik speel met gasverbruik, maar dan heb ik wel een beter idee. Het minimum dat ik kan instellen is 190€ en ik ga het daarbij dan laten denk ik.
Het blijft toch giswerk. Op dat gebied was Eneco toch beter. Laat ons hopen dat ik er financieel voordeel uithaal bij Energie.be, gemoedsrust in ieder geval niet.
Voor mijn zonnepanelen heb ik gekeken naar JRC en voor de maanden oktober t/m februari of misschien ook nog maart is de geschatte opbrengst niet voldoende om het verbruik te dekken. Als ik het tekort dan invul (met wat extra) en mijn gemiddelde gasverbruik over de laatste 3 jaar neem dan kan ik wel beter een idee krijgen wat mijn voorschot zou moeten zijn.
Blijft hoog, 150-220€ naargelang hoeveel ik speel met gasverbruik, maar dan heb ik wel een beter idee. Het minimum dat ik kan instellen is 190€ en ik ga het daarbij dan laten denk ik.
Het blijft toch giswerk. Op dat gebied was Eneco toch beter. Laat ons hopen dat ik er financieel voordeel uithaal bij Energie.be, gemoedsrust in ieder geval niet.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik vermoed dat je jouw voorschot ook onder die grens kunt verlagen, maar dit moet dan manueel door leverancier gebeuren.
Heb ditzelf bij Luminus al is moeten toepassen, alsook bij Farys (drinkwater).
Heb ditzelf bij Luminus al is moeten toepassen, alsook bij Farys (drinkwater).
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!