heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06Dat het op 1,5km hoogte beter zou zijn, heb je weinig aan.

Zoals al uitgelegd is die kaart bijzonder relevant om de anomalie aan de grond vast te stellen, want luchtmassa's komen natuurlijk niet via het oppervlak van de aarde aan, anders zouden ze niet ver raken.
heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06
Tital van het commentaar in GVA vandaag, vond ik wel grappig:

Titel van het artikel in HLN vandaag, vond ik minder grappig:
“Deze maand geen zomers weer meer”: verzuipt ook de rest van de Belgische zomer?
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a159a601/
De realiteit is dat er tov "apocalyptische taferelen" (uhu) evenzeer afwijkingen richting kou en somber zijn - helaas meestal bij ons. We mogen al blij zijn dat het ook eens vermeld wordt naast dat sensationeel gedoe.
heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06Maar wel met "z'n allen" de gesubsidieerde regionale luchthavens overspoelen om met een CO2-brakend vliegtuig naar de hitte te trekken. Ik snap dat niet.

Ik snap dat wel, want ik doe het zelf ook. Niet via een gesubsidieerde regionale luchthaven weliswaar, want daar raak je enkel bij de Spaanse oostkust of de Canarische Eilanden, wat nog steeds te fris is voor mij, naast het feit dat dat ook maar oppervlakkige en weinig inspirerende bestemmingen zijn. 
Een (normale?) mens wil gewoon wat warmte en wat zomerweer in de zomer. Niet altijd die kou, die wind, die regen en dat somber weer, dat word je zo beu. De dagen worden al flink korter, dus het is nu dat je moet gaan. Augustus zal wellicht nog wat wat zomer naar onze regio brengen, maar dat met veel kortere dagen.
Dus ja, ik snap wel waarom de last minutes nu zelfs aan recordprijzen de deur uitgaan, aan meer dan het dubbele dat ik betaald heb in mei. Mijn bestemming zit ook bij de grote meerderheid waarbij er van "apocalyptische taferelen" helemaal geen sprake is, dat laatste gaat echt maar over zeer specifieke en lokale gebieden en elke zomer (en winter) komen zo'n zaken wel eens voor, ook vroeger gebeurde dat. Het verschil is dat het nu 
bon ton is om dat te sensationaliseren.
cadsite schreef: 25 jul 2023, 17:48
Het was dit jaar ook Zeeland voor ons. 
Wel veel wind, maar de campings daar zijn er op voorzien, die planten strategisch bomen en hagen waardoor je het wel hoorde, maar amper voelde.

Leuk dat je van zo'n vakantie (waar het weer eigenlijk nog slechter is dan thuis) kan genieten. Of beter: mooi voor jou dat het weer geen invloed heeft op hoe je je vakantie ervaart, want je spaart idd heel veel geld uit met naar ginder te gaan. Zelf zou ik daar enorm slechtgezind zitten en er niet van kunnen genieten  

Het weer is natuurlijk niet de enige factor die bepaalt of je vakantie geslaagd is of niet, maar voor mij persoonlijk bepaalt het weer toch wel meer dan de helft.
Het zou mij veeeel geld uitsparen mocht ik ook bij die mensen zijn die helemaal geen verschil voelen bij regen, kou, warmte, wind of zon. Helaas.