Fiberklaar
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 1 keer
In kortenberg zijn ze ook gestart.
De gemeente werd opgedeeld in 19 zones. Ik zit in zone 7.
Benieuwd. Zou voor Q4 2023 zijn.
De gemeente werd opgedeeld in 19 zones. Ik zit in zone 7.
Benieuwd. Zou voor Q4 2023 zijn.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Aansluitpunt ligt hier ondertussen bijna een half jaar in huis. Enkel nog wachten op het doorblazen van de glasvezel. Dendermonde, tussen Mechelsesteenweg en Hullekenstraat. Zou wel handig geweest zijn mocht FK iets laten weten vooraf. Was gelukkig thuis en op een bepaald moment stonden de arbeiders hier om mij aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 12 jul 2023, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Oh ja, toen de fiber hier op straat in de grond werd gestoken, werden meteen 2 glasvezelkabels ingegraven. De ene voor fiberklaar, de andere voor Telenet/fluvius. En recht tegenover mijn huis werd er een grote "contactdoos" in de grond gestoken, beetje vergelijkbaar met een "boite" voor electrische aansluitingen thuis. De bovenkant van die boite komt gelijk met de klinkers van trottoir. Kan er desnoods foto van posten indien gewenst.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 14 keer
Amai, jij hebt al een aansluitpunt?!Jack Daniels schreef:Aansluitpunt ligt hier ondertussen bijna een half jaar in huis. Enkel nog wachten op het doorblazen van de glasvezel. Dendermonde, tussen Mechelsesteenweg en Hullekenstraat. Zou wel handig geweest zijn mocht FK iets laten weten vooraf. Was gelukkig thuis en op een bepaald moment stonden de arbeiders hier om mij aan te sluiten.
Ik woon ook in Dendermonde (Grembergen), de fiber ligt hier al sinds juni 2022 onder de stoep maar ze komen het aansluitpunt maar niet installeren...
Hun planning is nogal een soep lijkt me. Ons dorp kon niet snel genoeg volledig open gehaald worden om de wachtbuizen onder de stoep te leggen maar de verbindingen opleveren lukt dan weer niet...
Vlak voor mijn deur zijn ze zelfs twee keer de stoep komen open breken om de wachtbuizen te leggen. Eerste keer om ze effectief te leggen met telenet fiber erbij en dan een paar weken later nog eens omdat ze niet wisten dat ze er al lagen...
Sent from my BE2029 using Tapatalk
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 10 keer
Proximus zelf doet het dan toch veel vlotter lijkt me.
Ik denk dat ik 3 maand na de eerste kabel op de gevel ben aangesloten.
Eerst hebben ze kabels op de gevels gelegd en hier en daar stukken overgelaten waar die in de grond moest. Daarna overal de stoep open gelegd waar nodig om de wachtbuizen en trekputten te installeren, 2 dagen later alles terug toe gelegd en nog een paar dagen later overal de fiber door getrokken en aangesloten aan de kabels die al op de gevels lagen.
Paar dagen later kon ik fiber bestellen.
Ik denk dat ik 3 maand na de eerste kabel op de gevel ben aangesloten.
Eerst hebben ze kabels op de gevels gelegd en hier en daar stukken overgelaten waar die in de grond moest. Daarna overal de stoep open gelegd waar nodig om de wachtbuizen en trekputten te installeren, 2 dagen later alles terug toe gelegd en nog een paar dagen later overal de fiber door getrokken en aangesloten aan de kabels die al op de gevels lagen.
Paar dagen later kon ik fiber bestellen.
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 81 keer
Ja, veel hooi op de vork genomen, beloftes gemaakt qua timing die niet realistisch waren. Enige lichtpuntje is dat we op termijn wel een werkende verbinding hebben en dat we nu ook de uploadsnelheden bij een grote serieus zien stijgen.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1948 keer
- Recent bedankt: 18 keer
De enige harde belofte van Fiberklaar is 1,5 miljoen Vlaamse huishoudens voorzien van een glasvezelaansluiting in huis tegen 2028.
Wat aannemers of verkopers vertellen is het best case scenario: maximaal 18 maanden tussen promocampagne en actief fiberabonnement
Dan mag er niets misgaan.
De aanleg van het volledig nieuwe Fiberklaar-netwerk is ook een ander paar mouwen dan bij Proximus Fiber die de fibers vanuit de aloude Proximus-centrales belicht.
Bij Fiberklaar moeten er ook allemaal nieuwe PoP's vanaf nul geplaatst worden en dat vergt veel tijd. WijkPoP's moeten met een centrale PoP verbonden worden waar de fiber door de providers wordt belicht, vaak over meerdere gemeentegrenzen heen, zoals in de kleinere Antwerpse gemeentes rond de Schelde en de Rupel.
Als er dan één gemeente geen vergunning geeft om de straat open te breken voor één "missing link" dan kan het netwerk niet geactiveerd worden, dan heeft het weinig zin om huizen aan te sluiten als er toch geen verbinding is naar de centrale PoP.
Dus worst case scenario duurt het vijf jaar omdat er ergens een "missing link" is tussen je woning en de centrale PoP.
Wat aannemers of verkopers vertellen is het best case scenario: maximaal 18 maanden tussen promocampagne en actief fiberabonnement
De aanleg van het volledig nieuwe Fiberklaar-netwerk is ook een ander paar mouwen dan bij Proximus Fiber die de fibers vanuit de aloude Proximus-centrales belicht.
Bij Fiberklaar moeten er ook allemaal nieuwe PoP's vanaf nul geplaatst worden en dat vergt veel tijd. WijkPoP's moeten met een centrale PoP verbonden worden waar de fiber door de providers wordt belicht, vaak over meerdere gemeentegrenzen heen, zoals in de kleinere Antwerpse gemeentes rond de Schelde en de Rupel.
Als er dan één gemeente geen vergunning geeft om de straat open te breken voor één "missing link" dan kan het netwerk niet geactiveerd worden, dan heeft het weinig zin om huizen aan te sluiten als er toch geen verbinding is naar de centrale PoP.
Dus worst case scenario duurt het vijf jaar omdat er ergens een "missing link" is tussen je woning en de centrale PoP.
- raf1
- Elite Poster
Tijdens het openbaar onderzoek (bij de aanvraag van een gemeentelijke vergunning) zijn de locaties openbaar: https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... ronderzoek
(Zoek op POP of Fiberklaar)
Daarna niet meer.
(Zoek op POP of Fiberklaar)
Daarna niet meer.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 10 keer
Ow ik wist niet dat dit zoveel ingrijpender was, bedankt voor de verduidelijking.raf1 schreef: 13 jul 2023, 10:26 De enige harde belofte van Fiberklaar is 1,5 miljoen Vlaamse huishoudens voorzien van een glasvezelaansluiting in huis tegen 2028.
Waar zit Proximus dan in dit verhaal? Puur als geldschieter dan ook, aangezien het een volledig nieuw netwerk is?
- raf1
- Elite Poster
Proximus is inderdaad één van de geldschieters en momenteel minderheidsaandeelhouder met de kans om in 2028, wanneer de aanleg voltooid is, meerderheidsaandeelhouder te worden.JrCv schreef: 13 jul 2023, 12:37Waar zit Proximus dan in dit verhaal? Puur als geldschieter dan ook, aangezien het een volledig nieuw netwerk is?
Proximus is ook een provider die apparatuur plaatst in de centrale PoP's en ook zijn backbone verbindt met de PoP's.
Voor Proximus zijn Fiberklaar en andere joint ventures die de verdere "verglazing" van België tot 95% van de bevolking beogen een langetermijnstrategie om over een veel kostenefficiënter en performanter vast netwerk te beschikken vanaf 2032.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hier lagen de wachtbuizen sinds september 2021 en ik ben deze week eindelijk officieel aangesloten. Er waren wel wat problemen hier in de straat, maar uiteindelijk hebben ze er wel alles aan gedaan om het op te lossen. Want op zich hadden ze dit probleem kunnen laten liggen en meer huizen aansluiten op nieuwe stukken met veel minder problemen.
Nu volop kijken wat ik ga nemen op de fiber
Nu volop kijken wat ik ga nemen op de fiber

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
De fiberduct (de lege buis) die ze binnen brengen, wat is daarvan de buitendiameter? Hoe bevestigen ze die tegen muren/plafonds? Past die in een standaard 16mm buis waar je bvb en 3G1,5 in trekt (of 2,5 als je wat meer kracht zet)?
Gebruikt Telenet/Fluvius dezelfde fiberduct diameter?
Gebruikt Telenet/Fluvius dezelfde fiberduct diameter?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
Hoeveel die diameter precies is weet ik niet, maar kan perfect in een gladde 16mm buis getrokken worden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Hoe lang duurt het eigenlijk tegen dat de Proximus website weet dat je effectief aangesloten bent? Na een week staat hier nog altijd "binnenkort komt fiber beschikbaar" ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 142 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zit ook met die vraag. Op de website van PX, staat bij mij al een tweetal maanden dat fiber binnenkort beschikbaar wordt.Vaganzza schreef: 18 jul 2023, 07:17 Hoe lang duurt het eigenlijk tegen dat de Proximus website weet dat je effectief aangesloten bent? Na een week staat hier nog altijd "binnenkort komt fiber beschikbaar" ...
Hier hebben ze toen ook tot halverwege de straat het voetpad open gelegd en ik zag duidelijk kabels liggen met 'glasvezel' erop geprint. Half weg zijn ze dus gestopt.
Gebeld naar de klantendienst van PX om te vragen naar tijdstip waarop aansluiting mogelijk zou zijn maar die kunnen geen exacte datum geven ...
Verder: qls ik op de kaart van FK kijk, dan staat een hele buurt hier in blauw gearceerd, met bij de legende als uitleg 'pre-order mogelijk'.
- raf1
- Elite Poster
hill2button schreef: 17 jul 2023, 22:27 De fiberduct (de lege buis) die ze binnen brengen, wat is daarvan de buitendiameter?
- microduct: 10 mm
- fiberkabel: maximaal 6 mm
In onzichtbare ruimtes (kelder, technische ruimte) zal dat met simpele buisklemmetjes zijn.
Tegen zichtbare muren en plafonds (traphal, gang) zal de fiberbekabeling in een afgedekte (overschilderbare) kabelgoot geplaatst worden.
Ja, maar een fiberkabel mag geen scherpe bochten maken. Voor een bocht hou je veiligheidshalve toch rekening met een buigstraal van 120 mm: viewtopic.php?p=913002#p913002hill2button schreef: 17 jul 2023, 22:27Past die in een standaard 16mm buis waar je bvb en 3G1,5 in trekt (of 2,5 als je wat meer kracht zet)?
Ja. Dat samenwerkingsverband heet nu Wyre. Microducts voor individuele aansluitingen zijn steeds 10 mm buitendiameter/ 6 mm binnendiameter. zie https://www.wyre.be/nl/netaanleg
Fiberklaar is momenteel de enige netwerkoperator die proactief fiber tot in de woningen aansluit. Wyre plaatst momenteel (zeer beperkt) fiber op openbaar domein en zal uitsluitend woningen aansluiten wanneer klanten van Telenet of Orange in de toekomst eventueel op een fiberaanbod van deze providers zouden overstappen.
Als je woning de status 'Home Connected' krijgt van Fiberklaar kan in principe de Proximus-database onmiddellijk geüpdatet worden. Dat lijkt me een kwestie van uren of dagen.Vaganzza schreef: 18 jul 2023, 07:17 Hoe lang duurt het eigenlijk tegen dat de Proximus website weet dat je effectief aangesloten bent? Na een week staat hier nog altijd "binnenkort komt fiber beschikbaar" ...
Maar een verbinding heeft twee uiteinden. Bij jou thuis kan alles perfect aangesloten zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat aan het andere uiteinde de netwerkinfrastructuur volledig operationeel is. Proximus moet ook nog zijn backbone verbinden en apparatuur plaatsen in de Fiberklaar-POP.
-
- Elite Poster
Ik heb alvast nog eens een poging ondernomen bij de klantedienst om iets meer te weten tekomen over de timing maar slecht nieuws: ondanks de aanleg van kabel en de melding op de website dat fiber binnenkort beschikbaar is, kan het nog ettelijke maanden tot een jaar duren vooraleer services operationeel zijn.
Men gaf wel mee dat hoe meer mensen een aanvraag indienen voor fiber aansluiting in een straat, hoe meer kans dat de straat / wijk vroeger aan de buurt komt.
Dus nog maar verder klooien met het vehicel dat TN heet zeker ...
Ik heb destijds PX verlaten omwille van ernstige problemen met de VDSL aansluiting hier. Px zou moeten een gewestweg open breken om dat probleem op te lossen en dat zal niet gebeuren uiteraard. Anders zou ik met de nieuwe modems en de sedert 10 jaar ongetwijfeld geëvolueerde technologie, in een overgansfase naar fiber gerust hun VDSL2 terug nemen en TN een wip geven.
Men gaf wel mee dat hoe meer mensen een aanvraag indienen voor fiber aansluiting in een straat, hoe meer kans dat de straat / wijk vroeger aan de buurt komt.
Ik heb destijds PX verlaten omwille van ernstige problemen met de VDSL aansluiting hier. Px zou moeten een gewestweg open breken om dat probleem op te lossen en dat zal niet gebeuren uiteraard. Anders zou ik met de nieuwe modems en de sedert 10 jaar ongetwijfeld geëvolueerde technologie, in een overgansfase naar fiber gerust hun VDSL2 terug nemen en TN een wip geven.
- Zorba
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Eind juni hebben ze hier fiber gelegd in de straat (Heverlee) en gisteren kon ik al fiber bij Proximus bestellen.Vaganzza schreef: 18 jul 2023, 07:17 Hoe lang duurt het eigenlijk tegen dat de Proximus website weet dat je effectief aangesloten bent? Na een week staat hier nog altijd "binnenkort komt fiber beschikbaar" ...
-
- Member
- Bedankt: 1 keer
Hier in Tienen, eind Januari begin Februari, glasvezel op de gevel gehangen.
Nog steeds geen fiber aansluiting mogelijk.
-
- Elite Poster
Ik heb alvast nog eens een poging ondernomen bij de klantedienst om iets meer te weten tekomen over de timing maar slecht nieuws: ondanks de aanleg van kabel en de melding op de website dat fiber binnenkort beschikbaar is, kan het nog ettelijke maanden tot een jaar duren vooraleer services operationeel zijn.
- raf1
- Elite Poster
Orange of via Scarlet eens testen of die VDSL-lijn ondertussen al gerepareerd is. Proximus zit niet stil.koenraaddeconinck schreef: 18 jul 2023, 10:53Dus nog maar verder klooien met het vehicel dat TN heet zeker ...
Het is vooral lastig voor jezelf dat je alle mogelijke alternatieven op voorhand uitsluit en het vehikel Telenet/Liberty Global royaal blijft sponsoren.
Mobiele diensten kon je al lang bij Telenet weggehaald hebben. De kwaliteit van de andere mobiele netwerken is effectief gewoon beter.
- SUNWfrk
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 9 keer
Oei, ik wist niet dat Fiberklaar in Tienen bezig was, is dat niet gewoon Proximus?zeromancer schreef: 18 jul 2023, 10:52 Hier in Tienen, eind Januari begin Februari, glasvezel op de gevel gehangen.
For great justice, take off every Zigg!
Provider: Proximus Maxi Fiber (2500/1000 mbps down/up).
ONT/Router: FS.com XGS-ONU-25-20NI / Ubiquiti UDM-SE
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
@zeromancer
uitrol door Proximus (zelf) in het publieke domein on grote delen van Tienen uitgevoerd of bezig, in andere delen evenwel enkel gepland of zelfs nog niet gepland
zie bv.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
uitrol door Proximus (zelf) in het publieke domein on grote delen van Tienen uitgevoerd of bezig, in andere delen evenwel enkel gepland of zelfs nog niet gepland
zie bv.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
-
- Member
- Bedankt: 1 keer
Klopt , is Proximus.SUNWfrk schreef: 18 jul 2023, 13:31Oei, ik wist niet dat Fiberklaar in Tienen bezig was, is dat niet gewoon Proximus?zeromancer schreef: 18 jul 2023, 10:52 Hier in Tienen, eind Januari begin Februari, glasvezel op de gevel gehangen.
Is maar om te zeggen dat er wel wat tijd is tussen plaatsen van de kabel en het in gebruik nemen er van.
- SUNWfrk
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb net een zeer goede ervaring gehad met Proximus fiber in Tienen. In December hebben ze de fiber onder het voetpad gelegd en in Januari hebben ze mijn overbuur en ons huis aangesloten.zeromancer schreef: 18 jul 2023, 15:31 Klopt , is Proximus.
Is maar om te zeggen dat er wel wat tijd is tussen plaatsen van de kabel en het in gebruik nemen er van.
Maar.. misschien nu terug on topic -> Fiberklaar

For great justice, take off every Zigg!
-
- Elite Poster
Mijn schoonouders, die naast ons wonen, hebben 2 dagen later de Fiberklaar aansluiting gekregen en een dag later belde Px al naar hen om aan te sluiten.raf1 schreef: 18 jul 2023, 10:12Als je woning de status 'Home Connected' krijgt van Fiberklaar kan in principe de Proximus-database onmiddellijk geüpdatet worden. Dat lijkt me een kwestie van uren of dagen.Vaganzza schreef: 18 jul 2023, 07:17 Hoe lang duurt het eigenlijk tegen dat de Proximus website weet dat je effectief aangesloten bent? Na een week staat hier nog altijd "binnenkort komt fiber beschikbaar" ...
Maar een verbinding heeft twee uiteinden. Bij jou thuis kan alles perfect aangesloten zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat aan het andere uiteinde de netwerkinfrastructuur volledig operationeel is. Proximus moet ook nog zijn backbone verbinden en apparatuur plaatsen in de Fiberklaar-POP.
Als ik hun huisnummer ingeef, dan zie ik dat Px site wel zegt dat ze kunnen aansluiten. Raar want is zelfde kast en zelfde wachtbuis waar we in zitten...
- Flying
- Premium Member
Tijdens het wandelen een tweede POP gevonden van Fiberklaar in mijn gemeente. Geen kabels aangesloten vooralsnog.
De andere POP, die al wist staan, ziet er nu wel bekabeld uit:

Edit: niet letten op alle afval. De lokale marginalen gebruiken de greppel inmiddels als openbare vuilnisbak.
De andere POP, die al wist staan, ziet er nu wel bekabeld uit:

Edit: niet letten op alle afval. De lokale marginalen gebruiken de greppel inmiddels als openbare vuilnisbak.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
Ontmantelings afval ligt ook gewoon in de greppel. 't Ene afval trekt ander afval aan.Flying schreef: 28 jul 2023, 13:52 niet letten op alle afval. De lokale marginalen gebruiken de greppel inmiddels als openbare vuilnisbak.
Die zwarte tube, is het deze niet die ze gebruiken om bij de woningen binnen te komen ?
Bij een buur lijkt zoiets geplaatst te zijn bij z'n gevelaansluiting.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 132 keer
Als ik die foto's bekijk, vraag ik mij toch af hoe lang het zal duren vooraleer er eens enen (al dan niet in een zatte bui) die kabels zal beschadigen.
- Flying
- Premium Member
Vandaag, naar aanleiding van de toestroom aan reclame van Proximus en met oog op een extreem trage oplevering bij Weserve, geprobeerd om Flex Fiber aan te vragen op mijn adres. Volledige bestelprocedure online doorlopen inclusief verificatie via Itsme, om vervolgens de melding te krijgen dat er iets fout ging. Dan kon ik kiezen om gecontacteerd te worden, wat quasi meteen gebeurde. Vervolgens gaf de medewerker een foutief adres door, een straat die niet eens bestaat in deze gemeente. Bij het opgeven van het correcte adres, wist ze me te vertellen dat er iets niet in orde was, geen opgeleverde verbinding.
Natuurlijk niet, er is hier nog niets opgeleverd. Ze kon verder niets doen. Waarom zou je bakken reclame sturen, zelfs een folder in de vorm van een sleutel, om dan vervolgens niet te laten bestellen. Ze wist niets te antwoorden hierop.
Mijn gameplan is:
- starten bij Proximus, want snelste oplevering
- overstappen naar Mobile Vikings, wat eenvoudig zou zijn eens je bij Proximus zit
- Weserve bestelling annuleren
Nu er gewoon 1000/500 is bij Mobile Vikings acht ik de 1000/1000 van Weserve niet meer nodig. Al helemaal niet met alle vikingpunten die ik doorheen het jaar weet te verzamelen.
Natuurlijk niet, er is hier nog niets opgeleverd. Ze kon verder niets doen. Waarom zou je bakken reclame sturen, zelfs een folder in de vorm van een sleutel, om dan vervolgens niet te laten bestellen. Ze wist niets te antwoorden hierop.
Mijn gameplan is:
- starten bij Proximus, want snelste oplevering
- overstappen naar Mobile Vikings, wat eenvoudig zou zijn eens je bij Proximus zit
- Weserve bestelling annuleren
Nu er gewoon 1000/500 is bij Mobile Vikings acht ik de 1000/1000 van Weserve niet meer nodig. Al helemaal niet met alle vikingpunten die ik doorheen het jaar weet te verzamelen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Hallo,
In mijn regio ook recentelijk iemand laten komen voor een "home survey", zeer vriendelijk persoon maar naar mijn oordeel niet super technisch aangelegd maargoed.
Zijn er al mensen hier bij wie de Fiber is binnengeleid?
In onze normale woning zal het vrij simpel worden om de Fiber binnen te leggen, er zijn uiteraard voldoende wachtbuizen naar de kelder en intussen ook vanuit kelder al een pvc buis gelegd naar de de plaats waar de FTU mag komen.
Enfin toch blijf ik nog met enkele vraagjes zitten (waar ik uiteraard Fiberklaar ga proberen voor te contacteren maar misschien kan ik hier al een oplossing vinden).
1) Als men zo een FTU plaatst kan je hier dan meerdere actieve lijnen op hebben op dezelfde Fiber? Momenteel hebben wij bijvoorbeeld een actieve lijn bij Proximus en 1 bij Telenet, maar nu hypotetisch stel ik wil een actieve internetverbinding bij Proximus en RapidXS, kan dit of dien ik dan twee aansluitpunten van Fiberklaar te hebben? Dus op 1 aalsuitpunt 2 compleet verschillende providers op hetzelfde moment.
2) Hoe sluit men nu een appartement aan? (Ik heb hiervoor immers contact met Fiberklaar maar momenteel dien ik te wachten, dit is trouwens niet voor mezelf maar voor iemand die dit zelf niet meer kan regelen). Tot in de meterkast ligt er naar elk verdiep een buis van 16mm. Dus tot in de meterkast komen er bijvoorbeeld 3 fibers naar beneden en hoe gaat men van hieruit verder naar buiten? Plaatst men een kastje met 1 fiber naar buiten?
Kan ik bijvoorbeeld zelf al een microduct of fiberkabel verkrijgen die je bijvoorbeeld zelf al kan klaarleggen in eventuele wachtbuizen, want gaan die techniekers wel tijd voldoende hebben om dat door die buizen te trekken?
Alvast bedankt
In mijn regio ook recentelijk iemand laten komen voor een "home survey", zeer vriendelijk persoon maar naar mijn oordeel niet super technisch aangelegd maargoed.
Zijn er al mensen hier bij wie de Fiber is binnengeleid?
In onze normale woning zal het vrij simpel worden om de Fiber binnen te leggen, er zijn uiteraard voldoende wachtbuizen naar de kelder en intussen ook vanuit kelder al een pvc buis gelegd naar de de plaats waar de FTU mag komen.
Enfin toch blijf ik nog met enkele vraagjes zitten (waar ik uiteraard Fiberklaar ga proberen voor te contacteren maar misschien kan ik hier al een oplossing vinden).
1) Als men zo een FTU plaatst kan je hier dan meerdere actieve lijnen op hebben op dezelfde Fiber? Momenteel hebben wij bijvoorbeeld een actieve lijn bij Proximus en 1 bij Telenet, maar nu hypotetisch stel ik wil een actieve internetverbinding bij Proximus en RapidXS, kan dit of dien ik dan twee aansluitpunten van Fiberklaar te hebben? Dus op 1 aalsuitpunt 2 compleet verschillende providers op hetzelfde moment.
2) Hoe sluit men nu een appartement aan? (Ik heb hiervoor immers contact met Fiberklaar maar momenteel dien ik te wachten, dit is trouwens niet voor mezelf maar voor iemand die dit zelf niet meer kan regelen). Tot in de meterkast ligt er naar elk verdiep een buis van 16mm. Dus tot in de meterkast komen er bijvoorbeeld 3 fibers naar beneden en hoe gaat men van hieruit verder naar buiten? Plaatst men een kastje met 1 fiber naar buiten?
Kan ik bijvoorbeeld zelf al een microduct of fiberkabel verkrijgen die je bijvoorbeeld zelf al kan klaarleggen in eventuele wachtbuizen, want gaan die techniekers wel tijd voldoende hebben om dat door die buizen te trekken?
Alvast bedankt
- raf1
- Elite Poster
Ik vermoed van niet. Toch niet RapidXS en Proximus want Fiberklaar zal jouw individuele fibervezel in de PoP ofwel op de apparatuur van RapidXS ofwel op de apparatuur van Proximus patchen na een bestelling van een abonnement.JonasRetro schreef: 07 aug 2023, 00:07 1) Als men zo een FTU plaatst kan je hier dan meerdere actieve lijnen op hebben op dezelfde Fiber?
Mobile Vikings en Proximus op dezelfde vezel zou theoretisch wel kunnen omdat ze beide internet via de Proximus-apparatuur in de PoP aanbieden. Dit is dan een kwestie van virtueel twee verbindingen aan te bieden. Maar geen idee of zo'n configuratie voorzien is in de bedrijfsprocessen.
Er zitten wel twee fibervezels in de aansluitkabel en twee aansluitingen op de FTU. Op straat kan de tweede fibervezel eventueel ook aangesloten worden zodat er twee afzonderlijke fibervezels van je woning naar de PoP lopen.
Er zal ook eerst een "site survey" voor het hele appartementsblok plaatsvinden om te bepalen op welke manier de fiberbekabeling zal aangelegd worden. Het is aangewezen dat tijdens de site survey een technisch bekwaam persoon afgevaardigd vanuit de eigenaarsvereniging of syndicus aanwezig is. Fiberklaar zal een plan met een gedetailleerde beschrijving van de afgesproken bekabelingwerken opstellen en dat aan de syndicus bezorgen. Daarna krijgt elke eigenaar via de syndicus dit plan en moet de eigenaarsvereniging dit plan goedkeuren of wijzigingen vragen.
Er zijn grosso modo twee mogelijkheden voor de aanleg van de fiberbekabeling:
- ofwel individuele kabels naar alle appartementen via de gevel
- ofwel een gemeenschappelijke kabel ondergronds naar de technische ruimte
In de technische ruimte komt dan een "floorbox" waar de fibers die het gebouw vanaf de straat binnenkomen gepatcht worden naar de individuele fibers die naar de appartementen lopen. Voor de binnenbekabeling naar de individuele appartementen kan gebruikgemaakt worden van bestaande leidingen of nieuwe (opbouw)leidingen.
Alle info is te vinden in de brochure voor appartementen:
Brochure Fiberklaar appartementen
Jij hoeft zelf geen fiberkabels te voorzien, een wachtbuis aangelegd volgens de specificaties van Proximus is meer dan voldoende. Het principe is dat Fiberklaar de aanleg tot en met de FTU volledig gratis aan alle bewoners aanbiedt. Fiberklaar heeft daar trouwens voldoende budget voor voorzien.JonasRetro schreef: 07 aug 2023, 00:07 Kan ik bijvoorbeeld zelf al een microduct of fiberkabel verkrijgen die je bijvoorbeeld zelf al kan klaarleggen in eventuele wachtbuizen, want gaan die techniekers wel tijd voldoende hebben om dat door die buizen te trekken?
De techniekers (in onderaanneming van Fiberklaar) krijgen een opdracht volgens een plan dat zoals afgesproken moet uitgevoerd worden. Geen correcte uitvoering betekent voor de onderaannemer geen betaling van de factuur. Dus reken maar dat alles volgens plan zal afgewerkt worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik vermoed dat er 2 fibers gebruikt worden per aansluiting ? (Rx/Tx)
en het zou alleen maar getuigen van amateurisme als er geen reserve paar binnenkomt.
Maar de vraag is welke veiligheid/protection je hebt als je Proximus en MV(overproximus) gaat gebruiken, de ene down is hoogstwaarschijnlijk ook de andere down.
Als ze over dezelfde infrastructuur lopen van de POP tot bij jou thuis, dan is er ook maar beperkte redudantie.
J.
en het zou alleen maar getuigen van amateurisme als er geen reserve paar binnenkomt.
Maar de vraag is welke veiligheid/protection je hebt als je Proximus en MV(overproximus) gaat gebruiken, de ene down is hoogstwaarschijnlijk ook de andere down.
Als ze over dezelfde infrastructuur lopen van de POP tot bij jou thuis, dan is er ook maar beperkte redudantie.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Member
- Bedankt: 14 keer
Alles dat ik online gezien heb (geen rapidxs/multifiber) is GPON. In de PoP sluiten ze alles aan via GPON, dat is bidirectioneel dus is er maar 1 SMF nodig voor Rx & Tx.Joe de Mannen schreef:Ik vermoed dat er 2 fibers gebruikt worden per aansluiting ? (Rx/Tx)
Sent from my BE2029 using Tapatalk