Ik heb momenteel 2 zonnepaneel installaties met elk hun eigen omvormer (3kW en 3.3kW).
Gezien de gezamenlijke capaciteit (meer dan 5kW), vermoed ik dat beide op een verschillende fase aangesloten zitten (te controleren) of zouden moeten zitten?
Nu komt er binnenkort een laadpaal in de garage. Deze zal momenteel nog monofasig aangesloten moeten worden, wegens nog geen 3x 400V+N in de straat.
Klopt het dat ik dan enkel de opgewekte stroom van 1 installatie/omvormer kan gebruiken voor het laden van de wagen?
Dan trek ik stroom van het net + eigen opgewekte stroom voor laadpaal, terwijl op een andere fase stroom op het net geïnjecteerd wordt?
Of regelt de Digitale Meter dat de stroom van beide fases intern gebruikt wordt en ik niet 'onnodig' stroom moet importeren (en dus moet betalen)?
Monofasige laadpaal vs zonnepanelen verschillende fase
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Fysiek doet de meter niets aan hoe de stromen lopen, voor de maximale stroom op 1 fase mag je dan ook alleen de stroom aftrekken van de zonnepanelen die op dezelfde fase staan; dit is dus om te bereken hoeveel stroom door welke draad loopt. Dit is zowel voor de digitale meter als voor de analoge meter het geval.
Voor de verrekening/kosten wordt ook bij de digitale meter naar de som van het verbruik op alle fasen gekeken, in ieder geval voor de hoeveelheid energie. Ik denk hetzelfde voor het capaciteitstarief, maar dat weet ik niet zeker.
Voor de verrekening/kosten wordt ook bij de digitale meter naar de som van het verbruik op alle fasen gekeken, in ieder geval voor de hoeveelheid energie. Ik denk hetzelfde voor het capaciteitstarief, maar dat weet ik niet zeker.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 98 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ook voor capaciteitstarief.guido4096 schreef: 17 jul 2023, 16:23 Ik denk hetzelfde voor het capaciteitstarief, maar dat weet ik niet zeker.
Hoeveel fases heb je? Hier heb ik 2 fase en denk er aan een 2e omvormer te nemen (waardoor max > 5kWp)Hakki schreef: 17 jul 2023, 15:37 Nu komt er binnenkort een laadpaal in de garage. Deze zal momenteel nog monofasig aangesloten moeten worden, wegens nog geen 3x 400V+N in de straat.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 5 keer
Je hoort het regelmatig, een 2 fasige aansluiting, maar dat bestaat feitelijk niet.
Een aansluiting op het elektriciteitsnet is 1 fasig of 3 fasig.
Wel is het mogelijk dat je bij een net in de straat van 3 x 230 Volt twee 'fasedraden' binnenkrijgt,
maar dat blijft een enkelfasige aansluiting.
Dat komt omdat tussen twee draden slecht 1 faseverloop mogelijk is.
Een aansluiting op het elektriciteitsnet is 1 fasig of 3 fasig.
Wel is het mogelijk dat je bij een net in de straat van 3 x 230 Volt twee 'fasedraden' binnenkrijgt,
maar dat blijft een enkelfasige aansluiting.
Dat komt omdat tussen twee draden slecht 1 faseverloop mogelijk is.