Thuiswerk evolutie bij werkgevers na Corona.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 267 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik vroeg mij af hoe het bij jullie geëvolueerd is of aan het evolueren is. Bij mij is het nu al altijd verplicht drie dagen op kantoor, maar er is nu sprake van 4 dagen…
Persoonlijk vond ik 2 thuiswerkdagen al weinig of het minimum, dus die mogelijke evolutie kijk ik met lede ogen aan.
Hoe zit dat tegenwoordig in Vlaanderen? Wat is het gemiddelde? Zijn daar studies rond? Wat doen ze met externen die het thuiswerk bv. in hun contract opgenomen kregen (waarschijnlijk nieuw contract of gedaan neem ik aan).
Add: hier twee verplichte dagen op kantoor (dinsdag en donderdag) en derde naar keuze zolang er maar iemand van elk ‘team’ is voor ondersteuning ter plaatse. Ook productie-bedrijf, wat gebruikt wordt als argument voor minder thuiswerk, maar het is nu niet dat mijn dienst/divisie de productie mensen daardoor minder zou zien of dat we niet zouden afkomen als het nodig is…
Persoonlijk vond ik 2 thuiswerkdagen al weinig of het minimum, dus die mogelijke evolutie kijk ik met lede ogen aan.
Hoe zit dat tegenwoordig in Vlaanderen? Wat is het gemiddelde? Zijn daar studies rond? Wat doen ze met externen die het thuiswerk bv. in hun contract opgenomen kregen (waarschijnlijk nieuw contract of gedaan neem ik aan).
Add: hier twee verplichte dagen op kantoor (dinsdag en donderdag) en derde naar keuze zolang er maar iemand van elk ‘team’ is voor ondersteuning ter plaatse. Ook productie-bedrijf, wat gebruikt wordt als argument voor minder thuiswerk, maar het is nu niet dat mijn dienst/divisie de productie mensen daardoor minder zou zien of dat we niet zouden afkomen als het nodig is…
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1462 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Hier was het eerst één dag per week en nu is het ofwel 2 dagen ofwel 1 dag met glijdende uren om de files te vermijden. Persoonlijk woon ik dichtbij kantoor en ga ik alle dagen gewoon naar kantoor. In mijn job heb je gewoonweg veel uitwisseling nodig met collega's. Dat mis ik te veel bij thuiswerk.
We hebben ook twee dagen waarop je verplicht op bureau moet zijn. Dit om contacten te verbeteren.
Persoonlijk vind ik twee dagen het maximum voor mijn job. Zelfs met twee dagen is het mogelijk dat je bepaalde collega's bijna nooit ziet. Kan natuurlijk variëren in functie van je job.
We hebben ook twee dagen waarop je verplicht op bureau moet zijn. Dit om contacten te verbeteren.
Persoonlijk vind ik twee dagen het maximum voor mijn job. Zelfs met twee dagen is het mogelijk dat je bepaalde collega's bijna nooit ziet. Kan natuurlijk variëren in functie van je job.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Wat betreft mijn huidige partner, die nog voor een werkgever werkt, is er sinds corona, vanuit de werkgever, niets negatiefs veranderd. Kan nog altijd de dagen en het aantal dagen thuiswerk vrij kiezen en inplannen.
Wat wel gewijzigd is dat zijn de contacten met de overheid. Dankzij covid-19 konden de werkvergaderingen online gebeuren wat een groot voordeel was gezien het deel van de job dat op die vergadering ter sprake komt meestal maar een kwartiertje in beslag neemt, je niet in de file moet richting Brussel of veel te vroeg moet vertrekken om er tijdig te zijn (uiteraard gingen die vergaderingen steeds door in hartje BXL om 09:00 uur
). Spijtig genoeg heeft de overheid, in deze het RIZIV, beslist dat vanaf september e.k. alle periodieke vergaderingen weer op locatie moeten doorgaan. 
Wat wel gewijzigd is dat zijn de contacten met de overheid. Dankzij covid-19 konden de werkvergaderingen online gebeuren wat een groot voordeel was gezien het deel van de job dat op die vergadering ter sprake komt meestal maar een kwartiertje in beslag neemt, je niet in de file moet richting Brussel of veel te vroeg moet vertrekken om er tijdig te zijn (uiteraard gingen die vergaderingen steeds door in hartje BXL om 09:00 uur

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- NuKeM
- Administrator
Ik heb nog wat extra info van mezelf toegevoegd.
Ik stel me ook de vraag voor mijn werkgever, die net als iedereen al moeite heeft goede mensen te vinden en bv. IT-profielen in te vullen, of die zich nog concurrentieel kan opstellen in de arbeidsmarkt op deze manier…
Ik stel me ook de vraag voor mijn werkgever, die net als iedereen al moeite heeft goede mensen te vinden en bv. IT-profielen in te vullen, of die zich nog concurrentieel kan opstellen in de arbeidsmarkt op deze manier…
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Hier is het geëvolueerd, naar gemiddelden. We spreken over 40% kantoor gezien over de laatste 4 maanden. Uiteindelijk hangt het allemaal af van je functioneren. Zelfde als dan tijdens corona de klok afgeschaft is en iedereen vrij heeft kunnen kiezen tussen 38/38 of 40/38+ADV met allemaal super glijdende uren.
Ok dit is wel IT, overheid, die 40% zitten we voorlopig aan vast ik hoor geluiden om dat naar 20% te brengen maar er moet wetgevend kader voor aangepast worden. Maar dit is voor mij geen probleem, wil ik een volle week thuiswerken organiseer ik dat ga ik een aantal weken eens 3 dagen voila. In de praktijk ben ik productiever dan op kantoor.
De schaamte is ook voorbij, camera's gaan gewoon aan we overleggen vaak via teams, ook informeel eigenlijk werkt het goed. Ik verbaas me zelfs dat er sneller eens spontaan met enkele gebeld worden ipv x mails er voor te sturen.
Ik zou echt niet terug kunnen naar een verplichting van meer dan 2 dagen op kantoor.
Daarom rij ik nu ook met de auto, zelfs naar Brussel op eigen kosten. Het is me gewoon de treinstress niet waard ( een direct / een lange / een met overstap ), met de trein is altijd langer. Ok er kan file zijn maar dan werk ik eerst even thuis en wat later of vroeger naar kantoor.
Natuurlijk weet ik wel dat ik een vrij goede situatie getroffen heb.
Maar veel hangt af denk ik van de bedrijfscultuur en de mindset van de werknemers.
Ok dit is wel IT, overheid, die 40% zitten we voorlopig aan vast ik hoor geluiden om dat naar 20% te brengen maar er moet wetgevend kader voor aangepast worden. Maar dit is voor mij geen probleem, wil ik een volle week thuiswerken organiseer ik dat ga ik een aantal weken eens 3 dagen voila. In de praktijk ben ik productiever dan op kantoor.
De schaamte is ook voorbij, camera's gaan gewoon aan we overleggen vaak via teams, ook informeel eigenlijk werkt het goed. Ik verbaas me zelfs dat er sneller eens spontaan met enkele gebeld worden ipv x mails er voor te sturen.
Ik zou echt niet terug kunnen naar een verplichting van meer dan 2 dagen op kantoor.
Daarom rij ik nu ook met de auto, zelfs naar Brussel op eigen kosten. Het is me gewoon de treinstress niet waard ( een direct / een lange / een met overstap ), met de trein is altijd langer. Ok er kan file zijn maar dan werk ik eerst even thuis en wat later of vroeger naar kantoor.
Natuurlijk weet ik wel dat ik een vrij goede situatie getroffen heb.
Maar veel hangt af denk ik van de bedrijfscultuur en de mindset van de werknemers.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
Mijn werkgever haat thuiswerken. In 2019 werden er nog desktops aangekocht en waren er ook technische beperkingen om thuiswerken te bemoeilijken. Gelukkig kopen we geen desktops meer en ik heb die technische obstakels net voor corona ongedaan gemaakt.
Sinds corona mag er 1 vrije te kiezen dag per week thuisgewerkt worden. Daar bovenop mag er ook met gezond verstand thuisgewerkt worden.
Voor corona was thuiswerken met gezond verstand er ook al, maar toen geneerde mensen zich daar serieus voor. Thuiswerk is geen recht, maar een gunst. Voor het teamgevoel te versterken en omdat mensen vragen kunnen stellen, is 1 dag het maximum. 2/3 van mijn collega's werken niet op mijn locatie, dus fysiek vragen stellen zit er dus voor velen niet in.
Ik ben ook minder productief op kantoor door het landschapsbureau, maar dat is mijn probleem niet.
Sinds corona mag er 1 vrije te kiezen dag per week thuisgewerkt worden. Daar bovenop mag er ook met gezond verstand thuisgewerkt worden.

Ik ben ook minder productief op kantoor door het landschapsbureau, maar dat is mijn probleem niet.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Push om terug naar kantoor te komen wordt bij ons vooral gedreven door oudere collega's (die uiteraard ook vaker hogerop zitten in management en hun wil kunnen doordruken). Jongeren willen meer thuiswerk.
Het is jammer dat we de buitenkans die COVID bood gemist hebben om het werkritme van de jaren 70 structureel to moderniseren. Heeft COVID net niet lang genoeg geduurd? Was de technologie nog net niet matuur genoeg? Is de cultuur van "ik-moet-mijn-werknemer-kunnen-controleren" nog zo dominant? Zijn we gewoon niet (meer) in staat om (snel) te veranderen en aan te passen?
Naarmate ouderen op pensioen gaan en jongeren instappen verwacht ik wel terug een verdere versoepeling. Mogelijke nieuwe (zwaardere) pandemieën niet te na gesproken, kunnen op kortere termijn zaken als rekeningrijden - mits het absoluut niet fiscaal ingebracht mag worden - of de Brusselse stadstol (voor wie daar werkt) terug een boost geven aan het thuiswerken, zeker indien OV geen structureel alternatief biedt. Al is het maar de vraag op wie je moet stemmen daarvoor, Groen heeft haar beloofde stadstol ook niet uitgevoerd deze legislatuur, ondanks hun Brusselse minister van mobiliteit.
Het is jammer dat we de buitenkans die COVID bood gemist hebben om het werkritme van de jaren 70 structureel to moderniseren. Heeft COVID net niet lang genoeg geduurd? Was de technologie nog net niet matuur genoeg? Is de cultuur van "ik-moet-mijn-werknemer-kunnen-controleren" nog zo dominant? Zijn we gewoon niet (meer) in staat om (snel) te veranderen en aan te passen?
Naarmate ouderen op pensioen gaan en jongeren instappen verwacht ik wel terug een verdere versoepeling. Mogelijke nieuwe (zwaardere) pandemieën niet te na gesproken, kunnen op kortere termijn zaken als rekeningrijden - mits het absoluut niet fiscaal ingebracht mag worden - of de Brusselse stadstol (voor wie daar werkt) terug een boost geven aan het thuiswerken, zeker indien OV geen structureel alternatief biedt. Al is het maar de vraag op wie je moet stemmen daarvoor, Groen heeft haar beloofde stadstol ook niet uitgevoerd deze legislatuur, ondanks hun Brusselse minister van mobiliteit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 jul 2023, 15:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wij mochten van net voor corona 2 dagen per week thuis werken. Tijdens corona, toen we fulltime thuis werkten vond ik het een groot voordeel dat ik zo de tijd wat zelf kon kiezen. Ik werkte 's voormiddags en dan van 19u-middernacht. Zo was ik in de namiddag vrij met vrouw en kinderen. Maar nu alles weer opgestart is, is het handiger van op gelijke uren te werken als de collega's. Ik ga dan ook meestal naar het werk (werk dan ook maar op 20min). Thuiswerk gebruik ik puur wanneer het beter uitkomt voor de kinderen of andere zaken. Ik zie eigenlijk ook geen enkel andere voordeel in thuiswerken dan afstand/files vermijden, maar dat probleem heb ik dus niet. Alle materiaal is voorhanden op het werk. Nu, ik ben dan ook geen IT'er maar R&D programmeur.
- NuKeM
- Administrator
Nog een recente studie gevonden:
https://www.brightplus.be/nl/nieuws/we- ... enlijk-2-4
In Vlaanderen en Brussel kunnen niet alleen meer mensen van thuis uit werken, ze doen het ook vaker. Werknemers kunnen er gemiddeld 1,6 dagen per week thuiswerken
En toch is dat minder dan het gewenste aantal dagen dat Vlamingen willen thuiswerken. De meesten zouden graag 2 of 3 dagen achter hun thuiswerkbureau zitten.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Bij ons is het nu 60% werken op kantoor; 40% maximum thuiswerk. Wanneer is zelf af te stemmen binnen de afdeling.
Wat ze nu wél, sinds een paar maanden, hebben ingevoerd : je moet de dagen van thuiswerk aanvragen - op dezelfde manier alsof je een vakantiedag aanvraagt - via een online toepassing.
Reden : zo is het voor de personeelsdienst makkelijker met het berekenen van de woon-werkvergoeding. Als je thuis werkt, dan is deze dus niet van toepassing. Wat eigenlijk logisch is.
Die toepassing is volledig geïntegreerd met de software van ons sociaal secretariaat. Dit maakt het werk van onze personeelsdienst iets makkelijker (minder tijdrovend).
Wat ze nu wél, sinds een paar maanden, hebben ingevoerd : je moet de dagen van thuiswerk aanvragen - op dezelfde manier alsof je een vakantiedag aanvraagt - via een online toepassing.
Reden : zo is het voor de personeelsdienst makkelijker met het berekenen van de woon-werkvergoeding. Als je thuis werkt, dan is deze dus niet van toepassing. Wat eigenlijk logisch is.
Die toepassing is volledig geïntegreerd met de software van ons sociaal secretariaat. Dit maakt het werk van onze personeelsdienst iets makkelijker (minder tijdrovend).
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Vlaamse overheid, IT, ik werk thuis wanneer ik wil. We hebben een vaste dag per 2 weken dat we naar kantoor gaan. Onder collega's spreken we ook soms af en soms is er een grote meeting dat je wel wordt verwacht.
Er is niks bepaald dat je zoveel % naar kantoor moet komen. Wel handig voor mij, ik ben gescheiden en dus kan ik mijn kinderen na school makkelijk opvangen.
Er is niks bepaald dat je zoveel % naar kantoor moet komen. Wel handig voor mij, ik ben gescheiden en dus kan ik mijn kinderen na school makkelijk opvangen.
-
- Elite Poster
Je kan zoveel studies aanhalen als je wilt. Ze zullen wel kloppen, maar de werkgever komt met z'n studies af waaruit blijkt dat thuiswerken minder efficient en productief is. Ook al zijn er genoeg studies die het tegenovergestelde beweren, maar die haalt hij niet boven.NuKeM schreef: 16 jul 2023, 15:48 Nog een recente studie gevonden:
De werkloosheid is sinds begin dit jaar in Vlaanderen niet gedaald (een beetje gestegen zelfs). In de IT zijn er tekorten, maar m.i. nog steeds geen tekorten van die aard dat de prospectieve werknemers zo gegeerd zijn dat ze hun eisen kunnen stellen. Op dit moment trekken de werkgevers dus aan het lange eind en kunnen ze de regels bepalen.
Zonder veranderingen zie ik op korte termijn niet meteen beterschap voor wie verkiest om thuis te werken. Veranderingen als een economie die sterk zou aantrekken, of het afschaffen van het fiscale voordeel van de bedrijfswagen. Of zoals eerder aangehaald rekeningrijden/stadstol.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Ik vrees / denk dat veel samenhangt hoe wij kijken naar werk. Op userbase zit vooral een it / technisch publiek die vaak gepassioneerd zijn door hun werk. Ik ken echter, zelfs bij ons een heel aantal mensen die werken omdat ze moeten werken. Dat geeft een andere instelling en vaak helpt thuiswerk dat naar beneden toe. Er is een verschil tussen we verwachten output x die je kan doen in een normale werkdag en niemand klaagt dat je dat doet in 6 of 9 uur naar gelang hoeveel pauze je neemt. Of mensen die puur nog op een ik moet 8 uur achter mijn bureau zitten werken en wat ik doe don't care about it.
Maar heel dat verhaal kadert in een systeem waar wij in België zeer trouw zijn aan een werkgever, velen zitten door anciënniteit in een soort gouden kooi, wij kijken idd vaker naar ons loon dan naar een job die we echt graag doen. Geen verwijt hiernaartoe maar het is een feit, en sommige bazen, teamleaders gebruiken soms een situatie van misbruik in thuiswerk om dan weer te generaliseren.
Ik denk dat het sector afhankelijk gaat blijven en hoe competitiever de markt is hoe meer thuiswerk een extra legale voorwaarde gaat zijn. Ik krijg nu al head hunters waar vaak bij de job staat na inwerken thuiswerken mogelijk tot fully remote. Het is een argument geworden.
Maar heel dat verhaal kadert in een systeem waar wij in België zeer trouw zijn aan een werkgever, velen zitten door anciënniteit in een soort gouden kooi, wij kijken idd vaker naar ons loon dan naar een job die we echt graag doen. Geen verwijt hiernaartoe maar het is een feit, en sommige bazen, teamleaders gebruiken soms een situatie van misbruik in thuiswerk om dan weer te generaliseren.
Ik denk dat het sector afhankelijk gaat blijven en hoe competitiever de markt is hoe meer thuiswerk een extra legale voorwaarde gaat zijn. Ik krijg nu al head hunters waar vaak bij de job staat na inwerken thuiswerken mogelijk tot fully remote. Het is een argument geworden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 9 keer
Bij ons is het officieel terug 60% op kantoor.
Maar lang niet iedereen doet dat.
Bij mijn vriendin is het ook offocieel 60% op kantoor maar zij werkt fulltime remote.
Als ik dit jaar naar een andere job zoek, zal het max 1 dag per week op kantoor zijn. Beter nog: 1 keer per maand ofzo voor een lunch/drink.
Maar lang niet iedereen doet dat.
Bij mijn vriendin is het ook offocieel 60% op kantoor maar zij werkt fulltime remote.
Als ik dit jaar naar een andere job zoek, zal het max 1 dag per week op kantoor zijn. Beter nog: 1 keer per maand ofzo voor een lunch/drink.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
- Bedankt: 667 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Bij mijn werkgever is het nu 2 dagen verplicht per week naar kantoor, en ook 50% van je werktijd in een maand. Voor mezelf werk ik liever van thuis uit.
Het helpt wel dat er redelijk wat decentrale werkplekken zijn waar je naartoe kan - je bent niet verplicht om alle dagen ook naar je eigen locatie te gaan.
Bij m'n partner is er niks veranderd van voor covid: je kiest zelf waar je werkt, in functie van wat je moet doen. Zij werkt bijna 100% thuis.
Het helpt wel dat er redelijk wat decentrale werkplekken zijn waar je naartoe kan - je bent niet verplicht om alle dagen ook naar je eigen locatie te gaan.
Bij m'n partner is er niks veranderd van voor covid: je kiest zelf waar je werkt, in functie van wat je moet doen. Zij werkt bijna 100% thuis.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
In de "war for talent" zou ik het werknemers niet te moeilijk maken.
Op papier moeten wij 50% op kantoor zijn (voor het ganse bedrijf), er is een duidelijke deal voor ons "departement" (+/- 150man) dat 40% nastreeft.
Ikzelf zal 30-35% halen. Het is kiezen: ofwel werk ik een dag extra van thuis, ofwel skip ik die belangrijke meeting. Ik wordt nl niet betaald om 10-12u per week te werken, maar wil dat wel overwegen als ik (meer) van thuis kan werken. Mijn rechstreekse baas trekt zich er geen * van aan. Zolang het werk gedaan is en ik af en toe op kantoor verschijn, is het al lang goed
.
Als er meer gevraagd wordt, ga ik op een ander.
Er zijn genoeg bedrijven die wél geleerd hebben uit corona en die wél inzien dat telewerk positief is voor het personeel (en niet nadelig voor productiviteit).
Als zelfs Colruyt - notoir pre-corona telewerk haters - de omslag heeft kunnen maken, kan iedereen het.
Op papier moeten wij 50% op kantoor zijn (voor het ganse bedrijf), er is een duidelijke deal voor ons "departement" (+/- 150man) dat 40% nastreeft.
Ikzelf zal 30-35% halen. Het is kiezen: ofwel werk ik een dag extra van thuis, ofwel skip ik die belangrijke meeting. Ik wordt nl niet betaald om 10-12u per week te werken, maar wil dat wel overwegen als ik (meer) van thuis kan werken. Mijn rechstreekse baas trekt zich er geen * van aan. Zolang het werk gedaan is en ik af en toe op kantoor verschijn, is het al lang goed

Als er meer gevraagd wordt, ga ik op een ander.
Er zijn genoeg bedrijven die wél geleerd hebben uit corona en die wél inzien dat telewerk positief is voor het personeel (en niet nadelig voor productiviteit).
Als zelfs Colruyt - notoir pre-corona telewerk haters - de omslag heeft kunnen maken, kan iedereen het.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Ik werk als consultant bij een overheid.
In Corona was het fulltime telewerk. Ondertussen is het 3 dagen per week telewerk. Maar zijn vrij flexibel.
De ene week bv een dag meer, de andere een dag minder is geen probleem.
Vermoed dat het zo wel zal blijven.
In Corona was het fulltime telewerk. Ondertussen is het 3 dagen per week telewerk. Maar zijn vrij flexibel.
De ene week bv een dag meer, de andere een dag minder is geen probleem.
Vermoed dat het zo wel zal blijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
???heist_175 schreef: 16 jul 2023, 18:07 Ik wordt nl niet betaald om 10-12u per week te werken, maar wil dat wel overwegen als ik (meer) van thuis kan werken.
Welke prestatie wordt er dan van je verwacht?
Sol Invictus!
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 759 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Laat me ook even een paar nadelen van thuiswerk (op langere termijn) aanhalen (ben wel voorstander, maar ik wou dit toch ook even in de discussie gooien):
Dan moeten velen groot (/groter) wonen, want je hebt al direct een thuiswerkbureau nodig.
Persoonlijk hou ik die dan graag gescheiden van mijn prive bureau/bibliotheek/..., dus da's alweer een extra slaapkamer ingenomen.
Dan kan die deur 's avonds dicht (en je kan je werk open laten liggen); anders krijg je problemen met de scheiding werk/prive.
Werk je met twee, en is er iemand die veel vergaderingen moet doen, dan zit je al direct met een nood aan 2 thuisbureau's, dus nog meer kamers bezet (of een constant herinrichten van woon en werkplek).
Dan moeten velen groot (/groter) wonen, want je hebt al direct een thuiswerkbureau nodig.
Persoonlijk hou ik die dan graag gescheiden van mijn prive bureau/bibliotheek/..., dus da's alweer een extra slaapkamer ingenomen.
Dan kan die deur 's avonds dicht (en je kan je werk open laten liggen); anders krijg je problemen met de scheiding werk/prive.
Werk je met twee, en is er iemand die veel vergaderingen moet doen, dan zit je al direct met een nood aan 2 thuisbureau's, dus nog meer kamers bezet (of een constant herinrichten van woon en werkplek).
-
- Elite Poster
Het voordeel voor mijn werknemer is dat we voorlopig geen extra vastgoed moeten kopen. Door 1 dag thuiswerken toe te laten en over te schakelen naar flexbureau's hebben we voorlopig genoeg plaats.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
Bij ons was telewerk al ingeburgerd voor corona en 2 dagen per week bestond al. Zelf deed ik 1 dag per week maar was ik van plan dat naar max 2 te brengen. Door corona is dat idee echter veranderd, ook bij mij.
Men mag nu, afhankelijk van de functie, max 50% telewerken. Dat kan je zelf invullen naargelang uw eigen behoeften en deze van het team. Dus weken van 2 dagen afwisselen met weken van 3 dagen kan perfect. Wel wordt er enige flexibiliteit verwacht als er teammeetings of andere lokale zaken dienen te gebeuren. Ook moeten er afspraken zijn zodat de permanentie verzekerd is. Allemaal op maandag telewerken kan dus niet. Een keer 4 of zelfs 5 dagen telewerk kan wel mits het past binnen het team.
Vergaderingen zijn bijna allemaal via teams wat een enorme tijdwinst en kosten vermindert. Het werk is veel beter combineerbaar met privé en je bespaart veel tijd en energie. Zelf win ik per dag telewerk 3 uur, daar kan je al iets mee doen. Een deel van die uren steek ik ook weer in het werk want eens bezig blijf je thuis toch sneller doordoen of vergeet je de tijd gewoon. Ik ga ook tijdens de pauze lopen wat me weer fitheid oplevert.
Telewerk is goed ingeburgerd en weinig mensen gaan weer meer terug naar kantoor. Ik vrees bij wijzigingen dat er veel zouden vertrekken, ook nieuwkomers vinden het eerder evident dat het kan, zeker bij jongeren.
Wij werken beiden thuis en beschikken over 2 bureau's die uitgerust zijn om te telewerken. De werkgevers betalen een deel van die kosten en ook voor energie.
Men mag nu, afhankelijk van de functie, max 50% telewerken. Dat kan je zelf invullen naargelang uw eigen behoeften en deze van het team. Dus weken van 2 dagen afwisselen met weken van 3 dagen kan perfect. Wel wordt er enige flexibiliteit verwacht als er teammeetings of andere lokale zaken dienen te gebeuren. Ook moeten er afspraken zijn zodat de permanentie verzekerd is. Allemaal op maandag telewerken kan dus niet. Een keer 4 of zelfs 5 dagen telewerk kan wel mits het past binnen het team.
Vergaderingen zijn bijna allemaal via teams wat een enorme tijdwinst en kosten vermindert. Het werk is veel beter combineerbaar met privé en je bespaart veel tijd en energie. Zelf win ik per dag telewerk 3 uur, daar kan je al iets mee doen. Een deel van die uren steek ik ook weer in het werk want eens bezig blijf je thuis toch sneller doordoen of vergeet je de tijd gewoon. Ik ga ook tijdens de pauze lopen wat me weer fitheid oplevert.
Telewerk is goed ingeburgerd en weinig mensen gaan weer meer terug naar kantoor. Ik vrees bij wijzigingen dat er veel zouden vertrekken, ook nieuwkomers vinden het eerder evident dat het kan, zeker bij jongeren.
Wij werken beiden thuis en beschikken over 2 bureau's die uitgerust zijn om te telewerken. De werkgevers betalen een deel van die kosten en ook voor energie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
We hebben beide ook veel vergaderingen. Mijn vrouw werkt aan de living tafel, ik in de bureau (open met keuken en living).
Voordeel van de living tafel te werken, is dat je op een bepaald moment kan zeggen, 't eten is klaar, tijd om te stoppen
Voordeel van de living tafel te werken, is dat je op een bepaald moment kan zeggen, 't eten is klaar, tijd om te stoppen

- Dizzy
- Elite Poster
Ik gebruik de functie van de IWatch om minstens elk uur eens op te staan en te bewegen. Voor de rest zet ik een timer. Morgen is er ook nog een dag. Dringende/belangrijke zaken doe ik eerst, zo zijn de zaken op het einde van de dag makkelijker op te schuiven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Op een bureaujob zit je meestal met velen samen in 1 ruimte, maar om te thuiswerken zou een koppel opeens 2 volledig aparte kamers moeten hebben?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wij hebben bij deeltijdse werknemers 1 thuiswerkdag, bij voltijdse of 4/5de is dit 2 dagen thuiswerk. In afspraak met je directe verantwoordelijk kan dit opschuiven richting 3 dagen thuiswerk maar niet elke dienst laat dit toe.
Ik merk wel dat het werk enorm aan het zoeken is naar een evenwicht hierin ook omdat de vakbonden druk uitoefenen voor meer thuiswerk.
Ik merk wel dat het werk enorm aan het zoeken is naar een evenwicht hierin ook omdat de vakbonden druk uitoefenen voor meer thuiswerk.
Laatst gewijzigd door boonpwnz 16 jul 2023, 19:51, in totaal 1 gewijzigd.
- devilkin
- Administrator
Wij werken samen in 1 ruimte waar 2 bureaus staan, beide onze bureau. Het werk afsluiten bestaat erin de laptop toe te klappen, geen van ons beiden heeft ook maar iets nodig op papier (ik werk in IT, zij in een engineering bureau).
Vaak meetings, beide op hetzelfde moment, en dat gaat gewoon. Goede headset doet wonderen.
Sent from my SM-X800 using Tapatalk
Vaak meetings, beide op hetzelfde moment, en dat gaat gewoon. Goede headset doet wonderen.
Sent from my SM-X800 using Tapatalk
- Dizzy
- Elite Poster
Is meestal geen probleem om met meerdere in 1 ruimte te werken maar vergaderen is toch al moeilijker. Je hebt ook geen 2 bureaus nodig want een andere ruimte volstaat al, zeker als het maar voor een vergadering is. Ik doe het soms zelfs in de tuin, vergaderen dus. Zet een achtergrond op teams en het kan zowat overal.Bababa schreef: 16 jul 2023, 19:50 Op een bureaujob zit je meestal met velen samen in 1 ruimte, maar om te thuiswerken zou een koppel opeens 2 volledig aparte kamers moeten hebben?
-
- Elite Poster
Op mijn werk mag je niet digitaal vergaderen als je geen headset op hebt of buitenstaanders in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Dan moet je dus wel alleen kunnen zitten in zo een situatie.Bababa schreef: 16 jul 2023, 19:50 Op een bureaujob zit je meestal met velen samen in 1 ruimte, maar om te thuiswerken zou een koppel opeens 2 volledig aparte kamers moeten hebben?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 759 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als je een job hebt die je volledig op PC kan doen, hoeft een volledig aparte kamer mss niet.
Maar als je materiaal meeneemt om mee te werken (bv een ITer die thuis de switchen of routers gaat pre-configgen of ander materiaal testen), dan is het een ander verhaal.
Zelf heb ik absoluut nood aan een aparte kamer, die dan volledig in het teken van het werk staat, en waar ik de deur kan dicht trekken en niet meer met werk geconfronteerd worden.
Dat is nodig om de mentale scheiding thuis/werk onder controle te houden, en dan kan ik ook stoppen zonder alles waar ik mee bezig ben te moeten opruimen.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die de scheiding graag zo strict maakt.
Thuiswerk is op dat vlak niet anders dan een tandarts of een psycholoog met een thuispraktijk; die hebben daar ook een aparte, afsluitbare, professionele ruimte voor.
Naar vergaderen toe:
Op het werk ga je ook vergaderen in een aparte ruimte, tenzij iedereen op je afdeling betrokken is.
En sommige bedrijven eisen idd dat je alleen bent tijdens een vergadering via teams.
Dan wordt het al iets complexer als je beide thuiswerkt.
Maar als je materiaal meeneemt om mee te werken (bv een ITer die thuis de switchen of routers gaat pre-configgen of ander materiaal testen), dan is het een ander verhaal.
Zelf heb ik absoluut nood aan een aparte kamer, die dan volledig in het teken van het werk staat, en waar ik de deur kan dicht trekken en niet meer met werk geconfronteerd worden.
Dat is nodig om de mentale scheiding thuis/werk onder controle te houden, en dan kan ik ook stoppen zonder alles waar ik mee bezig ben te moeten opruimen.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die de scheiding graag zo strict maakt.
Thuiswerk is op dat vlak niet anders dan een tandarts of een psycholoog met een thuispraktijk; die hebben daar ook een aparte, afsluitbare, professionele ruimte voor.
Naar vergaderen toe:
Op het werk ga je ook vergaderen in een aparte ruimte, tenzij iedereen op je afdeling betrokken is.
En sommige bedrijven eisen idd dat je alleen bent tijdens een vergadering via teams.
Dan wordt het al iets complexer als je beide thuiswerkt.
- devilkin
- Administrator
Mja, bij ons is het 'meenemen naar huis van IT equipment' een serieuze no-go
dus dat probleem hebben wij niet 

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
- Bedankt: 29 keer
Vóór corona wou mijn werkgever drie dagen per maand thuiswerk toestaan (je leest het goed, drie volle dagen op een hele maand). Na de lockdowns en het verplichte thuiswerk zijn we officieel naar één dag per week gegaan, en ondertussen zitten we op twee. Twee schijnt niet van harte te zijn geweest, maar bepaalde afdelingen mochten de facto wél al twee (of meer dagen) thuis werken dus het gewone voetvolk begon te morren
. Ik denk niet dat drie dagen er inzit, ik heb daar persoonlijk ook geen nood aan. Overleg met collega's e.d. gaat toch nog altijd een stuk vlotter op kantoor dan per telefoon, chat, of videocall.
@NuKeM Heb je dat al aangekaart bij je werkgever? Bij ons in de sector zijn er werkgevers die met fulltime thuiswerk gooien, maar ik denk dat dat de uitzondering is.

@NuKeM Heb je dat al aangekaart bij je werkgever? Bij ons in de sector zijn er werkgevers die met fulltime thuiswerk gooien, maar ik denk dat dat de uitzondering is.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- NuKeM
- Administrator
Aangezien ik voor een multinational werk en de (globale) beslissing van het hoogste niveau kwam, denk ik niet dat ik daar veel aan ga kunnen veranderen helaasBorromini schreef: 16 jul 2023, 22:23 @NuKeM Heb je dat al aangekaart bij je werkgever? Bij ons in de sector zijn er werkgevers die met fulltime thuiswerk gooien, maar ik denk dat dat de uitzondering is.

- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
IT'er in de privé hier (development). Hier is het 40% naar kantoor, 60% thuiswerk. We stemmen die 40% wel af onder collega's, zodat we gezamenlijk op kantoor zijn (anders heb je er ook maar bijzonder weinig aan uiteraard).
Ik merk een push naar minder thuiswerk vanuit de werkgever/klant (gebrek aan vertrouwen, vermoed ik), maar zal me hier bijzonder hard tegen verzetten. De voordelen zijn legio: ik ben productiever, werk meer/langer én verspil geen tijd op de baan (moet de Ring van Antwerpen over :'( ). Twee dagen per week is ruim voldoende om de meetings die je toch liever face-to-face doet te organiseren (voor mijn functie beperkt zich dat uberhaupt tot 1 a 2 meetings per week, gemiddeld gezien). Ben wél flexibel, dus mocht het in een bepaalde week nodig zijn om vaker te komen, is dat ook geen probleem (geven en nemen enzo...).
Ik merk een push naar minder thuiswerk vanuit de werkgever/klant (gebrek aan vertrouwen, vermoed ik), maar zal me hier bijzonder hard tegen verzetten. De voordelen zijn legio: ik ben productiever, werk meer/langer én verspil geen tijd op de baan (moet de Ring van Antwerpen over :'( ). Twee dagen per week is ruim voldoende om de meetings die je toch liever face-to-face doet te organiseren (voor mijn functie beperkt zich dat uberhaupt tot 1 a 2 meetings per week, gemiddeld gezien). Ben wél flexibel, dus mocht het in een bepaalde week nodig zijn om vaker te komen, is dat ook geen probleem (geven en nemen enzo...).
ooh. shiny.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
Hier verplicht men 3 dagen per week op kantoor, voor velen is dat meer dan voor corona, dus is er protest.
Vermoedelijk is het hier vooral ingegeven door de verantwoording van de gebouwkost.
In praktijk kwam iedereen mooi z'n 3 dagen doen toen het pas was aangekondigd, ondertussen, een paar maanden later, doen we terug "wat we willen"...
J.
Vermoedelijk is het hier vooral ingegeven door de verantwoording van de gebouwkost.
In praktijk kwam iedereen mooi z'n 3 dagen doen toen het pas was aangekondigd, ondertussen, een paar maanden later, doen we terug "wat we willen"...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Bizar. En wat verantwoordt dan het tijdverlies en de extra kosten voor vervoer/files van de werknemers? Of is dat "hun probleem" en niet die van het bedrijf?Joe de Mannen schreef: 17 jul 2023, 09:25 Vermoedelijk is het hier vooral ingegeven door de verantwoording van de gebouwkost.
- devilkin
- Administrator
Bij veel (bijna alle?) bedrijven is woon-werk tijd voor rekening van de werknemer. Dus liggen ze daar niet van wakker...
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
-
- Elite Poster
Ook niet naar de gevolgen inzake hun aantrekkelijkheid naar nieuwe/jonge werknemers toe? Of heeft men in de regel nog altijd meer dan voldoende kandidaten waar men uit kan kiezen, zelfs met zo'n mobiliteitsvoorstel waarbij de werknemer zwaar de klos is? Of zet men nog steeds de val open van van de "gratis bedrijfswagen" en trapt de jonge Vlaming daar nog steeds met open ogen in?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 jul 2023, 11:11, in totaal 1 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
Bij de zoon is het 2 dagen kantoor per week. Door zijn 4/5 regime waarbij hij de ene week di-vr en de andere week ma-do werkt is dat dus 50-50. Ze spreken wel onderling af wanneer ze aanwezig zijn. Pluspuntje is wel dat maar 20 minuten (auto) woon-werkverkeer heeft (of 30min fiets maar dat is wegens wegenwerken nu 40min).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
Het is nog steeds een bedrijf waar mensen 'willen binnen geraken' dus... neen ze trekken zich dat niet aan.
Het is ook een hele grote multinational die soms op rare manieren naar kosten kijken. Het is ook een bedrijf waar verschillende sites/landen met mekaar "in competitie" liggen ivm nieuwe productie binnenhalen. Er speelt dus een bigger picture dan alleen de gebouwkost.
J.
Het is ook een hele grote multinational die soms op rare manieren naar kosten kijken. Het is ook een bedrijf waar verschillende sites/landen met mekaar "in competitie" liggen ivm nieuwe productie binnenhalen. Er speelt dus een bigger picture dan alleen de gebouwkost.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- devilkin
- Administrator
Ik kan enkel spreken over mijn eigen bedrijf - daar is de policy wat ik hierboven schreef, plus het gebruik van de decentrale werkplekken (waardoor je in realiteit je ww verkeer tot een minimum kan herleiden).CCatalyst schreef: 17 jul 2023, 11:02 Ook niet naar de gevolgen inzake hun aantrekkelijkheid naar nieuwe/jonge werknemers toe? Of heeft men in de regel nog altijd meer dan voldoende kandidaten waar men uit kan kiezen, zelfs met zo'n mobiliteitsvoorstel waarbij de werknemer zwaar de klos is? Of zet men nog steeds de val open van van de "gratis bedrijfswagen" en trapt de jonge Vlaming daar nog steeds met open ogen in?
Als ik een recruiter aan de lijn heb die weer eens een job in Brussel komt verkopen en ik vermeld dat dat totaal niet interessant is, vallen ze toch nog vaak uit de lucht. Dus ik weet niet of de werkgevers er mee bezig zijn.