heist_175 schreef: 28 jun 2023, 15:36
Binnen ASO zijn er niet zoveel STEM-richtingen.
ASO is (of kan) een voorbereiding (zijn) op STEM in het hoger onderwijs.
heist_175 schreef: 28 jun 2023, 15:36Als je met Frankrijk moet samenwerken, toch een maatje groter dan VL/BE, weet je dat je maar best een duchtig woordje Frans beheerst.
Dat het een maatje groter is ontken ik niet. Maar het laat, in Europa althans, wel het VK en Duitsland voorgaan inzake kwaliteit opleiding (post-secundair) en ook grootte van economie en andere factoren. Het is niet "het" land, het is "een van de" landen. Talent zit overal in Europa en de wereld, zeker niet enkel in BE en FR. In een team waar mensen van verschillende afkomsten samenzitten spreek je in de regel Engels, tenzij er een andere taal is die iedereen kan spreken en begrijpen. Het laatste dat je wil is Franse onderonsjes waar andere collega's niets van begrijpen en wat voor frictie kan zorgen.
Ik zou je paragraaf anders verantwoorden: "Als je in een Frans bedrijf werkt, weet je dat...". Evenwel zijn die niet zo goed vertegenwoordigd in het tech-wereldje.
heist_175 schreef: 28 jun 2023, 15:36Als de gemiddelde Fransman Engels begint te spreken, heb je geen idee wat er gebeurt.
Dat weet ik, en dat is ook wel hun probleem. Het zal niet zijn van niet kunnen, want wij hebben Italianen en Spanjaarden, beiden ook Romaanse talen van thuis uit, die perfect Engels spreken (natuurlijk met de tongval van thuis). Het zal dus eerder zijn van niet willen (niet zozeer de Fransman zelf, de onwil kan ook bij de Franse overheid zitten).