Pakjesautomaat zonder scherm

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Lang leve de vooruitgang: om een pakje uit de automaat te halen ga je nu ook al een smartphone nodig hebben...
Beste,

Je koos onlangs voor een levering/verzending in Pakjesautomaat NMBS Leuven.

We zullen deze vervangen door het nieuwste model van Pakjesautomaten, namelijk een Pakjesautomaat zonder scherm. Hierdoor zal je automaat vanaf 28/06 niet meer beschikbaar zijn. Het nieuwe model zal ook op een andere locatie staan: Martelarenplein 20I, aan Perron 1 (thv doorgang fietsenstalling)

Geen zorgen echter: we zorgen ervoor dat eventueel nog resterende pakjes snel op de correcte eindbestemming geleverd worden.

Je nieuwe Pakjesautomaat zonder scherm: wat verandert er?

Deze zal beschikbaar zijn vanaf 29/06.

Om deze Pakjesautomaat zonder scherm te kunnen gebruiken, heb je de My bpost-app nodig en een bluetoothverbinding. Ontdek er alles over op: https://www.bpost.be/nl/pakjesautomaat-zonder-scherm.

En download alvast de My bpost-app via https://www.bpost.be/nl/my-bpost-app.

Selecteer je nieuwe Pakjesautomaat Station Leuven in de check-out van je favoriete webshop of stel hem in als leveringsvoorkeur via de My bpost-app of via http://www.bpost.be/mijnvoorkeuren en krijg voortaan al je pakjes hier geleverd.

Groetjes,

Het bpost-team
Misschien had ik dit beter in het kleine grote frustatie-topic gepost, maar toch.
Ik heb het niet voor al die apps.

Waarom moet een perfect werkend systeem opeens toch weer veranderen?
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sinna schreef: 27 jun 2023, 19:51 Waarom moet een perfect werkend systeem opeens toch weer veranderen?
Goedkoper in onderhoud en uitbating. Minder onderdelen die kunnen falen (geen dataverbinding op Bluetooth na, geen scherm/barcodelezer/toetsenbord, etc). Werkt op zonne-energie ipv stroomnet.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Die bestaan al een tijdje hier en daar, een vriend van had het voor. Smartphone kapot, hij bestelde een nieuwe bij Coolblue en gebruikte ondertussen een oude dumbphone. Daarmee kon hij uiteraard zijn pakje niet afhalen. :lol:

Enigste voordeel lijkt mij beveiliging, als je een code steelt, kan hij je pakje niet zomaar meer afhalen, maar dat lijkt mij ook overdreven, aangezien er iets van 2176782336 mogelijke codes zijn(mogelijks minder als er een checksum in de code zit).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik dit al maanden. Ze hebben hier de pakjesautomaat vorig jaar vervangen door zo een nieuwe.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

Hier ook een regelmatige gebruiker.

Werkt gewoon prima..

Ik wandel naar de pakjes automaat en maak vanop afstand al verbinding. Locker springt zo goed als open als ik aan dd automaat aankom. Pakje eruit en terug dicht!
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 63 keer
Provider

Ik ook al een paar jaar, zit in 1 van de pilootgebieden.
Dat werkt wel goed, maar het duurt wel lang als je verschillende pakjes moet ophalen.
In het begin werden er geen pakjes afgeleverd in die automaten als je de bpost app niet geinstalleerd hebt, misschien is dat nog altijd zo?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

oh, ik heb dat nog maar 2 keer gedaan en die had geen scherm. Ik dacht dat dat de standaard was...
Wat ik wel raar vond was dat je op de app de locatie van het luikje ziet, maar die locatie komt 4 keer voor omdat er 4 "kasten" naast elkaar staan.
Maar goed, dat maakt niet veel uit want de deur zwaait vanzelf open, dus als je dat niet ziet heb je wel andere problemen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

dat zal allemaal wel werken, en goedkoper zijn in onderhoud, maar het sluit toch weer een deel van de mensen uit, kwa dienstverlening een achteruitgang.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

Ons bomma zonder smartphone bestelt geen pakjes online :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, ik denk dat de groep die geen smartphone heeft (of het gebruikt voor niets anders dan telefoneren) EN online koopt zeer beperkt is.

Daarnaast is er ook geen verplichting om een automaat te gebruiken, je kan een pakket nog steeds thuis laten afleveren ook, of in een bemand postpunt. "Sociaal contact" enzo, dat vindt die groep doorgaans ook nog belangrijk.

Dat een bepaalde groep mensen niet met die automaten overweg kan hoeft dus geen obstakel te zijn om het voor de anderen makkelijker te maken - vooral als in: meer geografisch verspreide automaten kunnen zetten, wat wel het grote voordeel is van de modellen zonder scherm.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer

Geen grote fan van, van dat soort uitsluiting.
Ja, "de groep die geen smartphone heeft EN online koopt" zal wel beperkt zijn, maar het vorige model sloot *nog minder* mensen uit.
Het blijft gewoon een feit dat elke stap in de vooruitgang meer en meer mensen uitsluit tegenwoordig.

Goed, er blijven andere opties (voorlopig), maar dan moet bpost zich ook wel ns aan je gekozen voorkeuren houden, ipv die als "optioneel als het gaat" te beschouwen.

Dan wil die app ook nog *en* toegang tot location services, *en* bluetooth.

En dit nog:
Selecteer het pakje dat je afhaalt en zorg dat je ingelogd bent met het e-mailadres waarmee je het pakje bestelde
Dat wordt leuk voor die enkelingen die verschillende emailadressen voor vanalles hebben :-)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 28 jun 2023, 02:26
En dit nog:
Selecteer het pakje dat je afhaalt en zorg dat je ingelogd bent met het e-mailadres waarmee je het pakje bestelde
Dat wordt leuk voor die enkelingen die verschillende emailadressen voor vanalles hebben :-)
Ik ben zo iemand, maar dat geeft geen probleem als je al je email adressen in de app zet. Dan komen alle trackings samen in de app.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Je ka' ze ook altijd manueelnin de app toevoegen, dus die link met email is niet verreist.
Ook niet voor het verzenden of retourneren van pakjes via de automaten
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Hier in Houtvenne staat ook zo'n automaat zonder scherm. Werkt geweldig.

Enige wat je moet doen is even via bluetooth verbinden met de kast en de app opent de deur.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
Bedankt: 669 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben pro maar zie gelijk ook wel wat opportunities voor malafiede personen:

ergens in de buurt een battery powered systeem (raspberry pi?) Verbergen en opvangen wat er gestuurd wordt tussen de smartphone en de valse pakjes automaat. Als de persoon dan in frustratie weggaat ("boost werkt weer niet") heb je een mooie mogelijkheid om dan hun gerief te pikken.

Dus: altijd 2x checken.

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

devilkin schreef: 28 jun 2023, 09:58 Ik ben pro maar zie gelijk ook wel wat opportunities voor malafiede personen:

ergens in de buurt een battery powered systeem (raspberry pi?) Verbergen en opvangen wat er gestuurd wordt tussen de smartphone en de valse pakjes automaat. Als de persoon dan in frustratie weggaat ("boost werkt weer niet") heb je een mooie mogelijkheid om dan hun gerief te pikken.

Dus: altijd 2x checken.

Sent from my SM-X800 using Tapatalk
Ben wel curieus of dit gaat/hoe BPost dit geprogrammeerd heeft.
Om het te gebruiken heb je de App en je credentials van je account nodig.

Dus je hebt een verbinding die verleuteld kan worden met jouw credentials (handshake)
Kan je bluetooth zomaar een verbinding highjacken, de informatie opslaan en dan later gewoon opnieuw lanceren?
Zijn we trouwens zeker dat dit enkel via bluetooth verloopt? Ja je moet bluetooth aan hebben staan, maar kan tegelijk ook over je data netwerk gaan.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb zo geen automaat in de buurt, anders zou ik wel eens gaan piepen

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 28 jun 2023, 02:26 Dan wil die app ook nog *en* toegang tot location services, *en* bluetooth.
iPhone, gewoon eenmalig toegang geven elke keer je voor zo'n automaat staat.
devilkin schreef: 28 jun 2023, 09:58 ergens in de buurt een battery powered systeem (raspberry pi?) Verbergen en opvangen wat er gestuurd wordt tussen de smartphone en de valse pakjes automaat. Als de persoon dan in frustratie weggaat ("boost werkt weer niet") heb je een mooie mogelijkheid om dan hun gerief te pikken.
Idd, in principe zou dat wel kunnen want op de plaatsen waar zo'n automaat komt is er vaak ook niets van secundaire security en ook geen sociale controle. De beperkende factoren zijn:
* dat je in Bluetooth bereik moet zijn, dus slechts 1 locatie per Raspi.
* dat die automaten niet zo veel luikjes hebben, alhoewel men het wel kan uitbreiden door meerdere gelinkt naast elkaar te zetten
* dat er een telefoonnr opstaat dat specifiek voor die automaten is, dat zogezegd 24/7 beantwoord wordt (of dat ook zo is heb ik nog niet uitgetest)

Het kan dus, net zoals een postbode of het personeel van een bemand postpunt ook pakjes kan stelen als ze willen, maar zal eerder iets voor een gelegenheidsdief/op kleine schaal zijn.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Goh. Als je eenmaal weet hoe het moet, is het simpel om te dupliceren op grote schaal.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 28 jun 2023, 14:10 Als je eenmaal weet hoe het moet, is het simpel om te dupliceren op grote schaal.
Maar dan zouden de klachten beginnen binnenstromen en zou het spelletje ook wel niet lang duren denk ik. Bovendien per locatie een kans dat iemand het ziet of een onzichtbare camera het oppikt oid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons staat die pakketautomaat net voor het postkantoor. Dus moeilijk dat niemand het zou opmerken. Zeker met een Cameraschild in Knokke-Heist zou ik opletten.
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ik vermoed dat de bluetooth verbinding enkel dient als verificatie voor de app, dat je aan de pakjesautomaat staat.

Zo'n pakjes automaten zijn wereldwijd in gebruik. Ik veronderstel dat ze de software matige security wel in orde hebben.

Hardwarematig heb je zo'n deurtje met een koevoet echter zo open. :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Garpenlov schreef: 28 jun 2023, 15:48 Ik vermoed dat de bluetooth verbinding enkel dient als verificatie voor de app, dat je aan de pakjesautomaat staat.
Het hele design lijkt ontworpen om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Ik vraag me af of die automaten een eigen datasim of een LoRaWAN verbinding hebben (gezien de initiele uitrol in steden die zo'n netwerk hebben), of dat het volledige management via Bluetooth verbindingen loopt, enerzijds uitgebreid via het toestel van de postbode die komt leveren en anderzijds beperkter langs de toestellen van de afhalers (langswaar ook health-data en andere informatie meegestuurd zou kunnen worden).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1002 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Garpenlov schreef: 28 jun 2023, 15:48 Hardwarematig heb je zo'n deurtje met een koevoet echter zo open. :)
Nog altijd veiliger dan een pakje aan je voordeur achterlaten. Heb je niet eens een koevoet voor nodig.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Provider
Te Koop forum

Met enkel bluetooth? Dat nodigt uit voor bruteforce hacking --> alle deurtjes open...
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer

Op B-post.be kan je de pakjesaustomaten in het buurt vinden.
Maar, weet je dan of pakjesautomaat met of zonder scherm functioneert ?

Ik wil enkel op pakjesautomaat met scherm filteren.

edit: opgelost.
Bij pakjesautomaat zonder scherm staat er een melding.
Bijlagen
image_2025-01-02_070410047.png
image_2025-01-02_070410047.png (5.67 KiB) 1053 keer bekeken
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik wilde onlangs een pakketje verzenden via zo’n automaat zonder scherm. Had een barcode in de bpost app, stond ik aan die automaat en het enige wat er stond was “gebruik de bpost app om pakketjes te verzenden met deze automaat”. In de bpost app kon ik verder helemaal niks.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Zending moet daarvoor toegevoegd zijn in de Send tab.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat was ze ook. En daar kon ik er op klikken en dan zag ik de bestemmeling en verder kon ik helemaal niks.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”