Netwerksetup, clients en server, hoe?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Hallo iedereen,

Effe eerste de situatie schetsen:

Afbeelding

Computers beide winxp (ze worden weldra alletwee dual boot linux/xp) + 1 netwerkkaart per pc
Server: Linux/BSD ('k weet het nog niet juist) + 2 netwerkkaarten
Hub: D-link 4-poorts 10-100 Mbit hub with switch
Modem: Alcatel Speed Touch Home
Lijn: adsl skynet plus

Wat ik wil bereiken:

Ik wil het zo hebben dat de server met internet verbindt en zijn internet deelt met de pc die aan de server is verbonden. (dat is geen probleem)
De tweede pc (die aan de hub hangt) wordt ook rechtstreeks met internet verbonden (dit gaat als je een adsl plus lijn hebt) Dus ik zit met 2 IP's, eentje op de server en eentje op de pc aan de hub.

Nu wil ik die pc aan de hub ook in het intern netwerk opnemen zodat ik via de pc achter de server aan 100 Mbit kan verzenden/ontvangen van de pc aan de hub.

Mijn vraag dus nu: hoe doe ik dat zo efficient mogelijk? (eventueel netwerkkaart bijkopen en pc aan de hub nog is aan de hub hangen en die netwerkkaart een intern IP geven, of zie ik dat verkeerd?)

alvast bedankt,

Nob
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Normaal kan fatsoenlijke routersoftware wel oplossen wat jij wilt bereiken, denk ik...

Ik zit momenteel ook te klooien met WinRoute Firewall, ik krijg het ding maar niet correct ingesteld...

WinRoute kan in elk geval meerder netwerken met mekaar doorrouten: houdt rekening met verschillende subnets en zo... maar hoe precies, da's gokwerk voor het moment, ik ben het programma ook maar aan het uitproberen...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik weet niet of dit is wat je wil (want dan heb je geen 2 ip's meer en daar komen wel enkele voordelen bij ;) ), maar je kan de server eventueel tussen de modem en de hub hangen?
Maar volgens mij moet het ook kunnen met het bovenstaande schema door gewoon iets in te stellen in je server... het is immers een router voor iets.. internet verkeer naar de modem routen en verkeer naar het ip van je 2de pc naar die pc... dat is waarvoor een router gemaakt is dacht ik :? vraag me alleen niet hoe je zoiets op 2 seconden op je linuxserver in orde zet ;)
NuKeM
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als je verbindt met de sth en deze hangt aan een hub dan komt er een extra verbinding tevoorschijn en blijft het gewone netwerk ook bestaan dus moet je zelfs geen extra insellingen instellen doe maar eens in een dos venster

Code: Selecteer alles

ipconfig /all
dan zie je dat je 2 ip's hebt dus betsaar je intern netwerk ook nog (ik denk wel dat je je ip via dhcp moet bekomen)
ik kan het hier niet testen maar ik ben die dubbele ip's al eens tegengekomen bij iemand
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik dacht dat we het hier over 2 internet IP's hadden en dan nog een ip-range voor lokaal netwerk?

Enfin, een router moet dat allemaal kunnen, maar hoe dat in *nix moet, mij niet vragen ;-)
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

met die 2 ip's bedoelt ik dat die pc die rechtstreeks op de hub hangt dan 2 ip's krijgt op dezelfde netwerkkaart

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, indien je niet meer gebruik wilt maken van het 2nd ip van Skynet, dan zou ik gewoon de server tussen de hub en de modem steken.

Ik denk dat ge dan naar een gelijkaardige config gaat zoals Nukem heeft.
Server doet dienst als ftp/web/...server en krijgt het Skynet ip en je deelt je inet via de server naar de andere client pc's.

Dus gewoon extra netwerkkaart in de server, die verbinden met de hub, waarop de andere 2clients zitten en dan de spth met de 2e nic in de server en dat moet prima te doen zijn. Onder linux mag dat zeker geen probleem zijn.

Ik zou voor een dergelijke setup gaan..;-)
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik ben weer aan de late kant zo te zien... :?

Ik zou The Oddity zijn opstelling volgen. Dus SPTH, dan server, dan de hub en daar de andere PC's aan. Dus die server alles laten routeren. Dat lijkt mij het simpelste. Dus gewoon extra netwerkkaart in de server, eentje voor de SPTH en eentje voor aan de hub.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Mz, de oplossing die jullie voorstellen had ik zelf ook wel kunnen vinden. :) Maar die wil ik dus niet, ik wil het wel degelijk zoals het in de schets staat. Ik wil 2 aparte Ip's (en dit omdat op beide pc's 2 aparte gebruikers zitten, die daar voordeel aan hebben)

Any idea how?

greetz,

Nob
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik ben (zo goed als :???: ) zeker dat nob ook weet dat die setup het beste is

maar hij heeft waarschijnlijk een reden om het zo te doen dus probeer je best op zijn vraag te antwoorden maja :)

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, sorry folks, :oops: de vermoeidheid zal weer parten gespeeld hebben :(

Ik heb dus iets verkeerd gelezen/begrepen..

Hmm in dat geval, als je niet connect via de client op de modem, dan hangt hij toch in een intern netwerk, of werkt dat niet?
Dan kan je eventueel eens kijken of hetgeen zeon zegt geen steek houdt.. dat zou ook eerste gedacht geweest zijn...

Indien dat niet werkt, dan moet er wel een oplossing bestaan om dat te routen maybe via linux.. maare kzou begot niet weten hoe.

Vind het wel een rare opstelling in elk geval.. is niet echt klassiek voor een lan.. maja..het heeft idd een reden.

Indien je nu geen lan-connectie zou hebben simultaan met de server, als je op de client connected bent met 2nd skynet ip. Kan je dan niet gewoon een extra nic inbouwen in je client en die ook met de switch verbinden? Dan heb je EN een lan connectie EN een isp connectie met een apart ip.

Nu anderzijds, of dat dé ideale oplossing is, daar stel ik mij zelf vragen :p
Tis iets dat zomaar binneschiet.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik zie de config met de hub niet echt zo heel goed zitten. Ik weet niet hoe het juist zit met de SPTH, maar ik heb al gehoord dat dit niet een echt goede oplossing is. Ik zal mijzelf even verduidelijken.

Ik heb dit ooit eens gehoord. Iemand had zijn modem (telenet) aan een hub gehangen, net als zijn 2 andere PC's. Als hij dan bestanden verstuurde over zijn netwerk, dan kwam dit bij zijn upload van zijn meter. Want wat doet een hub? Alles wat hij ontvangt stuurt hij door naar de rest, dus ook die modem. Die modem probeerde dan alles te versturen over internet naar dat IP-adres. Het kwam bij zijn upload. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar ik heb het wel eens ergens gelezen. Kan iemand dit ontkrachten? Het is wel al een paar maanden geleden dat ik het ergens ben tegen gekomen.

Als je dus die hub vervangt door een switch, dan is dit probleem al opgelost.

Deze config kan wel lukken, zoals Nob ze voorstelt. Als je dan die server een proxy laat runnen, dan kan die tweede PC achter de server ook op inet. En de server en de PC aan de hub dan een Skynet IP geven. Dit moet te doen zijn. Zo zou ik het doen. Heb ik iets over het hoofd gezien? Waarschijnlijk wel.

Cheers
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik heb er nog even over gedacht, op je server zal je een netwerk bridge moeten instellen zodat deze eigenlijk een switch wordt voor netwerkkaarten

waarschijnlijk wil nob deze config hebben voor de 2 ip's en dus 2 x 3.3 mbit downstream te hebben want als de server connectie maakt dan is het maar 1x 3.3 mbit

Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Provider

Sub Zero schreef:Als hij dan bestanden verstuurde over zijn netwerk, dan kwam dit bij zijn upload van zijn meter. Want wat doet een hub? Alles wat hij ontvangt stuurt hij door naar de rest, dus ook die modem.
Jipz; dat heb ik nog al gehoord: mensen die de plus-formule van telenet hebben (voor 2 pc's). Alle bestanden die hij van de éne pc naar de andere versluist wordt gezien als netwerktraffiek en komt gewoon bij op z'n teller... Vandaar dat ik NAT op 1 ip beter zie zitten dan 2 IP's... (wordt in het algemeen ook aangeraden). Maar dat kan/mag nu even niet...
Nob
Erelid
Erelid
Provider

De reden waarom ik dus de 2 Clients en de server met 100 Mbit wil verbinden is dus juist om niet alles over internet te moeten zenden.

Tussen haakjes is het niet zo dat ik 2 X 3.3 Mbit zou hebben, die 3.3 Mbit wordt verdeeld als je 2 X met de modem inlogt. (als de ene aan 3 Mbit zit te downloaden heeft de andere nog maar 0.3 Mbit over)

Ik zal jullie is uitleggen waarom ik juist 2 Ip's belangrijk vind:

Ik gebruik client 1, nosta gebruikt client 2, da's al gemakkelijk als we 2 afzonderlijke IP's hebben. En jullie kennen ondertussen allemaal de 36-uren regel van skynet wel en dat je zo de downloadlimiet kan omzeilen...
gedurende 36 uur, wel, ik kan dit 2X doen met een plus lijn... hier is hoe:

Ik disconnect op 14.8 GB (ik heb 15 GB) ik reconnect met client1 en ik begin full speed te downloaden, Client 2 heeft dan nog MAX 200 MB over om te surfen. Op 35 uur zeg ik tegen nosta dat hij moet connecten (dan zitten we aan 14.999 GB ofzo, want mijn verkeer is er nog niet bij van die 36 uur, want ik ben nog niet gedisconnect) en dan kan nosta dus voor 36 uur full speed downloaden ;) ) Ik zit ondertussen wel op smallband dan, maar da's maar voor 36 uur. Dus als ik 2 keer kan inloggen kan ik die limiet voor 72 uur omzeilen, daarom ook dat enkel met server inloggen en de 2 clients aan de server hangen niet echt een optie is (+ nosta heeft liever apart IP)

't Probleem dan is dus dat ik aan de server kan op 100 Mbit (en omgekeerd), maar nosta niet, want die zit rechtstreeks via de modem (zoals de server) ook op internet. En daarom wil ik dus ook 100 Mbit intern netwerk met client 2 (nosta) om bv films of mp3 of whatever door te zenden.

Een oplossing hiervoor kan dus zijn (zoals jullie dus ook aanhalen) dat ik nog een nic in nosta's pc steek en die nog is op de hub hang, maar ik weet niet of dit wel degelijk zal werken en of dit de beste oplossing is. (dan geef ik die extra nic in nosta's pc een IP a la 192.168.0.x) en ftp ik naar dat IP ofzo, maar ik weet dus niet of dat allemaal gaat werken en of dit het beste is. Daarom dus mijn vraag :)

greetz,

Nob
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Ik had het probleem ook is voorgelegd aan mijn docent Netwerken! En dezelfde dag nog een mail terug zie! (da's service he, zelfs tijdens de examens ;) )

Hier is z'n reply:
Laten we de computer aan de server C1 noemen en de computer aan de hub
C2.

Als ik aanneem dat C1 een intern IP als 10.0.0.2 heeft en C2 een publiek
ip als 123.45.6.7, wil je dus 100 Mbps verkeer tussen C1 en C2 ?

Routering is alleszins hetgeen wat je moet gaan doen. Pakketjes van C1
naar C2 is normaal geen probleem. De juiste routeringsregel moet
automatisch opgenomen zijn in de linuxserver.

Omgekeerd ga je de linux server moeten instellen als default gateway bij C2.
Hij zal dan alle pakketjes die hij niet in zijn lokaal netwerk kan
afleveren via die machine versturen. Probleem is echter dat je met een
skynet connectie zit en je dus een andere default gateway gaat krijgen.

Je opstelling ziet er op zicht ook een beetje vreemd uit. Je zal daar
misschien je redenen wel voor hebben maar ik zou dan toch eerder de
server direct achter die modem hangen, laten fungeren als internet share
machine naar de hub toe en de computers aan de hub.

Conclusie : met deze opstelling ga je dat niet kunnen regelen zonder
extra routeringssoft- of hardware.

Mvg,

XXXXX XXXXXX
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

nob heb je al eens gekeken naar mijn eerste post daar waar ik denk dat de sth aan 2e ip krijgt en da 'normale' netwerk verbinding hetzelfde intere ip heeft?

het intern ip moet van de vorm 10.0.0.xxx zijn (en niet 138 want dit is het (standaard)ip van de modem)

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, leuke reactie van uwen docent :)

Hm das dus de reden, mja dat is idd een grondige reden om deze setup te behouden.

Ik zou dan toch met een tweede nic werken.. lijkt me het gemakkelijkste. En ik denk dat zeker moet lukken. Zie niet in wat er fout kan gaan .. is wel een bizarre constructie.. maar heb er eens op gedacht en volgens mij is het perfect mogelijk.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Senzei, staat er hier ergens dat ik 138.* gebruik? (gewone vraag he, ik kan het over het hoofd gezien hebben)

BTW iterne IP's mogen ook van de vorm 192.168.*.* zijn.

Oddity, ik denk da'k ook eerst is met een 2e nic ga proberen ja, dat lijkt mij eenvoudiger :) Zo goed ken ik routing namelijk niet, maar ik ga er wel is wat mee prutsen als ik tijd heb.

greetz,

Nob
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

nob ik bedoel dat als je met de sth connect op pc zonder server dan krijgt deze er een ip bij (een extern voor inet) maar je intern ip moet in de vorm van 10.0.0.xxx zijn anders zit je in een ander subnet dan de modem) en het ip van een van de pc's/server mag ook ni 10.0.0.138 zijn want dat is het standaard ip van de modem

Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Ow ok zo bedoelde je het!

Je kan ook je pc een IP geven van de vorm 192.168.*.* hoor, dat werkt ook, 't enige nadeel is dat je dan niet rechtreeks met je modem kan verbinden (om bv instellingen in uwe modem aan te passen) maar je kan dan wel op internet ermee.

greetz,

Nob
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

aah dat kan dat je ok met 192.168.xxx.xxx kon internetten, ik dacht van niet daarmee dat ik het zo poste :)

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm,

ik denk dat een tweede nic het makkelijkst is :p
Laat eens weten hoe en wat eh ;-)
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Als ik wat tijd heb en er wat mee geprutst heb zal ik mijn bevindingen hier is posten ;)

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

hehe,

kunnen een tutorialke schrijven voor een plus-lijn met een gelijkaardige setup van netwerk :p (j/k)

anyway zeker bevindingen posten, kan zijn dat ik van de zomer wel iets gelijkaardigs ga uithalen bij een kennis... moet daar netwerkje aangepast worden en pc'tje bijgezet worden ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”