EDPnet vraagt bescherming tegen schuldeisers
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 365 keer
- Bedankt: 174 keer
Lezen jullie eigenlijk wel de posts van @EDPnet ?
Zie https://www.edpnet.be/nl/support/overname-edpnet.html
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zo moet het zijnVerdwijnt de vrije modemkeuze nu jullie in de Proximus-groep zitten?
Nee, we doen ons eigen ding, ook qua vrije modemkeuze. We blijven onze kwaliteitsvolle FRITZ!Box-modems aanbieden.

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
- Bedankt: 713 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Wordt er nog werk gemaakt van de aanvraag voor de whitlisting van de nieuwe fritzOS?
Ik zit hier nog op 7.29 en lees dat 7.50 al vrij lang beschikbaar is met toch wel wat voordelen.
Ik zit hier nog op 7.29 en lees dat 7.50 al vrij lang beschikbaar is met toch wel wat voordelen.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Alleen al voor de logging!
Ik heb een probleem op mijn lijn, in de Fritzbox kan je alles exact opvolgen. Met een bbox ben je blind: je krijgt enkel DSL/internet uptime te zien, niets meer.
Dat en natuurlijk de DNS (en dus PiHole).
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 759 keer
Het is een dunne link, maar de vraag "gaat de overname van EDPnet de vrije modemkeuze beinvloeden" lijkt me nog nipt relevant, als het niet ontaard in een discussie over modemkeuze an sich.
Ze lijkt me intussen ook beantwoord, of toch zover als er in dit topic op moet ingegaan worden.
[Mod] nieuwe posts over Fritz!Box whitelist verhuisd naar viewtopic.php?p=959188#p959188
Ze lijkt me intussen ook beantwoord, of toch zover als er in dit topic op moet ingegaan worden.
[Mod] nieuwe posts over Fritz!Box whitelist verhuisd naar viewtopic.php?p=959188#p959188
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 24 keer
Volgens de info van EDPNet verandert er voorlopig niets ...
Ik denk ook niet dat EDPNet nu in een positie zit om veel nieuwe dingen te introduceren ...
Ik denk ook niet dat EDPNet nu in een positie zit om veel nieuwe dingen te introduceren ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- EDPnet
- ISP Official
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 153 keer
Inderdaad, jij zegt het. Toen we vorige keer het nieuw rekeningnummer via ticket mailden, kregen we op onze donderMartenBE schreef: 09 apr 2023, 12:31Ik kreeg een brief en een e-mail. Ze willen gewoon grondig zijn. Wel tof dat het terug kan via SEPA, dat was het meest vervelend voor mij.tdemeyer schreef: 07 apr 2023, 16:31 Krijg ik vandaag briefpost van EDP... Om te melden dat betalen via SEPA terug mogelijk is.. Briefpost bijgod....En dat voor een telecombedrijf![]()

internet, fiber & telephony
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Als eerste staat er ook:philippe_d schreef: 11 apr 2023, 17:42 Volgens de info van EDPNet verandert er voorlopig niets ...
Ik hoop dat er toch iets kan bewegen na verloop van tijd.Blijft edpnet bestaan?
- Ja, we doen ons eigen ding als apart bedrijf binnen de Proximus-groep.
Zelf zou ik graag symmetrische abonnementen in het fiber aanbod zien verschijnen. Hoeft zelfs niet eens supersnel te zijn.
Fiber XS-S: 100/100Mbps €35.95
Fiber XL-S: 300/300Mbps €45.95

EDPnet had vroeger ook een VDSL2 high upload profiel waarbij de down- en upload al dichter bij elkaar liggen. In deze tijden zou iets gelijkaardig zeker niet misstaan en ik hoop nog steeds dat EDPnet bij de eerste spelers mag horen die symmetrische snelheden op de markt gaan normaliseren.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 15 keer
- Recent bedankt: 1 keer
wat ik niet snap is waarom ze in belgie ook niet gewoon symmetrische snelheden maken/aanbieden , maken ze er dan zoveel verlies op of hoe?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1948 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Er is een kost, maar die is niet onoverkomelijk.
Voornaamste reden is het duopolie: de Telenet-coaxkabel kan maar 50 Mbps upload per klant leveren met het huidige "modempark" en techniek.
Dus redeneert Proximus, we leveren ook maar ongeveer wat onze belangrijkste concurrent kan leveren. Dat kost Proximus uiteindelijk toch wat minder dan symmetrische fiber.
Het is pas wanneer er effectief een concurrent op de markt komt die zegt: ik lever 1 Gbps symmetrisch over het Fiberklaar-netwerk, dat er iets kan veranderen.
En daarna zullen de duopolisten opeens wakker schieten: wij leveren ook symmetrische fiber.
Tegen het jaar 2030 of zo.
Voornaamste reden is het duopolie: de Telenet-coaxkabel kan maar 50 Mbps upload per klant leveren met het huidige "modempark" en techniek.
Dus redeneert Proximus, we leveren ook maar ongeveer wat onze belangrijkste concurrent kan leveren. Dat kost Proximus uiteindelijk toch wat minder dan symmetrische fiber.
Het is pas wanneer er effectief een concurrent op de markt komt die zegt: ik lever 1 Gbps symmetrisch over het Fiberklaar-netwerk, dat er iets kan veranderen.
En daarna zullen de duopolisten opeens wakker schieten: wij leveren ook symmetrische fiber.
Tegen het jaar 2030 of zo.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Het feit dat een symmetrisch abonnement hun duurdere abonnementen met belachelijk hoge download, en redelijke upload canibaliseert zal wel niet helpen met de beslissing symmetrisch aan te bieden.
- cadsite
- userbase crew
Een absoluut voordeel als een hoge upload moet je toch in de markt kunnen zetten voor wat het is? Iets dat echt waardevol is.
Ongelooflijk dat ze daar niet mee willen uitpakken!
Ik ben van telenet naar edpnet gegaan. download is een verlaging, maar upload een redelijk deftige verhoging. De download merkte ik niet, de upload echt wel.
Mocht ik een zaak hebben waar ik de enige concurrent zo gemakkelijk in zijn onderbroek kon zetten, ik zou het wel weten hoor...
Ongelooflijk dat ze daar niet mee willen uitpakken!
Ik ben van telenet naar edpnet gegaan. download is een verlaging, maar upload een redelijk deftige verhoging. De download merkte ik niet, de upload echt wel.
Mocht ik een zaak hebben waar ik de enige concurrent zo gemakkelijk in zijn onderbroek kon zetten, ik zou het wel weten hoor...
- buthead
- Elite Poster
- Bedankt: 129 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Een vraag richting EDPnet @Joachim @EDPnet
Die activatiekost gaat die nu verdwijnen aangezien jullie nu onder PX vallen?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
De activatiekost dient om de mensen bij het duurdere PX te houden, zie het als een tussensschot. Voor wie toch over stapt kunnen ze zo nog rap wat afschrapen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- buthead
- Elite Poster
Zit te twijfelen tussen scarlet/EDPnet/ eventueel youfone,neibo of nieuwe.
Is richting de zomer dat ik ga aansluiten.
VDSL kabel en etc is werkend al + heb een 7590.
Lijntje is 100/35
Is richting de zomer dat ik ga aansluiten.
VDSL kabel en etc is werkend al + heb een 7590.
Lijntje is 100/35
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
- Bedankt: 104 keer
Nog een paar, betreft modem zou men ook kunnen kiezen voor een Bbox3 of kan men enkel kiezen om verplicht een Fritz te kopen ((ik vermoed dat veel mensen dit niet zien zitten om de modem te kopen)) daarom hebben ze wss ook niet zoveel klanten ? .... alle in de proximus groep zoals Mobile vikings en scarlet gebruiken een Bbox3.buthead schreef: 15 apr 2023, 10:20 Een vraag richting EDPnet @Joachim @EDPnet
Vrije modem keuze ? allemaal goed en wel , maar ik zie weinig keuze buiten enkel een Fritz.
Activatie kost + aankoop modem

Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Dat er weinig keuze is ligt niet aan EDPnet hé, dat ligt aan de Proximus whitelist en de kostprijs om het hele whitelistingtraject te doorlopen voor elke modem en elke firmware upgrade van die modem. Swat, het ziet ernaar uit dat men die whitelisting gaat afschaffen, "toevallig" net wanneer ze hun enige concurrent overnemen die voordeel gehad zou hebben bij het afschaffen van de whitelist.Patje schreef: 15 apr 2023, 23:35 Vrije modem keuze ? allemaal goed en wel , maar ik zie weinig keuze buiten enkel een Fritz.
Activatie kost + aankoop modem![]()
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
Die aankoop bij EdpNet was 49 € voor een FB7530. Samen met activatiekost van 50 € kwam dit dan op 99 €. Maar zo'n overstap doe je niet elke 2 jaar hé.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
Normaal de 12e maar nog niets gekregen. Wel een herinnering voor de betaalde factuur van vorige maand.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- fryelectro
- Elite Poster
tja men is alles aant overzetten naar de nieuwe BV dus binnenkort zullen ze wel met terugwerkende kracht een factuurtje sturen.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- cadsite
- userbase crew
Vandaag telefoon gekregen om te zeggen dat de domiciliëring weer in werking kan gezet worden.
Wel eigenaardig dat ze mij hiervoor belden want ik had dat niet. Misschien net daarom.
De modem moest niet aangekocht worden, je kon ook kiezen (zoals wat ik deed) voor een soort van huur met 1-malige premie. Ik heb hetzelfde betaald, maar dan is de modem niet van mij. Dat maakte dat ik bij een defect een nieuwe toegestuurd kreeg.
Wel eigenaardig dat ze mij hiervoor belden want ik had dat niet. Misschien net daarom.

De modem moest niet aangekocht worden, je kon ook kiezen (zoals wat ik deed) voor een soort van huur met 1-malige premie. Ik heb hetzelfde betaald, maar dan is de modem niet van mij. Dat maakte dat ik bij een defect een nieuwe toegestuurd kreeg.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
Kreeg ik vandaag telefoon van EDPnet, telefoontje duurder een paar seconden, om te melden dat ik met domiciliëring kan betalen en dat de factuur over enkele dagen opgesteld gaat worden (gebeurt normaal altijd de 1ste van de maand, ongeacht weekdag/weekend/feestdag).
Wat een job: alle klanten bellen met enkel die mededeling.
Vriendelijke dame, daar niet van
.
Wat een job: alle klanten bellen met enkel die mededeling.
Vriendelijke dame, daar niet van

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 267 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Idem hier, twee keer dezelfde dame aan de lijn gehad, ze zal mijn naam vergeten schrappen zijn
Overigens nooit een domiciliëring gehad bij EDPnet, maar kom 

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 43 keer
Exact. Ze moeten zich vooral niet haasten. Wat mij betreft zouden ze beter teruggrijpen naar de 'standaard' facturatie, namelijk factureren nà iedere maand, in plaats van ervoor. Of à la limite bij het begin van de maand een factuur voor de lopende maand opstellen. Op 1 mei een rekening opstellen voor het verbruik in juni is toch een beetje gek, neen?Waterboy schreef: 17 apr 2023, 16:44 Mijn vorige factuur liep tot eind april,dus ze hebben nog tijd.![]()
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Inderdaad, ik heb dat ook altijd al raar gevonden, zeker ook aangezien die factuur al betaald moet zijn voor 16 mei. Zelfs als je een woning huurt heb je tijd tot de eerste van de maand om de huur voor die maand te betalen.johann schreef: 19 apr 2023, 16:55Op 1 mei een rekening opstellen voor het verbruik in juni is toch een beetje gek, neen?
- fryelectro
- Elite Poster
Mja ze waren nogal gevoelig aan cashflow problemen peis ik.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
In de redenering dat ze zich wat willen beschermen tegen klanten die elke 3 botten verhuizen van provider kan ik hier zeker mee leven, al moet ik toegeven dat dit het enige bedrijf is dat ik dit zie doen. Zeker gezien ik ook nog nooit problemen gehad heb met het terugkrijgen van geld wanneer dit eens nodig was.
- cadsite
- userbase crew
De verplichting van een eigen modem te kopen, en dit als enige in het land, is toch al een behoorlijke drempel tegen het elke 3 botten verhuizen.
- buthead
- Elite Poster
Proficiat Joachim
Heel veel succes gewenst.
Heel veel succes gewenst.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 6 keer
"We doen ons eigen ding"... Daar heb ik toch uiterste twijfels bij. Nu mss nog wel, maar de diepere waarheid is, dat Edpnet nu van px is. Dus uiteindelijk hebben zij het voor het zeggen, hoe men het ook draait of keert, of omfloerst wilt inkleden.fryelectro schreef: 09 apr 2023, 20:22 Lezen jullie eigenlijk wel de posts van @EDPnet ?
Dus nu zullen ze idd wel zeggen (tegen edpnet en edpnet tegen ons): niets verandert, jongens. Maar da's enkel om de boot niet te doen schommelen, he. Typische tactieken: iedereen geruststellen, zoveel mogelijk klanten sussen, BMA stil houden, et. En daarna, binnen de 3-5 jaar zachtjes, beetje per beetje, edpnet omvormen tot wat ze zelf, als bijna-monopolist, voor ogen hebben. Ongeacht vroegere beloftes of geruststellingen.
Ze hebben hetzelfde gedaan bij Scarlet; wie is er nu zo naief om te denken dat Edpnet nu wél de uitzondering zal zijn?? Dat zijn geen uitspraken met legale kracht, he; "we doen ons eigen ding" - wat bedoelt men precies en hoe kan men dit waarborgen dat men binnen 5 jaar ook nog zijn eigen ding doet, onafhankelijk van proximus? Het begint er nu al mee dat men gaat overstappen naar het proximusnetwerk voor de gsm's - aja, begrijpelijk, nu ze van px zijn. Maar als ze hun eigen ding nog zouden doen, dan zouden ze NIET overstappen, he. En wat met hun klacht tegen px voor oneerlijke concurrentie - wat toch zéker een eigen ding was... Wordt dat verder gezet? Zou mij sterk verbazen. Weer iets dat niet meer 'eigen' is, dus.
Sprekende van: ging men (onze prachtige, efficiente overheidsinstellingen) proximus niet onder handen nemen en de overname aanvechten? Wat is er daar van gekomen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 38 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die "FAQ" is idd best wel eigenaardig, aangezien men beloftes doet die men als eigendom van een ander niet kan geven, en die zelfs Proximus niet zou kunnen geven aangezien ze afstand lijken te doen van elementaire elementen van contractsvrijheid.
Maar je moet dat ook niet al te juridisch proberen te bekijken. Het merk edpnet was gebaseerd op een appel aan het Vlaamse Calimero-complex. "De duopolisten zijn groot en wij zijn klein en dat is niet fijn." Nee, da's niet fijn. Wat gaan we daar dan aan doen? Rechtstreeks of onrechtstreeks ingrijpen in de markt? Nee, daar bestaat in Vlaanderen geen ambitie toe. Dus wat overblijft is merkdifferentiatie op basis van vibes, van het behoren tot een coole incrowd die weet wie het beste product voor de laagste prijs biedt. Leuk, maar dat blijft niet duren natuurlijk.
En ze herhalen in hun FAQ opnieuw die rare riedel over hoe ze hun prijzen in 10 jaar maar een keer met een Euro verhoogd hebben... Tsja, goed voor de klant, maar welk punt probeer je op die manier te maken? Dat bedrijven die winstmaximalisatie nastreven slecht zijn? Dat edpnet een grote vriendenclub is die zich beredt via een wafelenbak als de rekeningen niet kloppen?
Dus ja, die FAQ moet je lezen als een document dat opgesteld is om de nieuwe realiteit (in de pocket van de groten zitten) te verzoenen met het bestaande merk (appelleren aan een publiek dat tegen de groten is). Juridisch heeft het geen enkele betekenis.
Maar je moet dat ook niet al te juridisch proberen te bekijken. Het merk edpnet was gebaseerd op een appel aan het Vlaamse Calimero-complex. "De duopolisten zijn groot en wij zijn klein en dat is niet fijn." Nee, da's niet fijn. Wat gaan we daar dan aan doen? Rechtstreeks of onrechtstreeks ingrijpen in de markt? Nee, daar bestaat in Vlaanderen geen ambitie toe. Dus wat overblijft is merkdifferentiatie op basis van vibes, van het behoren tot een coole incrowd die weet wie het beste product voor de laagste prijs biedt. Leuk, maar dat blijft niet duren natuurlijk.
En ze herhalen in hun FAQ opnieuw die rare riedel over hoe ze hun prijzen in 10 jaar maar een keer met een Euro verhoogd hebben... Tsja, goed voor de klant, maar welk punt probeer je op die manier te maken? Dat bedrijven die winstmaximalisatie nastreven slecht zijn? Dat edpnet een grote vriendenclub is die zich beredt via een wafelenbak als de rekeningen niet kloppen?
Dus ja, die FAQ moet je lezen als een document dat opgesteld is om de nieuwe realiteit (in de pocket van de groten zitten) te verzoenen met het bestaande merk (appelleren aan een publiek dat tegen de groten is). Juridisch heeft het geen enkele betekenis.