9livesuni schreef: 04 apr 2023, 11:33
@ ivob
Ge kunt u niet voorstellen hoe ellendig het leven hier is in gent. Van drie naar één postkantoor. Van tien naar vier automaten. Nen bio shop die geen cash aanvaard en dan vier notenbomen die onze parkeerplaatsen inpikken. Al op 50meter van u deur.
Bedankt voor de bijkomende info.
Mijn empathie is bij jullie in Gent.
Van harte beterschap.
Toegevoegd na 5 minuten 33 seconden:
Dizzy schreef: 04 apr 2023, 11:00
Ik hoorde iemand hier eens argumenteren over verschil tussen theorie en praktijk. Zwart geld is een realiteit, of je er voor of tegen bent maakt niet uit het vormt een onderdeel van de economie. Ik verdedig het dus niet maar stel maar vast dat het bestaat en een economische realiteit is.
Uiteraard heb je in deze, ook in de praktijk, de keuze om al dan niet aan dat systeem je medewerking te verlenen.
Zwart werk bestaat immers alleen bij de gratie en volledige medewerking van de twee kanten (handelaars/klanten, werkgevers/werknemers,...).
Moest zwart werk en zwart geld alleen bestaan in het circuit van handelaars was het binnen de kortste keren verdwenen.
De gemakkelijkste weg blijft uiteraard je bij een bestaande situatie neer te leggen en niet verder te komen dan er wat over te klagen of erger, er je volle medewerking aan te verlenen.
Ik betaal nooit in het zwart en frequenteer ook nooit horeca noch andere zaken waar je duidelijk moet meewerken aan het zwarte circuit om bediend te kunnen worden. Alternatieven genoeg. toch buiten Gent.
En ik veralgemeen in deze uiteraard wel mijn situatie. Iedereen in mijn gehucht, dorp, nabijgelegen steden kan dezelfde keuze maken. Die handelszaken werden er heus niet gebouwd voor mij alleen of wie er hetzelfde over denkt.
Het is niet dat je er uren op zoek moet naar een zaak waar je digitaal kan betalen noch BTW-tickets en/of facturen geweigerd worden en de rest uitsluitend cash aanvaardt om de economie niet ten onder te doen gaan.
En wanneer je door cash te betalen korting krijgt is het maar al te duidelijk wat de reden is en welk illegaal circuit je mee in stand helpt houden. Krijg je door cash te betalen geen korting is het zelfs niet goedkoper.
En waarom zou ik een factuur vragen ipv cash te betalen tegen een "korting"? Omdat ik, als er iets mis loopt of moet beroep doen op garantie dan een been heb om op te staan en zonder enig bewijs van aankoop niet. Goedkoop zou dan ook wel eens kunnen uitdraaien op duurkoop.
Maar soit, in Gent schijnt dat dus blijkbaar een groot probleem te zijn. Zegt wel iets over de mentaliteit van sommige Gentenaren.
En niemand zegt dat cash wegmoet. Wat maakt het mij uit dat mensen graag met hun heel maandbudget op zak rondliopen. Het is hun geld. Ook in Gent.
Dat cash weg moet hebben de voorstanders van een bankautomaat in iedere gemeente ervan gemaakt bij gebrek aan betere argumenten. Naast nog een hele hoop andere onzin zoals de aankoop van geheime anticonceptie, mogelijk maken van de zwarte economie,.....
Hoe meer je spartelt Dizzy om nep argumenten uit je duim te blijven zuigen hoe verder je wegzinkt in je eigen moeras.