Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente

cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Natuurlijk snappen de meesten de vergrijzing.
De vraag is alleen over hoeveel mensen dit echt gaat en hoeveel de kost is om dit voor dat aantal aan te passen.
Ergens stopt het hé.
Ik lees en hoor criteria zoals "minstens 1 automaat op 10 minuten stappen van iedereen".
Dan kan ik al een paar plekken tonen waar elke inwoner zijn privé bancontact gaat krijgen.

Jouw voorbeeld is bijvoorbeeld perfect op te lossen met payconiq. Als ik iets koop voor mijn moeder (69) dan betaalt ze me zo terug.
Los van de hele cash/digitaal discussie gaat het hier in de eerste plaats over argenta die niet wil mee betalen aan universele automaten.
Als ik rondom mij kijk ken ik 3 argenta kantoren in Kortrijk en alle 3 hebben ze een eigen automaat. Dat terwijl KBC zijn automaten in het centrum van de stad weg doet. Argenta doet dus inderdaad al meer dan zijn duit in het zakje. Nog eens mee betalen aan de gierigheid van de grootbanken gaat inderdaad veel te ver.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

@de kids
de kids zitten tegenwoordig al teveel en te vroeg achter een scherm, zelfs op school....
en dan moet je ze maar een gsm in de hand steken en de bomma leren om payconiq te gebruiken zodat ze een centje kunnen krijgen bij nieuwjaar? :roll:
Het is niet bepaald het Payconiq gebruik onder de jeugd dat zorgen baart, maar wel asociale media en het verschijten van tijd op Tiktok en consoorten.

@Uitsluiten
Er wordt hier niemand uitgesloten. Er is minder vraag naar cash, minder vraag naar ATM's en in almaar verder gaande efficiëntie, schrappen banken dan dure toestellen die weinig gebruikt worden. Ik vind dat niet zo gek.
Vandaar: zij die dat een absoluut essentiële dienstverlening vinden, dat ze zich verenigen en samen de kosten dragen? Ik betaal ook voor het "pack" dat ik interessant vind, klaag niet over de prijs (want in het buitenland nog veel duurder) van dat pack noch klaag ik over de meer-service in het duurdere pack.

@overal met cash betalen
Dat is zeker niet meer zo. Los van online winkels zijn er ondertussen ook al lang handelszaken die geen cash meer willen.
Daar sta je dan met uw dure BATOPIN-contract en met de briefjes in uw handen :).

@581 gemeenten
Dat gaat voorbij aan de realiteit, of toch aan de anekdotiek in de pers rond dit thema.
Niet zelden zijn het mensen die ergens tussen 4 weien wonen, waar 8 huizen staan en een vervallen café. En om in zo'n oord een ATM te zetten of te laten bestaan, zouden wij allemaal moeten betalen? De logica ontgaat me geheel. Geniet van de rust in uw veld, maar neem er dan ook de consequenties bij.
En dat is dus ook het probleem met basismobiliteit (een bushalte op 10 minuten -> in elke wei een bushalte?) of "basistoegangelijkheid van ATM's". Gaan we echt geldautomaten zetten in elk gehucht met 5 inwoners?
Opnieuw: dat is toch een gevolg van de keuzes die gemaakt hebt? De lusten voor het individu, de lasten voor de maatschappij... Waar heb ik dat nog gehoord :)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

mipa schreef: 03 apr 2023, 04:50 Hopelijk snappen jullie de vergrijzing wel.
Uiteraard begrijp ik de "vergrijzing".
Alleen zien wij blijkbaar hoe je daar mee moet omgaan totaal anders.
Vergrijzing betekent, voor mij althans, niet dat je een groot deel van de bevolking moet gaan behandelen als hulpbehoevende sukkelaars die je moet achterlaten in hun verleden maar integendeel hen zo lang mogelijk moet meenemen in een steeds veranderende omgeving.
En zoals ook weer uit dit topic blijkt heeft daar al dan niet mee kunnen omgaan niet altijd iets te maken met leeftijd.
Er zijn blijkbaar 65+'ers die meer mee zijn met hun tijd dan dertigers. En die "vergrijzing" lijkt ook in deze weer de zoveelste excuustruus om de echte problemen van anderen, niet eens behorende tot die groep, op te lossen:
personen die zelf de keuze maken in de middle of nowhere te gaan wonen en de nadelen daarvan door anderen willen laten dragen, personen die het normaal vinden dat overal nog archaïsche toestellen worden neergepoot zodat ze wanneer ze zin hebben daarmee verouderde beroepen als een "sanitaire medewerker" wat kleingeld kunnen toestoppen, metalen geld in winkelkarren kunnen blijven duwen terwijl dat "probleem" al lang op een andere wijze is opgelost, blijkbaar hun geld alleen kunnen beheren wanneer ze het fysiek door hun handen zien gaan, vrijelijk in het geniep voorbehoedsmiddelen kunnen blijven kopen die al meer dan 50 jaar gemeengoed zijn en door het grootste deel van de bevolking niet meer als iets "raar" worden aangevoeld dat stiekem moet gebeuren, denken dat naast ouderen ook kinderen niet met digitale middelen kunnen omgaan en dus nog altijd met fysiek geld moet leren omgaan omdat de toestoppers het eigenlijk niet willen zien veranderen,........ enz. enz. In een paar woorden dus samen te vatten als "quatch" en totaal achterhaalde argumenten die met veel minder moeite een oplossing kunnen vinden dan overal bankautomaten te gaan neerplempen ten voordele van een steeds kleiner wordende minderheidsgroep van nostalgici.

En zoals ook reeds eerder geschreven moet een overheid als ze denkt dat er ergens een gemeenschappelijk probleem is en daarin gesteund wordt door een meerderheid van haar inwoners, dat dit door de overheid en op kosten van die gemeenschap wordt opgelost.
En niet de "oplossing" doorschuiven naar de privé.E
En al helemaal niet door een privé-instelling, in deze dus Argenta, die (weer) niet aan de basis van dat probleem ligt mee in hetzelfde bad te trekken.
Laatst gewijzigd door ivob 03 apr 2023, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

heist_175 schreef: 03 apr 2023, 09:09 @de kids
de kids zitten tegenwoordig al teveel en te vroeg achter een scherm, zelfs op school....
en dan moet je ze maar een gsm in de hand steken en de bomma leren om payconiq te gebruiken zodat ze een centje kunnen krijgen bij nieuwjaar? :roll:
Het is niet bepaald het Payconiq gebruik onder de jeugd dat zorgen baart, maar wel asociale media en het verschijten van tijd op Tiktok en consoorten.

@Uitsluiten
Er wordt hier niemand uitgesloten. Er is minder vraag naar cash, minder vraag naar ATM's en in almaar verder gaande efficiëntie, schrappen banken dan dure toestellen die weinig gebruikt worden. Ik vind dat niet zo gek.
Vandaar: zij die dat een absoluut essentiële dienstverlening vinden, dat ze zich verenigen en samen de kosten dragen? Ik betaal ook voor het "pack" dat ik interessant vind, klaag niet over de prijs (want in het buitenland nog veel duurder) van dat pack noch klaag ik over de meer-service in het duurdere pack.

@overal met cash betalen
Dat is zeker niet meer zo. Los van online winkels zijn er ondertussen ook al lang handelszaken die geen cash meer willen.
Daar sta je dan met uw dure BATOPIN-contract en met de briefjes in uw handen :).

@581 gemeenten
Dat gaat voorbij aan de realiteit, of toch aan de anekdotiek in de pers rond dit thema.
Niet zelden zijn het mensen die ergens tussen 4 weien wonen, waar 8 huizen staan en een vervallen café. En om in zo'n oord een ATM te zetten of te laten bestaan, zouden wij allemaal moeten betalen? De logica ontgaat me geheel. Geniet van de rust in uw veld, maar neem er dan ook de consequenties bij.
En dat is dus ook het probleem met basismobiliteit (een bushalte op 10 minuten -> in elke wei een bushalte?) of "basistoegangelijkheid van ATM's". Gaan we echt geldautomaten zetten in elk gehucht met 5 inwoners?
Opnieuw: dat is toch een gevolg van de keuzes die gemaakt hebt? De lusten voor het individu, de lasten voor de maatschappij... Waar heb ik dat nog gehoord :)?
"@overal met cash betalen
Dat is zeker niet meer zo. Los van online winkels zijn er ondertussen ook al lang handelszaken die geen cash meer willen. "
Daar sta je dan met uw dure BATOPIN-contract en met de briefjes in uw handen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/02 ... nspecteur/

Mogen handelszaken cash geld weigeren? :nono:

Steeds minder Belgen betalen met cash geld. Maar wie het toch graag blijft doen, kan dat niet overal. Mogen handelszaken briefjes en munten zomaar weigeren? "De inspecteur" op Radio2 vraagt het aan Lien Meurisse van de FOD Economie.

meer....

( mogelijk volgt een boete vanwege FOD Economie ingeval van een formele klacht) :???: :idea:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

sukkelaar schreef: 02 apr 2023, 11:36
ivob schreef: 02 apr 2023, 10:09 Ik ken genoeg mensen van +80 jaar die geen enkel probleem hebben met de digitalisering van wat dan ook.
op welke planeet leeft gij?
de vraag is hoeveel 'genoeg' is, als mijn ouders en schoonouders het kunnen, is het voor mij "genoeg" (helaas niet het geval en zelfs nog niet 80+). Het rusthuis hier in de buurt zit ook vol demente 80plussers die geen enkel probleem hebben met wat dan ook, ook "genoeg"... alles is relatief

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Groot deel van de problematiek is ook hoe duur in België het vervoer van geld is én de absurde wet die bv stelt dat een supermarkt wél het geld van de kassa's in een kluis in hun "back office" mag steken, maar om datzelfde geld in een cash automaat in de supermarkt te steken MOET er een gecertifieerd bedrijf dat komen doen...

Stel dat je zo'n automaat in de muur van je back-office kantoor monteerd, vlak naast de kluis waar je de inkomsten bewaard dan nog mag je personeel enkel geld naar de kluis brengen, maar niet uit die kluis in de automaat steken. Daarvoor betaal je dan 350€ per keer dat je die automaat wil vullen.

Resultaat: nul cash automaten in supermarkten. En ja, ik weet ook wel dat zowat elke keten toestaat dat je extra cash vraagt bij elke betaling met je bankkaart maar dan moet je dus eerst wat kopen én de supermarkt moet open zijn. In Nederland zie je veel supermarkten met cash automaten in een inkomhal die ook open is wanneer de supermarkt zelf dicht is. Er zijn dus betaalbare oplossingen genoeg, maar in België dan weer net niet...
Ook nu gaan ze dus liever de banken één of andere vergoeding betalen om overal Batopin automaten te zetten eerder dan de lobby van het waardevervoer te negeren en die wetgeving wat te versoepelen (of concurrentie te verplichten zodat elk waardetransport in België niet dubbel zoveel kost als in de buurlanden)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 03 apr 2023, 10:58 Het rusthuis hier in de buurt zit ook vol demente 80plussers die geen enkel probleem hebben met wat dan ook, ook "genoeg"... alles is relatief
J.
Tja en die "demente 80-plussers" die niet meer digitaal kunnen betalen zijn dan plots wel in staat om met een plastic kaartje cash geld uit de muur te halen? :nono:
Het punt van dit topic is nl. het volgende:
satsurfer schreef: 31 maa 2023, 17:05 Devlies snapt het niet: ‘Met een kaart geld uit de muur halen kan iedereen, maar met diezelfde kaart betalen zou een probleem zijn?’
Het argument dat wie niet meer in staat is, om welke redenen dan ook, om met een plastic kaartje rechtstreeks te betalen dat ook niet meer is om cash geld met datzelfde kaartje uit de muur te halen blijft dus gewoon overeind.
Ondanks alle loze argumenten die er nadien bijgesleurd worden en niets meer met de zaak te maken hebben.
En zoals eerder al gezegd, dementie of andere problemen, zoals niet meer meekunnen met de dagelijkse evolutie der dingen, is niet altijd een leeftijdsgebonden probleem maar een persoonsgebonden probleem. En wie daardoor een probleem heeft om rechtstreeks digitaal te betalen heeft een gelijkaardig probleem om digitaal met dezelfde tools cash geld uit de puur te halen. Die briefjes liggen daar immers niet open en bloot klaar om mee te gritsen maar vragen zelfs meer handelingen dan (draadloos) betalen met plastic aan een kassa.

Je moet mij zelfs niet geloven hoor. Ga gerust in het rusthuis in je buurt aan de dementerende bewoners vragen hoe ze er nog in slagen cash geld uit de bankautomaat te halen maar er daarentegen niet meer in slagen digitaal aan een kassa te betalen?
Voorafgaande tip: dit is een retorische vraag.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En ze geven de strijd nog steeds niet op.....maar wees gerust " hardcore IT boy's " ze pakken jullie speeltuin niet af hoor ..... :angel:

https://www.hln.be/binnenland/deze-vlam ... ~ab347575/
+artikel

Deze Vlamingen zweren bij cash: “Het voelt alsof de banken je in de gaten willen houden”

Alle glimmende bankkaarten en handige contactloze transacties ten spijt, gebeurt 45% van alle betalingen in ons land nog met cash. Dat er tegen 2025 in elke gemeente in dit land dus minstens één geldautomaat moet staan, wordt op gejuich onthaald bij liefhebbers van eurobiljetten. Tuinaannemer Stefan (50), truckchauffeur Kristof (40) en poetshulp Manuella (51) getuigen over waarom zij zo veel mogelijk cash betalen. “Je hebt je geld letterlijk in handen. En je voelt het dus ook als je het uitgeeft.”
Brecht Neven 03-04-23, 12:00 Laatste update: 12:18
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

"je voelt het dat je het uitgeeft".
Euh... Als je af en toe eens in de bankapp kijkt weet je ook hoe het zit. Ik heb een 2de rekening met mijn maandbudget op.
Wat is het nadeel ten opzichte van een omslagske met uw maandbudget?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dat is psychologisch. Open jij elke keer je bank app om te kijken hoeveel er nog op je rekening staat? Bij een portefeuille zie je het instant.

Wat men hier wel vergeet, mensen die in problematische schuldbemiddeling zitten hebben soms niets anders dan cash geld omdat ze het leefgeld op die manier beter binnen budget kunnen houden. Laat staan dat iemand met leefbudget een fancy pancy smartphone kan aanschaffen. Tot zover gaat dus uw app om na te kijken hoeveel je hebt.

Ik vind het raar dat men hier betalingen met cash geld marginaliseert terwijl het nog steeds 45% uit maakt van de dagelijkse betalingen.

Hier, Japan... Gaat nu wel over machines waar ze oa zelfs beren- en walvisvlees in verkopen.
Nergens vind je zo veel automaten op straat als in Japan. Voor elke 23 inwoners is er namelijk één machine beschikbaar.
Hier gaan we dan moeilijk doen om een automaat te zetten in een gemeente onder het mom dat het geld kost, dit terwijl de banken miljarden winst maken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Matt555 schreef: 03 apr 2023, 13:20 Tuinaannemer Stefan (50), truckchauffeur Kristof (40) en poetshulp Manuella (51)
Typisch beroepen die nogal eens in het zwart durven werken?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

johan.devos schreef: 03 apr 2023, 14:00
Matt555 schreef: 03 apr 2023, 13:20 Tuinaannemer Stefan (50), truckchauffeur Kristof (40) en poetshulp Manuella (51)
Typisch beroepen die nogal eens in het zwart durven werken?
De Crypto munten vergeten ?.....dat gaat digitaal en wel met grotere bedragen ......in 't zwart...(sssttt ! :wink: )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Te Koop forum

Cash is gewoon legaal en vermits zo'n grote groep mensen er voor kiest, om diverse redenen, moeten banken voorzien dat mensen kunnen betalen zoals zij zelf wensen te betalen met HUN geld.

Ik zie hier niemand van die mensen trouwens de anderen proberen te overtuigen om toch cash te betalen. Toch denken sommigen dat het bon ton is om mensen met een andere voorkeur te marginaliseren.

Banken kunnen gerust een automaat per gemeente voorzien, ze verkiezen dat gewoon liever niet te doen. Niet dus omdat er geen gebruikers zijn maar wel omdat ze dan nog meer winst kunnen maken. Het verwijderen van de automaten is gewoon om mensen te pushen om digitaal te betalen zodat ze alle automaten kunnen verwijderen. Als consument win je daar niets mee want je hebt een keuze minder.

Wie digitaal wil betalen kan dat perfect en wie dat niet wil moet dat ook kunnen zolang cash een legaal betaalmiddel is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

SPR schreef: 03 apr 2023, 13:59 Dat is psychologisch. Open jij elke keer je bank app om te kijken hoeveel er nog op je rekening staat? Bij een portefeuille zie je het instant.
Belfius en BNPPFortis hebben dat nog niet zo lang geleden bekendgemaakt: hoeveel sessies er gelanceerd worden om het saldo te raadplegen.
Gigantisch vaak. Ikzelf ook.
In mijn portefeuille kijk ik nooit, want de cash die daar vandaag inzit, zit er veel kans over een mand nog :).
Wat men hier wel vergeet, mensen die in problematische schuldbemiddeling zitten hebben soms niets anders dan cash geld omdat ze het leefgeld op die manier beter binnen budget kunnen houden. Laat staan dat iemand met leefbudget een fancy pancy smartphone kan aanschaffen. Tot zover gaat dus uw app om na te kijken hoeveel je hebt.
Ik wil niemand stigmatiseren, maar het is niet omdat je in schuldbemiddeling zit dat je geen smartphone hebt. Misschien heeft die smartphone u net in schuldbemiddeling gebracht, de prijzen van de topmodellen indachtig.
En bij heel wat banken is er in hun app al voorzien op mensen in schuldbemiddeling.
Ik vind het raar dat men hier betalingen met cash geld marginaliseert terwijl het nog steeds 45% uit maakt van de dagelijkse betalingen.
Het is eigenlijk net andersom.
Enkele roepers maken van hun oren dat banken aan kostenbesparing doen. Gevolg: banken worden verplicht om meer kosten te maken.
Waarom moet ik bijdragen aan een commerciële dienst waar ik niets van gebruik?
En kom niet af met solidariteit. Ik hoef toch ook niet te betalen voor de Jaguar van iemand? De ene wil een jag, de andere een Dacia. Jij kiest, jij geniet.
Hier gaan we dan moeilijk doen om een automaat te zetten in een gemeente onder het mom dat het geld kost, dit terwijl de banken miljarden winst maken.
En wie gaat bepalen waar ze wel en niet winst mee mogen maken? Of waar ze wel/niet onnodige kosten mee maken?

Hoe doen die andere Europese landen dat dan?
In Nederland leven geen 80+'ers ofzo?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef: 03 apr 2023, 14:34
Het is eigenlijk net andersom.
Enkele roepers maken van hun oren dat banken aan kostenbesparing doen. Gevolg: banken worden verplicht om meer kosten te maken.
En kom niet af met solidariteit. Ik hoef toch ook niet te betalen voor de Jaguar van iemand? De ene wil een jag, de andere een Dacia. Jij kiest, jij geniet.
Neen, kostenbesparing zal niemand doen roepen, een afbouw van service wel.

Banken worden niet verplicht om meer kosten te maken, ze bouwen het aantal automaten zelf af en dus ook de kosten. Dat kan niet oneindig vermits men zo de service aan een grote groep beperkt.

En het argument dat men niet moet bijdragen aan zaken die men niet gebruikt gaat niet op. Dat doet men voor zoveel dingen en het is ook logisch want anders kan je niet veel meer aanbieden. We dragen allemaal wel bij tot dingen die niet direct in ons voordeel zijn.

De vergelijking met de wagens gaat niet op, je kiest zelf je wagen omdat die keuze er is. Mensen die cash willen betalen willen gewoon die keuze behouden, niemand van hen wil u verplichten cash te betalen maar omgekeerd moeten deze mensen blijkbaar bekeerd worden.

De banken zetten mensen gewoon tegen mekaar op met enkel en alleen hun financieel eigenbelang en velen trappen er met open ogen in.
Laatst gewijzigd door Dizzy 03 apr 2023, 14:43, in totaal 1 gewijzigd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

SPR schreef: 03 apr 2023, 13:59 Dat is psychologisch. Open jij elke keer je bank app om te kijken hoeveel er nog op je rekening staat? Bij een portefeuille zie je het instant.
Neem jij elke keer je hele maandbudget mee in je portefeuille?

Ik heb op mijn rekeningen slechts een domiciliering voor youfone (€10/maand) & mijn hypotheek. Ik hoef dus niet elke keer mijn app te openen om te weten wat er op mijn rekening staat.

Oh, en leefloners en fancy pansy smartphone? Breek er me de bek niet over open... :roll:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik versta wel niet waarom de ene overheid de banken wil verplichten automaten te plaatsen en anderzijds een andere overheid een belasting op geldautomaten heft van 630 €/automaat:

https://www.kortrijk.be/belastingen/geldautomaten

Dit zal ook wel een reden zijn waarom b.v. de KBC al zijn automaten in het centrum van Kortrijk heeft weggehaald.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik moet zeggen ik kijk minstens 5x op een dag op men bankapp. Hoeveel in men portefeuille zit controleer ik maar dagelijks.
toch spendeer ik nog cash.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

630 EUR is niet de reden dat KBC iets doet. 630 EUR om Kortrijkenaren en haar bezoekers wat service te bieden is dat teveel om dragen voor KBC? ik durf dat te betwijfelen.

Ik denk dat ze eerder mensen naar hun app willen pushen zodat ze daardoor hun gegevens nog eens kunnen verkopen. Dat alleen al zal wel meer opbrengen dan 630 EUR. Hoeveel heeft het ontslag van al de medewerkers die vervangen werden door een automaat opgebracht, ik denk toch ook iets meer dan 630 EUR.

Maar het is wel een punt dat de ene overheid soms andere overheidsinitiatieven tegenwerkt en dat men creatiever is met belastingen dan met kurk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nu zijn we er, het is louter een psychologische probleemstelling.
Ik beheer mijn bankrekening alleen. Wanneer ik dus geld uitgeef moet ik dus de bank app niet nakijken hoeveel er op de rekening staat want of ik nu cash of digitaal betaal, aan de kassa krijg ik altijd een kassaticket dat mij precies vertelt hoeveel ik heb uitgegeven. Gezien ik ook al lang geleden geleerd heb om niet meer uit te geven dan er binnen komt en eigen budgetten te beheren leef ik ook niet on the edge zodat iedere uitgave een risico met zich meebrengt dat het maandbudget op is.
En overal een portefeuille meesleuren waar al mijn beschikbaar budget inzit zodat ik bij elke uitgave kan natellen hoeveel er nog beschikbaar ik voor de volgende uitgave? Ik moet er niet aan denken.

Wanneer je meer hebt uitgegeven dan er op je rekening beschikbaar is heb je trouwens ook niets aan een bankautomaat. Die zal je eveneens niets meer in cash uitkeren wanneer het saldo ontoereikend is. Het lijkt me dus net dat wie leeft van bankautomaat naar bankautomaat telkens digitaal het saldo van zijn rekening gepresenteerd krijgt voor hij fysiek geld in handen krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten 42 seconden:
Dizzy schreef: 03 apr 2023, 15:47 Ik denk dat ze eerder mensen naar hun app willen pushen zodat ze daardoor hun gegevens nog eens kunnen verkopen. Dat alleen al zal wel meer opbrengen dan 630 EUR. Hoeveel heeft het ontslag van al de medewerkers die vervangen werden door een automaat opgebracht, ik denk toch ook iets meer dan 630 EUR.
De complotdenkers zijn weer in goeden doen vandaag. :angel:
Gaan ze je gegevens nu verkopen aan een keten van apothekers omdat ze er via digitale betaling zijn achter gekomen dat je achter de rug van je partner om weer voorbehoedsmiddelen bent gaan kopen? :-D
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Men gaat wat snel door de bocht. Je bespaart door je bewust te zijn van uitgaven en daarmee moet je niet wachten tot je budget op is, best zelfs niet.

Kate is helaas geen complot, het is algemeen bekend dat banken via hun app de data van hun klanten zouden willen vermarkten.

Maar neen, data verkopen is vandaag de dag echt nog een complot :)
heist_175
Moderator
Moderator

Heeft iemand recent nog een pottenlapper, hoefsmid of scharensliep zien passeren?
Wat een godgeklaagde vermindering van service is dat toch?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 03 apr 2023, 15:59 Maar neen, data verkopen is vandaag de dag echt nog een complot :)
Daar gaat het dan ook helemaal niet om.
Het topic gaat er over of een bank als Argenta moet bijdragen aan de algemene kosten voor een probleem waar ze geen deel aan hebben zodat een steeds kleiner deel van de bevolking cash uit de muur kan blijven trekken zodat ze voor bepaalde uitgaven niet meer door de overheid en banken kunnen gevolgd noch vermarkt worden, hun budget fysiek kunnen opvolgen omdat waneer ze dat digitaal moeten doen blijkbaar tilt slaan, omdat dementerende ouderen zelf nog met cash uit de muur zouden kunnen betalen omdat hen dat via rechtstreekse digitale betaling niet meer lukt en wat voor halfbakken argumenten hier de laatste dagen nog allemaal de revue zijn gepapasseerd

Argenta noch haar woordvoerder noch diegenen die dat standpunt bijtreden hebben zelfs ook maar beweerd dat cash betalen niet meer legaal is. Dat is gewoon één van de vele drogredenen die voorstanders van betaalautomaten uit hun hoed blijven toveren bij gebrek aan meer steekhoudende argumentatie.

Wanneer je niet wil dat banken of de overheid je geldbezit en uitgavenpatroon volgen noch verkopen staat niets of niemand je in de weg al je geldbezit thuis ergens op een veilige plaats te bewaren en zoveel mogelijk aankopen in cash te doen. En zeker dan geen gebruik maken van bankautomaten in een gemeente want dan zouden ze eens kunnen loggen waar je allemaal geweest bent, hoeveel geld je daar uit de muur haalt en waar je daarna overal naar toerijdt.
En vooral niets meer schrijven op sociale media want dat zou later ook nog eens tegen je gebruikt kunnen worden.
Dus naast cash ook best investeren in pen, onzichtbare inkt en een paar goed getrainde postduiven.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De komst van onderhoudsvrij roestvrij staal, waar tegenwoordig bijna alle scharen en messen van gemaakt zijn, maakte de scharensliep vrijwel overbodig. Bovendien was de aanschaf van een nieuw product veel goedkoper geworden doordat alles op grote schaal gemaakt kon worden. Een aantal ambulante scharensliepen hield het tot in de jaren ’80 van vorige eeuw vol, maar ook daarvan hebben uiteindelijk de meesten het veld moeten ruimen.
De scharensliep is ermee gestopt omdat hij geen werk meer had, niet omdat hij de service verminderde...
Als die brave man (m/v/x) nog 45% van de bevolking kon dienen, dan was hij nog in business hoor...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De scharensliep is er idd mee gestopt omdat het niet meer rendabel is en er steeds minder gebruik werd gemaakt van zijn diensten wegens andere goedkopere en meer voor de hand liggende oplossingen.

Wat jij dus nu eigenlijk wil is dat de overheid "de bond van scharenslijpers" zou opgelegd hebben dat er in iedere gemeente minstens één scharenslijper actief zou blijven, gefinancierd door die zelfde bond, omdat een deel van de bevolking het nut van moderne goedkopere scharen en messen bleef ontkennen.

Maar net zoals de scharenslijper, sommigen tegen beter weten in, uiteindelijk ook verdween zal de bankautomaat na verloop van tijd hetzelfde lot beschoren zijn. Alleen wil een minderheid daar voor die relatief korte periode nog eens extra geld en middelen gaan inpompen. Uiteraard niet op kosten van die minderheid want dan was er geen probleem maar op kosten van alles en iedereen.
Of dacht je nu echt dat banken die extra opgelegde kosten niet gingen doorrekenen aan de klant?
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Neen, de scharensliep is ermee gestopt omdat het niet meer rendabel was, omdat hij dus 'geen winst' meer maakte, niet omdat hij 'meer winst' wilde maken ? niet omdat 45% van de bevolking nog van zijn diensten wilde gebruik maken maar hij vond dat ze maar moderne scharen van hem moesten kopen...

Een bank doet niks omdat ze 'geen winst' meer maken, een bank gaat over lijken om 'meer winst' te maken. dat is gewoon walgelijk.
J.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een voorbeeldje waarom de banken hoognodig hun krappe kas moeten bijspijkeren met verwijdering van automaten , wegens de cashautomatenbelasting van vadertje-staat van 600+ euro te compenseren ?? :roll: :lol:

https://www.hln.be/binnenland/vergoedin ... ~a8cd852d/
Vergoeding KBC-baas neemt met kwart toe tot 3,07 miljoen euro

De CEO van KBC, Johan Thijs, heeft zijn brutovergoeding in 2022 met zowat 27 procent zien toenemen tot 3,07 miljoen euro, waarvan al 2,78 miljoen euro is uitbetaald. Dat blijkt maandag uit het jaarverslag van de bank-verzekeraar.
YAKD 03-04-23, 15:44 Laatste update: 15:56 Bron: Belga

Thijs kreeg in 2022 een vaste basisvergoeding van meer dan 1,5 miljoen euro, bijna een vijfde meer dan in 2021. De variabele vergoedingen gingen er met meer dan de helft op vooruit tot alles samen 931.624 euro. Zijn pensioentoelage bedroeg 604.960 euro (+18 procent).

De raad van bestuur van KBC besliste in 2021 om de totale vergoeding van de CEO in de jaren 2022, 2023 en 2024 telkens met 350.000 euro op te trekken. De bijdragevoet van het aanvullend pensioen gaat vanaf 2023 wel tien jaar lang naar beneden, van 40 naar 32 procent. Met de hogere vergoedingen wil de raad van bestuur zijn “oprechte waardering” tonen voor het werk dat Thijs sinds 2012 als CEO leverde en “de continuïteit verzekeren”.

Ook dit en volgend jaar zal de vergoeding van Thijs nog fors toenemen. Daarbovenop komt dat KBC vanaf dit jaar ook de vergoedingen van de leden van het directiecomité koppelt aan de inflatie. Daardoor gebeurde in januari al een indexering van 11,2 procent.
Bij KBC werken in België zowat 15.500 mensen. Zij verdienden in 2022 gemiddeld 109.106 euro bruto (+16 procent). Het laagste loon onder de Belgische werknemers van de groep bedroeg 53.559 euro (+12 procent).
KBC heeft het afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 2,864 miljard euro, een record. Het ging om een stijging met 10 procent ten opzichte van 2021.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Vasthouden aan gewoontes en de bedreiging om zwart te verliezen, niet echt iets waar de meeste hier van wakker liggen.

Mijn laatste bezoek aan china als belgisch fossiel was gewoon stuitend, daklozen met een qr code en iedereen die met zijn chatapplicatie betaalde. En dat zal in veel arme landen niet anders zijn.

Als klant kies jezelf je bank ga daar je cash dan maar halen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat een non discussie.
Het is 2023.

Cash geld gewoon asap verbieden, veel goedkoper voor iedereen, buiten voor de zwartwerker, de witteboordencrimineel en zijn collega de misdadiger.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer

ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Wil je met je bankkaart geld uit de muur blijven halen voeg dan gewoon een extra betalende optie aan die kaart toe. Probleem opgelost.
Excuseer me wanneer men een betalende zichtrekening bezit betaalt men al jaren voor het gebruik van cash afhalen.
Nu nemen ze iets uit dienst en daalt de vergoeding, denk het niet.
Bovenstaande alvast van toepassing bij Kbc.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Lees het openingstopic nog eens grondig na.
Dat gaat niet over KBC maar over de mening van Argenta. Een bank waar, indien de klant dat wil, geen vergoeding gevraagd wordt voor een zichtrekening, spaarrekening noch bancontactkaart en waar men wel redelijk veel bankautomaten in of buiten het eigen kantoor voorziet.

Graag je opmerking dan ook richten tot de bank waarvoor je koos om al te betalen voor die service.
Je kan hen er altijd attent op maken dat ze als tegenprestatie voor de vergoedingen die je hen betaalt in jouw gemeente een kantoor openen met KBC-geldautomaat waar je steeds je cash kan afhalen.
Gaan ze dat niet doen lijkt het me eerder een niet al te slimme bankkeuze van uwentwege.
Is dat wel al beschikbaar wat is dan je probleem in deze?

ps. tot nader order is er in België nog altijd de vrijheid van bankkeuze en de vergoeding die je aan die bank al dan niet wil betalen. Vind je de vergoeding en geleverde service niet meer in evenwicht kan je altijd switchen naar een betere optie.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 03 apr 2023, 18:02 Lees het openingstopic nog eens grondig na.
Dat gaat niet over KBC maar over de mening van Argenta. Een bank waar, indien de klant dat wil, geen vergoeding gevraagd wordt voor een zichtrekening, spaarrekening noch bancontactkaart.
Graag je opmerking dan ook richten tot de bank waarvoor je koos om al te betalen voor die service.
Je kan hen er altijd attent op maken dat ze als tegenprestatie voor de vergoedingen die je hen betaalt in jouw gemeente een kantoor openen met KBC-geldautomaat waar je steeds je cash kan afhalen.
Gaan ze dat niet doen lijkt het me eerder een niet al te slimme bankkeuze van uwentwege.
Is dat wel al beschikbaar wat is dan je probleem in deze?

ps. tot nader order is er in België nog altijd de vrijheid van bankkeuze en de vergoeding die je aan die bank al dan niet wil betalen.
was maar een beetje achtergrond informatie waarom banken o zo graag minder personeel en minder service of cashautomaten hebben ,.....en degene die dat kunnen bewerkstelligen riant vergoeden .....das alles Ivobe :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Provider
Te Koop forum

Elke bank heeft wel een gratis rekening tegenwoordig. Ook argenta heeft betalende formules.

Ergens vind ik het wel wat grappig dat argenta er nu moeilijk over doet, terwijl ze jaaaaaaaren geen enkele eigen automaat gehad hebben (of toch nergens in een stad waar ik ooit geweest ben), en dus volledig afhankelijk waren van het netwerk van andere banken, of het publieke bancontact net (ook, denk ik, betaald door andere banken).

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We komen bij de kern van de zaak. Argenta had inderdaad vroeger heel weinig automaten omdat ze zo gierig zijn als al de rest bijeen. Voor de klant is dat niet altijd slecht maar er zijn grenzen. De andere banken hebben Argenta daarvoor vaak scheef bekeken omdat Argentaklanten van andere automaten gebruik maakten terwijl ze er zelf weinig hadden.

Argenta is daar nadien wat van afgestapt en is ook meer automaten gaan installeren, niet omdat hun klanten dat niet wilden, eerder integendeel. Ze werken met zelfstandige agenten en die gebruiken die service (zo'n vies woord in de bankwereld) om klanten tevreden te stellen. Dat de andere banken ook meer begonnen vragen aan Argenta voor de afhalingen zat er uiteraard ook voor een deel tussen :)

Omdat ze dus gierig zijn, gebruikten ze beperkte beveiliging wat ook ter oren kwam van criminelen die de Argenta-automaten gingen kraken. Dat stak hen vies tegen want naast slechte reclame kostte dat veel meer geld dan de automaten zelf.

Nu proberen ze alweer onder hun deel uit te komen en het zo te framen dat het iets is dat gepasseerd is of dat teveel kost terwijl het gewoon een centenkwestie is en een afbouw van de service.

Wat me ook stoort is dat men doet alsof cash iets verkeerds is terwijl het gewoon een perfect legaal betaalmiddel is dat zelfs wettelijk beschermd is. Dat ongeveer de helft van de mensen het gebruikt zegt ook genoeg. Het is stuitend dat men probeert deze mensen die niets verkeerds doen maar gewoon gebruik maken van het betaalmiddel dat zij verkiezen, weg te zetten als dementen, marginalen of achterlijken. Niemand van die mensen vraagt anderen om te stoppen met digitaal betalen en velen zullen het ook zelf vaak doen, waaronder ikzelf. Waarom een eigen keuze zo opdringen aan mensen? Uiteindelijk win je er zelf niets mee, integendeel, je ontneemt jezelf op termijn een optie om te betalen. En wie gelooft dat men de winst zou delen met de klanten die kent de banken al helemaal niet, recht in de pocket maar niet die van u en ik :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Buiten criminaliteit en zwartwerk is er geen enkele betaling die niet beter, efficienter en goedkoper digitaal kan.
Cash is gewoon niet meer van deze tijd, oude tech.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 03 apr 2023, 19:06 Elke bank heeft wel een gratis rekening tegenwoordig. Ook argenta heeft betalende formules.

Ergens vind ik het wel wat grappig dat argenta er nu moeilijk over doet, terwijl ze jaaaaaaaren geen enkele eigen automaat gehad hebben (of toch nergens in een stad waar ik ooit geweest ben), en dus volledig afhankelijk waren van het netwerk van andere banken, of het publieke bancontact net (ook, denk ik, betaald door andere banken).

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Tja, in het heden is Argenta hier de enige bank met een bankautomaat buiten het portaal van het kantoor en 24/7 dus voor iedereen vrij toegankelijk.
Sol Invictus!
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Dat kunnen klanten die uitsluitend met cash betalen zich al sinds 9 augustus 2018 afvragen.
Een meerkost voor klanten die elektronisch betalen mocht dan wettelijk gezien niet meer.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Cash is niet gratis en is nooit gratis geweest, bij elektronische betalingen zijn de kosten tenminste duidelijk.
Cash geld moet:

* Gedrukt worden
* Sterk genoeg ontworpen zijn om vervalsingen tegen te gaan.
* Beveiligd getransporteerd worden
* Nadat biljetten versleten zijn, moeten ze vernietigd worden en nieuwe laten drukken.

Dat kost allemaal geld, alleen is dat nooit rechtstreeks aangerekend.

Toegevoegd na 4 minuten 29 seconden:
Matt555 schreef: 03 apr 2023, 09:33

Steeds minder Belgen betalen met cash geld. Maar wie het toch graag blijft doen, kan dat niet overal. Mogen handelszaken briefjes en munten zomaar weigeren? "De inspecteur" op Radio2 vraagt het aan Lien Meurisse van de FOD Economie.

meer....

( mogelijk volgt een boete vanwege FOD Economie ingeval van een formele klacht) :???: :idea:
De situatie is op zijn minst onduidelijk.
Als er al een Europese regel is, dan wordt ie ook niet toegepast in Nederland & Finland(Denemarken & Zweden laat ik even buiten beschouwing wegens geen €-land, dus mogelijk afwijkende wetgeving).

De vorige minister van Economie heeft trouwens gezegd(Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/boete-op ... ~b4fce758/ ) :
De vorige minister van Economie, Nathalie Muylle (CD&V), heeft zelfs gezegd dat cash weigeren kan mits duidelijke affichage
En ik kan genoeg zaken die al jarenlang cash weigeren(voor mij een reden om vooral die te bezoeken, want daar gaat de kassa sneller 8) )
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Stroper schreef: 03 apr 2023, 21:53 Cash is niet gratis en is nooit gratis geweest, bij elektronische betalingen zijn de kosten tenminste duidelijk.
Cash geld moet:

* Gedrukt worden
* Nadat biljetten versleten zijn, moeten ze vernietigd worden en nieuwe laten drukken.

Toegevoegd na 4 minuten 29 seconden:
Matt555 schreef: 03 apr 2023, 09:33

meer....

De situatie is op zijn minst onduidelijk.
Als er al een Europese regel is, dan wordt ie ook niet toegepast in Nederland & Finland(Denemarken & Zweden laat ik even buiten beschouwing wegens geen €-land, dus mogelijk afwijkende wetgeving).

De vorige minister van Economie heeft trouwens gezegd(Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/boete-op ... ~b4fce758/ ) :
De vorige minister van Economie, Nathalie Muylle (CD&V), heeft zelfs gezegd dat cash weigeren kan mits duidelijke affichage
En ik kan genoeg zaken die al jarenlang cash weigeren(voor mij een reden om vooral die te bezoeken, want daar gaat de kassa sneller 8) )
Wel heel selectieve quotes uitgelicht in bovenstaande......ik heb de volledige verplichtingen en vrijstellingen aangetoond , NIET ENKEL de bruikbare voor of tegen wettekten INZAKE de verplichting van cash te moeten aanvaarden als wettig betaalmiddel.... :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Stroper schreef: 03 apr 2023, 21:53 Cash is niet gratis en is nooit gratis geweest, bij elektronische betalingen zijn de kosten tenminste duidelijk.
Die zijn even duidelijk als de telecomtarieven: Bos en bomen.
En dan heb ik het nog niet over wurgcontracten.
Cash geld moet:

* Gedrukt worden
Bankkaarten worden getoverd, hoeven niet beveiligd te worden in hun context,
hebben geen vervaldatum en worden gratis per post verzonden , Is dat juist?
Ik zie hier in mijn digitale agenda voor binnenkort een afspraak bij de kapper staan.
[heren snit - 20 euro] Tegen dat jij een Qr-code gescand hebt ben ik daar al lang buiten!
Pragmatisch zijn is blijkbaar een kunst.
Gesloten

Terug naar “Geldzaken”