Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Een bankrun, indien nodig, voorkom je uiteraard alleen maar door al je bezittingen, inclusief geldelijk vermogen, zelf te bewaren op een plaats waar je er ten alle tijde zelf bij kan. Lijkt me anno 2023 niet meer een voor de hand liggende optie.
Een bankautomaat in elke gemeente gaat dat uiteraard ook niet verhelpen. Die geeft alleen maar zoveel fysiek geld dan er beschikbaar is op de digitale rekening. En ook een bankautomaat kan bij bankproblemen met één druk op de knop je afhaling weigeren.
En het is niet omdat je een voorkeur hebt voor digitaal geldverkeer dat je je vermogen moet aanhouden in één land, laat staan bij één financiële instelling.
Laatst gewijzigd door ivob 01 apr 2023, 11:57, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: 01 apr 2023, 09:19
Stroper schreef: 01 apr 2023, 00:46 Bankautomaten verplichten lijkt mij eerder iets zoals overal een telefooncellen verplichten voor de mensen die geen mobiele telefoon willen/kunnen gebruiken.
Goed voorbeeld.
Slecht voorbeeld want voor telefooncellen was geen draagvlak meer.
(Als de overheid iets verplicht is er meestal een draagvlak voor)
Die paar handelaars die perse moeilijk willen doen over gemakkelijk digitaal betalen kan je gewoon links
laten liggen en bij de buur binnen stappen. Het is tenslotte het geld van de klant dat ze dan mislopen en niet omgekeerd.
Ahum, ik doe al 30 jaar handel en ik heb mijn klanten nooit horen klagen over
een te kort aan telefooncellen. Tegenwoordig wel aan geldautomaten en dan vragen ze:
"Kun je er geen 50 euro bijgeven?" Nu moet het toch wel lukken dat wanneer een klant
voor 4 euro koopt en een transactie doet voor 54 euro, dat mij 14 cent meer kost
aan transactiekosten. Het komt er dan op neer dat ik extra moet betalen om
bank te spelen terwijl zij kosten mogen aanrekenen en ik niet.
(maar ook nooit heb gedaan)
Begrijpelijke situatie wanneer zelfs de poetshulp de boodschappen moet gaan doen.
Je zal wel anders piepen als je zelf oud geworden bent.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 01 apr 2023, 11:55 Je zal wel anders piepen als je zelf oud geworden bent.
Nee hoor. De dag dat ik niet meer voor mezelf kan instaan zal ik ook de voor mij juiste conclusies daar uit trekken.
Ben geen voorstander van het "eeuwige" leven.
Ik ben er trouwens zeker van dat ik ouder ben dan de fysieke @boonpwnz (of alle andere aliassen gekoppeld aan dezelfde fysieke persoon). :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mipa
Plus Member
Plus Member

Jullie halen dan toch wat cash af voor de kleinkinderen hun nieuwjaar
of geef je kaart en code :-? Zolang cash tastbaar is zal het IMO blijven bestaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 11 keer
Te Koop forum

Geld heeft helaas een sterke invloed op mensen, zelfs zonder transacties. Wil je het eens meemaken, ga dan eens met een sjotterke naar een discotheek. Van zodra die gast herkend is, ben je megapopulair, ook zonder vliegstunts :)

Sommige mensen zijn ook voor geld tot alles in staat, dat is inderdaad hun persoonlijk gedrag maar het is zodanig wijdverspreid dat je het niet kan negeren. Het aantal familieruzies en scheidingen die gelieerd zijn aan geld zijn ontelbaar.

Men kan inderdaad kiezen om geld niet in bewaring te geven maar eerlijk gezegd is dat toch niet zo aangeraden in de praktijk.

Ik ben trouwens zelf klant bij Argenta en net omdat ze gratis rekening en bankkaarten aanbieden maar ik zou dat graag zo houden ipv meehuilen met hun doorzichtig verhaal van kosten voor automaten die hen eigenlijk veel geld opbrengen en hun kosten serieus verlaagd hebben. Maar dat bedoel ik met Belgen betalen graag, zelfs als je hen onterecht geld probeert af te troggelen zullen ze je nog verdedigen, Quod erat demonstrandum.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 apr 2023, 12:05 Geld heeft helaas een sterke invloed op mensen, zelfs zonder transacties.
Eigen ervaring niet extrapoleren op anderen die je niet persoonlijk kent.
Wil je het eens meemaken, ga dan eens met een sjotterke naar een discotheek. Van zodra die gast herkend is, ben je megapopulair, ook zonder vliegstunts :)
Geen nood aan. Reden zie hiervoor.
Sommige mensen zijn ook voor geld tot alles in staat, dat is inderdaad hun persoonlijk gedrag maar het is zodanig wijdverspreid dat je het niet kan negeren. Het aantal familieruzies en scheidingen die gelieerd zijn aan geld zijn ontelbaar.
En het plaatsen van een bankautomaat in elke gemeente gaat dat voorkomen? Of wat is je punt in relatie tot het topiconderwerp?

Toegevoegd na 2 minuten 12 seconden:
mipa schreef: 01 apr 2023, 12:05 Jullie halen dan toch wat cash af voor de kleinkinderen hun nieuwjaar
Nope.
of geef je kaart en code :-? Zolang cash tastbaar is zal het IMO blijven bestaan.
Nee, een beleggingsrekening op hun naam waar ze voor hun 18de zelf niet bij kunnen.
En dat moet niet beperkt blijven tot "nieuwjaar".
De periodieke fysieke cadeau's zelf kunnen ook uit iets anders bestaan dan cash geld. Aangepast aan de leeftijd van dat ogenblik. Als voorbeeld, het laatste "cadeau" aan de kleindochter was bv. uit reeks privé zwemlessen, niet beperkt in de tijd, die zo lang mochten duren tot ze zelfstandig goed kon zwemmen. Daar werd ze, naar eigen zeggen, veel blijgezinder van dan wat cash geld in de handjes.
Sol Invictus!
mipa
Plus Member
Plus Member

Er is IMO niks beter om kinderen met geld te leren omgaan dan met cash.
Ze zijn het dan fysiek kwijt wanneer ze er iets mee kopen.
Atos /Worldline heeft jarenlang de kaart gepromoot
met: "klanten geven meer uit". En ik hoef je niet te vertellen dat er langs
om meer zijn die teveel uitgeven...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

De banken zouden een gezamenlijke reclamecampagne kunnen financieren. Over hoe digitaal betalen & opleidingen aanbieden. Inclusief Payconiq.

Dat men ook naar een kantoor kan komen om geld af te halen. Samenwerkingovereenkomst afsluiten zodat sommige klanten ook terecht kunnen voor afhalen cash bij kantoor andere bank, tegen redelijke vergoeding.

Reclame maken voor de mogelijkheid om cash op te vragen via supermarkten. Die supermarkten die dat aanbieden ondersteunen.

Een mobiel neutraal bankkantoor/bankautomaat in een bus die op vaste tijdstippen op bepaalde plaatsen zal staan. Bijvoorbeeld markten.

Er zijn denk ik wel alternatieven mogelijkheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 01 apr 2023, 13:11 Er is IMO niks beter om kinderen met geld te leren omgaan dan met cash.
Ze zijn het dan fysiek kwijt wanneer ze er iets mee kopen.
Kinderen leren omgaan met het werkelijke leven vraagt een gedegen opvoeding.
Dat is wel iets breder dan af en toe wat geld in hun handjes stoppen.
Er is ook niets mis mee om ze zo vroeg mogelijk terdege voor te bereiden op de toekomst ipv ze wat nostaligsche
tradities bij te brengen.
Atos /Worldline heeft jarenlang de kaart gepromoot
met: "klanten geven meer uit". En ik hoef je niet te vertellen dat er langs
om meer zijn die teveel uitgeven...
Dat is dan niet de schuld van cash nog van plastic maar van de persoon die ermee omgaat.
Precies of er "in den goede ouden tijd" toen lonen nog periodiek fysiek aan "den werkman" werden overhandigd minder bleef plakken aan de bezigheden van de "kostwinner" dan er werd afgestaan aan de vrouw des huizes. :nono:

Toegevoegd na 2 minuten 48 seconden:
WalterB1 schreef: 01 apr 2023, 13:19 Een mobiel neutraal bankkantoor/bankautomaat in een bus die op vaste tijdstippen op bepaalde plaatsen zal staan. Bijvoorbeeld markten.
Ja, het toppunt van veiligheid, een bus vol cash geld rijdende van hot naar her. :roll: :-D
Maar ja, alles beter dan dat de overheid en de banken je zouden kunnen koppelen aan andere mensen zeker?
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat geld invloed heeft op mensen is gewoon een feit en heeft weinig te maken met enkel mijn persoonlijke ervaringen. Money makes the world go round.

Het is inderdaad wel goed om te leren omgaan met geld via cash want dat is zichtbaar/tastbaar. Op = op. Ik doe dat trouwens nog altijd een beetje op die manier. Neem weinig cash mee dan kan je het ook niet opdoen, je kan het niet verliezen en ze kunnen weinig roven.

Banken weten dit uiteraard ook en het past mooi in hun plaatje als men meer uitgeeft omdat men minder zicht heeft op de stroom. Het is hetzelfde met betalingen via domiciliëring. Makkelijk, maar het is ook makkelijker verkeerd betaald en je hebt minder zicht op de betalingen. Ik zie liever de facturen passeren en dan kan ik zelf nog ingrijpen als er iets niet klopt VOOR ik betaald heb. Eens betaald is de ijver aan de overkant vaak veel minder sterk :)

En dan zijn er nog praktische zaken waarvoor men liever niet heeft dat een ander ziet wat je betaald en dus gedaan hebt. Ik denk daarbij aan mensen die een terugbetaling krijgen voor anticonceptie, de rekening van Daddy's hobby of de aankoop van een cadeau dat absoluut een verrassing moest zijn of het bedanken van mensen die je net uit een oerwoud hebben geleid nadat je verloren gelopen was,...

Cash is ook een vorm van vrijheid want met cash kan je veel doen zonder dat iemand u dat kan beletten. Een rekening kan simpelweg geblokkeerd worden en dan heb je geen toegang/mogelijkheden meer ongeacht of de blokkering terecht was. Dat maak je geregeld mee als je wat reist. Een limiet is overschreden omdat men een grote borg heeft geblokkeerd bvb. De bank heeft bepaald hoeveel jij mag uitgeven van uw geld binnen welke periode.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54
heist_175 schreef: 31 maa 2023, 19:41 Die dingen kosten geld en wie wil er voor betalen? Dat die oudjes dan samenleggen in hun godvergeten "gemeente" of gehucht en ze het zelf financieren, nee?
hoe mooi vooruitgang ook kan zijn, dit is op zich een totaal aso mening.
Je mag dat vinden.
Ik betaal niet voor de "gezelligheid" van een beenhouwer die 50% meer vraagt dan een supermarkt, ik betaal evenmin voor de spectaculair waanzinnige prijs voor panden op een premiumlocatie met een dozenschuiver achter de kassa, waarom zou ik plots wel moeten (mee)betalen voor een ATM-netwerk dat ik nooit gebruik?
Zelfs op "de markt" kan je vrijwel overal met Payconiq betalen, ook tussen particulieren gaat dat prima.
mipa schreef: 01 apr 2023, 12:05 Jullie halen dan toch wat cash af voor de kleinkinderen hun nieuwjaar
En dat gaat niet met een overschrijving ofzo? Of met Payconiq?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 apr 2023, 14:25 Dat geld invloed heeft op mensen is gewoon een feit en heeft weinig te maken met enkel mijn persoonlijke ervaringen. Money makes the world go round.
Tja en zoals Dizzy en de mensen rondom hem de wereld ervaren moet dan maar "een feit" zijn voor de rest van de wereld. Not. :nono:
Het is inderdaad wel goed om te leren omgaan met geld via cash want dat is zichtbaar/tastbaar. Op = op. Ik doe dat trouwens nog altijd een beetje op die manier. Neem weinig cash mee dan kan je het ook niet opdoen, je kan het niet verliezen en ze kunnen weinig roven.
Zelfkennis (voor wie niet begrijpend kan lezen, dus kennis over jezelf en niet over die van een ander) is uiteraard het begin van alles. Over wat jij hier nu schrijft over jezelf kan men dus alleen maar tot de slotsom komen dat je jezelf niet volledig in de hand hebt en iets fysiek moet zien om te kunnen bepalen hoe ver je met geld kan omgaan. Uitgeven tot het fysiek op is dus. :lol:
Wie geen cash op zak heeft kan uiteraard ook niets verliezen noch beroofd worden van zijn cash. En niet iedereen heeft het nodig op te zien hoeveel cash men in de pocket heeft om te weten wanneer het "op" is. Integendeel wie alleen koopt wat hun nodig heeft en binnen hun zelf vooropgesteld budget blijft hoeft niet tot de limiet van "op" te gaan.
Banken weten dit uiteraard ook en het past mooi in hun plaatje als men meer uitgeeft omdat men minder zicht heeft op de stroom. Het is hetzelfde met betalingen via domiciliëring. Makkelijk, maar het is ook makkelijker verkeerd betaald en je hebt minder zicht op de betalingen. Ik zie liever de facturen passeren en dan kan ik zelf nog ingrijpen als er iets niet klopt VOOR ik betaald heb. Eens betaald is de ijver aan de overkant vaak veel minder sterk :)
Klopt ook niet. Wie heeft leren omgaan met een SEPA domiciliëring weet dat je zo'n betaling opgevraagd door derden tot 8 weken zonder enig bewijs aan te leveren door de rekeninghouder kan terugdraaien indien de rekeninghouder beslist dat de betaling niet terecht was. Niets wachten op "ijver" van de tegenpartij noch bankinstelling. Alles zelf in handen.
Trouwens niet zo makkelijk dan je werkrekening(en) digitaal te controleren ipv te moeten snuisteren in mappen met papieren facturatie. Weegt niets en neemt geen plaats in.
En dan zijn er nog praktische zaken waarvoor men liever niet heeft dat een ander ziet wat je betaald en dus gedaan hebt. Ik denk daarbij aan mensen die een terugbetaling krijgen voor anticonceptie, de rekening van Daddy's hobby of de aankoop van een cadeau dat absoluut een verrassing moest zijn of het bedanken van mensen die je net uit een oerwoud hebben geleid nadat je verloren gelopen was,...
Tja daar hebben we de complottheorieën tot in het absurde weer en zegt meer over je eigen "gedrag" dat moet leiden tot een soort van onveiligheidsgevoel dan dat over dat van een ander. Mij maakt het echt niet uit dat een of andere anonieme bankbediende op zijn schermpje kan zien dat ik bedrag x in winkel y of z uitgegeven heb. Who cares. En een ander heeft normaliter geen inzicht in mijn bankrekeningen.
Cash is ook een vorm van vrijheid want met cash kan je veel doen zonder dat iemand u dat kan beletten. Een rekening kan simpelweg geblokkeerd worden en dan heb je geen toegang/mogelijkheden meer ongeacht of de blokkering terecht was. Dat maak je geregeld mee als je wat reist. Een limiet is overschreden omdat men een grote borg heeft geblokkeerd bvb. De bank heeft bepaald hoeveel jij mag uitgeven van uw geld binnen welke periode.
Je bent je weer in een topic aan het vergalloperen.
Dat al jouw rekeningen op regelmatige basis geblokkeerd worden zegt ook weer iets over jouw bankrelaties. Ik ben het in elk geval nog nooit tegengekomen. In binnenland noch buitenland. Wie naar bepaalde landen op reis gaat bereidt zich opvoorhand terdege voor. Daar hoort ook de bankpolicy van je bank in het land van bestemming bij dat desnoods tijdelijk kan aangepast worden.

Cash heeft ook maar een bepaalde vrijheid tot een bepaalde limiet. Daarboven kan je er niet veel meer mee.

Bankautomaten in ieder dorp gaan uiteraard ook niets verhelpen aan geblokkeerde rekeningen. Is je rekening geblokkeerd komt er ook niets meer uit de bankautomaat. Of dacht je nu echt dat het geld van je persoonlijke rekening bij je bank allemaal fysiek in die bankautomaat werd bewaard? In zo'n bankautomaat zit gewoon geld zonder naam. En jij kan daar net zoveel uithalen dan wat er toegelaten wordt door je bank en dat heeft een rechtstreekse link met al je geld dat digitaal weggeschreven staat op je rekening(en) bij die bank.
Is zelfs een extra beveiliging. Ben je je plastic kwijt of werd het gestolen kan je in no time al je digitale tegoeden bevriezen zodat men er fysiek niet meer aankan. Ben je je cash kwijt of werd het gestolen ben je het in de meeste gevallen, en al zeker in het buitenland, voor eens en altijd kwijt.

Verder nog wat complottheorieën of lachwekkende uitzonderingen in de mouw zitten?
Amusant om lezen is het anders wel. Praktisch allemaal veel minder.
Sol Invictus!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 01 apr 2023, 05:51
Splitter schreef: 31 maa 2023, 18:38 sja, liever een automaat zonder een kantoor dan 2!! kantoren van dezelfde grootbank (fortis & hello) in 1 gemeente.
Bedoel je Fintro oid? Ik dacht niet dat Hello bank kantoren heeft.
euh, ja, idd, fintro dus (zo goed let ik dus op al die nieuwe kantoren :oops: )

ivob schreef: 01 apr 2023, 09:19
Stroper schreef: 01 apr 2023, 00:46 Bankautomaten verplichten lijkt mij eerder iets zoals overal een telefooncellen verplichten voor de mensen die geen mobiele telefoon willen/kunnen gebruiken.
Goed voorbeeld.
Hebben ze ook (te) lang in dienst gehouden voor een paar die hards tot ze zichzelf totaal overbodig maakten wegens te duur voor het geringe aantal dat er nog gebruik van maakte.
een goed voorbeeld vind ik dat niet....
tegen de tijd dat de cellen weggingen had je meerdere! alternatieven: géén telefoon, telefoneren in een café bv, een telefoon thuis, of een (al dan niet smart)gsm.
last i checked kan ik bij mijn thuis geen geld afhalen of storten, en in een cafe of winkel kan je ook niet storten.

als ze de automaten te duur vinden, mij niet gelaten, dan moeten ze die service maar terug aan het loket aanbieden (ohnee wacht, loketten zijn er ook niet echt meer in die grootbanken...)

Toegevoegd na 6 minuten 7 seconden:
heist_175 schreef: 01 apr 2023, 14:57 Ik betaal niet voor de "gezelligheid" van een beenhouwer die 50% meer vraagt dan een supermarkt, ik betaal evenmin voor de spectaculair waanzinnige prijs voor panden op een premiumlocatie met een dozenschuiver achter de kassa, waarom zou ik plots wel moeten (mee)betalen voor een ATM-netwerk dat ik nooit gebruik?
dan zou ik eerder voorstellen: jij kan met je kaart NIET aan de automaten betalen, maar de automaten blijven wel bestaan.
en dan maken ze er maar een betalende dienst voor, en mogen ze die cijfers publiekelijk maken.
(daarna kan de discussie gevoerd worden of het nodig is, en of het opbrengt, etc etc)
heist_175 schreef: 01 apr 2023, 14:57
En dat gaat niet met een overschrijving ofzo? Of met Payconiq?
de kids zitten tegenwoordig al teveel en te vroeg achter een scherm, zelfs op school....
en dan moet je ze maar een gsm in de hand steken en de bomma leren om payconiq te gebruiken zodat ze een centje kunnen krijgen bij nieuwjaar? :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 01 apr 2023, 15:41 een goed voorbeeld vind ik dat niet....
tegen de tijd dat de cellen weggingen had je meerdere! alternatieven: géén telefoon, telefoneren in een café bv, een telefoon thuis, of een (al dan niet smart)gsm.
last i checked kan ik bij mijn thuis geen geld afhalen of storten, en in een cafe of winkel kan je ook niet storten.
Dan heb ik een nieuwtje voor je: je kan al een tijdje internetbankieren op een PC activeren zodat je naar overal ter wereld geld kan overschrijven vanuit je luie zetel thuis naar de gewenste bestemming. Ook kan je een bankapp, payconiq,.... op je smartphone en/of tablet installeren en/of een plastic kaartje van je bank krijgen gekoppeld aan je bankrekening zodat je in bijna elke winkel en horecazaak kan betalen. Alternatieven genoeg dus om geld te kunnen uitgeven.

De logica is ook weer ver te zoeken.
Je kan met een plastic kaartje bijna overal ter plekke betalen (de uitzonderingen bevestigen de regel). De simpele korte versie.
Of je kan er voor kiezen om eerst naar een automaat te gaan om daar datzelfde plastic kaartje daar in een gleuf te steken om via een andere gleuf bedrukt papier uit die automaat te halen (van dezelfde digitale rekening waarmee je met dat plastic ter plekke zou kunnen betalen), dat papier op zak te steken, vervolgens naar de plaats te gaan waar je een aankoop of betaling wil doen, dat papier uit je zak te halen en ter bestemming te overhandigen (en als je pech hebt krijg je ook nog eens wat metalen muntstukken terug). De lange versie dus.
Maar je moet er natuurlijk wat voor over hebben zodat de bank en de overheid niet te weten zou komen dat je een betaling hebt verricht aan persoon x of y. "Vrijheid" (om moeilijk te doen) voor alles.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

ivob schreef: 01 apr 2023, 15:51
Splitter schreef: 01 apr 2023, 15:41 een goed voorbeeld vind ik dat niet....
Dan heb ik een nieuwtje voor je: je kan al een tijdje internetbankieren op een PC activeren zodat je naar overal ter wereld geld kan overschrijven vanuit je luie zetel thuis naar de gewenste bestemming. Ook kan je een bankapp, payconiq,.... op je smartphone en/of tablet installeren en/of een plastic kaartje van je bank krijgen gekoppeld aan je bankrekening zodat je in bijna elke winkel en horecazaak kan betalen. Alternatieven genoeg dus om geld te kunnen uitgeven.

De logica is ook weer ver te zoeken.
Je kan met een plastic kaartje bijna overal ter plekke betalen (de uitzonderingen bevestigen de regel). De simpele korte versie.
Of je kan er voor kiezen om eerst naar een automaat te gaan om daar datzelfde plastic kaartje daar in een gleuf te steken om via een andere gleuf bedrukt papier uit die automaat te halen (van dezelfde digitale rekening waarmee je met dat plastic ter plekke zou kunnen betalen), dat papier op zak te steken, vervolgens naar de plaats te gaan waar je een aankoop of betaling wil doen, dat papier uit je zak te halen en ter bestemming te overhandigen (en als je pech hebt krijg je ook nog eens wat metalen muntstukken terug). De lange versie dus.
Maar je moet er natuurlijk wat voor over hebben zodat de bank en de overheid niet te weten zou komen dat je een betaling hebt verricht aan persoon x of y. "Vrijheid" (om moeilijk te doen) voor alles.
ERG, erg ....! die hardcore digiboy's die hun alles gegund worden , niets hun afpakken , maar ocharm zich ozo bedreigd voelen als er er eens iets behouden zou blijven van huidig of verleden ....erg , erg , want dat duid op een onderliggende persoonlijkheid stoornis van ......"enkel en alleen wat ik goed vind mag bestaan " ....., kortom een egoisme syndroom .... :lol:

Ter inlichting , ik als gepensioneerde gebruik beide systemen tot tevredenheid maar sluit niemands voorkeur uit :beerchug:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 32 keer

Ik vind het als Belg ook raar dat er hier zoveel zijn voor bet afschaffen van de bankautomaten.

Blijkbaar wordt er niets meer in bet zwart betaald als ik dit hier lees.😁.

Trouwens mijn schoonmoeder heeft uiteindelijk geleerd hoe ze geld uit een automaat kan halen.Ze moest wel, want in het kantoor kreeg ze geen geld meer.
Er moet al wel eens een nieuwe kaart aangevraagd worden als ze de code plots niet meer weet.
Maar ze in de winkel of op de markt met een kaart laten betalen is nog een stap te ver,

Mvg
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 01 apr 2023, 15:26Tja en zoals Dizzy en de mensen rondom hem de wereld ervaren moet dan maar "een feit" zijn voor de rest van de wereld. Not. :nono:
Oh boy, we zitten hier met iemand die gaat ontkennen dat geld een grote invloed heeft op mensen :roll:
Zelfkennis (voor wie niet begrijpend kan lezen, dus kennis over jezelf en niet over die van een ander) is uiteraard het begin van alles. Over wat jij hier nu schrijft over jezelf kan men dus alleen maar tot de slotsom komen dat je jezelf niet volledig in de hand hebt en iets fysiek moet zien om te kunnen bepalen hoe ver je met geld kan omgaan. Uitgeven tot het fysiek op is dus. :lol:
Wie geen cash op zak heeft kan uiteraard ook niets verliezen noch beroofd worden van zijn cash. En niet iedereen heeft het nodig op te zien hoeveel cash men in de pocket heeft om te weten wanneer het "op" is. Integendeel wie alleen koopt wat hun nodig heeft en binnen hun zelf vooropgesteld budget blijft hoeft niet tot de limiet van "op" te gaan.
Alé, voor iemand die zich graag ergert aan de pcychoanalyse van een ander is dit ook niet mis. Uw analyse of hoe jij de wereld/anderen ervaart moeten we dan maar wel als een feit beschouwen? :nono:

Zelfkennis is inderdaad het begin van alle wijsheid dus ik wacht rustig af tot je aan de startlijn staat gezien voorgaande ;)

Ik heb geen geldproblemen maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er minder uitgeef dan dat er binnen komt. Er zijn daar vele manieren voor te bedenken maar niet veel op zak hebben is een makkelijke manier. Trouwens wie digitaal betaalt is niet meer/beter in controle van zijn geld, integendeel, je hebt veel minder overzicht van wat je betaalt tot de afrekening komt, maar dan is het te laat uiteraard. Weinig geld op zak hebben vermijdt impulsaankopen en net dat zijn vaak dingen die je niet echt nodig hebt of eerder nice to have zijn. Hoeveel mensen hebben wel geldproblemen en gaan dan maar over naar kaarten om de gaten van een andere kaart te vullen.

De techniek van alleen kopen wat je nodig hebt is echter even effectief als dat er geen mensen bestaan die verkeerde inschattingen maken over wat ze nodig hebben. Ik wil ze niet tellen die denken dat ze bvb een wagen van 50.000 eur nodig hebben. Het is trouwens ook weer een versie van de opvatting dat wie geld tekort heeft dingen koopt die men niet nodig heeft.

Ik hoef niets terug te draaien als ik geen domiciliëring te weigeren heb, veel eenvoudiger. Ik beslis zelf of en wanneer ik betaal en hou overzicht op prijsstijgingen en het aantal facturen.

Digitaal is niet altijd handiger. PX was erg pushy om digitale rekeningen te sturen maar bij de tweede ging de rekening al in de spam. Neen, papieren facturen zijn handig voor wie orde heeft. Je kan die dingen ook gemakkelijk naast elkaar leggen of aan anderen tonen en er aanmerkingen op aanbrengen. Met een bestand kan je met één druk de boel laten verdwijnen, ook onbedoeld. Soit, wie ik betaal zal een rekening geven, daar heb ik trouwens al voor betaald. Met domiciliëring wil ik korting.

Het is helemaal niet zo absurd om bepaalde aankopen niet met iedereen te delen. Anticonceptie is bijvoorbeeld zo'n gevoeliger gegeven. Jongeren willen bijvoorbeeld niet dat hun vader ziet dat ze de pil nemen. Geldstromen geven nu eenmaal info prijs, dat is gewoon een feit. Het wordt ook gebruikt in onderzoek naar mistoestanden, follow the money is zelfs een uitdrukking. Waarom denk je dat banken onze betaalinfo zouden willen verkopen? Omdat er niets mee te doen of uit af te leiden valt zeker :)

Ik heb zelf op een bank gewerkt en je ziet daar inderdaad allerlei volk passeren en cijfers die erbij horen. Het is niet meer dan normaal dat je dan redelijk wat info over mensen krijgt. Bankbedienden worden geacht daar respectvol mee om te gaan maar ze weten het wel en ze werken misschien ook niet eeuwig voor de bank.

Waar zeg ik dat al mijn rekeningen geblokkeerd worden? :nono:

Ik ben dat wel al tegengekomen want Argenta is nu eenmaal een bank met veel limieten. Je mag maar zoveel per x tijd uitgeven, de bankkaarten zijn gelimiteerd,...
Ik kocht ooit een PC en mijn kaart werkte niet terwijl er meer dan genoeg geld op de rekening stond. Bleek dat ik een paar dagen voordien een scherm gekocht had en dat de limiet overschreden was. Ik heb het ook eens gehad dat bij de afhaling van een mobilhome men een groot bedrag blokkeerde als borg. Daardoor kon ik onvoldoende betalen met die kaart voor de rest van de reis. Dat werd opgelost met een andere kaart van mijn reisgezel maar toch ongemakkelijk. Ik heb dan het kantoor moeten contacteren om de limiet tijdelijk te verhogen. Dat was nog in de tijd dat GSM niet bestond en internet amper te vinden.

En ik ben al zowat overal geweest dus lessen over voorbereiding/reizen zal ik niet veel meer moeten krijgen. Wat wel nog altijd zo is dat je bij avontuurlijke reizen je snel in gebieden zit waar men blij is dat men stroom heeft voor licht. Cash is alles wat ze kennen. Ook kan je vaak meer gedaan krijgen met cash. Zo kon ik in Argentinië aan een huurwagen geraken terwijl door een lokale feestdag alle wagens verhuurd waren omdat ik cash kon betalen. Ik had euro's op zak en door de devaluatie aldaar was men maar al te blij met harde cash.

Punt is dat je cash niet kan blokkeren, heb je het dan speel je mee. Bij automaten moet je tevreden zijn als het ding je wil bedienen. Lege automaten is trouwens nog zo'n dingetje. In het VK heb ik zo eens een hele reeks banken moeten doen om een werkende automaat te vinden. Ik dacht ook dat ze daar al meer zonder cash werkten, helaas niet altijd. Hadden ze minder automaten dan was het enkel nog erger.

Dat is trouwens ook nog een goeie. Ben je je portefeuille kwijt/gestolen dan kan je inderdaad de boel bevriezen maar dan sta je daar schoon zonder geld. Opnieuw, met cash heeft men max de som die jij op zak hebt maar kan men voor de rest niets. Je hoeft niets te blokkeren.

Soit, iedereen doet wat hij zelf wil en wie blij is met alles digitaal en zonder cash moet dat maar doen. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat het voor mij niet altijd de beste manier is en dat cash soms heel handig kan zijn. 1 automaat per gemeente zal geen enkele bank zeer doen en kan klanten wel eens wat service opleveren voor de verandering.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 apr 2023, 18:07 Oh boy, we zitten hier met iemand die gaat ontkennen dat geld een grote invloed heeft op mensen :roll:
Dat wordt niet ontkend.
Maar dat het een grote invloed heeft op veel mensen wil nog niet zeggen dat dit opgaat voor iedereen.
Alé, voor iemand die zich graag ergert aan de pcychoanalyse van een ander is dit ook niet mis. Uw analyse of hoe jij de wereld/anderen ervaart moeten we dan maar wel als een feit beschouwen? :nono:
Nee hoor en vooral omgekeerd ook niet.
Maar ik zou er toch mogen vanuit gaan dat wat jij over jezelf schrijft op feiten gebaseerd is en dat daaruit dan de nodige conclusies mogen getrokken worden? Wanneer je dat niet wil moet je het ook niet zelf schrijven.
Ik heb geen geldproblemen maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er minder uitgeef dan dat er binnen komt. Er zijn daar vele manieren voor te bedenken maar niet veel op zak hebben is een makkelijke manier. Trouwens wie digitaal betaalt is niet meer/beter in controle van zijn geld, integendeel, je hebt veel minder overzicht van wat je betaalt tot de afrekening komt, maar dan is het te laat uiteraard.
En ook hier ga je er weer van uit dat hoe jij met geld omgaat zou moeten slaan op iedereen.
Wanneer ik ergens digitaal betaal wordt dat praktisch onmiddellijk verrekend op de digitale afrekening. Anno 2023 weet je wel? Dus helemaal niet wachten op welke afrekening dan ook.
Hoezo geen overzicht van wat je effectief betaalt? Er komt een afrekening om een bedrag te betalen aan een derde. Of je dat dan met cash betaalt of digitaal maakt niet uit. Je bent akkoord met dat bedrag (of niet) en je betaalt het gekende bedrag. Indien niet akkoord betaal je gewoon niet. simpel hoor.
Ik moet echt niet met cash in mijn zakken rondlopen om pas te stoppen met uitgeven als de cash op is.
Dat dit voor jou een makkelijke manier is om je uitgaven onder controle te kunnen houden is gewoon een persoonlijke aangelegenheid/probleem.
Weinig geld op zak hebben vermijdt impulsaankopen en net dat zijn vaak dingen die je niet echt nodig hebt of eerder nice to have zijn. Hoeveel mensen hebben wel geldproblemen en gaan dan maar over naar kaarten om de gaten van een andere kaart te vullen.
Dat moet je aan "die mensen" vragen.
Niet kunnen omgaan met geld is niet afhankelijk van de wijze waarop je betaalt maar een persoonsgebonden probleem.
De techniek van alleen kopen wat je nodig hebt is echter even effectief als dat er geen mensen bestaan die verkeerde inschattingen maken over wat ze nodig hebben. Ik wil ze niet tellen die denken dat ze bvb een wagen van 50.000 eur nodig hebben. Het is trouwens ook weer een versie van de opvatting dat wie geld tekort heeft dingen koopt die men niet nodig heeft.
En dat probleem ga je dus oplossen door in elke gemeente een geldautomaat te plaatsen? Indien je een auto regulier en volgens de wettelijke normen bij een beroepsverkoper met cash wil aankopen zal hij toch niet meer dan 2999 € mogen kosten. En voor je 50.000 € uit een bankautomaat getrokken hebt om deze particulier aan te kopen ga je toch even bezig zijn. Je argumenten met betrekking tot dit topic raken kant noch wal.

En al de rest dat je erbij meent te moeten sleuren valt gewoon nog meer onder het off topic dizzy geraas. Niet de moeite om nog tijd in te steken dus.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

mipa schreef: 01 apr 2023, 11:55 (Als de overheid iets verplicht is er meestal een draagvlak voor)
Dat geldt toch alleen in de maanden (enfin, tegenwoordig: weken) voor een verkiezing? Daarbuiten volstaat een draagvlak bij de politici. Om de pensioenen/uitkeringen van de politici te verhogen, belastingen te verhogen, of de federale legislatuur 5 jaar te maken ipv 4 jaar was er iig geen nood aan een draagvlak bij de burgers.
edwin.d schreef: 01 apr 2023, 17:59 Blijkbaar wordt er niets meer in bet zwart betaald als ik dit hier lees.😁.
Toch niet meer met gewone cash voor meer dan een klein bedrag, dat is vandaag de dag behoorlijk complex geworden. Je kan beter hetzelfde doen als de politici, dan zit je doorgaans redelijk veilig: offshore constructies en schijnvennootschappen zijn toegankelijker dan vroeger. Of je kan ook de meer oppervlakkige aanpak van het voetbalwereldje hanteren: horloges etc.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Pffft, of hoe een simpel topic hier ook weer een welles nietes spelletje begint te worden met argumenten om mijn laatste haren bij te verliezen.

Cash geld is voor mij ergens gewoon ook 'leuk'. Ik krijg graag muntstukken terug, en kijk ook altijd de kopzijde na, soms zit er eens een speciale tussen en dat maakt mij blij.
Cash geld is voor mij tastbaarder. Ik weet dat er xx aantal in mijn geldbeugel zit en ga daar sneller over nadenken dan met mijn plastic te betalen.
Cash geld kan je ook als cadeau geven, tegen uw petekind zeggen, hier manneke, ik heb 50 euro op uw spaarrekening over geschreven of hier manneke, in deze enveloppe zit 50 euro is een WERELD van verschil.
Cash geld dient bij mij ook als backup. Niet de eerste keer dat mijn bankkaart forfait geeft in de winkel. Blij dat je dan de boodschappen nog met cash kan betalen.

Voor de rest moeten we daar zo geen spel van maken...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Het is niet direct een welles-nietesspelletje.
Het is een maatschappelijke evolutie naar minder cash, je kan dat leuk vinden of niet, maar dat verandert de feiten niet.
Nu al gebeurt in België meer dan 50% van de betalingen elektronisch, en dat zit al jarenlang in stijgende lijn.
Als je naar andere landen kijkt zoals Scandinavië(waar er nog veel meer elektronisch betaald wordt), dan kan je enkel maar concluderen dat we ook die richting uitgaan.
In landen als Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn veel minder bankautomaten per inwoneraantal in vergelijking met België, en toch wordt er daar minder over geklaagd.
De banken kunnen die conclusie uiteraard ook beseffen dat meer bankautomaten een serieuze kost zullen zijn, die binnen een paar jaar nauwelijks gebruikt zullen worden.
Het is uiteraard wennen, lastig omdat we nu op een kantelpunt zitten en een ouder, minder digitaal deel het hiermee lastig heeft.
Daar moeten zeker oplossingen voor gevonden worden, maar meer bankautomaten lijkt mij een archaïsche oplossing voor een modern probleem.

Vergelijk het met papieren geld, Zweden was het eerste (Europese) land dat papiergeld invoerde. Toen waren er waarschijnlijk ook mensen die vonden dat enkel muntstukken uit edelmetaal echt geld kon zijn.
Nu is Zweden een van de meest cashloze samenlevingen in de wereld, België gaat die weg ook op.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Het welles nietes spelletje gaat dan ook niet over cash betalingen vs digitale betalingen.
mipa
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 01 apr 2023, 15:26 Wie geen cash op zak heeft kan uiteraard ook niets verliezen noch beroofd worden van zijn cash.
Ik luister ook nog ouderwets naar de radio:

40% van de portefeuilles waarin geen geld zat, werd terugbezorgd. Als er een beetje geld inzat – ongeveer 12 euro – dan was dat al 51 procent.
Zat er 100 euro in, dan steeg het aantal terugbezorgde portefeuilles naar 72 procent. “Dat is spectaculair” zegt Bruyninckx.

https://radio1.be/lees/portefeuille-kwi ... -in-zitten

Als je dus graag een nieuwe eID, rijbewijs, ed. aanvraagt: Vooral geen cash bijsteken :-p

En wat roof betreft ga ik je nog een geheimpje verklappen: Wij laten altijd een paar
honderd euro achter in de winkelkassa. Wanneer een rover ze in stukken slaat
uit frustratie gaat het ons meer kosten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 apr 2023, 18:07 Anticonceptie is bijvoorbeeld zo'n gevoeliger gegeven. Jongeren willen bijvoorbeeld niet dat hun vader ziet dat ze de pil nemen. Geldstromen geven nu eenmaal info prijs, dat is gewoon een feit. Het wordt ook gebruikt in onderzoek naar mistoestanden, follow the money is zelfs een uitdrukking. Waarom denk je dat banken onze betaalinfo zouden willen verkopen? Omdat er niets mee te doen of uit af te leiden valt zeker :)
Nog zo'n bij de haren uit de context getrokken non-argument.
Nu moet je toch eens in begrijpbare taal uitleggen hoe "de vader" van jongeren via digitaal betalen kan zien dat "zijn jongeren" de pil nemen? (en dan zwijgen we nog over welke achterlopend milieu je het hebt waar het kopen van anticonceptie tegenwoordig nog een punt is).
Wanneer ik in een winkel digitaal afreken of met cash krijg ik daar gewoon de afrekening volgens product. Die afrekening wordt vervolgens niet verzonden naar de ouders of wie dan ook. :lol:
Bij digitaal betalen staat in de bank app alleen dat ik op verrichtingsdatum en valutadatum X in winkel Y bedrag Z heb gespendeerd. Meestal moet je bij de winkelnaam dan nog eens twee keer nadenken over wat het precies ging. Niet meer, niet minder.
Ik moet de eerste bank nog tegenkomen met de optie om te tonen welke items je in een welbepaalde winkel in detail gekocht hebt.
Je staat gewoon "argumenten", of wat daar nog voor moet doorgaan, te verzinnen en ze worden met de dag meer belachelijk en volledig naast de kwestie.

Anderzijds moet ik je wel nageven dat je creativiteit om te spartelen geen grenzen kent. Om van Argenta & bankautomaten te spartelen tot bij vaders en de anticonceptie van hun jongeren: :beerchug:
We zullen het maar beschouwen als een uit de hand gelopen aprilgrap.

Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
Stroper schreef: 01 apr 2023, 21:46 Het is uiteraard wennen, lastig omdat we nu op een kantelpunt zitten en een ouder, minder digitaal deel het hiermee lastig heeft.
Ik vermoed dat het meer met de persoonlijke ingesteldheid dan met leeftijd te maken heeft.
Ik ken genoeg mensen van +80 jaar die geen enkel probleem hebben met de digitalisering van wat dan ook.
Waarom zouden ze ook? Juist deze mensen hebben tijdens de loop van hun leven een hele technische omwenteling meegemaakt, meer dan vorige generaties, en hebben daar mee moeten leren omgaan.
Anderzijds lijkt het erop dat alleen al hier op UB het ook een "jonger" deel is dat problemen heeft met digitalisering van betaalmiddelen.
Te veel gepamperd in hun jonge leven zodat ze later problemen krijgen om te leren omgaan met voortdurende veranderingen?

Toegevoegd na 5 minuten 2 seconden:
mipa schreef: 02 apr 2023, 01:16 40% van de portefeuilles waarin geen geld zat, .....
Een portefeuille, wat is dat?
Ik gebruik al jaar en dag een kleine handige secrid en niet zo'n onhandig oversized exemplaar dat thuishoort in een museum.
Sol Invictus!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Wat ook al zou helpen zijn de wet aanpassen. In het buitenland doen veel supermarkten aan cash recycling ( ok - je hebt ook van die shady machines ). Waar de supermarkt zijn cash in een geldautomaat steekt in de supermarkt - zelfs in NL heb ik ze al gezien.

Alleen hier is dat super duur want in België is er een regelgeving dat zo een machines enkel mogen gevuld worden door veiligheidspersoneel van firma's met een speciale vergunning ( lees geld transporteurs ). Tot daar het idee om het cash dat ligt te wacht in de 1e kluis om opgehaald te worden direct te gebruiken.

Hier zelf minder om minder cash - mini dingen < 10 euro regelmatig nog. Maar ik zie het probleem niet van Argenta - ik begreep gelezen te hebben een automaat per gemeente maar van gelijk welke bank ? Want iedereen moet 24 gratis afhalingen krijgen. Dus zoveel dekking gaat er toch niet extra nodig zijn ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef: 02 apr 2023, 11:21 Alleen hier is dat super duur want in België is er een regelgeving dat zo een machines enkel mogen gevuld worden door veiligheidspersoneel van firma's met een speciale vergunning ( lees geld transporteurs ). Tot daar het idee om het cash dat ligt te wacht in de 1e kluis om opgehaald te worden direct te gebruiken.
Waarom zou een winkel moeten investeren in extra machines om het geld van hun kassa op geregelde tijden te versluizen naar zo'n machine waar klanten dan cash geld kunnen uithalen als het personeel aan de kassa van zo'n warenhuis ook rechtstreeks dat geld uit de kassa kan overhandigen aan de klant die daar om vraagt?
Wederom iets nodeloos ingewikkeld maken als het ook heel eenvoudig kan opgelost worden.
Maar ik zie het probleem niet van Argenta - ik begreep gelezen te hebben een automaat per gemeente maar van gelijk welke bank ? Want iedereen moet 24 gratis afhalingen krijgen. Dus zoveel dekking gaat er toch niet extra nodig zijn ?
Het probleem van Argenta zal uiteraard zijn dat ze zullen moeten bijdragen aan zo'n systeem terwijl het net een bank is die wel nog op regelmatige basis geldautomaten aan zijn kantoren plaatst (die dan af en toe het risico lopen opgeblazen te worden). Ze hadden er in het verleden ook al een probleem mee dat ze moesten bijdragen aan een retributie om de bankencrisis te financieren terwijl ze daar zelf niet toe bijgedragen hadden.
Wanneer een overheid enerzijds vindt dat er vrijheid van ondernemen en economisch verkeer moet zijn en anderzijds dat er in elke gemeente, als onderdeel van openbare dienstverlening, een automaat moet zijn waar er door de kiezers cash geld kan afgehaald worden houdt toch niets zo'n overheid tegen zo'n systeem zelf op poten te zetten ipv er via allerlei regulering anderen toe te dwingen en de kosten te verschuiven.
Openbare dienstverlening is een taak van de overheid, niet van privébedrijven.
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

ivob schreef: 02 apr 2023, 10:09 Ik ken genoeg mensen van +80 jaar die geen enkel probleem hebben met de digitalisering van wat dan ook.
op welke planeet leeft gij?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Op de aarde en bij voorkeur tussen mensen die er voor kiezen zolang mogelijk zelf hun plan te leren trekken, mee te zijn met de tijd en desnoods elkaar daar in bijstaan door kennis uit te wisselen. En dit zowel fysiek als mentaal.

Wanneer je echter in een omgeving verkeert waar dat niet het geval is en de naasten er de voorkeur aan geven die "lastige oudjes" - waarvan ze vermoeden dat ze toch niet meer mee kunnen - te dumpen in een WZC met minimale omkadering zodat ze zelf de handen vrij hebben om volledig hun eigen ding te doen kan de situatie uiteraard anders evolueren.

Maar beide situaties spelen zich nog altijd op dezelfde planeet af.

Ik heb trouwen nog altijd geen weet van intelligent leven op een andere planeet dan de planeet aarde. Dus eigenlijk een volkomen overbodige vraag die je stelt.
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 02 apr 2023, 11:41 Op de aarde
mja
de digitale ongeletterdheid onder de bevolking is bijzonder groot maar dat past niet in uw discours dus zit ge maar wat te fantaseren dat ze in elk rusthuis probleemloos weg zijn met itsme, payqonic en alle overheidstoepassingen

in dit topic ging het ook al ff over van bank veranderen want da's makkelijk op papier

tot ge het doet en dan de overheid meot proberen wijs te maken dat uw rekeningnummer veranderd is, gegarandeerd zit ge een maand of 2 zonder inkomen as ge pech hebt. da's zo'n beetje gelijk van abonnement veranderen bij telenet of Proximus. tegen dat ge bij die mannen de 1e correcte factuur krijgt zijt ge een half jaar verder (juist zelf meegemaakt)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Het grote verschil is wel dat verwisselen van bank niet moeilijk hoeft te zijn en zeker niet duur.
Niets belet je om een aantal maand 2 of meer rekeningnummers naast elkaar te hebben. Ik heb al jaren 2 rekeningen bij een verschillende bank. Dat kost me toch niets.
Enkele maanden dubben internet is wel een kostelijke grap.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik snap gewoon niet waarom mensen nog altijd cash nodig hebben. Als je geen bankrekening en annex kaart hebt is dat logisch maar wie nu een bankautomaat eist beschikt dus duidelijk over die rekening en kaart. En als die oudjes die men zo graag beklaagt met die klaart geld uit een flappentapper kunnen halen, dan kunnen ze met die kaart toch ook betalen?

En de kost van fysiek geld: ik kan er ook nog altijd niet bij dat de banken voor hun intercity-geldtransporten nog altijd gewapende politie-escortes gebruiken. Dat kost handen vol geld en is behoorlijk zinloos.
Zinloos omdat die cash-transporten niet nodig zouden zijn in een cash-loze maatschappij maar vooral ook omdat men het risico op overvallen in alle onze buurlanden uitgeschakeld heeft door slimme oplossingen. (ik kan daar over uitwijden, maar dat zou ons te ver leiden).
Diezelfde poltieagenten zijn nu niet diegene die we zouden kunnen inzetten tegen de georganiseerde misdaad maar waar altijd mensen te kort zijn.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Ik zei deze week als 50er net hetzelfde tegen een 30er dat ik nog amper cash op zak heb ...zijn reactie ik betaal alleen maar met cash, ik gebruik nooit een.bankkaart...dus ja er zijn er blijkbaar nog altijd, ook jongere mensen
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

R2D2 schreef: 02 apr 2023, 14:40 Ik snap gewoon niet waarom mensen nog altijd cash nodig hebben.
- voor aan de kleine een centje te geven, dat ze iets fysieks hebben ipv "het staat op uw rekening" => leert ze beter met geld omgaan + geeft meer voldoening
- voor zelf een beter besef te hebben van wat je uitgeeft (als de portemonnee leeg is, ist gedaan... tegen dat de kaart piep zegt ben je gesjareld) => kijk naar al de mensen onder bewind
- voor is een keer een euro te geven aan een straatmuzikant
- voor nen euro voor de stom winkelkar, zodat je niet moet gaan vragen voor een muntje binnen
- ....

R2D2 schreef: 02 apr 2023, 14:40 En als die oudjes die men zo graag beklaagt met die klaart geld uit een flappentapper kunnen halen, dan kunnen ze met die kaart toch ook betalen?
die zijn verplicht geweest omdat de banken eerder al op kantoren en personeel wilden besparen, en dus gewoon niet meer geholpen werden aan het loket.
(voor zover een bank tegenwoordig nog een "loket" heeft, want dat is bij de meeste banken hier ook niet meer het geval... enkel nog "adviseurs op afspraak om iets te lenen of investeren")

mensen die 50 jaar gewerkt hebben bedanken ze voor hun diensten door hun leven ingewikkelder te maken dan nodig "want het moet vooruitgaan"...
en degene die nu roepen dat dat normaal is (in de huidige maatschappij is dat mss zo, maar dat is een ander onderwerp).... die beseffen nog niet goed dat zij zelf ooit ook "obsolete" zullen zijn.

persoonlijk betaal ik over het algemeen met de kaart in het dagelijkse leven, betaal ik met de kaart op restaurant, betaal ik met cash op cafe,
en betaal ik op binnenlandse vakantie met cash in de winkel (omdat je dan veel minder in de gaten moet houden of je over budget gaat in een of andere app)
voor mij is er dus zowel voor cash als voor kaart een plaats weggelegd, en heeft dat voor ieder een andere voorkeur wat prima is (zou moeten zijn)

in principe is het ook eenvoudigweg op te lossen door te zeggen: ofwel mag (moet) er maar 1 bank zijn in een gemeente (en verplicht je die bank om een automaat te hebben), ofwel mogen er zoveel banken zijn als je wil, maar leggen ze verplicht allemaal bij om te zorgen dat er in die gemeente ook minstens 1 automaat is - zonder dat de gemeente ervoor moet opdraaien (en indien een bank ervoor kiest om zélf een automaat te hebben aan hun kantoor, dienen ze natuurlijk niet bij te dragen, maar moeten ze eventueel wel de vrijheid hebben enkel hun eigen klanten te bedienen ermee).

het is dan ook eigenlijk van de pot gerukt dat een bank een fundamenteel onderdeel van het leven is, maar dat het wel een volledig priveverhaal is,
waar bij verlies de hele gemeenschap dan weer wel voor moet opdraaien
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Het gebrek aan empathie hier voor de ouderen die heel hun leven gewerkt hebben en bijkomende belastingen hebben betaald maar niet mee kunnen met snelle modernisatie is echt wel verbluffend. Alvast niet stimulerend.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

België heeft 581 gemeenten. Dus 1 automaat per potentieel 19.000 klanten. Lijkt me niks te veel. Belfius aleen haalt op jaarbasis 1 miljard € winst hé!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

En wat die reactie op oudjes betreft, vanaf 50er behoor je niet meer tot de maatschappij..je bent een boomer, zagevent, verdient veel te veel, we zijn de generatie die het verprutst heeft voor de jeugd volgens hen, gid vergeve als we durven naar een festival gaan behalve rimpelrock en ga zo maar door....dus dit zal er ook nog wel bij kunnen zeker...
Dat we voor de jeugd hun school betaald hebben, onze en vorige generatie al die technologie ontwikkelt heeft doet er allemaal niet toe...we zijn gewoon een vervelend iemand...dus neen we hebben geen recht op cash geld...we moeten gewoon wachten tot we rijp zijn voor het rusthuis waar we dan mogen wachten op de dood...maar dat is allemaal of topic zeker 😉
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Goztow schreef: 02 apr 2023, 17:35 België heeft 581 gemeenten. Dus 1 automaat per potentieel 19.000 klanten. Lijkt me niks te veel. Belfius aleen haalt op jaarbasis 1 miljard € winst hé!
Ik denk wel dat de oudjes echt wel een ATM per deelgemeente verwachten(Zaffelare en Moorsele, die beiden onlangs in het nieuws kwamen, zijn geen zelfstandige gemeenten).
Dus 't Zal een stuk meer dan 581 zijn. :wink:
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Goztow schreef: 02 apr 2023, 17:35 België heeft 581 gemeenten. Dus 1 automaat per potentieel 19.000 klanten. Lijkt me niks te veel. Belfius aleen haalt op jaarbasis 1 miljard € winst hé!
-
ik ben eerder voor een automaat in een straal van 1 km voor elke bewoner

5 automaten in een gemeente van 100 000 inwoners, bv Deurne, maar allemaal op hetzelfde plein aan het gemeentehuis heeft ook relatief weinig zin
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 02 apr 2023, 13:08 de digitale ongeletterdheid onder de bevolking is bijzonder groot maar dat past niet in uw discours dus zit ge maar wat te fantaseren dat ze in elk rusthuis probleemloos weg zijn met itsme, payqonic en alle overheidstoepassingen
Nope. Dat van dat rusthuis, etc. is iets dat jij ter plekke erbij fantaseert. Heb ik nooit zo geschreven.
En ja ik ken ook 80+ (die ondanks hun leeftijd niet noodzakelijk in een rusthuis dienen te verblijven) die daar allemaal geen problemen mee hebben. Net zoals er dertigers zijn die voor allerlei redenen blijven zweren bij cash. Is dus alles behalve leeftijdsgebonden maar persoonsgebonden.
Net zoals er mensen van alle leeftijden zijn die blijkbaar met cash in een winkel willen afrekenen omdat ze anders niet in staat zijn hun beschikbaar budget goed te beheren. En anderen die daar, ongeacht de betaalwijze noch leeftijd, geen enkel probleem mee hebben.
En nogmaals, want dat verlies je blijkbaar steeds uit het oog, wie digitaal niet mee is en in een winkel daardoor niet kan betalen met een plastic kaartje is ook niet mee om een betaalautomaat te bedienen om er cash geld mee op te vragen.
De aanwezigheid van een betaalautomaat zal zijn digitale ongeletterdheid dus niet verhelpen.
in dit topic ging het ook al ff over van bank veranderen want da's makkelijk op papier
Komt ook niet van mij maar nu je het toch zelf ter sprake brengt idd in de praktijk geen probleem.
Heb het een tijd geleden zelfs in de praktijk toegepast. Van bank veranderd, iedereen tijdig verwittigd en dan eerste bank opgezegd. Ook geld dat van de overheid moet komen komt op de juiste plaats terecht. En alle diensten gewoon allemaal digitaal te verwittigen en daar je gegevens aanpassen. En wanneer er dan eens iemand niet werd ingelicht en geld op een reeds afgesloten rekening zou worden gestort ook geen probleem. De transactie wordt geannuleerd wegens niet uitvoerbaar en je wordt daar van op de hoogte gesteld zodat je alsnog je nieuwe rekeningnummer kan doorgeven. Maar de initiële fout dat dit niet tijdig gebeurde ligt dan uiteraard bij de rekeninghouder en niet bij de betaler.
Uiteraard zijn er altijd mensen, van alle leeftijden, die wat trager zijn in zich aan te passen of zich zelfs helemaal niet kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit. Beperkt zich ook niet tot betalingsverkeer.
tot ge het doet en dan de overheid meot proberen wijs te maken dat uw rekeningnummer veranderd is, gegarandeerd zit ge een maand of 2 zonder inkomen as ge pech hebt. da's zo'n beetje gelijk van abonnement veranderen bij telenet of Proximus. tegen dat ge bij die mannen de 1e correcte factuur krijgt zijt ge een half jaar verder (juist zelf meegemaakt)
Zie voorgaande.
Er wordt niet betwist dat, ongeacht de leeftijd, sommige mensen wat vlugger mee zijn dan anderen en sommigen zelfs nooit. That's part of life.
En zoals men zelfs op dit forum af en toe kan vaststellen is het niet alleen de digitale ongeletterdheid die groot is. :angel:
Er zijn er die anno 2023 zelfs nog niet door hebben dat je al kan gaan winkelen in warenhuizen die muntenvrij zijn voor het gebruik maken van hun winkelkarren. Ofwel zit er al geen slot meer op ofwel kan je dat bedienen met een plastic jeton. Wel altijd metaal mee op zak hebben maar een lichtgewicht jeton in de auto en/of op zak voor die gelegenheden is plots iets onoverkomelijks. :roll: En dan vindt men anderen wereldvreemd. :-D
R2D2 schreef: 02 apr 2023, 14:40 Ik snap gewoon niet waarom mensen nog altijd cash nodig hebben. Als je geen bankrekening en annex kaart hebt is dat logisch maar wie nu een bankautomaat eist beschikt dus duidelijk over die rekening en kaart. En als die oudjes die men zo graag beklaagt met die klaart geld uit een flappentapper kunnen halen, dan kunnen ze met die kaart toch ook betalen?
Laat dat nu net het hele punt van dit topic zijn. :-)
Sol Invictus!
mipa
Plus Member
Plus Member

Voor degene die het nog altijd niet snappen: Een oudje haalt (al dan niet onder begeleiding)
1 keer cash af en kan daar van alles en iedereen *overal* mee betalen.
Zo heb ik verschillende klanten die bij mij inkopen doen voor minder mobiele klanten
uit de buurt. Hopelijk snappen jullie de vergrijzing wel.
Gesloten

Terug naar “Geldzaken”