Tips studentenkot Diepenbeek

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

't is zo ver. Nummer 1 van 3 gaat verder studeren, in Diepenbeek.

Die heeft er tips voor koten?

Reeds gezocht op:

- kotatlimburg.be (verhuurders hier gebruiken de modelcontracten mee opgesteld door de Univ/Hogeschool)
niet zo veel beschikbaar, maar wel heel duidelijke site

- topkothasselt.be/diepenbeek
alles was na de eerste open-kot-dag al besproken

- upkot.be
ik viel van mijn stoel van de prijzen, onder de 500 euro heb je niets (dit wordt em niet, wegens te duur voor ons)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Immoweb en dergelijke, commerciele partners zijn nog absurder geprezen.

Ideale als je 3 kinderen hebt: iets kopen en 3 keer als kot gebruiken en ertussen en nadien verhuren.
Maar dat heeft amper iemand ligfen, wert ik. Maar is financieel super interesant :p
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die bedenking hadden we ook al gemaakt. Een jaar geleden was ik daarvoor naar de bank gestapt. De rente tussen toen en nu is jammer genoeg iets te veel omhoog.
In de buurt van de campus iets vinden is niet evident.
En de 3 kinderen hebben behoorlijk uiteenlopende interesses en mogelijkheden. Het appartement zou dus enkel voor onze oudste zijn. Met 2 kamers zou je nog wel iets kunnen doen, zelf verhuren bvb. Allemaal al over nagedacht.
Maar de €€€'s willen niet mee.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Provider

Sinds de woonleningen niet meer aftrekbaar zijn is het ook niet zo interessant meer dan vroeger, denk ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Diepenbeek ligt niet ver van Hasselt en dat is pokkeduur. Diepenbeek is ook niet zo groot en de vraag is hoog dus het idee is goed en financieel interessant maar je moet dan wel iets vinden. Ik gaf deze tip ooit aan een collega voor Gent en hij heeft er niet slecht op verdient en zijn 2 dochters hebben jaren gestudeerd en andere zaken gedaan in dat kot.

Als je mensen kent uit de buurt zou ik vooral via die kanalen proberen want de beste koten komen niet eens op de markt maar gaan via via. Zo heb ik mijn kot destijds ook op de kop kunnen tikken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Kijk eens in de andere buurgemeenten van Diepenbeek. Kortessem, Bilzen en Genk hebben alle goede verbindingen naar de campussen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Belgissschenaap schreef: 14 maa 2023, 17:09 Ideale als je 3 kinderen hebt: iets kopen en 3 keer als kot gebruiken en ertussen en nadien verhuren.
Maar dat heeft amper iemand ligfen, wert ik. Maar is financieel super interesant :p
Ga je hun studiekeuze dan niet richten op wat er in die stad (Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel, Hasselt) beschikbaar is?
Voor ons is het nog een aantal jaar weg, maar ik vind kopen - los van de €€s - niet zo evident.

Kinderen moeten dan op hetzelfde kot, zelfs als interesses, vriendengroepen, ... niet verenigbaar zijn?
Kinderen in dezelfde studentenstad, ongeacht hun eigen studievoorkeur en wat andere vrienden doen (qua studentenstad)?

En €30K op 5jaar aan een kot (€500*12*5) -> je bent al meer kwijt aan een notaris (om niets te doen, maar soit).
Dus of kopen zoveel interessanter is voor de duurtijd van de studies?

@woningaftrek
Dat kon nog steeds: federaal is er namelijk (voor zolang de zottigheid nog duurt) de aftrek voor 2de woning.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 15 maa 2023, 13:22 je hun studiekeuze dan niet richten op wat er in die stad (Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel, Hasselt) beschikbaar is?
Da's zeker een ding, maar er zijn steden waar je alles wel hebt of snel geraakt.
Is een keuze om al dan niet te maken. Ik kan die keuze op dit moment niet maken, want geen budget.
Maar zeker te overwegen.

Indien je koopt bespaar je heel wat kotkosten uit en je k1n hrt nadien verkopen of als opbrengsteigendom gebruiken. Misschirn zelfs op oude dag naar verhuizen, alles op 1 verdiep en dicht bij voorzieningen...

Je kan er eigenlijk niets dan winst op maken. Of het moet al serieus in het honderd lopen de vastgoedmarkt of je huurders moeten het kot steeds afbreken.
heist_175
Moderator
Moderator

Reken €400K voor een woning met 3 slk's (dat zullen dan héél kleine slk's zijn) waar je €1500/m voor kan krijgen, met €50K notariskosten.
Dat zie ik, als opbrengseigendom, toch niet meteen zitten :).

vb in Leuven: https://www.immoweb.be/en/classified/ho ... 0/10439658
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Op het einde van de rit verkoop je het voor 550 duizend euro en zijn al die huurinkomsten voor 80% zuiver opbrengst en 20% voor onderhoud (heel veel onderhoud, je kan het voor minder doen)

Natuurlijk: hangt er van af of al je kinderen er tegelijk in moeten kunnen
heist_175
Moderator
Moderator

Zijn ze eindelijk van ma & pa af, moeten ze rekening houden met grote broer/zus als ze met hun lief "thuiskomen" :).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Jullie spreken hier van een huis te kopen, maar koten worden ook verkocht als 'kot in studentenhome'.
Daarnaast kan je ook opteren voor een studio, ook een pak goedkoper dan een huis.
Een huis huren met vrienden vind ik persoonlijk nogal gevaarlijk. Als het goed klikt kan dat goed lopen, maar bij ruzie, iemand die stopt, lieven,...
Sfeer en gezelligheid een dikke 10/10:
https://www.zimmo.be/nl/diepenbeek-3590 ... &boosted=1
:angel:
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

De prijzen voor woningen in Kortessem / Bilzen zijn echt geen 400-500k ;)
Mooie streek en vrij goedkoop….
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En dat dialect! :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

axs schreef: 15 maa 2023, 16:20 De prijzen voor woningen in Kortessem / Bilzen zijn echt geen 400-500k ;)
Mooie streek en vrij goedkoop….
Maar een uur met het openbaar vervoer (?)
Dan kan hij ook thuis blijven en met de auto over en weer. Kost me evenveel aan brandstof...

We zijn trouwens net terug van de jacht. 2à3 dagen om te beslissen of alles wat we gezien hebben is weg.
De meeste zaken zijn besproken bij de eerste open-kot-dag, een week geleden. Maar die viel gelijk met de opendeur van de Univ zelf, dus ja, eerst naar de Univ, thuis de knoop doorgehakt (Diepenbeek vs Antwerpen). En ondertussen is het beste (/betaalbare) weg.
Voor 350 euro heb je ook iets, maar zeer ouderwets, muf, onaangenaam, ....
Nu zitten we rond de 460 à 500 euro.

Zaterdag nog 1 kot zien en dan on the spot beslissen.
Wish me good luck :-)
heist_175
Moderator
Moderator

ygeffens schreef: 15 maa 2023, 22:01 Wish me good luck
Dat zeker.

Aangevuld met een zekere vrees voor wanneer het onze beurt is.
Als een kot in (godbetert) een voorstad van Hasselt al voor €500 gaat, wat zal het zijn over enkele jaren in veel drukkere studentensteden (Leuven, Gent)?!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Provider

De Campus in Diepenbeek huist dan ook heel wat opleidingen. Voorstad of niet.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik hoop dat mijn dochters een opleiding kiezen die ze in Kortrijk kunnen volgen. :oops:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk dat ze eerder "toevallig" een opleiding kiezen die ze NIET in Kortrijk kunnen volgen ;)

De koten zijn enorm geëvolueerd en door investeringsmaatschappijen zijn met het comfort ook de prijzen toegenomen. In Gent wil de stad de huizen voor de woningmarkt/gezinnen behouden en dus werken ze mee aan de torens van commerciëlen.

Studeren is niet goedkoop maar op kot gaan biedt ook meer dan enkel studeren, je leert er ook zelfstandig zijn, een onbetaalbare les.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 16 maa 2023, 09:15 onbetaalbare les.
Hoe langer hoe meer ja ;)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 16 maa 2023, 09:15 Ik denk dat ze eerder "toevallig" een opleiding kiezen die ze NIET in Kortrijk kunnen volgen ;)
Jij kent duidelijk mijn kinderen niet.
Ik vrees zelfs het omgekeerde. Ik zou het leuk vinden dat ze in Kortrijk vinden wat ze echt willen, maar hoop wel dat ze hun keuze hier niet door laten afhangen.
Los daarvan, Gent is vlakbij en gemakkelijk met de trein te doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ken ze inderdaad niet maar ik weet wel hoe we zelf waren en alle studiegenoten. Velen lieten hun keuze wel degelijk afhangen van een studentenstad of de keuze van vrienden. Op die leeftijd zijn mensen erg beïnvloedbaar en het is logisch dat ze het zelf nog niet zo goed weten.

Studiekeuze wordt zwaar onderschat en ik verbaas me vaak hoe licht erover wordt gegaan, je zal dat wel de rest van uw leven moeten doen of de gevolgen ervan dragen. Hoeveel ouders die beginnen met ga je daar veel geld/standing mee verdienen terwijl het belangrijkste toch is of je dat beroep wel wil uitoefenen met plezier. Velen falen niet omdat ze niet slim genoeg zijn maar omdat het hen niet boeit, kortom verkeerd gekozen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik kan je verzekeren dat kinderen wel eens anders kunnen zijn dan jijzelf.
Ik ben me heel bewust van het belang van die keuze. Ze gaan nu naar het 2de en 4de. Tot hiertoe hebben ze gekozen voor wat ze graag doen en hebben geen rekening gehouden met vriendinnen.
Voor mij is het belangrijkste dat ze het 6de jaar kunnen afronden in een richting dat ze graag deden zodat ze nog moed hebben om aan hogere studies te beginnen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Natuurlijk zijn ze anders, dat is net mijn punt. Als ouder kan je veel willen/hopen maar het is uiteindelijk hun leven en dus ook hun keuzes. ieder kind heeft zijn karakter en talenten.

Je kan ze enkel bewust maken van het belang van die keuze en hopen dat het tijdig binnen komt. Er zijn geen garanties in het leven.

Ik heb ook zelf kunnen kiezen maar het was wel duidelijk dat ik geen 3 kansen had. Slagen zag ik dus als een job en motivatie haal je uit een richting die u interesseert en het feit dat je beseft dat er iemand voor betaalt/werkt... tot je gebuisd bent. Niet buizen dus. Ik had ook vrienden die toen ik afstudeerde nog bezig waren in het 1ste jaar van hun derde keuze. Studeren is duur zeggen ze dan, arme ouders in alle betekenissen van het woord.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”