Mest voor het gazon

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Allen,

hier zit toch van alles bij elkaar.
Ik zou mijne gazon moeten uitkammen en bemesten en zo.
Omdat wij 2 honden hebben, zou ik ergens iets biologische van mest willen gebruiken.

Enige tips van merken hier?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Niets beter als verse hondendrolletjes ;)

Of bladeren laten liggen, zelf geen ervaring of fan van externe bemezting. Maar ik kon het niet laten om dat eerste te zeggen, sorry :D
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Voordat je bemest moet je weten of je grond tekorten heeft. Als het al tekorten heeft, dan moet je gericht bemesten.

Jij vraagt nu eigenlijk:
"welke vitamines moet ik mijn kinderen geven"

Klassiek is het bemesten met kalk-toestanden, maar heel vaak is de grond al compleet verzadigd met kalk, dus ben je je grond gewoon aan het vergiftigen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 14 keer

Gedroogde koemest en/of kippenmest. Best strooien vlak voor een regenperiode. Gisteren of vandaag dus.
Merk maakt niet uit, kies de goedkoopste.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb al jaren niets meer aan de gazon gedaan hoor.
Sinds dat we de 2 honden hebben, vooral uit schrik van de honden te vergiftigen.
Het zijn Jack Russels en 1 ervan is een veelvraat en eet alles :-(
Nu staat het intussen vol met onkruid in 1 stuk ervan.
Daarmee gewoon iets simpels, maar koemest/kippenmest, inderdaad nog niet aan gedacht.
Gewoon om het een beetje terug groener te krijgen.
Graszaad heb ik ook nog.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Nogmaals, als je niet weet wat de (eventuele) tekorten zijn is bemesten niet aangewezen.
Je moet eerst je grond laten analyseren, dan pas kan je bemesten. Je bent medicatie aan het toedienen zonder de ziekte te kennen.
Het zou best kunnen dat je dingen gooit waarvan er al overschot is, dan doe je meer kwaad dan goed.
Ik heb mijn gazon al 21 jaar niet bemest, dat is niet nodig.
Geloof niet alles wat ze in de folders van de hubo/aveve/horta/... zetten, dat zijn winkels, die willen verkopen.

Een beetje lectuur:
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threa ... st-5499801
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Het probleem is vooral dat de honden de mest op eten en bijgevolg stinken uit hun bek zeker?
Is dat ook een argument?

Er bestaan heel fijne mestkorrels dat het bijna poeder is, daar is volgens mij niet veel regen voor nodig om volledig op te lossen).
Verder is kunstmest vaak sneller opgelost als organische meststof maar werkt ook weer sneller en korter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Waarom moet ik nu plots aan een ex-baas denken? :)

Je kan na het bemesten ook een beetje sproeien met regenwater, zo trekt de mest snel de grond in en kan het beginnen zijn werk te doen.

Elke bodem is anders dus inderdaad best eens checken wat uw bodem mist aan stoffen en dat toevoegen. Wat ik ook gemerkt heb is dat minder maaien ook gunstig is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

En hoe check je dat dan? Zijn daar setjes voor zoals voor een zwembad (om bvb de ph te kennen) ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Dat zal waarschijnlijk ook bestaan maar je kan door zelfonderzoek ook al wat te weten komen. Op Livios staat een makkelijke uitleg:
https://www.livios.be/nl/artikel/21802/ ... erbeteren/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Veel kans is er niets nodig.

Wij doen het als volgt, maar het lijkt voor de TS geen optie gegeven de honden: wij laten de kippen tijdens de wintermaanden in de ganse tuin lopen.
Zo krabben ze het mos (ooit was er hier mos in de gazon, nu niet meer) eruit, ze bemesten de gazon op natuurlijke wijze gedurende enkele maanden, ze lopen op de gazon, waarmee de ze knoppen 'induwen", wat een dichtere gazon oplevert. Bijkomend leggen ze langer eieren :).

Voor de kalkstrooiers: dat is niet nodig.
Als je toch iets wil strooien (kalk of mestkorrels): ik heb hier nog een POWXG8250, die al +/- 8 jaar niet meer gebruikt is (wegens toepassing van het "kippenplan").
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 133 keer

Vragen aan de plaatselijke AVEVE of ze even de zuurtegraad (ph) van uw grond kunnen meten, was vroeger gratis. Als onkruid het wint van uw gras zit er waarschijnlijk teveel stikstof in de grond. Heb je veel klaver in je tuin, zal je eerder op stikstofarme grond hebben. Maar klaver is geen onkruid, gewoon laten staan.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Ik liet een paar maand geleden de pH bepalen door onze Aveve (was gratis) ifv eventueel bekalken. Ze belden me een paar dagen later om te zeggen dat de pH in orde was en dat kalk niet nodig was. Dat vind ik toch professioneel gedrag.

Wat andere meststoffen op gazon betreft:
- als je een normale/natte zomer hebt groeit het gras zo hevig dat je 2x per week mag maaien
- als het een droge zomer wordt treedt schade aan het gras nog sneller op (verhoging zoutconcentratie door weinig water in de bodem = verbranding)
Ik strooi al jaren geen kunstmest meer...

Wat ik wel (bijna) jaarlijks doe: verticuteren om mos er uit te halen. Evt te kale plekken wat opnieuw inzaaien (wat met de droge voorjaren ook geen sinecure is maar soit).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

sdecoster schreef: 10 maa 2023, 13:13 Wat andere meststoffen op gazon betreft:
- als je een normale/natte zomer hebt groeit het gras zo hevig dat je 2x per week mag maaien
- als het een droge zomer wordt treedt schade aan het gras nog sneller op (verhoging zoutconcentratie door weinig water in de bodem = verbranding)
Ik strooi al jaren geen kunstmest meer...

Wat ik wel (bijna) jaarlijks doe: verticuteren om mos er uit te halen. Evt te kale plekken wat opnieuw inzaaien (wat met de droge voorjaren ook geen sinecure is maar soit).

Daar is een eenvoudige en goedkope methode tegen: niet bemesten, het merendeel van de tuin bezaaid met grassen maar twee tot drie keer per jaar, in verschillende stukken, maaien => het groeien stopt na een tijd vanzelf en van verschroeid gras heb je ook geen last meer. Mos maakt dan sowieso geen kans. En beregenen wordt eveneens overbodig.
Zoiets als onkruid komt ook maar zeer zelden voor. Meestal gaat het om kruiden op "ongewenste" plaatsen.
En in plaats van een monotone groene bioarme woestijn krijg je na een paar jaar in ruil een serie van bontgekleurde geurige bloemenweides vol divers leven.
Laatst gewijzigd door ivob 11 maa 2023, 11:57, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De belangrijkste voeding voor mijn gazon is het gemulcht gras, en zelden eens wat compost "van eigen kweek".
Ik wil de ondergrond niet vervuilen door het overmatig toevoegen van zowel natuurlijke als chemische stoffen, zoals ons al decennia wordt aangepraat.
Nog wat achtergrondinfo: https://www.biogroei.be/kenniscentrum/d ... iversiteit
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”