GDPR en verwijderingsverzoek

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Als ik me goed herinner heb ik eens gehoord/gelezen dat je in een verwijderingsverzoek kan vragen van alle gegevens dat een bedrijf van je heeft ... te laten verwijderen.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Het is een "klein" bedrijf, ik bedoel, geen Proximus ofzo...
Het bedrijf heeft nergens op zijn website een verwijzing naar een DPO staan.

Hoe bewijs je dat je je eigen gegevens wil laten verwijderen en niet die van iemand anders ? (ik kan me niet voorstellen dat je een kopie van je paspoort moet opsturen om te bewijzen wie je bent, want dan hebben ze nog meer van je :-) )

Bijkomend, ik heb al eens vriendelijk gevraagd mijn gegevens te wissen, zowel telefonisch als per mail, maar dat is duidelijk niet gebeurd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je hebt inderdaad het recht om je gegevens te laten wissen: https://www.gegevensbeschermingsautorit ... jn-rechten

Maar ik zou zelf nooit naar "onbetrouwbare" bedrijven zo'n verzoek sturen. Je moet inderdaad je eigen identiteit bewijzen in een (digitale) brief met een digitale handtekening of kopie van je identiteitskaart. Of een ander identificatiemiddel dat ze aanvaarden.
Maar als ze geen DPO hebben weet je écht niet bij wie die aanvraag allemaal terechtkomt. GDPR is mooi op papier, maar praktisch moeilijk te handhaven.

Als het gaat om een publicatie in zoekmachines zou ik vragen aan de zoekmachines om de links te verwijderen.
Laatst gewijzigd door raf1 06 maa 2023, 13:06, in totaal 1 gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is een 'waterbehandelingsbedrijf' met een zeer vervelende en agressieve manier van reclame maken.
Ik krijg zelfs smsjes met reclame afkomstig van hetzelfde nummer (shortcode) als waar paypal en google hun verificatiemeldingen van sturen. Dus dat nummer even blokkeren zit er ook niet bij.
Op hun site staat wel heel mooi dat ze aan alle privacy-toestanden voldoen, maar dat is zeker niet het geval.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 14 keer

Goh, zeer vervelend, dan zou ik nog een laatste keer een met je eID digitaal ondertekende brief in pdf-formaat sturen via e-mail.

Als daar binnen de maand geen reactie op komt, dien je klacht in tegen het bedrijf bij https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 5 keer

"waterbehandelingsbedrijf" uit west vlaanderen zeker?
Inderdaad een zeer kwalijk bedrijf
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Neen, Limburg :-)
Maar die hebben allemaal last van dezelfde kwaaltjes hoor.

Na wat doorklikken op bovenstaande link kwam ik dit tegen:
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... n-het-kort

Als ik het zo lees heeft het zelfs bijna geen zin om een klacht in te dienen.

Wat de mail betreft, filter er op, klaar.
Wat de sms betreft, pech...
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Ooit 'ns de 'fout' gemaakt om bij een meubelwinkel uit Sint-Niklaas iets te kopen... Sindsdien krijg ik elk jaar een paar keer 'reclame' via SMS. Elke keer van ander nr dus ook onmogelijk te blokkeren. En de AVG lijkt hier ook gewoon de bewijslast bij de benadeelde te leggen, dus ver spring je er idd niet mee.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 20 keer

Borromini schreef: 06 maa 2023, 14:55 ...
En de AVG lijkt hier ook gewoon de bewijslast bij de benadeelde te leggen, dus ver spring je er idd niet mee.
Als je kan bewijzen dat je hen gevraagd hebt je gegevens te verwijderen en ze blijven je berichtjes sturen dan is dat toch simpel te bewijzen denk ik? Weet nog niet goed hoe ik het zou doen, maar een aangetekende brief is zeker aan te bevelen, ondanks digitale communicatie tegenwoordig ook juridische waarde heeft is een aangetekende brief nog altijd net dat ietsje formeler.

Vermeld in je brief bijvoorbeeld ook dat je eerder al gebeld en e-mails verstuurd hebt met deze vraag tot verwijdering van je persoonsgegevens. Op basis van je telefoon nummer en e-mail adres waarmee je toen communiceerde konden ze in principe wel je eigenaarschap van die gegevens valideren. Maak misschien ook vermelden dat je bij toekomstige inbreuken telkens een klacht zal indienen bij de GBA (gegevensbeschermingsautoriteit).

Ik mag hopen dat dit voldoende is en dat vervolgstappen niet nodig zijn. Maar mocht dit wel het geval zijn:
https://gegevensbeschermingsautoriteit. ... mulier.pdf

Verder kan je je telefoonnummer eventueel ook laten opnemen in de bel-me-niet-meer-lijst.
-*-
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Er zijn zo diepvriesproducten verkopers ook (Bo** voor de slechte verstaanders). We hebben daar een periode last van gehad (aan de deur en telefoon) en na een mail naar hen dat we op geen enkele manier meer wilden gecontacteerd worden was het tijdelijk gedaan. Ze hebben nog 1 keer gebeld waarop ik hen nogmaals uitgelegd heb dat ik door hen nooit meer wou gecontacteerd worden (met vermelding van eerdere mail) en tot vandaag, toch al jaren later, hebben ze dat toch gerespecteerd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”