Vreemde vraag over lijnwaarden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Internetaansluiting
Starter
Starter

Geachte lezers,

Ik las regelmatig op internet dat bij VDSL het uitermate belangrijk is om goede lijnwaarden te hebben.
Ik heb momenteel internet bij Telenet, een vaste lijn bij Proximus en heb reeds eens getwijfeld om mijn internet over te zetten.

Maar zonet kwam er een vreemde vraag in mij op: Kan ik aan mijn analoge lijn (waar momenteel +- 50V op staat) een modem aansluiten om (zonder abonnement bij een Proximus) eens de lijnwaarden te kunnen zien? Ik heb zelfs een Fritzbox liggen welke VDSL heeft maar ik gebruik het momenteel gewoon als router (Fritzbox 7590).

Ook is mijn huidig paar waar de telefoonlijn op actief is "wit en grijs" dit zou volgens een kennis van mij mogelijks een retourpaar kunnen zijn (dat weet je nooit zeker vertelde die). Er is ook nog "Orange - blauw" maar dat is niet gebruikt.

Maar de hamvraag: Kan ik met een Fritzbox (zonder abonnement bij een Provider) een DSL verbinding opstarten met de kast van Proximus om zo mijn lijnwaarden te zien?

Thanks.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zou in theorie moeten lukken, ervan uitgaande dat de paren (correct) verbonden zijn in de straat kast.

Want als je fritzbox gebruikt als modem, maar de pppoe op ander toestel doet (bridge als het ware) kan de fritzbox toch lijnwaardes uitlezen.
Dus de fritzbox heeft geen 'credentials'

Geen idee of Px eerst een vinkje aan moet zetten op je lijn voordat je dan ver kan, of dat pppoe de enige check is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1002 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Internetaansluiting schreef: 06 sep 2022, 22:38 Maar zonet kwam er een vreemde vraag in mij op: Kan ik aan mijn analoge lijn (waar momenteel +- 50V op staat) een modem aansluiten om (zonder abonnement bij een Proximus) eens de lijnwaarden te kunnen zien? Ik heb zelfs een Fritzbox liggen welke VDSL heeft maar ik gebruik het momenteel gewoon als router (Fritzbox 7590)
Dat is geen rare vraag, alleen raar dat jij die vraag stelt :wink: :
  1. jij hebt een (analoge) telefoonlijn.
  2. je hebt een Fritz!Box.
Je kan dus zelf die vraag beantwoorden (en ons het antwoord geven) :-) .
Belgissschenaap schreef: 07 sep 2022, 00:00 Geen idee of Px eerst een vinkje aan moet zetten op je lijn voordat je dan ver kan, of dat pppoe de enige check is.
Het is meer dan een tikje ...
De lijn moet fysiek aangesloten zijn op een ROP.
  1. Als je analoge telefonie vanuit de centrale komt (LEX), dan passeert jouw koper lijn in een KVD (street cabinet), dat is een kast naast de ROP waar alle lijnen doorverbonden worden.
    In de ROP (kast naast de KVD) komt de glasvezel met internet, en hierin zitten de VDSL2 "lijnkaarten".
    Bij klanten die internet hebben, worden een koperpaar vanuit de lijnkaart "gejumpt" op uw koperlijn in de KVD.
    Met andere woorden; als je alleen analoge telefonie hebt, is jouw koperpaar niet aangesloten op een VDSL2 lijnkaart (en zal je dus geen sync zien).
  2. Gezien de klassieke telefooncentrales ontmanteld worden, en telefonie oversgeschakeld wordt naar VOIP (ims), is de kans groot dat jouw analoge telefonie niet vanuit een LEX geleverd wordt, maar vanuit de ROP (PSTN emulatie). In dit geval is jouw koperpaar wel fysiek aangesloten op de ROP.
Internetaansluiting schreef: 06 sep 2022, 22:38 Maar de hamvraag: Kan ik met een Fritzbox (zonder abonnement bij een Provider) een DSL verbinding opstarten met de kast van Proximus om zo mijn lijnwaarden te zien?
Probeer het gewoon eens, wij zijn ook benieuwd :-) .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Voor zover ik weet betekent een fysieke aansluiting niet automatisch dat er ook VDSL-signaal op staat.
De waarden die je krijgt bij het invoeren van je adres op lijntest.be geven ook een goede indicatie.
Computer(k)nul
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Wel ik werd ook nieuwsgierig van deze vraag, ik heb het gewoon even getest op een analoge PTSN lijn.
Ik heb een Fritzbox welke ik tot voor kort gebruikte voor VOIP te verkennen....

Eens de DSL module aangezet en aangesloten op de analoge proximus lijn, bij provider had ik andere provider genomen (zodat ik geen login gegevens diende in te vullen)...
Maar zowel op annex a of annex b kon ik geen DSL verbinding krijgen, modem merkte wel het verschil op tussen een aangesloten lijn en niet aangesloten, (niet aangesloten: geen lijn aangesloten; en wel aangesloten: Geen DSL verbinding).

Edit: Ter info: twee jaar geleden werd mijn lijn gecontroleerd door iemand en deze vertelde dat mijn lijn 126m lang was en van de ROP kwam.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Zijn dit normale lijnwaardes

AE_Capacitance = 121 nF
BE_Capacitance = 120 nF
AB_CAPACITANCE = 579 nF
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Of gewoon de check op de proximus site welke snelheid haalbaar is op adres :

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”