CV6181E vervangen door CV8560E modem : gevolgen ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
dmdude
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Intro : ik heb al een paar weken last van (korte) onderbrekingen van mijn internetconnectie. Uiteindelijk de helpdesk gecontacteerd en zij zien geen probleem met het binnenkomende signaal. Wel merken ze op dat ik nog een "oude" CV6181E modem-only heb die potentiëel wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Ze raden aan om die te vervangen door de CV8560E.

Mijn vraag : goed plan, of niet ?

Hier even mijn setup :

Er is 10 jaar geleden bij mij de modem-only geinstalleerd om de simpele reden dat die in de kelder staat en het dus totaal geen zin had om een WIFI versie te installeren.

Aan de CV6181E hangt een gewone switch. Alle netwerkkabels van het huis komen aan in de kelder en zijn verbonden op die switch.

Boven zijn de netwerkkabels verbonden aan volgende toestellen :

- TP-Link WIFI router die het WIFI signaal in huis verdeelt (2 pc's zijn eveneens bekabeld aangesloten op deze router)

- 2 smart TV's

- 1 AV receiver

- 1 digicorder

- 1 digibox

Al die toestellen krijgen (neem ik aan) een publiek IP adres aangezien ze rechtstreeks verbonden zijn met de modem-only.

Indien ik de CV8560E in de plaats zou nemen, gaat deze setup nog werken ? En moet ik iets speciaals instellen ?

Alvast bedankt !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

dmdude schreef: 10 feb 2023, 14:08 Ze raden aan om die te vervangen door de CV8560E.
Mijn vraag : goed plan, of niet ?
Een zeer goed plan om die modem (dateert van de vorige eeuw) te vervangen :-)
Afhankelijk van jouw abonnement, zal je internet snelheid verhogen (en stabieler zijn).
dmdude schreef: 10 feb 2023, 14:08 Aan de CV6181E hangt een gewone switch. Alle netwerkkabels van het huis komen aan in de kelder en zijn verbonden op die switch.
Al die toestellen krijgen (neem ik aan) een publiek IP adres aangezien ze rechtstreeks verbonden zijn met de modem-only.
Wat natuurlijk géén voordeel is, want deze toestellen staan "buiten" jouw lokaal netwerk.
En rechtstreeks op internet zonder firewall ????
dmdude schreef: 10 feb 2023, 14:08 Indien ik de CV8560E in de plaats zou nemen, gaat deze setup nog werken ? En moet ik iets speciaals instellen ?
Wat betreft instellen
Via "Mijn Telenet" kan je WAN MAC adres van jouw TP-Link WIFI router ingeven. Deze zal dan terug een publiek IPv4 krijgen.
Voor jouw router, en de toestellen die aan jouw router hangen (WiFi, PC's), verandert er niets.

Wat betreft setup
- de CV8560E komt dus in de kelder, in plaats van jouw modem-only.
- deze heeft 4 LAN poorten, jouw oude switch kan je wellicht verwijderen.
- jouw digicorders kan je direct aansluiten op de nieuwe E-router
- de andere toestellen (smart TV's, 1 AV receiver) kan je best aansluiten op jouw eigen lokaal netwerk, zodat ze vanuit jouw LAN ook te bereiken zijn ...

ALTERNATIEF

- Gebruik de CV8560E als centrale router voor jouw netwerk
- Stel jouw TP-Link WIFI router als "AP" (en niet als "router")
- Dan moet je aan de setup niets wijzigen
- Al jouw toestellen krijgen een (lokaal) IPv4 en IPv6 adres van de E-router
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dmdude
Starter
Starter

Merci voor de uitgebreide uitleg maar gaat mij iets te snel :)
Mijn Abo is One, dus max 150 mbps. Haal ik nu moeiteloos ook met mijn "oude" modem, maar zou idd future proof zijn.
Ik heb 6 te verbinden toestellen (wsl nog meer in de toekomst wanneer de kids op hun kamer ook een bekabelde connectie nodig zullen hebben). Deze zijn momenteel rechtstreeks verbonden met de modem only (via switch). Dit werkt omdat die publieke adressen (max 16 ?) kan uitdelen. Heb er nooit bij stilgestaan dat mijn tv's/receiver een potentieel risico lopen, maar het werkt al 10 jaar zo ;).
Maar, mijn setup is redelijk rigide. Ik heb in heel het huis utp kabels doorgetrokken en die komen allemaal aan in de kelder. Die moeten daar dus ook aangesloten kunnen worden.
Als ik het goed begrijp kan de nieuwe CV8560E geen publieke adressen meer uitdelen (slechts 1). Maar die heeft maar 4 poorten. Hoe kan ik dan alle 6 toestellen (kabels) in de kelder aansluiten ?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
Bedankt: 669 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Vrij eenvoudig: een doordeweekse switch aanschaffen, deze inpluggen op 1 van de 4 poorten. Dit zal ervoor zorgen dat jij terug X poorten beschikbaar krijgt om verder op te werken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ik ben niet zeker dat de modem de oorzaak is van de korte onderbrekingen.

Ik vind het een wat onveilige en vreemde setup, al die privé-toestellen met een publiek IP.
Idealiter steek je je volledige thuisnetwerk toch achter die TP-Link router.
Dat kan als er twee vrije UTP-kabels naar de kelder lopen:
  • UTP-kabel van Telenet-modem naar TP-Link router WAN-poort
  • UTP-kabel van TP-Link router LAN-poort naar gewone switch in kelder
Digibox en Digicorder kan je rechtstreeks op de Telenet-modem aansluiten. Ofwel als er te weinig kabels naar de kelder lopen, kan je via de IPTV Bridge-functie van de TP-Link één specifieke LAN-poort bridgen om de Digibox of Digicorder daarop aan te sluiten.
dmdude
Starter
Starter

devilkin schreef: 10 feb 2023, 15:11 Vrij eenvoudig: een doordeweekse switch aanschaffen, deze inpluggen op 1 van de 4 poorten. Dit zal ervoor zorgen dat jij terug X poorten beschikbaar krijgt om verder op te werken.
Top, maar wat dan met hogere oplossing van raf1 ? Even veilig ?
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik volg @raf1 volledig dat je huidige setup op de lange termijn om problemen vragen is. Die dingen horen niet thuis op het internet.
Mocht je niet wisselen van telenet-modem, dan zou ik je aanraden een extra router ertussen te plaatsen (zoals raf1 zegt)

Als je toch overstapt naar de CV8560E dan is die extra router totaal niet nodig - de CV8560E *is* een router, je gaat geen publieke IP's krijgen, dus je zit sowieso al veiliger.
Er zijn nog manieren om toch nog een extra router achter de CV8560E te plaatsen (door die in bridge te zetten), maar die gaan - naar mijn vermoeden - te ver voor je usecase. Als je met 4 poorten voldoende hebt kan je alles daarop gewoon pluggen, indien niet kan je er nog een switch bij hangen. Alles achter de CV8560E is dan intern netwerk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Topicstarter heeft een eigen router en kan die lokaal beheren. Altijd de beste keuze.

De Telenet-router gebruiken heeft een aantal nadelen op gebied van functionaliteit, veiligheid en privacy.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 4 keer

Had overlaatst deze modem ook maar dan die van orange omdat ik bij orange zit. Om de zoveel tijd viel de snelheid een heel pak omlaag en moest ik deze elke keer resetten. Dus heb ik deze ook laten vervangen. Denk dat ze op het coax signaal iets pushen om alle oude modems te laten vervangen en dit willen ze waarschijnlijk niet zelf gaan uitzoeken waar nog zo een oude modem staat. Dus zullen de klanten dit moeten opmerken om dan dan naar de klantendienst te bellen voor een nieuwe modem.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef: 10 feb 2023, 15:13 Ik ben niet zeker dat de modem de oorzaak is van de korte onderbrekingen.
Klopt Raf. Ik heb het gehad ingevolge storingen op het TN netwerk, veroorzaakt door meerdere installaties hier in de buurt. Op korte tijd is bij de CV8560E modem meermaals vervangen, zonder of slechts met heel tijdelijk resultaat. Indien interesse zie topic 'problemen met E- router van TN' (de CV8560E is nl. een E- router).

raf1 schreef: 10 feb 2023, 15:13 Ik vind het een wat onveilige en vreemde setup, al die privé-toestellen met een publiek IP.
Misschien domme vraag als leek maar is er geen firewall ingebouwd in de TN- modem (zie daarover zaken in de instellingen in 'Mijn Telenet') of heb je die pas als je Safespot activeert?
raf1 schreef: 10 feb 2023, 15:13 Ofwel als er te weinig kabels naar de kelder lopen, kan je via de IPTV Bridge-functie van de TP-Link één specifieke LAN-poort bridgen om de Digibox of Digicorder daarop aan te sluiten.
Werkt prima, heb bij mijn broer en schoonbroer zou een TV-box aangesloten. Ik dacht dat dit nier lang zou duren maar zij hebben van niets last.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 11 feb 2023, 13:18
Misschien domme vraag als leek maar is er geen firewall ingebouwd in de TN- modem (zie daarover zaken in de instellingen in 'Mijn Telenet') of heb je die pas als je Safespot activeert?
Ja, maar ik heb persoonlijk totaal geen vertrouwen in de software die op Telenet-hardware draait:
https://securingsam.com/secure-home/
https://www.plume.com/serviceproviders/ ... /homepass/

Als je dat allemaal leest, enerzijds beschermen ze je netwerk wel, maar bovenstaande bedrijven vergaren zo ook wel een schat aan informatie over je thuisnetwerk en je internetgebruik.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ja dat klopt natuurlijk maar m.i. kun je dat alleen maar zoveel als mogelelijk proberen te voorkomen maar je kan er hoe dan ook niet aan ontsnappen ... Maar nu geraken we offtopic uiteraard.

Denk dat TS best idd kiest voor nieuwe modem en dan is die component toch al uitgesloten en des te beter indien hij daarmee kan zeggen 'problem solved' ...
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Kan het nu niet zelf controleren want krijg een foutmelding in Mijn Telenet, maar is het nog zo dat Safespot voor een abo zoals All-Internet nog altijd een betalende optie is?
dmdude
Starter
Starter

devilkin schreef: 10 feb 2023, 17:46
Als je toch overstapt naar de CV8560E dan is die extra router totaal niet nodig - de CV8560E *is* een router, je gaat geen publieke IP's krijgen, dus je zit sowieso al veiliger.
Er zijn nog manieren om toch nog een extra router achter de CV8560E te plaatsen (door die in bridge te zetten), maar die gaan - naar mijn vermoeden - te ver voor je usecase. Als je met 4 poorten voldoende hebt kan je alles daarop gewoon pluggen, indien niet kan je er nog een switch bij hangen. Alles achter de CV8560E is dan intern netwerk.
Tnx allemaal voor de tips.
De CV8560E is nu aangesloten zoals hierboven uitgelegd en alles werkt prima !
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

@raf1 of iemand anders, weet iemand of het beleid is om gratis overstappen naar een CV8560E-modem (van een CH6643E-modem) toe te staan? Ik bedoel zonder dat dat noodzakelijk is op basis van een wijziging in de afgenomen producten of een defect aan de oude modem.

De reden is dat ik een Telenet-klant help met de configuratie van hun thuisnetwerk, en dat ik het grondig beu ben dat er niets kan aangepast worden wanneer Mijn Telenet weer eens voor onbepaalde tijd niet werkt. Kan nu al zeker een week niets veranderen aan de opengestelde poorten, wat nodig is aangezien een toestel voor het eerst in lange tijd een ander IP gekregen heeft. Vroeger kan je dat ook niet instellen, maar veranderde het tenminste niet tussen reboots.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ja, iedereen die "Ik heb een eigen router en wil daarop een publiek IP-adres" roept in een Telenet-shop, krijgt een CV8560E-modem mee, indien voorradig.

Let wel, de provisionering van de CV8560E gebeurt aan de hand van een HFC MAC, MTA MAC en GATEWAY MAC. Dat moet door een Telenet-medewerker allemaal correct ingegeven worden in het systeem, of je modem komt niet online.
Daarnaast is de bridge mode niet automatisch actief, je moet dit zelf bridging/MAC-pass-through configureren met het MAC-adres van je eigen router via... Mijn Telenet.

Ik kan niet garanderen of deze aanpassing bij Telenet feilloos zal verlopen... want ja, er loopt daar momenteel één en ander mis met de migratie naar een nieuw IT-systeem.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: 11 feb 2023, 13:18 Misschien domme vraag als leek maar is er geen firewall ingebouwd in de TN- modem (zie daarover zaken in de instellingen in 'Mijn Telenet') of heb je die pas als je Safespot activeert?
Er zijn geen domme vragen.
Maar nee dus.
Zijn huidige toestel is wat men een modem-only noemt.
Die doet maar twee dingen:
- modem spelen (dus signaal omzetten van coax naar ethernet; verder is dat transparant op netwerkniveau)
- ATA spelen (een VOIP connectie in de modem omzetten naar een analoge telefonie lijn, als je telefonie hebt bij TN).

Hun modernere toestellen hebben meer functies:
- modem
- router (dit is de functie die ook NAT voorziet, en die NAT heeft als neveneffect dat het ook als een soort firewall werkt)
- switch
- AP (voor de wifi)
- ATA

Eenvoudig gesteld: zonder routerfunctie (die op netwerk niveau werkt), heb je ook geen firewall.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

De CV8560E is géén modem only. Het is een router zonder wifi. Je kan wel via bridging een publiek ip aan 1 toestel erachter geven, of een ipv6 /64 doorrouteren.

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 228 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Idd. De laatste echte modem-only was/is de CV7160 maar da's een DOCsis 3.0, geen 3.1
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De CV8560E is idd een router.
De CV6181E was wel nog een modem-only, iirc.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Ik heb hier ook nog CBN CV6181E EMTA 3.0 toestellen in productie staan, en ik wil dat wel zo houden want die zijn eigenlijk zeer betrouwbaar en je hebt de garantie dat er niets tussen jouw router en het internet zit (ook geen transparante softbridge waarvan vroeg of laat de instelling - oeps - gereset wordt en je router krijgt plots private IP's).

Is dat nog altijd zo dat die CV6181E verboten is om samen met "de nieuwe Telenet TV" (aka die TV-box) te gebruiken, alhoewel al gedemonstreerd werd dat er technisch geen enkel obstakel is om die twee samen te gebruiken?

"Upgraden" naar CV7160 kan niet (meer) veronderstel ik? Tweedehands overnemen en laten provisioneren kan ook niet dacht ik?

Wat is het beste traject om modem-only te kunnen houden en die "e-router" af te kunnen houden in afwachting dat het wettelijk verplicht wordt van de klant een vrije modemkeuze te bieden (en we dus zelf een deftige modem-only kunnen aankopen, in eigen beheer)? Gewoon abonnement niet aanpassen zodat er geen reden is voor vervanging?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 228 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Idd. alles zoveel mogelijk bij het oude proberen te houden en hopen dat je huidige modem niet sneuvelt.
Ik probeer ook op de CV7160 te blijven maar dan om extra public IP's te kunnen scoren: bij de CV8560 is dat beperkt tot twee: het adres van de e-router zelf en het adres van het toestel dat in MAC-bridging staat.
Computer(k)nul
dmdude
Starter
Starter

CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45 Ik heb hier ook nog CBN CV6181E EMTA 3.0 toestellen in productie staan, en ik wil dat wel zo houden want die zijn eigenlijk zeer betrouwbaar en je hebt de garantie dat er niets tussen jouw router en het internet zit (ook geen transparante softbridge waarvan vroeg of laat de instelling - oeps - gereset wordt en je router krijgt plots private IP's).

Is dat nog altijd zo dat die CV6181E verboten is om samen met "de nieuwe Telenet TV" (aka die TV-box) te gebruiken, alhoewel al gedemonstreerd werd dat er technisch geen enkel obstakel is om die twee samen te gebruiken?

"Upgraden" naar CV7160 kan niet (meer) veronderstel ik? Tweedehands overnemen en laten provisioneren kan ook niet dacht ik?

Wat is het beste traject om modem-only te kunnen houden en die "e-router" af te kunnen houden in afwachting dat het wettelijk verplicht wordt van de klant een vrije modemkeuze te bieden (en we dus zelf een deftige modem-only kunnen aankopen, in eigen beheer)? Gewoon abonnement niet aanpassen zodat er geen reden is voor vervanging?
Niets aanpassen is inderdaad de boodschap, en hopen dat die geen kuren krijgt (zoals de mijne).
Vroeg of laat ga je sowieso niet anders kunnen dan vervangen. De Telenet medewerker die ik aan de lijn had het over certificaten die op termijn niet meer zullen werken.
En de TV box is inderdaad officiel niet compatibel met de CV6181E.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45Is dat nog altijd zo dat die CV6181E verboten is om samen met "de nieuwe Telenet TV" (aka die TV-box) te gebruiken, alhoewel al gedemonstreerd werd dat er technisch geen enkel obstakel is om die twee samen te gebruiken?
Inderdaad, Telenet/Liberty Global wil de TV-box altijd achter hun eigen router. TV-boxen die niet-conform aangesloten zijn, kan Telenet wellicht deactiveren.
CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45"Upgraden" naar CV7160 kan niet (meer) veronderstel ik? Tweedehands overnemen en laten provisioneren kan ook niet dacht ik?
Neen, alle Telenet-modems blijven eigendom van Telenet en worden in bruikleen gegeven aan de klant. Een tweedehandsmarkt bestaat er dan per definitie niet.
Als je belt voor de provisionering van zo'n "tweedehands" CV7160 zal Telenet hoogstwaarschijnlijk bezwaar maken.
CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45Wat is het beste traject om modem-only te kunnen houden en die "e-router" af te kunnen houden in afwachting dat het wettelijk verplicht wordt van de klant een vrije modemkeuze te bieden (en we dus zelf een deftige modem-only kunnen aankopen, in eigen beheer)?
Ja, het beste traject momenteel is alle contact met Telenet vermijden.
Met de hete adem van Proximus Fiber in hun nek wil Telenet zo snel mogelijk zoveel mogelijk EuroDOSIS 3.1-modems pushen. Dit is nodig om dit jaar nog hogere uploadsnelheden te kunnen aanbieden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

dmdude schreef: 24 feb 2023, 09:02 Met de hete adem van Proximus Fiber in hun nek wil Telenet zo snel mogelijk zoveel mogelijk EuroDOSIS 3.1-modems pushen. Dit is nodig om dit jaar nog hogere uploadsnelheden te kunnen aanbieden.
Was dit niet pas voorzien in 2024?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 24 feb 2023, 09:23 Met de hete adem van Proximus Fiber in hun nek wil Telenet zo snel mogelijk zoveel mogelijk EuroDOSIS 3.1-modems pushen. Dit is nodig om dit jaar nog hogere uploadsnelheden te kunnen aanbieden.
Niet echt, toch niet voor klanten met een 150Mbps abbo, die krijgen nog steeds docsis 3.0 modems, see viewtopic.php?p=952301#p952301
koenraaddeconinck schreef: 24 feb 2023, 12:27 Was dit niet pas voorzien in 2024?
In 2024 zouden ze DOCSIS 4.0 willen uitrolllen:
https://tweakers.net/nieuws/197010/tele ... twerk.html
https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... d-p/146739
raf1
Elite Poster
Elite Poster

splinterbyte schreef: 24 feb 2023, 14:17Niet echt, toch niet voor klanten met een 150Mbps abbo, die krijgen nog steeds docsis 3.0 modems, see viewtopic.php?p=952301#p952301
Dat moet dan wellicht met een beperkte voorraad EuroDOCSIS 3.1-modems te maken hebben. Logisch als Telenet de Sagemcom F@ST3896LG-TN binnenkort breder zal verdelen, dat het vorige model stilaan minder voorradig is.
koenraaddeconinck schreef: 24 feb 2023, 12:27Was dit niet pas voorzien in 2024?
Neen, dat ging over de volgende versie: EuroDOCSIS 4.0
Die technologie staat nog in haar kinderschoenen, ten vroegste in 2024 zou daarvoor alle netwerkapparatuur op de markt beschikbaar zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

splinterbyte schreef: 24 feb 2023, 14:17
koenraaddeconinck schreef: 24 feb 2023, 12:27 Was dit niet pas voorzien in 2024?
In 2024 zouden ze DOCSIS 4.0 willen uitrolllen:
https://tweakers.net/nieuws/197010/tele ... twerk.html
https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... d-p/146739
Dank voor de rechtzetting Raf
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45 Is dat nog altijd zo dat die CV6181E verboten is om samen met "de nieuwe Telenet TV" (aka die TV-box) te gebruiken, alhoewel al gedemonstreerd werd dat er technisch geen enkel obstakel is om die twee samen te gebruiken
"Verboten" is een groot woord: het wordt "niet ondersteund", maar een TV-Box werkt perfect achter een eigen router (op een Telenet lijn).
Ik heb bij een nichtje de TV-Box via WiFi op een Fritz!Box lopen, en deze werkt perfect, zelfs zonder coax.
Via de TV gids/terugkijk TV kan je bijna elk begonnen programma "kwasi-life" bekijken.
CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45 "Upgraden" naar CV7160 kan niet (meer) veronderstel ik? Tweedehands overnemen en laten provisioneren kan ook niet dacht ik?
Zolang de CV7160E een modem is die nog in gebruik is, blijft deze in hun systemen als een een supported model.
Puur technisch gezien is er dus geen enkele probleem om een CV7160E te laten (her)provisioneren, of ze het nog willen doen is een andere zaak...

PS
Ik heb hier nog een oude 7160E liggen, als ik deze op mijn coax aansluit, krijg ik verbinding en een 172.x.x.x IP adres, waarmee ik in het "selfstarter" process terecht kom (klantnummer ingeven etc ...). Geen idee of je deze op die manier kan provisioneren ...
Misschien moet ik deze veilen, gezien de schaarste kan ik er wellicht nog goed geld voor krijgen :-)
CCatalyst schreef: 24 feb 2023, 01:45 Wat is het beste traject om modem-only te kunnen houden en die "e-router" af te kunnen houden in afwachting dat het wettelijk verplicht wordt van de klant een vrije modemkeuze te bieden (en we dus zelf een deftige modem-only kunnen aankopen, in eigen beheer)?
Waarom zou je de E-router willen afhouden?
  • de enige goede reden voor een modem-only (in vergelijking met de "transparanter softbridge") is de mogelijkheid voor meerdere IPv4 adressen. Heb je dat nodig?
  • de "vrees" dat Telenet de bridge functie ooit zal terugdraaien is volgens mij ongegrond. Zowel Telenet als Proximus gebruiken de bridge mogelijk van hun modems (Telenet E-router, Proximus Internet-Box 4) als grootste argument tegen de invoering van vrije modemkeuze.
    Volgens hen hebben de "enkelingen" die een eigen hardware willen gebruiken, het perfecte alternatief door de bridge functie de ze beiden aanbieden.
Dit argument gaan ze niet uit handen geven door de bridge functie terug af te schaffen...
Sinna schreef: 24 feb 2023, 08:48 Ik probeer ook op de CV7160 te blijven maar dan om extra public IP's te kunnen scoren: bij de CV8560 is dat beperkt tot twee: het adres van de e-router zelf en het adres van het toestel dat in MAC-bridging staat.
Dat is inderdaad een goede reden ... de enige volgens mij :wink:
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bij de Orange modem kan je full bridge (bijna zelfde als modem-only) aanzetten met meerdere IPs als mogelijkheid en zowat alle ports open, maar dit is nog steeds een DOCSIS 3.0 modem.
Met DOCSIS 3.1 modems heb je extra download kanalen(32 vs 24) en ga je dus dichter tegen de gigabit zitten(~950Mbps vs 850) en minder last van wijk overbelasting of single-channel storingen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef: 26 feb 2023, 13:13
  • de enige goede reden voor een modem-only (in vergelijking met de "transparanter softbridge") is de mogelijkheid voor meerdere IPv4 adressen. Heb je dat nodig?
  • de "vrees" dat Telenet de bridge functie ooit zal terugdraaien is volgens mij ongegrond. Zowel Telenet als Proximus gebruiken de bridge mogelijk van hun modems (Telenet E-router, Proximus Internet-Box 4) als grootste argument tegen de invoering van vrije modemkeuze.
    Volgens hen hebben de "enkelingen" die een eigen hardware willen gebruiken, het perfecte alternatief door de bridge functie de ze beiden aanbieden.
Dit argument gaan ze niet uit handen geven door de bridge functie terug af te schaffen...
Niet volledig akkoord, maar dat heeft dan (meestal) meer te maken met de competentie van TN en de snelheid waarmee ze fouten fixen.

- Ze slagen er regelmatig in om de configuratie opties van hun routers om zeep te helpen (blijkbaar kan er alweer effe geen forwarding ingesteld worden), en daar sta je dan. De vrees dat ze die functie zouden afschaffen, lijkt me eerder "de vrees dat die functie door een update om zeep geholpen wordt en het maanden duurt voor ze de moeite doen om het te herstellen".

- Hun interface zou mss nog iets waard zijn, als hij op de router zelf zou zitten. Die methode via hun website laat volledig te wensen over.

- Technisch gezien bieden ze een mac-passthrough aan. Als het een "echte" bridge zou zijn (die bv 1 port in bridge gooit, of gewoon de volledige router uitschakelt), zou het voor velen al iets acceptabeler zijn (iirc voert bv Orange het zo uit).

- Vergeet ook niet dat enkel IPv4 gebridged wordt op de mac passthrough. Voor IPv6 ben je beperkt tot het schamele (en tegen de best practices in) /60 subnet dat je krijgt. Als je als prosumer dan meer dan 16 subnets/vlans wil steken (bv naast een onderverdeeld thuisnetwerk ook nog een labje), dan ben je eraan voor de moeite (goed, slechts een kleine absolute minderheid gaat daar last van hebben, maar het blijft een idiote beperking en vooral tegen de best-practice regels).
Als je dan nog in labo een extra router achter je eigen router gaat draaien, hou je helemaal niks meer over qua subnet.

En jaja, 16 is niet weinig, maar toch een limiet waarbij het al realistisch is dat je er ns tegen botst; bij een /56 (het kleinste toegelaten subnet volgens best practices) is dat al 256, dat is een limiet waar je in prive niet tegen gaat lopen.
Met bv aparte vlans voor mgmt, een secure lan, een unsecure lan voor de tv en andere thuisbrol, minstens 2 wifis (eentje voor guests), een IoT zone, een VOIP net, mss wil je VPN solution ook nog een subnet om uit te delen, mss een DMZ, ...
Enfin, als je daar dan nog een lab met 2 of meer netwerkjes bijpropt af en toe, is de 16 echt niet veraf.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef: 26 feb 2023, 16:46 Voor IPv6 ben je beperkt tot het schamele (en tegen de best practices in) /60 subnet dat je krijgt. Als je als prosumer dan meer dan 16 subnets/vlans wil steken (bv naast een onderverdeeld thuisnetwerk ook nog een labje), dan ben je eraan voor de moeite (goed, slechts een kleine absolute minderheid gaat daar last van hebben, maar het blijft een idiote beperking en vooral tegen de best-practice regels).
Als je dan nog in labo een extra router achter je eigen router gaat draaien, hou je helemaal niks meer over qua subnet.
Inderdaad ...
En pas op: ik las op Netweters dat je dan blijkbaar maar één van de 16 subnets gebruiken.
Van zodra je een 2de router aansluit, en deze een ander /60 prefix krijgt, stopt het routeren naar de éérste /60 prefix :-(

Dus inderdaad, IPv6 is ook een goede reden voor een echte bridge :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 26 feb 2023, 13:13 "Verboten" is een groot woord: het wordt "niet ondersteund", maar een TV-Box werkt perfect achter een eigen router (op een Telenet lijn).
Maar naar ik begrepen heb kan je geen TV-box laten activeren op een account waar een CV6181E als de modem op staat?

Al de Telenet accounts die ik beheer zijn allemaal modem-only, ik heb indertijd toen dat nog kon alle wireless modemrouters laten vervangen door modem-only. Ik kan dus niet zomaar een TV-box laten aankopen/huren/activeren op een andere account met een e-router oid en die dan - zonder medeweten van Telenet - verhuizen naar een netwerk dat achter een modem-only zit, want ik heb geen account dat geen modem-only is.

Misschien dat ik dit verkeerd begrijp en dat het perfect mogelijk is om een TV-box te laten aankopen/huren/activeren op een account met modem-only, correctie is dan zeker welkom. Ik ben er mij van bewust dat het geen technisch obstakel is waar hier sprake van is (TV-box kan idd perfect werken achter een modem-only), maar dat het obstakel puur in het hoofd van Telenet zit voor redenen die ik nooit ga begrijpen. Voor Digibox/Digicorder deden ze niet zo moeilijk, en die waren ingewikkelder (maar perfect mogelijk) om interactief te maken achter een eigen router.
philippe_d schreef: 26 feb 2023, 13:13Waarom zou je de E-router willen afhouden?
Er zijn al meerdere goede redenen gegeven hierboven. Ik bedoel niet dat ik vrees dat men de bridge-functionaliteit zou terugdraaien. Mijn bezorgdheid is eerder dat de config eens "per ongeluk" gereset gaat worden om een of andere reden buiten mijn controle en hop mijn router krijgt een privaat IP op de WAN interface. En natuurlijk zal dat net in de 25% van de tijd voorvallen dat Mijn Telenet - gek genoeg de enige manier om zo'n e-router te managen - buiten dienst is door de zoveelste "onderhoudswerken" of in de andere 25% van de tijd dat je foutmeldingen krijgt op Mijn Telenet.

Ik heb al voorgehad dat custom instellingen op Mijn Telenet spontaan teruggezet worden naar de "default". Zie ook andere topic inzake chaotische overgang naar nieuwe backend om een idee te hebben hoe het er daar aan toe gaat. Ik heb er geen enkel vertrouwen in, ik heb ook geen reden om dat wel te hebben. Telenet is een goede internetprovider zolang je hun support niet nodig hebt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

CCatalyst schreef: 27 feb 2023, 11:43 Er zijn al meerdere goede redenen gegeven hierboven. Ik bedoel niet dat ik vrees dat men de bridge-functionaliteit zou terugdraaien. Mijn bezorgdheid is eerder dat de config eens "per ongeluk" gereset gaat worden om een of andere reden buiten mijn controle en hop mijn router krijgt een privaat IP op de WAN interface. En natuurlijk zal dat net in de 25% van de tijd voorvallen dat Mijn Telenet - gek genoeg de enige manier om zo'n e-router te managen - buiten dienst is door de zoveelste "onderhoudswerken" of in de andere 25% van de tijd dat je foutmeldingen krijgt op Mijn Telenet.

Ik heb al voorgehad dat custom instellingen op Mijn Telenet spontaan teruggezet worden naar de "default". Zie ook andere topic inzake chaotische overgang naar nieuwe backend om een idee te hebben hoe het er daar aan toe gaat. Ik heb er geen enkel vertrouwen in, ik heb ook geen reden om dat wel te hebben. Telenet is een goede internetprovider zolang je hun support niet nodig hebt.
Ze hoeven zelfs niet "buiten dienst" te zijn.
Volgens netweters hebben ze recent ook een nieuwe UI gepushed op "mijn telenet" (geen idee of dat te maken heeft met hun nieuwe backend), en werkten (werken?) wekenlang bepaalde functies niet, bv port forwardingen (toevoegen of verwijderen), wifi kanaal wijzigen, etc.
Tja, als ze dingen breken en dan hun response time weken duurt, dan weet je dat het een kwestie van tijd is alvorens ze ns iets breken waar je zelf gebruik van maakt, en dat het dan vingers kruisen en hopen is dat ze het ooit fixen.

Nog een argument voor eigen hardware, trouwens (ook de modem).
Alleen wordt het wss een pipe dream dat je meerdere modems tegelijk kan provisioneren (ook al werkt er maar eentje tegelijkertijd), zodat je nul afhankelijk bent als je ns een changeover moet doen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

CCatalyst schreef: 27 feb 2023, 11:43Ik ben er mij van bewust dat het geen technisch obstakel is waar hier sprake van is (TV-box kan idd perfect werken achter een modem-only), maar dat het obstakel puur in het hoofd van Telenet zit voor redenen die ik nooit ga begrijpen. Voor Digibox/Digicorder deden ze niet zo moeilijk, en die waren ingewikkelder (maar perfect mogelijk) om interactief te maken achter een eigen router.
Correctie: TV-box kan idd perfect werken achter een eigen router. Digibox/Digicorder werkten perfect achter een modem-only + switch.
Reden is volgens mij veiligheid. In tegenstelling tot de Digibox, wilt Telenet niet dat de een TV-Box (die internet nodig heeft) zonder firewall op het internet staat. Vandaar dat ze de combinatie TV-Box + modem-only niet willen. Er is dus wel over nagedacht en niet zomaar "in het hoofd" ...

Hoewel hier op het Forum iemand toch rapporteerde dat hij een TV-Box heeft, met een modem-only (+ eigen router). Die was er dus wel in geslaagd om een TV-Box te laten activeren :-D
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef: 27 feb 2023, 16:36 Reden is volgens mij veiligheid. In tegenstelling tot de Digibox, wilt Telenet niet dat de een TV-Box (die internet nodig heeft) zonder firewall op het internet staat. Vandaar dat ze de combinatie TV-Box + modem-only niet willen. Er is dus wel over nagedacht en niet zomaar "in het hoofd" ...
Klopt wss.
En als die idd publiek staat (en niet zoals hun digicorders in een aparte 10.0.0.0/8 range), dan verbruiken die dingen ook nog ns heel veel publieke IP adressen die kostbaar zijn.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 27 feb 2023, 16:36 In tegenstelling tot de Digibox, wilt Telenet niet dat de een TV-Box (die internet nodig heeft) zonder firewall op het internet staat.
Beetje raar eigenlijk want die oude digiboxen krijgen via hun MAC address gewoon een speciaal intern IP zelfs met modem only, dus dat zouden ze ook met de tvboxen kunnen doen...
Maar dat zal mogelijk te ingewikkeld zijn en ze er vanaf willen en gewoon de tvbox simpel van internetservers willen laten streamen, zeker voor netflix,vrt,vtm apps die er op staan. Werkt die tvbox telenet-tv streaming eigenlijk op non-telenet internet abbo's?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Veiligheid is vaak een drogreden natuurlijk. Alle videostreams zijn sowieso beveiligd, zowel op de TV-box, als op de Telenet TV-website en de Telenet TV-app.
Ik stel gewoon vast dat Telenet/Liberty Global dichtgetimmerde firmware op hun routers draaien heeft die ze per se bij elke klant in huis willen.
Dat biedt bepaalde mogelijkheden qua klantenondersteuning of om statistische geanonimiseerde data bij te houden voor marketingdoeleinden.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 27 feb 2023, 15:52 Volgens netweters hebben ze recent ook een nieuwe UI gepushed op "mijn telenet" (geen idee of dat te maken heeft met hun nieuwe backend), en werkten (werken?) wekenlang bepaalde functies niet, bv port forwardingen (toevoegen of verwijderen), wifi kanaal wijzigen, etc.
Nieuwe UI hier sinds de laatste onderhoudswerken (za-zo) ook actief. Het is die van de Base klantenzone, met kleinere tegels en zonder carrousel (peiltjes links en rechts om naar de vorige/volgende te gaan).

Port forwarden gaat overigens nog steeds niet, je kan bij IP-adres slechts max 3 cijfers invullen, en het nummer van de externe poort merkt hij onterecht als "ongeldig" aan.

Modbreak:
off topic
Off-topic: van de Netweters-battles tussen @raf1 en die Telenet ultra-shill robatoras zouden ze een pay-per-view event kunnen maken, zo hilarisch... :P Nu komen de Netweters-mods (mensen die voor Telenet werken neem ik aan, en die dus het Telenet-vriendelijke narratief het hardst van al zouden moeten pushen) zelf al tussen om hem te zeggen dat hij (robatoras) moet stoppen anderen te gaslighten met zijn in bold getypte riedels dat ze maar een kleine minderheid zijn en dat hij geen probleem heeft. En dan mensen uitlachen dat ze op koper maar 80 mbps halen, alsof er iets mis met je is wanneer je als prosument niet per se de grootste/langste/hardste/duurste van alles hebt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 27 feb 2023, 16:36 Correctie: TV-box kan idd perfect werken achter een eigen router. Digibox/Digicorder werkten perfect achter een modem-only + switch.
Welja, Digibox/Digicorder kan je fysiek achter je eigen router maar virtueel toch buiten de router plaatsen (sinds men 2 verschillende MAC adressen gebruikt kan je ook de DLNA in je eigen netwerk houden). Dat vereiste natuurlijk wel wat kunstgrepen en goede apparatuur, meerdere methodes zijn hier op het forum gepubliceerd. Mijn methode met MAC-based VLANs is jaren blijven werken tot het TV-abonnement opgezegd werd en de (gehuurde) Digicorders terug naar de winkel moesten
philippe_d schreef: 27 feb 2023, 16:36Reden is volgens mij veiligheid. In tegenstelling tot de Digibox, wilt Telenet niet dat de een TV-Box (die internet nodig heeft) zonder firewall op het internet staat.
Ah, het toestel zelf moet dus niet veilig gemaakt worden omdat de veiligheid 100% uitbesteed wordt aan een ander apparaat dat wat, enkel NAT, doet? Komt goed :-D Maar ik zie ze inderdaad nog wel zo'n benadering naar security nemen. Krijgt die dan ook geen publiek IPv6 adres?
philippe_d schreef: 27 feb 2023, 16:36Hoewel hier op het Forum iemand toch rapporteerde dat hij een TV-Box heeft, met een modem-only (+ eigen router). Die was er dus wel in geslaagd om een TV-Box te laten activeren :-D
Ja, maar dat was helemaal in het begin dacht ik, wellicht met personeel dat nog niet zo goed op de hoogte was? Iig wel bewijs dat het kan, alleen moeten we nog een methode vinden om voorbij de administratieve beperking, die er volgens mij wel is, te passeren. Als je een account hebt met een ander toestel dan een modem-only kan je ze natuurlijk altijd daarop activeren en dan verhuizen. Zonder zo'n account lijkt het wel lastiger.

Ik durf het ook niet te proberen want de kans is dus enorm groot dat er automatisch een bestelling voor een e-router gecreërd wordt als je een TV-box aanvraagt op een account met modem-only, en als je die e-router niet activeert ga je wellicht de TV-box ook niet kunnen activeren + hoe het systeem gaat reageren op zo'n toegestuurde routermodem die nooit geactiveerd wordt wil ik niet uittesten (in principe zou de EMTA gewoon actief moeten blijven maar je kan het gewoon niet vertrouwen).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”