Telecomregulator BIPT heeft een ontwerpbesluit gepubliceerd over vrije modemkeuze en organiseert daarover een openbare raadpleging.
Iedere telecomgebruiker die een eigen modem op het netwerkaansluitpunt van zijn provider wenst aan te sluiten is in principe rechtstreeks en persoonlijk bij dit besluit betrokken en heeft de gelegenheid om vooraf gehoord te worden door het BIPT.
Reageren op dit ontwerpbesluit kan tot 3 november 2022.
Alle informatie hierover is te vinden op https://bipt.be/operatoren/publicatie/raadpleging-over-een-ontwerpbesluit-betreffende-de-identificering-van-het-netwerkaansluitpunt-voor-de-breedbanddiensten-en-tv-diensten
Openbare raadpleging vrije modemkeuze
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Op eerste zicht wel een goed ontwerpbesluit.
Komt neer op een echte vrije modemkeuze, zwart op wit, en geeft de mogelijkheid om enkel apparatuur in het stopcontact te hebben dat wij als klant zouden willen. Geen extra media converter die opgelegd wordt, zeker met de keuze voor locatie "A" waar ze de vrijheid willen geven. Ook voor fiber en GPON.
Iemand geroepen om dit eens diepgaander te bekijken en opmerkingen te delen? Ik ben benieuwd en volg deze thread nog even.
Komt neer op een echte vrije modemkeuze, zwart op wit, en geeft de mogelijkheid om enkel apparatuur in het stopcontact te hebben dat wij als klant zouden willen. Geen extra media converter die opgelegd wordt, zeker met de keuze voor locatie "A" waar ze de vrijheid willen geven. Ook voor fiber en GPON.
Iemand geroepen om dit eens diepgaander te bekijken en opmerkingen te delen? Ik ben benieuwd en volg deze thread nog even.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Jammer dat het in BE altijd zo lang moet durenOok in Finland (sinds 2014), Duitsland (sinds 2016) en Italië
(sinds 2018) werd de locatie van de NTP vastgelegd, waaruit eveneens een vrije keuze
voor CPE’s volgde.

- Belgissschenaap
- Elite Poster
Dat zijn wel maar een klein aantal landen. Dus moeilijk om daaruit te concluderen dat we achterlopen.johan.devos schreef: 04 okt 2022, 10:41Jammer dat het in BE altijd zo lang moet durenOok in Finland (sinds 2014), Duitsland (sinds 2016) en Italië
(sinds 2018) werd de locatie van de NTP vastgelegd, waaruit eveneens een vrije keuze
voor CPE’s volgde.maar dit ziet er veelbelovend uit en hopelijk verdwijnt dit niet terug in een vergeethoek.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3748 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Binnenkort?JUD schreef: 04 okt 2022, 11:59 Hopelijk kan binnenkort mijn Proximus fiber modem dan vervangen worden door een sfp+ module in mn mikrotik router![]()
- dit is een ontwerp besluit, providers (en andere belanghebbenden) kunnen hierop nog reageren ...
- dan pas komt een officiële publicatie.
- daarna krijgen providers 4 maanden tijd om hun specificaties te publiceren.
- en 6 maanden tijd om hun "systemen" aan te passen
Belgissschenaap schreef: 04 okt 2022, 07:33 Iemand geroepen om dit eens diepgaander te bekijken en opmerkingen te delen? Ik ben benieuwd en volg deze thread nog even.
- De definitie van een NTP (netwerkaansluitpunt) vind ik jammer:
"het fysieke punt waarop een eindgebruiker de toegang tot een openbaar elektronische communicatienetwerk wordt geboden, en dat, in het geval van netwerken met schakelings- of routeringsfuncties, wordt bepaald door middel van een specifiek netwerkadres dat met een nummer of naam van een eindgebruiker kan zijn verbonden"
Ik had liever iets gezien van "het passieve aansluitpunt die de woning verbindt met het netwerk van de provider" (met nadruk op passief).
Proximus gaat er nog altijd van uit dat de ONT (=fiber modem) aan de definitie van de NTP voldoet (en dus de ethernet poort op de ONT beschouwt als het "demarcatiepunt" tussen provider en klant) - In ieder geval is de bepaling van "punt A" een duidelijk standpunt, en de juiste beslissing ...
- onduidelijk wat betreft coax: is de binnenkomende coax een NTP, of is het de NIU (= niet passief)?
In Duitsland wordt de coax getermineerd op de "Mediadose", dit is een passief aansluitpunt waarop je TV en modem kan aansluiten (zie afbeelding hieronder). - positief punt: het gaat over internet en televisie!
Met andere woorden: ook over de decoders (STB). Zowel Proximus als Telenet moeten dus de specificaties vrijgeven van hun TV-boxen en alternatieven toelaten ...
Dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.
Of toch: de specificaties zo ingewikkeld maken dat er geen alternatieven komen? - positief punt: dit gaat ook, over mobiel (waarbij vrije hardwarekeuze nu eigenlijk min of meer een feit is).
- negatief punt: vaste telefonie (PSTN) is hier uitgesloten. Ze blijken nog niet gesnapt te hebben dat zowel bij Proximus als bij Telenet, vaste telefonie geleverd wordt via VoIP, en ik had dus liever ook een verplichting gezien voor het vrijgeven van de SIP gegevens, zodat klanten hier ook een vrije keuze hebben van eindapparatuur.

PS- Hieronder een overzicht hoe een "NTP" eruit ziet in Duitsland:
bron: https://avm.de/freie-routerwahl/
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Op coaxnetwerken zal het BIPT de NIU als netwerkaansluitpunt beschouwen. Persoonlijk zie ik praktisch geen andere oplossing om een EuroDOCSIS-modem veilig en storingsvrij op een binnenkomende coaxkabel aan te sluiten.
Bij fibernetwerken beschouwt het BIPT de ONTP als netwerkaansluitpunt. Dat betekent dat Proximus de volledige specificaties van zijn PON-netwerk zal moeten publiceren en zal moeten toelaten dat je met het MAC-adres van je eigen fibermodem(ONT) toegang krijgt tot het PON-netwerk.
De bepaling om specificaties kenbaar te maken geldt voor alle diensten die via het netwerkaansluitpunt worden aangeboden. Dus ook voor tv of VoIP.
Ik zie eigenlijk geen negatieve punten. Het BIPT kan nu niet anders meer dan Duitsland en Nederland volgen. Een modemproducent zoals AVM gaat sowieso klagen bij Europa als het BIPT de Europese regels op een andere manier zou interpreteren.
Voor tv kan het betekenen dat je toegang krijgt tot televisie via open-source software of decoders als de specificaties bekend zijn. Dat is momenteel zo bij Canal Digitaal/TV Vlaanderen.
Bij fibernetwerken beschouwt het BIPT de ONTP als netwerkaansluitpunt. Dat betekent dat Proximus de volledige specificaties van zijn PON-netwerk zal moeten publiceren en zal moeten toelaten dat je met het MAC-adres van je eigen fibermodem(ONT) toegang krijgt tot het PON-netwerk.
De bepaling om specificaties kenbaar te maken geldt voor alle diensten die via het netwerkaansluitpunt worden aangeboden. Dus ook voor tv of VoIP.
Ik zie eigenlijk geen negatieve punten. Het BIPT kan nu niet anders meer dan Duitsland en Nederland volgen. Een modemproducent zoals AVM gaat sowieso klagen bij Europa als het BIPT de Europese regels op een andere manier zou interpreteren.
Voor tv kan het betekenen dat je toegang krijgt tot televisie via open-source software of decoders als de specificaties bekend zijn. Dat is momenteel zo bij Canal Digitaal/TV Vlaanderen.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Keep on dreaming, tenzij je DRM (Widevine) open-source beschouwt...raf1 schreef: 04 okt 2022, 14:25 Voor tv kan het betekenen dat je toegang krijgt tot televisie via open-source software of decoders als de specificaties bekend zijn. Dat is momenteel zo bij Canal Digitaal/TV Vlaanderen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
Ook ik zie niet direct negatieve punten (= de betrokken ingenieur en betrokken BIPT medewerkers lijken mijns inziens "goed werk" te hebben geleverd)
Het heeft wel al bij al vrij lang geduurd: publicatie in werkschema 2022 voorzien Q1); BEREC aanbeveling 2020, ....)
Blijft de reactie van de netwerkoperatoren en van de mediaregulatoren af te wachten
Vrije keuze modem& setup box midden 2023? (publicatie dec 2022 en operationeel van toepassing 6 maand later)
Het heeft wel al bij al vrij lang geduurd: publicatie in werkschema 2022 voorzien Q1); BEREC aanbeveling 2020, ....)
Blijft de reactie van de netwerkoperatoren en van de mediaregulatoren af te wachten
Vrije keuze modem& setup box midden 2023? (publicatie dec 2022 en operationeel van toepassing 6 maand later)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik zou daar veiligheidshalve toch nog wat maanden bij rekenen.M_016 schreef: 04 okt 2022, 15:42 Vrije keuze modem& setup box midden 2023? (publicatie dec 2022 en operationeel van toepassing 6 maand later)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3748 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Volgens l'avenir kan het zelfs nog 2 jaar duren:
Le client Proximus, VOO, Orange, Telenet ou Scarlet pourra choisir librement son modem… d’ici deux ans
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Gezien de richtlijnen dateren van 2008, het eerste land in 2014 klaar was en Nederland ermee begon in 2016 en klaar was bijna 6 jaar later,.. denk ik dat het correct is om te zeggen dat we achterlopen. Als wij er ook 6 jaar over doen zoals Nederland dan hebben we vrije modekeuze slechts 20 jaarBelgissschenaap schreef: 04 okt 2022, 11:14 Dat zijn wel maar een klein aantal landen. Dus moeilijk om daaruit te concluderen dat we achterlopen.

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- Belgissschenaap
- Elite Poster
Dat is dus in 4 op 27 eu landen die dit al geïmplementeerd hebben volgens de aangehaalde voorbeelden.
Dit nu doen is dus duidelijk vooruitstrevend, als we enkel met die data werken...
Dit nu doen is dus duidelijk vooruitstrevend, als we enkel met die data werken...
- raf1
- Elite Poster
Ik reken België nog steeds bij de eerste zes stichtende leden van de Europese Unie.
Maar in dit geval geloof ik niet dat België bij de eerste zes zal zijn.
Vrije modemkeuze werd al aangehaald in een BIPT-rapport in 2015.
We zullen 8 jaar verder zijn wanneer het effectief geregeld is.
Dat noem ik niet vooruitstrevend.
Maar in dit geval geloof ik niet dat België bij de eerste zes zal zijn.
Vrije modemkeuze werd al aangehaald in een BIPT-rapport in 2015.
We zullen 8 jaar verder zijn wanneer het effectief geregeld is.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Er zijn er 5 eigenlijk, litouwen doet ook al mee. Sommige andere landen zoals Griekenland zijn er mee bezig.
Overzicht hier: https://umap.openstreetmap.fr/en/map/ro ... ker_581123
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. De richtlijnen zijn ondertussen 14 jaar oud, dus 'vooruitstrevend' is ook wel in een rooskleurig daglicht bekeken.
Ik prefereer om naar de betere leerlingen uit de klas te kijken en niet naar de slechtste
.
Overzicht hier: https://umap.openstreetmap.fr/en/map/ro ... ker_581123
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. De richtlijnen zijn ondertussen 14 jaar oud, dus 'vooruitstrevend' is ook wel in een rooskleurig daglicht bekeken.
Ik prefereer om naar de betere leerlingen uit de klas te kijken en niet naar de slechtste

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- raf1
- Elite Poster
Aanvullend, amper een handvol landen hebben een VDSL-whitelist.
In de rest van Europa sluit je doorgaans gewoon je modem aan en werkt het gewoon zonder enige regulering.
Op 7 Mbps gezet worden omdat Proximus niet aan je modem geroken heeft is echt wel achterlijk anno 2022.
In de rest van Europa sluit je doorgaans gewoon je modem aan en werkt het gewoon zonder enige regulering.
Op 7 Mbps gezet worden omdat Proximus niet aan je modem geroken heeft is echt wel achterlijk anno 2022.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Persoonlijk is dit mijn vrees, dat men complex technische, maar onjuiste, argumenten gaat inroepen om mensen met een eigen modem slechtere dienstverlening te geven dan mensen met de provider-modem. Biedt het ontwerp hier een wettelijke garantie tegen, alsook een snelle redress-mogelijkheid indien de provider zich toch zou verlagen tot zoiets (met boetes voor de provider)?raf1 schreef: 07 okt 2022, 22:04 Op 7 Mbps gezet worden omdat Proximus niet aan je modem geroken heeft is echt wel achterlijk anno 2022.
Let wel: ik heb het niet over support. Het is totaal te begrijpen dat de provider geen support kan bieden voor alle types modems die klanten zelf kunnen kiezen en installeren. Ik heb het over bewust minderwaardige profielen/snelheden/etc die met de modem niets vandoen hebben.
België is enorm veranderd op 50 jaar tijd. Toen democratie waardoor we staatsmannen hadden, vandaag particratie waardoor we carrièrepolitici hebben. Het zijn twee totaal verschillende landen qua bestuur eigenlijk, alhoewel de overgang natuurlijk geleidelijk is gegaan.raf1 schreef: 07 okt 2022, 21:45 Ik reken België nog steeds bij de eerste zes stichtende leden van de Europese Unie.
...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
@CCatalyst
Persoonlijk is dit mijn vrees, dat men complex technische, maar onjuiste, argumenten gaat inroepen om mensen met een eigen modem slechtere dienstverlening te geven dan mensen met de provider-modem. Biedt het ontwerp hier een wettelijke garantie tegen, alsook een snelle redress-mogelijkheid indien de provider zich toch zou verlagen tot zoiets (met boetes voor de provider)?
Bovenstaande is mijns izniens gedekt door de wetgeving m.b.t. het BIPT nl. het BIPT kan aan een operator die zich niet aan de wetgeving/regelgeving houdt administratieve boetes uitdelen (en de betrokken operator kan desgevallend hiertegen in beroep doen op de rechtbanken hop van beroep en verder)
Ik vrees evenwel dat de operatoren (tijdig) zullen moeten investeren in 99,99% betrouwbare applicaties om vanop afstand te kunnen vaststellen waar een voorhanden probleem zich bevindt (netwerk/eindapparatuur) en in opleiding/beschikbaarheid van onderlegd personeel in de contactcentra
Oplossingen zoals in Nederland waarbij elkeen zo wie zo een modem van de operator bekomt om bovenstaande controle mogelijk te maken lijken mij niet direct de beste budget/milieuvriendelijke oplossing
Persoonlijk is dit mijn vrees, dat men complex technische, maar onjuiste, argumenten gaat inroepen om mensen met een eigen modem slechtere dienstverlening te geven dan mensen met de provider-modem. Biedt het ontwerp hier een wettelijke garantie tegen, alsook een snelle redress-mogelijkheid indien de provider zich toch zou verlagen tot zoiets (met boetes voor de provider)?
Bovenstaande is mijns izniens gedekt door de wetgeving m.b.t. het BIPT nl. het BIPT kan aan een operator die zich niet aan de wetgeving/regelgeving houdt administratieve boetes uitdelen (en de betrokken operator kan desgevallend hiertegen in beroep doen op de rechtbanken hop van beroep en verder)
Ik vrees evenwel dat de operatoren (tijdig) zullen moeten investeren in 99,99% betrouwbare applicaties om vanop afstand te kunnen vaststellen waar een voorhanden probleem zich bevindt (netwerk/eindapparatuur) en in opleiding/beschikbaarheid van onderlegd personeel in de contactcentra
Oplossingen zoals in Nederland waarbij elkeen zo wie zo een modem van de operator bekomt om bovenstaande controle mogelijk te maken lijken mij niet direct de beste budget/milieuvriendelijke oplossing