Win10 netwerktroubles

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 653 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Ik ging gisteren iemand uit de nood helpen.
Situatie: 2 PCs (Win 10 home NL) die afzonderlijk op internet kunnen, verbonden via switch naar TN modem. Het zou handig zijn om bestanden uit te wisselen tussen beide PCs dus werd sharing aangezet en op beide PCs de downloadfolder van Chrome gedeeld voor de enige gebruiker die op beide PCs dezelfde naam gebruikt zonder paswoord met adminaccount.
In eerste instantie verloopt alles als verwacht PC1 en PC2 zijn te zien onder netwerk op PC1. Gedeelde folder van PC1 is zichtbaar en toegankelijk. PC2 is niet toegankelijk wegens "geen rechten". Tijdelijk toegang geven aan "iedereen" + "lezen/schrijven" maakt geen verschil, ook niet na reboots.

Op PC2 is onder netwerk enkel PC2 te zien met gedeelde folder die toegankelijk is. PC1 is niet te zien maar door //192.168.0.*** in te voeren verschijnt deze wel EN is de gedeelde folder lees/schrijfbaar. Na een reboot is PC1 weer uit de lijst verdwenen en moet deze weer via IP gezocht worden.

Ik heb nu PC1 toegevoegd bij de Quick access zodat de gebruiker niet steeds via het IP moet zoeken gezien dat haast onmogelijk is met zijn braille leesregel. Navigatie in de filemanager is echt een ramp, lager scrollen dan wat op het scherm te zien is (Netwerk staat natuurlijk onderaan buiten beeld) lukte maar met veel moeite. De PC leest alles voor en geeft tegelijkertijd de tekst op de brailleregel en geeft in een klein venster bovenaan waar de "cursor" zich bevindt.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

De oplossingen die ik ter plaatste opzocht hielpen me niet verder, ondertussen ook thuis verder gezocht maar geen "magic fix" gevonden. Dat een PC plots niet meer zichtbaar is heb ik ook al gehad waarna dat na een Windows update plots weer in orde is, files blijven wel altijd toegankelijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Voor bestandsdelen is er volgens mij een gebruiker met wachtwoord nodig. Dat kan eventueel een gebruiker zijn die je speciaal aanmaakt voor het delen en dan bij het connecteren de “credentials opslaan” kiezen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Daar had ik ook al meldingen over gelezen maar dat verklaart niet dat PC2 na het invullen van het IP van PC1 wel gewoon netwerktoegang heeft (zonder paswoorden).
Bye, Maurice
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zet die map die je wilt delen gewoon in de C schijf of in de D schijf als je die ook hebt en gewoon delen dan. Dan gaat het gewoon vanzelf.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Heb ik gedaan. Nieuwe directory aangemaakt op de "D" op PC1. Die is, na PC via IP in het netwerk zichtbaar te maken, toegankelijk. PC2 heeft enkel een "C" drive, ook daar werd in de root een nieuwe directory aangemaakt maar vanuit PC1 krijg ik daar de foutmelding "geen rechten".
Bye, Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”