Mogelijkheden bedrijven op Office365-platform & deconnectie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Hallo,

Bedrijven in paritair comité 200 moeten tegen 31 maart een CAO Deconnectie afsluiten. Regeling over recht van het niet-bereikbaar zijn van werknemers buiten de werkuren.

Een evidente oplossing is het zorgen dat e-mails blijven steken op de mailserver tussen bepaalde uren.

Mijn bedrijf moet dat invoeren en draait volledig op Microsoft. Office365 mail en al de rest.

Wie weet welke mogelijkheden bedrijfsnemers van dergelijke diensten van Microsoft hebben om op dat vlak zaken aan te passen?

Ik zou verwachten dat daar een menu-instelling zal voor bestaan om te bepalen tussen welke uren mailverkeer actief kan zijn. Maar misschien vergis ik mij.

Zijn daar technisch bepaalde andere zaken ook voorzien die relevant zouden kunnen zijn ivm met 'deconnectie' waar ik niet aan denk?

Vraag als syndicalist waar we zullen moeten onderhandelen over de CAO Deconnectie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Recht op deconnectie is geen argument om te verplichten om een mailserver plat te leggen gedurende enkele uren.
Ik denk dat je jezelf eerst eens grondig moet inlezen over het recht op deconnectie.
Het is niet zoals bij gdpr dat er wijzigingen aan systemen verplicht worden.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Email afleveren in een mailbox is geen onderdeel van het recht op deconnectie. In theorie moeten er zelfs geen technische maatregelen genomen worden, maar praktisch kunnen volgende zaken wel:
- conditionele toegang instellen tot O365 die toegang na werkuren weigert
- automatische Doorschakeling naar een voicemail buiten kantooruren
- …

Maar de maatregel is in het ge leven geroepen zodat een werknemer zich niet meer verplicht moet voelen, of kan verplicht worden, om bereikbaar te zijn buiten vastgelegde werktijden.

Het is eenzijdig recht, dat je als werknemer ook niet verplicht bent te laten gelden :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien niet helemaal ter zake maar... Waarom moet zoiets technisch afgedwongen worden? Je kiest toch zelf wanneer je je mail bekijkt?

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Misschien kan je met viva insights wel al voor iedereen in de organisatie de suggestie laten zien om pas mail af te leveren begin volgende werk dag.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Er zijn bedrijven die effectief zulke policies vragen vanwege maatschappelijk belang en bescherming van het mentale welzijn.

Toegegeven … in elk bedrijf zijn het steeds vrouwen waar de requirements hieromtrent vandaan komen :-)
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Misschien is dat ook omdat na de werkuren er nog een shift voor de vrouwen begint.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Voor sommige mannen ook …
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

juist, bvb als de vrouw gaan lopen is en de roomba kapot is, om over de pompbak te zwijgen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Nee hoor, als de vrouw een huismoeder is en thuis les geeft en de man ‘s avonds en in de weekends het huishouden overneemt. Of je gewoon de werklast eens deelt en elkaar beschouwd als volwaardige partners …

Nvdr: Dan heb je dat ook niet direct voor dat de vrouw gaat lopen, of ze rare kronkels krijgen over mentaal welzijn e.d.
Afbeelding
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

duizend schreef: 16 feb 2023, 18:00 Recht op deconnectie is geen argument om te verplichten om een mailserver plat te leggen gedurende enkele uren.
Ik denk dat je jezelf eerst eens grondig moet inlezen over het recht op deconnectie.
Het is niet zoals bij gdpr dat er wijzigingen aan systemen verplicht worden.
Het gaat hier niet over moeten. Ik vroeg dit enkel om eens te peilen hoe waarschijnlijk het is als men op een Microsoft-platform zit of dat eenvoudig toe te passen zou zijn. Zodat ik weet als het argument komt dat dit niet technisch mogelijk is dat dit niet waar is. Niet dat dit een verschil zal maken.

Hoogstwaarschijnlijk zal het er op neerkomen;
CAO deconnectie die het recht geeft om niet te moeten reageren op werkmails buiten de werkuren, behoudens bepaalde uitzonderingen. Zonder sanctieclausule.

En in praktijk gaan sommige mensen als die zo'n mail krijgen van hun baas door het feit dat die komt zich verplicht voelen die direct te beantwoorden. Ongeacht tijdstip, of men met vakantie is, etc. En anderen - zoals nu reeds - gaan die mail negeren tot de volgende werkperiode.

E-mailuitwisseling technisch beperken - behoudens uitzondering - kan werknemers beschermen tegen zichzelf en sociale druk. Maar ik maak mij geen illusie dat de werkgever dat zou willen doen.

Aanvulling;
Omdat ik toevallig de kop tegenkwam, niet de bedoeling een syndicale discussie te starten. Dit is en was een technische vraag. Wou enkel het 'waarom' van de vraag duiden. - Maar toch wel interessant; https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230218_91831981
'Plopsa onder vuur na tientallen getuigenissen: “Bij mijn ontslag zeiden ze dat ik niet gemotiveerd was als ik mijn mails in het weekend niet las”'
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef: 16 feb 2023, 20:46 Nee hoor, als de vrouw een huismoeder is en thuis les geeft en de man ‘s avonds en in de weekends het huishouden overneemt. Of je gewoon de werklast eens deelt en elkaar beschouwd als volwaardige partners …

Nvdr: Dan heb je dat ook niet direct voor dat de vrouw gaat lopen, of ze rare kronkels krijgen over mentaal welzijn e.d.
Ik kan je uit eerste hand bevestigen dat dit niet altijd opgaat. :student:

Los daarvan.
Dat blad hangt bij ons ook aan het prikbord. Persoonlijk heb ik daar geen last van.
Ik heb outlook staan op mijn gsm, maar de meldingen staan af. Ik ben meestal op kantoor en bekijk mijn mails in 99% van de gevallen dus op de PC. Outlook staat er enkel op voor als ik op verplaatsing ben.
Mails zijn handig, maar als het dringend is moet je bellen. Vandaar dat ik zonder gêne de meldingen van outlook compleet durf uit te zetten.
WalterB1 schreef: 18 feb 2023, 10:19 'Plopsa onder vuur na tientallen getuigenissen: “Bij mijn ontslag zeiden ze dat ik niet gemotiveerd was als ik mijn mails in het weekend niet las”'
Ander en beter, ofwel moeten we eens een klapke doen over de verloning.
Sommige werkgevers denken dat al hun personeel even veel verdient als zijzelf en dat daar dus dezelfde verantwoordelijkheid bij komt.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

:idea: Ik heb recent deze melding.
Ik vermoed een recent toegevoegde functie
.
image_2023-02-21_164231387.png
image_2023-02-21_164231387.png (6.59 KiB) 861 keer bekeken
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die melding komt van viva insights waar ik hier boven over sprak.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Die zit er toch al heel lang in. Maar dat zijn inderdaad zaken die kunnen bijdragen om de doelstellingen hiervan te halen.
Ik gebruik deze wel regelmatig, vooral bij communicatie naar klanten .. die hoeven niet altijd te weten dat ik om 2u 's nachts nog ff wat zaken heb gedaan :-)
Afbeelding
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je hoeft niet te kijken en op te nemen hé als je dat niet wil... Het mag alleen niet verwacht worden dat ze onder andere je agenda vol duwen in middagpauzes of na de uren om toch maar een geschikt tijdstip te vinden (dat versta ik meer onder disconnectie)

Smartphone met werkprofiel of routine die een aantal zaken aanpast doet al veel toch als je dat zelf wil.
Ik denk dat velen hun te "onmisbaar" voelen.
Oké je kan dat gemotiveerd zijn noemen, maar dat is een keuze, geen eis.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

mja, je bekijkt het verkeerd. In het kader van 'mentaal welzijn' willen ze werkgevers verplichten/opleggen dat zij maatregelen nemen of middelen aanbieden om werknemers tegen zichzelf te beschermen. Sommige mensen voelen zich inderdaad soms onmisbaar, of zijn verslaafd aan hun smartphone/tablet.

Door de impuls/trigger weg te nemen kan je toch al redelijk wat frustratie besparen. In extreme gevallen heb je werknemers die bvb na de werkuren reageren/antwoorden en dat ervaren als een verplichting enerzijds, of zien dat soms zelfs als een recht op extra vakantie of verloning anderzijds.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik de insteek begrijp. Maar begrijp dit niet verkeerd, men dit doet dit niet uit altruisme, de achterliggende insteek is dat als een bedrijf/werkgever deze maatregelen neemt, ze niet meer verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor mentaal welzijn ... snap je ... :-)
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef: 22 feb 2023, 11:14 Je hoeft niet te kijken en op te nemen hé als je dat niet wil.
Dat is niet voldoende.
Als je op een terrasje zit met vrienden en je gsm zit elke 10 minuten te rinkelen met een werk-nummer zit je niet op je gemak.
Als je op je gsm de ene mail-melding na de andere ziet binnen stromen vang je wel eens de eerste 2 zinnen op wat maakt dat je weer kan gaan malen in je hoofd.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Het is soms ook gewoon irritant om dan na je werk te stoppen en volgende dag terug tz komen met tig mails in je inbox.

Maar dat haakt ook in op het probleem van de overdreven mails in werkomgevingen en niet enkel die deconnectie.
Maar denk wel dat die 2 dingen met elkaar gelinkt zijn,eker als het gaat over stress en burn outs op het werk.

'T is een vicieuze cirkel ook een beetje. Collega's of leidinggevenden die na uren mailen, omdat ze daar zelf om kiezen, geven soms een negatief gevoel voor de ontvanger die bij de start van de dag overrompeld is. Die overrompelde medewerker zal dan mogelijks ook buiten de uren al mails verwerken...

Vind het wel goed dat er over stilgestaan wordt, stap 1 is altijd het probleem vast stellen. Nu nog er goed mee omgaan
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

@cadsite ,daar zijn ook oplossingen voor hé. Het is een wisselwerking, maar als jij op een terras zit en je GSM maakt lawaai bij elke notificatie die binnenkomt, ligt dat niet volledig aan zij die jou proberen te bereiken toch ?

Maar er wordt inderdaad veel minder rekening gehouden met verlof, werktijden of persoonlijke situatie's. Hangt veel af van het bedrijf, maar nog meer van de functie en/of het functie niveau. Maar ik geef toe dat je als leidinggevende of werkgever daar toch ook wel een stuk in betrokken bent ... daarom dat ik die "Send mail with delay" al jaren gebruik (vroeger via een add-in) bijvoorbeeld.

Maar in hoeverre moet je als werkgever hier voor investeren, want wil je daar geen frustrerend spelletje van maken, dan zou alles geintegreerd moeten zijn (e.g. als je een collega opbelt die volgens je HR systeem in verlof is, je dan een andere actie krijgt bvb)
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Meldingen kan je afzetten, net als ringtones. Dat is nu extra makkelijk met de focus-mogelijkheden.

Ik denk dat het eerder een probleem is van foute afspraken of een foute mentaliteit van leidinggevenden. Als je je personeel doet denken dat ze in hun privé alles moeten aannemen dan zit DAAR de fout, niet bij het gerinkel of meldingen.

De WG kan ook niet alle problemen afwimpelen door deze ingreep want er zijn meer oorzaken van problemen met mentaal welzijn dan dit.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef: 22 feb 2023, 11:46 @cadsite ,daar zijn ook oplossingen voor hé. Het is een wisselwerking, maar als jij op een terras zit en je GSM maakt lawaai bij elke notificatie die binnenkomt, ligt dat niet volledig aan zij die jou proberen te bereiken toch ?
Helemaal juist.
Ik vermelde gewoon dat je het recht op deconnectie soms nodig hebt om er effectief niets mee te doen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Is het überhaupt nodig om Outlook of Teams op je smartphone te installeren?
Ik vind het goed om toch een beetje privé en werk te scheiden.
Een laptop van het werk, maar ook een privé laptop.
's Avonds gaat de laptop van het werk alleen aan als men daarom expliciet vraagt (standby of zo).
Als er echt iets dringends is, kan men altijd bellen, ook naar het privé nummer, dan doe je de rest op de laptop.
Als je Outlook en Teams op je smartphone zet, ga je inderdaad heel de tijd berichten beginnen krijgen, wat voor de nodige stress kan zorgen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bij mij staat outlook erop omdat ik af en toe weg ga voor mijn werk. Soms is dat maar een paar uur, soms een hele dag.
Dan is het handig dat ik tussendoor even de mails kan checken.
Maar mijn meldingen staan wel compleet uit. Ze kunnen me dus niet storen.
Dat werkt goed voor mij.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je een smartphone met werkprofiel hebt kan je dat werkprofiel uitschakelen na je uren. Bij Android kan dit trouwens automatisch volgens een schema.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 764 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mijn advies, en iets dat ik al jaren doe:

Geef je privenummer nooit aan je werk.
Gebruik een aparte werkgsm en zet die gewoon af na de werkuren.
Configureer in geen geval werkemail of dergelijke op je prive gsm.

Ook juridisch altijd een goed idee.
Stel dat er op je werk iets gebeurt en het gerecht / de politie wil de data inkijken (bv een huiszoekingsbevel), dan kunnen ze niet zomaar aan je prive gsm en data.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”