Een nieuw topic als afsplitsing op ander topic.
Dit topic gaat over Huawei Solar etc. producten en de integratiemogelijkheden met derde systemen.
Hier komt ook een Huawei omvormer. Als ik bovenstaande lees stel ik mezelf enkele vragen:
Als je later zelf batterijen bv wil toevoegen, heb je dan verhoogde rechten nodig?
Gaat het opleveren van zo’n omvormer waar je vast hangt aan de installateur niet in tegen één of andere wet m.b.t. concurrentie.
Kan je geen reset doen van de omvormer om alle rechten te verkrijgen?
Ik ben sowieso van plan mijn omvormer niet aan internet te hangen trouwens, maar wil wel lokale controle voor zover mogelijk.
Huawei solar toegang voor domotica/HA en andere
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
waar ik je al op kan antwoorden:
- je kan die inderdaad gewoon resetten, en je kan ook de installateur vragen om jou gewoon de lokale code te geven (dat je in de omvormer zelf alles kan doen)
- batterijen: geen idee
- lock-in: ik geloof dat je gewoon van installateur kan veranderen en dat zij de 'plant' dan kunnen herkoppelen voor je
- lokale controle: "hah, wat een grap"
voor zover ik heb kunnen vinden kan je niets doen zonder de app (op gsm of online), en is die app altijd via/met de servers van huawei verbonden.
voor informatie op te vragen kan je -zolang je het wifi AP van de omvormer zelf niet uitschakelt de modbus gebruiken op het lokale netwerk (waarom je daar de AP van de omvormer voor moet laten aanstaan... i have no clue, maar volgens huawei is dat dus 'normaal'
(over een paar maanden komt mijn installateur hier de ethernet dongle inpluggen, misschien dat dat verschil brengt)
je kan wel met de app inloggen op de omvormer rechtstreeks en bepaalde aanpassingen doen, maar dat is dus omslachtig en nog steeds afhankelijk van hun app,
niet onmiddelijk wat ik dus 'lokale controle' zou noemen.
- je kan die inderdaad gewoon resetten, en je kan ook de installateur vragen om jou gewoon de lokale code te geven (dat je in de omvormer zelf alles kan doen)
- batterijen: geen idee
- lock-in: ik geloof dat je gewoon van installateur kan veranderen en dat zij de 'plant' dan kunnen herkoppelen voor je
- lokale controle: "hah, wat een grap"
voor zover ik heb kunnen vinden kan je niets doen zonder de app (op gsm of online), en is die app altijd via/met de servers van huawei verbonden.
voor informatie op te vragen kan je -zolang je het wifi AP van de omvormer zelf niet uitschakelt de modbus gebruiken op het lokale netwerk (waarom je daar de AP van de omvormer voor moet laten aanstaan... i have no clue, maar volgens huawei is dat dus 'normaal'
(over een paar maanden komt mijn installateur hier de ethernet dongle inpluggen, misschien dat dat verschil brengt)
je kan wel met de app inloggen op de omvormer rechtstreeks en bepaalde aanpassingen doen, maar dat is dus omslachtig en nog steeds afhankelijk van hun app,
niet onmiddelijk wat ik dus 'lokale controle' zou noemen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Ik heb ook een Huawei omvormer thuis, doet wat het moet doen, was ook de goedkoopste als je 2 trackers wou op 2kW denk ik.
Maar qua app en inloggen en WiFi zit het allemaal gewoon gênant slecht ineen
Maar qua app en inloggen en WiFi zit het allemaal gewoon gênant slecht ineen
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 7 keer
- Contacteer:
Kan perfect via Home Assistant + https://github.com/wlcrs/huawei_solarSplitter schreef: 18 feb 2023, 10:51 - lokale controle: "hah, wat een grap"
De connectie gebeurt best over de COM poort. Ik gebruik zelf een RS485 to WiFi dongle.
- Splitter
- Elite Poster
tot je dus de wifi AP van de inverter zelf uitschakelt, en dat ding dan automatisch de modbus ook dichtgooit.Mantis schreef: 18 feb 2023, 15:39 Kan perfect via Home Assistant + https://github.com/wlcrs/huawei_solar
(enfin, geen idee of die dat ook via de compoort dichtgooit, ik gebruik nog altijd liever mijn netwerk voor zoveel mogelijk)
en buiten wat instellingen voor de batterij en aan/uit zie ik niet bepaald veel instellingen die je via de integratie kan wijzigen,
er zijn véél meer mogelijkheden via fusionsolar & via het installer menu van de omvormer zelf.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 17 keer
Ik heb hier ook een Huawei omvormer en batterij staan. Als je rechtstreeks inlogt met de FusionSolar app op de omvormer met de device commissioning functie dan kan je alles instellen wat je hartje belieft. Zelf een batterij of extra optimizers toevoegen is geen probleem. Er is niets wat enkel via de webapplicatie kan vziw.
Het installateur-wachtwoord voor het lokaal inloggen kan je gemakkelijk resetten met een officieel gedocumenteerde procedure, dus geen risico van buiten je eigen hardware gesloten te worden.
De integratie met Home Assistant is het een erg compleet en laat de meeste scenarios toe die je zou willen programmeren. Ik ken eerlijkgezegd geen andere zonnepanelen-integratie die zoveel instellingen toelaat.
Het 'device commissioning' deel app werkt ook zonder account van Huawei dacht ik. Wil je totaal geen app moeten gebruiken om zaken in te stellen dan kijk je beter naar iets als SMA met een lokale webinterface...
@Splitter je bent veel beter af met zo'n RS485-to-WiFi of RS485-to-Ethernet dongle te verbinden met de COM poort van de omvormer dan 5x meer te betalen voor een officiële dongle van Huawei. Die laatste is specifiek gemaakt om te werken met de Huawei cloud, terwijl zo'n RS485 dongle je volledig lokale integratie met de HA integratie oplevert. De twee dongles samen gebruiken kan trouwens niet.
Het installateur-wachtwoord voor het lokaal inloggen kan je gemakkelijk resetten met een officieel gedocumenteerde procedure, dus geen risico van buiten je eigen hardware gesloten te worden.
De integratie met Home Assistant is het een erg compleet en laat de meeste scenarios toe die je zou willen programmeren. Ik ken eerlijkgezegd geen andere zonnepanelen-integratie die zoveel instellingen toelaat.
Het 'device commissioning' deel app werkt ook zonder account van Huawei dacht ik. Wil je totaal geen app moeten gebruiken om zaken in te stellen dan kijk je beter naar iets als SMA met een lokale webinterface...
@Splitter je bent veel beter af met zo'n RS485-to-WiFi of RS485-to-Ethernet dongle te verbinden met de COM poort van de omvormer dan 5x meer te betalen voor een officiële dongle van Huawei. Die laatste is specifiek gemaakt om te werken met de Huawei cloud, terwijl zo'n RS485 dongle je volledig lokale integratie met de HA integratie oplevert. De twee dongles samen gebruiken kan trouwens niet.
- Splitter
- Elite Poster
hetgene ik laat plaatsen is de ethernet adapter, zodanig dat de omvormer volledig over ethernet aangesloten is ipv wifi.CyberThijs schreef: 18 feb 2023, 20:35 @Splitter je bent veel beter af met zo'n RS485-to-WiFi of RS485-to-Ethernet dongle te verbinden met de COM poort van de omvormer dan 5x meer te betalen voor een officiële dongle van Huawei. Die laatste is specifiek gemaakt om te werken met de Huawei cloud
voor de communicatie heb ik niets nodig, de omvormer ondersteunt het standaard modbus protocol op de standaard poort via het netwerk.
(ik ben persoonlijk enkel geinteresseerd in uitlezen, aanpassen hoeft voor mij niet - maar ik wil wel van de wifi ssid van de omvormer af)