We werken in ons bedrijf volledig virtueel. We hebben momenteel een vaste lijn die we doorschakelen naar een van de gsm's. We kunnen dit zelf configureren bij Orange. Bestaan er bij andere providers ook zo'n oplossingen? Dus een vaste lijn die we zelf kunnen doorschakelen? Het is niet absoluut nodig om te kunnen doorschakelen.
Alvast bedankt!
Vaste lijn kleine onderneming
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1462 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Welk probleem wil je hier oplossen? je hebt een oplossing die werkt voor 11 euro per maand. Goedkoper ga je niet echt vinden en zelfs als jeh et zou vinden, is die paar euro per maand mogelijke miserie waard?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 545 keer
- Recent bedankt: 1 keer
We spreken over 11 EUR/maand .. welke kortingen wil je bekomen ? Stel je krijgt 50% korting ... of je vind een provider die hetzelfde levert voor 4 EUR/maand. Het verschil (op jaarbasis) is dan maximaal 84 EUR, dat zijn wat ... 2 (interne) IT werkuren of maximaal 1 extern IT werkuur (als je geluk hebt).
Als het in het kader is van een algehele switch, waarbij je over een groter bedrag besparingen kan doen, dan akkoord, zeker doen, van provider switchen loont. Maar voor enkel deze ene vaste lijn ?? Doorschakelen doen ze allemaal hoor ..
In jouw geval, ff IT technisch gezien, volgende dingen die mogelijk zijn:
Andere provider --> portering van het huidige nummer (indien alleenstaand, of gehele reeks indien onderdeel van een reeks).
-- Voordeel: Lagere maandelijkse kosten
-- Nadeel: Portering loopt niet altijd van een leien dakje, verwacht 1 a 2 dagen (mogelijk) issues met bereikbaarheid van het nummer, zeker bij doorschakelingen
Ander nummer --> Nieuw nummer aanvragen bij een VOIP provider (of bvb zelfs MS Teams)
-- Voordeel: Lagere maandelijkse kosten en automatisatie/integratie mogelijkheden (e.g. als je bvb reeds M365 gebruikt)
-- Nadeel: Nieuw nummer te communiceren naar alle klanten (kan je tijdelijk opvangen door bestaand nummer 1 maand te houden en door te schakelen naar nieuw nummer)
Maar ik herhaal, als het enkel voor deze ene vaste lijn is, zou ik het niet doen, de moeite/tijd/kost die je erin gaat steken zal niet opwegen tegen het potentiële voordeel. Is het voor een switch van je volledige communicatie omgeving (e.g. lijnen, internet, gsm's, ...) dan is het iets anders. Maar dan is deze 1 lijn ook niet meer relevant denk ik
Als het in het kader is van een algehele switch, waarbij je over een groter bedrag besparingen kan doen, dan akkoord, zeker doen, van provider switchen loont. Maar voor enkel deze ene vaste lijn ?? Doorschakelen doen ze allemaal hoor ..
In jouw geval, ff IT technisch gezien, volgende dingen die mogelijk zijn:
Andere provider --> portering van het huidige nummer (indien alleenstaand, of gehele reeks indien onderdeel van een reeks).
-- Voordeel: Lagere maandelijkse kosten
-- Nadeel: Portering loopt niet altijd van een leien dakje, verwacht 1 a 2 dagen (mogelijk) issues met bereikbaarheid van het nummer, zeker bij doorschakelingen
Ander nummer --> Nieuw nummer aanvragen bij een VOIP provider (of bvb zelfs MS Teams)
-- Voordeel: Lagere maandelijkse kosten en automatisatie/integratie mogelijkheden (e.g. als je bvb reeds M365 gebruikt)
-- Nadeel: Nieuw nummer te communiceren naar alle klanten (kan je tijdelijk opvangen door bestaand nummer 1 maand te houden en door te schakelen naar nieuw nummer)
Maar ik herhaal, als het enkel voor deze ene vaste lijn is, zou ik het niet doen, de moeite/tijd/kost die je erin gaat steken zal niet opwegen tegen het potentiële voordeel. Is het voor een switch van je volledige communicatie omgeving (e.g. lijnen, internet, gsm's, ...) dan is het iets anders. Maar dan is deze 1 lijn ook niet meer relevant denk ik

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 25 keer
De TS heeft het dus over de dienst Mobiline van Orange ...
Wat is Mobiline?
Bij een vloot van 10 GSM's gaat het dus over 110€ per maand.
Daar kan je al eens naar een alternatief uitkijken?
Geen idee of je veel alternatieven hebt die deze service aanbieden
Voordeel is de prijs: WeePee 1.80€ per maand (niet per GSM), versus Mobiline 11€ per maand per GSM.
Toegevoegd na 6 minuten 9 seconden:
PS - Ik ben van de oude stempel, en gezien reeds 10 jaar met pensioen ben ik niet op de hoogte van wat recent allemaal mogelijk is, bijvoorbeeld met MS Teams etc ...
Er zijn dus intussen waarschijnlijk nog veel meer mogelijkheden die ik niet meer ken
Wat is Mobiline?
- dit is een business optie, waarbij je één (nomadisch) vast nummer krijgt.
- eigenlijk is het een geografisch nummer (in de zone waar het bedrijf gevestigd is of gefactureerd wordt), maar dat "nomadisch" gebruikt wordt.
- dit nummer wordt gebruikt door alle GSM's van uw vloot (die deel uitmaken van jouw Shape).
- binnenkomende telefoons bellen op alle GSM's gelijktijdig (kan ingesteld worden).
- bij uitgaande telefoongesprekken, kan de medewerker kiezen om zijn GSM nummer te tonen, ofwel de vaste lijn. Een groot voordeel dat de medewerker dus zijn "privé" nummer niet aan de klant toont.
- met verkorte nummers bellen de medewerkers onderling (je hebt dus een soort cloud PBX).
- uitgaande gesprekken met de vaste lijn worden gefactureerd als vaste lijn gesprekken.
- kan ook in het buitenland gebruikt worden (roaming), dan bel je - vanuit het buitenland - met je Belgische vaste lijn.
- noodnummers kunnen niet gebeld worden met het vaste lijn nummer, maar gaan altijd uit met het betreffende GSM nummer.
- Eerst de kosten voor individuele GSM abonnementen, afhankeleijk van welke Shape (Light 6.49€, Basis 12.99€, etc ... tot Intense 43.99€ en Traveller 57.99€).
- Daar bovenop de kost voor de Mobiline vaste lijn, die bedraagt 11€ per maand en per GSM
Bij een vloot van 10 GSM's gaat het dus over 110€ per maand.
Daar kan je al eens naar een alternatief uitkijken?
Geen idee of je veel alternatieven hebt die deze service aanbieden
- een voor de hand liggend alternatief zou zijn dat je een eigen PBX runt met een VoIP provider, en zelf de doorschakeling doet naar de deelnemende GSM's
Maar dat heeft wel nadelen ...- binnenkomende gesprekken op je GSM tonen niet het nummer van de beller (wel het nummer van jouw PBX).
- het aantal nummers waar je kan doorschakelen is beperkt (# aantal uitgaande lijnen).
- uitbellen met de GSM kan niet met het vaste lijn nummer
- Een mogelijk alternatief is WeePee
- kost voor een "forward account" met één telefoonnummer is 1.80€ per maand.
- via de WeePee klantentool kan je (één of meerdere) GSM nummers instellen waar oproepen moeten doorgeschakeld worden.
- de ontvangende GSM's zien wel het nummer van de originele beller.
- nadeel1: je kan niet uitbellen via de GSM met het WeePee vaste nummer.
- nadeel2: alle doorgeschakelde oproepen worden gerekend aan de WeePee tarieven voor gesprek naar GSM.
Voordeel is de prijs: WeePee 1.80€ per maand (niet per GSM), versus Mobiline 11€ per maand per GSM.
Toegevoegd na 6 minuten 9 seconden:
PS - Ik ben van de oude stempel, en gezien reeds 10 jaar met pensioen ben ik niet op de hoogte van wat recent allemaal mogelijk is, bijvoorbeeld met MS Teams etc ...
Er zijn dus intussen waarschijnlijk nog veel meer mogelijkheden die ik niet meer ken

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 545 keer
- Recent bedankt: 1 keer
OK, dat schept inderdaad meer licht op de reden van de vraag. De functionaliteit zelf kan bijna elke VOIP aanbieder wel bezorgen. Wil je het, kort door de bocht, goedkoop maar toch een beetje professioneel hebben dan kan je ofwel met Weepee doen wat Philippe voorstelt, ofwel via bijvoorbeeld 'voiptiger.com' (BE bedrijf) een cloudPBX account aanmaken.
Wat je inderdaad niet/nooit gaat kunnen, is dat je op basis van een voorvoegsel (e.g. 0 of 1 of ...) kan bepalen welk nummer er getoond wordt aan de oproep ontvanger. Dit zal altijd het GSM nummer zijn, OF je moet met een VOIP client bellen ...
Dat is trouwens ook de reden waarom zulke diensten bij de GSM providers zoveel kosten, omdat je een GSM aanbieder moet zijn om het te kunnen bewerkstelligen. Langs de andere kant, standaardiseer op Teams of anders .. en zorg ervoor dat alle oproepen via Teams of VOIP gaan, GSM bellen is zo 2020
Wat je inderdaad niet/nooit gaat kunnen, is dat je op basis van een voorvoegsel (e.g. 0 of 1 of ...) kan bepalen welk nummer er getoond wordt aan de oproep ontvanger. Dit zal altijd het GSM nummer zijn, OF je moet met een VOIP client bellen ...
Dat is trouwens ook de reden waarom zulke diensten bij de GSM providers zoveel kosten, omdat je een GSM aanbieder moet zijn om het te kunnen bewerkstelligen. Langs de andere kant, standaardiseer op Teams of anders .. en zorg ervoor dat alle oproepen via Teams of VOIP gaan, GSM bellen is zo 2020

- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
Misschien een te simpele oplossing voor het nr weergave en uitbel probleem:
Een voip client op de smartphones ? (ik veronderstel dat de meeste personeelsleden een smartphone hebben met wat 4/5G data ?)
Dan kan je zien welk nr er belt en kan je via voip uitbellen als je met het vaste nr wil uitbellen ipv privé.
Een voip client op de smartphones ? (ik veronderstel dat de meeste personeelsleden een smartphone hebben met wat 4/5G data ?)
Dan kan je zien welk nr er belt en kan je via voip uitbellen als je met het vaste nr wil uitbellen ipv privé.
Greetz cyberbug