Vandaag wou ik een extra switch en wireless AP installeren in mijn garage. Het netwerk bestaat uit een UDMPRO SE die naar de garage toe verbonden is via een Engenius wireless bridge. Om het mij gemakkelijk te maken heb ik zowel de nieuwe switch als AP reeds met de UDMPRO SE verbonden om zo de updates te doen en de adoptie in het netwerk wat zonder probleem verliep. Naderhand ging ik naar de garage waar ik deze switch en AP aansloot op de Engenius bridge....
Wat er dan gebeurt is zeer raar....ik zie via de configuratie webinterface dat zowel de switch als ap correct gedetecteerd worden maar krijg een melding dat de adoptie niet kon doorgaan omdat de swtich en ap wellicht reeds zouden gelinkt zijn aan een andere console...Er is nergens een tweede netwerk/console in het systeem en de switch en ap waren reeds geadopteerd in dit netwerk dus waarom deze melding en weigering???
Vervolgens heb ik remove gedaan in de console en zowel de switch als ap teruggezet naar fabrieksinstellingen met de bedoeling van ze dan direct op hun eindbestemming te laten detecteren en adopteren....wederom een melding dat dit niet gaat...
Nu ben iks dus ee beetje aan het einde van mijn latijn...de Engenius link die al wat jaren in gebruik is staat volledig transparant en in het verlden heb ik al allerlei toestellen aangesloten in de garage(pc, ipcams enz.) zonder ooit enige problemen te ondervinden de wireless bridge werkt zoals ht hoort volledig transparant ...dus waarom die problemen met de Unifi spullen???
Iemand die hier iets meer kan over zeggen....ik heb alles al uitgetest wat binnen mijn kennis ligt....alle toestellen dus de UDMPRO SE; AP en Switch hebben allemaal de meest recente firmware(de officiële dus geen early acces of release candidate...) en ook de Engenius link is up to date.
Ook de instellingen zijn correct (de "inform" link is ok en werkt want de console ziet heel correct met alle details wat er wordt aangesloten achter de wireless bridge....) . Indien iemand kan helpen hoor ik het graag.
Ubiquiti....adoptie via wireless bridge gaat niet!!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 686 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
alle poorten staan open binnen het interne nerwerk en er is wel degelijk communicatie daar de aangesloten devices gedetecteerd worden met de juiste informatie erbij(mac adress, type device enz.) dus de “inform” link settings werken okJoe de Mannen schreef: 28 jan 2023, 16:54 Alle poorten open ?
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/2 ... -Reference
J.
Toegevoegd na 12 uren 36 minuten 45 seconden:
Echt niemand die kan helpen of nuttige tips heeft

- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 121 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Staan zelfs filmpjes op YouTube over.DarkV schreef: 29 jan 2023, 20:35Euh... verklaar je nader ?Data technicus schreef: 29 jan 2023, 15:26 Probeer eens via Putty de gegevens van de ene naar de andere over te zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 174 keer
Daarmee "zet je niets over"... da's een manuele adopt via SSH zoals ik al eerder schreef.
Op zich zou dat trouwens geen verschil mogen maken aangezien de GUI hetzelfde doet al heb je misschien wat meer logging.
Op zich zou dat trouwens geen verschil mogen maken aangezien de GUI hetzelfde doet al heb je misschien wat meer logging.
-
- Pro Member
De switch in de garage is ook van ubiquiti een usw 8lite 8 poort met poe…in feite is deze al gekend in het netwerk daar ik deze voor ik hem in de garage plaatste reeds liet adopteren bedraad rechtsstreeks op de udm….zelfde verhaal voor het ap…
Dus in feite zijn de twee devices na adoptie rechtstreeks op 1 van de poorten op de udm gewoon fysisch verplaatst naar “voorbij” de wireless bridge (engenius) in hetzelfde netwerk dus theoretisch gezien zou dit dus niets mogen uitmaken…..maar toch treden dan problemen op….wanneer ik de devices terug aansluit rechtstreeks op de udm gaat alles direct goed….
Maw. Om de een of andere reden speelt het feit dat ik ze achter de wireless bridge plaats een rol alhoewel deze bridge volledig transparant blijkt voor alle andere toestellen die ik er reeds het achter gehangen…..dus waar zit de adder????
Dus in feite zijn de twee devices na adoptie rechtstreeks op 1 van de poorten op de udm gewoon fysisch verplaatst naar “voorbij” de wireless bridge (engenius) in hetzelfde netwerk dus theoretisch gezien zou dit dus niets mogen uitmaken…..maar toch treden dan problemen op….wanneer ik de devices terug aansluit rechtstreeks op de udm gaat alles direct goed….
Maw. Om de een of andere reden speelt het feit dat ik ze achter de wireless bridge plaats een rol alhoewel deze bridge volledig transparant blijkt voor alle andere toestellen die ik er reeds het achter gehangen…..dus waar zit de adder????
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 686 keer
Er zal toch iets niet helemaal transparant zijn...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Via SSH "zet je niets over" en doe je ook geen "adopt" (voor zover ik begrepen heb), je maakt de AP enkel "ontvankelijk" voor een adoptie.
https://lazyadmin.nl/home-network/reset ... -defaults/
Ik heb net zelf wat "gedoe" gehad met AP's etc, bovenstaande handleiding werkte voor mij.
(set-default + set-inform)
Ik heb net zelf wat "gedoe" gehad met AP's etc, bovenstaande handleiding werkte voor mij.
-
- Pro Member
Bedankt voor deze reactie maar hier niet nodig...dit is enkel wanneer je "inform" settings niet correct staan en je console het device niet ziet....dit is hier niet het geval de console ziet wel degelijk de devices en geeft ze ook correct aan dus de "inform" link werkt zoals het hoort.(juiste naam, MAC adres IP adres enz)heist_175 schreef: 30 jan 2023, 09:18 Via SSH "zet je niets over" en doe je ook geen "adopt" (voor zover ik begrepen heb), je maakt de AP enkel "ontvankelijk" voor een adoptie.
Ik stel 2 verschillende situaties vast naargelang de werkwijze:
1) ik laat de devices eerst rechtstreeks op de UDM adopteren en verplaats ze daarna fysisch achter de wireless bridge dan krijg ik als fout melding dat ze niet kunnen geadopteerd worden omdat ze mogelijks al aan een andere console gelinkt zijn....ze worden wel correct gedetecteerd (juiste naam, MAC adres IP adres enz)
2) ik volg de na 1 voorgestelde oplossing om de devices te resetten naar default(fabrieksinstelling) via de reset knop en ze in de console te verwijderen om ze dan opnieuw te laten adopteren....als ik dit doe en laat ze dus direct adopteren aangesloten achter de wireless bridge dan krijg ik eerst adopting pending en daarna adopting fail echter zonder de bijkomende melding als zouden ze al gelinkt zijn aan andere console(wat ook niet kan wegens de eerder uitgevoerde reset) wederom worden ze wel correct gedetecteerd(juiste naam, MAC adres IP adres enz)
Wat ik hieruit afleid is dat de console in beide gevallen een correcte detectie doet van welke devices het zijn en dat in geval 1 er ook door de console gedetecteerd wordt dat de devices al gelinkt zijn aan een console....weliswaar volgens de detectie een andere console wat dus niet correct is...
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 121 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Controleer eens wat de ip adressen zijn die u toestellen krijgen. Dus ip adres aan de main kant van de bridge en de secundaire kant van de de bridge. Zijn deze allemaal in dezelfde lan of veranderd deze. Niet dat in de main 192.168.0.1 is en de secundaire kant 192.168.1.1 is en dat daar geen communicatie tussen is.
-
- Pro Member
Zolang een device niet geadopteerd is heeft het een default adres van 192.168.1.20 en dat heb ík inderdaad als ik een device reset. Dit speelt GEEN rol bij de adoptie door een netwerkconsole die in een andere range zit. Vraag mij niet hoe dit juist werkt maar dit is gewoon zo en ik heb al tientallen devices geïnstalleerd op netwerken in allerlei ip range dus dat werkt altijd.Data technicus schreef: 30 jan 2023, 17:32 Controleer eens wat de ip adressen zijn die u toestellen krijgen. Dus ip adres aan de main kant van de bridge en de secundaire kant van de de bridge. Zijn deze allemaal in dezelfde lan of veranderd deze. Niet dat in de main 192.168.0.1 is en de secundaire kant 192.168.1.1 is en dat daar geen communicatie tussen is.
Eens geadopteerd kies je voor dhcp of vast instellen ik wou hier gewoon dhcp gebruiken wat default zo is na adoptie.
Alle toestellen/ devices die ik al achter de wireless bridge heb geïnstalleerd krijgen zoals het hoort een ip adres vanuit de enige aanwezige router via dhcp zowel voor als achter de bridge is er dus zeker maar 1 bron van ip adressen(dhcp server) en dat is de UDM/router.
Dus daar moet je het probleem niet gaan zoeken…
Ik heb ondertussen al heel veel opgezocht en gelezen en ik stel alleen maar vast dat alles blijkbaar correct ingesteld staat en het dus theoretisch gezien zou moeten werken….maar toch doet het dit niet….ik heb dus tot op vandaag nog niets gevonden dat anders zou zijn dan in een normaal werkende situatie….buiten het eindresultaat dat het niet werkt.
Wanneer ik er de tijd voor heb ga ik de engenius bridge ap’s eens zien te vervangen door een “wireless wire” set van mikrotik en zien of het dan lukt….(is een vooraf op mekaar afgestemde wieless bridge op 60ghz met gigabit snelheid) deze zou in de toekomst toch de trage engenius moeten vervangen maar was nu niet echt gepland voor in de winter te installeren (buiten hoog op ladder enz.).
-
- Pro Member
ik zal eens een poging doen....maar commandolijn toestanden zijn nu niet bepaald mijn sterkste punt...in mijn schooltijd(meer dan 40 jaar geleden dus) nooit iets van informatica gekregen alles wat ik weet of ken is zelfstudie en ervaring in de loop der (vele) jaren en ik kan heel goed mijne plan trekken(ben ook radio amateur...) maar heb mij nooit echt verdiept in commandolijn toestanden buiten de oude dos commando's ....ik zal het wel uitpluizen en dan post ik hier mijn bevindingen wel. Momenteel echter zeer weinig tijd.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Daar heb je UB, GoT/Tweakers en tinternet voor: om u te (laten) helpen.
- download Putty https://www.putty.org/
- zoek het IP-adres van de AP op (zie je in de console, of in de DHCP van uw router/modem)
- connect naar het IP-adres op poort 22 en "connection type" SSH
- accepteer het certificaat
- user-name: ubnt
- password: ubnt (als de AP gereset is)
Denk nu niet dat ik slim ben of een Master in IT heb.
Vriendelijke lui hier en op Tweakers hebben deze n00b eerder al geholpen.
Het goeie nieuws: hoe meer je doet/durft, hoe vlotter het gaat. Tot "de buitenwereld" denkt/zegt dat je er veel van kan/kent
.
- zoek het IP-adres van de AP op (zie je in de console, of in de DHCP van uw router/modem)
Het goeie nieuws: hoe meer je doet/durft, hoe vlotter het gaat. Tot "de buitenwereld" denkt/zegt dat je er veel van kan/kent

-
- Pro Member
Bedankt voor de info maar tot op dit niveau en al iets verder heb ik wel al geweest dus het zal wel lukken nu gewoon nog eens de tijd vinden want de installatie staat niet direct bij mij thuis maar in een andere woning van mij waar mijn moeder verblijft....ik zou kunnen proberen via de vpn die ik reeds heb ingesteld maar ga toch liever ter plaatse ook indien het nodig zou zijn om terug een device te resetten want dit moet toch via een knopje op de toestellen zelf.heist_175 schreef: 02 feb 2023, 12:51 Daar heb je UB, GoT/Tweakers en tinternet voor: om u te (laten) helpen.
Het goeie nieuws: hoe meer je doet/durft, hoe vlotter het gaat. Tot "de buitenwereld" denkt/zegt dat je er veel van kan/kent.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 174 keer
De logging van het AP kan je trouwens vinden in /var/log/messages
Geef trouwens ook eens het commando "info" in en post eens het resultaat. Via "help" kan je ook de mogelijk commando's zien.
Moest het paswoord reeds zijn aangepast dan kan je dit vinden in je controller onder System / Device Authentication.
Geef trouwens ook eens het commando "info" in en post eens het resultaat. Via "help" kan je ook de mogelijk commando's zien.
Moest het paswoord reeds zijn aangepast dan kan je dit vinden in je controller onder System / Device Authentication.
-
- Pro Member
Vandaag eens vlug de test gedaan met de mikrotik wireless bridge en rara….geen enkel probleem alles werkt zoals het hoort. Maw. het probleem is dus wel degelijk te zoeken bij de Engenius toestellen. Daar ik deze toch van plan ben te vervangen en ik nu geen tijd op overschot heb om de juiste oorzaak te zoeken zal ik dit wel eens op een later tijdstip doen. Bedankt aan iedereen voor de info en hulp maar momenteel mag dit topic op slot. Ik kom hier wellicht later nog op terug als ik meer tijd heb om dit uit te pluizen.