We zijn aan het kijken naar de mogelijkheden of voordelen van het plaatsen van zonnepanelen op ons bestaand appartemensgebouw.
Is 21 jaar oud.
Kunnen max 56 panelen geplaatst worden. Zijn 19 appartementen.
Keuze:
- Voor gebruik gemeenschappelijke delen
- Combi voor gebruik elekstriciteit gemeenschappelijke delen en prive
Wat doen met de opgewekte elektriciteit ?
- Overschot verkopen
- Gebruiken als we combi doen
- Gebruiken om auto te laden, maar dan zal accu ook moeten geplaatst worden
Vraag is ook doet iedereen mee ?
Hoe kan dit interessant zijn voor eigenaars die enkel verhuren ? Want die zullen niet mee gaan.
Invloed op je EPC en voordeel als je je appartement wil verkopen.
ZIjn er ook nadelen ? Overlast ? Denk dan aan eventuele werking van de panelen op het dak, kraken, ...
Het grote issue is ook de panelen verbinden met jouw prive netwerk dit in een bestaand gebouw.
Ervaring/tips voor zonnepanelen op gemeenschappelijk dak bestaand appartement ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
- Bedankt: 120 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Laatst gewijzigd door Abusimbal 03 feb 2023, 16:57, in totaal 4 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik volg mee. Ook geïnteresseerd voor onze blok. Volgens mij moet de algemene vergadering het beslissen maar zou wel een drie kwart meerderheid kunnen zijn. Na die beslissing moet iedereen meedoen dat is het idee van mede-eigendom
-
- Elite Poster
Klopt, we zijn nu aan het kijken wat welk voordeel en nadeel heeft, maar is heel veel zoekwerk.
Want anders kan je op de alg. vergadering niet veel zeggen. Je moet iets concreet hebben.
Zoals ik al zei, voor een eigenaar die enkel verhuurd gaat het anders zijn dan voor een eigenaar die er woont.
We hebben nu als start een offerte, dus we weten ongeveer de kost en hoeveel panelen.
Nu de mogelijke scenario's uitwerken. Kijken wat het meeste opbrengt of extra waarde kan leveren.
Heb het idee dat voor een bestaand appartement er nu pas vanalles gaat gebeuren of mensen aan het kijken zijn.
Voor nieuwbouw of woning is dat wel makkelijker.
Want anders kan je op de alg. vergadering niet veel zeggen. Je moet iets concreet hebben.
Zoals ik al zei, voor een eigenaar die enkel verhuurd gaat het anders zijn dan voor een eigenaar die er woont.
We hebben nu als start een offerte, dus we weten ongeveer de kost en hoeveel panelen.
Nu de mogelijke scenario's uitwerken. Kijken wat het meeste opbrengt of extra waarde kan leveren.
Heb het idee dat voor een bestaand appartement er nu pas vanalles gaat gebeuren of mensen aan het kijken zijn.
Voor nieuwbouw of woning is dat wel makkelijker.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Ik denk dat van het moment dat je er meer dan één teller/meter (bv. niet alleen de gemeenschappelijke) er wil van laten genieten, je digitale meters zal moeten hebben en dan in een energiegemeenschap het delen te doen (geen idee of je daarin dan 'eerlijk'/gelijk kan delen). Dit staat ook letterlijk op de site daar: "U kan de kosten van de installatie verdelen over de deelnemers van de gemeenschap.". Mogelijk moet dus niet iedereen mee doen, maar waarschijnlijk wel toestemming geven om het dak te gebruiken.
Hoe ga je dan ook om met mensen die er achteraf willen bijkomen, lijkt me ook niet eenvoudig.
Hoe ga je dan ook om met mensen die er achteraf willen bijkomen, lijkt me ook niet eenvoudig.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Wij hebben een co-generatie gezet. Toch een beetje gelijkaardige vragen. Wij gebruiken de cogen momenteel enkel voor de elektriciteit van de gemene delen.Zover ik al gehoord heb, is het gebruik voor privé-gebruik of terug verkopen iets ingewikkelder omdat je dan als producent wordt aanzien en je aan normen als producent moet voldoen. Het eenvoudigst is dan om het geheel uit te besteden aan een derde (dat hebben wij sowieso gedaan voor onze nieuwe verwarmingsketel (80 appartement) en voor de cogeneratie. Die 3e regelt alles administrratief, ook bijvoorbeeld subsidies en groenestroomcertificaten en pre-financiert en geeft je een retributie. Bij ons komt het erop neer dat de installatie quasi volledig betaalt is door de 3e en de subsidies en besparingen op de factuur gemene delen de investering quasi helemaal compenseert.
De energiegemeenschap, dat is nieuw voor mij, dus misschien een andere piste
De energiegemeenschap, dat is nieuw voor mij, dus misschien een andere piste
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 39 keer
Onze Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) heeft onze syndicus ook opdracht gegven dit uit te zoeken tegen volgende algemene vergadering. De eerste feedback was dat dit (inderdaad) via een energiegemeenschap zou moeten gaan werken. De juiste voorwaarden en gevolgen voor iedereen (eigenaren die wel en (nog) niet meedoen) ging hij nog opzoeken. Dit zijn wetgevingen die momenteel snel veranderen blijkbaar. Iedereen heeft een digiale meter hier.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
https://www.fluvius.be/nl/thema/groene- ... n-1-gebouw
De link voor het protocol V3 voor energiedelen binnen één gebouw kan je vinden in bovenstaande link. Gezien het 32 blz. lang is iets te lang om hier weer te geven en te bespreken.
Het gemeenschappelijk plaatsen van zonnepanelen op een appartementsgebouw is sinds 1 januari 2022 eenvoudiger geworden in Vlaanderen. Dit komt omdat het energiedelen vanaf dan mogelijk is geworden. Alle deelnemers (merk op: niet altijd alle mede-eigenaars) delen dan de opgewekte energie in één gebouw.
https://www.syndicusservice.be/zonnepan ... n%20gebouw.
De link voor het protocol V3 voor energiedelen binnen één gebouw kan je vinden in bovenstaande link. Gezien het 32 blz. lang is iets te lang om hier weer te geven en te bespreken.
Het gemeenschappelijk plaatsen van zonnepanelen op een appartementsgebouw is sinds 1 januari 2022 eenvoudiger geworden in Vlaanderen. Dit komt omdat het energiedelen vanaf dan mogelijk is geworden. Alle deelnemers (merk op: niet altijd alle mede-eigenaars) delen dan de opgewekte energie in één gebouw.
https://www.syndicusservice.be/zonnepan ... n%20gebouw.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier ook een vraag voor gehad om dit te laten onderzoeken voor een volgende Algemene Vergadering. Bij dit gebouw is het volgens mij interessanter om de panelen op de garageboxen te leggen. Ieder zijn installatie op zijn eigen garagebox. Er moet hier zowiezo nog een laadoplossing voor EV's komen.
Waarom zou de verhuurder niet mee instappen? Uit de ervaringen die ik heb zijn dat meestal degene die het vlotst mee instappen en dergelijke grotere projecten.
Waarom zou de verhuurder niet mee instappen? Uit de ervaringen die ik heb zijn dat meestal degene die het vlotst mee instappen en dergelijke grotere projecten.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Het is lang geleden dat ik hier nog gepost heb, maar sommigen hier kennen mij misschien nog.
Zonnepanelen op een appartementsgebouw zijn op zich niet moeilijk te laten installeren, maar heel de organisatie rond wie net investeert, wie er mee voordeel uithaalt, enz is een heel gedoe.
Immers zitten er vaak huurders en eigenaars in 1 appartementsblok en maakt een investering via de VME het nogal moeilijk om dit "eerlijk" te laten verlopen. Enkel eigenaars kunnen namelijk mee investeren, terwijl de opbrengst bij verschillende personen terechtkomt. Zo zal de gemeenschappelijke delen (lift, verlichting,...) een deel gevoed worden door de zonnestroom, wat de elektriciteitsfactuur van de VME verlicht. Die verlaagde kosten worden hebben dan weer effect op alle bewoners, ook huurders en ook eigenaars die niet mee geïnvesteerd hebben. Op zich zou dit "verrekend" kunnen worden maar dit maakt de job van de syndicus wel een stuk complexer. (en op termijn misschien zelfs duurder?)
Met het energiedelen dat Fluvius aanbiedt is het mogelijk om de overschot die door de teller geïnjecteerd wordt te verdelen (kwartier per kwartier) met het verbruik van de inwoners. Dit klinkt in theorie interessant, maar betekent ook dat er voor de syndicus een hele berg administratief werk bijkomt. Fluvius kan bv retroactief rechtzettingen doen tot 36 maanden in het verleden. (p22: https://partner.fluvius.be/sites/fluviu ... versie.pdf) Bovendien speelt hier nog steeds het element dat huurders eigenlijk niet mee kunnen doen want zij kunnen niet mee investeren in de PV installatie van de VME.
Al bij al dus een moeilijke opdracht, en dat blijkt wel uit dat het topic hier gestart is.
Nu zit ik sinds september in een werkgroep van een coöperatieve vennootschap (bv. https://aspiravi-samen.be/ ) , specifiek met het doel om hernieuwbare energie (PV) op appartementsgebouwen vlot en eerlijk te kunnen laten verlopen.
Het doel van zo'n coöperatieve vennootschap is om met een groep burgers mee te investeren in hernieuwbare energie, en daarmee ook te delen in de winst via dividenden. Het is kleinschalig bedoeld in de zin dat er een maximum bestaat in wat een persoon mee kan investeren (bv. 2500 euro limiet).
Nu hebben wij met onze werkgroep een concept bedacht, om zo eerlijk mogelijk voor huurders, eigenaar-inwoners en eigenaar-verhuurders PV installaties mogelijk te maken. En met relatief weinig werk voor de syndicus.
Heel kort samengevat:
- Eigenaars of huurders kunnen inschrijven in de coöperatieve vennootschap voor dat appartementsgebouw (of aantal gebouwen). Hiermee wordt kapitaal opgehaald
=> iedereen kan meedoen en delen in de winst van de PV installatie
- Akkoord onder VME om het dak te verhuren aan de coöperatieve vennootschap voor een bepaald bedrag per jaar
- Afspraak tussen VME en coöperatieve vennootschap om direct verbruikte stroom te verkopen tegen schappelijke prijs. (bv. 8cent/kWh)
=> VME heeft dit stuk elektriciteitsverbruik goedkoper dan via leverancier en bespaart netvergoedingen, enz.
- Coöperatieve vennootschap regelt de installatie, onderhoud en verzekering van de installatie. De coöperatieve vennootschap blijft eigendom van de installatie. (installatie is met ballast op het dak bevestigd).
- De installatie is geoptimaliseerd naar het meeste rendement in kWh/euro, onafhankelijk van hoeveel inwoners er mee doen.
Volledig losstaand hiervan:
- deelnemers kunnen inschrijven in een coöperatieve energieleveranciers (voorbeelden: Ecopower, Aspiravi,...) om van groene energie gebruikt te kunnen maken.
- op termijn kan er integratie zijn van laadpalen op het zelfde systeem met als voordeel dat er goedkoop "met zon" geladen kan worden. Is nog in onderzoek.
Samengevat wordt er naar de VME 1 jaarlijkse verrekening gemaakt, wat het systeem simpel houdt. Elke inwoner kan kiezen om deel te nemen of niet. Diegene die niet deelnemen moeten ook niet mee investeren in de zonnepanelen. Zij die niet meedoen hebben enkel het kleine voordeel dat het stukje van hun dak mee verhuurt wordt.
Diegene die later deelneemt kan dat perfect. (afhankelijk inleg coöperanten vs. geleend kapitaal)
Wij zijn momenteel al met piloot projecten bezig. Mocht er interesse zijn mag je altijd via DM mijn nummer of mail vragen.
Zonnepanelen op een appartementsgebouw zijn op zich niet moeilijk te laten installeren, maar heel de organisatie rond wie net investeert, wie er mee voordeel uithaalt, enz is een heel gedoe.
Immers zitten er vaak huurders en eigenaars in 1 appartementsblok en maakt een investering via de VME het nogal moeilijk om dit "eerlijk" te laten verlopen. Enkel eigenaars kunnen namelijk mee investeren, terwijl de opbrengst bij verschillende personen terechtkomt. Zo zal de gemeenschappelijke delen (lift, verlichting,...) een deel gevoed worden door de zonnestroom, wat de elektriciteitsfactuur van de VME verlicht. Die verlaagde kosten worden hebben dan weer effect op alle bewoners, ook huurders en ook eigenaars die niet mee geïnvesteerd hebben. Op zich zou dit "verrekend" kunnen worden maar dit maakt de job van de syndicus wel een stuk complexer. (en op termijn misschien zelfs duurder?)
Met het energiedelen dat Fluvius aanbiedt is het mogelijk om de overschot die door de teller geïnjecteerd wordt te verdelen (kwartier per kwartier) met het verbruik van de inwoners. Dit klinkt in theorie interessant, maar betekent ook dat er voor de syndicus een hele berg administratief werk bijkomt. Fluvius kan bv retroactief rechtzettingen doen tot 36 maanden in het verleden. (p22: https://partner.fluvius.be/sites/fluviu ... versie.pdf) Bovendien speelt hier nog steeds het element dat huurders eigenlijk niet mee kunnen doen want zij kunnen niet mee investeren in de PV installatie van de VME.
Al bij al dus een moeilijke opdracht, en dat blijkt wel uit dat het topic hier gestart is.
Nu zit ik sinds september in een werkgroep van een coöperatieve vennootschap (bv. https://aspiravi-samen.be/ ) , specifiek met het doel om hernieuwbare energie (PV) op appartementsgebouwen vlot en eerlijk te kunnen laten verlopen.
Het doel van zo'n coöperatieve vennootschap is om met een groep burgers mee te investeren in hernieuwbare energie, en daarmee ook te delen in de winst via dividenden. Het is kleinschalig bedoeld in de zin dat er een maximum bestaat in wat een persoon mee kan investeren (bv. 2500 euro limiet).
Nu hebben wij met onze werkgroep een concept bedacht, om zo eerlijk mogelijk voor huurders, eigenaar-inwoners en eigenaar-verhuurders PV installaties mogelijk te maken. En met relatief weinig werk voor de syndicus.
Heel kort samengevat:
- Eigenaars of huurders kunnen inschrijven in de coöperatieve vennootschap voor dat appartementsgebouw (of aantal gebouwen). Hiermee wordt kapitaal opgehaald
=> iedereen kan meedoen en delen in de winst van de PV installatie
- Akkoord onder VME om het dak te verhuren aan de coöperatieve vennootschap voor een bepaald bedrag per jaar
- Afspraak tussen VME en coöperatieve vennootschap om direct verbruikte stroom te verkopen tegen schappelijke prijs. (bv. 8cent/kWh)
=> VME heeft dit stuk elektriciteitsverbruik goedkoper dan via leverancier en bespaart netvergoedingen, enz.
- Coöperatieve vennootschap regelt de installatie, onderhoud en verzekering van de installatie. De coöperatieve vennootschap blijft eigendom van de installatie. (installatie is met ballast op het dak bevestigd).
- De installatie is geoptimaliseerd naar het meeste rendement in kWh/euro, onafhankelijk van hoeveel inwoners er mee doen.
Volledig losstaand hiervan:
- deelnemers kunnen inschrijven in een coöperatieve energieleveranciers (voorbeelden: Ecopower, Aspiravi,...) om van groene energie gebruikt te kunnen maken.
- op termijn kan er integratie zijn van laadpalen op het zelfde systeem met als voordeel dat er goedkoop "met zon" geladen kan worden. Is nog in onderzoek.
Samengevat wordt er naar de VME 1 jaarlijkse verrekening gemaakt, wat het systeem simpel houdt. Elke inwoner kan kiezen om deel te nemen of niet. Diegene die niet deelnemen moeten ook niet mee investeren in de zonnepanelen. Zij die niet meedoen hebben enkel het kleine voordeel dat het stukje van hun dak mee verhuurt wordt.
Diegene die later deelneemt kan dat perfect. (afhankelijk inleg coöperanten vs. geleend kapitaal)
Wij zijn momenteel al met piloot projecten bezig. Mocht er interesse zijn mag je altijd via DM mijn nummer of mail vragen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik woon in een huis, dus voor mij niet relevant, maar ik vind het wel een interessante discussie.
Wat doe je dan in dit soort constructies als een huurder vertrekt en er komt een nieuwe huurder? Dan zit je toch met net dezelfde problemen? Of ga je het 'aandeel' dan verplicht moeten overlaten aan de nieuwe huurder? Tegen welke prijs dan?
Wat doe je dan in dit soort constructies als een huurder vertrekt en er komt een nieuwe huurder? Dan zit je toch met net dezelfde problemen? Of ga je het 'aandeel' dan verplicht moeten overlaten aan de nieuwe huurder? Tegen welke prijs dan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
De aandelen zijn persoonlijk en met een vaste waarde bv 125 of 250 euro/stuk. Die krijg je terug als je verkoopt. Typisch is het pas met vaste momenten dat je kan uitstappen. (pas na x jaar na instap en daarna jaarlijks)
Niets houd je tegen om te coöperant te blijven uiteraard.
Als coöperatie kan je dan perfect een aantal gebouwen bij een nemen, dan steekt het minder nauw op een coöperant meer of minder.
Niets houd je tegen om te coöperant te blijven uiteraard.
Als coöperatie kan je dan perfect een aantal gebouwen bij een nemen, dan steekt het minder nauw op een coöperant meer of minder.
- Marsmillo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 20 keer
Er zijn hier ook enkel mogelijkheden de revue gepasseerd.
De twee die ik mij herinner:
Als aanvulling zou eventueel ook nog energieopslag (batterij) kunnen toegevoegd worden aan de installatie, zo kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de eigen opgewekte energie, maar kan het ook eventueel op gunstigere momenten verkocht worden.
Ik kijk al uit naar de volgende AV, waar dit en de installatie van elektrische opladers voor auto's in de gemeenschappelijke garage met staanplaatsen opnieuw zal voorkomen. Voor het laatste zijn er ook investeringen nodig door de gemeenschap, waar toch ook wel wat tegenstand tegen is (verzwaring, balansinstallatie e.d. zijn nu eenmaal niet goedkoop). Onze stem is in dit alles heel minimaal, want we zijn enkel eigenaar van een standplaats, dus zeer weinig punten in de stemmingen.
De twee die ik mij herinner:
- De gemeenschap installeert en baat de zonnepanelen installatie zelf uit. De zonnepanelen behoren dan tot de gemeenschappelijke delen van het gebouw. De opgewekte energie gaat in de eerste plaats naar de gemene delen (verlichting, liften, poorten e.d.) de overschotten kunnen verkocht worden, aan bewoners, buren, het net... de winst vloeit terug naar de gemeenschap om de kosten te minderen of het reservefonds aan te vullen.
Probleem was dat de regelgeving toen hieromtrent nog niet helemaal duidelijk was en dat het voordeel voor eigenaren die verhuren verwaarloosbaar was. De winst komt wel de gemeenschap ten goede, maar meestal rekenen verhuurders vele van deze kosten door naar hun huurders.
- De 2de optie die op tafel lag was in gelijke lijn met wat @AndRo555 hierboven schreef. De gemeenschap zou zijn dak ter beschikkinggestellen stellen (gratis of tegen bepaald huurbedrag, was nog te bepalen) aan een nieuwe op te richten coöperatie. Die coöperatie zou de zonnepanelen installeren en uitbaten. De opgewerkte energie zou voordelig verkocht worden aan de gemeenschap (voor algemene delen) en coöperanten. De eventuele overschot aan derden en het net.
Opnieuw was de regelgeving toen hieromtrent nog onduidelijk en het voordeel voor verhuurders terug minimaal. Ze zijn in dit voorstel wel niet verplicht mee te investeren toch was het animo hierin eerder klein. De oplossing leek erin te liggen om het dak toch te verhuren in plaats van kosteloos ter beschikking te stellen. De inkomst moest dan naar de onderhoudskosten en reservefonds gaan (niet de verbruikskosten).
Als aanvulling zou eventueel ook nog energieopslag (batterij) kunnen toegevoegd worden aan de installatie, zo kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de eigen opgewekte energie, maar kan het ook eventueel op gunstigere momenten verkocht worden.
Ik kijk al uit naar de volgende AV, waar dit en de installatie van elektrische opladers voor auto's in de gemeenschappelijke garage met staanplaatsen opnieuw zal voorkomen. Voor het laatste zijn er ook investeringen nodig door de gemeenschap, waar toch ook wel wat tegenstand tegen is (verzwaring, balansinstallatie e.d. zijn nu eenmaal niet goedkoop). Onze stem is in dit alles heel minimaal, want we zijn enkel eigenaar van een standplaats, dus zeer weinig punten in de stemmingen.
-*-
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Omdat heel wat verhuurders een verhuurappartement zien als een ISIN-code: zo veel mogelijk winst opbrengen.Block schreef: 04 feb 2023, 13:44 Waarom zou de verhuurder niet mee instappen? Uit de ervaringen die ik heb zijn dat meestal degene die het vlotst mee instappen en dergelijke grotere projecten.
Investeren in alles wat niet 200% verplicht is, zit daar niet bij.
-
- Elite Poster
Even update van mijn kant. Dinsdag jaarlijkse algemene vergadering mede-eingenaars gehad.
Er was niet veel animo.
De eigenaars die hun appartementen verhuren (6 van de 19) zien er geen voordeel in.
-> kijken naar argumenten dat het wel de moeite is
Iemand die in het dak woont kwam met de melding dat als je zonnepanelen plaatst dat het tot 10 graden warmer wordt voor diegenen die er juist onder woont.
-> dit hebben we met zoeken nu na de vergadering gevonden, lijkt niet waar te zijn: https://scientias.nl/zonnepanelen-houde ... l-en-warm/
Het gebouw is 21 jaar oud men wil geen investering doen omdat met later verwacht dat het dak zal vervangen of hersteld moet worden, dan zijn er misschien dakpannen met ingebouwde panelen die we kunnen nemen dan.
Er was niet veel animo.
De eigenaars die hun appartementen verhuren (6 van de 19) zien er geen voordeel in.
-> kijken naar argumenten dat het wel de moeite is
Iemand die in het dak woont kwam met de melding dat als je zonnepanelen plaatst dat het tot 10 graden warmer wordt voor diegenen die er juist onder woont.
-> dit hebben we met zoeken nu na de vergadering gevonden, lijkt niet waar te zijn: https://scientias.nl/zonnepanelen-houde ... l-en-warm/
Het gebouw is 21 jaar oud men wil geen investering doen omdat met later verwacht dat het dak zal vervangen of hersteld moet worden, dan zijn er misschien dakpannen met ingebouwde panelen die we kunnen nemen dan.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
10 graden, waarom niet
.
@ingebouwde panelen
Ik niet dat je dat wil, ik wil dat zeker niet.
Dakbedekking zorgt dat mijn dak wind- en waterdicht is. PV's zorgen voor elektriciteitsopwekking.
Concurrentie op de PV-paneel markt is wel wat scherper dan op dakpanPV.

@ingebouwde panelen
Ik niet dat je dat wil, ik wil dat zeker niet.
Dakbedekking zorgt dat mijn dak wind- en waterdicht is. PV's zorgen voor elektriciteitsopwekking.
Concurrentie op de PV-paneel markt is wel wat scherper dan op dakpanPV.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Die dakpannen zijn er al. Maar hun rendement is, in vergelijking met standaard panelen, bedroevend laag.Abusimbal schreef: 09 feb 2023, 15:54 dan zijn er misschien dakpannen met ingebouwde panelen die we kunnen nemen dan.
Het netto opp. van de cellen is veel kleiner en het rendement van panelen zakt als de temperatuur stijgt.
Ingebouwde panelen kunnen minder opwarming afvoeren dan panelen waar de lucht/wind omheen kan en dat trekt het rendement nog eens naar onder.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Gisteren naar een info moment geweest van Ecob Leuven.Abusimbal schreef: 09 feb 2023, 15:54
Na presentatie is een pdf file bezorgd.
Deze staat helaas niet op hun website.
Wil dit gerust doormailen als in bezit van een mail adres. (via pb)
Toch een belangrijke visie voor te starten (eigen coöperatie oprichten wordt niet over gesproken)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 39 keer
Dank je voor deze update Abusimbal.
Dit is erg waardevol, zo krijgen wij inzicht in de (drog)redenen die rondgaan om zoiets snel af te schieten op een Algemene Vergadering.
Zo kunnen we ons terdege voorbereiden.
Zoals je ziet zijn deze redeneringen vlug ontkracht en houden ze geen steek als je er even over nadenkt, maar ik geloof gerust dat dit op een algemene vergadering snel de sfeer kan verzuren en er vlug naar het volgende puntje kan worden overgegaan...
Dit is erg waardevol, zo krijgen wij inzicht in de (drog)redenen die rondgaan om zoiets snel af te schieten op een Algemene Vergadering.
Zo kunnen we ons terdege voorbereiden.
Zoals je ziet zijn deze redeneringen vlug ontkracht en houden ze geen steek als je er even over nadenkt, maar ik geloof gerust dat dit op een algemene vergadering snel de sfeer kan verzuren en er vlug naar het volgende puntje kan worden overgegaan...
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wat een belachelijke argumenten...
Dat ze dan gewoon zeggen dat ze niet willen. Maar goed...
Warmer? Juist niet, je dak komt in de schaduw te liggen en er ontstaat natuurlijke ventilatie.
PV in pannen? Dat bestaat al jaaaren. We hebben daar in 2010 ook voor gekeken, maar de prijs was zowat het dubbele en het rendement maar zo'n 70% van klassieke panelen voor dezelfde dakoppervlakte.
Geen voordelen voor verhuurders? Goh, misschien niet rechtstreeks, maar de syndic pot kan er wel mee gevuld worden wat een mooie spaarpot voor algemene werken kan creëren.
Dat ze dan gewoon zeggen dat ze niet willen. Maar goed...
Warmer? Juist niet, je dak komt in de schaduw te liggen en er ontstaat natuurlijke ventilatie.
PV in pannen? Dat bestaat al jaaaren. We hebben daar in 2010 ook voor gekeken, maar de prijs was zowat het dubbele en het rendement maar zo'n 70% van klassieke panelen voor dezelfde dakoppervlakte.
Geen voordelen voor verhuurders? Goh, misschien niet rechtstreeks, maar de syndic pot kan er wel mee gevuld worden wat een mooie spaarpot voor algemene werken kan creëren.
-
- Elite Poster
@heist_175 + @ivob: ja voor de volgende jaren is dat nog niet rendeble, maar later misschien wel.
@thmj: ik zal je pb sturen met mijn mailadres, bedankt
@ahrand: graag gedaan, ja dan kunnen we alle info en ervaring delen.
@cadsite: ja, inderdaad, iemand roept iets en de helft gaat er in mee.
Conclusie voor mij:
- we gaan de volgende maanden alles documenteren en uitzoeken zodat we voor de volgende vergadering 2/2024 een samenvatting kunnen rond sturen en die dan op de vergadering bespreken.
- mensen horen iets en gaan er inderdaad snel in mee, zonder hier over na te denken. Eerlijk, wij (3 personen in de bouw zijn gestart) hadden ons beter kunnen voorbereiden, maar zijn pas begin november gestart.
@thmj: ik zal je pb sturen met mijn mailadres, bedankt
@ahrand: graag gedaan, ja dan kunnen we alle info en ervaring delen.
@cadsite: ja, inderdaad, iemand roept iets en de helft gaat er in mee.
Conclusie voor mij:
- we gaan de volgende maanden alles documenteren en uitzoeken zodat we voor de volgende vergadering 2/2024 een samenvatting kunnen rond sturen en die dan op de vergadering bespreken.
- mensen horen iets en gaan er inderdaad snel in mee, zonder hier over na te denken. Eerlijk, wij (3 personen in de bouw zijn gestart) hadden ons beter kunnen voorbereiden, maar zijn pas begin november gestart.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console