Zonne-energie (PV) in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Ze vertelt veel interessante dingen oa dat kernenergie geen oplossing is voor de klimaatverandering omdat er niet genoeg uranium is en omdat er ook geen tijd genoeg is. Ook noemt ze nucleair "does not make a lot of economic sense" door de enorme kosten. Meer nog, het is volgens haar nu nog onaantrekkelijker dan 20 jaar geleden.

Ze doet ook enkele rare uitspraken zoals het simpelweg laten vallen van het gevaar van conflicten zoals we vandaag meemaken omdat ze politiek zijn. Politiek of niet het zijn wel echte gevaren helaas.

Ook het probleem van het afval wordt geminimaliseerd. Dit probleem alleen al maakt dat kernenergie nooit rendabel kan zijn als men deze kosten in rekening zou brengen ipv afschuiven op de burgers.

Uiteindelijk heeft elke tech zijn voor en nadelen maar het zullen zaken zijn als rendabiliteit en snelheid van realiseerbaarheid die de zaak zullen beslissen. Net op deze punten scoort HE veel beter. Kernenergie is goed om tijdelijk een overgang zachter te laten verlopen maar uiteindelijk zal het nog verder afnemen in de mix. Het is niet aan de burger om op te draaien voor de winsten van enkele multinationals of de militaire belangen van sommigen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Je "vergist" je niet enkel van topic...

Dat je ook niet veel begrepen hebt van de twee andere video's is eveneens duidelijk.

Doch ik ga die hier niet "samenvatten": de lezer kan ze beter zelf bekijken.
Ze bevatten immers erg veel nuttige informatie.
En beoordelen of jouw opinie zoals "rendabiliteit en snelheid van realiseerbaarheid" van variabele hernieuwbare energiebronnen overeenstemt met wat je hier verkondigt.
Blijkbaar gaat die uitrol van variabele hernieuwbare energiebronnen nog steeds erg traag.
En komt er minstens een dikke smak bij de prijs per kWh: opslag.
Nog los van de realiseerbaarheid (tijd én geld én beschikbare grondstoffen) van die opslag.

Ik ben van mening dat je wederom een loopje neemt met de werkelijkheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 30 jan 2023, 14:41 Men blijft maar verder FUD produceren, jammer dat we daar geen energie van kunnen maken of we hadden nu al een overschot :lol:

Dat zon en wind complementair kunnen zijn betekent ook niet dat het altijd zo is.
FUD is en blijft jouw departement Dizzy.
Wij houden ons enkel bezig met feiten.

Feiten zoals dat er nu al dagenlang op rij niet veel zonne-energie te rapen is.
Rond de 3 kWh per dag, met gisteren een “record” bijna 8.

Dit betekent aan het infuus voor de zonnepaneel eigenaren …

Zoals we gezien hebben dit weekend stonden de molekes vrolijk stil en was het dus een nucleair en fossiel infuus…

Fijn dat je ondertussen al begrijpt dat het toeval is als zon en wind complementair zijn.
Nu nog snappen dat je dit toeval maximaal moet helpen met een energiebron die niet weersafhankelijk is, en ook geen fossiel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

duizend schreef: 31 jan 2023, 06:37 Wij houden ons enkel bezig met feiten.

Feiten zoals dat er nu al dagenlang op rij niet veel zonne-energie te rapen is.
Rond de 3 kWh per dag, met gisteren een “record” bijna 8.

Dit betekent aan het infuus voor de zonnepaneel eigenaren …
Over feiten gesproken:
Er is alleen onvoldoende zonne-energie te rapen voor wiens productie/verbruik/opslag niet of onvoldoende op elkaar is afgestemd.
Dit betekent aan het "infuus" voor diegenen die daar niet aan voldoen en bij wie de cirkel niet rond is. Gaat dus niet op voor iedereen. :angel:
Enkele feiten met cijfers dus niet komende uit de dikke duim van duizend die graag de rekening van anderen maakt:
Data 30 01 23.jpg
Productie - Verbruik 30 01 23.jpg
systeemoverzicht 30 01 23.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 31 jan 2023, 10:40 Er is alleen onvoldoende zonne-energie te rapen voor wiens productie/verbruik/opslag niet of onvoldoende op elkaar is afgestemd.
Dit betekent aan het "infuus" voor diegenen die daar niet aan voldoen en bij wie de cirkel niet rond is. Gaat dus niet op voor iedereen. :angel:
Blijkbaar hangt heel België aan "het infuus". :-)
Ze hebben allemaal zo'n "infuus": de elektriciteitsmeter.
Velen hebben een bijkomend "infuus": bijvoorbeeld een aardgasmeter.
Etc.

Dat jij vlotjes tienduizenden euro's hebt gespendeerd om jouw cirkeltje rond laten te lijken, is uiteraard een (erg kostelijke) "verdienste". 8)
Laat ons gul zijn: 3,5 kWh per dag x 365 dagen = 1178 kWh per jaar.
Een gemiddelde prijs van €0,4 per kWh over de jaren heen? 1178 kWh x €0,4 per kWh = €511 op jaarbasis.
Ik heb het gevoel dat er van alles vierkant draait in dat radarwerkje.
Elektriciteitsverbruik

In 2020 verbruikte een gemiddeld Vlaams gezin 2.944 kWh elektriciteit. Maar dit gemiddelde geeft een vertekend beeld, omdat het cijfer fors naar omlaag wordt gehaald door gezinnen met zonnepanelen. Die gezinnen nemen immers veel minder elektriciteit af van het net, omdat ze ook gebruik maken van de stroom die hun zonnepanelen opwekken.

Aardgasverbruik

In 2020 verbruikte een gemiddeld Vlaams gezin op jaarbasis 13.172 kWh aardgas. Maar in dit gemiddelde zitten zowel de huishoudens die met aardgas verwarmen als de huishoudens die niét met aardgas verwarmen, en dus een verbruik hebben dat al snel tien keer lager ligt.
Bron: VREG

Nja, ietsje meer dan jouw "totale energiebehoefte" van 1178 kWh op een jaar.
Dat zal zeker liggen aan "een cirkel die rond is"?
Of draait er van alles en nog wat vierkant in jouw voorstelling van jouw cijfertjes? :wink:

Hoeveel energie ging er in de batterij van jouw elektrische auto? 70 kWh?
Iedere maand slechts één keer opladen?
70 kWh x 12 maanden = 840 kWh per jaar.
Toch? :-)

Twee keer per maand de auto opladen zit er duidelijk niet in met jouw "totale energiebehoefte" van 1178 kWh op een jaar.
Dat zou immers 840 kWh x 2 =1680 kWh per jaar zijn...
Of draait er van alles en nog wat vierkant in jouw voorstelling van jouw cijfertjes? :lol:

Hoe representatief is jouw voorstelling van jouw dagelijks verbruik, een dagelijkse totale energiebehoefte, van 3,5 kWh?
Jouw voorstelling is minimaal helemaal niet representatief.
En dan druk ik mij nog erg voorzichtig uit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De feiten zijn dat wie zelf energie produceert inderdaad soms nog het net nodig heeft maar het is ook een feit dat wie dat niet doet ALTIJD het net nodig heeft.

Zonne-energie is er meer in de zomer terwijl wind in de winter meer kan leveren, dat is dus deels complementair. Op de dagen dat er onvoldoende wind en zon is in alle geconnecteerde gebieden kan er nog altijd beroep gedaan worden op de bestaande bronnen die we uitfaseren op termijn. De nijpende situatie is trouwens de beste manier om onze politici aan te zetten tot actie en mee te stappen op de mondiale omschakeling naar systemen gebaseerd op HE. Dat is ook de invloed van de oorlog geweest, het dichtdraaien van de kraan heeft voor meer bewustzijn gezorgd inzake onze positie en de nood aan samenwerking en eigen HE duidelijk gemaakt.
Het aandeel van wind en zon in de EU-elektriciteitsmix bedroeg vorig jaar 22%, een record voor de Europese Unie. Het aandeel van wind- en zonne-energie in de Europese elektriciteitsproductie lag daarmee voor het eerst boven dat van gas.

Een recordgroei in wind- en zonne-energie hielpen stevig om het deficit goed te maken. Het aanbod van zonne-energie groeide het snelst: de toename met 24% was goed voor 39 TWh (terawattuur). Dat zou de EU volgens schattingen omgerekend 10 miljard aan uitgaven voor gas hebben uitgespaard.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 31 jan 2023, 15:29 De feiten zijn dat wie zelf energie produceert inderdaad soms nog het net nodig heeft maar het is ook een feit dat wie dat niet doet ALTIJD het net nodig heeft.
Ik zou zelfs dat nog nuanceren.
De individuele gebruiker die een evenwicht bereikt tussen verbruik, een mix van productie en opslag gebruikt het net inderdaad op bepaalde tijdstippen nog omdat dat extra voordeel genereert. Niet omdat hij dat net dan nog echt nodig heeft. Kleine nuance maar een totaal ander uitgangspunt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 31 jan 2023, 10:40 Er is alleen onvoldoende zonne-energie te rapen voor wiens productie/verbruik/opslag niet of onvoldoende op elkaar is afgestemd.
Dit betekent aan het "infuus" voor diegenen die daar niet aan voldoen en bij wie de cirkel niet rond is.
1. Dus de vorige dagen toch tekort, want minder dan 2kwh opbrengst die dagen. Geen grafiekskes gezien van deze dagen… :lol:
2. EV laden wordt gemakshalve niet meegeteld?
3. Warmtepomp af, houtstoof aan, mooie energietransitie. :roll:

Aan die ronde cirkel zijn blijkbaar nog veel hoeken aan. :lol:

Vandaag zitten we weeral op 4,1 kwh productie…

Oh boy, nu is de wind en de zon weer complementair voor Dizzy. ‘S nachts waait het minder dan overdag dizzy, dat is gewoon een feit. Net dezelfde periode dat er geen zon is …
Jij blijft gewoon rekenen op gemiddelden terwijl het net altijd in evenwicht moet zijn qua productie en verbruik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 31 jan 2023, 15:40 1. Dus de vorige dagen toch tekort, want minder dan 2kwh opbrengst die dagen. Geen grafiekskes gezien van deze dagen… :lol:
2. EV laden wordt gemakshalve niet meegeteld?
3. Warmtepomp af, houtstoof aan, mooie energietransitie. :roll:

Geen enkele van de drie aannames die je hiervoor maakt is correct.
Gezien ik niet voor de "NV duizend" werk ook geen behoefte om me daar dagelijks voor te verantwoorden.
Ik zal mijn eigen rekening wel maken. En die klopt voorlopig nog altijd.
Je vergeet één ding: mijn profiel is het jouwe niet. Je moet jouw (scheve?) verhouding tussen verbruik, productie en opslag dus ook niet steeds extrapoleren naar de mijne. Dat jij met jouw productie, jouw verbruik en jouw opslag niet zonder net kan en dat dit niet je doel is heb je al meermaals duidelijk gemaakt. Dat betwijfel ik dan ook niet.
Dat jouw cijfers niet op mijn profiel toepasbaar is had ik ook al begrepen. Maar dat is dan ook niet mijn doel om de planning en beslissingen van mijn huishouden op te baseren.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Nja, straks gaat "the race to the bottom" nog wat verder. :lol: :lol:

Let wel: 2500 kcal = 3 kWh. :wink:

Dat zijn twee grote frieten mét mayonaise. :-)
Owh, nog wel den elentric tellen om de frieten te bakken en de mayonaise te maken...

En die 2500 kcal wordt door ons lichaam, gespreid over 24 uur, grotendeels afgegeven onder de vorm van warmte.

Hoezo 3,5 kWh per dag is genoeg om je huis in de winter te verwarmen? :lol:
Er is er hier toch ene serieus aan het foefelen met zijn cijfertjes in dit topic.

Dat zijn geen aannames maar feiten hé @ivob. :twisted:

Stel u voor dat ge met vier volwassen mannen binnen zit: dat is liefst 12 kWh per dag.
Misschien als één van die vier ne geweldig grote fantast is én straffe verhalen weet te vertellen dat ze het met hun vieren toch warm krijgen? :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 31 jan 2023, 15:40 Oh boy, nu is de wind en de zon weer complementair voor Dizzy. ‘S nachts waait het minder dan overdag dizzy, dat is gewoon een feit. Net dezelfde periode dat er geen zon is …
Jij blijft gewoon rekenen op gemiddelden terwijl het net altijd in evenwicht moet zijn qua productie en verbruik.
Waarom laat je altijd de belangrijkste woorden uit mijn posts en leg je me andere in de mond? Er stond DEELS complementair. Minder waaien betekent ook niet dat het niet of nooit waait, opnieuw vandaar dus deels.

Maar erger is dat je uiteraard een stukje "verkeerd" verstaat, terwijl je tegelijk andere stukken compleet negeert. De interconnecties maken dat het risico op momenten dat het nergens waait en nergens de zon schijnt veel kleiner. Bovendien negeer je ook dat er nog altijd andere bronnen zijn (nucleaire), en dat het probleem ook zo tijdelijk kan opgevangen worden.

Kern (what's in a name) van het echte meningsverschil is dat jij pleit voor het behouden van wat voorbij is en ik eerder ben voor gaan voor wat eraan komt. Je mag zo pronucleair zijn als je wil, het is geen tijdige oplossing voor ons huidig probleem en elke dag vloeit er een stukje van het businessmodel onder de kerncentrales weg.

Voor de liefhebbers van de prentjes:
FniJmw8aYAAUdUc.jpg
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 31 jan 2023, 16:13 Gezien ik niet voor de "NV duizend" werk ook geen behoefte om me daar dagelijks voor te verantwoorden.
Ik zal mijn eigen rekening wel maken. En die klopt voorlopig nog altijd.
Als je op die manier met cijfers omgaat zou er niet lang werken ook niet :lol:

Tja, er zitten er nog op het forum die alleen productiecijfers posten als er toevallig eens een goeie winterdag is.

Ik geloof best dat jouw rekening klopt.
Op zijn ivobees gerekend welteverstaan :lol:

@Dizzy
We wachten nog steeds op het lijstje van landen met HE op overschot tijdens de winter op een windstille dag.
Anders is de interconnectie zelfs niet deels complementair. :lol:
Het enige dat helpt is dan voldoende productie die weersonafhankelijk en niet fossiel is …
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 31 jan 2023, 20:14 Als je op die manier met cijfers omgaat zou er niet lang werken ook niet :lol:
Que?

Toegevoegd na 2 minuten 58 seconden:
duizend schreef: 31 jan 2023, 20:14 Ik geloof best dat jouw rekening klopt.
Op zijn ivobees gerekend welteverstaan :lol:
Dan zijn we het daar toch al over eens.
Voor mijn rekening zijn de enige cijfers die er toe doen nl. de mijne.
Niet die van jouw situatie. Ik moet jouw rekening niet doen kloppen. Dat moet jij doen. En uit je dagelijks gejammer over de productie van je zonnepanelen blijkt dat je je precies een beetje miisrekend hebt in de verhouding tussen productie, opslag en verbruik. Maar dat is jouw verantwoordelijkheid en niet die van een ander. Of ben je in het zelfde bedje ziek als de doorsnee Calimero Vlaming?=> Het is altijd de schuld van een ander?
Het is trouwens nog altijd wachten tot de man die zich enkel baseert op feiten de bron geeft dat injectie betalend zal worden vanaf 2026. Dat is immers geen uitspraak over een individuele rekening maar van toepassing op alle prosumenten.

Tot spijt van wie het benijdt, nog wat feitelijke cijfers (inclusief verbruik laadpaal en thuiswerk):
Jaarverbruik 2022.jpg
Verbruik 2022-1.jpg
Zonverdeling 2022~2.jpg
Zonverdeling 2022~3.jpg
Sol Invictus!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mooi begin van de maand.
Meer productie dan verbruik en bovenop verbruik reserve aanvullen voor de dagen dat lokaal verbruik hoger is dan lokale productie. Meer moet dat niet zijn.
En ja, met thuiswerk en verwarmen zonder houtstoof (je weet wel, via lokaal beschikbare kernfusie).
Verbruik 1-2-12.jpg
Productie-verbruik.jpg
Real time.jpg
En uiteraard maken we - zolang het duurt - binnen een energiecontract van een 100% groene speler gebruik van de economische voordelen van het net. In de maand januari lag de gemiddelde afnameprijs, all in, voor mijn verbruikersprofiel op 22,49 c€/kWh terwijl de injectieprijs van diezelfde stroom meer dan het dubbele bedroeg.
Moeten is in deze nog altijd een totaal ander uitgangspunt dan kunnen.
Keert die situatie in een economisch nadeel voor het net kunnen we lokaal zonder. Dat heet flexibel zijn naargelang de situatie die zich voordoet. :banana:
Dynamische prijszetting jan 2023.jpg
Dynamische prijszetting jan 2023 injectie.jpg
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 32 keer

duizend schreef: 31 jan 2023, 20:14 @Dizzy
We wachten nog steeds op het lijstje van landen met HE op overschot tijdens de winter op een windstille dag.
Is het je nog steeds niet gelukt de URL die hij geplaatst heeft te openen? 8)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 01 feb 2023, 09:25 Voor mijn rekening zijn de enige cijfers die er toe doen nl. de mijne.
2800 kwh per jaar is bijna 8 kwh per dag.
Om dan even hoger uit te pakken met een dagverbruik van 3,5 kwh …

Hahaha cijfers op zijn ivobees zoals verwacht :angel:

@lijstje
Krijg de link niet open
Copy/paste je de landen namen even ?
We wachten al zo lang…
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee jij verdraait de cijfers gewoon tot ze in je nucleaire bashkraam passen omdat je graag op HE en bepaalde forumgebruikers die niet altijd je mening delen basht. Meer is het niet.
Of je maakt weer je gebruikelijke fout en extrapoleert jouw verbruikersprofiel naar die van een ander. :nono:

In de praktijk, toch de mijne niet, is het nl. niet zo dat een jaarverbruik gelijkmatig verdeeld wordt over iedere dag van het jaar. :nono: Dat wordt, hier toch, gestuurd volgens beschikbaar aanbod. :banana:
Meer (over)aanbod is meer vraag (bv. op zonnige en winderige dagen via laadpaal gratis PV overproductie en/of goedkope netafname richting dure injectie). Minder lokaal aanbod en/of dure netstroom is gewoon minder dagverbruik.

Daarbuiten ken ik zeer weinig verbruikers die hun jaarverbruik gelijkmatig spreiden over iedere dag van het jaar. Jij zal daar dus de uitzondering op zijn. :beerchug:
Of ga je de productie ook uitmiddelen over iedere dag van het jaar? Zo ja dan is er al helemaal geen probleem meer om productie en verbruik iedere dag van het jaar in evenwicht te brengen want dan overtreft de "gemiddelde dagproductie" ruimschoots het "gemiddeld dagverbruik" :angel: . Of past dat niet in je ballenkraam?
2746 kWh is volgens mijn calculator (geen berekening uit de losse duizendpols maar harde feitelijke cijfers) een gemiddeld dagverbruik van 7,523 kWh en een productie van 5522 kWh komt neer op een "gemiddeld dagproductie van 15,1287 kWh. Je zegt het maar als je de "rekenmethode duizend" wil blijven toepassen op anderen. 8)

Maar dat wist uiteraard zelf al want dat is op dit forum al tig keer uitgelegd. Maar als je enige doel nog is om te bashen moet je daar uiteraard geen rekening mee houden. :roll: Dan is het verdraaien van cijfers om het eigen doel te heiligen het enige wat telt. Niet rekening houden met de feiten.
Tijd om je nick weer terug op non-actief te stellen want veel ter zake doende praat komt er toch weer niet uit.
Ik had idd beter moeten weten. My bad.
Maar laat dat je niet tegenhouden om de andere forumgebruikers nu eindelijk je bron kenbaar te maken die je aangaf dat het al geweten is dat er vanaf 2026 een injectietarief zal aangerekend worden. Of heb je dat ook maar gewoon verzonnen omdat het toen in je ballenkraam paste om een ander te kunnen bashen die je mening over nucleair niet 100% deelde? Want het lijkt er steeds meer op dat dit nog het enige doel van je "tussenkomsten" is.

Als slot, tot spijt van wie het benijdt, nog wat harde feitelijke cijfers over 1/2/2023 => ook weer een dag die zal afgesloten worden met meer lokale HE productie dan verbruik:
Eilandwerking 1-2-23.jpg
duizend FUD.jpg
duizend bijt in het zand.jpg
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 01 feb 2023, 18:40 In de praktijk, toch de mijne niet, is het nl. niet zo dat een jaarverbruik gelijkmatig verdeeld wordt over iedere dag van het jaar. :nono:
Iedereen kan de cijfers duidelijk zien Ivo.
Je geeft eerst als voorbeeld dat je slechts 3,5 kWh gebruikt op een dag om aan te tonen dat je toevallig op die iets zonnigere dag met 5kwh productie ook in de winter toekomt.
Op de dagen na elkaar dat er minder dan 2 kWh productie is wordt er door onzen Ivo geen beeldekes gepost.
Ach neen, want de ronde cirkel is dan ineens vierkant. :lol:

Ordon rekent duidelijk uit dat 3,5 kWh per dag niet realistisch is.
Geen reactie daarop dat het 7,5 kWh gemiddeld per dag is.
Totdat je per vergissing je jaar verbruik post … :lol:

Dan kom je er niet hè Ivo, dan moet je aan het fossiele infuus.
Simpele wiskunde hè.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je hoeft toch niet elke dag prentjes te posten?
Er zijn genoeg andere mensen die steeds opnieuw dezelfde prentjes posten.

Met een klein beetje PV en batterij, haal je makkelijk 75% eigen verbruik. Een serieus hoger percentage (90% bv) is niet makkelijk realiseerbaar.
Die resterende 25% moet je dan nog inkopen van het net, ja.$
De vraag is met welke technologie.

De discussie heeft een hoog: het is niet 200% zuiver, dus dan is het niet goed genoeg.
75% eigen verbruik is behoorlijk goed. En dat allemaal met gratis zon, voor de komende 20-25 jaar (met die investering).
Heel anders qua kosten en afval/vervuiling dan veel alternatieven (kolen, gas, nukes).

Er zijn enkele interessante discussies:
- hoe krijg je het aandeel PV omhoog (bv: Fluvius wakker schudden met hun achterhaalde regels)
- welke technologie is best om dat 25% gat te dichten - een gat dat heel assymmetrisch in 1 seizoen geconcentreerd zit
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 feb 2023, 08:42 Je hoeft toch niet elke dag prentjes te posten?
Er zijn genoeg andere mensen die steeds opnieuw dezelfde prentjes posten.

Met een klein beetje PV en batterij, haal je makkelijk 75% eigen verbruik. Een serieus hoger percentage (90% bv) is niet makkelijk realiseerbaar.
Hangt af van de verhouding verbruik, opslag en productiecapaciteit.
In volgorde van belangrijkheid: hoe lager je verbruik en hoe hoger de productiecapaciteit hoe lager de (duurdere) opslagcapaciteit/kost.
Ik haal met gemak nu een zelfvoorzieningsfactor tussen de 80 en 86% (gemeten over de laatste 365 dagen 86% waarbij 51% uit direct PV verbruik, 35% via opslag). Zonder laadpaal voor de BEV is de +90% ook geen probleem. De resterende 5-10% vraagt zonder het comfort op te geven dat je (ik) gewend bent inderdaad meer investeringen en moeite die onder de huidige omstandigheden economisch niet zinvol zijn.
Zeker al niet omdat 15% netgebruik op jaarbasis nog altijd de gebruiker niets kost. Integendeel.
Maar als dit laatste wijzigt kan men met een inspanning (moeilijk gaat ook) wel de 100% zelfvoorziening bereiken.
Maar die vraag stelt zich nu niet.
De discussie heeft een hoog: het is niet 200% zuiver, dus dan is het niet goed genoeg.
75% eigen verbruik is behoorlijk goed. En dat allemaal met gratis zon, voor de komende 20-25 jaar (met die investering).
Heel anders qua kosten en afval/vervuiling dan veel alternatieven (kolen, gas, nukes).
Yep, de splinter bij de ander proberen te zoeken terwijl men zelf met balken blijft rondsleuren. :-D
- hoe krijg je het aandeel PV omhoog (bv: Fluvius wakker schudden met hun achterhaalde regels)
Daar kan je zelf op anticiperen door (een deel) niet aan het net te koppelen. Dan gelden de regels van Fluvius niet.
- welke technologie is best om dat 25% gat te dichten - een gat dat heel assymmetrisch in 1 seizoen geconcentreerd zit
Er is natuurlijk ook niets mis om dat ontbrekende deel via het net te betrekken via een leverancier die zelf zijn groene energie produceert. Uiteraard, wegens nimby, niet (meer) voor iedereen beschikbaar.
Zoals met alles neem je beter tijdig maatregelen.

Steven7 schreef: 01 feb 2023, 22:15 Ivob,

zonder radicale gedragswijziging heb je een tekort van pakweg 3000 kw met het louter plaatsen van zonnepanelen. Als je op een winterdag 15 kw nodig hebt en je wekt er twee op (dit meerdere dagen aan een stuk), van waar haal je dan je energie?
in 2022 was ik 86% zelfvoorzienend via eigen energieproductie en opslag (nee, geen 3000 kWh maar 15,36 kWh) en tussen 14/2 en eind november 100% zelfvoorzienend.
En waar haal je het vandaan dat een (LFP) batterij na 15 jaar volledig degradeerd? De degradatie bedraagt een 2% per jaar. Wanneer je bij aankoop dan juist (over)dimensioneerd tov je benodigde opslagcapaciteit kan je berekenen hoeveel jaar je kan doen voor je de kritische minimum opslag bereikt.
Volgens mij hanteer je dus geen eigen cijfers maar verzamel je wat uitspraken die je her en der op het www hebt gelezen bij tegenstanders van HE en opslag van HE?

Sinds 1/11/2022 tot heden heb ik 220 kWh van het net afgenomen bij een verbruik van 404 kWh maar in dezelfde periode ook 315 kWh geproduceerd en 36 kWh geïnjecteerd naar het net.
Waarom zou ik dan 3000 kWh met een investering, jouw cijfers, van 1.000.000 moeten voorzien?
De investering in PV heeft me destijds 500 € eigen middelen gekost (met een groene fiscaal voordelige lening die zichzelf al jaren geleden heeft terugbetaald) en de investering in opslag 6.000 € te verdelen over 2 inkomens (dus 3.000 € eigen middelen) na aftrek van de gulle overheidspremies.
Kom daarbij in de nabije toekomst nog eens de mogelijkheid van een bijkomende opslagmogelijkheid (die er nu is maar nog niet V2H beschikbaar) van een 50 kWh voor een eenmalige investeringskost van een 5000 € en een maandelijkse kost van een 129 € (VAA). Wanneer je dan in acht neemt dat de huidige energierekening jaarlijks meer dan 2000 € opbrengt (ipv te kosten) begrijp je toch wel dat die investeringen zich gewoon zelf terugbetalen en op het einde van de rit niets kosten? Laat staan 1.000.000 €.

En die 200-300 kWh welke er tussen november en half februari tekort is kan je, indien je echt 100% zelfvoorzienend wil zijn en hier is dat plan pas tegen 2031, ook met veel minder kosten produceren dan het budget dat jij voorop stelt => een paar duizend euro voor verdubbeling van productie (DC => DC via MPPT tracker), een paar duizend euro voor iets meer opslag (via stationair en/of V2H, zie verder) en om echte nood op te vangen desnoods voor een paar duizend euro extra een 8 kVA aggregaat in een stille behuizing (aansluitingen voorzien en reeds een maand proef gedraaid dus technisch geen probleem) en desnoods een opslag van 50/100 liter HVO100 voor een paar honderd euro. Ben je voor minder dan een twintigste van het bedrag gesteld dat jij aanhaalt.

En ja, niet voor iedereen weggelegd maar wel mijn rekening.

En voor wie graag iedere dag beeldekens ziet:
Winteroverzicht.jpg
Het is natuurlijk gemakkelijk te filosoferen over wat niet kan en de oplossingen waarnaar anderen handelen als onmogelijk voor te stellen. Fair enough. Maar wat is tot nu toe dan jouw persoonlijke oplossing geweest? Wachten tot de overheid het licht ziet? Tot de nieuwe SMR's eindelijk gaan produceren? Tot de gemeenschap tijdig in voldoende HE en opslag voor iedereen voorziet? Een combinatie van voorgaande? Gewoon verder doen zoals je al jaren doet en hopen op het beste? Ik hoor het graag.
Gezien de omstandigheden is wachten voor mij echter geen goede oplossing. Maar ik ontzeg uiteraard anderen die keuze niet.
Laatst gewijzigd door ivob 02 feb 2023, 12:37, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 feb 2023, 08:42 Je hoeft toch niet elke dag prentjes te posten?
Als je enkel prentjes post op de gemakkelijke momenten dan geeft dit een zeer vertekend onrealistisch beeld.
heist_175 schreef: 02 feb 2023, 08:42 Met een klein beetje PV en batterij, haal je makkelijk 75% eigen verbruik. Een serieus hoger percentage (90% bv) is niet makkelijk realiseerbaar.
Die resterende 25% moet je dan nog inkopen van het net, ja.
Volledig akkoord, maar stop dan met enkel prentjes te posten op momenten dat het 100% is.
heist_175 schreef: 02 feb 2023, 08:42 De discussie heeft een hoog: het is niet 200% zuiver, dus dan is het niet goed genoeg.
Neen hoor, ik ben grote voorstander van HE, maar geef dan ook alle nadelen eerlijk mee.
Als je steeds laat uitschijnen alsof je een 100% oplossing hebt, maar dan per vergissing prentjes post die dat tegenspreken vind ik dat behoorlijk hypocriet.
Als je je verbruik kunstmatig naar beneden haalt door
- op comfort in te boeten
- de EV enkel thuis te laden als de zon schijnt
- een warmtepomp te installeren, maar deze uit te schakelen om het verbruik te verminderen
dan vind ik dat behoorlijk hypocriet dat je dat er niet bij vermeld.

Geef gewoon deze zaken van de eerste keer duidelijk mee, dan stopt de discussie direct.

Ik lees nu dat het een 80% oplossing is bij onzen ivo.
Eindelijk, eerlijk duurt het langst … :lol:
Mijn oprechte felicitaties voor dit mooie resultaat.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Zoals ik al zei: het is de discussie over een half vol/half leeg glas.
Ik focus op het glas dat 75% vol, voor anderen is het 25% leeg.

Een EV laden als de zon schijnt, of daar op focussen vind ik niet "kunstmatig". Dat is gewoon slim en tegelijkertijd financieel heel interessant.

Maar hoeveel je ook rekening houdt met de zon, er zal vrijwel altijd een stuk blijven dat je moet inkopen van het net.
Het toont ook meteen aan waar de elektriciteitsopwekking van de toekomst mee rekening dient te houden: geen mega base-load, want een groot deel van de dag en het jaar zal er niet genoeg vraag zijn naar die base-load.

@prentjes in de winter
Ik ben wel telkens verbaasd als ik midden in de winter de batterij helemaal vol krijg, dat is gewoon leuk.
Dat gebeurt zo af en toe eens, op een dag met 100% zon. Toch blijft het tof :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 feb 2023, 12:37 Een EV laden als de zon schijnt, of daar op focussen vind ik niet "kunstmatig". Dat is gewoon slim en tegelijkertijd financieel heel interessant.
Voilà, to the point.
Komt daar nog bij dat niet iedereen (wij al niet) afhankelijk is van een auto, wat de aandrijving ook is.
Ons primair vervoermiddel voor de middellange afstand (tot 100 km H/T) is de e-bike.
De BEV (een gegeven paard....) wordt hier idd ook voornamelijk gebruikt om de positieve elektriciteitsrekening te optimaliseren (en in de nabije toekomst bijkomende opslag via V2H te realiseren). Net zoals de netaansluiting dit nog is => max. uithalen wat er in zit.
Voor ons een realistisch scenario wat niet hetzelfde is dan dat dit voor iedereen zo is. Integendeel. De meesten zitten, aan de commentaren te horen, gewoon betalend af te wachten tot anderen over hun energierekening en -voorziening gaan beslissen. Niet mijn plan.
Maar hoeveel je ook rekening houdt met de zon, er zal vrijwel altijd een stuk blijven dat je moet inkopen van het net.
Daarin verschillen we dan van standpunt.
Onder de huidige omstandigheden uiteraard wel gezien de netaansluiting (voor die 5 - 25% niet gedekt door eigen productie) voordeliger is dan off grid (want dan je ook niet meer tegen een vergoeding injecteren).
En die 5-25% kan dan via het net ook nog eens 100% via HE aangeleverd worden. Toch voor wie er in tijde van overvloed al proactief op intekende.
Maar als die situatie zich in de toekomst keert (hier in Vlaanderen weet je nooit uit welke richting de wind in de toekomst draait) is het ook, voor wie kan en wil, niet zo moeilijk om dat laatste stuk ook zelf te netonafhankelijk te voorzien. Het vraagt uiteraard wel tijdige en volgehouden investeringen (die door het volgehouden Vlaamse subsidiebeleid gelukkig niet ten laste zijn van de eindgebruiker die daar in wou en kon meegaan).
Moet niet maar kan voor sommigen wel.

Als uitsmijter het HE plaatje van de dag:
2 januari 23.jpg
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 feb 2023, 12:37
Een EV laden als de zon schijnt, of daar op focussen vind ik niet "kunstmatig". Dat is gewoon slim en tegelijkertijd financieel heel interessant.

Het toont ook meteen aan waar de elektriciteitsopwekking van de toekomst mee rekening dient te houden: geen mega base-load, want een groot deel van de dag en het jaar zal er niet genoeg vraag zijn naar die base-load.
Natuurlijk is die baseload nodig, meer dan ooit.
De EV moet immers ergens opgeladen worden.
Het is niet zo dat dit verbruik wegvalt…

Bovendien moet iedereen verplicht overschakelen naar EV en warmtepomp, dit gaat de baseload in de winter gevoelig verhogen.
Net in de winter, als de zon weinig levert, dan moet die warmtepomp draaien.
En de EV moet steeds geladen worden en zal meer gebruikt worden en verbruiken in de winter.

Hahaha, nu is het al tot 25% die niet gedekt wordt door de produktie bij den ivo. Hij wordt oprechter met de minuut :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dit vat het probleem goed samen. Zelfs al heb je een bepaalde baseload nodig in de winter dan nog betekent dat dat er dus buiten de winter er minder nodig is. In Zo'n systeem werkt kernenergie heel slecht want totaal onrendabel als men niet full force zoveel mogelijk kan draaien. Zoals al meermaals door anderen aangehaald, er is geen businesscase meer voor kernenergie in een systeem dat gebaseerd is op HE. Niet door de tegenstanders van kernenergie maar door de intrinsieke problemen en eigenheid van kernenergie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Nope

Volgens uitleg in uw eigen posts kan je met de overschot aan elektriciteit waterstof maken.
Met HE alleen lukt dit niet, want er is geen business case voor. Enkel als er meer dan voldoende overschot is gedurende gans het jaar wordt dat rendabel.
Vandaag zet men bij overschot van HE de molekes stil.

Of promoot je nu weer fossiel samen met HE
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Men zet de molens stil omdat ze dat kunnen en kernenergie niet (tenzij definitief). Ik ben het met je eens dat men beter de molens niet stil zet... en de tech die niet meer mee kan in moderne systemen uitfaseert.

Er wordt mondiaal geïnvesteerd in de handel van waterstof, iedereen is blijkbaar gek.
In een studie van het Internationaal Energie Agentschap kwam naar voren dat landen tot 2021 voor 38 miljard euro aan waterstofinvesteringen hadden toegezegd. De private sector doet daar nog eens 307 miljard euro bovenop
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 02 feb 2023, 14:34 Dit vat het probleem goed samen. Zelfs al heb je een bepaalde baseload nodig in de winter dan nog betekent dat dat er dus buiten de winter er minder nodig is. In Zo'n systeem werkt kernenergie heel slecht want totaal onrendabel als men niet full force zoveel mogelijk kan draaien. Zoals al meermaals door anderen aangehaald, er is geen businesscase meer voor kernenergie in een systeem dat gebaseerd is op HE. Niet door de tegenstanders van kernenergie maar door de intrinsieke problemen en eigenheid van kernenergie.
Ach waarom altijd dat eenzijdig pro en contra?
Laat de voorstanders van kernenergie hun ding doen en wie voor HE is het hunne en wie voor iets anders zijn ding.
Iedereen happy. :beerchug:
De situatie is nu niet zo, gezien het consumptiepatroon van de gemiddelde westerling/Belg/Vlaming/... dat het ernaar uitziet dat er energie teveel geproduceerd wordt.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Fine with me, maar dan moet men ook stoppen met de zaak telkens persoonlijk te maken. Ik heb niet liever dan dat we eerder over het onderwerp verder gaan. Wat het ook wordt, het zal niet door een UB-bezoeker bepaalt worden, dixit J. Jambon.

En over elektriciteit teveel produceren, dat doen we nu soms al want België voert soms meer uit dan we invoeren. En over zoveel producten kunnen we niet zeggen dat we er überhaupt iets van (kunnen) produceren. Ik hoor hier niemand klagen dat we te weinig bananen, olie,... produceren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 02 feb 2023, 14:49 Men zet de molens stil omdat ze dat kunnen en kernenergie niet (tenzij definitief). Ik ben het met je eens dat men beter de molens niet stil zet...
Neen, men zet de molens stil omdat dat goedkoper is.
Als al de kerncentrales weg zijn dan gaat men nog steeds de molens stilzetten.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: 02 feb 2023, 16:00
Hoezo? Alle kerncentrales weg en toch een overschot aan stroom zodat met de molens moet stilzetten?

Onze problemen zijn opgelost !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je geeft nu zelf toe dat kerncentrales duurder zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 02 feb 2023, 15:27 Fine with me, maar dan moet men ook stoppen met de zaak telkens persoonlijk te maken. Ik heb niet liever dan dat we eerder over het onderwerp verder gaan. Wat het ook wordt, het zal niet door een UB-bezoeker bepaalt worden, dixit J. Jambon.
Niet mee eens.
Gezien kerncentrales, HE noch een mix van beiden tijdig het fossiel en bevooradingsprobleem zullen oplossen resten alleen nog maar persoonlijke maatregelen om aan de ergste gevolgen te ontsnappen. Voor de rest is het too little too late. Wat het in huishoudelijke kring wordt zal een deel UB-bezoekers dus wel degelijk zelf kunnen bepalen. Dat is net het grote voordeel van zonne-energie tov centraal opgewekte energie.
En over elektriciteit teveel produceren, dat doen we nu soms al want België voert soms meer uit dan we invoeren. En over zoveel producten kunnen we niet zeggen dat we er überhaupt iets van (kunnen) produceren. Ik hoor hier niemand klagen dat we te weinig bananen, olie,... produceren.
Maar het grootste deel van die andere producten kunnen we bij overproductie ergens tijdelijk, zelfs voor langere tijd, opslaan tot er voldoende vraag is.
Het probleem bij energieaanbod en -vraag over een openbaar net is nu net dat dit op elk ogenblik in evenwicht moet zijn.
Bij tekorten (door uitval kerncentrales, geen wind, geen zon, een combinatie van voorgaande,...) kan je dus niet vlug een magazijn of diepvries elektriciteit gaan opentrekken.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik had het dan ook niet over de persoonlijke kring maar wel de situatie in België en mondiaal. Ik ben trouwens niet zo pessimistisch als jij. Ik neem mijn eigen maatregelen en we zullen zien wat het over zoveel jaren geeft.

Dan moet je zorgen dat je dat wel kan en ondertussen de uitdovende beschikbare middelen gebruiken. Ik vind dat dringendheid ook niet echt een probleem maar ook een kans want zonder deze drang zou er geen sprake zijn van enige urgentie bij onze politici. Er is niemand die meer gedaan heeft voor het idee dat we af moeten van fossiele brandstoffen dan... Putin.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bedoel je een Duits dorp platwalsen om meer kolen te kunnen delven, een deel van de mensen die betalingsmoeilijkheden heeft of de temperatuur naar een voor hen oncomfortabel niveau heeft teruggeschroefd, het (tijdelijk) terugdraaien van de kernuitstap,.... en ondertussen men aan het oostelijk front iedere dag de boel in brand steekt om nog wat meer CO2 de lucht in te jagen zonder dat er spoedig een einde in zicht is en er enorme budgetten doorjaagt die voorheen niet beschikbaar waren voor sociale maatregelen en/of de energietransitie? Dat zijn de feiten.
Het "idee" levert voorlopig weinig positiefs op. Lijkt me eerder een uitspraak om het eigen geweten te sussen?

Mondiaal daalt de CO2 uitstoot ook niet en de gevolgen die we nu ondervinden zijn niet de huidige uitstoot maar die van jaren geleden. De komende jaren zal het op dat vlak dus niet beteren. Maar ja, wanneet je ervan blijft uitgaan dat het probleem niet urgent is maakt dat uiteraard allemaal niets uit. Blijf dan maar zitten in je uitdoofscenario. Het zal je tijd wel duren zeker?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 02 feb 2023, 16:06
duizend schreef: 02 feb 2023, 16:00
Hoezo? Alle kerncentrales weg en toch een overschot aan stroom zodat met de molens moet stilzetten?

Onze problemen zijn opgelost !
Grappige bedoelde post mag ik hopen ?
Toch even wat duidelijk stellen.

Bijna de helft van onze energie werd geleverd door de kerncentrales.
Als je dat allemaal zou kunnen vervangen (wat onbetaalbaar is) door voldoende windenergie om de wintermaanden door te komen, dan zit je met een overschot in de zomermaanden overdag als de zonnepanelen volop leveren.
En bij overschot zetten ze de molens stil.
Of zullen ze geld beginnen vragen voor injectie…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 02 feb 2023, 19:29 Bedoel je een Duits dorp platwalsen om meer kolen te kunnen delven, een deel van de mensen die betalingsmoeilijkheden heeft of de temperatuur naar een voor hen oncomfortabel niveau heeft teruggeschroefd, het (tijdelijk) terugdraaien van de kernuitstap,.... en ondertussen men aan het oostelijk front iedere dag de boel in brand steekt om nog wat meer CO2 de lucht in te jagen zonder dat er spoedig een einde in zicht is en er enorme budgetten doorjaagt die voorheen niet beschikbaar waren voor sociale maatregelen en/of de energietransitie? Dat zijn de feiten.
Het "idee" levert voorlopig weinig positiefs op. Lijkt me eerder een uitspraak om het eigen geweten te sussen?

Mondiaal daalt de CO2 uitstoot ook niet en de gevolgen die we nu ondervinden zijn niet de huidige uitstoot maar die van jaren geleden. De komende jaren zal het op dat vlak dus niet beteren. Maar ja, wanneet je ervan blijft uitgaan dat het probleem niet urgent is maakt dat uiteraard allemaal niets uit. Blijf dan maar zitten in je uitdoofscenario. Het zal je tijd wel duren zeker?
Eugh? Waar keur ik al deze zaken dan goed? Een verandering is altijd moeilijk en de gevolgen zijn inderdaad niet altijd eerlijk verdeeld. Er is weinig eerlijk in onze wereld. Uiteraard lost deze transitie niet alle wereldproblemen op maar dit eisen zou pas echt oneerlijk discussiëren zijn.

Dat de transitie voorlopig weinig positiefs zou opleveren is niet juist, met doet wel degelijk al inspanningen maar deze moeten uiteraard verdergezet worden. Het eindpunt is dan ook niet vandaag. Het woordje "voorlopig" is dus het belangrijkste in de zin. Het idee is dus niet verkeerd want wat zeker niets zou opleveren is niets doen of doen alsof er niets aan te doen valt. Door opgeven is nog niet veel gelukt.

En waar haal je het dat het probleem voor mij niet urgent zou zijn? Ik zeg net het tegendeel, de dringendheid helpt net om krachtiger te reageren want er zonder zou er nog veel minder gebeuren. Zonder de sabotage van Putin zou men minder hard gaan om fossiel uit te faseren omdat het goedkoop ter beschikking is en men niet gedwongen wordt te veranderen.

@duizend België is een uitzondering waar kernenergie een zodanig deel in de mix inneemt en dat aandeel daalt. Het vervangen van de 10% kernenergie mondiaal is niet onbetaalbaar want kernenergie is gewoon zelf ongelooflijk duur als je alle kosten meerekent, ook deze dus voor duizenden jaren. Daarnaast zit je ook met het feit dat HE hier kan geproduceerd worden terwijl kernenergie hier door een multinational aan ons verkocht wordt. Ook kan de burger zelf een deel produceren wat bij kernenergie gelukkig niet het geval is. Duitsland installeerde vorig jaar bijna 2 keer ons aandeel van kerncentrales in zonne-energie.

Bij overschot kan men uitvoeren, wat men vandaag de dag al doet bijvoorbeeld naar Frankrijk als hun kerncentrales kapot zijn. Een andere optie is omzetten naar waterstof dat weer verhandeld kan worden en kan dienen voor energie-intensieve activiteiten.
Monumental—WIND AND SOLAR energy has, for the first time, surpassed fossil fuels and nuclear energy in the EU.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 03 feb 2023, 10:37 @duizend België is een uitzondering waar kernenergie een zodanig deel in de mix inneemt en dat aandeel daalt.

Bij overschot kan men uitvoeren, wat men vandaag de dag al doet bijvoorbeeld naar Frankrijk als hun kerncentrales kapot zijn. Een andere optie is omzetten naar waterstof dat weer verhandeld kan worden en kan dienen voor energie-intensieve activiteiten.
Ja Dizzy, dat is net het probleem dat er geen vervanging is voor de kernuitstap.
Weet je wel vervanging die niet weersafhankelijk en niet fossiel is.
Weet je wel om het tekort van 1200 mwh in 2025 te compenseren.

Bij overschot van HE is de kans groot dat bijna iedereen en overal overschot heeft, dus export is dan geen oplossing.
Waarom negeer je steeds dat FEIT Dizzy?

Hetzelfde geldt voor import.
Ik wacht nog steeds op de lijst met landen met overschot van HE op een windstille dag zonder zon.

Omzetten naar waterstof is niet rendabel
Men zet liever de molekes stil.
Men koopt liever fossiel in de winter.
Dat zijn FEITEN Dizzy, waarom blijf je daar blind voor en blijf je roeptoeteren dat het een oplossing is?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als er iets niet is dan zorg je voor meer van wat je tekort hebt. Wereldwijd kiest men voor HE dus moet je zorgen dat je mee bent en hierin investeert, de bestaande 2 kerncentrales kunnen nog dienen in de overgang.

Je vergeet een groot voordeel van HE, dat is wel degelijk flexibel en productie kan dus aangepast worden. Bovendien kan men ook opslag gebruiken. Energie zal niet meer moet verbruikt worden of verspild worden gewoon omdat we er niets anders mee kunnen doen.

Ook vreemd dat je lang hebt zitten zeuren over tekorten en nu is ineens het overschot een probleem, kiezen als je eerlijk en geloofwaardig wil blijven.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Blijf maar drijven Dizzy.
Het probleem met HE is dat het weersafhankelijk is, dat is totaal iets anders dan flexibel, dat heet wispelturig.
De ene keer teveel HE en molekes stil.
De andere keer te weinig en fossiel en afschakelen als er geen alternatief is.
Daar gaan we naartoe …

Maar onderstaand citaat maakt veel duidelijk
Je roeptoetert maar wat en we zullen wel zien wat het geeft.
Dizzy schreef: 02 feb 2023, 19:18 Ik neem mijn eigen maatregelen en we zullen zien wat het over zoveel jaren geeft.
Hoeveel opslag had je zelf ook al weer ?
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”