Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

boulder schreef: 26 jan 2023, 23:01 Blijkbaar bestaan er echt van die dummy tanks die je op Alibaba kunt kopen.
Ooit een legerbeurs gedaan in Langkawi, Maleisië 5 jaar geleden ofzo. Dat was met bijhorende airshow. Toen stonden de standjes van de Russen nog naast de die van Amerikanen.

Men doet soms raar/verborgen over brochures wat een land produceert aan wapens en probeert te verkopen maar daar kon ik als particulier allerhande info verstrekken over tanks, raketten, nieuwe defensiesystemen, ... Ik heb veel brochures meegenomen want het is best wel indrukwekkend en ze onlangs terug gevonden, en de meeste reclamefolders waren van de Oekraïners en Russen, minder de Chinezen en Westerse landen. Ook brochures van de dummies zaten er tussen. Men wou nogal verkopen aan Zuid Oost Azië waarschijnlijk. ;)

Al bij al: dit was zéér indrukwekkend (zeker de bijhorende airshows), enige wat ambetant was dat de trainingen van die straaljagers buiten de uren waren en ze vrij veel mogen ginder. Je lag bijvoorbeeld aan het strand kwam er plots een straaljager op 100 meter van je trucjes uitvoeren of balanceren in de lucht, zwaaien naar de lokale bevolking, indrukwekkend maar luid.

Al bij al iets dat ik nooit zal vergeten. Foto album ook van terug gevonden.

"Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition"
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

DarkV schreef: 27 jan 2023, 08:44 Dit kan dan wel samen gaan met enorme verliezen... ook voor Oekrainie zal dit niet zonder verliezen gaan.
Inderdaad, en ik kan me niet voorstellen dat enkel de Russen civiele doelen raken. Wanneer Oekraïne opnieuw richting bezet gebied oprukt, zal dat toch ook niet met chirurgische precisie enkel de soldaten en het legermateriaal er gaan uithalen. Kortom, de lokale bevolking is de dupe van beide offensieven.
bollegijs schreef: 27 jan 2023, 10:18 en de meeste reclamefolders waren van de Oekraïners en Russen
Zo vreemd is dat niet. Reeds sinds mensenheugenis zijn Rusland en Oekraïne in praktijk één. Het Kievse rijk is dan ook de voorloper van het moderne Rusland. Vele van het wapentuig dat ze nu inzetten of waar ze tegen ze nu vechten is eigenlijk van gedeelde makelij.
Hopelijk wordt bij de volgende verkiezingen in Oekraïne de neus niet opnieuw richting Rusland gezet, want ze zijn nu wel mooie cadeautjes aan het krijgen :bdaysmile:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Volgens de UK intelligence zou de vooruitgang van de Russen zich vooral op Russische militaire blogs afspelen en veel minder op het terrein. Propaganda voor de soldaten om het moreel hoog te houden, iets wat aan beide kanten werkt natuurlijk.

Verkiezingen in Oekraïne zie ik niet zo direct richting Rusland gaan, daarvoor is de haat te groot.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 27 jan 2023, 08:44Ondanks dit alles lees ik de laatste week toch dat de Russen over bijna gans de frontlijn toch vorderingen maken (en dus een zekere overmacht hebben, ook met enorm hevige artillerie dus zo erg kan het dan toch niet zijn met hun bevoorrading ?)
Ik denk eerder dat de Russen met kleine groepjes de ganse frontlijn aan het aftasten zijn om te kijken waar ze eventueel zouden kunnen doorbreken eenmaal ze met een nieuw offensief willen beginnen.
Maar ik heb pas beelden gezien (drone) waarbij ze je ze als als kippen zonder kop over open velden ziet rennen.
Dit is als het ware eendjes schieten op de kermis voor Oekraïne.
Ondertussen heeft Oekraïne heel wat soldaten weg getrokken om elders opgeleid te worden met de nieuwe wapensystemen (tanks) die hopelijk spoedig ten tonele gaan verschijnen.
Het blijft voor hen dus voorlopig zaak om zoveel mogelijk stand te houden en zo weinig mogelijk verliezen te lijden.
Ik lees net dat Polen ondertussen al heeft bevestigd om in totaal een 70-tal units te leveren, nieuw voor mij alvast is het feit dat er 60 stuks
van de PT-91 zullen geleverd worden (verbeterde versie van de T-72)
Ondertussen staat Frankrijk ook reeds open voor het verzoek om vliegtuigen te leveren.
Joe Biden zou in februari vermoedelijk rond de verjaardag van de (kuch) 'speciale militaire operatie' naar Europa komen om alweer een groot pakket aan steun aan Oekraïne bekend te maken.
Er word nogal met geld gesmeten de laatste weken... :)

Toegevoegd na 4 minuten 13 seconden:
woutervh schreef: 27 jan 2023, 11:22 Inderdaad, en ik kan me niet voorstellen dat enkel de Russen civiele doelen raken. Wanneer Oekraïne opnieuw richting bezet gebied oprukt, zal dat toch ook niet met chirurgische precisie enkel de soldaten en het legermateriaal er gaan uithalen. Kortom, de lokale bevolking is de dupe van beide offensieven.
Maar Oekraïne roept de bevolking vooraf wel op om te vertrekken ipv ze gewoon plat te bombarderen.
Al blijft het wel ergerlijk natuurlijk als ze alles wat je hebt in puin komen leggen.

Toegevoegd na 4 minuten 6 seconden:
on4bam schreef: 27 jan 2023, 12:08Verkiezingen in Oekraïne zie ik niet zo direct richting Rusland gaan, daarvoor is de haat te groot.
Daar ben ik ook wel zeker van, daarvoor zijn er teveel gruwelijke misdaden gebeurd.
Ik hoor zelfs dat families elkaar nu gewoon haten, dat gaat niet meer goed komen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de Russische luchtmacht het ook in de eerste maanden zelfs niet kon halen t.o.v. die van Oekraine,die met toch wel toestellen v/d vorige generatie zaten.e Russen hebben zeer moderne toestellen die kunnen wedijveren met de Westerse ......we hebben daar helemaal echt niets van gezien.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Zijn er cijfers van de verliezen die Oekraïne heeft geleden?
Rusland heeft trouwens hele moderne toestellen maar die zie je inderdaad niet fluppie.
Zo hebben ze ook een nieuwe tank die enkel goed genoeg blijkt te zijn om mee te paraderen op het Rode Plein. (al ging zelfs dat niet zo goed de eerste keer)

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 27 jan 2023, 16:02 Zijn er cijfers van de verliezen die Oekraïne heeft geleden?
regelmatig hoor je cijfers van 100man verlies per dag?
zelfs als die niet allemaal doodgaan gaat het toch nog geweldig hard.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik kom zo'n cijfers alvast niet tegen, wel een verklaring vanuit Kiev ettelijke weken geleden dat ze met de echte cijfers later naar buiten gaan komen maar dat de bevolking zich nu reeds best voorbereid op hoge aantallen.
100 doden per dag is denk ik een laag cijfer.
Het aantal doden aan Russische kant ligt de laatste tijd dagelijks tussen 600 - 900.

Maar ja..

Vliegtuigen? Tuurlijk wel! :)

Toegevoegd na 1 uur 34 minuten 52 seconden:
DarkV schreef: 27 jan 2023, 08:44Ondanks dit alles lees ik de laatste week toch dat de Russen over bijna gans de frontlijn toch vorderingen maken.
In de meest recente video van Combat Veteran Paul komt dit topic aan bod, en bevat misschien een antwoord op jou vraag.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

woutervh schreef: 27 jan 2023, 11:22
DarkV schreef: 27 jan 2023, 08:44 Dit kan dan wel samen gaan met enorme verliezen... ook voor Oekrainie zal dit niet zonder verliezen gaan.
Inderdaad, en ik kan me niet voorstellen dat enkel de Russen civiele doelen raken. Wanneer Oekraïne opnieuw richting bezet gebied oprukt, zal dat toch ook niet met chirurgische precisie enkel de soldaten en het legermateriaal er gaan uithalen. Kortom, de lokale bevolking is de dupe van beide offensieven.
Alsof het bij de Russen "per ongeluk" is dat ze iedere keer burgerdoelwitten raken.
Ze hebben het specifiek gemunt op onder andere de electriciteitscentrales, het is niet dat ze dat verstoppen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Tja dat noemen ze nu oorlogsvoering. Iets wat hier door bepaalde "heren" al enkele tijd gepromoot wordt. Liefst in de escalerende trap.
De tijd dat twee legerkampen elkaar met getrokken sabel en/of gevelde bajonet persoonlijk op het slagveld tegemoet traden en enkel de militaire tegenstanders viseerden ligt al meer dan een eeuw achter ons.
Wanneer men zijn visie over oorlogsvoering voornamelijk baseert op hollywoodproducties kan dat uiteraard een volkomen verkeerd beeld van de realiteit geven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 27 jan 2023, 19:44 Tja dat noemen ze nu oorlogsvoering.
Neen, dat noemen ze oorlogsmisdaden.
Oorlogsvoering = aanvallen van militaire doelwitten.
Russen = oorlogsmisdaden --> doelbewuste aanvallen op burgerdoelwitten, verkrachting als wapen, foltering, ...

Poetin fans willen dit verschil onder de mat vegen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Men moet zich ook eens afvragen wat er zou gebeurd zijn indien Rusland alle raketten en drones die ze op burgerdoelen afsturen nu eens zouden gebruikt hebben tegen het Oekrains leger, maar ja de leiding ziet dat blijkbaar volledig anders in Rusland.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 27 jan 2023, 19:44 Tja dat noemen ze nu oorlogsvoering. Iets wat hier door bepaalde "heren" al enkele tijd gepromoot wordt. Liefst in de escalerende trap.n.
dus het feit dat Oekraine zich verdedigt tegne buitenlandse agressie en mensen daarmee akkoord gaan, tem de hoop dat ze de agressor verslaan, is promoten van oorlog?

zonder Russische agressie hoefde Oekraïne zich niet eens te verdedigen.
Ga je daarmee akkoord of niet
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

fluppie schreef: 27 jan 2023, 21:20 Men moet zich ook eens afvragen wat er zou gebeurd zijn indien Rusland alle raketten en drones die ze op burgerdoelen afsturen nu eens zouden gebruikt hebben tegen het Oekrains leger, maar ja de leiding ziet dat blijkbaar volledig anders in Rusland.
Ze kunnen het niet, in tegenstelling tot ziekenhuizen staan militaire doelen niet stil.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

BBC had het enkele weken terug over de slachtoffers aan Russische kant, men schat in dat Rusland ongeveer 80 000 slachtoffers meer telt,dan het Oekrainse leger, verder zijn er er dan wel geen cijfers meer genoemd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

"321 tanks".. het lijkt een aftelrijmpje, blijkbaar toch het aantal dat zeker zal geleverd worden.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Wat 'nieuwe' tanks betreft is dat toch maar een druppel op een hete plaat? Oekraïne zelf heeft toch meer tanks? Het is natuurlijk moeilijk na te gaan maar ik dacht dat ze ze er zelf meerdere honderden hebben/hadden en ondertussen meer tanks in hun arsenaal zitten dan voor de oorlog ivm buitgemaakte Russische tanks.

https://businessam.be/hoeveel-tanks-ver ... e-er-zelf/ Iets recenter is helaas niet meteen te vinden precies.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

SPR schreef: 29 jan 2023, 10:42 Wat 'nieuwe' tanks betreft is dat toch maar een druppel op een hete plaat? Oekraïne zelf heeft toch meer tanks? Het is natuurlijk moeilijk na te gaan maar ik dacht dat ze ze er zelf meerdere honderden hebben/hadden en ondertussen meer tanks in hun arsenaal zitten dan voor de oorlog ivm buitgemaakte Russische tanks.
Het gaat toch ook over de kwaliteit van die tanks?
Tanks uit NAVO landen zijn over het algemeen veel beter van kwaliteit en moderner dan die van de Russen.
Buitgemaakte tanks zijn vaak beschadigd, en kunnen niet zomaar onmiddellijk hergebruikt worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

We weten ook niet precies wat Oekraïne nog heeft qua zware wapens omdat ze die info niet willen lossen.
Het feit dat ze blijven vragen achter die tanks zal er wel op duiden dat enerzijds veel van hun materiaal vernietigd is maar ook inderdaad zouden de Leopards veel beter zijn dan de Russische tanks.
En meer dan 300 moderne tanks lijkt me toch heel wat meer dan een druppel te zijn.
Vergeet ook niet dat logistiek ondersteuning ook geleverd word, die zaken zitten zelfs niet in de cijfers.
Het gaat dan bv over vrachtwagens maar ook over bergingsvoertuigen etc..
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dat is het net, het zijn niet allemaal moderne tanks die worden geleverd...

Toegegeven, de Leo 2's zijn inderdaad zowat het neusje van de zalm, maar er worden ook Leo 1's opnieuw klaar gemaakt. T-72's worden ook geleverd en die hebben ze al. PT-91 zitten er ook tussen.

Komt daar bovenop dat China ook rustig de kat uit de boom kijkt. Dat gaat de grootse winnaar worden zonder er iets voor te doen en ondertussen zitten we met een nieuwe wapenwedloop. In alle geval raakt al het oud materiaal nu wel op en hopelijk... Wordt er in Europa eens beslist om samen te werken ipv elk land zijn eigen zin en hiermee miljarden aan budget te versmossen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Wie gaat er Leo 1's leveren?
De M1 Abrams zou blijkbaar nog tot 1 jaar kunnen duren tja...duidelijk dat die toezegging als pasmunt werd gebruikt.
Gerucht gaat dat volgende toezegging voor levering reeds de F16 zal zijn en China wrijft zich in de handen inderdaad.
Volgende conflict 'China - US' (Taiwan)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het moet toch wel niet eenvoudig zijn voor de Oekraïners, ze krijgen wel heel veel aangeleverd, maar het bestaat uit een veelvoud aan systemen, en dat geldt niet alleen voor de tanks, maar gewoon alle materiaal dat ze geleverd krijgen.
Als je dan ziet dat die Leo2's alleen al in heel veel verschillende uitvoeringen bestaan, dan snap je dat het geen sinecure is om als Oekraïens soldaat zomaar in een tank te stappen en te verwachten dat je die gaat kunnen besturen, gebruik makende van al de snufjes die erop zitten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik geloof dat het voorstel van Polen reeds was om tankbataljons te vormen van Leopards die dezelfde upgrade hebben.
Veel verschillende versies samen gooien zal inderdaad problemen geven.
Er zijn trouwens niet alleen de versies die Rheinmetall op de markt heeft gebracht, veel landen hebben ook zelf verbeteringen aangebracht.
De soldaten voor de Challenger tanks zijn ondertussen al in Engeland toegekomen en kunnen starten met hun opleiding.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

boulder schreef: 29 jan 2023, 10:53 Tanks uit NAVO landen zijn over het algemeen veel beter van kwaliteit en moderner dan die van de Russen.
De vraag is hoe relevant dat is als je er een antitank raket (ik vermoed dat de Russen die ook wel hebben) op afschiet.

Los hiervan verbaast het me dat Rusland nog steeds in staat is constant zware artillerie aanvallen te doen over een groot deel van de frontlijn en Oekraine zelfs kan terugdringen... dan kan het toch niet echt slecht gaan met de Russische bevoorrading ? Hopelijk is dit een tijdelijk gegeven maar ik heb de indruk dat het er niet echt rooskleurig uitziet op dit moment (ondanks diverse filmpjes - met alleen nog historische beelden - op Youtube met ronkende titels).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Stilte voor de storm misschien? Hun loopgraven stellingen verschaffen beide kanten alvast enige rust intussen...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: 29 jan 2023, 15:56 Hun loopgraven stellingen verschaffen beide kanten alvast enige rust intussen...
Ik heb niet de indruk dat de Russen in hun loopgraven blijven zitten... in tegendeel, ik lees enkel over constante aanvallen met kleine/grote groepen.

Men tracht Oekraine duidelijk onder de voet te lopen. In het verleden waren er nog dergelijke demotiverende situaties, laat ons hopen dat we wederom het tij kunnen keren (al gaat dit steeds ten kosten van heel wat mensenlevens wat op langere termijn niet houdbaar is voor Oekraine vrees ik).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Onder de voet lopen lijkt mij alvast geen gevaar, vermits zij (de russen) hooguit aan de randen knabbelen van dat land...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die militair Houssen was op VRT (De zevende dag) volgens hem zijn de tanks nodig...al om gewoon stand te houden,want Rusland is klaar voor een enorme tegenaanval en het aantal tanks die het Westen zal leveren zijn absoluut niet genoeg in aantal ,ik hoor die Houssen niet zo graag bezig,maar er moet toch ook eens iemand zijn die de situatie van een andere kant bekijkt ook,dus er komt alleen een massale aanval van Rusland,en oekraine smeekt om de tanks om min of meer stand te houden,wat daarna volgt is nog volkomen onduidelijk.Jets leveren zou een geweldige escalatie teweegbrengen en Europa volledig meesleuren in het conflict, volgens Houssen toch.

Iemand die destijds het zombie game nacht der untoden gespeeld heeft weet wat het gevoel is overrompeld worden door het aantal betekend, dat is dan wel een game stel je eens voor dat dit zou gebeuren in Oekraine.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Rusland heeft heel wat potentieel ondanks een aantal min-punten...

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fluppie schreef: 29 jan 2023, 19:21 Die militair Houssen was op VRT (De zevende dag) volgens hem zijn de tanks nodig..
Toen men hem aankondigde wist ik al dat het weer zou zijn om te demoraliseren.
Het komt er altijd op neer dat hij vindt dat er niet teveel moet gebeuren, en iedere keer er weer een stap wordt gezet, doet hij alsof het niet veel voorstelt en niets gaat veranderen, om dan direct de volgende stap als heel gevaarlijk voor te stellen.
Ik verdenk hem er al van in het begin van dat hij aan de kant van de Russen staat.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 29 jan 2023, 15:43De vraag is hoe relevant dat is als je er een antitank raket (ik vermoed dat de Russen die ook wel hebben) op afschiet.
Antwoord: "Trophy Active Protection System"

Toegevoegd na 4 minuten 47 seconden:
DarkV schreef: 29 jan 2023, 16:36 Ik heb niet de indruk dat de Russen in hun loopgraven blijven zitten... in tegendeel, ik lees enkel over constante aanvallen met kleine/grote groepen.
Cannonfodder hé, ze houden Oekraïne alert en ondertussen tasten ze de ganse lijn af om te kijken hoe het staat met de sterkte van de tegenstander.
Hierbij lijden ze natuurlijk grote verliezen, elke dag tussen de 600 en 900 doden vind ik althans toch stevig.

Toegevoegd na 3 minuten 46 seconden:
DarkV schreef: 29 jan 2023, 16:36Men tracht Oekraine duidelijk onder de voet te lopen. In het verleden waren er nog dergelijke demotiverende situaties, laat ons hopen dat we wederom het tij kunnen keren (al gaat dit steeds ten kosten van heel wat mensenlevens wat op langere termijn niet houdbaar is voor Oekraine vrees ik).
Het word een race tegen de klok, voor iedereen.
De Russen weten dat er veel zwaar spul aan zit te komen en wie weet in de nabije toekomst zelfs vliegtuigen dus die moeten nu echt vorderingen maken.
En de natuur zal ook een grote rol spelen, modder zal zeker in het voordeel van de ingegraven verdediger zijn, terwijl een hard bevroren ondergrond in het voordeel van de tankdivisies zal zijn.

Toegevoegd na 28 minuten 23 seconden:
fluppie schreef: 29 jan 2023, 19:21Die militair Houssen was op VRT (De zevende dag) volgens hem zijn de tanks nodig...
Pfff.. die Orc!

Luister misschien eens naar iemand die een leger heeft geleid doorheen een oorlog?

Morgen is er een livestream met hem..

Hij slaat de nagel namelijk op de kop, die tanks zijn het centrum maar er moet daaromheen een hele eenheid
gebouwd en getraind worden en ik denk ook dat daarin de grote uitdaging zal liggen.
Een bemanning opleiden om met een tank te rijden en te schieten zal snel gaan, maar een oorlog is zoveel meer
dan over een patatteveld crossen en bij momenten een schot lossen hé.
Tank en infanterie kunnen echt niet zonder elkaar in tijde van oorlog, soldaten rondom de tank zien zoveel meer dan de optics
en de bemanning van diezelfde tank.
Misschien niet zo belangrijk in open velden maar eenmaal je de stad in moet des temeer.
Ik denk dat daar de grote uitdaging zal liggen en minder in hoeveel tanks er precies er naar Oekraïne zullen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut 40 seconden:
wied schreef: 29 jan 2023, 16:45Onder de voet lopen lijkt mij alvast geen gevaar, vermits zij (de russen) hooguit aan de randen knabbelen van dat land...
En vaak ook op plaatsen waar er totaal geen eer te rapen valt aka open velden etc...

Toegevoegd na 4 minuten 39 seconden:
DarkV schreef: 29 jan 2023, 19:52 Rusland heeft heel wat potentieel ondanks een aantal min-punten...
Ga proberen die video morgen te bekijken, hij is namelijk nogal lang en ik had de late shift vandaag. ;-)
Wel een goed kanaal hé, heb die ook recent ontdekt.

Toegevoegd na 1 minuut 21 seconden:
boulder schreef: 29 jan 2023, 20:20
fluppie schreef: 29 jan 2023, 19:21 Die militair Houssen was op VRT (De zevende dag) volgens hem zijn de tanks nodig..
Toen men hem aankondigde wist ik al dat het weer zou zijn om te demoraliseren.
Wij gaan elkaar niet tegen spreken als het over hem gaat hé haha...

Toegevoegd na 30 minuten 8 seconden:
Onder het genot van een lekker frisse Duvel heb ik zin om hier een gans epistel neer te pennen maar ik ben vervelens toe voor sommigen/ of velen. :p
Dus ik ga dat niet doen...

Maar wel bij deze, hoeveel 'legers' zijn er nu in het geweer tegen Oekraine?
Ik probeer... Het reguliere Russische leger, Wagner PMC, Kadyrov, LNR, DPR, en ondertussen blijkbaar ook de privé militie van Sergei Shoigu.
Vergeet ik er nog?

Weet dat al deze groeperingen verschillende vormen van 'soldij' en uitrusting hebben en wat krijg je dan heden ten dage?
Denk niet dat ik er een tekening bij moet maken anno 2023 hé, in 40-45 konden ze soldaten misschien nog voor de zot houden maar ondertussen weet men zelfs aan het oorlogsfront waarop en waaraf dankzij het internet zonder grenzen.

Dus mocht men zich afvragen waarom het reguliere Russische leger tot niets meer in staat is zou men zich misschien kunnen afvragen of ze nog wel genoeg 'tampons' hebben om de bloedingen van hun oorlogswonden te stelpen.

Het is heel simpel, een leger kan enkel goed functioneren bij een uniforme tucht en discipline.
En als je gaat denken dat je kan scoren als nieuwe bevelvoerder (Valeri Gerasimov) wanneer je na 1 jaar oorlog voeren je soldaten gaat verplichten om zich te scheren* dan heb je bij voorbaat verloren.

*scheren in een slechte hygiënische omstandigheden zorgt voor extra infecties... (en de ziektes teren nu reeds welig bij de Russen door de manier waarop ze gehuisvest zijn etc etc..)
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

DarkV schreef: 29 jan 2023, 19:52 Rusland heeft heel wat potentieel ondanks een aantal min-punten...

Daar heb je geen filmpjes voor nodig

Maar om het wanbeleid in dat leger recht te trekken, van generaal tot poetsvrouw, heb je toch enkele decennia nodig vrees ik.
Dat in oorlogstijd rechttrekken za niet lukken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 30 jan 2023, 02:31 Antwoord: "Trophy Active Protection System"
Het is niet omdat zoiets bestaat dat de tanks voor Oekraine er ook met uitgerust zullen zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Nee dat klopt volledig, had het nadien nog in vet gedrukt geschreven op het einde van m'n "Antwoord" regel maar blijkbaar vergeten te enteren denk ik. (het was ook al laat...)
Het 'Trophy' systeem word pas standaard geinstalleerd op de Leopard2 7A modificatie.
En voor zover ik weet gaan er daar geen van geleverd worden. 🙁

Maar misschien zijn er landen die het zelf hebben geinstalleerd op hun tanks?
Heb ondertussen al heel wat verschillende Leopard 2's gezien en daar zitten vaak grote verschillen op.
Het zal me daar een hutsepot worden. :?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Dat Trophy Active Protection System zou iets zin die gemaakt is in israel,als ik het goed voorheb, er zijn wel meer dingen in Israel waarvan men noooit niet spreekt,maar weet dat ze bestaan,zoals het Iron Dome lucht afweer tegen alles wat kan vliegen,oorspronkelijk is dat een Amerikaans syst. die al vele jaren aan een stuk upgrades heeft gehad van Israel en de US.Hamas schiet zijn raketten van heel dichtbij naar zowat alle steden die ze kunnen bereiken,en in grote aantallen doch is en vrij weinig nieuws van een hit in een of andere belangrijke stad.
Ik heb al lang het vermoeden dat de US alle russische kernwapens zou kunnen uitschakelen,die naar de US gestuurd worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

https://www.rafael.co.il/ (Israel inderdaad)
Ben er ook zeker van dat de US al veel voorbereidingen heeft getroffen mocht Rusland alsnog naar kernwapens grijpen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Over Israël gesproken. Wanneer krijgen de Palestijnen hun himars en Leopard tanks?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Niet, ver van de Vlaamse bed show. :twisted:
En geen grondstoffen van betekenis waarmee het Westen iets extra kan verdienen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mooi naast de kwestie, woutervh en ivob...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen zijn de Duitsers blijkbaar nog altijd op zoek naar Ammo voor hun Geopards(luchtverdediging vooral voor laagvliegende vliegtuigen maar super goed tegen drones) Brazil weigert munitie te leveren,ik dacht dat dit probleem van de baan was,niet dus.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”