Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

De relatie Polen/Duitsland is nog steeds een speciale.
Zo zou Polen nog steeds vergoed willen worden voor de schade veroorzaakt door Duitsland in WWII.
Onlangs is hun verzoek opnieuw afgewezen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/01 ... n-in-de-t/

Die praten nogal veel via de media met elkaar denk ik. :)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Rusland heeft xeker nog meer schade aangebracht in Polen,zowel in WO2 als erna want dan was polen eigenlijk bezet gebied door de Sovjets.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

1207 schreef: 23 jan 2023, 06:17 Rusland is doodsbang voor da beestje dus stuur die dingen zo rap mogelijk
Hoe groter hun dreigement hoe banger men is... dat is tot op heden de enige constante voor Rusland.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

DarkV schreef: 23 jan 2023, 19:38
1207 schreef: 23 jan 2023, 06:17 Rusland is doodsbang voor da beestje dus stuur die dingen zo rap mogelijk
Hoe groter hun dreigement hoe banger men is... dat is tot op heden de enige constante voor Rusland.
Inderdaad, ze hebben niet anders gedaan dan gebluft.
Ook hun gasspelletjes zijn niet geëindigd zoals ze gehoopt hadden.
Gewoon leveren die tanks.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 23 jan 2023, 00:18Dus, Leopard 2's zijn blijkbaar het neusje van de zalm wat betreft tanks. België had er ook, maar de enige die we nu nog hebben staan in musea...?? Het heeft misschien niets met Oekraïne te maken, maar deze moet ik eens laten bezinken...
Is het bezinken gelukt? ;-)

Mocht het je interesseren, bij deze 2 video's van Curator David Willey van 'The Tank Museum' (heel informatief)

Toegevoegd na 22 minuten 24 seconden:
fluppie schreef: 23 jan 2023, 18:10 Rusland heeft xeker nog meer schade aangebracht in Polen,zowel in WO2 als erna want dan was polen eigenlijk bezet gebied door de Sovjets.
Russen zijn echt een degoutant volkje, ik ben gehuwd in Polen dus ik weet wel 1 en ander van hoe Polen naar Rusland kijken na alle ellende
die ze in hun geschiedenis hebben moeten verwerken.
Er valt veel over te vertellen, maar een woord zoals 'Katyn' zou reeds voldoende moeten zijn.
Duda staat echt bovenop de barricades als Rusland een hak kan worden gezet.

Maar hij is niet alleen, heel wat landen (vooral Baltische staten) zouden maar wat graag Rusland een oplawaai van jewelste verkopen.
Je hoeft nog maar te kijken wat alle landen leveren en het valt onmiddellijk op.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.be%2F

Toegevoegd na 4 minuten 23 seconden:
boulder schreef: 23 jan 2023, 21:01
Ben er bijna zeker van dat Duitsland zal leveren, misschien via een ander land maar ik geloof echt dat
ze zullen komen.
Een paar 100 Leopards en dan de vele beloofde APC's en ik denk dat het snel gedaan zal zijn voor Poetin.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

In Duitsland is het zeker de SPD die nog dwars ligt,en dat is nu juist de partij van Sholtz zelf,de groenen aldaar hebben alvast op de Franse TV dan nog duidelijk gemaakt dat zij zeker niet dwars liggen.

In de jaren 80 had Belgie nog een heel volwassen leger, (180 Leopard tanks)met beroeps en miliciens en dan diegene die hun miliaire dienst hadden gedaan (een opleiding van 6 maanden in Duitsland of 10 maanden in Belgie in 80) die konden tot zeker hun 50 ste nog worden opgroepen in Crisis situaties.
De CD&V van destijds heeft dat allemaal afgeschaft, op dat ogenblik kon Belgie 100 000 Militairen op de been brengen,met de wetenschap dat er al zeker steun van Frankrijk zou komen indien nodig,nu telt ons volledig leger geen 40 000 man meer en 0 Tanks.

De steun van Frankrijk is een zeker iets door de feiten van WO1 daar heeft Belgie geen toegang gegeven aan Duitsland,die Frankrijk via een verassings aanval dwars door Belgie zo naar Parys wou doorstoten.

Dat is uitsluitend een politieke beslissing geweest,maar denk er ook aan toen zaten de Sovjets veel dichter bij ons dan nu. Grens sneed Duitsland in twee tussen het Warschou Packt en Amerika-England-Frankrijk.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Petrikske schreef: 23 jan 2023, 22:27 Maar hij is niet alleen, heel wat landen (vooral Baltische staten) zouden maar wat graag Rusland een oplawaai van jewelste verkopen.
En terecht, heb ze allemaal bezocht en de musea's en oude Russische deportatiecenters geven je genoeg achtergrond.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ze zijn daar in Oekraïne blijkbaar hun vooroorlogse gewoonten nog niet volledig verleerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24 ... aal-aftre/

Nu gewoon afwachten tot hun gesponsorde wapenleveringen ergens op een ander strijdtoneel opduiken. Misschien wat bijscholing gaan volgen bij de Taliban hoe je dat precies aanpakt?

Inmiddels stijgt de kans dat de 14 eerste (via Polen) Leopard 2-tanks daadwerkelijk aan Oekraïne geleverd gaan worden. Indien dat werkelijkheid wordt nog maar een 285 te gaan.

En op een ander vlak verloopt de NATO toetreding van Zweden en Finland ook niet van een leien dakje wegens interne tegenkantingen binnen het "bondgenootschap". Geeft al de mate van "eensgezindheid" aan de dag dat dat bondgenootschap daadwerkelijk ten strijde moet trekken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 24 jan 2023, 08:56In de jaren 80 had Belgie nog een heel volwassen leger, (180 Leopard tanks)met beroeps en miliciens en dan diegene die hun miliaire dienst hadden gedaan (een opleiding van 6 maanden in Duitsland of 10 maanden in Belgie in 80) die konden tot zeker hun 50 ste nog worden opgroepen in Crisis situaties.

De CD&V van destijds heeft dat allemaal afgeschaft, op dat ogenblik kon Belgie 100 000 Militairen op de been brengen,met de wetenschap dat er al zeker steun van Frankrijk zou komen indien nodig,nu telt ons volledig leger geen 40 000 man meer en 0 Tanks.
Ik heb m'n legerdienst gedaan in 1983 (totaal 8 maanden waarvan 1 maand opleiding in Belgie.
Kan me vergissen maar ik denk dat de volledige bemanning van de Leopard tanks bestond uit beroepsmilitairen.
Kan het wel navragen bij oud artilleristen want ik was bij 6A (artillerie) en 4L zat ook in dezelfde kazerne (Kanaal Van Wessem in Soest)
Ik had maar wat graag die zwarte muts gedragen en ik gaf m'n voorkeur daarvoor ook op in het Klein Kasteeltje tijdens m'n 3 dagen, ik was toen 16.
Ze zullen daar toen wel gedacht hebben van 'gij wel snottebel' haha... (ik had m'n dienstplicht laten vervroegen)

Maar als ik nu de foto's zie van onze Belgische Houwitsers van toen nu actief in Oekraïne dat doet me toch wel iets.
Ik was destijds lader in zo'n Houwitser 155mm. (17/18 jaar, nog steeds een snottebel en dat met granaten van 42kg.)

Toegevoegd na 2 minuten 20 seconden:
ivob schreef: 24 jan 2023, 15:35 Ze zijn daar in Oekraïne blijkbaar hun vooroorlogse gewoonten nog niet volledig verleerd.
Had je nu echt gedacht dat die aloude Sovjet doctrine snel met het badwater zou verdwijnen.
Dat is daar net zoals hier goed ingebakken, of mogen we over 'hier' niet spreken.
Wij zijn ook het land vh het gefoefel, achterpoortjes en onder tafel hé..

En 'koorddanser' (bedankt Nieuwsblad) Erdoğan moet zich ook nog eens profileren want inderdaad de verkiezingen zijn in aantocht.
Als Orbán en Erdoğan goed genoeg zijn voor het clubje dan kan je iedereen wel toelaten.
Laatst gewijzigd door Petrikske 24 jan 2023, 18:53, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 24 jan 2023, 18:49 Had je nu echt gedacht dat die aloude Sovjet doctrine snel met het badwater zou verdwijnen.
Dat is daar net zoals hier goed ingebakken, of mogen we over 'hier' niet spreken.
Wij zijn ook het land vh het gefoefel, achterpoortjes en onder tafel hé..
Ik niet nee.
Daarom dat ik er niet, omdat de MSM en lokale overheden hun geschiedenis niet blijken te kennen, slaafs meega in het verhaal dat de vijand van de vijand plots mijn vriend moet zijn. :nono: :roll:
Zeker niet als deze nog steeds dezelfde kwalijke gewoontes hanteert als voorheen.
Als Orbán en Erdoğan goed genoeg zijn voor het clubje dan kan je iedereen wel toelaten.
Rare redenering.
Men zou beter leren van fouten uit het verleden dan ze met de ogen toe te herhalen. :evil:
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

ivob schreef: 24 jan 2023, 15:35 Ze zijn daar in Oekraïne blijkbaar hun vooroorlogse gewoonten nog niet volledig verleerd.

Nu gewoon afwachten tot hun gesponsorde wapenleveringen ergens op een ander strijdtoneel opduiken. Misschien wat bijscholing gaan volgen bij de Taliban hoe je dat precies aanpakt?

Inmiddels stijgt de kans dat de 14 eerste (via Polen) Leopard 2-tanks daadwerkelijk aan Oekraïne geleverd gaan worden. Indien dat werkelijkheid wordt nog maar een 285 te gaan.

En op een ander vlak verloopt de NATO toetreding van Zweden en Finland ook niet van een leien dakje wegens interne tegenkantingen binnen het "bondgenootschap". Geeft al de mate van "eensgezindheid" aan de dag dat dat bondgenootschap daadwerkelijk ten strijde moet trekken.
wat is je punt? corruptie in een regering kennen we in belgie ook.
dat de turken eventjes eigenbelang laten gelden mbt de zweden is evident.
er zijn 2500 Leopards in de europese legers en oekraine vraagt er 300. als duitsland akkoord gaat dat andere landen er sturen moet duitsland welgeteld 0 leopards sturen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het is een hele spijtige zaak, wel goed dat het nu naar buiten komt en dat men hopelijk diep genoeg snijd zodat de wortel ook eruit is.
Een oorlog financieren is 1 zaak, maar ooit moet dat land weer opgebouwd worden, en ik denk dat daar nog veel meer geld bij komt kijken.

En kijk... zelfs in de US zijn er mensen die 'bijklussen'.
https://edition.cnn.com/2023/01/23/poli ... index.html

Toegevoegd na 3 minuten 50 seconden:
ivob schreef: 24 jan 2023, 18:52Men zou beter leren van fouten uit het verleden dan ze met de ogen toe te herhalen. :evil:
Hoeveel oorlogen hebben we nodig, ze gaan blijven geboren worden die machtsgeile dictators vrees ik.
En zolang 1 persoon de macht heeft om een volledig land onder te dompelen gaat dit blijven gebeuren.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

De kogel is door de kerk.

https://www.hln.be/buitenland/duitsland ... ~ad37cf58/

Update... De Amerikanen gaan ook overstag en gaan ook tanks leveren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 24 jan 2023, 19:01 En zolang 1 persoon de macht heeft om een volledig land onder te dompelen gaat dit blijven gebeuren.
Maar dat is dan in de feiten ook nooit het geval.
Dat is gewoon iets dat je graag wil geloven.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dat vertel ik al een tijdje hé, en die M1 Abrams die staan nu reeds aan de Pools/Oekraiense grens.
Ik blijf het een symbolische geste vinden van de US want de Abrams is een hele logge en zware tank met een jet engine dus heel veel kerosine en onderhoud nodig.

De Leopard 2 heeft een dieselmotor en die tank bestaat uit 'quick release' componenten.
En geoefende crew kan op het slagveld de motor vervangen in een goeie 20 minuten, bon chance om zoiets te doen met de Abrams..

Maar ohlala... wat gaan de Russen pissed zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is het nu al een schande als je corruptie aanpakt?
Het kan niet altijd zo zijn als bij Poetin, waar zelfs de verkiezingen vervalst worden...
ivob schreef: 24 jan 2023, 15:35 nmiddels stijgt de kans dat de 14 eerste (via Polen) Leopard 2-tanks daadwerkelijk aan Oekraïne geleverd gaan worden. Indien dat werkelijkheid wordt nog maar een 285 te gaan.
Duitsland gaat ook leveren, en de Amerikanen ook...
ivob schreef: 24 jan 2023, 15:35 En op een ander vlak verloopt de NATO toetreding van Zweden en Finland ook niet van een leien dakje wegens interne tegenkantingen binnen het "bondgenootschap". Geeft al de mate van "eensgezindheid" aan de dag dat dat bondgenootschap daadwerkelijk ten strijde moet trekken.
Trek u maar op aan het feit dat alles voor onze kant niet altijd van een leien dakje verloopt.
Ondertussen kan de Wagner nazigroep nog zoeken in de gevangenis naar vers kanonnenvlees, naar het schijnt willen ze steeds meer vrouwen inzetten.
Walgelijk volk...

Toegevoegd na 5 minuten 6 seconden:
ivob schreef: 24 jan 2023, 18:52 Daarom dat ik er niet, omdat de MSM en lokale overheden hun geschiedenis niet blijken te kennen, slaafs meega in het verhaal dat de vijand van de vijand plots mijn vriend moet zijn. :nono: :roll:
Zeker niet als deze nog steeds dezelfde kwalijke gewoontes hanteert als voorheen.
Dus als een bepaald land wat corruptie kent op een bepaald moment, dan is het plots "de vijand"?
Dan mag het zomaar onder de voet gelopen worden door een dictatoriaal bewind van een buurland?
De corruptie aanpakken lijkt mij nog altijd vele malen eenvoudiger dan de Russen die het land bezetten, te verdelgen.

En de vijand van de vijand, is "plots" de vriend?
Ik heb voor deze oorlog nooit gehoord dat Oekraïne de vijand zou zijn, die dan plots omwille van de oorlog met Rusland de vriend geworden zou zijn.
Maar het zal de Poetin gezinden eeuwig zwaar op de maag blijven liggen, dat is duidelijk.
Poetin maakt meer fouten dan Hitler.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Ik blijf erbij, die tanks zijn niet de "rode lijn" voor Rusland, de vliegtuigen zullen dat pas zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bollegijs schreef: 24 jan 2023, 21:20 Ik blijf erbij, die tanks zijn niet de "rode lijn" voor Rusland, de vliegtuigen zullen dat pas zijn.
Zijn die even nodig als de tanks?
Ik denk het niet, de Russen hebben nooit luchtoverwicht gehad, de Oekraïners vernietigen ook regelmatig Russische vliegtuigen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het zal op de grond uitgevochten worden, er zijn teveel manpads en luchtverdediging ter plaatse.
Enig idee hoeveel een moderne helicopter of Mig kost?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Onder voorbehoud, als ik het een beetje begrepen heb,zal Duitsland de tanks leveren,en ook toelating geven aan andere bondgenoten om er te leveren aan Oekraine.
Ik meen er ook uit verstaan te hebben dat ook de US tanks gaat leveren, m.a.w. nu zijn de Duitsers overtuigd omdat ook de US zijn Abrahms zal leveren, Duitsland was vooral bang omdat het geen kernmacht is, en wou dus ook de US ermee betrekken zodanig dat men onder alle omstandigheden op hulp mag rekenen.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

bollegijs schreef: 24 jan 2023, 21:20 Ik blijf erbij, die tanks zijn niet de "rode lijn" voor Rusland, de vliegtuigen zullen dat pas zijn.
op een bepaald moment was zelfs luchtafweergeschut een rode lijn
wapenleveringen waren een rode lijn
de herovering.bezetting vh geannexeerde kherson was een rode lijn
aanval op de krim is ooit een rode lijn geweest
...
er zijn al heel wat rode lijnen geweest en de russen hebben al te vaak atoombom geroepen

de oekraieners vroegen 500 leopards, ik het het idee dat ze er een pak meer krijgen
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Petrikske schreef: 24 jan 2023, 19:55 Dat vertel ik al een tijdje hé, en die M1 Abrams die staan nu reeds aan de Pools/Oekraiense grens.
Er zijn er pas in Nederland een aantal toegekomen, onder het mom van training. Het stond eigenlijk in de sterren geschreven. De Amerikanen spelen het ook sluw. Eigenlijk staat al dat materiaal al lang klaar.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad SPR, en wie weet wat staat er nog allemaal klaar.
US duikboten zullen ook wel niet ver uit de buurt zijn vermoed ik.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Men zal alles zeer goed in de gaten houden,zowel de US/UK/Fr als China bijv. vooral vanuit de ruimte zal iedere beweging van troepen bekeken en bestudeerd worden.Ook Rusland zal dit doen maar het is nu al gebleken dat hun satelieten trager zijn in het verzenden van info en ook veel minder accuraat zijn en de beelden niet zo scherp zijn, en dat is zeer belangrijk vergeet niet dat dit ook een oorlog is met ....opblaasbare tanks/luchtafweer enz. om de vijand de verkeerde kant te laten opgaan.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Vermoedelijk vandaag een officiele aankondiging dat de US een 30-tal M1 Abrams tanks zal leveren.

Net gebeurd door Joe Biden, 31 tanks. (M1 Abrams)
En opnieuw zal Nederland een grote inspanning doen na de levering van de Patriots (luchtverdediging)

sukkelaar
Plus Member
Plus Member

fluppie schreef: 25 jan 2023, 08:50 Ook Rusland zal dit doen maar het is nu al gebleken dat hun
leger in een erbarmelijke staat verkeert.
meer als totalloss gaan op burgers en raketten gooien zit er niet in bij hen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Klopt,maar de Russen zijn met zoveel (men probeert wrsl ook straks gewoon er over te lopen,de macht van het getal ).....en hebben wrsl nog duizenden tanks(Sovjet modellen) staan het zullen er dan wel zijn die al lang boven data zijn,maar genoeg van die oude modellen en Rusland kan nog geloven in een overwinnig,het word nog uit kijken hoor het zal zeker niet gemakkelijk worden.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 24 jan 2023, 21:42 Zijn die even nodig als de tanks?
Ik denk het niet, de Russen hebben nooit luchtoverwicht gehad, de Oekraïners vernietigen ook regelmatig Russische vliegtuigen.
De Oekraïense viceminister van Buitenlandse Zaken, Andriy Melnyk, benadrukte in een interview met ‘Die Welt’ de grote behoefte aan gevechtsvliegtuigen. “Zelfs als quasi alles op het slagveld wordt beslist, is een overwinning nauwelijks denkbaar zonder luchtmacht,” zei hij. Eerder had hij opgeroepen tot een internationale “gevechtsvliegtuigen-coalitie”.
https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a3d500a4/

Ik blijf erbij: de "echte" rode lijn voor Rusland zullen de gevechtsvliegtuigen zijn. Alle andere rode lijnen die Rusland zegt maakt het zichzelf gewoon belachelijk. En de Amerikanen weten dit. Dus het zal er niet snel komen maar wie weet ooit...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De US is al een hele tijd piloten aan het opleiden (zomer), wees maar zeker dat die vliegtuigen er zullen komen.
Vraag is nog welke model dat zal zijn, er was een tijdje sprake om ook de A-10 Warthog te leveren maar ik denk niet dat dat em zal worden want dan moet je wel echt baas zijn in de lucht, en dat is op dit moment niemand vanwege de vele luchtverdedigingen die overal aanwezig zijn.

Nederland heeft reeds ingestemd om F-16's te leveren, dus de bal is reeds aan het rollen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... n-oekraine

Maar het zou best kunnen dat ze nog even afwachten met het nieuws over de levering van vliegtuigen, eerst maar eens kijken hoe het nieuws van de tanks gaat vallen in het Kremlin.
Vandaag regende het immers alweer raketten, gelukkig kon het meeste wel neergehaald worden.

Toegevoegd na 7 minuten 38 seconden:
fluppie schreef: 26 jan 2023, 18:04 Klopt,maar de Russen zijn met zoveel (men probeert wrsl ook straks gewoon er over te lopen,de macht van het getal ).....en hebben wrsl nog duizenden tanks(Sovjet modellen) staan het zullen er dan wel zijn die al lang boven data zijn,maar genoeg van die oude modellen en Rusland kan nog geloven in een overwinnig,het word nog uit kijken hoor het zal zeker niet gemakkelijk worden.
De macht vh getal proberen ze nu reeds in Bakhmut met vele duizenden doden tot gevolg en na vele maanden slagen ze er nog steeds niet in om een grotendeels verlaten en kapot geschoten stadje in te nemen.
De Russen moeten in de velden rondom de stad over de lijken kruipen van gevallen kameraden.
Wat betreft materiaal, welke match gaan die stokoude tanks zijn voor het moderne Navo wapentuig en de onnoemlijk vele manpads die in omloop zijn?
Ze moeten nu al heel zuinig zijn met hun munitie en gaan shoppen in Iran en Noord Korea.
En dan hebben we het nog niet over uitrustingen voor nieuwe soldaten die nog moeten gaan komen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 24 jan 2023, 21:49 Het zal op de grond uitgevochten worden, er zijn teveel manpads en luchtverdediging ter plaatse.
Petrikske schreef: 26 jan 2023, 19:05 De US is al een hele tijd piloten aan het opleiden (zomer), wees maar zeker dat die vliegtuigen er zullen komen.
Gij kan ook draaien met de wind op paar dagen :eek: zoals we hier zeggen, nen zeveroare.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 26 jan 2023, 18:15Ik blijf erbij: de "echte" rode lijn voor Rusland zullen de gevechtsvliegtuigen zijn. Alle andere rode lijnen die Rusland zegt maakt het zichzelf gewoon belachelijk. En de Amerikanen weten dit. Dus het zal er niet snel komen maar wie weet ooit...
Zoals reeds aangehaald hier, "alles was een rode lijn voor Moskou"
En natuurlijk houden Stoltenberg en Biden nog even de boot af, dat deden ze ook voor Himars en tanks, voor iedereen rode lijnen
maar die kunnen snel vervagen zoals we weten.

Er zijn op de Rammstein meeting veel zaken beslist die niet in de media mochten komen.

Toegevoegd na 5 minuten 21 seconden:
bollegijs schreef: 26 jan 2023, 19:07
Petrikske schreef: 24 jan 2023, 21:49 Het zal op de grond uitgevochten worden, er zijn teveel manpads en luchtverdediging ter plaatse.
Petrikske schreef: 26 jan 2023, 19:05 De US is al een hele tijd piloten aan het opleiden (zomer), wees maar zeker dat die vliegtuigen er zullen komen.
Gij kan ook draaien met de wind op paar dagen :eek: zoals we hier zeggen, nen zeveroare.
Eerste gevechten zullen op de grond moeten geleverd worden, pas als je daar het nodige kan uitschakelen dan kan je bijkomend vliegtuigen gaan inzetten.
Denk je dat ze alles weten wat de Rus heeft opgesteld en bereid is op te stellen?
Denk je echt dat ze volle bak die vliegtuigen nu reeds de lucht in sturen?
Dat zou wel heel dom zijn, niet echt goedkoop zo'n jachtvliegtuig hé.

Persoonlijke belediging had niet gehoeven, zal een teken van zwakte zijn. :p

PS: De Russen gebruiken hun vliegtuigen nu ook nog steeds, maar ze droppen hun kruisraketten vanop de zwarte zee buiten het bereik van de luchtverdediging.
Deze week poogde ze nog eens de KA-52 in te zetten, op 30 minuten dwarrelden er 3 naar beneden. ($41miljoen)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 26 jan 2023, 19:15 Persoonlijke belediging had niet gehoeven, zal een teken van zwakte zijn. :p
Ik ben het volledig met je eens, je zal me hier niet snel op betrappen maar deze keer was het wel zéér flagrant gedraai, geef toe :-D
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind het geen gedraai en ik leg ook uit waarom, en ik blijf erbij dat die vliegtuigen zullen komen maar ik voorspel geen datum hé. ;-)
Men zal met tanks het veld in moeten en de Rus aftasten om te kijken tot wat hij in staat is, maw.. welk weerwerk gaan ze krijgen.
Zal de Navo en de US alles in kaart hebben qua opstellingen van luchtverdediging? Zou kunnen maar ik denk ergens van niet.
Dus eerst air defence in kaart brengen, plat bombarderen en dan kan je gaan kijken of je luchtsuperioriteit hebt.
Het is veel te duur om die vliegtuigen de lucht in te sturen bij hoog risico, je zit immers niet alleen met de hoge kost vh toestel
maar een goede pilotenopleiding duurd ettellijke jaren.

Maar ik blijf erbij, die vliegtuigen gaan er komen. ;-)

(maar ik durf geen datum voorspellen..)

PS: De US kon het destijds wel in Irak, maar kan je Irak met Rusland van vandaag de dag vergelijken?
En als je weet wat de Amerikanen toen allemaal ter beschikking hadden in Irak dat was om te duizelen, dat is ook niet te vergelijken
met nu een handvol vliegtuigen (of tanks) leveren aan Oekraïne.

Details: https://www.rand.org/content/dam/rand/p ... /P7837.pdf
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fluppie schreef: 25 jan 2023, 08:50 vergeet niet dat dit ook een oorlog is met ....opblaasbare tanks/luchtafweer enz. om de vijand de verkeerde kant te laten opgaan.
Opblaasbare tanks?
Zoiets dan?
Zou leuk zijn dat de Russen daar hun kruisraketten aan verspelen.
Afbeelding :P

of zou het deze geweest zijn?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door boulder 26 jan 2023, 22:57, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet wel van houten dummies om de Russen te misleiden, opblaasbare dat is een nieuwe voor mij. 🙂

Maar ze zijn wel straf die Ruskies, ze hadden al een heleboel Bradley's vernield voor ze daadwerkelijk geleverd waren. 😆

Update: ik zie net een bericht dat de Russen tanks aan het plaatsen zijn in Zaporizhzhia , rubberen tanks haha...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Blijkbaar bestaan er echt van die dummy tanks die je op Alibaba kunt kopen.
Afbeelding
Afbeelding

Misschien vanop grote afstand zou je de Russen wel kunnen een paar kruisraketten doen verspelen voor wat gebakken lucht :p
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Verdorie, die Alibaba tanks zien er echter uit dan degene die ik zag op de foto's van Telegram. :)

Op deze website staan ze.. (blijkbaar zouden ze ondertussen zijn ontploft haha...)
https://ukrainetoday.org/2023/01/26/the ... nks-photo/

Al spreken ze daar wel van opblaasbare modellen, rubber zou beetje duur uitvallen denk ik. :)
In ieder geval werd deze tactiek ook reeds gebruikt in WWII.
Laatst gewijzigd door Petrikske 27 jan 2023, 12:08, in totaal 2 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 26 jan 2023, 23:26 Verdorie, die Alibaba tanks zien er echter uit dan degene die ik zag op de foto's van Telegram. :)

Op deze website staan ze..
Al spreken ze daar wel van opblaasbare modellen, rubber zou beetje duur uitvallen denk ik. :)
Ik kan mij dat goed voorstellen, zo 20 kruisraketten verschoten aan van die nep rubbertanks.
En dan 's avonds die zielige loser die komt aankondigen "we destroyed 20 Leopard tanks, all targets hit".

Afbeelding
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

bollegijs schreef: 26 jan 2023, 18:15 Ik blijf erbij: de "echte" rode lijn voor Rusland zullen de gevechtsvliegtuigen zijn. Alle andere rode lijnen die Rusland zegt maakt het zichzelf gewoon belachelijk. En de Amerikanen weten dit. Dus het zal er niet snel komen maar wie weet ooit...
ik denk dat er voor het westen maar 2 echt rode lijnen zijn
1) no flyzonde
2) echte natosoldaten op de grond

zo ongeveer elke rode lijn is al gesneuveld
de duitse steun begon met 5000 helmen en nu zijn we al bij leopard
er zijn al zoveel russische rode lijnen gesneuveld, dat is een kerkhof op zichzelf. punt is dat zij toch niets kunnen doen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Petrikske schreef: 26 jan 2023, 19:05 De macht vh getal proberen ze nu reeds in Bakhmut met vele duizenden doden tot gevolg en na vele maanden slagen ze er nog steeds niet in om een grotendeels verlaten en kapot geschoten stadje in te nemen. De Russen moeten in de velden rondom de stad over de lijken kruipen van gevallen kameraden.
Ondanks dit alles lees ik de laatste week toch dat de Russen over bijna gans de frontlijn toch vorderingen maken (en dus een zekere overmacht hebben, ook met enorm hevige artillerie dus zo erg kan het dan toch niet zijn met hun bevoorrading ?).

Dit kan dan wel samen gaan met enorme verliezen... ook voor Oekrainie zal dit niet zonder verliezen gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”