Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het gaat er vooral over wat je kan mobiliseren hé, en het aantal inwoners van Rusland is zoveel hoger.
En ja Wagner smijt die Russische gevangenen in de strijd zoals het niets is, en na ettelijke pogingen gaan ze dan over tot meer geoefende soldaten en ja dan kan je op een dag 60 meter oprukken. :-o

Maar de menselijke kost??
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Paul US combad verteran heeft het er al enkele keren over gehad, Ukraine probeert zo goed mogelijk te verdedigen,om de Russen uit te putten op gebied van materieel en manschappen, ze gaan niet standhouden tot ter dood,ze proberen gewoon zoveel mogelijk wapentuig en vooral ook vrachtwagens (zeer belangrijk target) te vernietigen.Vrachtwagens zouden de Russen trouwens veel te kort hebben om alles te kunnen bevoorraden,er zijn tel. gesprekken afgeluisterd waaruit blijkt dat Russen moeten water verzamelen uit regenplassen ja dat is natuurlijk niet heel motiverend meer te noemen ook al heeft iedere soldaat een aantal ontstmettings tabletten voor water ter beschikking.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

SPR schreef: 11 jan 2023, 22:58 Goh. Leger Oekraïne telt in totaal 700.000 man/vrouw.
het reguliere leger zonder partizanen, vrijwilligers, het ondergronds verzet op de krim en in bezet gebied?
700 000 man, heeldere eenheden opgeleid door de nato, betekent de facto dat oekraine al 10j weet dat de russen dit gingen doen

ik snap 1 ding niet
ondertussen weten we dat het russische leger volstrekt waardeloos is en qua escalatie alles opgerekt is langs russische kant.
geef de oekraieners toch echte tanks en himars op volle kracht om de russen echt buiten te gooien.

nu is het genoeg geven om niet te verliezen maar meer ook niet.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, helemaal akkoord.
Maar ik denk dat het nu toch gaat gebeuren en veel zal al onderweg zijn, Polen heeft als eerste land ingestemd om Leopard tanks te gaan leveren.
Andere Navo landen zullen zeker volgen, iemand moest gewoon de eerste zijn. (de schrik voor escalaties blijft erin zitten precies)
Ik denk verder ook dat ze heel veel steun zullen hebben aan de vele APC's die gaan komen komen (Bradley's) zijn al zeker onderweg.
Hopelijk zal de opleiding niet te lang duren en verder hoop ik ook dat ze reactive armor gaan hebben. (dat zijn de doosjes die je ziet aan de buitenkant van veel tanks)

Op 20/01 komen de bobo's weer samen in Rammstein en daar zal vermoedelijk iedereen weer besluiten om nog een tandje bij te steken, die oorlog kan immers niet blijven duren.
En ook al houd Oekraïne de lippen stijf op elkaar qua geleden verliezen, ik vermoed dat dit ondertussen ook wel richting 100.000 zal gaan.

Ook niet onbelangrijk is het feit dat Yevgeny Prigozhin niet te populair mag wezen en de opvolger van Putler zou worden, want dan zijn we helemaal klaar.

Toegevoegd na 5 minuten 31 seconden:
fluppie schreef: 12 jan 2023, 12:29 Paul US combad verteran heeft het er al enkele keren over gehad, Ukraine probeert zo goed mogelijk te verdedigen,om de Russen uit te putten op gebied van materieel en manschappen, ze gaan niet standhouden tot ter dood,ze proberen gewoon zoveel mogelijk wapentuig en vooral ook vrachtwagens (zeer belangrijk target) te vernietigen.
Niet alleen vernietigen maar vooral buit maken/herstellen om het dan weer in de strijd te gooien.
Ondertussen zou Oekraïne al meer tanks hebben dan toen de oorlog begon, en als daar nu Challenger, Leopard en ook nog T-72's gaan bijkomen
dan ben ik benieuwd wat Putler daar tegenover kan zetten.
China is zich reeds aan het afkeren van Rusland en nu heeft zelfs Pakistan de belofte gedaan om 159 containers met munitie te gaan leveren aan Oekraïne.

Toegevoegd na 9 minuten 48 seconden:
1207 schreef: 12 jan 2023, 13:24 het reguliere leger zonder partizanen, vrijwilligers, het ondergronds verzet op de krim en in bezet gebied?
700 000 man, heeldere eenheden opgeleid door de nato, betekent de facto dat oekraine al 10j weet dat de russen dit gingen doen
Ik denk dat het momenteel heel moeilijk is om juist in te schatten hoeveel soldaten er voor Oekraïne aan het vechten zijn.
Deze website geeft een indicatie van de sterkte. https://www.globalfirepower.com/country ... id=ukraine

Feit is dat er ook veel buitenlanders strijden voor Oekraïne en ze komen soms uit de gekste hoeken
van de wereld en niet allemaal hebben ze nobele bedoelingen.
Zo zouden er drugkartels zijn die hun voetvolk naar Oekraïne hebben gestuurd om 'ervaring' op te doen.
Nog een minder fraaie zijde van oorlogvoering.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Persoonlijk ben ik meer een fan van "Reporting from Ukraine" dan van Paul, die laatste vind ik nogal langdradig, hij lijkt ook nooit in één keer uit zijn woorden te komen.
De analyses van die eerste vind ik interessanter.

Nu zegt hij dus dat het offensief bij Soledar wat gestrand is, en dat komt door de domheid van de Russen.
Poetin kon het niet verdragen dat de Wagner nazigroep de overwinning op Soledar zou opstrijken.
Dus joegen ze die weg, en probeerden zelf het terrein te bezetten.
Dat gaf de Oekraïners tijd om hun verdedigingslijn te verbeteren.
De Wagnertroepen kenden ondertussen het terrein goed, en werden dus weer vervangen door Russische troepen die veel meer gedemotiveerd waren, en het terrein niet goed kenden...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Voor mij blijft Denys m'n belangrijkste infobron, Paul volg ik nog een beetje.
Maar het lijkt erop dat het bij Paul meer en meer om de centen begint te gaan, en dat vind ik er bij een buitenstaander toch over gaan als je geld wil verdienen op de kap van anderen.
Denys kan je ook financieel steunen maar zijn video's zijn heel sereen en to the point, en die mens is door de oorlog wel z'n job verloren.
En al hetgene wat hij maakt kan je volledig gratis zien dmv Youtube en Telegram, betalen doe je enkel als je hem wil steunen.
Bij Paul moet je betalen om de beelden te kunnen zien die Youtube verbied, ze staan meestal wel gewoon op Telegram.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

In het begin vond ik die "Reporting from Ukraine" wat droog, maar ik ben die mettertijd beginnen appreciëren.
Zijn analyses zijn veel correcter dan die van Paul of van Dennys.
Op een minuut of 5 ben je ook mee met de nieuwste situatie op het slagveld, met zijn deskundige voorspelling over hoe de situatie gaat evolueren.
Dennys wil er precies ook een nieuwsrubriek van maken, waarbij hij al het nieuws over mogelijke leveringen van wapens bespreekt, en ook vaak allerlei nieuwsitems die niet veel meer met Oekraïne te maken hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Die 'nieuwsrubriek' van Denys is dan weer hetgene wat ik net goed vind.
Het gaat immers niet enkel over het slagveld en z'n bijhorende gruwel, en zo heeft eenieder z'n voorkeur.
Ik heb immers ook een interesse in wapensystemen en dus kon ik z'n laatste bijdrage over de verschillende tanks die
Oekraïne zal krijgen zeker waarderen.

En ik tracht bij momenten ook wel te kijken naar de berichtgeving van onze Russische vrienden, en nee geen Russia Today maar jonge moderne mensen die graag iets willen maken van hun leven en zich liever niet laten gebruiken als kanonnevlees.

SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

https://www.hln.be/buitenland/vrachtwag ... ~ae30678e/

Die Archers zijn toch wel wow... Al is het doel natuurlijk mensen doden en dat maakt het dan wel een pak minder.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heel zot inderdaad, en dat alles zonder dat er iemand uit die vrachtwagen moet komen.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Binnenkort is Oekraïne het best bewapende land van Europa.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

En zijn wij in de praktijk in oorlog met Rusland, enkel in theorie niet. Benieuwd hoe lang Rusland dat ook nog zo zal zien
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

woutervh schreef: 19 jan 2023, 22:38 En zijn wij in de praktijk in oorlog met Rusland, enkel in theorie niet. Benieuwd hoe lang Rusland dat ook nog zo zal zien
Tot levering van vliegtuigen, zo lang nog.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 19 jan 2023, 22:38 En zijn wij in de praktijk in oorlog met Rusland, enkel in theorie niet. Benieuwd hoe lang Rusland dat ook nog zo zal zien
Omdat we strooizout leveren?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Strooizout lijkt me nog een neutrale akte want het help potentieel iedereen die op die weg moet passeren
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dat klopt maar als je de lijstjes ziet van wat alle landen beloven dan vind ik de Belgische bijdrage toch maar wat magertjes.
Kijk eens naar Nederland om er maar 1 te noemen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De vraag is of Duitsland die Leopard 2 tanks gaat leveren aan Oekraine, vandaag is daar een zeer belangrijke vergadering over, ik begin mij ook stilaan af te vragen wat de beweegredenen van Chotlz zijn in dergelijke materie hij doet er alles aan om zo een deal af te laten glijden tot er bijna niets meer overschiet,of veel te weinig leveren,de Duitsers denken er nog altijd aan dat met Rusland er te praten valt blijkbaar,is nog een restand van de gezegde nooit meer oorlog.
men moet zich ook durven af te vragen of de plannen van Rusland eigenlijk niet veel groter zijn dan Oekraine zelf,dus ja leveren maar,en zo snel mogelijk die Leopard 2 tanks.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Er zijn 2 opties:

-Onderhandelen met Rusland over Oekraïne en een deel afstaan (met risico dat Putin nog meer ga willen aangezien "het lukt")
-Oekraïne maximaal steunen zodat Rusland niet meer verder geraakt, Rusland blijven verzwakken en eventueel helemaal terug drijven (met risico van de kernbom/pure escalatie)

Beide opties houden veel risico's in maar de Amerikanen zijn duidelijk overtuigd dat optie 2 beter is voor "het westen".

Ik persoonlijk zou ook voor optie 2 gaan, als je Putin een vinger heeft zal ie sowieso een arm proberen te pakken is mijn mening. Wat Duitsland doet, tussen de 2 opties varen, is gewoon de slechtste optie van allemaal.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Optie 3:
- Net genoeg wapens geven zodat het conflict kan blijven broeien. Niet te veel, niet te weinig.
Daarmee houden we alle opties open, geraken we van ons oud materiaal af, is er budget voor nieuw materiaal en onderzoek en kunnen we binnen afzienbare tijd eindelijk na 80 jaar met volle steun Rusland verpletteren en hun grondstoffen tot de onze maken. Er heeft immers niemand iets aan dat Rusland gewoon weer in zijn kot kruipt
*we = het Westen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 20 jan 2023, 15:43 De vraag is of Duitsland die Leopard 2 tanks gaat leveren aan Oekraine, vandaag is daar een zeer belangrijke vergadering over, ik begin mij ook stilaan af te vragen wat de beweegredenen van Chotlz zijn in dergelijke materie hij doet er alles aan om zo een deal af te laten glijden tot er bijna niets meer overschiet,...
Hoe raar het misschien ook moge klinken, de beslissing om wel of geen tanks te leveren gaat terug naar WWII en dat blijkt bij vele nog heel vers in het geheugen te liggen.
En het gedachtegoed dat er een slagveld zal zijn waarbij Duitse tanks 'opnieuw' tegenover Russische tanks zullen komen te staan doet veel Duitsers de hare ten berge rijzen.
En het is dus echt geen centenkwestie omdat Duitsland opnieuw een heel groot pakket aan wapens klaar heeft staan voor levering.
En uitstel is geen afstel, de voorbereidingen tot levering gaan ondertussen gewoon verder.
Maar ook van de Leopard 2 staan er nogal veel tanks buiten strijd omdat ze ofwel een upgrade krijgen of klaar staan tot...
Leopard 2 is 1 van de beste tanks ter wereld maar ik geloof dat de meest moderne al zo'n 7 upgrades achter de kiezen hebben, en nee ik geloof nooit dat deze ooit zullen geleverd worden.
Het gerucht gaat dat maximum de 4e tot hoogstens de 5e upgrade geleverd zullen worden.
Er is immers ook de vrees dat deze in Russische handen terecht zullen komen.
De Duitsers proberen ondertussen nog steeds de Amerikanen mee in het bad te trekken dmv druk te zetten om M1 Abrams te laten leveren maar daar zie ik het nut niet van.
Veel te log, veel teveel onderhoud en zuipt zoals een echte Amerikaan.

Maar voor Duitsland zou het wel kunnen helpen om de bevolking warm te maken om tanks te leveren.
Want hoe graag de Duitsers willen steunen en helpen, tanks leveren blijft voor de modale Duitser tenenkrullend.
Maar ik geloof dat andere landen zoals Polen ondertussen wel toestemming hebben gekregen om Leopard 2 tanks te sturen en dat is al een hele grote toegeving van Duitsland.
Voor jonge mensen kan de stelling van Duitsland misschien raar overkomen, maar 'nie wieder krieg' is daar echt geen holle slogan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

woutervh schreef: 20 jan 2023, 18:23 Er heeft immers niemand iets aan dat Rusland gewoon weer in zijn kot kruipt
Dat zal dan optie 4 zijn.
Rusland stopt met de agressie die het zelf gestart heeft en trekt zich terug en het conflict stopt.
Hij zet daarmee “het westen” totaal voor joker want blijkbaar is Rusland nen dikken stoemerik geweest om in het groot masterplan van “het westen” te trappen door oekraine binnen te vallen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan maar daavoor zal de Russische bevolking moeten wakker worden,dat zou kunnen als Putin (en zijn volledige entourage) nog eens 100 000 soldaten zal willen oproepen,en zo zelf in de problemen zou komen op een keer zal hij moeten toegeven dat er ook aan Russische kant zeer veel slachtoffers zijn..
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer

Petrikske schreef: 21 jan 2023, 00:29
Voor jonge mensen kan de stelling van Duitsland misschien raar overkomen, maar 'nie wieder krieg' is daar echt geen holle slogan.
Als Poetin aan de winnende hand komen zijn gaat hij niet stoppen. Er gaat kostbare tijd verloren om de gek terug in zijn kot te krijgen.

Maar behalve militaire overwegingen spelen er ook andere perverse argumenten. De wapenindustrie heeft er alle belang bij dat deze oorlog lekker lang blijft duren. De militairen vinden het ook leuk dat alle oude rommel verschoten wordt in Oekraïne en weldra vervangen zullen worden door moderner materiaal. Militaire budgetten kunnen weer stijgen na decennia van inkrimping en met een draagvlak van de bevolking.

Politiek mag Poetin ook niet te snel in het zand bijten. Eerst moet Rusland economisch en militair verzwakken zodat het ongevaarlijk is als Poetin een opvolger krijgt en in het beste geval is dat iemand in past in de invloedssfeer van het westen. Men wil in ieder geval vermijden dat de kernmacht in een machtsvacuüm terecht komt.

Zoals gezegd allemaal zeer pervers als je weet dat op en rond het slagveld er dagelijks doden vallen en intussen een land en zijn patrimonium kapotgeschoten wordt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dergelijk gedachtegoed is behoorlijk pervers inderdaad, en ik deel die mening niet.
Dat de wapenindustrie nu een tand moet bijsteken is te begrijpen, dat de wapenlobby de oorlog wil rekken lijkt me toch een behoorlijke brug te ver.
Ik denk dat de vrees voor een escalatie er nog steeds in zit en dat veel landen daarom niet te fel willen doorpakken, niemand kan in het hoofd van Putler kijken.

Toegevoegd na 2 minuten 6 seconden:
fluppie schreef: 21 jan 2023, 09:32 Dat kan maar daavoor zal de Russische bevolking moeten wakker worden,dat zou kunnen als Putin (en zijn volledige entourage) nog eens 100 000 soldaten zal willen oproepen,en zo zelf in de problemen zou komen op een keer zal hij moeten toegeven dat er ook aan Russische kant zeer veel slachtoffers zijn..
Die nieuwe mobilisatie is reeds bezig, zij het wel verdoken zodat de grote massa niet weet waarop of waaraf.
Ze gebruiken al camera's met gezichtsherkenningssoftware om mensen die zich niet melden op te sporen. (stations)

Toegevoegd na 8 minuten 25 seconden:
Goztow schreef: 19 jan 2023, 20:28 Binnenkort is Oekraïne het best bewapende land van Europa.
Dat denk ik ook, F-16's komen ook nog wel.
Piloten krijgen nu reeds opleiding in F-18 toestellen.

"🇳🇱 The Netherlands will consider the possibility of supplying Ukraine with F-16 fighter jets if Kyiv asks for it - the head of the country's Foreign Ministry Wopke Hoekstra"

En niet onbelangrijk.. Rusland is ook een grote leverancier van allerlei spul.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Waarom mag Rusland wapens en steun "ontvangen" van Wit-Rusland, Iran, Noord-Korea... en is het plots een probleem als Europa/VS hetzelfde doen met Oekraine ?

Tijd dat de we dit eens duidelijk maken aan Putin !
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

DarkV schreef: 21 jan 2023, 14:05 Waarom mag Rusland wapens en steun "ontvangen" van Wit-Rusland, Iran, Noord-Korea... en is het plots een probleem als Europa/VS hetzelfde doen met Oekraine ?
Tijd dat de we dit eens duidelijk maken aan Putin !
de Vs en de britten meoten ook eens beslissen wat ze nu eigenlijk willen mbt oekraine en rusland.
oekraine maximaal voldoende bewapenen voro een status quo? dan winnen de russen op manschappen en aantallen

ivm rusland moetne men stoppen met die schrik voor escalatie vanuit russische zijde. enkel poetin beslist wanneer europese landen te ver gaan.
Ik zou dus gewoon de Oekraieners volle bak bewapenen, tem het punt dat ze ook Moskou kunnen treffen.
Wil Rusland chemische en nucleaire wapens inzetten zullen ze toch die stok vinden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het is nu niet dat het zo schitterend goed gaat in de VS en de UK, dus al die miljarden gespendeerd aan een oorlog gaan ten koste van de eigen bevolking.
En er gaat best een punt komen dat de bevolking er echt genoeg van heeft, verwachting was dat dit nu reeds ging gebeuren door torenhoge energiekosten.
Maar het lijkt er nu op dat alvast dit scenario net op tijd in de kiem werd gesmoord.
En voor velen is corona dan misschien iets uit het verleden ook die schuldenberg dragen we allemaal nog mee.
Het verbaasd me trouwens dat veel landen nog ettelijke miljarden op overschot hebben om een oorlog mee te financieren. Maar hoe lang kan iedereen dit nog vol houden?

Nog een aandachtspuntje ivm de "volle bak bewapenen" opmerking.
Er lopen in Oekraine ook heel wat figuren rond met minder goede bedoelingen, nu reeds zijn er heel wat wapens verdwenen in de zakken van wapenhandelaars en ander minder fraai volk.
Geef ze zonder limieten alle wapens en binnen de kortste keren zie je die wapens hier en elders terug in het straatbeeld.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Putin vind dat het ineen klappen van het sovjet pack de grootste catastrofe is geweest ooit,en hij zou dat willen herstellen,dus denk maar eens aan al die landen daar plus ook een deel van Duitsland want Berlijn lag destijds aan de andere kant v/d grens, wij leerden in de school dat de hoofdstad van Duitsland Bonn was.Mss moet die Shotlz daar eens aan denken als het over de levering van die tanks gaat.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Die tanks gaan er komen, er zijn toegevingen gedaan achter gesloten deuren en het zou me niet verbazen dat het de Duitse Leopards betreft.
Gerucht gaat dat het om 19 stuks gaat (A5 upgrade) ,dat zal andere landen
ook wel overhalen om ook tot levering over te gaan.
Samen met de vele APC's kom je al tot een stevige vuurkracht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Petrikske schreef: 22 jan 2023, 13:31 Die tanks gaan er komen
Rusland dreigt nogmaals men ernstige gevolgen...
Rusland waarschuwt voor 'catastrofe' als Duitsland pantsers levert aan Oekraïne
Vjatsjeslav Volodin, de Russische parlementsvoorzitter van de Doema, waarschuwt voor een 'tragedie van wereldformaat' als bondgenoten van Oekraïne Duitse Leopard 2-tanks leveren aan Kiev.

Bron: De Standaard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heeft Putler al iets anders gedaan dan dreigen? Nee toch!
De US hebben ondertussen bewijzen van een wapenlevering aan Wagner huurlingen door Noord-Korea.

https://businessam.be/nieuwe-satellietf ... s-leveren/
https://www.trouw.nl/buitenland/de-huur ... ~b85713ed/

Lijkt me het beste dat de Navo nu de lippen stijf op elkaar gaat houden betreffende wie, wat, waar en hoeveel gaat leveren.
Die tanks op een trein zetten en een rondje Europa laten maken, laat de Russen maar gissen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Petrikske schreef: 22 jan 2023, 15:30 Heeft Putler al iets anders gedaan dan dreigen? Nee toch!
Sinds 2014 de actualiteiten niet meer gevolgd? :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 22 jan 2023, 03:51 -
Geef ze zonder limieten alle wapens en binnen de kortste keren zie je die wapens hier en elders terug in het straatbeeld.
bwoa
de cocainedealers in borgerhout met Himars of een leopard 2 :)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 120 keer
Te Koop forum

Ondertussen is de volgende mobililsatie al bezig. Deze zal niet publiekelijk gemaakt worden.
De russen leren wel uit hun fouten.
Als ze Poetin in een hoek drijven (geen uitweg en dus zijn dood) dan zal die het bevel geven kernbommen te gebruiken.
De vraag is dan of met dat gaat uitvoeren.
Anderzijds als Rusland uiteen zou vallen na Poetin komt er een grote machtstrijd. In het slechtste geval komen kernbommen in handen van allerlei groepen.
Kijk naar Wagner bv.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Die verdoken mobilisatie zit ik hier al een tijdje te verkondigen hé.
Ik geloof niet dat Poetin zelf het bevel zal geven tot het gebruik van nucleaire wapens, ergens denk ik immers
dat er veel ergere figuren in z'n entourage en de Doema zitten, en Poetin beseft denk ik wel dat als hij nucleair gaat dat hij verloren heeft.
De machtsstrijd in het Kremlin is nu reeds aan de gang trouwens, Jevgeni Prigozjin (Wagner) zou immers teveel invloed krijgen
en daarom tracht men hem nu op een zijspoor te schuiven.
De aanstelling van Valeri Gerasimov zou daarop kunnen duiden omdat deze niet door 1 deur kan met zowel Ramzan Kadyrov als Jevgeni Prigozjin.
Het zou misschien ook de reden kunnen zijn waarom de US en de Navo niet echt doorpakken wat betreft de levering van zware moderne wapens.
Stel dat ze dat wel doen en de Russen worden verpulverd wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn voor ons allemaal.
Laatst gewijzigd door Petrikske 22 jan 2023, 19:04, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die wel/niet gesprekken over de Leopard 2 tanks zijn gewoon de schuld van de Russische zwakte, normaal gezien kan een grootmacht (US) er een aantal (een vijtig tal) gevechtsvliegtuigen naartoe sturen samen met Apache heili s en het zou zijn opgelost.Rusland zijn luchtmacht is eigenlijk weinig of niet te zien, bang voor dure toestellen te verliezen zowel jets als heili s,en ze zijn er al een heel aantal kwijt, daarmee zijn die tanks nu zo belangrijk.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel Abrams tanks zouden er ondertussen reeds aan de Pools/Oekraiense grens geposteerd staan, de opbouw aan alle grenzen gaat gewoon verder terwijl we allemaal babbelen over de Leopard tanks.

@fluppie Ik vrees dat de tijd van gevechtshelikopters zoals de Apache en de Russische KA-52 stilaan op z'n eind aan het komen is.
Niet alleen zijn die dingen ongelooflijk duur ze kunnen ook met velerlei goedkoop spul neergehaald worden ondanks dat ze vol zitten met de meest moderne technologie.
Misschien zijn ze nog inzetbaar in de woestijn waar het overzicht veel beter te behouden is maar in omgevingen die vol gebouwd zijn lijken ze me vanwege de goedkope manpads en andere luchtverdedigingssystemen niet langer aangewezen.

Goede (wel hele lange video) mocht je interesse hebben hierover.

En inderdaad zijn moderne tanks tegenwoordig toch belangrijker dan gevechtshelicopters en dat vanwege hun dikke armor terwijl een helicopter dat totaal niet heeft.

"the most expensive attack helicopter is the Boeing AH-64 Apache. It carries a price tag of $52 million...

Just saying. ;-)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus, Leopard 2's zijn blijkbaar het neusje van de zalm wat betreft tanks. België had er ook, maar de enige die we nu nog hebben staan in musea...?? Het heeft misschien niets met Oekraïne te maken, maar deze moet ik eens laten bezinken...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Belgie had voor zover ik weet de Leopard 1, nadien zijn ze overgeschakeld naar wielaangedreven voertuigen.
1 van de zovele politieke miskleunen wat betreft defensie.

Een anti tankwapen dat geen antitank munitie kan afvuren, daar moet je
voor in België zijn.
https://www.demorgen.be/nieuws/tientall ... ~b64c7613/
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

woutervh schreef: 23 jan 2023, 00:18 Dus, Leopard 2's zijn blijkbaar het neusje van de zalm wat betreft tanks. België had er ook, maar de enige die we nu nog hebben staan in musea...?? Het heeft misschien niets met Oekraïne te maken, maar deze moet ik eens laten bezinken...
Bekgie is soms toch heerlijk :)

Serieus
Volgens duitsland heeft bv polen nog steeds niet officieel gevraagd of ze leopards mogen sturen.
Waarom zegt berlijn zoiets als dat niet zou kloppen?

Rusland is doodsbang voor da beestje dus stuur die dingen zo rap mogelijk
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”