De luchthavens van Oostende en Antwerpen krijgen jaarlijks behalve Vlaamse subsidies ook voor zo’n 9 miljoen euro federale steun. Dat geeft voor de luchthaven van Deurne circa 3 euro overheidssteun voor elke euro omzet.
Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) deze zomer was al geen goed nieuws voor de drie Vlaamse regionale luchthavens. Het is voor Deurne, Oostende en Kortrijk-Wevelgem onmogelijk winstgevend te worden zonder ‘extreme groei van de trafiek’. Deurne zou tegen 2040 maar vijf keer meer passagiers nodig hebben dan de circa 300.000 passagiers die het nu heeft. Voor Oostende zou het aantal passagiers maal zes moeten, naar 3 miljoen passagiers.
Om de regionale luchthavens draaiende te houden, is Vlaanderen gul met subsidies. Sinds de start van de geprivatiseerde luchthaven eind 2014 kreeg de uitbater van Deurne en Oostende net geen 80 miljoen euro aan exploitatiesubsidies.
Maar de kosten voor de belastingbetaler liggen nog veel hoger. Zo blijkt dat de federale overheid alle kosten van de luchtverkeersleiding op de Vlaamse luchthavens rechtstreeks aan luchtverkeersleider Skeyes betaalt. Die factuur loopt van 2015 tot 2021 op tot 62,8 miljoen euro. Tel je de Vlaamse en federale steun op, dan kom je aan 141 miljoen euro overheidssteun. De omzet van beide luchthavens in die periode bedroeg 57,9 miljoen euro.
Belangrijk is wel dat deze cijfers geen rekening houden met de kosten die de overheid als ‘huisbaas’ van de luchthavens heeft gemaakt of nog maakt. De grootste investeringen in Antwerpen zijn de vroegere ondertunneling van de startbaan (55 miljoen euro) en een recente renovatie daarvan (9,5 miljoen euro).
Net voor Kerstmis besliste de Vlaamse regering op basis van een MKBA de regionale luchthavens (minstens) tot 2040 open te houden. Opvallend genoeg verwijst die analyse niet naar de overheidssteun voor Skeyes.
Het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) bevestigt dat. ‘De analyse focust op de kosten en baten voor Vlaanderen en houdt inderdaad geen rekening met de kosten van Skeyes in Antwerpen en Oostende, omdat die niet ten laste zijn van Vlaanderen. De kosten en baten op federaal niveau, maar ook buiten de landsgrenzen, werden niet mee in rekening genomen.’
Het is niet in steen gebeiteld dat de federale overheid die kosten blijft betalen. Die steun vloeit voort uit een samenwerkingsakkoord uit 1989 over de regionalisering van de luchtvaart. Jaarlijks wordt een nieuwe verdeelsleutel afgesproken. Het Waals Gewest betaalt al enkele jaren wel gedeeltelijk voor de luchtverkeersleiding, zo’n 15 procent.
Het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Groen) bevestigt dat het akkoord van 1989 nog altijd geldig is. ‘Maar er zijn veel evoluties geweest en bij de huidige aanpak zijn echt wel vragen te stellen, ook ecologische’, zegt woordvoerster Litte Frooninckx. ‘Dit kan bekeken worden in het kader van het nieuwe beheerscontract voor Skeyes, waar we in 2023 mee aan de slag gaan. Maar ook de regio’s moeten hiermee akkoord gaan.’
Groen-parlementslid Imade Annouri: ‘Het valt op dat over deze steun niet is gesproken tijdens de hoorzittingen’, zegt Annouri. ‘Of de kosten nu Vlaams of federaal zijn, het blijven publieke middelen voor verlieslatende luchthavens. Dat is overigens niet hetzelfde als belastinggeld investeren in De Lijn, die een publieke functie heeft voor het grondrecht basisbereikbaarheid.’
Regionale luchthavens zwaar gesubsidieerd
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12517
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als de startbaan al niet lang genoeg is om vliegtuigen deftig te laten vertrekken en de boel niet eens rendabel is dan is het misschien beter om te sluiten. Wat moeten we zelf doen met zoveel luchthavens in België. Terug een belastingslurpende klucht. Voor echt openbaar vervoer is er dan weer geen geld.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Fabeltje natuurlijk, en een knap staaltje misinformatie. De startbaan van London-City is korter en had 80.000 bewegingen in 2019.dragonflo schreef: 18 jan 2023, 14:07 Als de startbaan al niet lang genoeg is om vliegtuigen deftig te laten vertrekken
Als TUI natuurlijk naar de zon wil vliegen, dan komt er daar een afstand bij kijken want die zon is (helaas) heel ver weg, en dus moet er veel brandstof in. Desondanks kan die baan nog steeds probleemloos intercontinentale vluchten aan. De weersomstandigheden vereisen op jaarbasis misschien 5 keer een tussenstop in Zaventem, en dan? Die baan is perfect ok dus. Vanaf London-City vertrekken vluchten naar New York en die moeten ook eens landen.
Dat de boel niet rendabel is, is omwille van hoe het bestuurd wordt: politici zetten er mensen die niet weten hoe je een luchthaven moet besturen. Als je de luchthaven sluit, dan straf je niet de politici maar wel een hele gemeenschap die op die luchthaven werkt, ze gebruikt of nodig heeft. Dat er eergisteren nog maar een nieuwe route geopend werd op Antwerpen, bewijst dat er vraag is. Beter nog eens over nadenken dus.
Voor openbaar vervoer is er meer dan genoeg geld, maar het probleem is opmerkelijk gelijkaardig: politici hebben bestuurders aangeduid die geen enkel idee hebben van hoe ze zo'n maatschappij moeten besturen. Sommigen die door politici aangeduid worden komen er zelfs enkel met het doel om zoveel mogelijk te graaien in de geldpot, en raken daar vaak ook lang mee weg.
Als je belastingen wil besparen, waarom niet eerst wat zinloze politieke postjes afschaffen waar geen burger iets aan heeft? Waarom politici uit de wind zetten en diensten aan de burgers treffen?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2023, 15:50, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12517
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het komt op hetzelfde neer. De regionale luchthavens halen bijlange niet de nodige capaciteit. Om dat te doen moeten ze op veel meer klanten mikken en dan kom je bij massatoerisme uit... maar daar is dus hun baan niet geschikt voor.
Welke politici bedoel je dan?
Bovendien werkt er ook veel volk op Zaventem en is er enig kannibalisme tussen beiden.
Hahaha, voor OV zou er genoeg geld zijn terwijl het daar de ene besparing na de andere is. Men heeft zelfs Ben Weyts ingezet om het finaal naar de kloten te helpen, een specialist ter zake.
Uw conclusie deel ik helemaal, schaf heel die regionalisering af, al die overbodige posten weg en weer één beleid voor zaken die maar één beleid nodig hebben, alles dus. Die luchthavens zijn een voorbeeld van onze staatsstructuur, maak van alles onnodig extra entiteiten en die kosten allemaal geld en werken mekaar tegen.
Welke politici bedoel je dan?
Bovendien werkt er ook veel volk op Zaventem en is er enig kannibalisme tussen beiden.
Hahaha, voor OV zou er genoeg geld zijn terwijl het daar de ene besparing na de andere is. Men heeft zelfs Ben Weyts ingezet om het finaal naar de kloten te helpen, een specialist ter zake.
Uw conclusie deel ik helemaal, schaf heel die regionalisering af, al die overbodige posten weg en weer één beleid voor zaken die maar één beleid nodig hebben, alles dus. Die luchthavens zijn een voorbeeld van onze staatsstructuur, maak van alles onnodig extra entiteiten en die kosten allemaal geld en werken mekaar tegen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat men door weersomstandigheden misschien 5 keer een tussenlanding moet maken in Zaventem, en dat de Space Shuttle niet kan landen op die baan, wil niet zeggen dat de baan niet geschikt is lol. Je vergeet dat men vanaf die baan anders wel intercontinentaal vliegt.Dizzy schreef: 18 jan 2023, 15:39 Het komt op hetzelfde neer. De regionale luchthavens halen bijlange niet de nodige capaciteit. Om dat te doen moeten ze op veel meer klanten mikken en dan kom je bij massatoerisme uit... maar daar is dus hun baan niet geschikt voor.
Als ik een echte conclusie had geschreven dan was het veeleer dat alle structuren mogen verdwijnen, op gemeentes en Europa na. Aan het federale niveau zou ik het zeker ook niet durven toevertrouwen gezien hun historie van het laten verdwijnen van de 2 grootste klanten op Zaventem.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 45 keer
Is toch al jaren geweten dat Kortrijk en Deurne niet rendabel is. Oostende heeft nog het voordeel dat je ginder met vrachtverkeer louche zaken kan doen, of hebben ze die reputatie ook al verloren? Ooit geweten dat je vanuit Oostende voor 40 euro kon vliegen op Sint Petersburg, meest "vreemde" connectie ooit.
In Wallonië zal het niet veel anders zijn met Luik en Charleroi... Ryanair beslist daar alles met "topbase" Brussels South.
In Wallonië zal het niet veel anders zijn met Luik en Charleroi... Ryanair beslist daar alles met "topbase" Brussels South.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Net wel. Charleroi is op zich een winstgevende luchthaven (wat de invloed is van de staatssteun aan 1 van de klanten op die luchthaven weet ik niet, maar dat op zich bepaalt eigenlijk niet de rendabiliteit van een luchthaven).bollegijs schreef: 18 jan 2023, 16:21 In Wallonië zal het niet veel anders zijn met Luik en Charleroi... Ryanair beslist daar alles met "topbase" Brussels South.
Luik WAS een zeer winstgevende cargoluchthaven tot de Waalse politiek het eigenhandig verpest heeft; men kon de lokroep van het smeergeld (Chinees smeergeld deze keer) helaas weer niet weerstaan, ook al heeft dat hen in het verleden al zoveel problemen opgeleverd.
Wallonie toont perfect aan dat regionale luchthavens perfect winstgevend kunnen zijn als je ze deftig bestuurt en je klanten niet wegjaagt.
Neen, Oostende draait nog steeds een actieve cargo-operatie. De vlucht van Sint-Petersburg was voornamelijk gemarketed als Brugge (zoals de luchthaven zelf), maar als er geen enkele deftige transportmogelijkheid is tussen die luchthaven en de stad Brugge dan gaan de negatieve reviews al snel komen. Ook weer een misser van het bestuur van de luchthaven.bollegijs schreef: 18 jan 2023, 16:21 Oostende heeft nog het voordeel dat je ginder met vrachtverkeer louche zaken kan doen, of hebben ze die reputatie ook al verloren? Ooit geweten dat je vanuit Oostende voor 40 euro kon vliegen op Sint Petersburg, meest "vreemde" connectie ooit.
Charleroi ligt meer dan dubbel zover van Brussel als Oostende van Brugge, verkoopt zichzelf als "Brussels-South" en zorgt ook dat er transport is met Brussel. En daar werkt het dus wel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 45 keer
Vroeger nog met oma daar koffie gaan drinken en naar de vliegtuigen kijken, kon je ook nog gratis parkeren toen. Werd toen gezegd dat er daar veel Russisch verkeer kwam bijtanken om naar Afrika/Zuid Amerika door te vliegen zonder teveel vragen werden gesteld over je cargo. Zo is er daar eens een lang een Afrikaans vliegtuig verlaten achtergelaten in de hoek van het terrein toen de crew bij tussenstop wegliep 

- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12517
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Wat de Walen doen, doen ze blijkbaar beterCCatalyst schreef: 18 jan 2023, 17:32Wallonie toont perfect aan dat regionale luchthavens perfect winstgevend kunnen zijn als je ze deftig bestuurt en je klanten niet wegjaagt.

Soit, Deurne gaat niet de nodige stijging van 5x het aantal reizigers kunnen bereiken, zeker niet met dat slechte Vlaamse bestuur. Laat ons dus verstandig zijn en deze bodemloze kostenpost sluiten. Zoals men in DS opmerkte kan Demir die gronden dan gebruiken om toch iets dichter bij het doel te komen van herbebossing.
De diamantsector kan hun ticket naar Zaventem zelf betalen, dat zal nog net lukken zeker

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Klopt, misschien dat het eerder gewoon niet duidelijk is voor een buitenstaander. Als je buitenkomt op de luchthaven aan de bushalte, staat daar iets van info hoe je in Brugge raakt? En de terugreis, in Oostende moeten uitzoeken welke bus naar de luchthaven gaatZorba schreef: 18 jan 2023, 18:49 10’ met de lijnbus en 4 directe treinen per uur van 04u40 tot 23u, zo slecht zou ik de verbinding Oostende - Brugge niet noemen.

Voor mensen die zoiets niet zelf willen uitzoeken is er in Charleroi ook een rechtstreekse bus van een privemaatschappij (zoals indertijd ook het geval was vanuit Antwerpen stad naar Zaventem voor het rechtstreekse spoor er kwam)
Ook gebrek aan combi-ticket vanaf luchthaven Oostende naar Brugge (wat de NMBS wel aanbiedt voor Charleroi).
Zeg, weet jij welke maatschappij dat was die die Sint-Petersburg vlucht deed? Ik vind daar niets meer van terug, en ik ben er eigenlijk niet zeker van dat ooit bestaan heeft. Ik denk dat bollegijs ons op het verkeerde been gezet heeft en de Podoba (of hoe noemde het) naar Moscow bedoelde.
Gezien de vele toenmalige connecties met exotische locaties kreeg je idd soms van die toestanden in Oostendebollegijs schreef: 18 jan 2023, 19:06 Zo is er daar eens een lang een Afrikaans vliegtuig verlaten achtergelaten in de hoek van het terrein toen de crew bij tussenstop wegliep![]()

Er is ook een tijdlang een Russische wapenhandelaar op Oostende actief geweest, uiteindelijk in de handen van de VS geraakt. Heel recent is hij nog in het nieuws geweest: hij werd als gevangene uitgewisseld voor die Amerikaanse basketbalster.
Neen. Men kan het wel efficienter draaien. De controletoren kan men gerust opdoeken en vervangen door een remote tower. Antwerpen is daar perfect voor. Ik verwijs - opnieuw - naar London City waar dat al het geval is.Dizzy schreef: 18 jan 2023, 19:43 Laat ons dus verstandig zijn en deze bodemloze kostenpost sluiten.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12517
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Die bussen zijn inderdaad handig, heb ik al gebruikt in Charleroi en eens bij een NMBS-staking in Zaventem.
De controletoren vervangen zal het niet redden vrees ik net zoals superman zo'n zaak niet recht kan trekken. Als je dan weet dat onze supermannen luisteren naar namen als Weyts, Beke en andere Hespen dan is het vrij hopeloos. Maar Tura maakte er wel een goed nummer over
De controletoren vervangen zal het niet redden vrees ik net zoals superman zo'n zaak niet recht kan trekken. Als je dan weet dat onze supermannen luisteren naar namen als Weyts, Beke en andere Hespen dan is het vrij hopeloos. Maar Tura maakte er wel een goed nummer over

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het is leuk dat je al veel goedkope reizen hebt kunnen maken via regionale luchthavens zoals Charleroi en Oostende. Idd, dat ze een goedkoper alternatief kunnen vormen voor Zaventem is een van hun troeven. Dat maakt het wel des te meer bizar dat je ze wil laten sluiten. Dus je bent bereid om dan voortaan steeds vanaf Zaventem te vertrekken (aan Zaventem-prijzen?)Dizzy schreef: 18 jan 2023, 19:52 Die bussen zijn inderdaad handig, heb ik al gebruikt in Charleroi en eens bij een NMBS-staking in Zaventem.
Die hebben daar niets over te zeggen gezien controletoren een federale bevoegdheid is, ook op de regionale luchthavens. Desondanks verspilt men op het federale niveau natuurlijk ook.Dizzy schreef: 18 jan 2023, 19:52Als je dan weet dat onze supermannen luisteren naar namen als Weyts, Beke en andere Hespen
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12517
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Als het aan mij ligt inderdaad enkel nog Zaventem. Charleroi vermeid ik door Ryanair waar ik niet meer mee wil vliegen, na 1 "experience".
Oostende was uit noodzaak omdat er geen andere optie was.
Ik ben trouwens terug gevlogen via Zaventem. Naar Oostende was met luchthavenvervoer dat me meer kostte dan trein naar Zaventem en dan sta je daar in een lege doos met niets te doen. Ik heb het nu gezien en dat was goed om er een beeld van te krijgen maar dan toch liever Zaventem.
Ja, de federale hebben niets te zeggen in Deurne maar betalen toch mee de kosten
Oostende was uit noodzaak omdat er geen andere optie was.
Ik ben trouwens terug gevlogen via Zaventem. Naar Oostende was met luchthavenvervoer dat me meer kostte dan trein naar Zaventem en dan sta je daar in een lege doos met niets te doen. Ik heb het nu gezien en dat was goed om er een beeld van te krijgen maar dan toch liever Zaventem.
Ja, de federale hebben niets te zeggen in Deurne maar betalen toch mee de kosten

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9583
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Toch maar goed dat je dat dan die optie via een regionale luchthaven had. Anders had je je reis moeten verplaatsen.
Ze hebben alles te zeggen over hetgeen ze bevoegd zijn. Verder is er ook een wettelijk monopolie op verkeersleiding op de gecontroleerde luchthavens en kan Vlaanderen dus nergens anders aankloppen, zelfs als men het privaat of zelf zou willen doen. Dus ik denk niet dat federaal enig recht op medelijden heeft, zoals je suggereert.Dizzy schreef: 18 jan 2023, 20:03Ja, de federale hebben niets te zeggen in Deurne maar betalen toch mee de kosten![]()
-
- Elite Poster
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Excuseer? De landingsbaan in Oostende is 3200 m, even lang als de 07R/25L en ruim 200m langer dan de 01/19 in Zaventem. De wereld is groter dan Deurne (met hun 1510m)Dizzy schreef: 18 jan 2023, 15:39 Het komt op hetzelfde neer. De regionale luchthavens halen bijlange niet de nodige capaciteit. Om dat te doen moeten ze op veel meer klanten mikken en dan kom je bij massatoerisme uit... maar daar is dus hun baan niet geschikt voor.
Persoonlijk vlieg ik liefst via kleine luchthavens zoals Oostende en Rijsel. Je moet daar nooit veel te vroeg zijn, de controles gaan ook veel vlotter en heel vlot bereikbaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 45 keer
Je zal gelijk hebben, was sowieso die Podoba maatschappijCCatalyst schreef: 18 jan 2023, 19:47 Ik denk dat bollegijs ons op het verkeerde been gezet heeft en de Podoba (of hoe noemde het) naar Moscow bedoelde.

-
- Plus Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Helemaal akkoord. Hopelijk snel terug Waals succes beleid over heel het land.
Of het Lotto park. De naam is er al.Dizzy schreef: 18 jan 2023, 15:39 Zoals men in DS opmerkte kan Demir die gronden dan gebruiken om toch iets dichter bij het doel te komen van herbebossing.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten