IP Camera's - geen contact meer.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
Bedankt: 17 keer

Een camera-installatie bestaat uit 4 IP camera's, die via een netwerkkaart van de fabrikant aangesloten zijn op een laptop.
Zij hebben IP-adressen in de range 10.0.0.X, gateway 10.0.0.1.
Systeem werkte goed, totdat er een nieuwe pc geplaatst wordt (zelfde programma); de camera's zijn vanaf dan maar enkele seconden zichtbaar, dan verschijnt de boodschap "cannot connect".
De netwerkkaart van de nieuwe pc staat op automatisch IP adres, DNS server en gateway verkrijgen?
Of moet ik manueel de parameters invoeren?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Te Koop forum

zal eraan liggen hoe alles ingesteld is in het netwerk...
zonder meer informatie over hoe de effectieve opstelling is, kan er weinig nuttigs gezegd worden.

die nieuwe pc, zit die gewoon in je eigen netwerk? of is dat de laptop die je bedoelde?
die laptop, geeft die dhcp uit aan de toestellen daarop verbonden of niet?
zit die nieuwe pc in je eigen netwerk EN het netwerk van de camera's? of is die enkel verbonden met het netwerk van de camera's?
...

het eenvoudigste is het oude toestel erbij halen en de instellingen overnemen, dat haalt het meeste gokwerk uit de situatie.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Die nieuwe pc zit inderdaad in het eigen netwerk (WiFi), is een laptop.
Die laptop geeft geen dhcp uit, hij krijgt zijn IP-adressen van de camera server.
En hij zit zowel in het eigen netwerk (WiFi, 192.168.1.xx), en is via een ethernet kabel verbonden met de camera's (10.0.0.xx).
Identiek aan de oude opstelling.

Toegevoegd na 23 uren 55 minuten 6 seconden:
Niemand anders die kan helpen?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zoals @Splitter zegt: niet zonder extra informatie.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 686 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

lijkt mij op een GW/routeringsprobleem.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Emile51
Pro Member
Pro Member

Sinna schreef: 15 jan 2023, 13:47 Zoals @Splitter zegt: niet zonder extra informatie.
Welke informatie is dan nog nodig? laptop heeft 2 NIC's, een voor de wifi en een voor de camera's.
2 verschillende netwerken.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Kun je de camera’s vanuit de PC pingen?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ja, alle camera's + recorder zijn pingbaar vanuit de "oude" laptop.
Niet vanuit de "nieuwe" laptop, nochtans eigenlijk een kloon van de andere.
Beiden zijn op het camera netwerk aangesloten via een aparte NIC en DHCP enz. ingeschakeld op "auto", uiteraard niet tegelijkertijd.
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider

Wat is het IP adres van de kaart die aan het cameranetwerk hangt van de nieuwe PC? (Ipconfig)
Ik vermoed dat dat niet juist zal staan.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Uit ipconfig :
- de laptop die wel verbinding kan maken : 169.254.121.62 (preferred), autoconfig enabled. Subnet 255.255.0.0, default gateway 10.0.0.1 (die van de cams)
- de (nieuwe) laptop die geen, ofwel zeer kort, kan verbinding maken : 169.254.14.69, met dezelfde parameters als hierboven.
Bedankt voor je hulp.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 603 keer

Geen IP's die beginnen met 169.254 aub, dat zijn niet de juiste.

In de veronderstelling dat je netwerk IPv4 is zoeken we een IP dat begint met ofwel 10, ofwel 192.168, ofwel van 172.16 tot 172.32 (zoals bij de cameras het geval is).
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider

Wat is die camera server precies? Hangt er naast de camera’s nog een bakje aan het netwerk of heeft 1 van de camera’s een DHCP server ingebouwd?
169.254 (auto-IP) adressen worden door de pc zelf gegenereerd als er geen fixed IP is en ook geen DHCP adres kan worden verkregen. De DHCP server doet zijn werk momenteel dus niet goed.
Emile51
Pro Member
Pro Member

CCatalyst schreef: 15 jan 2023, 19:03 Geen IP's die beginnen met 169.254 aub, dat zijn niet de juiste.

In de veronderstelling dat je netwerk IPv4 is zoeken we een IP dat begint met ofwel 10, ofwel 192.168, ofwel van 172.16 tot 172.32 (zoals bij de cameras het geval is).
Wel, met 169.254 enz. werken de camera's op een laptop OK, niet op de andere.
IP adressen van de camera's zijn 10.0.0.200--204. Gateway is 10.0.0.1.

Toegevoegd na 4 minuten 50 seconden:
luukske schreef: 15 jan 2023, 19:16 Wat is die camera server precies? Hangt er naast de camera’s nog een bakje aan het netwerk of heeft 1 van de camera’s een DHCP server ingebouwd?
169.254 (auto-IP) adressen worden door de pc zelf gegenereerd als er geen fixed IP is en ook geen DHCP adres kan worden verkregen. De DHCP server doet zijn werk momenteel dus niet goed.
De camera server bedient 4 camera's, inderdaad met 4 RJ45 ingangen (komende van de camera's) en heeft een ethernet uitgang (apart bakje) die naar de laptops gaat.
Probleem is nog steeds zoals in het begin : één laptop geeft de 4 camera's correct weer, de nieuwe niet.

Toegevoegd na 1 seconde:
luukske schreef: 15 jan 2023, 19:16 Wat is die camera server precies? Hangt er naast de camera’s nog een bakje aan het netwerk of heeft 1 van de camera’s een DHCP server ingebouwd?
De camera server bedient 4 camera's, inderdaad met 4 RJ45 ingangen (komende van de camera's) en heeft een ethernet uitgang (apart bakje) die naar de laptops gaat.
Probleem is nog steeds zoals in het begin : één laptop geeft de 4 camera's correct weer, de nieuwe niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 15 jan 2023, 19:25 Wel, met 169.254 enz. werken de camera's op een laptop OK, niet op de andere.
IP adressen van de camera's zijn 10.0.200--204. Gateway is 10.0.0.1.
Kan niet. 169.254 wil zeggen dat men geen IP krijgt van DHCP, en men weet dan ook niet waar de router zit, en bijgevolg kan men dan ook niet aan het subnet waar de camera in zit. Informatie is verkeerd of onvolledig. Ofwel is er toch een ander IPv4 adres (privaat of publiek), of ze krijgen een IPv6 adres of iets anders. Graag meer details (en screenshots indien mogelijk) posten.
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider

Stel de PC eens met een vast IP in op 10.0.0.10 en probeer nog eens een ping. Ook de camera gateway 10.0.0.1 moet dan bereikbaar zijn. Ik neem aan dat je dan ook aan een webpagina kunt om die DHCP server eens te herstarten.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor jullie inputs. Ik ga morgen ter plaatse en kijk eea. na.

- @CCatalyst : 169.254. enz blijken wel degelijk te werken op 1 laptop? Zoals hierboven reeds vermeld, uit ipconfig :
-> de laptop die wel verbinding kan maken : 169.254.121.62 (preferred), autoconfig enabled. Subnet 255.255.0.0, default gateway 10.0.0.1 (is die van de cams)
-> de (nieuwe) laptop die geen, ofwel zeer kort, kan verbinding maken : 169.254.14.69, met dezelfde parameters als hierboven.

- @luukske : Stel de PC eens met een vast IP in op 10.0.0.10 en probeer nog eens een ping. Ook de camera gateway 10.0.0.1 moet dan bereikbaar zijn. Ik neem aan dat je dan ook aan een webpagina kunt om die DHCP server eens te herstarten.

Doe ik.
Tot morgen.

Toegevoegd na 23 uren 48 minuten 50 seconden:
Beide pc's ingesteld op een vast IP (de ene 10.0.0.10, de andere op 10.0.1.11).
Probleem blijft : de oude pc verbindt nog steeds probleemloos, de nieuwe slechts een of twee minuten, dan zegt die : cannot connect.
Pingen van de cams met de nieuwe gaat, toch de eerste minuten.... in het begin zichtbaar (Advanced IP Scanner, openen via HTTP, bereikbaar, tot na enkele minuten: cannot connect.
Het enige verschil dat ik kan zien : de oude is een Win 10, de nieuwe een 11?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ook al gekeken of de instellingen in u programma op beide toestellen hetzelfde zijn. Mss dat daar de fout ligt.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ja hoor, alles werd overgebracht van pc1 naar pc2, behalve de paswoorden (die ik natuurlijk kende). IP instellingen zijn nu identiek, uiteraard met 1 digit verschil om geen IP conflicten te veroorzaken in het hetzelfde netwerk. En beide pc's (laptops) verbinden zonder probleem met de camera server.
Gebruikt programma : Laplink PCmover.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Heb post nog eens gelezen, en ik vind uw configuratie op het minst nogal bizar (waarom niet gewoon de camera's verbinden met de router zodat je 1 netwerk hebt ipv 2). Ook is het duidelijk dat de DHCP server van het camerasysteem niet werkt of toch minstens geen IP aan de laptop uitdeelt en dat is iets dat ook opgelost moet worden. Maar soit, in theorie zou je nog steeds bij de camera's moeten kunnen (en dat heeft ook gewerkt voor jou).

Er is nog altijd te weinig informatie, zoals eerder al werd aangehaald.

Maar op basis van "aanvoelen" op basis van de heel beperkte informatie die je geeft, heb ik de indruk dat in die nieuwe PC (die Windows 11 heeft dus ipv Windows 10?) het systeem om de een of andere reden denkt dat het camera-subnet via WiFi te bereiken is, ipv via ethernet?

Dat het even wel werkt, kan zijn omdat de verbinding via ethernet bij opstarten er onmiddellijk is. WiFi komt pas even later online. En dan nog kan het aan bepaalde zaken op het WiFi netwerk liggen dat het nog even duurt voor de PC plots het subnet via WiFi gaat zoeken.

Op BSD/Linux/macOS zijn dit soort zaken eenvoudig te debuggen, op Windows zou ik niet weten hoe er aan te beginnen, maar je kan de theorie eens testen door WiFi uit te schakelen en dan te herstarten (zodat WiFi nog steeds uit is wanneer de computer terug opgestart is). Als het dan blijft werken met die camera's zitten we op het goede spoor. Indien niet, dan moet je echt nog meer informatie geven. Als je de camera's dan helemaal niet meer kan bereiken (ook niet eventjes), laat het dan ook weten.
Emile51 schreef: 16 jan 2023, 21:09 uiteraard met 1 digit verschil om geen IP conflicten te veroorzaken in het hetzelfde netwerk.
Geen IP conflicten in hetzelfde netwerk? Ik dacht dat je zei dat ze "uiteraard niet tegelijkertijd" verbonden zijn met het cameranetwerk? Hoe kan er een IP conflict zijn als beide laptops nooit tegelijk verbonden zijn? Verbind je ze dan toch tegelijk?
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider

Staat bij de nieuwe PC ook de gateway ingesteld op 10.0.0.1?
Emile51
Pro Member
Pro Member

CCatalyst schreef: 16 jan 2023, 22:36 Heb post nog eens gelezen, en ik vind uw configuratie op het minst nogal bizar (waarom niet gewoon de camera's verbinden met de router zodat je 1 netwerk hebt ipv 2). Ook is het duidelijk dat de DHCP server van het camerasysteem niet werkt of toch minstens geen IP aan de laptop uitdeelt en dat is iets dat ook opgelost moet worden. Maar soit, in theorie zou je nog steeds bij de camera's moeten kunnen (en dat heeft ook gewerkt voor jou).
-> Deze configuratie werd ingesteld door de leverancier. Vermoedelijk werkt de DHCP server wel, zoniet zouden beide pc's geen verbinding meer kunnen maken?

Er is nog altijd te weinig informatie, zoals eerder al werd aangehaald.
-> Laat maar weten welke informatie je nog nodig hebt?

Maar op basis van "aanvoelen" op basis van de heel beperkte informatie die je geeft, heb ik de indruk dat in die nieuwe PC (die Windows 11 heeft dus ipv Windows 10?)
-> Ja.

het systeem om de een of andere reden denkt dat het camera-subnet via WiFi te bereiken is, ipv via ethernet?
-> Dit zijn toch 2 gescheiden netwerken? Met gateway 192.168.1.1 en 10.0.0.1.

Dat het even wel werkt, kan zijn omdat de verbinding via ethernet bij opstarten er onmiddellijk is. WiFi komt pas even later online. En dan nog kan het aan bepaalde zaken op het WiFi netwerk liggen dat het nog even duurt voor de PC plots het subnet via WiFi gaat zoeken.

Op BSD/Linux/macOS zijn dit soort zaken eenvoudig te debuggen, op Windows zou ik niet weten hoe er aan te beginnen, maar je kan de theorie eens testen door WiFi uit te schakelen en dan te herstarten (zodat WiFi nog steeds uit is wanneer de computer terug opgestart is). Als het dan blijft werken met die camera's zitten we op het goede spoor. Indien niet, dan moet je echt nog meer informatie geven. Als je de camera's dan helemaal niet meer kan bereiken (ook niet eventjes), laat het dan ook weten.
-> Geprobeerd, maakt geen verschil uit. WiFi compleet uitgeschakeld, idem. Wifi wordt trouwens enkel sporadisch gebruikt voor VNC.
Emile51 schreef: 16 jan 2023, 21:09 uiteraard met 1 digit verschil om geen IP conflicten te veroorzaken in het hetzelfde netwerk.
Geen IP conflicten in hetzelfde netwerk? Ik dacht dat je zei dat ze "uiteraard niet tegelijkertijd" verbonden zijn met het cameranetwerk? Hoe kan er een IP conflict zijn als beide laptops nooit tegelijk verbonden zijn? Verbind je ze dan toch tegelijk?
-> Nee hoor, ik probeer standaard altijd andere IP adressen te gebruiken (=good practice?). Gemakkelijk om pc's te identificeren. Kan trouwens niet, er is maar één ethernet kabel die resp. eens in pc1 gestoken wordt, dan in pc2.

Toegevoegd na 57 seconden:
luukske schreef: 16 jan 2023, 23:13 Staat bij de nieuwe PC ook de gateway ingesteld op 10.0.0.1?
Ja hoor.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik verdenk die PCmover-tool, als ik het goed begrijp is dat een tool die al je software gaat overzetten van de ene naar de andere PC.
Maar je OS is al verschillend om te beginnen. Lijkt mij allesinds tricky.
Kan je niet gewoon die software opnieuw installeren op de nieuwe laptop ?
Het zou me niet verbazen dat er een of andere code wordt gegenereerd op basis van de hardware.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Emile51
Pro Member
Pro Member

Deze tool werkt nochtans heel goed, heb al verschillende laptops hiermee overgezet.
W10 naar W10 en W10 naar W11 wordt ondersteund, downgraden niet, maar dit is hier niet het geval.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 17 jan 2023, 10:05 -> Laat maar weten welke informatie je nog nodig hebt?
Welk camerasysteem is dit (fabrikant/model) en eventueel merk/model van het netwerkdoosje als dat van ergens anders komt. Ik wil toch eens die handleiding snel checken.
Emile51
Pro Member
Pro Member

charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Nic die aan camerabewaking hangt al eens fixed ip gegeven zonder gateway ingevuld?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Nee, dat zal ik straks eens proberen. Nu hebben beide NIC's een verschillend IP-adres, maar wel met de correcte gateway.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Meerdere gateways is voor problemen vragen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

https://help.axis.com/image/t10120767.png

^ zoals afbeelding toont, is het eigenlijk ontworpen met de veronderstelling dat je de recorder aansluit op je router en niet op een laptop, je kan dan gewoon via je draadloos netwerk aan de camera's.

Sluit je je laptop nu aan op de LAN poort van de recorder? Via die poort stuurt de recorder DHCP verzoeken om een IP te krijgen omdat hij denkt dat daar een router zit (tenzij een statisch IP ingesteld werd). Jouw laptop heeft echter geen DHCP server en zal dus geen IP geven. Omgekeerd gaat jouw laptop ook geen IP krijgen via DHCP op die poort (wat de 169.254 dus meteen verklaart). Ik snap echter niet hoe die gateway van 10.0.0.1 dan in de configuratie van de NIC komt, tenzij dat dat vroeger al eens ingesteld werd?

Heb je het vroeger zelf geconfigureerd of heeft een installateur dat gedaan?
Heb je een statisch IP toegewezen aan de recorder in de configuratie zodat hij geen DHCP verzoeken doet op de LAN poort?
Kunnen we screenshots zien van de TCP/IP, Wireless, Services en Discovery pagina's van de configuratie van de recorder?

Dat het toch werkt met de oude laptop, vind ik persoonlijk eigenlijk meer bizar dan dat het niet werkt, tenzij Axis dat specifiek ergens opvangt (maar ik zie daar niets in de manual, tenzij die "offline mode" misschien?).
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ik kan niet onmiddellijk screenshots maken van het gevraagde (ben niet ter plaatse) maar ik kan je die wel later bezorgen.

Alleszins :
- De recorder is niet aangesloten op een router, en ook niet draadloos.
- Is wel via de LAN uitgang aangesloten op de pc.
- De pc krijgt wel de gateway van de recorder (10.0.0.1) en heeft een nu vast IP-adres (10.0.0.10 ingevolge de suggestie van @luukske ) ipv. "auto" (verkreeg toen 169.254 enz, is nu in orde, alhoewel het voorheen zo wel werkte).
- Installatie werd door de installateur gedaan, geen wijzigingen achteraf.
- Ik heb toegang tot de TCP/IP instellingen van de router (is blijkbaar ingebouwd in de recorder). Daar kunnen de instellingen aangepast worden, staan nu op "manual", dwz. statisch. Gateway is 10.0.0.1, IP van deze router is 10.0.0.205; Ook de camera's werden blijkbaar voorzien van een vast IP : 10.0.0.200, 201, 202, 203 : inderdaad 4 stuks.

De pc1 (W10) draait met bovenstaande specificaties perfect; de pc2 (W11), identieke configuratie, slechts een paar minuten en verliest dan alle contact
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 17 jan 2023, 14:50 - De pc krijgt wel de gateway van de recorder (10.0.0.1) en heeft een nu vast IP-adres (10.0.0.10 ingevolge de suggestie van @luukske ) ipv. "auto" (verkreeg toen 169.254 enz, is nu in orde, alhoewel het voorheen zo wel werkte).
Wellicht doordat de installateur de gateway ingesteld heeft, anders zie ik niet in hoe dit zou werken. Het is allemaal nogal een niet standaard (zeg maar bizarre) manier van configureren, maar ik snap nu wel hoe het werkt op de oude laptop. Maar nog niet waarom het niet werkt op de nieuwe laptop, ik denk nu eerder richting een verandering in hoe Windows 11 omgaat met dit soort zaken.
Emile51 schreef: 17 jan 2023, 14:50Gateway is 10.0.0.1, IP van deze router is 10.0.0.205; Ook de camera's werden blijkbaar voorzien van een vast IP : 10.0.0.200, 201, 202, 203 : inderdaad 4 stuks.
10.0.0.205 zal de management interface zijn bedoel je (aka het IP waar je aan de config pagina kan)? Gateway en router zouden hetzelfde moeten zijn.
Emile51
Pro Member
Pro Member

10.0.0.205 zal de management interface zijn bedoel je (aka het IP waar je aan de config pagina kan)? Gateway en router zouden hetzelfde moeten zijn

Inderdaad!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Driver van de ethernetkaart is up to date in de Windows 11 PC? En het is de correcte driver van de fabrikant ipv een generieke driver? En het is de Windows 11 driver (niet de Windows 10 driver)?
Emile51
Pro Member
Pro Member

In de nieuwe pc vind ik enkel (buiten de WiFi kaart) : ASIX USB 3.0 Ethernet Gigabit adapter (er is geen RJ45 meer op sommige recente pc's).
En ja op op alle jouw vragen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus je nieuwe PC is wired aangesloten op je camera systeem en ook wireless op je thuisnetwerk, correct ?
als dat zo is, probeer dan eens wifi uit te schakelen en kijk of het dan wel werkt.

J.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Volledig correct.

OK, doe ik. Ik zie wel niet het rechtstreekse verband, op de "oude" pc werd geregeld wifi ingeschakeld voor VNC redenen, zonder verdere problemen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 17 jan 2023, 18:37 OK, doe ik.
Heb je toch al geprobeerd? Ik vroeg hierboven "maar je kan de theorie eens testen door WiFi uit te schakelen en dan te herstarten (zodat WiFi nog steeds uit is wanneer de computer terug opgestart is)" en je zei dat dat geen verschil maakte. "Geprobeerd, maakt geen verschil uit. WiFi compleet uitgeschakeld, idem. "

Heb je dat dan niet gedaan, of heb je iets anders gedaan?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dit :
CCatalyst schreef: 17 jan 2023, 15:05 ik denk nu eerder richting een verandering in hoe Windows 11 omgaat met dit soort zaken..
J.
Emile51
Pro Member
Pro Member

CCatalyst schreef: 17 jan 2023, 18:53
Emile51 schreef: 17 jan 2023, 18:37 OK, doe ik.
Heb je toch al geprobeerd? Ik vroeg hierboven "maar je kan de theorie eens testen door WiFi uit te schakelen en dan te herstarten (zodat WiFi nog steeds uit is wanneer de computer terug opgestart is)" en je zei dat dat geen verschil maakte. "Geprobeerd, maakt geen verschil uit. WiFi compleet uitgeschakeld, idem. "

Heb je dat dan niet gedaan, of heb je iets anders gedaan?
Ik dacht dat mijn antwoord klaar en duidelijk was?

Toegevoegd na 2 minuten 11 seconden:
Joe de Mannen schreef: 17 jan 2023, 18:56 Dit :
CCatalyst schreef: 17 jan 2023, 15:05 ik denk nu eerder richting een verandering in hoe Windows 11 omgaat met dit soort zaken..
J.
Vermoedelijk ligt daar de knoop....
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus zonder wifi werkt het ook maar "enkele minuten"...
J.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”