modem aansluiting

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Hilda Pitters
Starter
Starter

Kan een fiberaansluiting ( met fibermodem en b box modem enz) gebeuren op de plaats van daar waar de fiberdraad binnenkomt.? Dus zonder dat er
verdere bedrading te pas komt tot in de technische ruimte of ergens anders . Dus DIRECT bij het binnenkomen.?

Mijn situatie: Heb internet en vaste telefoon van Proximus ( dus geen TV, dit heb ik van telenet)
Mijn vaste telefoon en draagbare telefoon staan ook direct bij het binnenkomen.

Zo ja, kan men nog dezelfde modem van nu gebruiken en vervangt men dsl naar fiber of is het altijd een nieuwe modem?.

Kan die dan op een kastje geplaatst worden of moet die altijd egen de muur komen ( zoals ik zie op foto’s)?

Wordt de vaste telefoon ook aangesloten op fiber ( hoe??) of blijft die behouden op het kopernetwerk?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

De fiberaansluiting komt in principe op de plaats waar vandaag de bestaande Proximus-koperkabel vanuit de straat jouw woning binnenkomt.
Vaste telefonie en internet verlopen beide via een nieuw te plaatsen Proximus-modem.
Je telefoontoestellen kunnen via de bestaande binnenbekabeling op die modem aangesloten worden.

De installatie gebeurt in samenspraak met de installateur waarbij hij maximaal rekening houdt met jouw wensen. De modem op een kastje plaatsen kan zeker.

Als je overstapt op fiber zal je geen diensten meer via het kopernetwerk kunnen gebruiken.
Hilda Pitters
Starter
Starter

Je telefoontoestellen kunnen via de bestaande binnenbekabeling op die modem aangesloten worden.
De bestaande binnenbekaveling is het koperwerk. Dus werken ze nog met het kopernetwerk voor vaste telefonie, versta ik

De fiberaansluiting komt in principe op de plaats waar vandaag de bestaande Proximus-koperkabel vanuit de straat jouw woning binnenkomt

De koperkabel komt uit in de technisch ruimte vanuit de straat en vertrek vandaar naar TWEE aansluitpunten in het appartement voor aansluiting vaste telefooon en huidige modem.
Kan dan de fiberaansluiting dan gebeuren op één van die huidige telefoonaansluitingen (daar waar men de stekker voor de vaste telefoon insteekt?)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Hilda Pitters schreef: 08 jan 2023, 17:06De bestaande binnenbekaveling is het koperwerk. Dus werken ze nog met het kopernetwerk voor vaste telefonie, versta ik
Binnenshuis wel, de nieuw te plaatsen Proximus-modem zet inderdaad het signaal om naar klassieke telefonie over koper (PSTN). Vanaf je fiberaansluiting gaat het telefonie-signaal buitenshuis verder via fiber.
Hilda Pitters schreef: 08 jan 2023, 17:06Kan dan de fiberaansluiting dan gebeuren op één van die huidige telefoonaansluitingen (daar waar men de stekker voor de vaste telefoon insteekt?)
Alleen als de binnenbekabeling tot op dat punt vervangen wordt. Proximus plaatst een kleine fibermodem (ONT) die aangesloten moet worden op fiberkabel. Vanaf die ONT moet er dan UTP-kabel gelegd worden naar de plaats waar de Proximus-modem met Wifi geplaatst zal worden. De ONT en Proximus-modem met Wifi kunnen ook vlak naast elkaar geïnstalleerd worden, het is jouw keuze waar de installatie komt, in samenspraak met de installateur.
Mogelijks kan de installateur de huidige telefonie-wandcontactdozen demonteren en de telefoniebekabeling in de bestaande buizen vervangen door fiberkabel of UTP-kabel.
Hilda Pitters
Starter
Starter

Zeer tevreden met de professionele antwoorden. Maar niet zo tevreden met mijn toestand. In mijn geval is er veel bekabeling nodig.(wat ik wenste te vermijden)

Ik dacht aan het volgende:

Als ik nu de vaste (koper)telefoonlijn opzeg (gebruik die praktisch nooit) en wetende dat ik geen aansluiting voor TV nodig heb ( heb tv met kaartje van Telenet) kan ik in DAT geval de fiberaansluiting ( en fibermodem en Wifi -modem die ik op een kastje plaats) gewoon bij het binnenkomen in ons appartement laten gebeuren, zonder vervanging binnen bekabeling ? Ik zou alleen Internet langs Fiber nemen dus (en geen TV of vaste telefoon)

Er moet in dat geval toch geen rekening gehouden worden met vroegere aansluitingen dacht ik of ben ik verkeerd?

Moest u bevestigend hierop antwoorden ( wat ik hoop) wordt er dan een andere modem gebruikt? ( bestaat die wel ? ) of gebruikt men hun zelfde nieuwe wifi modem , ( enkel voor gebruik van Internet)
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

Ter info
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... ation.html
&
https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... -box-vdsl2

Er moet in dat geval toch geen rekening gehouden worden met vroegere aansluitingen dacht ik of ben ik verkeerd?
In principe niet maar ik zie dat het een appartement betreft, dan stellen zich te volgende vragen

is het klein appartementsgebouw op de rooilijn waarbij Proximus (of andere) gebruik kan maken van aansluiting via de gevel
in dat geval zal Proximus de witte fiberaansluitdoos normalerwijze aan de binnenkant van de betrokken gevel geplaatst worden en de zwarte fibermodem in de onmiddellijke nabijheid ervan, de internetbox of Bbox3v+ kan in de nabijheid of eventueel verwijderd aan de hand van ethernet/utp-kabel (RJ45 datacontactdozen) opgesteld worden, een eventuele vaste telefoon wordt rechtstreeks op de BBox3v+/internetbox (RJ11 telefoonkabel) of eventueel verwijderd via telefoonkabel (RJ11 telefooncontactdozen) aangesloten

of dient te aansluiting te gebeuren ondergronds te gebeuren via een technische ruimte in de gemeenschappelijke delen (kelderverdieping en doortrekken fiber via schacht tot een berging/technische ruimte van elk betrokken appartement)
in dit geval zal de witte fiberaansluitdoos en de zwarte fibermodem normalerwijze in de berging/technische ruimte van het betrokken appartement geplaatst worden, de Bbox3v+/internetmodem kan eventueel verwijderd worden opgesteld indien er utp/ethernetkabel voorhanden is (= de bestaande telefoonkabel/contactdoos RJ11 naar de actuele/oude locatie van de Bbox3v+ dient te worden vervangen door utp/ethernet/datacontactdoos RJ45)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Hilda Pitters schreef: 09 jan 2023, 11:47Als ik nu de vaste (koper)telefoonlijn opzeg (gebruik die praktisch nooit) en wetende dat ik geen aansluiting voor TV nodig heb ( heb tv met kaartje van Telenet) kan ik in DAT geval de fiberaansluiting ( en fibermodem en Wifi -modem die ik op een kastje plaats) gewoon bij het binnenkomen in ons appartement laten gebeuren, zonder vervanging binnen bekabeling ?
Ik ken de technische situatie van je gebouw niet, maar de fiber komt vanaf de straat en Proximus zal proberen om de fiberkabel met zo weinig mogelijk boor- of graafwerken tot in het appartementsgebouw te krijgen. Bestaande buizen of leidingen waarin telecommunicatiekabels lopen zullen mogelijks hergebruikt worden.
Ik kan niet op voorhand zeggen of de fiber dan vooraan in je appartement zal binnenkomen of ergens anders.

Ik kan alleen zeggen dat de Wifi-modem om goede Wifi-ontvangst te hebben het best geplaatst wordt op een centrale plaats (living?) in je appartement. Dit betekent dat er UTP-kabel tussen de fiberaansluiting en de Wifi-modem nodig is.
Als je de Wifi-modem vooraan het appartement plaatst, heb je misschien slechtere Wifi op de plek waar je Wifi vandaag gebruikt.
Ik veronderstel dat de installateur in overleg met jou tot een aanvaardbare oplossing zal komen, maar ik kan niet op voorhand zeggen waar de fiber precies je appartement zal binnenkomen.
Hilda Pitters schreef: 09 jan 2023, 11:47wordt er dan een andere modem gebruikt? ( bestaat die wel ? ) of gebruikt men hun zelfde nieuwe wifi modem , ( enkel voor gebruik van Internet)
Ja, je krijgt een nieuwe Internet Box in bruikleen als je een fiberabonnement bij Proximus neemt. Die is compatibel met alle diensten die Proximus aanbiedt: internet, vaste telefonie, televisie.
In de volgende video wordt de installatie van de Internet Box uitgelegd.
Hilda Pitters
Starter
Starter

Mijn gegevens zijn inderdaad onvolledig om een juiste inschatting te kunnen maken door u , daarin hebt u volkomen gelijk .Sorry daarvoor.
Mijn situatie is nl. de volgende :
-De fiberdraad ligt al in onze straat en de aansluiting bevindt zich ook al in ons appartementsblok.
Er is zelfs al een koker geplaatst in de trappenhall van de gemeenschappelijke delen, zodanig dat elk appartement dadelijk over fiber kan beschikken.
Men moet enkel nog een gaatje in de muur van ons appartement boren om de draad te laten binnen komen in ons appartement.
Bij het binnenkomen is men dadelijk in de Living dus de beste plaats om de wifi modem te plaatsen volgens u ( huidige modem staat er ook en internet is perfect)
Denkt u – dit alles wetende- dat het dus perfect mogelijk is om bij het binnenkomen van ons appartement alles kan geplaatst worden - zonder verdere bekabeling In het appartement - ( aansluiting fiber, fibermodem en wifi modem . Dus ENKEL voor INTERNET en niet voor TV en vaste telefonie)

PS : De modem die in uw filmpje wordt getoond is exact dezelfde die mijn dochter heeft. Zij heeft dsl aansluiting hierop. Als zij later kan genieten van Fiber veronderstel ik dat zij niet van modem moet veranderen.
Dit doet mij ook veronderstellen dat ik nog een verouderde wifi modem heb ( witte wdsl?)
Is het aangewezen een nieuwe te vragen (heb eigenlijk geen problemen voor het ogenblik en is misschien niet nodig)
Maar langs de andere is het misschien raadzaam die nieuwe te kopen (dan is het mijn bezit) want u schrijft dat de modem bij een fibercontract in bruikleen wordt gegeven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als je zegt dat men in de muur van de living van je appartement zal boren om de fiberkabel binnen te brengen, denk ik dat het zeker kan.

Wat betreft de Wifi-router. Als je tevreden bent over de werking van het huidige toestel (witte B-box 2?) hoef je voorlopig natuurlijk niets te veranderen, maar dit toestel is niet aansluitbaar op de fibermodem.
De Internet Box van Proximus is bij mijn weten niet te koop, maar "inbegrepen" in het abonnement en terug in te leveren als je je abonnement zou stopzetten.

Je bent natuurlijk vrij om zelf een eigen Wifi-router aan te kopen en die op de fibermodem (ONT) aan te sluiten.
Op het fibernetwerk heb je ook keuze uit andere internetproviders zoals EDPnet, Mobile Vikings of FASTfiber die eventueel betere internetspecificaties aanbieden tegen een lagere prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”