Beste opstelling voor FIBER in appartementsgebouw

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
yvesvn
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Hoera ,
Er wordt FIBER gelegd in Schilde.(FIBERKLAAR)
Raak ik misschien eindelijk af van mijn trage internet (20/3 Proximus).
Omdat er in ons complex (22 eenheden) niemand echt technisch is aangelegd en ik misschien wel de enigste ben die er zo op uit is om sneller internet te hebben.

Mijn concrete vraag:
Wat is de beste opstelling/installatie als straks fiber hier wordt binnen gebracht. Ik neem aan tot het huidig aftakpunt .

bv is dan per appartement de aansluiting mogelijk op het huidig 'contact punt' of is het beter andere leiding (welke) te trekken
en dit dus in privatieve regie uit te voeren.

Welke modem wordt dan in de woning gebruikt ?Ik heb nu een FB 7590. Is het beter deze te vervangen door een FIBER modem ?
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 8 keer

yvesvn schreef: 15 dec 2022, 11:02Wat is de beste opstelling/installatie als straks fiber hier wordt binnen gebracht.
De fiber zal binnengebracht worden in overleg tussen de syndicus van het appartementsgebouw en de aannemer van Fiberklaar.
De aannemer zal voorstellen om fiberkabels naar elk individueel appartement te trekken, in elk appartement komt dan een passief fiberterminatiepunt. Daarop kan je dan later als je een abonnement afsluit bij een provider een glasvezelmodem aansluiten.

Deze werken zijn in principe gratis. Het enige wat belangrijk is, is dat de vergadering van mede-eigenaars zich principieel akkoord verklaart met deze werken zodat de aannemer na overleg met de syndicus deze werken meteen kan uitvoeren.
Meer technische informatie over de bekabeling in appartementsgebouwen vind je in de brochures van Proximus op https://www.proximus.be/bouwen
Op https://www.fiberklaar.be/nl/syndicus vind je ook uitleg over de specifieke werkwijze van Fiberklaar.

yvesvn schreef: 15 dec 2022, 11:02Welke modem wordt dan in de woning gebruikt ?Ik heb nu een FB 7590. Is het beter deze te vervangen door een FIBER modem ?
De modem hangt af van je providerkeuze. Bij de meeste providers is een glasvezelmodem met een Gigabit RJ45-poort inbegrepen in het abonnement. Daarop kan je je huidige Fritz!Box aansluiten. Wettelijk gezien mag je zelf een (alternatieve) modem kiezen, dan kies je een compatibele glasvezelmodem op basis van de specificaties die jouw provider jou meedeelt of gepubliceerd heeft.
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Beste,

Bedankt voor de snelle en goede uitleg. :beerchug:
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 27 keer

Ook goed om weten:
Elke eigenaar van een individueel appartement heeft het recht om op zijn kosten glasvezel tot in zijn appartement aan te (laten) leggen, wat betekent dat de gemene delen van het appartement hiervoor mogen gebruikt worden. Voorwaarde is dat de aanleg een optimalisatie van de infrastructuur betekent en dat de mede-eigenaars geen financiële lasten hiervoor moeten dragen.
Bron: https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten ... artementen

Ik heb van iemand gehoord dat op een Fiberklaar infomoment ze dit ook vertelden
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Nu zegt de syndicus dat hij op een "voorstel" wacht van Fiberklaar alvorens hij aktie kan ondernemen.
Een idee wat dat voorstel gaat kunnen zijn ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

yvesvn schreef: 16 dec 2022, 09:59Een idee wat dat voorstel gaat kunnen zijn?
In de veronderstelling dat de fiber ondergronds wordt aangelegd:
De aannemer van Fiberklaar zal een afspraak maken met de syndicus voor een plaatsbezoek.
Tijdens dat plaatsbezoek zal de aannemer onderzoeken hoe de fiber het best vanaf de openbare weg tot in alle individuele appartementen kan geïnstalleerd worden.
Daarna zal de aannemer een (technische) beschrijving van de voorgestelde werken aan de syndicus bezorgen.
Die beschrijving van de werken zal de vereniging van mede-eigenaars moeten goedkeuren.
Wat die technische beschrijving precies inhoudt zal afhankelijk zijn van het appartementsgebouw: is er een technische schacht die kan gebruikt worden, zijn er bestaande wachtbuizen of leidingen waar fiber tot in de appartementen kan getrokken worden, etc...

Dan nog dit: er zit gemakkelijk 18 maanden tussen de initiële promotiecampagne van Fiberklaar en een actief fiberabonnement in je appartement. Je geduld zal op de proef gesteld worden.
yvesvn
Premium Member
Premium Member

weeral bedankt................en oei dat is dus nog LANG wachten ik was al in de 7de hemel ! :evil:
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer

raf1 schreef: 15 dec 2022, 11:50
yvesvn schreef: 15 dec 2022, 11:02Wat is de beste opstelling/installatie als straks fiber hier wordt binnen gebracht.
De fiber zal binnengebracht worden in overleg tussen de syndicus van het appartementsgebouw en de aannemer van Fiberklaar.
De aannemer zal voorstellen om fiberkabels naar elk individueel appartement te trekken, in elk appartement komt dan een passief fiberterminatiepunt. Daarop kan je dan later als je een abonnement afsluit bij een provider een glasvezelmodem aansluiten.
Wil hier toch even op tussen komen.
Het is niet de syndicus die beslist.
Het is in eerste instantie de syndicus contacteert de raad van mede-eigendom met het voorstel.
Daarna is de fiber bekabeling (ja of nee) de Algemene Vergadering van mede-eigenaars die beslist.
Werken in een gebouw is bevoegdheid van alle mede-eigenaars. (denk hierbij aan doorboring van verdiepingen voor fiber kabel).
Het is niet de aannemer die beslist waar de kabel komt maar de V.M.E.

Wat hierboven staat is voor ons gebouw zo verlopen.
En is niet zomaar goedgekeurd. (maar enkele Proximus-klanten)
Maar uiteindelijk omdat het gratis is goedgekeurd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk beslist de syndicus niet, ik heb steeds vermeld dat de vergadering van mede-eigenaars het voorstel moet goedkeuren.
Maar syndicus regelt wel de volledige administratie van de gemeenschappelijke delen.
Binnen 15 jaar werkt elke provider via fiber. Dus als bekabeling nu aanleggen gratis is, zou ik niet twijfelen.
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Vandaar dat ik voorgesteld heb aan de syndicus om de eigenaren te contacteren hiervoor en te laten stemmen.
Maar ja hij ,gaat liever afwachten (dat kost minder energie)zoals met veel zaken..............en wij maar syndicus kosten betalen
Aktie weinig............. :evil:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Hier heb ik ook gelijkaardig probleem... De mede-eigenaars hebben bij aanleg tegen gestemd omdat er kabelgoten in gemeenschappelijke delen zouden geplaatst moeten worden (en da's lelijk). Geen alternatief gevraagd en gewoon geblokkeerd.
Nu weer gevraagd aan sydicus, komt op agenda volgende jaarlijkse vergadering in juni. Kost enorm veel energie en meeste zien er het nut niet van in...
Mijn voorspelling is volgende vergadering dat ze een alternatief zullen aanvragen, en dan gaat het weer maaden of jaren duren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons is er sprake van 1 unit in de kelder en dan ethernet naar de appartementen te leggen of de fiber te koppelen aan de bestaande koperkabels maar hoe ze dat gaan doen is nogal vreemd. Nuja er is sprake al van in begin 2021 en het is nog niet in orde. :beerchug:
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

@yvesvn
FYI
https://blog.syndicyourself.be/nl/blog/ ... -eigendom/
Meerdere mede-eigenaars kunnen echter verzoeken om binnen dertig dagen een buitengewone algemene vergadering te houden, op voorwaarde dat zij ten minste 20% van de totale mede-eigenaars vertegenwoordigen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

yvesvn schreef: 17 dec 2022, 12:05Vandaar dat ik voorgesteld heb aan de syndicus om de eigenaren te contacteren hiervoor en te laten stemmen.
Het lijkt me zinloos te stemmen zonder uitgewerkt voorstel van Fiberklaar.
Je moet dit proces niet overhaasten, Fiberklaar heeft een duidelijk stappenplan om zoveel mogelijk mensen te overtuigen van het nut van een fiberaansluiting.
Alles op zijn tijd.
boonpwnz schreef: 17 dec 2022, 15:21 Bij ons is er sprake van 1 unit in de kelder en dan ethernet naar de appartementen te leggen of de fiber te koppelen aan de bestaande koperkabels maar hoe ze dat gaan doen is nogal vreemd.
Dat lijkt me onzin van iemand die er niets van kent.
Er moet fiber naar de appartementen, anders zit je met modems die stroom verbruiken op kosten van de gemeenschap.
Eigenaars moeten daar niet belachelijk over doen, binnen dit en 15 jaar moet die fiber er toch komen.

Toegevoegd na 16 uren 9 minuten 28 seconden:
Ter info, uitleg van een halfuurtje over hoe Proximus en Fiberklaar met syndici samenwerken om fiber in appartementsgebouwen te brengen:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga dat toch op de Algemene vergaderingen laten zetten. Al is het misschien niet direct aan de orde, maar laadpalen e.d. hebben een bepaald rijpingsproces nodig.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

In de nieuwbouw van mijn ouders heeft Proximus al fiber aangelegd tussen de technische kelder en elk appartement. Het gebouw staat er kleine 5 jaar nu.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Nu krijg ik via de APP van Proximus een aanbieding en zeggen ze dat er bij mijn FIBER ligt ??????????

Ze willen de installatie doen via de voorgevel ????

Werkt Fiberklaar dan niet samen met Proximus of wordt ik misschien 'sneller' van Fiber voorzien als ik ja knik bij Proximus , zou tof zijn.
Maar of ze zomaar een kabel op de voorgevel van een Appartement mogen plaatsen vraag ik me toch wel af.
Volgens hun filmpje doen ze het op die manier.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Operatoren mogen de gevel aan de straatkant zomaar gebruiken om hun netwerk op aan te leggen. (artikel 99 van de wet van 21/03/1991)
Wanneer zowel Proximus als Fiberklaar je fiber aanbieden lijkt mij er iets mis in de marketingmachine van één vd twee.
Hier(Sint-Pieters-Leeuw) is Fiberklaar nog maar nét voorbij hun infomoment en staat ons gebied al ingekleurd als "pre-order" op:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html

Ik zou zeggen, doe die adrescheck eens...
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Die adres check had ik al gedaan natuurlijk...........ik kan dus ook via proximus een 'gratis' installatie pakket 'kopen'
De adressering bij Proximus is trouwens juister dan bij Fiberklaar .
Is een beetje moeilijker nml nr 2A en bus 4. Fiber kent alleen 2 (dat bestaat trouwens niet)
Ik vond het hele geval ook raar vandaar mijn artikel hierover. en vraag.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat Proximus je een abonnement wil verkopen maar dat de fiber nog niet aangelegd is.
Je adres zal gewoon toegevoegd zijn op de website van Proximus. Wellicht is de status "pre-order beschikbaar".

Ik zou aanraden om pas een abonnement af te sluiten als je zelf vastgesteld hebt dat er fiber op de gevel van je gebouw is geïnstalleerd.
kheno
Starter
Starter

raf1 schreef: 18 dec 2022, 09:04
boonpwnz schreef: 17 dec 2022, 15:21 Bij ons is er sprake van 1 unit in de kelder en dan ethernet naar de appartementen te leggen of de fiber te koppelen aan de bestaande koperkabels maar hoe ze dat gaan doen is nogal vreemd.
Dat lijkt me onzin van iemand die er niets van kent.
Er moet fiber naar de appartementen, anders zit je met modems die stroom verbruiken op kosten van de gemeenschap.
Eigenaars moeten daar niet belachelijk over doen, binnen dit en 15 jaar moet die fiber er toch komen.
Hey Raf,

Bij ons werd dit ook zo opgezet.
En inderdaad er staan nu in de kelder 6 fiber naar utp omzetters. En kunnen er bij geplaatst worden.
En het klopt deze gebruiken stroom van de gemeenschap, echter verwaarloosbaar in kost.

Reden:
Wij zijn gaan kijken in een ander appartement en de kabelgoot opzet was daar een immens lelijk gedrocht, dat blijkbaar ook geplakt was en begon los te komen van muur en plafond.
Onze gemeenschappelijke kokers zijn niet eenvoudig te gebruiken en de traphallen lopen niet mooi boven elkaar. Dus kabelgoten los door gangen, ...
In een vrij nieuwbouw complex wou niemand dit, temeer niemand zat te wachten op fiber aansluiting.
Het plaatsen van de converters in de gezamenlijke ruimte en de utp hergebruiken die daarvoor als telefoon kabel werd gebruikt is een zeer flexibele oplossing.
Bewoners kunnen nu kiezen: blijven bij vdsl / coax of overschakelen fiber en dit zonder enige schade, extra kabelgoten, ... enkel switch in de berging en contactdoosje wisselen in het appartement. Meestal kan de bestaande modem gewoon gebruikt worden. (Utp op Wan en PPPOE instellen).

Nu zijn er van de 18 appartementen er twee aangesloten op fiber. (1 edpnet en 1 proximus)

Het hangt er van af of er gezamenlijke kokers zijn die gebruikt kunnen worden, of goten gemakkelijk verborgen kunnen worden gelegd en hoe sterk de interesse in het gebouw is. Ook dient huidige kabel naar ieder appartement degelijke utp te zijn, geen oude telefoonkabel.
Het is dus kijken wat voor ieder appartementsgebouw en situatie beste past.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

kheno schreef: 31 dec 2022, 16:25 Bij ons werd dit ook zo opgezet. En inderdaad er staan nu in de kelder 6 fiber naar utp omzetters.
Als er UTP-kabel naar de individuele appartementen loopt, is dat technisch gezien een mogelijkheid. Als er klassieke telefoonkabel ligt is dit compleet uitgesloten, dus onzin.

Idealiter trekt men fiber tot in de individuele appartementen, deze "alternatieve" opstelling waarbij actieve stroomverbruikende modems in de gemeenschappelijke delen noodzakelijk zijn, gebeurt alleen op uitdrukkelijke vraag van de eigenaarsvereniging.

Mijn inziens blijft dit een kortzichtige oplossing, binnen 15 jaar zal alles fiber zijn in de verstedelijkte gebieden. VDSL wordt 100% zeker uitgefaseerd en Telenet zal op termijn ook stoppen met coaxkabel in gebieden waar fiber uitgerold wordt.
kheno schreef: 31 dec 2022, 16:25Onze gemeenschappelijke kokers zijn niet eenvoudig te gebruiken en de traphallen lopen niet mooi boven elkaar. Dus kabelgoten los door gangen, ...
In een vrij nieuwbouw complex wou niemand dit, temeer niemand zat te wachten op fiber aansluiting.
Ik snap dat er een gemakkelijkheidsoplossing gekozen is omdat er maar twee bewoners directe interesse in fiber hadden, maar als Telenet coax uitfaseert en alleen nog fiber zal aanbieden zal het misschien een compleet ander verhaal zijn.
Dan zal die "moeilijke" gemeenschappelijke koker opeens wel kunnen gebruikt worden.
De vraag blijft wel of de aanleg van die fiberbekabeling in de gemeenschappelijke delen dan nog "gratis" zal zijn zoals nu het geval is.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”