Hi
Binnenkort ga ik m'n hoofdswitch vervangen naar eentje van Unifi met meer (POE) poorten én SFP+ poorten.
Ik ben nu wat info aan het opsnorren ivm Single mode, Multi mode, connectoren etc ... maar één ding is me niet direct duidelijk: afstand
Moet je rekening houden met keuze SFP modules en de gebruikte afstand ?
Momenteel zou ik het volgende doen:
Voor switch naar UDM pro: SFP+ DAC kabel
Voor switch naar NAS: 2 meter multi-mode LC/LC kabel + 2x SFP+ modules
Voor switch naar switch zolder: 30 meter multi-mode LC/LC kabel + 2x SFP+ modules
Ik had ergens een video gezien waar men zei dat het vermogen van de laser moet afgestemd zijn op de lengte, omdat je anders de receiver kan uitbranden ?
Maar ik zie enkel MAX afstand op die SFP+ modules staan ?
Eerste fiber hobby projectje
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Meer dan een hobbyprojectje moet het niet worden, de meerwaarde voor een thuisopstelling is kwasi nihil.
maar dat ter zijde.
Er zijn SR (Short Range) en LR (Long Range) SFP's.
Bij LR hebben we het over kilometers.
Je gaat waardes vinden voor TX Power en een range voor Rx Power in dB
Tx Power is wat je SFP uitstuurt. Rx Power is wat je SFP kan ontvangen zonder ofwel beschadigd te raken (hoogste waarde) of het signaal niet meer te herkennen (laagste waarde).
Je fiberkabel heeft een verzwakking, hoe langer hoe meer. typisch rond de 0.5dB/km voor single mode, 1 tot 3dB/km voor multimode. Bij huis-tuin-en-keuken opstellingen dus verwaarloosbaar.
De meeste SFP's hebben een Tx power die in hun Rx range valt, dus dat lijkt me geen probleem.
Anders moet je met verzwakkers gaan werken. Dat zijn gewoon tussenconnectoren met een bepaalde verzwakking. Je zet ze logischerwijs aan de ontvangende kant.
De kans dat je SFP's een laser aan boord hebben voor multimode is trouwens erg klein, voor die afstanden is het meestal een LED.
Tx Power 'regelen' gaat meestal niet.
Wees voorzichtig met fibers, nooit in kijken. Wat je wel kan doen is met een digitale camera kijken, bvb je telefoon. Het licht wordt zichtbaarder en het is veilig.
J.
maar dat ter zijde.
Er zijn SR (Short Range) en LR (Long Range) SFP's.
Bij LR hebben we het over kilometers.
Je gaat waardes vinden voor TX Power en een range voor Rx Power in dB
Tx Power is wat je SFP uitstuurt. Rx Power is wat je SFP kan ontvangen zonder ofwel beschadigd te raken (hoogste waarde) of het signaal niet meer te herkennen (laagste waarde).
Je fiberkabel heeft een verzwakking, hoe langer hoe meer. typisch rond de 0.5dB/km voor single mode, 1 tot 3dB/km voor multimode. Bij huis-tuin-en-keuken opstellingen dus verwaarloosbaar.
De meeste SFP's hebben een Tx power die in hun Rx range valt, dus dat lijkt me geen probleem.
Anders moet je met verzwakkers gaan werken. Dat zijn gewoon tussenconnectoren met een bepaalde verzwakking. Je zet ze logischerwijs aan de ontvangende kant.
De kans dat je SFP's een laser aan boord hebben voor multimode is trouwens erg klein, voor die afstanden is het meestal een LED.
Tx Power 'regelen' gaat meestal niet.
Wees voorzichtig met fibers, nooit in kijken. Wat je wel kan doen is met een digitale camera kijken, bvb je telefoon. Het licht wordt zichtbaarder en het is veilig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 15 keer
Enige voordeel dat ik me kan bedenken, is dat deze kabel via goot van elektriciteitsleidingen naar de zolder moet, en bij Fiber heb je geen last van EMI.
En RJ45 10Gbe gerief is ook niet bepaald goedkoop, dus doe het liever meteen future proof ... en ja leuk om eens te doen
En RJ45 10Gbe gerief is ook niet bepaald goedkoop, dus doe het liever meteen future proof ... en ja leuk om eens te doen

- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Als je in zelfde ruimte blijft, dan zou ik DAC kabels gebruiken. Goedkoper en minder stroomverbruik. Kan tot 7m dacht ik.
Dus zou je enkel een fiber naar zolder moeten hebben
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Gevoelsmatig zou ik een fiber, ik neem aan dat je patchcords gaat gebruiken, die samen met andere kabel in een goot lopen op één of andere manier beschermen, met een buis ofzo.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- spacekiek
- Elite Poster
Ah ja natuurlijk, ik zat verkeerdelijk in m'n hoofd dat er geen DAC kon op de Synology, maar die heeft gewoon ook SFP+Belgissschenaap schreef: 24 dec 2022, 11:01 Als je in zelfde ruimte blijft, dan zou ik DAC kabels gebruiken. Goedkoper en minder stroomverbruik. Kan tot 7m dacht ik.

Ik dacht dat fiber net minder stroomverbruik heeft tov 10Gb ethernet ? DAC weet ik niet ...
Idd en die patchcords moeten dan toch in een vrij dikke preflex buis gaan, want die connecteren hebben toch een bepaalde dikte ?Joe de Mannen schreef: 24 dec 2022, 11:09 Gevoelsmatig zou ik een fiber, ik neem aan dat je patchcords gaat gebruiken, die samen met andere kabel in een goot lopen op één of andere manier beschermen, met een buis ofzo.
J.
Als je die vlot wil doortrekken zonder de kabel te beschadigen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
LC valt nog mee kwa dikte, maar inderdaad voorzichtig zijn, het blijft 'glas'.
Je zou kunnen kiezen voor een buis die in de lengterichting open is, dan kan je de kabel erin schuiven ipv trekken, maar dan nog moet je voorzichtig zijn.
Het hangt er ook vanaf welke kabeldikte je gebruikt, dunner is soepeler maar dikker is steviger.
J.
Je zou kunnen kiezen voor een buis die in de lengterichting open is, dan kan je de kabel erin schuiven ipv trekken, maar dan nog moet je voorzichtig zijn.
Het hangt er ook vanaf welke kabeldikte je gebruikt, dunner is soepeler maar dikker is steviger.
J.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
Fiber verbruikt minder dan ethernet (utp), maar dac nog minder. D1C is dus geen ethernet
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou zoals hierboven aangehaald DACs gebruiken waar mogelijk omdat deze goedkoper zijn, een lager stroomverbruik hebben en minder fragiel zijn dan fiber.
Let wel goed op met SFP+ transceiver/DAC compatibiliteit! Ik kan je FS.com aanraden voor goedkoop maar kwalitatief materiaal. Daar kan je ook DACs bestellen met dual-compatibility (dus ubiquiti aan kant A, synology aan kant B). Dan ben je zeker dat je geen problemen qua vendor lock in gaat hebben.
Sent from my BE2029 using Tapatalk
Let wel goed op met SFP+ transceiver/DAC compatibiliteit! Ik kan je FS.com aanraden voor goedkoop maar kwalitatief materiaal. Daar kan je ook DACs bestellen met dual-compatibility (dus ubiquiti aan kant A, synology aan kant B). Dan ben je zeker dat je geen problemen qua vendor lock in gaat hebben.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Hier in huis ook overal fiber gelegd. Maar er ook achter gekomen dat bv. een Intel x520-da2 met twee modules best wat vermogen opneemt en dus verbruikt. M.a.w. tip: Vergeet niet te investeren in zuinige hardware voor je 24/7 draaiende hardware 

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Overlaatst op het werk aan de slag geweest met deze dingen:

qsfp-100g-lr4-s
zelfs al steken die maar een paar minuten in het toestel, ze zijn loeiheet. Maar je hebt wel wat throughput dan natuurlijk
J.

qsfp-100g-lr4-s
zelfs al steken die maar een paar minuten in het toestel, ze zijn loeiheet. Maar je hebt wel wat throughput dan natuurlijk

J.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Een 100G transceiver met een 10G transceiver is wel appelen met peren vergelijken. Ik heb op het werk met FS 10G transceivers gewerkt en deze worden niet zo warm.Joe de Mannen schreef:Overlaatst op het werk aan de slag geweest met deze dingen:
qsfp-100g-lr4-s
J.
Tof stukje hardware wel die 100G, het hoogste waar ik mee gewerkt heb ik 40G QSFP+.
- spacekiek
- Elite Poster
Ah, dus die SFP+ poorten zijn niet altijd compatibel met een bepaalde SFP+ module?YordiDR schreef: 25 dec 2022, 20:54 Let wel goed op met SFP+ transceiver/DAC compatibiliteit! Ik kan je FS.com aanraden voor goedkoop maar kwalitatief materiaal. Daar kan je ook DACs bestellen met dual-compatibility (dus ubiquiti aan kant A, synology aan kant B).
Ik dacht dat als je bv. 2x SFP+ ubiquiti stak, dat je dan altijd goed zat ?
Stel je voor dat ze dat eens zouden doen bij PCIe of USB

Idd! Het zou al m'n energiebesparende maatregels teniet kunnen doenNuKeM schreef: 26 dec 2022, 07:27 M.a.w. tip: Vergeet niet te investeren in zuinige hardware voor je 24/7 draaiende hardware![]()

Lol, 10Gb DAC en beetje fiber is al redelijk overkill voor m'n hobbyprojectje, laat staan deze
- Belgissschenaap
- Elite Poster
Die SFP modules kunnen soms kak zijn. Voornamelijk cisco en andere gesloten dinosaurus merken. Maar het is altijd iets waar rekening mee gehouden moet worden.
Is omdat sommige merken hun sfp poorten coderen die anders is dan de "standaard"
Is omdat sommige merken hun sfp poorten coderen die anders is dan de "standaard"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
10G materiaal begint best mee te vallen, hier alles mikrotik en laatste maanden wat overgestapt
CRS317 voor 10G backbone (qnap 2*fiber (onpraktisch voor dac)/pc zus via sonnet TB->fiber/ mac mini via tb dock en fiber mediaconverter (raar maar die is zo gegroeid
) /opnsense via dac... beetje pointless but hey... het kan en enige die in de buurt van switch zelf staat/2*fiber naar css326 (SWos... dus niet aan te raden en eentje maar in gebruik)/printer via 1G sfp (sfp+ kan zover niet naar beneden
en om praktische reden... luxeprobleem van teveel poortjes)
CSS326 waar er nog meer RJ45 1G materiaal zit (goedkoper en veel minder verbruik dan utp sfp's: laptop werk, capac, synology, media stuff)
de fiber 'backbone' is gewoon een kabelgoot die een tegen de muur/plafond genagelde utp vervangt, esthetisch een vooruitgang
Is wel de bedoeling dat er nog link verder naar boven komt. Dedicated voor de fibers dus in dit geval werkt het zelfs beter dan utp. (ook maar een +- 10m)
Fiber allemaal 10GTek SR. Ook 10GTek voor de kabels, wel ooit eentje met kapotte connector gehad (alles LC). Goedkoper dan utp bij de pc boer
PC is via TB -> Fiber: Sonnet Solo, ook met SR SFP+
Mini is 10G via OWC Dock (miskoop maar doet zijn werk), origineel via UTP, nu staat er (ook 10GTek) fiber converter tussen.
Vorige opstelling was via UTP sfp+ (mikrotik zelf), die werd wel heet. Vermoedens dat er met de sfp wel issues waren (mini haalde lang geen 10G, nu geen issue meer terwijl doc zelf nog altijd utp is)
TODO: SWOS en lacp is een ramp... Aangezien ik hier geen jaren meer ga rondlopen swos gekozen om het onderhoudbaar te houden voor zus maar CRS moet toch naar routeros.
CRS317 voor 10G backbone (qnap 2*fiber (onpraktisch voor dac)/pc zus via sonnet TB->fiber/ mac mini via tb dock en fiber mediaconverter (raar maar die is zo gegroeid

CSS326 waar er nog meer RJ45 1G materiaal zit (goedkoper en veel minder verbruik dan utp sfp's: laptop werk, capac, synology, media stuff)
de fiber 'backbone' is gewoon een kabelgoot die een tegen de muur/plafond genagelde utp vervangt, esthetisch een vooruitgang

Fiber allemaal 10GTek SR. Ook 10GTek voor de kabels, wel ooit eentje met kapotte connector gehad (alles LC). Goedkoper dan utp bij de pc boer

PC is via TB -> Fiber: Sonnet Solo, ook met SR SFP+
Mini is 10G via OWC Dock (miskoop maar doet zijn werk), origineel via UTP, nu staat er (ook 10GTek) fiber converter tussen.
Vorige opstelling was via UTP sfp+ (mikrotik zelf), die werd wel heet. Vermoedens dat er met de sfp wel issues waren (mini haalde lang geen 10G, nu geen issue meer terwijl doc zelf nog altijd utp is)
TODO: SWOS en lacp is een ramp... Aangezien ik hier geen jaren meer ga rondlopen swos gekozen om het onderhoudbaar te houden voor zus maar CRS moet toch naar routeros.
- spacekiek
- Elite Poster
Unifi switch (usw-pro-48-poe) is up & running, ben er super tevreden mee
Op het FS materiaal wacht ik nog.
Wat is een goed merk/shop voor fiber kabels? Naar m'n bureau kan ik door een dikke preflex perfect zo'n LC/LC patch kabeltje doortrekken.

Op het FS materiaal wacht ik nog.
Wat is een goed merk/shop voor fiber kabels? Naar m'n bureau kan ik door een dikke preflex perfect zo'n LC/LC patch kabeltje doortrekken.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Hier ook FS.com klant, maar soms (voorraad) ook https://shop.fiber24.net/Start
Ook 10gtek (meestal via Amazon)
Binnenshuis en onder 300m moet ge niet met LR-modules of single-mode fiber beginnen...
Hier kan je een custom kabel bestellen. (in optie met trekogen en alles)
Ook 10gtek (meestal via Amazon)
Binnenshuis en onder 300m moet ge niet met LR-modules of single-mode fiber beginnen...
Hier kan je een custom kabel bestellen. (in optie met trekogen en alles)
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Dikke duim voor FS!
SFP+ MM SR transceiver voor mijn Aruba-stack origineel kost 150-200 neurodollars.
Perfect werkende FS compatibles had ik voor €25 per stuk...
SFP+ MM SR transceiver voor mijn Aruba-stack origineel kost 150-200 neurodollars.
Perfect werkende FS compatibles had ik voor €25 per stuk...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik gebruik Ubiquiti DAC kabels tussen mijn UDM Pro en mijn netwerk switches
UDM-Pro -> aggregation switch en van daaruit naar mijn andere switches.
Hebben allemaal SFP+ poorten 10Gbit.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- spacekiek
- Elite Poster
Voor in m'n rack ga ik op aanraden van hierboven ook DAC gebruiken. Enkel waar ik moet doortrekken naar andere locatie ga ik fiber nemen.Abusimbal schreef: 13 jan 2023, 16:31 Ik gebruik Ubiquiti DAC kabels tussen mijn UDM Pro en mijn netwerk switches
Btw, voor de UDM pro, wat is je snelheid als je IDS/IDP aan zet in threat management ? Heb willen lezen dat je speed wel een stevige hit krijgt na deze aan te zetten, hoewel er in de specs 3.5Gb/s staat ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik heb alles aanstaan en trek mijn Gbit Telenet lijn vol.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Ik heb hier een UDM Pro met Unifi-Enterprise-Switch-24-POE... koppeling via de https://eu.store.ui.com/collections/uni ... -0-5-meterAbusimbal schreef: 13 jan 2023, 16:31 Ik gebruik Ubiquiti DAC kabels tussen mijn UDM Pro en mijn netwerk switches
- spacekiek
- Elite Poster
Ik heb nog niet alle materiaal binnen, maar toch al 'n eerste probleempje:
Setup:
USW-Pro-48-POEGen2 ---> Bureau via 15m FS "AM-OM4LCDX" Fiber Optic Patch Cable
Op de bureau staat dan een: "FS UMC-1S1T" + "FS SFP-10GSR-85"
Van de unmanaged media converter naar de PC ga ik dan met een UTP kabel naar m'n QNAP "UC5G1T" (deze is max 5Gbe, maar in praktijk slechts max 3Gbe)
Port manager in unifi geeft 10Gb aan
Netwerk connectie op m'n media converter + pc geven beide 5Gbe aan.
Als ik nu iPerf (naar m'n Synology NAS) probeer , dan krijg ik max 2.85gbit door de fiber (wat +- in de lijn ligt van het max van die QNAP adapter) ... dus ok
Maar als ik nu een copy doe van een grote file (bv. 7GB), dan is dit rond 1Gb (schommelt van 80MB/s naar 120MB/s)
Doe ik dezelfde copy via een aparte unmanaged Netgear 10Gbe switch ... en via een CAT6A kabel, dan schiet de copy meteen naar +-300MB/s

Setup:
USW-Pro-48-POEGen2 ---> Bureau via 15m FS "AM-OM4LCDX" Fiber Optic Patch Cable
Op de bureau staat dan een: "FS UMC-1S1T" + "FS SFP-10GSR-85"
Van de unmanaged media converter naar de PC ga ik dan met een UTP kabel naar m'n QNAP "UC5G1T" (deze is max 5Gbe, maar in praktijk slechts max 3Gbe)
Port manager in unifi geeft 10Gb aan
Netwerk connectie op m'n media converter + pc geven beide 5Gbe aan.
Als ik nu iPerf (naar m'n Synology NAS) probeer , dan krijg ik max 2.85gbit door de fiber (wat +- in de lijn ligt van het max van die QNAP adapter) ... dus ok
Maar als ik nu een copy doe van een grote file (bv. 7GB), dan is dit rond 1Gb (schommelt van 80MB/s naar 120MB/s)
Doe ik dezelfde copy via een aparte unmanaged Netgear 10Gbe switch ... en via een CAT6A kabel, dan schiet de copy meteen naar +-300MB/s