Ik zoek zoiets
https://www.ipcomm.de/product/ipELB/en/sheet.html
maar dan voor een RS485 verbinding, waarbij slechts 2 aders in gebruik zijn in de RJ45-connector.
Het moet niet zo fancy zijn. De meest eenvoudige oplossing is goed.
Hoe zou ik dat aanpakken?
Relais met droog contact op 1 van beide aders en hopen dat het signaal niet verstoord wordt indien 'verbonden' (relais gesloten) ?
RJ45 verbinding mechanisch onderbreken (van op afstand)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 148 keer
In de veronderstelling dat het iets modbus-achtigs met lage bitrate is (pakweg niet meer dan 38400) denk ik dat het met een relais wel goed komt. Steek het in een alu of blikken doosje voor wat afscherming en dan gaat het volgens mij wel foutloos werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 110 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De baudrate is 9600. Dus dat valt al mee. Dat wordt experimenteren.
Thanks
Edit: ik bedenk me nog wel iets. Wanneer ik 1 ader onderbreek, dan zijn beide lengtes niet meer gelijk. Ik moet naar de relais en terug. Toch snel 15 cm op een afstand van 1,5m.
Thanks
Edit: ik bedenk me nog wel iets. Wanneer ik 1 ader onderbreek, dan zijn beide lengtes niet meer gelijk. Ik moet naar de relais en terug. Toch snel 15 cm op een afstand van 1,5m.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 687 keer
waarom onderbreek je niet alle aders ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat was dus ook mijn bedenking. Je kan het veel universeler maken met meerpolig relais en je zit niet met speciale kabels of lengteverschillen.
Maar misschien is er een goede reden om dat niet te doen, vandaar de vraag.
En moet het echt mechanisch zijn ? want daardoor heb je terecht schrik voor storing.
J.
Maar misschien is er een goede reden om dat niet te doen, vandaar de vraag.
En moet het echt mechanisch zijn ? want daardoor heb je terecht schrik voor storing.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Mechanisch: ik wil iets triggeren waardoor het apparaat (waarin ik geen toegang heb) denkt dat de andere kant is uitgevallen.
1 ader: dan kon ik een "Shelly 1" nemen.
2-polig: dan moet ik een relays nemen (2-polig) en die dan aansturen vanuit een andere (shelly) (er zit een 4pro in die kast met nog 2 uitgangen over, dus het kan).
Stel dat ik toch voor de 2-polige oplossing ga, welke zou je dan voorstellen? De sturing is 230v (die shelly 4pro).
1 ader: dan kon ik een "Shelly 1" nemen.
2-polig: dan moet ik een relays nemen (2-polig) en die dan aansturen vanuit een andere (shelly) (er zit een 4pro in die kast met nog 2 uitgangen over, dus het kan).
Stel dat ik toch voor de 2-polige oplossing ga, welke zou je dan voorstellen? De sturing is 230v (die shelly 4pro).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
2 polig kan ook met bvb een shelly uni
of gewoon 2 transistoren die je aanstuurt met een arduino-like bordje. (ik denk bvb een aan wemos D1 mini, maar zelfs die is nog te krachtig voor wat je wil doen)
of je zoekt een 2polig solid state relais
of ...
J.
of gewoon 2 transistoren die je aanstuurt met een arduino-like bordje. (ik denk bvb een aan wemos D1 mini, maar zelfs die is nog te krachtig voor wat je wil doen)
of je zoekt een 2polig solid state relais
of ...
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 217 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je vanuit één shelly wil werken, zouden er waarschijnlijk wel wat problemen kunnen optreden, aangezien deze waarschijnlijk een gemeenschappelijk punt hebben dat ze schakelen. Maar als je uw rx en tx gaat samenleggen, komt het niet goed :-p
Anders gewoon 2 afzonderlijke shelly 1's gebruiken? Of inderdaad een relay aan een arduino. Door de spanningsval over een transistor, ga je de spanning wat naar beneden halen van uw signalen, dus weet niet of dat hier geschikt voor is. Het meest "een kabel doorknippen" benaderend hier, is een relay
Anders gewoon 2 afzonderlijke shelly 1's gebruiken? Of inderdaad een relay aan een arduino. Door de spanningsval over een transistor, ga je de spanning wat naar beneden halen van uw signalen, dus weet niet of dat hier geschikt voor is. Het meest "een kabel doorknippen" benaderend hier, is een relay
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
Niet vergeten om de onderbroken lijn af te sluiten op een 120 ohm weerstand om storingen te vermijden.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
En waarom wil je fysiek onderbreken, er zijn vast andere elektronische oplossingen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 64 keer
Dat bestaat als kant en klare oplossing maar is wel duur (~€500)
https://www.blackbox.be/en-be/fi/1500/1 ... ry-Contact
Doet alles wat je zoekt en werkt via telnet, ethernet en bepaalde modellen hebben ook een web gui.
Misschien vind je een goedkoper model als je verder zoekt op deze termen.
https://www.blackbox.be/en-be/fi/1500/1 ... ry-Contact
Doet alles wat je zoekt en werkt via telnet, ethernet en bepaalde modellen hebben ook een web gui.
Misschien vind je een goedkoper model als je verder zoekt op deze termen.
-
- Elite Poster
Het is geen geheim, maar ik wilde de focus houden op het idee dat ik eerst had, zonder dat er opmerkingen over zouden komen.honda4life schreef: 22 dec 2022, 17:21 En waarom wil je fysiek onderbreken, er zijn vast andere elektronische oplossingen.
Ik zal de eerste opmerking geven: "dan had je maar een ander/open batterij systeem moeten nemen".
I know, maar het is nu zo, dus ik zoek een oplossing binnen de mogelijkheden.
Wat wil ik dus exact doen:
Ik wil de kabel die loopt tussen een Acrel ADL3000 energiemeter en de thuisbatterij onderbreken.
Waarom? Als ik die onderbreek stopt de batterij met laden of ontladen (ze denkt dat ze van het net is afgekoppeld).
Waarom? Stel er zit nog maar 20% in de batterij, hiermee kom ik toch niet mee toe tot de volgende ochtend, zeker niet als de warmtepomp nog even 4000w gaat trekken, dan moet je met je ogen knipperen en ze is leeg. In de veronderstelling dat ik ze de volgende dag toch niet terug vol krijg probeer ik eerder een cyclus te sparen op de batterij dan de energie die ik heb opgebruiken. Een automation die kijkt of ik voor x-minuten y-watt teruglever aan het net schakelt de communicatie terug in.
Ik zou de batterij ook kunnen uitschakelen met een relais door deze af te koppelen (dat heb ik getest) maar de vraag is maar of dat gezond is om dat regelmatig te doen.
Dus dacht ik aan de zachte manier: onderbreek de kabel tussen de energiemeter en de batterij, en ze doet niets meer (getest, dat werkt).
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 199 keer
Zoals hierboven reeds aangehaald, met vb een ESP8266 bordje (met Wifi) kan je verschillende relais aansturen.
Met aanpassing in de code voor 2 relais tegelijk creëer je dan 2 tegelijk schakelende wisselcontacten, waar je vele kanten mee uit kunt o.a. voor je dubbelpolige RJ45 onderbreking.
Kostprijs: het ESP8266 bordje + 2 relais op een ander bordje, samen +/- 10 à 12€
https://randomnerdtutorials.com/esp32-r ... eb-server/
Met aanpassing in de code voor 2 relais tegelijk creëer je dan 2 tegelijk schakelende wisselcontacten, waar je vele kanten mee uit kunt o.a. voor je dubbelpolige RJ45 onderbreking.
Kostprijs: het ESP8266 bordje + 2 relais op een ander bordje, samen +/- 10 à 12€
https://randomnerdtutorials.com/esp32-r ... eb-server/
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Je hebt goede relais nodig, een relais die geen stroom schakelt vonkt nooit het contact proper > goudcontact relais.
Misschien moet je denken in de richting van een repeater(chip) die je gewoon de spanning onderbreekt.
Ik denk ook richting ESP, maar ik denk dat er vast wel betere manieren bestaan met je batterij te communiceren en de juiste parameters te manipuleren (in hoeverre wat jij beschrijft geen standaard functionaliteit hoeft te zijn).
Denken we even verder zou je met een ESP op solcast de opbrengstvoorspellingen kunnen opvragen.
Maar eigenlijk denk ik... Tijd om je te verdiepen in Home Assistant, integratie van je digitale meter en omvormer
Maar... Je zoekt het volgens mij te ver in theoretische besparingen die zich slechts een beperkte tijd van het jaar voordoen.
Misschien moet je denken in de richting van een repeater(chip) die je gewoon de spanning onderbreekt.
Ik denk ook richting ESP, maar ik denk dat er vast wel betere manieren bestaan met je batterij te communiceren en de juiste parameters te manipuleren (in hoeverre wat jij beschrijft geen standaard functionaliteit hoeft te zijn).
Denken we even verder zou je met een ESP op solcast de opbrengstvoorspellingen kunnen opvragen.
Maar eigenlijk denk ik... Tijd om je te verdiepen in Home Assistant, integratie van je digitale meter en omvormer

Maar... Je zoekt het volgens mij te ver in theoretische besparingen die zich slechts een beperkte tijd van het jaar voordoen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Switch icm slim stopcontact gaat niet werken. De datacommunicatie is RS485, géén ethernet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 148 keer
RS485 kan wel wat hebben, dat hoeven echt geen gouden contacten te zijn. Volgens mij krijg je het zelfs over een stuk roestig ijzerdraad aan de praat. Ik veronderstel dat batterij en meter de enige zaken zijn die op de bus zitten, en in dat geval hoef je je van die terminatieweerstanden ook niets aan te trekken.
-
- Elite Poster
Het is idd slechts 1 kabel tussen 2 toestellen. Er hangt verder niets aan. Dus terminatie gaat niet niet nodig zijn.
@honda4life Alles zit al in Home Assistant bij mij (uiteraard ook de digitale meter, en alle verbruikers, de in en uit van de batterij, ...). Dat is het probleem niet. Ik weet wanneer ik wel en niet de batterij zou willen laden. Wat ik niet kan is communiceren met de batterij. Meermaals geprobeerd bij AlphaESS, en ze willen niets vrijgeven (er is een bedrijfje dat met de invoerder samenwerkt: https://jabba.energy/ om de eindgebruiker diensten aan te bieden). Ze willen niet dat je dus zelf begint te experimenteren.
Ik kan je wel volgen dat ik misschien maar een marginaal voordeel zou halen uit de hele constructie. Al is het nu wel al weken aan de gang. De batterij gaat van 5% naar 20%. Dan zit er net voldoende in om ook grote verbruikers te leveren (de omvormer levert enkel aan kleine verbruikers wanneer er niet veel is opgeslagen). Gevolg is dat je de batterij zeer snel begint te ontladen. Nutteloos, want er zal toch nooit voldoende stroom zijn op een druilerige dag.
En wat ik heb begrepen van batterijen is dat hun levensduur verkort wanneer je ze snel ontlaadt. En dat wilde ik dus in de wintermaanden voorkomen. De vraag is idd: hoeveel verleng ik de levensduur van de batterij hiermee (?) Het programmeren in HA, daar zit ik niets mee in. Die tijd kost me niets.
Ach het was een denkpiste. Niet dom, maar rendeert het...
@honda4life Alles zit al in Home Assistant bij mij (uiteraard ook de digitale meter, en alle verbruikers, de in en uit van de batterij, ...). Dat is het probleem niet. Ik weet wanneer ik wel en niet de batterij zou willen laden. Wat ik niet kan is communiceren met de batterij. Meermaals geprobeerd bij AlphaESS, en ze willen niets vrijgeven (er is een bedrijfje dat met de invoerder samenwerkt: https://jabba.energy/ om de eindgebruiker diensten aan te bieden). Ze willen niet dat je dus zelf begint te experimenteren.
Ik kan je wel volgen dat ik misschien maar een marginaal voordeel zou halen uit de hele constructie. Al is het nu wel al weken aan de gang. De batterij gaat van 5% naar 20%. Dan zit er net voldoende in om ook grote verbruikers te leveren (de omvormer levert enkel aan kleine verbruikers wanneer er niet veel is opgeslagen). Gevolg is dat je de batterij zeer snel begint te ontladen. Nutteloos, want er zal toch nooit voldoende stroom zijn op een druilerige dag.
En wat ik heb begrepen van batterijen is dat hun levensduur verkort wanneer je ze snel ontlaadt. En dat wilde ik dus in de wintermaanden voorkomen. De vraag is idd: hoeveel verleng ik de levensduur van de batterij hiermee (?) Het programmeren in HA, daar zit ik niets mee in. Die tijd kost me niets.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als je home assistant hebt draaien is het zelf nog simpeler, klein ESP bordje, relais eraan, liefst dubbelpolig, en dan ESPHome erop zwieren en het is ineens geintegreerd in je HA.
edit: https://esphome.io/cookbook/relay.html?highlight=relais
mogelijkheden zijn er hier nu toch stilaan genoeg gegeven.
J.
edit: https://esphome.io/cookbook/relay.html?highlight=relais
mogelijkheden zijn er hier nu toch stilaan genoeg gegeven.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 81 keer
Één andere fan van alpha ess systemen (en ik denk dat ie zelfs gesponsord is) zegt dat je wel laad en ontlaad commando's kunt geven. Als ik meer info heb laat ik het weten.
Maar dat gezegd zijnde, de onkunde van deze invoerder die ook kebab verkoopt in Hasselt trouwens, en het gesloten systeem zonder vrije keuze voor batterij, deed mij gillend weglopen van dit systeem.
Maar dat gezegd zijnde, de onkunde van deze invoerder die ook kebab verkoopt in Hasselt trouwens, en het gesloten systeem zonder vrije keuze voor batterij, deed mij gillend weglopen van dit systeem.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 199 keer
Om misleiding te voorkomen met RJ45 zou in feite de topic titel moeten aangepast worden naar:
RS485 verbinding elektrisch onderbreken (van op afstand)
RS485 verbinding elektrisch onderbreken (van op afstand)
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
Jouw bekommernissen zijn terecht.ygeffens schreef: 23 dec 2022, 11:13 Al is het nu wel al weken aan de gang. De batterij gaat van 5% naar 20%.
Een batterijpack van meerdere lithium cellen (zoals een thuisbatterij) zal sneller falen:
- bij hogere laadstromen
- bij hogere ontlaadstromen
- maar ook bij veelvuldig gebruik in die bijna ontladen toestand
Zeker indien je zonnepanelen voorspelbaar (zoals nu) slechtst een 15% (van 5% naar 20% en terug) kunnen aanleveren gedurende lange periode (dagen / weken / maanden).
Bij een batterijpack, waar men by design mikt op een hoger aantal cycli, zal men de zones dicht bij maximale lading én maximale ontlading van de cellen vermijden (lees niet gebruiken).
Dat is natuurlijk duurder omdat men dan meer cellen nodig heeft voor hetzelfde aantal geadverteerde kWh.
In de wintermaanden schommelen rond de 50% - 60% - 70% vraagt natuurlijk een actief ingrijpen.
Bij de meeste thuisbatterijen mikt men by design louter op het adverteren van zoveel mogelijk kWh (en een lagere prijs)...

't Ja,...
Om je eigen thuisbatterij te sparen, en de levensduur te verlengen, kan je dus best letten op de punten die je aanhaalde.
Een bijna ontladen toestand én hoge ontlaadstromen is natuurlijk helemaal nefast voor de levensduur.