MaT schreef: 12 dec 2022, 17:22
En aan deze zelfde overheden moet ik straks mijn vingerafdrukken gaan toevertrouwen?
Te laat.
Veel kans zitten die mee in het lek.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221212_95573430
Het is onduidelijk wat er precies is ontvreemd, maar bij onder anderen privacy-activist Matthias Dobbelaere-Welvaert leeft de vrees dat het ook gaat om vingerafdrukken van Antwerpenaren die een nieuw identiteitsdocument hebben, of op één wachten. ‘Je paspoort vervangen kan eenvoudig’, tweet hij naar aanleiding van de hacking. ‘Je vingerafdrukken vervangen gaat niet.’
Danku Jan Jambon, om als incompetente minister van Binnenlandse Zaken na de aanslagen in Zaventem en Maelbeek de compleet dwaze maatregel nam (zonder enige aantoonbaar effect, noch link met het voorkomen van deze aanslag mocht het eerder ingevoerd zijn) om verplicht de vingerafdruk op eID te hebben.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181028_03886332
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) begrijpt de discussie niet die is ontstaan over de verplichting om vingerafdrukken op te slaan op identiteitskaarten.
Als je incompetent en niet snugger genoeg bent voor het federale niveau, maken ze u wel gewoon Minister President van Vlaanderen.
Alsof we in Vlaanderen de bedorven etensresten krijgen van wat federaal niet meer te smaken viel.
@Fluxys
Ik denk dat er "Fluvius" bedoeld werd.
Een hacking bij Fluvius kan wel degelijk alles plat leggen, want met de digitale meters kan dat. Je voert "gewoon" een commando uit dat alle meters wanbetalers zijn, dan wordt de meter geblokkeerd tot er een positief saldo is op een soort prepaid rekening. Geen afname van elektriciteit meer en geen injectie van PV meer.
Een soortgelijk fratske zal ook wel kunnen met enkel injectie ofzo. Of als je de teller kan bevriezen, heb je een soortgelijk probleem: geen factureerbare injectie meer.
Gelukkig is daar dan de VREG, om te garanderen dat het allemaal nooit mis kan lopen.
Of nee, dat zijn ook kwieten in een ivoren toren.
Dju... het is wachten tot het eens gebeurt, voor er maatregelen genomen zullen worden. Niet anders dan in Antwerpen en dan in helaas veel bedrijven...