Afrekening per maand: wanneer komt het er?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

ivob schreef: 16 nov 2022, 13:15 Ook rekening mee houden dat bij een maandafrekening daar ook een bijkomende kost aan verbonden is.
Een idee van hoeveel ? Ik kan daar niets over terugvinden bij Luminus.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 330 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik heb dit ook maar gelezen op een internetforum en kon het dusver niet verifiëren bij een onafhankelijke bron.
Ben het nu aan het uitpluizen bij een onafhankelijke bron.
Wanneer ik antwoord krijg zal ik het delen.
edit: ik heb het eens uitgevlooid, zie antwoord verderop.
Laatst gewijzigd door ivob 17 nov 2022, 09:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bijkomende kost is er enkel voor dynamische contracten (prijs energiekost wisselt elk uur).

Copy/paste: "Klanten aangesloten op laagspanning betalen, onafhankelijk van het type meter waarover ze beschikken, eenzelfde tarief databeheer. In 2022 bedraagt dit 13,95 €/jaar (inclusief btw). Enkel klanten met een digitale meter die kiezen voor de uitlezing van kwartierwaarden in het kader van hun energiecontract (bv. omdat ze een dynamisch prijscontract afsluiten met hun leverancier) betalen 1,19 € extra per jaar."
bron: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... -teltarief

Bij fluvius geen bal over te vinden trouwens, terwijl het hun tarief is....
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef: 16 nov 2022, 13:50 Een idee van hoeveel ? Ik kan daar niets over terugvinden bij Luminus.
Of er extra kosten worden aangerekend voor een maandafrekening hangt dus af van de leverancier.
Je moet een onderscheid maken tussen wat de netbeheerder aanrekent (waar het vorig bericht dus eigenlijk over gaat) en wat de leverancier mag aanrekenen voor de extra administratie voor een maandafrekening.

De leverancier heeft voor de maandafrekening geen kwartierwaarden uit de digitale meter nodig. Men moet dus geen ‘meetregime 3’ aanvragen bij de leverancier (de kost aangehaald in de vorige post om o.a. een dynamisch contract te kunnen afsluiten). Bij een dynamisch contract heeft je leverancier toegang nodig tot je kwartierwaarden en daar rekent de netbeheerder een jaarlijkse kleine kost voor aan.
Met meetregime 3 geeft je Fluvius dus de toestemming om kwartierwaarden uit uw digitale meter uit te lezen en die door te sturen naar je leverancier. Dat is naast een dynamisch prijscontract ook nodig voor wie aan energiedelen of persoon-aan-persoonverkoop wil doen.
Meetregime 3 kost € 1,19 (incl. btw) extra per jaar voor het tarief databeheer. Dat tarief databeheer is een onderdeel van de nettarieven en dus geen kost uitgaande van de leverancier.

Maandafrekening is mogelijk voor aardgas en elektriciteit. Leveranciers met meer dan 200.000 afnamepunten in Vlaanderen zijn verplicht het aan te bieden (of ze dat doen en een symbolische boete naast zich neerleggen is iets anders)
Voor kleinere leveranciers geldt die verplichting niet.

Maandafrekening is dus niet voor alle contracten mogelijk.
Maar waar het hier over gaat, kost voor het vragen van een maandelijkse afrekening: het is volgens de huidige wetgeving niet verboden dat de leverancier een extra kost aanrekent voor maandafrekening.
De specifieke regelgeving kan je terugvinden in Artikel 3.2.18. van het Energiebesluit https://codex.vlaanderen.be/portals/cod ... 19755.html
Voor je een maandafrekening aanvraagt zal men zich dus bij zijn respectievelijke leverancier moeten bevragen welke kost hij daarvoor al dan niet wenst aan te rekenen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Kan je de lijst vinden van "grote" leveranciers die verplicht worden? Zit Fluvius daarbij?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Fluvius is energieproducent noch een commerciële energieleverancier .
Ze produceren geen energie noch verkopen het.
In welbepaalde gevallen treden ze wel op als noodleverancier.

De vijf grote energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten zijn Engie, Luminus, Mega, Total Energies en Eneco.
Zij zijn verplicht een maandelijkse afrekening aan te bieden. Voor de anderen is het vrijvlijvend.
Op de resultatenpagina van de Vreg-test kan je overigens vinden welke contracten een maandelijkse afrekening aanbieden.
Sol Invictus!
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Mijn leverancier EBEM biedt nu ook maandelijkse afrekeningen aan.
Ben jij dat gedoe met die voorschotten ook beu?
Dan heeft EBEM voor jou een oplossing in petto.
Hoewel wij het als kleine leverancier eigenlijk niet verplicht zijn, kan je ook bij EBEM overstappen naar een maandelijkse facturatie van je effectieve verbruik.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Om over te stappen naar maandelijkse facturatie van je effectieve verbruik, moet je wel enkele zaken in orde brengen:
  • Je moet een digitale meter in huis hebben.
  • Je moet EBEM een SMR3-mandaat geven (SMR3 staat voor Slimme Meter Regime 3) zodat we over jouw gedetailleerde verbruiksgegevens kunnen beschikken.
    Je vult daarvoor een formulier in dat je kan terugvinden op onze website.
  • Bracht je deze zaken in orde, dan ontvang je elke maand een factuur rond de 15e dag na de opnamemaand.
    Een voorbeeld: verbruiksmaand januari wordt gefactureerd rond de 15e februari.
  • Je moet er wel mee instemmen dat we je deze facturen enkel digitaal per mail sturen. Niet via de post.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Fr3dd13
Starter Plus
Starter Plus

Eneco heeft blijkbaar wat extra info over de maandelijkse afrekening op hun website geplaatst: https://eneco.be/nl/contact/maandelijks ... afrekening
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Weet iemand hoe het zal zijn met capaciteitstarief en maandelijkse afrekening? Krijg je dan ineens voor die maand je maandpiek captar gedeeld door 12 aangerekend? Lijkt me in ieder geval prima te doen, niet?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Capaciteitstarief wordt berekend over de vorige 12 maanden dacht ik.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar ja het systeem is maar officieel in voege vanaf 01/01. Als je een maandelijkse afrekening hebt, lijkt het mij ook gewoon mogelijk om de maandpiek van de afgerekende maand te nemen en daarop 1/12e van het capaciteitstarief per KW op toe te passen. Of zie ik het gewoon te simpel?

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vaganzza schreef: 30 nov 2022, 08:06 Maar ja het systeem is maar officieel in voege vanaf 01/01. Als je een maandelijkse afrekening hebt, lijkt het mij ook gewoon mogelijk om de maandpiek van de afgerekende maand te nemen en daarop 1/12e van het capaciteitstarief per KW op toe te passen. Of zie ik het gewoon te simpel?
Je ziet het te simpel ;-)

https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ligt het nu echt aan mij door te zeggen dat, bij een maandelijkse afrekening, dit totaal geen zin heeft om die gemiddelde maandpiek te nemen? Elke maand wordt afgerekend, dus waarom ook niet gewoon de piek nemen met een captar tarief gedeeld door 12??

Bij een maandelijkse afrekening is dit toch het onnodig ingewikkeld maken?

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie het probleem niet.
Elke maandpiek telt voor 1/12de mee in de eindafrekening.
Of je nu elke maand 1/12de betaalt of na 6 maanden zes keer 1/12de of na een jaar 12 keer 1/12de maakt op het einde toch niets uit?
Het enige wat er kan gebeuren is dat je in 2023 - omdat er voor de meesten geen 12 maanden te verrekenen zijn - bij de eerste afrekening een hogere afrekening zal zijn. Maar dat wordt dan later weer gecompenseerd door in verhouding lagere afrekening.
Heb je bv. in januari een piek van 9 kW en is dit je eerste afrekening krijg je een afrekening van 11 maanden over het oude nettarief (afgerekend volgens je totale kWh verbruik en herverdeeld volgens de RLP0N) en eenmalig een capaciteitstarief voor de 12de maand (januari 2023) bestaande uit ongeveer 30 € - (9 x 40)/12 - vermeerderd met het eenheidsnetbedrag van de verbruikte kWh (X kWh x 3-4 c€) in de maand januari.

De vraag hoe het zit met een maandelijkse afrekening en de verrekening van het capaciteitstarief voor het deel vermogen (op het deel kWh-verbruik lijkt het me nogal voor de hand te liggen) werd gesteld aan de VREG. Dus nog even geduld.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar wat is er nu moeilijker dan de maandpiek nemen van de afgerekende maand en je dat vermenigvuldigt met het captar tarief per KW dat je deelt door 12? Waarom al dat gedoe van het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden? Elke maandafrekening is toch al een eindafrekening.

Je rekent toch ook al met hogere facturen in de winter met zo'n maandelijkse afrekening, of dat nu voor energie of distributie of captar is... Waarom zou je captar dan wel rekenen met gemiddelden en de rest niet?

Enfin dat gaat mijn simpele boerenverstand niet in. Integendeel het zal net meer stimuleren om je piek zo laag mogelijk te houden, zeker in de wintermaanden.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 30 nov 2022, 09:55 Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar wat is er nu moeilijker dan de maandpiek nemen van de afgerekende maand en je dat vermenigvuldigt met het captar tarief per KW dat je deelt door 12? Waarom al dat gedoe van het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden? Elke maandafrekening is toch al een eindafrekening.
Volgens mij is dat een algemene uitleg over een normaal contract en dat loopt meestal over 12 maanden en gaat dit (nog) niet over de contracten met een effectieve maandafrekening.
In 2023 zal er trouwens voor maar weinigen een afrekening voor het nieuwe tarief over 12 maanden gebeuren.
Enfin dat gaat mijn simpele boerenverstand niet in. Integendeel het zal net meer stimuleren om je piek zo laag mogelijk te houden, zeker in de wintermaanden.
Dat gaat mijn verstand dan weer te boven.
In de eindafrekening zal het immers geen verschil uitmaken of je iedere maand 1/12de van de maandpiek betaalt of na 12 maanden de som van alle maandpieken gedeeld door 12. De uitkomst blijft gelijk.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik bedoelde met dat laatste gewoon dat bij een maandafrekening je veel sneller het resultaat ziet van je gedrag: zowel in verbruik als in de piek de je veroorzaakt. Dat zal stimuleren om meer stil te staan bij je gedag.

M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

Komt het er in feite niet op neer uit te vissen welke info bij gebruik van een digitale meter maandelijks tussen de distributiemaatschappij en de energieleverancier uitgewisseld wordt: kWh maandverbruik en de effectieve kW kwartierpiek of kWh maandverbruik en een lopend gemiddelde kW kwartierpiek (vandaar o.a. mijn recente vraag aan de VREG in het andere topic "capaciteitstarief")
&
Eens met de reactie @ivob hierboven
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 30 nov 2022, 11:56 Ik bedoelde met dat laatste gewoon dat bij een maandafrekening je veel sneller het resultaat ziet van je gedrag: zowel in verbruik als in de piek de je veroorzaakt. Dat zal stimuleren om meer stil te staan bij je gedag.
Bij een maandafrekening is een digitale meter verplicht.
Zonder digitale meter ook geen negatieve gevolgen voor een piek hoger dan 2,5 kW.
En met eeen digitale meter is het zeer eenvoudig om de gevolgen van je gedrag op te volgen. Gewoon de kwartierwaarden via Mijn Fluvius activeren en je krijgt per maand de maandpiek te zien in een afzonderlijk tabblad en kan op de dagtab één of twee dagen later zien welk kwartier de piek veroorzaakt heeft. En wanneer je het in real time wil zien volstaat een hardwaretoevoeging van een dertig euro om in real time via wifi het real time afgenomen vermogen uit te lezen.
Een maandafrekening krijg je pas een veertiental dagen NA afsluiten van de maand waar het over gaat.
De mogelijkheden van een DM benutten geeft je dus veel vlugger inzicht in je gedrag en de gevolgen dan een maandafrekening.
Eenmaal de maandafrekening ontvangen is het ook al te laat om je gedrag nog aan te passen. Dat kan eventueel, indien gewenst, alleen in real time enig effect geven (als hobby of uit principe want die paar euro moeten hopelijk het verschil niet echt maken).

Het enige voordeel van een maandafrekening, volgens mij, is dat het eenvoudiger is om na te rekenen en je de gebruikte RLP0N profielen van je energieleverancier niet één keer per jaar moet gaan narekenen (ook al is dat in een rekenblad maar een werkje van een paar minuten). Een maandafrekening dien je trouwens ook (dus 12 keer per jaar) na te kijken op fouten.

Meetregime 3 is niet nodig voor een maandafrekening.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Allemaal heel leuk dat je zo'n hele uitleg schrijft, maar dat weet ik wel want ik heb zelf een maandafrekening actief nu. Sinds dag 1 eigenlijk dat het mogelijk was.

Het enige wat ik niet snap is waarom die facturatie niet gewoon kan gebeuren met de maandpiek van de afgerekende maand met het captar tarief op maandbasis (jaartarief per KW gedeeld door 12). Dat gebeurt bv ook met abonnementsgeld.

Het grootste voordeel van de maandafrekening is dat je je effectieve verbruik van een bepaalde maand betaald en inderdaad niet 1 of ander geprojecteerd profiel van een leverancier.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet een of ander geprojecteerd profiel van een leverancier.
Voor elektriciteit (met uitzondering van nachttarief) is er voor iedereen maar één vastgelegd profiel en dat wordt niet bepaald door je leverancier.

Is het dan al een vaststaand feit dat de maandpiek niet afgerekend wordt met de maandfactuur van het verbruik?
zo ja op welke wijze dan wel? Bron zodat we deze discussie kunnen afsluiten?
En als dat idd zo is zal je de reden aan de VREG moeten vragen. Ze doen voor iedere wijziging bevragingen bij o.a. de stakeholders (en soms zelfs breder).

Een maandafrekening is ook niet per definitie voordeliger dan volgens het RLP0N profiel.
Bij mij was het laatste bv. voor de periode 1/10/21 - 31/09/22 iets voordeliger dan het eerste (en ik heb beide naast elkaar lopen om te vergelijken). Maar die discussie hebben we blijkbaar al eens gehad.
Sol Invictus!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eindelijk :

https://www.mijnenergie.be/blog/overfac ... eden-tijd/
Fluvius kan die reële maandverbruiken voor de jaarfacturatie vanaf april 2023 aan de energieleveranciers doorgeven. “Het is wel degelijk de bedoeling dat leveranciers op dat moment enkel die correcte maandwaarden zullen gebruiken om de maand- of jaarfacturen op te maken”, luidt het op het kabinet van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) . De verbruiken op basis van verbruiksprofielen zullen dan niet langer door Fluvius aan de leveranciers ter beschikking worden gesteld.
Maar terecht ook zeker met variabele contracten, berekening per maand ipv profielen ook al blijf je werken met een voorschot factuur.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is ook de enige echte juiste manier van rekenen.
Waarom dient dat digitaal onding anders.
Voor een manuele meter zal het niets uithalen, maar voor diegene met een digitale toch iets op zijn minst.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

wij zijn voor gas en elek bij eneco, doen die al aan afrekening per maand? ik vind hier op my eneco niets over terug, dus ik gok nog van niet of dien je hiervoor te bellen met kans op een lange wachttijd

ok ik heb de faq op hun website gelezen
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Vaganzza @M_016
Met betrekking tot het capaciteitstarief en de maandafrekening:
VREG schreef:Hebt u een jaarafrekening? Dan berekent uw leverancier het gemiddelde van de afgelopen 12 gemiddelde maandpieken. Dat is de 'facturatiepiek'. Op die facturatiepiek past uw leverancier het capaciteitstarief (in euro per kW per jaar) toe.

Hebt u een maandafrekening? Dan komt elke maand uw laatste gemiddelde maandpiek op de factuur. Uw leverancier rekent daarop het capaciteitstarief (in euro per kW per maand) aan.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok, dank om te posten. Dat van de maandrekening was hetgeen ik op doelde en lijkt me ook gewoon het meest logische.

Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”