Ecopower gaat vanaf 1 / 11 / 2022 een prijsstijging ondergaan, wegens andere berekening van de cost etc.
info: https://www.ecopower.be/nieuws/1-novemb ... j-ecopower
Ik zie nu dat de laatste update van 26/09 is en hoor tegelijk dat de gasprijzen weer dalen.
Ik zie ook in deze communicatie dat de effectieve prijs van november pas in december bekend is (als ik dat goed versta)
Ik moet echter voor m'n werk een prijs per KWH ingeven in het platform om de terugbetaling van de electrische wagen te regelen. Ik heb dit nu op 0,65ct gezet om zeker niet te veel te hebben.
Enig idee of er van Ecopower een meer recente / live dashboard is om een meer effectieve prijs te schatten / kennen?
Ik ga dit ook nog even naar hun vragen, maar ik vermijd liever onnodige vragen aangezien de support diensten als overuren draaien.
Vraag ivm effectieve prijs van Ecopower vanaf 1/11
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ze gaan rekenen met de gemiddelde Day ahead prijs.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Hoe dat werkt, geen idee. Ik vermoed het gemiddelde van elke dagelijks gemiddelde in de maand en hun marge daar dan bovenop. In de veronderstelling dat dit niet lager ligt dan wat ze effectief betaald hebben. Ze weten pas op het einde van de maand wat ze de klanten zullen aanrekenen.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Hoe dat werkt, geen idee. Ik vermoed het gemiddelde van elke dagelijks gemiddelde in de maand en hun marge daar dan bovenop. In de veronderstelling dat dit niet lager ligt dan wat ze effectief betaald hebben. Ze weten pas op het einde van de maand wat ze de klanten zullen aanrekenen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 330 keer
- Recent bedankt: 14 keer
50% wordt bepaald door een vaste prijs van 23 c€/kWh (energiecomponent incl. werkingskosten). Naargelang wijzigende marktomstandigheden kan dit deel worden gewijzigd mits een aankondiging van 2 maanden op voorhand.speciall schreef: 30 okt 2022, 20:08 Enig idee of er van Ecopower een meer recente / live dashboard is om een meer effectieve prijs te schatten / kennen?
Ik ga dit ook nog even naar hun vragen, maar ik vermijd liever onnodige vragen aangezien de support diensten als overuren draaien.
50% is variabel en wordt bepaald door het gewogen gemiddelde van de uurprijzen van de afgelopen maand van de Belpex DA. Dat prijsdeel ken je dus pas nadat de maand voorbij is en wordt telkens na vervallen termijn gepubliceerd op de website van Ecopower.
Gezien de netkosten in de all in prijs verwerkt zitten verschillen de prijzen per netgebied.
Er is bij Ecopower ook (nog) geen maandafrekening. Je jaarverbruik zal bij de afrekening ook nog eens over de maanden verdeeld worden volgens het RLP0N profiel.
Dat ziet er volgens onderstaande verdeelsleutels berekend over het totale jaarverbruik dan ongeveer zo uit :
Januari: 11%
Februari en maart: telkens 9%
April: 8%
Mei-juni-juli-augustus-september: telkens 7%
Oktober: 8%
November: 9%
December: 10%
Het toegewezen maandpercentage van het jaarverbruik wordt verrekend volgens de prijs (zie voorgaande voor de formule) telkens geldend voor de effectieve maand.
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-november
https://www.ecopower.be/nieuws/1-novemb ... j-ecopower
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Ik zou altijd deze prijs gebruiken: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.htmlspeciall schreef: 30 okt 2022, 20:08 Ik moet echter voor m'n werk een prijs per KWH ingeven in het platform om de terugbetaling van de electrische wagen te regelen. Ik heb dit nu op 0,65ct gezet om zeker niet te veel te hebben.

Dat is objectief.
-
- Elite Poster
Voor het laden van een BEV met vergoeding (bedrijfs-/salarisauto) is de meest objectieve methode de kWh-prijs volgens het zesmaandelijkse gemiddelde van de CREG-tabellen voor huishoudelijk verbruik. Wordt ook zonder problemen aanvaard door de fiscus.
Die prijs heeft het afgelopen jaar evenwel nooit de 65 c€/kWh bereikt.
Een onkostenvergoeding, zeker in de omschreven context, moet de effectieve kost vergoeden. Niet een schatting over iets wat in de toekomst zou kunnen gebeuren. Normaal gezien staat er ook niets in de weg om een vergoeding pas na vervallen termijn uit te betalen.
Die prijs heeft het afgelopen jaar evenwel nooit de 65 c€/kWh bereikt.
Een onkostenvergoeding, zeker in de omschreven context, moet de effectieve kost vergoeden. Niet een schatting over iets wat in de toekomst zou kunnen gebeuren. Normaal gezien staat er ook niets in de weg om een vergoeding pas na vervallen termijn uit te betalen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Nostalgische gedachte : ooit had Ecopower een prijssysteem dat ik zelfs begreep !
Het was zelfs deels de reden van mijn overstap naar Ecopower.

EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 604 keer
- Recent bedankt: 3 keer
same....fredo66 schreef: 31 okt 2022, 11:30 Nostalgische gedachte : ooit had Ecopower een prijssysteem dat ik zelfs begreep !![]()
een duidelijke all-in prijs en je kon feitelijk vanaf dag 1 berekenen hoeveel je zou uitgeven dat jaar, als je verbruik gekend was.
i mean, toen ik bij ecopower instapte was het niet de duurste... maar ook niet de goedkoopste, maar een duidelijke prijs was me dat verschil wel waard.
helaas is dat voordeel nu dus verdwenen en denk ik niet dat er nog ergens een aanbieder is die een duidelijke prijsstructuur hanteert
(dewelke een normaal persoon, aan het begin van het jaar, kan gebruiken om zijn stroomkost voor het aankomende jaar te berekenen, zonder al die day ahead en rlp en whatnots te kennen en opzoeken)
-
- Elite Poster
Ecopower hanteert nog altijd een all in prijs, al zal dat bij invoering van het capaciteitstarief uiteraard ook weer afgebouwd worden maar daar is Ecopower niet de oorzaak van.
Het enige verschil met de huidige prijs is dat de helft van de all in prijs nu variabel is. Moest dat deel niet variabel worden zou men gewoon een hele hoge all in prijs moeten hanteren om schokken op de volatiele energiemarkt de baas te kunnen.
Het is overigens ook niet juist dat je bij het begin van het jaar bij Ecopower kon inschatten hoeveel je bij de afrekening moest betalen want de all in prijs kon mits een verwittiging 2 maand op voorhand ook steeds aangepast worden. Wat in het verleden meermaals is gebeurd.
Nu is er een vast deel en een deel dat iedere maand kan wijzigen (wat ook in het voordeel van de afnemer kan zijn). Vroeger kon het iedere drie maanden aangepast worden dus een jaar zekerheid had je toen ook niet.
Day ahead prijzen zijn ook geen ondoorzichtige hocus pocus. Je kan ze iedere dag vrij opvolgen.
Maak je gebruik van het dynamisch tarief van bv. Ecopower is er zelfs een API ter beschikking waarbij dat automatisch gebeurt en gekoppeld wordt aan je uurverbruik (mits je Ecopower toestemming geeft om per uur de waarden van je verbruik en injectie via Fluvius door te krijgen).
Het enige verschil met de huidige prijs is dat de helft van de all in prijs nu variabel is. Moest dat deel niet variabel worden zou men gewoon een hele hoge all in prijs moeten hanteren om schokken op de volatiele energiemarkt de baas te kunnen.
Het is overigens ook niet juist dat je bij het begin van het jaar bij Ecopower kon inschatten hoeveel je bij de afrekening moest betalen want de all in prijs kon mits een verwittiging 2 maand op voorhand ook steeds aangepast worden. Wat in het verleden meermaals is gebeurd.
Nu is er een vast deel en een deel dat iedere maand kan wijzigen (wat ook in het voordeel van de afnemer kan zijn). Vroeger kon het iedere drie maanden aangepast worden dus een jaar zekerheid had je toen ook niet.
Day ahead prijzen zijn ook geen ondoorzichtige hocus pocus. Je kan ze iedere dag vrij opvolgen.
Maak je gebruik van het dynamisch tarief van bv. Ecopower is er zelfs een API ter beschikking waarbij dat automatisch gebeurt en gekoppeld wordt aan je uurverbruik (mits je Ecopower toestemming geeft om per uur de waarden van je verbruik en injectie via Fluvius door te krijgen).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 32 keer
Met het capaciteitstarief ging die all-in sowieso op de schop.fredo66 schreef: 31 okt 2022, 11:30 Nostalgische gedachte : ooit had Ecopower een prijssysteem dat ik zelfs begreep !![]()
Het blijft groen en goedkoop:)
-
- Elite Poster
En de prijzen op de Epex spot BE (Belpex) zitten vandaag en morgen al ruim onder de voorspellingen van augustus ll. 

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
ecopower heeft hun geschatte prijs voor november aangepast zie ik.
Nog steeds een verdubbeling zie ik maar toch al beter dan de eerste schatting wat bijna een verdriedubbeling was.
Nog steeds een verdubbeling zie ik maar toch al beter dan de eerste schatting wat bijna een verdriedubbeling was.
-
- Elite Poster
Aan al die "schattingen" heb je niets.
Als je het echt wil weten zal je moeten wachten tot begin december of de spotprijs zelf dagelijks opvolgen.
In tegenstelling tot de eerste drie dagen van november is voor morgen de spotprijs weer de hoogte in aan het gaan.
De schatting voor de all in kWh-prijs welke Ecopower nu maakt voor november 2022 is 66% hoger (dus niet het dubbele) tov deze van oktober 2022. Maar dat ligt eerder aan het feit dat de prijs van Ecopower in oktober nog ver onder het gemiddelde lag.
In vergelijking met het zesmaandelijkse gemiddelde kWh prijs, volgens de CREG tabellen (41,31 c€/kWh incl 6% BTW), is de schatting van Ecopower voor november maar 14% hoger.
Wanneer ze dan hun injectievergoeding op 20 c€/kWh kunnen houden sta je er bij de jaarafrekening (volgens de nu gekende gegevens) niet eens slechter voor dan de vorige maanden.
Toen moest je ongeveer 4,6 kWh injecteren om 1 kWh terug kunnen af te nemen. Nu is de ratio, volgens de laatste schattingen nog maar 2,3:1.
Okotober ll. was ook uitermate zacht en zonnig. Er werd 10% minder energie verbruikt dan gemiddeld in een oktobermaand en meer dan gemiddeld zonne-energie geproduceerd. Daar profiteert een bedrijf als Ecopower uiteraard ook van. Ze kunnen dan meer uit eigen productie en die van hun coöperanten met een DM putten en moeten zelf minder aankopen op de dure internationale spotmarkt om hun klanten te bevoorraden.
Eerder benieuwd hoe hun contractformule door de overheid geïnterpreteerd zal worden om eventueel recht te hebben op de 2 (5) x 61 €.
Ze weten het bij Ecopower blijkbaar zelf (nog) niet.
Als je het echt wil weten zal je moeten wachten tot begin december of de spotprijs zelf dagelijks opvolgen.
In tegenstelling tot de eerste drie dagen van november is voor morgen de spotprijs weer de hoogte in aan het gaan.
De schatting voor de all in kWh-prijs welke Ecopower nu maakt voor november 2022 is 66% hoger (dus niet het dubbele) tov deze van oktober 2022. Maar dat ligt eerder aan het feit dat de prijs van Ecopower in oktober nog ver onder het gemiddelde lag.
In vergelijking met het zesmaandelijkse gemiddelde kWh prijs, volgens de CREG tabellen (41,31 c€/kWh incl 6% BTW), is de schatting van Ecopower voor november maar 14% hoger.
Wanneer ze dan hun injectievergoeding op 20 c€/kWh kunnen houden sta je er bij de jaarafrekening (volgens de nu gekende gegevens) niet eens slechter voor dan de vorige maanden.
Toen moest je ongeveer 4,6 kWh injecteren om 1 kWh terug kunnen af te nemen. Nu is de ratio, volgens de laatste schattingen nog maar 2,3:1.
Okotober ll. was ook uitermate zacht en zonnig. Er werd 10% minder energie verbruikt dan gemiddeld in een oktobermaand en meer dan gemiddeld zonne-energie geproduceerd. Daar profiteert een bedrijf als Ecopower uiteraard ook van. Ze kunnen dan meer uit eigen productie en die van hun coöperanten met een DM putten en moeten zelf minder aankopen op de dure internationale spotmarkt om hun klanten te bevoorraden.
Eerder benieuwd hoe hun contractformule door de overheid geïnterpreteerd zal worden om eventueel recht te hebben op de 2 (5) x 61 €.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Contracten na 1 oktober 2021 mag geen probleem zijn.ivob schreef: 03 nov 2022, 13:53
Contracten voor die datum als Je bedoelt ze weten het niet, is een ander gegeven?
Eigenlijk zou wie subsidies (certificaten, terug draaiende teller) geniet, gewoon geen recht op die korting mogen hebben.
Gratis bestaat niet tot er te graaien valt.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 56 keer
Gaan we dat dan ook zeggen over diegene die doppen of gepensioneerd of aan de ziekenkas zijn...die leven al op kosten van de maatschappij terwijl diegene die bv certificaten krijgen hiervoor moeten investeren hebben.thmj schreef: 04 nov 2022, 08:43Contracten na 1 oktober 2021 mag geen probleem zijn.ivob schreef: 03 nov 2022, 13:53
Contracten voor die datum als Je bedoelt ze weten het niet, is een ander gegeven?
Eigenlijk zou wie subsidies (certificaten, terug draaiende teller) geniet, gewoon geen recht op die korting mogen hebben.
Gratis bestaat niet tot er te graaien valt.![]()
Misschien moeten we dat ook zeggen van de middenklasse, weet wel, die verdienen toch al genoeg ondanks dat ze zoveel belasting betalen...
Diegene die dromen dat zps met gsc de grote jackpot waren , ik heb 2007 z'n 2008 in volle crisis 45000 euro geïnvesteerd en heb uiteindelijk een 3% rendement, je kreeg meer op de bank..mijn belastingsvoordeel heb ik zelfs in een niet renderende zonneboiler gestoken maw ik doe er zelfs minder dan 3% winst op...de huidige installaties die door diegene die destijds de early adapters waren zijn pakken goedkoper en veel meer rendabel...
Als we uw redenering volgen mag niemand die zps heeft eigenlijk die korting krijgen want ze betalen sowieso al een pak minder dan diegene die er geen liggen hebben maar dan heb jij ook prijs zeker...nimby hé...
Tom
-
- Elite Poster
Het probleem, wel buiten deze discussie, is dat Ecopower (edit "bijna") geen contracten heeft van na 1 oktober 2021.thmj schreef: 04 nov 2022, 08:43 Contracten na 1 oktober 2021 mag geen probleem zijn.
Gratis bestaat niet tot er te graaien valt.![]()
Strikt genomen werkt Ecopower met variabele noch vaste contracten maar met contracten van onbepaalde duur.
Gezien ze al meer dan een jaar een klantenstop hebben en wanneer een Ecopower zijn bestaand contract opzegt tijdelijk niet meer terug kan instappen om een nieuw conteact af te sluiten zijn het nu allemaal "oude" contracten.
Anderzijds kan je, strikt genomen, beschouwen dat de bestaande vaste contracten vanaf 1/10 een variabele prijs gekregen hebben.
Maar gezien zelfs de juridische dienst van Ecopower daar nog geen uitsluitsel over kan geven is ook dat niet zeker.
Wie al dan niet recht zou mogen hebben op subsidies is uiteraard een andere discussie.
Dat is het probleem met iedere subsidie. Iemand die ze niet krijgt vindt altijd wel een reden waarom hij wel recht zou hebben en iemand die ze krijgt een reden waarom een ander er geen recht op zou hebben.

Zou zou je ook de vraag kunnen stellen waarom de federale regering, met een "groene" minister op kop vindt dat men nu plots consumenten met fossiele brandstof (mazout, gas, pellets) meer subsidie moet geven dan een consument die gebruik maakt van nucleaire brandstof (accumulatiekachels) om zich te verwarmen. Of eerst vanuit de overheid warmtepompen gaan stimuleren en dan, bij de eerste de beste crisis, deze geen steun verlenen maar massaal steun verlenen aan wie niets deed en op fossiel blijf tinzetten?
Subsidies is altijd een verhaal van voor de een te weinig en de ander te veel.
Laatst gewijzigd door ivob 04 nov 2022, 09:17, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Die redenering, als advocaat van de duivel, gaat uiteraard ook niet volledig op.tom35 schreef: 04 nov 2022, 08:54 Als we uw redenering volgen mag niemand die zps heeft eigenlijk die korting krijgen want ze betalen sowieso al een pak minder dan diegene die er geen liggen hebben maar dan heb jij ook prijs zeker...nimby hé...
Tom
Het is een subsidie voor verwarming. En in het stookseizoen gaan er weinig PV-installaties zijn die voldoende produceren om elektrisch mee te kunnen verwarmen.
Soit, het is uiteraard weer een typisch Belgische regeling van verdeel en heers. Gezien de nu opduikende commentaren lijkt dat weer te lukken ook.

Persoonlijk vind ik het Nederlandse systeem dan ook veel beter. Geef iedere consument een basishoeveelheid energie aan een vaste kost
per kWh. Alles wat je daarboven gebruikt is aan de marktprijs. Dan is iedereen gelijk voor de wet en tegelijkertijd stimuleer je om zuinig te zijn met energie en wie dat niet kan of wil betaalt daar de prijs voor. Was waarschijnlijk weer te eenvoudig in Belgenland?
Toegevoegd na 6 minuten 39 seconden:
Correct, sinds 11/1/22.heist_175 schreef: 04 nov 2022, 09:12 Ecopower is pas ergens in januari 2022 gestart met klantenstop, niet al in oktober.
Aangepast naar "bijna".
We zullen wel op tijd horen welke klanten wel of niet onder de subsidieregeling vallen.
Persoonlijk vermoed ik van wel gezien Ecopower nu zelf schrijft dat de prijs (niet het contract) vanaf 1/11/22 deels variabel is.
Anderzijds spreekt de overheid in haar voorwaarden niet over de staat van de "prijs" maar over het contract zelf, nl. "indien variabel contract of vast contract hernieuwd/afgesloten na oktober 2021". De meeste lopende Ecopowercontracten dateren van voor oktober 2021 en zijn van onbepaalde duur.
Maar als het grootste deel van hun klanten daar geen gebruik van kunnen maken vrees ik voor Ecopower toch een vertrek van een deel van hun klanten. Wat dan voor de bestaande klanten niet perse slecht nieuws moet zijn want bij gelijke eigen productie en minder klanten te bevoorraden moet er minder aangekocht worden op de spotmarkt waardoor de prijs minder zou moeten stijgen.
Aandelen verkopen kan toch niet voor de volgende algemene vergadering in 2023 en moet dan ook nog eens goedgekeurd worden door diezelfde vergadering.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
Toen de korting nog maar voor 2 maand geldde, hadden ecopower klanten er alleszins recht op. De klanten die uit gesloten zijn, zijn de klanten die genieten van een vaste prijs afgesloten voor datum x voor een vaste periode y, maar ecopower verandert steeds jaarlijks zijn prijs/voorwaarden en biedt dit niet aan voor een vaste periode. Dus ecopower klanten vallen gewoon niet onder de uitsluiting. Je sluit bij hun geen contract af voor een periode x tegen prijs y.
-
- Elite Poster
Geen discussie meer nodig over dit onderwerp.
Ecopower betaalt op 24/12 e.k. de energiepremie van 122 € op rekening van hun klanten die geen openstaande facturen meer hebben.
Nu er nog een goede bestemming voor vinden.
Ecopower betaalt op 24/12 e.k. de energiepremie van 122 € op rekening van hun klanten die geen openstaande facturen meer hebben.
Nu er nog een goede bestemming voor vinden.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 722 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Echt zot. €122 via ecopower. €270 via luminus.
We kregen al eens €100.
En zoals het er naar uitziet zullen ook januari, februari en maart weer energiepremies uitgedeeld worden.
Straks krijg ik meer dan wat ik uitgeef op jaarbasis aan energie.
We kregen al eens €100.
En zoals het er naar uitziet zullen ook januari, februari en maart weer energiepremies uitgedeeld worden.
Straks krijg ik meer dan wat ik uitgeef op jaarbasis aan energie.
-
- Elite Poster
Op jaarbasis trek ik, ondanks een voorschotfactuur van nul, voor elektriciteit al terug (en gas heb ik niet).cadsite schreef: 30 nov 2022, 15:35 Straks krijg ik meer dan wat ik uitgeef op jaarbasis aan energie.
Maar niets houd je tegen om bij een overschot op de premies deze te gebruiken voor een goed doel van eigen keuze.
Bv. https://www.ecopower.be/nieuws/campagne ... dium=email
Altijd beter dan de doelen waar sommige overheden het aan besteden.
En wanneer je het een beetje doordacht aanpakt kan je met je donatie ook nog eens extra fiscaal voordeel doen.

De klantenstop bij Ecopower duurt overigens nog tot de zomer 2023 (to be continued)
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Nee, dat is een simulatie op basis van de laatste schatting.
De officiële prijs zie je op de site, via onderstaande link, vanaf het ogenblik dat deze na vervallen termijn wordt gepubliceerd, dus de week volgend op einde maand:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/p ... ejaarprijs
De officiële prijs zie je op de site, via onderstaande link, vanaf het ogenblik dat deze na vervallen termijn wordt gepubliceerd, dus de week volgend op einde maand:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/p ... ejaarprijs
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 66 keer
Mijn voorschotfactuur is verdubbeld, ik veronderstel dan dat de prijs dan ook verdubbeld is tov het oude syysteem
-
- Elite Poster
@MichelJ @speciall
De prijzen voor november staan online en zijn lager dan de laatste schatting. Zie de link welke ik hiervoor al gaf.
Afhankelijk van het netgebied een stijging rond de 30% tov de prijs van oktober.
Zeker niet verdubbeld (voor de voorschotten en simulatie gebruikt men een andere prijs dan de vastgestelde maandprijs).
Goedkoopste netgebied van 24,90 => 33,63 c€/kWh = + 31% (43,17 c€/kWh voor de voorschotten en simulatie)
'
Duurste netgebied van 30,24 naar 38,63 c€/kWh = + 29% (48,52 c€/kWh voor de voorschotten en simulatie)
'
De voorschotten worden op een andere manier berekend (zie punt 4. in de link)
De prijssimulator rekent ook met dezelfde waarden op basis van een toekomstige schatting voor de jaarfactuur. (eveneens punt 4.)
De prijs vastgezet voor november 2022 is dus in ieder netgebied lager dan de vooropgestelde schatting voor de voorschotten en gebruikt bij de jaarsimulatie (gezien deze prijs maar per maand wordt vastgeklikt en niet voor een jaar.
De prijsschatting voor voorschotten en simulatie voor november kan je er ook al terugvinden (iets lager dan de schatting voor november).
Vanaf januari zal de prijs er uiteraard weer heel anders uitzien (wegens verlaging van de nettarieven verrekend per kWh van een 15 c€/kWh naar een 3-4 c€/kwh (+ capaciteitstarief maar dat gaat afzonderlijk aangerekend worden en niet meer in de eenheidsprijs zitten omdat dit individueel teveel verschilt).
De netvergoeding voor november is zelfs meer dan verdubbeld. Meer dan verdriedubbeld zelfs tov oktober.
De prijzen voor november staan online en zijn lager dan de laatste schatting. Zie de link welke ik hiervoor al gaf.
Afhankelijk van het netgebied een stijging rond de 30% tov de prijs van oktober.
Zeker niet verdubbeld (voor de voorschotten en simulatie gebruikt men een andere prijs dan de vastgestelde maandprijs).
Goedkoopste netgebied van 24,90 => 33,63 c€/kWh = + 31% (43,17 c€/kWh voor de voorschotten en simulatie)
'
Duurste netgebied van 30,24 naar 38,63 c€/kWh = + 29% (48,52 c€/kWh voor de voorschotten en simulatie)
'
De voorschotten worden op een andere manier berekend (zie punt 4. in de link)
De prijssimulator rekent ook met dezelfde waarden op basis van een toekomstige schatting voor de jaarfactuur. (eveneens punt 4.)
De prijs vastgezet voor november 2022 is dus in ieder netgebied lager dan de vooropgestelde schatting voor de voorschotten en gebruikt bij de jaarsimulatie (gezien deze prijs maar per maand wordt vastgeklikt en niet voor een jaar.
De prijsschatting voor voorschotten en simulatie voor november kan je er ook al terugvinden (iets lager dan de schatting voor november).
Vanaf januari zal de prijs er uiteraard weer heel anders uitzien (wegens verlaging van de nettarieven verrekend per kWh van een 15 c€/kWh naar een 3-4 c€/kwh (+ capaciteitstarief maar dat gaat afzonderlijk aangerekend worden en niet meer in de eenheidsprijs zitten omdat dit individueel teveel verschilt).
De netvergoeding voor november is zelfs meer dan verdubbeld. Meer dan verdriedubbeld zelfs tov oktober.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 32 keer
25% erbij (aka 3.5€ erbij)MichelJ schreef: 05 dec 2022, 18:15 Mijn voorschotfactuur is verdubbeld, ik veronderstel dan dat de prijs dan ook verdubbeld is tov het oude syysteem

-
- Elite Poster
Iets erbij voor afname maar relatief veel meer voor injectie tov oktober.
In totaal een verschil van 91 c€. (39,15 € terug te trekken)

En dan nog zonder rekening te houden met de 2 x 61€ federale cadeau's die je eventueel zelf kan gebruiken voor de energierekening

Sol Invictus!