Sport en ethiek

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef: 28 nov 2022, 10:03Welke acties stel je dan voor ? hoe los je zoiets op ?
Investeren in Justitie, zodat amokmakers niet al de dag nadien weer de straten onveilig maken.
De politie zal die lui wel oppakken, Justitie laat ze gewoon weer vrij.
De betoging van de politie gisteren ging ook daar over: laat maar betijen.

Als uw vuilbak te vroeg op straat zet, of een laadkabel over het trottoir hebt lopen: ho maar. Dat gaat u geld kosten.
Als je Brussel half vernield: ga maar braaf thuis slapen.
Verwar streng zijn niet met onnozele straffen. Dus geen 10 jaar "den bak" in als je aan wildplassen doet enzo :).

Maar investeren in Justitie is niet populair, dus het gebeurt niet.
En dus lijdt de maatschappij eronder.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Uiteraard zijn het niet enkel Marokkanen, het zijn altijd dezelfden ook tijdens nieuwjaar die zo willen opvallen. Wie heeft er dan gewonnen/verloren. Voetbal is net zoals voor de hooligans een excuus om hun "ding" te doen.

En ja frustratie speelt een rol maar is uiteraard niet de enige factor. Veel van die jongeren hebben weinig perspectief en zitten al in een neerwaartse spiraal. Uiteraard is het gemakkelijker om daar gefrustreerd over te zijn en anderen de schuld te geven. Net zoals sommigen graag alle schuld op hen willen steken. Het is de schuld van... een wereldhit :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 29 nov 2022, 15:38 Investeren in Justitie, zodat amokmakers niet al de dag nadien weer de straten onveilig maken.
Dat zal dan wel een nooitgeziene (zelfs wereldwijd niet) investering zijn waarbij de looptijd tussen politie en afhandeling gerecht op één dag geschiedt.
Er is een groot verschil tussen iemand tijdelijk van zijn vrijheid beroven wegens het handhaven van de openbare orde, voorwaardelijk van zijn vrijheid beroven voor de noodzakelijke duur van een gerechtelijk onderzoek en definitief van zijn vrijheid beroven als strafmaatregel opgelegd door een rechtbank na aanhoren van alle pro's en contra's.

België is nu al meermaals veroordeeld wegens misbruik van de voorlopige hechtenis.
Daar ging de betoging van de politie maar deels over. Het is gewoon het uiten van hun misnoegen over een jarenlange samenloop van omstandigheden.
Als uw vuilbak te vroeg op straat zet, of een laadkabel over het trottoir hebt lopen: ho maar. Dat gaat u geld kosten.
Maar het is meestal wel dezelfde politie die daar al dan niet in optreedt.
En als je sommige wijken in Brussel en Antwerpen ziet lijkt het in de praktijk nogal mee te vallen met de handhaving inzake sluikstorten e.a.
Maar investeren in Justitie is niet populair, dus het gebeurt niet.
En dus lijdt de maatschappij eronder.
Dat is dan de keuze van dezelfde maatschappij. Streng zijn voor de daden van een ander en mild voor de eigen tekortkomingen. :-D
Niets nieuws onder de zon dus => pak de ander hard aan en laat vooral mij gerust.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 29 nov 2022, 16:36 Dat is dan de keuze van dezelfde maatschappij. Streng zijn voor de daden van een ander en mild voor de eigen tekortkomingen. :-D
Niets nieuws onder de zon dus => pak de ander hard aan en laat vooral mij gerust.
Niet investeren in justitie gaat over meer dan dat.
Nu worden mensen "in den bak" gesmeten en dat is het. Hier en daar zijn er wat acties van VZW's die elk jaar moeten bedelen achter budgetten die wat werken aan rehabilitatie, maar in regel gebeurt er amper iets.
Onderwijs wordt getolereerd in de gevangenis, meer niet.

Als je wilt dat criminelen als mensen de gevangenis verlaten, dan moet je ze niet gewoon wegsteken en hopen dat ze het licht zien.
Maar hé, daarvoor moet je investeren in "dat krapuul". Dat krijg je niet verkocht aan rechts-minnend Vlaanderen.
Dan krijg je gegarandeerd antwoorden als "ja pamper ze nog wat meer, ze zitten nu al beter dan onze ouderen in rusthuizen.".
Dat dit investeringen zijn die zorgen voor een lagere maatschappelijke kost is nochtans een feit, maar geen enkele politicus slaagt erin dat te verkopen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@cadsite Met deze bovenstaande nuancering ben ik het volledig eens.

Maar als een politicus iets niet verkocht krijgt aan de kiezers bij wie ligt dan de initiële fout?
Mijn persoonlijke mening is dat de meerderheid van de kiezers dan uiteindelijk krijgen wat ze vragen.

Vanaf 2024 dus Theo Francken als Vlaams president met Barbara Pas als autonoom Vlaams minister van justitie en Dries Van Langenhove verantwoordelijk voor maatschappelijke integratie in de republiek Vlaanderen op basis van de Canon uit 1302? Dat wordt lachen. :-D

Maar met "sport" heeft dat uiteraard nog maar weinig te maken. :-D
Even terug naar de kern van het topic:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/29 ... -stadions/
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ho Maar Francken is toch degene die op migratie zat en dat volledig opgelost heeft... of is het die Francken die gaan lopen is omdat de mensenhandelaars vanuit zuin kabinet werkten? :)

Ja, het is veel gemakkelijk van langs de zijlijn wat roeptoeteren hoe het moet maar zelf nooit iets ondernemen. Wij gingen het in Vlaanderen ook zoveel beter doen en steeds meer wordt duidelijk dat we het soms zelfs nog slechter doen.

Die Marokkanen zijn trouwens grotendeels Belgen die hier geboren zijn. Het zijn de producten van onze maatschappij.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef: 29 nov 2022, 19:58 Die Marokkanen zijn trouwens grotendeels Belgen die hier geboren zijn. Het zijn de producten van onze maatschappij.
Het zijn producten van een islam en moskeeën die financieel goed varen door de invloed uit Arabische landen.
De tolerante imams met normale wereldbeelden passen niet in het kader dat de Arabische landen willen…
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tom2000 schreef: 29 nov 2022, 20:35 Het zijn producten van een islam en moskeeën die financieel goed varen door de invloed uit Arabische landen.
De tolerante imams met normale wereldbeelden passen niet in het kader dat de Arabische landen willen…
Echt?
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb toch al verschillende gebedsdiensten bijgewoond in Arabische moskeeën en daar stel ik niet vast wat je hier bij die bendejongeren ziet. Trouwens ook niet in de samenleving daar. Hun dagdagelijks gedrag heeft nog maar weinig met Islam te maken. Net zoals je bij het christendom verschillende strekkingen hebt (die soms lijnrecht tegenover elkaar staan) is dat bij de Islam niet anders. Er is trouwens nogal een hemelsbreed mentaliteitsverschil tussen bv. Arabieren en Imazighen (terwijl veel Vlamingen het verschil niet eens kennen en hier al zeker niet opmerken).
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

heist_175 schreef: 29 nov 2022, 15:38
Joe de Mannen schreef: 28 nov 2022, 10:03Welke acties stel je dan voor ? hoe los je zoiets op ?
Investeren in Justitie, zodat amokmakers niet al de dag nadien weer de straten onveilig maken.
Is dat werkelijk een kwestie van geld?
Ik denk dat daar ook een groot gedeelte politiek achter zit.
Ofwel zijn die rechters bevoordeeld, en geven ze bepaalde bevolkingsgroepen systematisch lichte of geen straffen.
Of ze zijn bang dat ze persoonlijk zullen belaagd worden door familie en vrienden van die daders.
Of ze hebben te weinig cellen om ze op te sluiten.
Eindresultaat is in elk geval dat ze niet gestraft worden, en er dus straffeloosheid is.
heist_175 schreef: 29 nov 2022, 15:38 Als uw vuilbak te vroeg op straat zet, of een laadkabel over het trottoir hebt lopen: ho maar. Dat gaat u geld kosten.
Verwar streng zijn niet met onnozele straffen. Dus geen 10 jaar "den bak" in als je aan wildplassen doet enzo :).
Dat klopt, vraag is nog altijd hoe het komt dat men die criminelen zomaar vrijlaat.

Toegevoegd na 2 minuten 39 seconden:
Dizzy schreef: 29 nov 2022, 15:49 Uiteraard zijn het niet enkel Marokkanen, het zijn altijd dezelfden ook tijdens nieuwjaar die zo willen opvallen. Wie heeft er dan gewonnen/verloren. Voetbal is net zoals voor de hooligans een excuus om hun "ding" te doen.
Het zijn toch altijd verbazend veel uit die bevolkingsgroep.
Dizzy schreef: 29 nov 2022, 15:49 En ja frustratie speelt een rol maar is uiteraard niet de enige factor. Veel van die jongeren hebben weinig perspectief en zitten al in een neerwaartse spiraal. Uiteraard is het gemakkelijker om daar gefrustreerd over te zijn en anderen de schuld te geven. Net zoals sommigen graag alle schuld op hen willen steken. Het is de schuld van... een wereldhit :)
Er zijn veel mensen met frustraties, omdat ze geen job (meer) hebben, of omdat ze niet verdienen wat ze wil verdienen, ...
Mochten al die mensen daarom auto's omver werpen of e-steps in brand steken, het land zou in revolutie zijn.
Het zijn altijd dezelfde die dergelijke misdaden plegen.

Toegevoegd na 4 minuten 20 seconden:
ivob schreef: 29 nov 2022, 16:36 Er is een groot verschil tussen iemand tijdelijk van zijn vrijheid beroven wegens het handhaven van de openbare orde, voorwaardelijk van zijn vrijheid beroven voor de noodzakelijke duur van een gerechtelijk onderzoek en definitief van zijn vrijheid beroven als strafmaatregel opgelegd door een rechtbank na aanhoren van alle pro's en contra's.
Klopt, maar in VTM Nieuws hoorde ik dat van vorige rellen op 800 arrestaties, er welgeteld 2 waren die uiteindelijk een voorwaardelijke (!) straf gekregen hebben.
Dat gaat dus niet meer over de voorhechtenis, maar ook over de uiteindelijke straf.
ivob schreef: 29 nov 2022, 16:36 Maar het is meestal wel dezelfde politie die daar al dan niet in optreedt.
En als je sommige wijken in Brussel en Antwerpen ziet lijkt het in de praktijk nogal mee te vallen met de handhaving inzake sluikstorten e.a
Klopt, maar opnieuw zie je daar 2 maten en 2 gewichten.
Ze zijn veel strenger voor de autochtone dan voor de allochtone Belgen/Vlamingen.
Dat is dan de keuze van dezelfde maatschappij. Streng zijn voor de daden van een ander en mild voor de eigen tekortkomingen. :-D
Als het werkelijk de keuze van de maatschappij zou zijn, dan zouden protestpartijen zo hoog niet scoren.
Het is iets dat veel mensen ergert, ook bepaalde allochtonen die daar ook niet mee gediend zijn, zowel qua sluikstorten als qua vernielingen aanbrengen.

Toegevoegd na 2 minuten 24 seconden:
cadsite schreef: 29 nov 2022, 16:45 [Als je wilt dat criminelen als mensen de gevangenis verlaten, dan moet je ze niet gewoon wegsteken en hopen dat ze het licht zien.
Maar hé, daarvoor moet je investeren in "dat krapuul". Dat krijg je niet verkocht aan rechts-minnend Vlaanderen.
Dan krijg je gegarandeerd antwoorden als "ja pamper ze nog wat meer, ze zitten nu al beter dan onze ouderen in rusthuizen.".
Dat dit investeringen zijn die zorgen voor een lagere maatschappelijke kost is nochtans een feit, maar geen enkele politicus slaagt erin dat te verkopen.
Er zijn meer dan genoeg Franstalige ministers van justitie geweest, dus dat argument snijdt geen hout.
Zoals ik hierboven zei: van de 800 relschoppers zijn er 2 "gestraft", maar het is maar een voorwaardelijke straf.
Dat crapuul is dus nooit in de gevangenis geweest.
Dizzy schreef: 29 nov 2022, 15:49 Die Marokkanen zijn trouwens grotendeels Belgen die hier geboren zijn. Het zijn de producten van onze maatschappij.
Het is dus de schuld van een ander, zoals altijd.
Vraag is wat die ouders hen van opvoeding gegeven hebben.
Waarschijnlijk haat tegenover België ingelepeld van bij de geboorte.

Toegevoegd na 3 minuten 38 seconden:
ivob schreef: 29 nov 2022, 20:48 Trouwens ook niet in de samenleving daar. Hun dagdagelijks gedrag heeft nog maar weinig met Islam te maken.
Zoals ik eerder al zei, in Marokko ga je de politie niet aanvallen, die hebben quasi vrij spel om erop te kloppen.
Hier is het omgekeerd, hier krijgen Marokkaanse criminelen vrij spel en moet de politie zich verantwoorden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

boulder schreef: 29 nov 2022, 22:19 Er zijn meer dan genoeg Franstalige ministers van justitie geweest, dus dat argument snijdt geen hout.
Zoals ik hierboven zei: van de 800 relschoppers zijn er 2 "gestraft", maar het is maar een voorwaardelijke straf.
Dat crapuul is dus nooit in de gevangenis geweest.
Ik breng dat ook niet als oplossing. Ik toon enkel aan dat er meer scheef zit dan dat ze niet in den bak geraken. Als ze er toch in geraken komen ze er vaak zelfs slechter uit, dus het hele systeem moet op de schop. Niet enkel het ontbreken van straffen.

Zeker die jonge gasten zijn heel gevoelig aan de macho cultuur die er heerst onder andere jonge delinquenten.

En ook de Franstalige ministers van justitie moeten rekening houden met hun stemvee en de andere partijen. Het was dus geen steen naar 1 minister of partij, maar naar het ontbreken van kloten aan hun lijf om beslissingen te nemen. Maar goed, dat is iets wat voor de gehele politiek geldt. Al veel te lang. :|
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 29 nov 2022, 22:26 Ik breng dat ook niet als oplossing. Ik toon enkel aan dat er meer scheef zit dan dat ze niet in den bak geraken. Als ze er toch in geraken komen ze er vaak zelfs slechter uit, dus het hele systeem moet op de schop. Niet enkel het ontbreken van straffen.

Zeker die jonge gasten zijn heel gevoelig aan de macho cultuur die er heerst onder andere jonge delinquenten.
En precies die macho cultuur is typisch voor moslims, en nog in het bijzonder voor Marokkanen.
Ook in het buitenland blijken ze vaak betrokken bij geweld, ook geweld of moord op vrouwen.

Maar het klopt dat ook in de gevangenis controle ontbreekt.
Het feit dat men regelmatig zegt dat een moslimterrorist in de gevangenis geradicaliseerd is, zegt genoeg.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

boulder schreef: 29 nov 2022, 22:31 En precies die macho cultuur is typisch voor moslims, en nog in het bijzonder voor Marokkanen.
Ik loop nu al zo'n 7 jaar regelmatig rond in een gevangenis. Ik kan je verzekeren dat het macho gedrag absoluut geen Marokkaans iets is.
Bij hen leeft dat ook, maar evengoed bij al de rest. Ik zie echt geen verschil tussen verschillende kleuren en/of afkomst.
Meer nog. Ik heb me in al die jaren nog maar 1 keer onveilig gevoeld bij iemand daar, dat was een Vlaming.

Die radicalisering gebeurt er inderdaad. Dat is wat ik ook net zei.
Bij moslims gaat het richting moslimextremisme. Bij druggebruikers gaat hun verbruik en/of dealen naar extremen.
Het is een beetje zoals met drank en drugs. Als je er aan begint versterk je vaak je slechte kanten. Dat is idem zo met de huidige gevangenissen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 29 nov 2022, 22:44 Ik loop nu al zo'n 7 jaar regelmatig rond in een gevangenis. Ik kan je verzekeren dat het macho gedrag absoluut geen Marokkaans iets is.
Het is nochtans iets dat ik constant lees en hoor, en zeker niet in rechtse kringen.
Het wordt ook vaak als verklaring gebruikt voor het geweld dat ze gebruiken.
Hoe verklaar je ook 'eremoorden' als het niet over een machocultuur gaat?
Die eremoorden zijn echt niet iets dat je in onze cultuur terugvindt.
cadsite schreef: 29 nov 2022, 22:44 Bij moslims gaat het richting moslimextremisme. Bij druggebruikers gaat hun verbruik en/of dealen naar extremen.
Met dat tweede doen ze zichzelf vooral kwaad.
Dat eerste leidt vaak tot geweld tegen onschuldige slachtoffers.
heist_175
Moderator
Moderator

boulder schreef: 29 nov 2022, 22:22
heist_175 schreef: 29 nov 2022, 15:38
Is dat werkelijk een kwestie van geld?
Ik denk dat daar ook een groot gedeelte politiek achter zit.
Ofwel zijn die rechters bevoordeeld, en geven ze bepaalde bevolkingsgroepen systematisch lichte of geen straffen.
Als het parket al niet vervolgd, komt er zelfs geen rechter aan te pas.
En het parket vervolgt niet, omdat de rechtbank overbezet is.
De rechtbank is overbevraagd omdat er te weinig rechters zijn én de procedures "nogal" complex zijn. Procedures opgesteld door politici, vergis u niet :).
Uitspraken van rechters worden niet uitgevoerd, omdat de gevangenissen overvol zitten.
Die zitten overvol, omdat er niet in geïnvesteerd wordt én omdat er teveel mensen in voorarrest zitten.

Je komt altijd uit bij de politiek, die over de budgetten en prioriteiten beslist.
Julie van Espen is vermoord door een gek, maar ook door de nalatigheid van Justitie. En dat komt door onderbezetting, door politieke beslissingen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En wanneer je het pad van de politiek volgt kom je uit bij de wil van de kiezer.
Niemand wil een (gesloten) asielcentrum in zijn achtertuin, niemand wil een gevangenis in zijn buurt (Haren, iemand? ).
En zoals reeds eerder terecht gesteld: massaal oppakken, massaal snel veroordelen en daarna zonder boe of ba jaren in een gevangenis wegsteken is de oplossing niet.
Maar bijna niemand wil belastingen betalen voor een proactief justitiebeleid en al zeker niet voor de kosten van begeleiding van veroordeelden met het oog op re-integratie in de maatschappij.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt ivob, het gevangenisidee is eigenlijk deels achterhaald. Ja, dat dient om gevallen die een acuut gevaar voor de maatschappij zijn weg te houden maar het doet niets aan de oorzaken. Integendeel, kleine criminelen komen er binnen en ze wandelen vaak als grotere criminelen buiten. Ondanks dat we dat systeem al eeuwen gebruiken en het nog nooit gewerkt heeft, blijven we het toepassen voor alle criminelen (buiten rijke criminelen).

Naast de straf (vrijheidsberoving) moet er inderdaad ook plaats zijn om iets te doen aan de problemen van de betrokkenen. Nu krijg je een dief die verslaafd wordt aan drugs IN de gevangenis. Na x tijd wordt die vrijgelaten. Geen job, enkel vrienden uit de gevangenis en een stigma naast een verslaving. De kans dat men hervalt is uiteraard gigantisch. Men begaat opnieuw feiten en komt opnieuw in de gevangenis en het cirkeltje is rond.
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

ivob schreef: 29 nov 2022, 20:48
Tom2000 schreef: 29 nov 2022, 20:35 Het zijn producten van een islam en moskeeën die financieel goed varen door de invloed uit Arabische landen.
Echt?
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb toch al verschillende gebedsdiensten bijgewoond in Arabische moskeeën en daar stel ik niet vast wat je hier bij die bendejongeren ziet.
Tijdens de diensten van salafistische haatpredikers zal je toch niet aanwezig zijn…
daar stel ik niet vast wat je hier bij die bendejongeren ziet. Trouwens ook niet in de samenleving daar. Hun dagdagelijks gedrag heeft nog maar weinig met Islam te maken.
Helaas is het een minderheid die hun gemeenschqp in een slecht daglicht zet.
Helaas zijn er in hun gemeenschap ook maar weinigen die het veroordelen.
Er is trouwens nogal een hemelsbreed mentaliteitsverschil tussen bv. Arabieren en Imazighen (terwijl veel Vlamingen het verschil niet eens kennen en hier al zeker niet opmerken).
Dat berbers en arabieren niet met elkaar kunnen opschieten is algemeen geweten.

Toegevoegd na 29 seconden:
Echt?
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb toch al verschillende gebedsdiensten bijgewoond in Arabische moskeeën en daar stel ik niet vast wat je hier bij die bendejongeren ziet.
Tijdens de diensten van salafistische haatpredikers zal je toch niet aanwezig zijn…
daar stel ik niet vast wat je hier bij die bendejongeren ziet. Trouwens ook niet in de samenleving daar. Hun dagdagelijks gedrag heeft nog maar weinig met Islam te maken.
Helaas is het een minderheid die hun gemeenschqp in een slecht daglicht zet.
Helaas zijn er in hun gemeenschap ook maar weinigen die het veroordelen.
Er is trouwens nogal een hemelsbreed mentaliteitsverschil tussen bv. Arabieren en Imazighen (terwijl veel Vlamingen het verschil niet eens kennen en hier al zeker niet opmerken).
Dat berbers en arabieren niet met elkaar kunnen opschieten is algemeen geweten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 30 nov 2022, 09:41 Je komt altijd uit bij de politiek, die over de budgetten en prioriteiten beslist.
Julie van Espen is vermoord door een gek, maar ook door de nalatigheid van Justitie. En dat komt door onderbezetting, door politieke beslissingen.
Klopt, maar het zijn toch de linkse partijen die jarenlang de bouw van extra gevangenissen tegenhielden, altijd met het argument "meer preventie", maar dat gebeurt ook niet.
Er was ook het idee van sneller ingrijpen voordat iemand zware misdaden pleegt, dus ook straffen bij kleinere misdrijven.
In werkelijkheid gebeurt dat niet, waardoor iemand altijd maar zwaardere misdaden pleegt, en men dan zegt dat het te ver gekomen is om nog te remediëren.
Tegelijk is er weinig wil om mensen die niet in de gevangenis thuishouden op een andere manier te behandelen.

Toegevoegd na 6 minuten 55 seconden:
ivob schreef: 30 nov 2022, 10:45 En wanneer je het pad van de politiek volgt kom je uit bij de wil van de kiezer.
Niemand wil een (gesloten) asielcentrum in zijn achtertuin, niemand wil een gevangenis in zijn buurt (Haren, iemand? ).
Het stokt veel eerder dan dat er verzet bij de burgers komt.
Zo heeft de PS zich jarenlang verzet tegen de bouw van extra gevangenissen.
ivob schreef: 30 nov 2022, 10:45 En zoals reeds eerder terecht gesteld: massaal oppakken, massaal snel veroordelen en daarna zonder boe of ba jaren in een gevangenis wegsteken is de oplossing niet.
Maar bijna niemand wil belastingen betalen voor een proactief justitiebeleid en al zeker niet voor de kosten van begeleiding van veroordeelden met het oog op re-integratie in de maatschappij.
Wat is dan wel de oplossing?
Volgens mij moet je wel degelijk die mensen oppakken, of je ze daarom jarenlang moet opsluiten is een andere vraag.
Maar als je auto's of steps in brand kunt steken, en daarna gewoon vrijuit kunt gaan, wat belet je dan om het opnieuw te doen, of nog verder te gaan?
Preventie klinkt goed, maar kijk hoe moslimterroristen een politieagent konden doden, terwijl ze op een OCAD lijst stonden, en dan nog zelf aangekondigd hadden haat te voelen tegenover de politie...
heist_175
Moderator
Moderator

De laatste 50 jaar (!) was Justitie maar 4 jaar in handen van de linksen: PS.
Dus of het nu links is dat meer investeringen tegengehouden heeft, dat weet ik toch zo niet.
Mij lijkt het eerder de neoliberalen (besparingen) en de rechterkant (zelfs een hard korst brood is nog te goed voor crapuul) die bespaard hebben op Justitie.
En zoals hierboven al gezegd: het is veel populairder om iets te roepen over een hoogspanningslijn of over vechtjassen in Brussel, dan om de hand aan de ploeg te slaan.

Wat moet gebeuren kost geld:
- investeren in vastgoed: de gevangenissen nu zijn echt Middeleeuws
- investeren in automatisatie in die gebouwen, zodat je én minder personeel nodig hebt én het personeel zich kan bezighouden met toegevoegde waarde en niet met onnozeliteiten
- investeren in omkadering voor gevangenen en het niet beschouwen als een moderne vergeetput
- parket "opvoeden" over de zin/onzin/reden van voorhechtenis

En zoals altijd: we hoeven heus het warm water niet uit te vinden.
Voorbeelden genoeg in de ons omliggende landen om van te leren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 30 nov 2022, 10:53 Klopt ivob, het gevangenisidee is eigenlijk deels achterhaald. Ja, dat dient om gevallen die een acuut gevaar voor de maatschappij zijn weg te houden maar het doet niets aan de oorzaken. Integendeel, kleine criminelen komen er binnen en ze wandelen vaak als grotere criminelen buiten.
Ik denk dat het eerder zo is dat kleine criminelen er nooit binnenkomen, en dat dat juist het probleem is.
Als iemand een tik op de vingers krijgt bij een kleine overtreding, zal die gauwer geneigd zijn niet verder te gaan.
Als men pas opsluit op het moment dat er een moord gepleegd wordt, ja, dan laat men dus ontsporen tot op het hoogste niveau en valt er niet veel meer bij te sturen.
Dizzy schreef: 30 nov 2022, 10:53 Ondanks dat we dat systeem al eeuwen gebruiken en het nog nooit gewerkt heeft, blijven we het toepassen voor alle criminelen (buiten rijke criminelen).
Mocht het systeem nu eens eerst gebruikt worden zoals het moet gebruikt worden, dan kunnen we oordelen over het nut en de efficiëntie ervan.
Dizzy schreef: 30 nov 2022, 10:53 Naast de straf (vrijheidsberoving) moet er inderdaad ook plaats zijn om iets te doen aan de problemen van de betrokkenen. Nu krijg je een dief die verslaafd wordt aan drugs IN de gevangenis. Na x tijd wordt die vrijgelaten. Geen job, enkel vrienden uit de gevangenis en een stigma naast een verslaving. De kans dat men hervalt is uiteraard gigantisch. Men begaat opnieuw feiten en komt opnieuw in de gevangenis en het cirkeltje is rond.
Het is natuurlijk bijzonder verleidelijk voor veel mensen met lage morele normen.
Ze kunnen veel geld verdienen op korte termijn, veel meer dan je legaal kunt verdienen, door illegale zaken te doen.
Zelfs met een heel goede begeleiding is het moeilijk hen ervan te weerhouden weer dat pad op te gaan, wat geen excuus mag zijn om die begeleiding niet te geven.
Er zijn echter rotte appels die zo rot zijn dat enkel opsluiten een optie is.
De moslimterrorist die nu totaal ongeïnteresseerd op het proces zit, en zelfs de rechter niet aankijkt, denk je werkelijk dat je daar enige normen en waarden kunt aan leren?

Toegevoegd na 6 minuten 4 seconden:
heist_175 schreef: 01 dec 2022, 12:13 De laatste 50 jaar (!) was Justitie maar 4 jaar in handen van de linksen: PS.
Dat maakt niet uit: een regering kan maar het beleid voeren van de partijen die erin zit.
Kijk maar naar de minister van begroting, Debleeker was VLD, maar kon toch niet de begrotingsdiscipline aanhouden die bij de VLD past, omdat die regering uit 7 partijen bestaat, en de linkse partijen in die regering voor een laks begrotingsbeleid staan.
Omtrent Justitie: herinner u hoe Verwilghen (VLD) afkwam met een veiligheidsplan, meer blauw op straat, enz.
In de daaropvolgende regering was hij vleugellam omwille van de PS, die alle hervormingen saboteerde.
heist_175 schreef: 01 dec 2022, 12:13 Mij lijkt het eerder de neoliberalen (besparingen) en de rechterkant (zelfs een hard korst brood is nog te goed voor crapuul) die bespaard hebben op Justitie.
Het is niet altijd een kwestie van geld, maar van hoe je beleid voert.
Meer repressie of meer preventie?
heist_175 schreef: 01 dec 2022, 12:13 - investeren in vastgoed: de gevangenissen nu zijn echt Middeleeuws
Klopt, maar er zouden er ook moeten bijkomen.
Dat een rechter niet voor een celstraf kiest, alleen maar omdat hij weet dat er onvoldoende plaats is, zorgt ervoor dat mensen niet de straf krijgen die ze verdienen, en zich ongenaakbaar voelen.
heist_175 schreef: 01 dec 2022, 12:13 Voorbeelden genoeg in de ons omliggende landen om van te leren.
Maar dan wil ik er wel eventjes op wijzen dat er ook rellen waren in Nederland met Marokkanen.
Dus zelfs met een heel ander beleid heb je nog altijd dat probleem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tom2000 schreef: 30 nov 2022, 21:06 Tijdens de diensten van salafistische haatpredikers zal je toch niet aanwezig zijn…
Het vraagteken ontbreekt duidelijk.
Dus nooit veronderstellingen doen over het gedrag en de levenswijze van andere personen die je niet persoonlijk kent.
Ik was daar trouwens niet aanwezig voor de sport.

In de christelijke kerk heb je trouwens ook alles, van ultra gematigden tot haatpredikers. Dat behoort niet exclusief tot één bepaalde godsdienst.
En daarvoor moet je zelfs niet teruggaan in de geschiedenis. Grote delen van Rusland en Oekraïne, grotendeels christelijke landen, hebben zelfs dezelfde godsdienststrekking en worden "gesteund" door vertegenwoordigers van dezelfde God voor ze mekaar op het slachtveld naar het leven staan.

On topic: ook vandaag loopt weer een rechtzaak over "gebrek aan ethiek in de sport". Niet toevallig weer in de voetbalwereld.
En ook af te kopen met cash.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ben het eens dat er meer ethiek in de sport kan maar men moet niet doen alsof dat gebrek het probleem van één sport is. Het gebrek aan ethiek ligt aan mensen niet aan de sport en uiteraard zal je meer gevallen krijgen als er ook meer gelegenheid (lees geld) rond gaat in de sport.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 01 dec 2022, 12:34 In de christelijke kerk heb je trouwens ook alles, van ultra gematigden tot haatpredikers. Dat behoort niet exclusief tot één bepaalde godsdienst.
En toch, om te beginnen hangt het maar af van wat je gematigd noemt.
Als iedereen die zelf geen bomaanslagen pleegt 'gematigd' is, dan zul je wel gelijk hebben, maar dan moet je wel toegeven dat je voor andere geloven dan islam toch niet dat als norm neemt.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de acceptatie van LGBTQ+'ers dan zul je toch maar weinig gematigden vinden in islam, tenzij dat je norm is : "gaan ze persoonlijk geweld gebruiken", maar opnieuw is dit een norm die echt de bodem vormt voor wat je anders als norm zou hanteren.
Als je kijkt naar hoe de houding is qua gelijkheid van man en vrouw, ga je opnieuw weinig gematigden vinden in islam, tenzij je de normen plots bijzonder laag legt.
Zo zijn er ook moslims die wel aanvaarden dat er tekeningen van mohammed gemaakt worden, maar opnieuw is dat een zeer miniem aantal, en die worden vaak door andere moslims niet als zodanig erkend.

Als je dus van gematigd spreekt, moet je goed weten wat daarmee bedoeld wordt.
Wat men gematigd noemt in islam, zou men vaak extreem vinden als een gewone Vlaming diezelfde mening zou uiten.
heist_175
Moderator
Moderator

Als je hetzelfde discours in Zuid-US of in Polen of in Spanje, of in ... afsteekt, zou dat wel eens vies kunnen tegenvallen :).

Zelfs in BE worden vrouwen nog niet bepaald gelijk behandeld hé, ondank alle lippendienst van zowat "iedereen" en zowat alle politieke partijen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 01 dec 2022, 16:37 Als je hetzelfde discours in Zuid-US of in Polen of in Spanje, of in ... afsteekt, zou dat wel eens vies kunnen tegenvallen :).
Het is toch van een totaal andere orde.
In Spanje wonen trouwens ook veel Marokkanen (16,4% van de buitenlanders), en ook daar vormen ze vaak een probleem.
Maar opnieuw vergelijk je appelen en peren.
De wetgeving biedt daar meer bescherming voor vrouwen en LGTBQ+.
Bovendien, als er conservatievere wetgeving bestaat is dat niet onder invloed van imams, zoals bij islam het geval is.
Met andere woorden, het gaat om verkozenen die wetgeving stemmen, en die verkozenen kunnen opnieuw veranderen bij volgende verkiezingen.
Imams worden niet verkozen, de inhoud van de koran wordt niet democratisch verkozen.
De wetgeving en de verkozenen kunnen veranderen, die koran niet.
heist_175 schreef: 01 dec 2022, 16:37 Zelfs in BE worden vrouwen nog niet bepaald gelijk behandeld hé, ondank alle lippendienst van zowat "iedereen" en zowat alle politieke partijen.
Dat is ook weer een valse vergelijking.
Vrouwen zijn volgens de wet gelijkwaardig.
Dat er daar af en toe tegen gezondigd wordt is mogelijk, maar als dat voor een rechtbank komt, dan staat de wet duidelijk aan de kant van de gelijkwaardigheid.
Dat is niet zo in islamitische landen.
Kijk maar naar Qatar, waar homoseksualiteit verboden is.
Of datzelfde Qatar dat vrouwen zonder sluier vergelijkt met snoepjes zonder wikkel.
Het is dus demagogie om die 2 op 1 lijn te stellen.
Stel dat er een land is waar moorden toegelaten is, en waar men de kant van de dader kiest, ook bij de rechtbank.
En dan kom jij af met "jamaar, hier gebeuren ook moorden."
De eerste vraag is: hoe is de wetgeving van dat land?
En dan is er wel een klaar en duidelijk verschil.
Onze wetgeving discrimineert niet.
Dat bepaalde individuen dat dan wel doen doet niet terzake.
Uw ongelijkheid in België is ook totaal niet te vergelijken met de ongelijkheid in islamitische landen.
Men zal hier geen vrouw de schuld geven bij een verkrachting omdat ze niet gesluierd was.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Weer een mooi staaltje van "ethiek in de sport" als voorbeeldfunctie naar onze jeugd toe: wanneer het tijdens de (weinige) werkuren even niet meezit sla je uit persoonlijke frustratie maar een deel van het werkmeubilair stuk. Moet kunnen (toch in deze branche).
https://sporza.be/nl/2022/12/01/lukaku- ... l%7Cteaser

En de ethiek is in deze branche van de sport zo ver zoek dat er waarschijnlijk weer "supporters" zullen zijn die dat volkomen normaal en gerechtvaardigd zijn gaan vinden met als gevolg dat een deel van de "supporters" het ook normaal is beginnen vinden om deze voorbeelden op straat na te volgen. De kosten (in beide gevallen) zijn toch voor de anderen.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 02 dec 2022, 10:20 Weer een mooi staaltje van "ethiek in de sport" als voorbeeldfunctie naar onze jeugd toe: wanneer het tijdens de (weinige) werkuren even niet meezit sla je uit persoonlijke frustratie maar een deel van het werkmeubilair stuk. Moet kunnen (toch in deze branche).
Mee eens, het mag natuurlijk geen excuus zijn voor elke malloot die vindt dat hij niet in de schoot geworpen krijgt, waar hij zogezegd recht op heeft, om vandalisme te plegen.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”