Iemand een suggestie voor goede cloud storage aan een schappelijke prijs?
Heet doel is voornamelijk gegevens (zoals foto's) zorgeloos op de smartphone synchroniseren.
Je hebt natuurlijk de bekende als Google Drive of OneDrive maar er zijn vast prijsbewustere keuzes voor de gemiddelde userbase techneuten
Foto's sync ik naar OneDrive, als backup (gepikte/verloren telefoon).
Thuis haal ik die van OneDrive af (delete) en zet een selectie op mijn NAS.
Vanop de NAS gaat er een sync naar Google Drive (€20/yr 200Gb) en naar Backblaze (€10/m 3TB)
Als je zelf een Synology hebt, kan je die gebruik als eigen cloudhosting en je foto's automatisch laten naar uploaden dmv de Synology Photos app.
Als je thuis zelf een server hebt staan (hoeft absoluut niet highend te zijn) kan je zelf iets als NextCloud hosten om azo je eigen cloud te hebben en beheren; automatisch uploaden van foto's van je smartphone werkt ook prima. Bonus-tip: als je Synology de docker app heeft, kan je de officiële NextCloud docker container daarop hosten en werkt je Synology als server.
Wij hebben paar jaar geleden tijdens een Black Friday een lifetime account bij PCloud gekocht. Moet zeggen dat ik wat sceptisch was, maar ben wel best tevreden over service en uptime.
Servers staan in Europa en snelheid is over het algemeen prima. Enkel WebDAV werkt wat trager, maar via hun app's gaat alles wel vlot. Telefoons synchroniseren met PCloud en daarvan spiegel ik dan een map naar mijn computer.
Ik heb wel maar 30 dagen versiebeheer, je kan het uitbreiden tot 365 dacht ik als je daarvoor extra betaald. Uiteindelijk backup ik mijn belangrijkste zaken nog offline naar cold storage. Een NAS heb ik (nog) niet.
Prijs was eenmalig meer dan de gekende cloud oplossingen. Maar naar paar jaar kom je goedkoper uit. Wij zijn al aan de turnover point. Ieder jaar dat PCloud langer bestaat en goed werkt is voor ons extra meegenomen.
Vermoed dat ze wel terug een deal gaan doen dit jaar. Doen ze bijna iedere keer tijden allerlei evenementen.
De afweging voor een server thuis is het verbruik.
Bij een brand of blikseminslag ben je ook alles kwijt... Dus dat zou vind ik geen echte backup.
Ik hoop dat cloud toch redundantie heeft.
De beste redundantie is 2 cloud providers feitelijk.
Mijn kritische data (een 350 GB op dit moment) zit zowel in google drive als in backblaze b2. De documenten zelf zitten ook in OneDrive, maar ik beschouw dat niet als een backup, want vele data (vnl fotos op de NAS) zit ook daar dan weer niet in.
Ik beschouw enkel foto's als kritiek en die staan dus op 4 plaatsen:
- GSM (recente 2 jaar)
- NAS (selectie)
- Google (selectie)
- Backblaze (selectie)
Ik gebruik zelf momenteel JottaCloud (https://jottacloud.com/en/) voor offsite backups naartoe te copieren. Je hebt ook een client die je kan gebruiken op allerlei operatingsystems. (zelf gebruik ik rclone)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ik denk de afweging maken tussen dit en een Office 365 family account te delen (1 TB / account x 6 personen)
Die office 365 family kan je regelmatig op amazon de of fr kopen voor een 50/60e per jaar...een heel pak goedkoper dan de reguliere prijzen hier en meestal zit er nog een antivirus programma bij voor die prijs..
November 24 heb ik 59.99 betaald op amazon.fr voor 15 maanden inclusief norton deluxe...wel onmiddellijk automatische verlenging afzetten bij allebei nadat alles geïnstalleerd is anders heb je het jaar nadien het volle pond aan je broek..
bvhalst schreef: 2 weken geleden
zijn pcloud gebruikers hier nog altijd tevreden? Doel is om transitie te doen van icloud en minder apple (US) afhankelijk te worden...
Juist back up op de Mac terug gezet 960GB ( extern ssd ) haalde over wifi 50mb/s afh van bestanden
Kleine bestandjes duurde wel wat langer de sync ,maar het werkt goed en stabiel.
Zijn zeker nog velen andere goede
Internet = Telenet + HeyTelecom Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Bedankt voor de feedback! Ik zoek iets gevestigd in de EU... Pcloud is van Zwitserland met een server in Luxemburg, dus niet volledig EU. Regels zijn iets soepeler, maar nog altijd voldoende. Ik zag dat er ook encryptie kon genomen worden (extra betalen wel). Enige ervaring?
Mocht iemand een EU oplossing hebben, laat maar weten.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon