Hallo,
Aangezien ik thuis nogal veel smart-home devices (60+ devices) heb staan met een eigen IP adres, merk ik dat de bbox3 dit niet aankan. Ik moet deze elke manueel bijna dagelijks herstarten en dan werkt het weer even goed. De bbox is ook al 2x vervangen en probleem blijft zich voordoen.
Mijn huidige config:
- Bbox3 met PPP + DHCP aan, Wifi uit.
- 2x Netgear Nighthawk R7000 ingesteld enkel als wireless AP.
Mijn goto config:
- Bbox PPP, DHCP, Wifi uit (bridge modus)
- 1 netgear Nighthawk met PPPoe en DHCP aan, Wifi aan. Andere netgear blijft als AP werken.
Ik heb dit reeds getest en dit werkt goed, maar ik blijf met een aantal problemen:
1.Decoder V5 mini zit achter de Netgear router en werkt niet => zou deze wel rechtstreeks in de bbox3 blijven werken?
2. De bbox staat in de garage, waar ook alle UTP kabels naar boven vertrekken en de netgear router staat in de living. Ik heb slechts 1 kabel van de bbox LAN poort 1 naar de WAN poort van mijn netgear router. Deze kabel zou ik eigenlijk ook moeten gebruiken voor het LAN verkeer terug te sturen naar de garage om zo door te takken naar boven. Gaat dit over dezelfde kabel of moet ik een kabel bijtrekken (niet handig). Kan ik bijvoorbeeld met een switch werken?
Mijn gedacht zou zijn om deze setup te maken, maar ik ben echt niet zeker dat het zal werken:
https://ibb.co/ChHf4JD
3. Binnen dit en paar maanden zal ik ook Gpon Fiber krijgen, zal deze setup blijven werken?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Eigen router met bbox3 config
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1002 keer
- Bedankt: 3733 keer
- Recent bedankt: 21 keer
JAalexandervba schreef: 02 nov 2022, 09:25 1.Decoder V5 mini zit achter de Netgear router en werkt niet => zou deze wel rechtstreeks in de bbox3 blijven werken?
Ideaal is natuurlijk een tweede UTP kabel tussen living en garage (WAN en LAN gescheiden), maar ook hier zal je één switch in de living nodig hebben om de decoder aan te sluiten.alexandervba schreef: 02 nov 2022, 09:25 2. De bbox staat in de garage, waar ook alle UTP kabels naar boven vertrekken en de netgear router staat in de living. Ik heb slechts 1 kabel van de bbox LAN poort 1 naar de WAN poort van mijn netgear router. Deze kabel zou ik eigenlijk ook moeten gebruiken voor het LAN verkeer terug te sturen naar de garage om zo door te takken naar boven. Gaat dit over dezelfde kabel of moet ik een kabel bijtrekken (niet handig). Kan ik bijvoorbeeld met een switch werken?
Een andere mogelijkheid is te werken met 2 managed switchen: één in de living, en één in de garage. Hiermee kan je het WAN verkeer en het LAN verkeer scheiden op één UTP kabel. Je zal een klein snelheids verlies krijgen, gezien de verbinding 1Gbps zal zijn, maar bij VDSL2 is dat nog verwaarloosbaar (beperkende factor is de VDSL2 download)
In principe wel, maar hier zal de je het snelheidsverlies wel goed voelen. Tenzij een fiberabonnement van maximaal 500 Mbps download ...alexandervba schreef: 02 nov 2022, 09:25 3. Binnen dit en paar maanden zal ik ook Gpon Fiber krijgen, zal deze setup blijven werken?
Toegevoegd na 14 minuten 53 seconden:
Hieronder een voorbeeld hoe je de switch moet configureren
VLAN1 = LAN
VLAN5 = WAN
Trunk = verbindng tussen beide switches
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Starter
Dag Philippe,
Bedankt voor je bericht! Ik heb nog geen ervaring met VLAN's in te stellen, maar ik ben leergierig dus wil het graag proberen.
Als ik dus zo'n 2x switches aankoop: https://www.coolblue.be/en/product/5362 ... g105e.html
(of heb jij beter advies, prijs / kwaliteit?)
Dan zou ik de VLAN's moeten kunnen instellen, is dat haalbaar voor een non IT'er?
Tx
Bedankt voor je bericht! Ik heb nog geen ervaring met VLAN's in te stellen, maar ik ben leergierig dus wil het graag proberen.
Als ik dus zo'n 2x switches aankoop: https://www.coolblue.be/en/product/5362 ... g105e.html
Dan zou ik de VLAN's moeten kunnen instellen, is dat haalbaar voor een non IT'er?
Tx
-
- Premium Member
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En waarom niet een andere router voorzien in de garage? Ipv die huidige routers/aps perse te willen gebruiken?
Koop een router die ook vlan tagging ondersteund en je kan op die Netgear ook vlans doen. Moet je geen switches kopen en heb je een veel logischere/betere setup.
Koop een router die ook vlan tagging ondersteund en je kan op die Netgear ook vlans doen. Moet je geen switches kopen en heb je een veel logischere/betere setup.
-
- Moderator
Met 10€ meer heb je een 8-poort switch i.p.v. 5 poorten.alexandervba schreef: 02 nov 2022, 11:43 Als ik dus zo'n 2x switches aankoop: https://www.coolblue.be/en/product/5362 ... g105e.html
- Garage: hier heb je 2 poorten nodig (UTP naar Living, VLAN5 naar B-box). Heb je dan nog genoeg poorten over voor "alle UTP kabels naar boven" ?
- Living: UPT van de garage, VLAN5 naar WAN router en decoder, VLAN1 naar LAN router. Je hebt dus maar één lokaal netwerk poort over (je hebt wel nog de 3 vrije LAN poorten op de router)...
Zou moeten lukken (met een beetje inlezen en hulp van het Forum)alexandervba schreef: 02 nov 2022, 11:43 Dan zou ik de VLAN's moeten kunnen instellen, is dat haalbaar voor een non IT'er?

-
- Starter
@philippe_d
Ik heb nu de 2 TP link switches gekocht. de VLAN's opzetten ziet er makkelijk uit, maar wat moet ik juist doen om de trunk op te zetten? Hier staat geen info over in de handleiding.
https://manuals.coolblue.be/2d/tp-link-tl-sg10xe.pdf
Tx
Toegevoegd na 4 uren 16 minuten 39 seconden:
Ik ben er ondertussen achter dat een trunk of tagged poort hetzelfde betekent.
Na wat youtube video's te bekijken lijkt het mij ook duidelijk dat ik 802.1Q Vlan moet instellen, ipv Port based Vlan.
Maar ben nog niet uit hoe dit juist werkt of wat ik exact moet instellen.
Dit is het config menu van de switch dat ik te zien krijg:
Hopelijk kunnen jullie me nog even wegwijs maken, alvast bedankt!
Ik heb nu de 2 TP link switches gekocht. de VLAN's opzetten ziet er makkelijk uit, maar wat moet ik juist doen om de trunk op te zetten? Hier staat geen info over in de handleiding.
https://manuals.coolblue.be/2d/tp-link-tl-sg10xe.pdf
Tx
Toegevoegd na 4 uren 16 minuten 39 seconden:
Ik ben er ondertussen achter dat een trunk of tagged poort hetzelfde betekent.
Na wat youtube video's te bekijken lijkt het mij ook duidelijk dat ik 802.1Q Vlan moet instellen, ipv Port based Vlan.
Maar ben nog niet uit hoe dit juist werkt of wat ik exact moet instellen.
Dit is het config menu van de switch dat ik te zien krijg:
Hopelijk kunnen jullie me nog even wegwijs maken, alvast bedankt!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ter info
https://www.tp-link.com/nl-be/support/f ... fy%20VLANs.
De switch bij de Bbox is switch B in het 2e voorbeeld hierboven en deze in de living is switch A
LAN 1 omvat alle hosts met uitzondering van de decoder (cfr LAN 2 uit het 2e voorbeeld)
LAN 5 omvat enkel de decoder (cfr LAN3 uit het 2e voorbeeld)
https://www.tp-link.com/nl-be/support/f ... fy%20VLANs.
De switch bij de Bbox is switch B in het 2e voorbeeld hierboven en deze in de living is switch A
LAN 1 omvat alle hosts met uitzondering van de decoder (cfr LAN 2 uit het 2e voorbeeld)
LAN 5 omvat enkel de decoder (cfr LAN3 uit het 2e voorbeeld)
-
- Moderator
Als je uitgaat van volgende poorten (als voorbeeld) ....
Switch Garage:
Switch Garage:
Success.
Switch Garage:
- poort 1: kabel naar switch Living (Trunk).
- poort 2: kabel naar BBox (VLAN5).
- poort 3-8: lokaal netwerk (VLAN1).
- poort 1: kabel naar switch Garage (Trunk).
- poort 2: kabel naar WAN poort Netgear Router (VLAN5).
- poort 3: kabel naar decoder (VLAN5).
- poort 4: kabel naar LAN poort Netgear (VLAN1.)
- poort 5-8: lokaal netwerk (VLAN1).
Switch Garage:
- poort 1= VLAN5 tagged, VLAN1 untagged.
- poort 2 = VLAN5 untagged.
- poort 3-8: VLAN1 untagged (default).
- poort 1= VLAN5 tagged, VLAN1 untagged.
- poort 2 en 3 = VLAN5 untagged.
- poort 4-8: VLAN1 untagged (default).
Success.
-
- Starter
Hi Iedereen,
Bedankt voor jullie hulp, zeker de duidelijke uitleg van philippe hierboven heeft me enorm geholpen.
Alles werkt!
Ik zal het natuurlijk een weekje afwachten, maar de speedtest.net geeft ineens een veel beter en stabieler resultaat alvast, tot 90M / 30M op een VDSL2 profiel!
Ik heb enkel nog een vraagje ivm de Proximus TV decoder:
Ik zie dat de decoder nu een IP adres gekregen heeft 192.168.1.222 (deze range had ik op de bbox aangegeven voor TV), maar nu staat DHCP uit op de bbox. Kan ik er toch van uit gaan dat dit IP gegeven is door de bbox? En dus kan ik best de DHCP pool van de Netgear instellen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.221 bv.?
En nog een tweede vraag, even uit het oog verloren, maar ik heb ook een 2e decoder boven (een Android box V7). Dus ik dacht dit logisch op te loggen en heb op de switch in de garage volgende instelling gemaakt en mijn decoder hierop aangesloten:
- toevoegen op Poort 8 - VLAN 5 untagged.
Ik kan wel TV zien, maar geen opnames bekijken en ik blijf de melding zien dat Ethernet kabel niet is aangesloten.
Tx!
Bedankt voor jullie hulp, zeker de duidelijke uitleg van philippe hierboven heeft me enorm geholpen.
Alles werkt!
Ik zal het natuurlijk een weekje afwachten, maar de speedtest.net geeft ineens een veel beter en stabieler resultaat alvast, tot 90M / 30M op een VDSL2 profiel!

Ik heb enkel nog een vraagje ivm de Proximus TV decoder:
Ik zie dat de decoder nu een IP adres gekregen heeft 192.168.1.222 (deze range had ik op de bbox aangegeven voor TV), maar nu staat DHCP uit op de bbox. Kan ik er toch van uit gaan dat dit IP gegeven is door de bbox? En dus kan ik best de DHCP pool van de Netgear instellen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.221 bv.?
En nog een tweede vraag, even uit het oog verloren, maar ik heb ook een 2e decoder boven (een Android box V7). Dus ik dacht dit logisch op te loggen en heb op de switch in de garage volgende instelling gemaakt en mijn decoder hierop aangesloten:
Ik kan wel TV zien, maar geen opnames bekijken en ik blijf de melding zien dat Ethernet kabel niet is aangesloten.
Tx!
-
- Moderator
Nee, daar mag je niet van uitgaan.alexandervba schreef: 06 nov 2022, 10:42 Ik heb enkel nog een vraagje ivm de Proximus TV decoder:
Ik zie dat de decoder nu een IP adres gekregen heeft 192.168.1.222 (deze range had ik op de bbox aangegeven voor TV), maar nu staat DHCP uit op de bbox. Kan ik er toch van uit gaan dat dit IP gegeven is door de bbox? En dus kan ik best de DHCP pool van de Netgear instellen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.221 bv.
Het LAN subnet van de B-box is blijkbaar hetzelfde als het LAN subnet van de Netgear router. Dat zou ik ten alle koste vermijden.
- laat het subnet van de B-box3 gewoon default staan op 192.168.1.x.
- verander het LAN subnet van de Netgear naar iets anders (bijvoorbeeld 192.168.0.1)
- Geef de WAN van de Netgear een vast IP adres binnen het subnet van de B-box, bijvoorbeeld 192.168.1.2). Tenzij de Netgear ingesteld is op PPPoE?
- er is geen enkele reden om de TV range van de B-box3 te wijzigen, ik zou dat laten staan zoals het was.
- er is ook geen reden om de DHCP van de B-box uit te zetten.
Dat zou moeten werken.alexandervba schreef: 06 nov 2022, 10:42 En nog een tweede vraag, even uit het oog verloren, maar ik heb ook een 2e decoder boven (een Android box V7). Dus ik dacht dit logisch op te loggen en heb op de switch in de garage volgende instelling gemaakt en mijn decoder hierop aangesloten:
Ik zou dezelfde poorten kiezen als de eerste switch (beide switches hebben dus een decoder poort). Dan is de configuratie identiek, vb:
poort 1 = trunk
poort 2-3 = WAN/decoder (=B-box LAN)
poort 5-8 = LAN
Jouw decoder staat blijkbaar toch op je lokaal netwerk (achter de Netgear).alexandervba schreef: 06 nov 2022, 10:42 Ik kan wel TV zien, maar geen opnames bekijken en ik blijf de melding zien dat Ethernet kabel niet is aangesloten.
Toch nog niet 100% in order
Test met een PC welk IP adres je krijgt op de VLAN5 poort: dat moet vanuit de B-box3 toegekend zijn ...
-
- Starter
Dag Philippe,
Bedankt voor jouw antwoord, ik had inderdaad alles op 1 subnet staan, DHCP uit op de bbox en PPPoE actief op mijn netgear router.
Dat werkte wel, maar ik krijg geen IP adres toegekend als ik apparaten met een kabel aansluit een van de LAN poorten op eender welke switch (niet van de bbox en niet van mijn netgear).
Ik heb jou tip gevolgd, maar dit kreeg ik niet aan het werk:
- Bbox ingesteld terug PPP aangezet + DHCP aan
- Netgear WAN ingesteld op 192.168.1.2
- Netgear LAN ingesteld op 192.168.2.1 + DHCP aan (PPPoE aanmelding uit)
- geen verandering van de Switch VLANS
Toch maakt de Netgear geen verbinding met de bbox, zelfs niet als ik hem een dynamisch IP adres laat toewijzen.
Als ik dan een rechtstreekse kabel trek van de bbox LAN2 naar de netgear WAN (zonder switches ertussen), dan werkt het wel. Dus het moet in mijn ogen aan de config van de switchen liggen.
De VLAN's zijn ingesteld en de kabels zijn ook gestoken zoals door jou voorgesteld:
Switch Living: Switch Garage: (decoder hangt voorlopig nog op poort 8 ipv 3 hier).
Waar zit de fout aub?
tx
Bedankt voor jouw antwoord, ik had inderdaad alles op 1 subnet staan, DHCP uit op de bbox en PPPoE actief op mijn netgear router.
Dat werkte wel, maar ik krijg geen IP adres toegekend als ik apparaten met een kabel aansluit een van de LAN poorten op eender welke switch (niet van de bbox en niet van mijn netgear).
Ik heb jou tip gevolgd, maar dit kreeg ik niet aan het werk:
- Bbox ingesteld terug PPP aangezet + DHCP aan
- Netgear WAN ingesteld op 192.168.1.2
- Netgear LAN ingesteld op 192.168.2.1 + DHCP aan (PPPoE aanmelding uit)
- geen verandering van de Switch VLANS
Toch maakt de Netgear geen verbinding met de bbox, zelfs niet als ik hem een dynamisch IP adres laat toewijzen.
Als ik dan een rechtstreekse kabel trek van de bbox LAN2 naar de netgear WAN (zonder switches ertussen), dan werkt het wel. Dus het moet in mijn ogen aan de config van de switchen liggen.
De VLAN's zijn ingesteld en de kabels zijn ook gestoken zoals door jou voorgesteld:
Switch Living: Switch Garage: (decoder hangt voorlopig nog op poort 8 ipv 3 hier).
Waar zit de fout aub?
tx
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Voorstel
Bbox3(v+)
PPP(oE) aan & DHCP aan gebruik LAN IP adres serie 192.168.1.x
Netgear router
eigen PPPoE sessie opzetten gebruik LAN IP adres serie 192.168.2.x
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
in principe dient u aan deze router geen vast LAN IP adres van het type 192.168..1.x toe te kennen
standaard zijn in de Bbox 192.18.1.2 à 127 voorbehouden voor Proximus
https://nl.forum.proximus.be/archieven- ... box3-45597
qua VLAN settings zie ik op het eerste zicht niet direct een probleem
Bbox3(v+)
PPP(oE) aan & DHCP aan gebruik LAN IP adres serie 192.168.1.x
Netgear router
eigen PPPoE sessie opzetten gebruik LAN IP adres serie 192.168.2.x
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
in principe dient u aan deze router geen vast LAN IP adres van het type 192.168..1.x toe te kennen
standaard zijn in de Bbox 192.18.1.2 à 127 voorbehouden voor Proximus
https://nl.forum.proximus.be/archieven- ... box3-45597
qua VLAN settings zie ik op het eerste zicht niet direct een probleem
-
- Moderator
Waarschijnlijk moet je ook nog de PVID instellen voor de VLAN5 poorten?alexandervba schreef: Waar zit de fout aub?
zie link hierboven van @M_016
-
- Starter
@M_016 @philippe_d This was itphilippe_d schreef: 11 nov 2022, 15:07Waarschijnlijk moet je ook nog de PVID instellen voor de VLAN5 poorten?alexandervba schreef: Waar zit de fout aub?
zie link hierboven van @M_016

Alles werkt nu met de setup door jullie aangeraden, aparte subnet voor de bbox en aparte subnet voor de Netgear devices.
Als ik nu nog storing blijf ondervinden, dan kan ik er waarschijnlijk van uit gaan dat de netgear routers ook gewoon outdated zijn en aan vervanging toe zijn denk ik.
Maar ik ga het dus een paar weekjes afwachten

nogmaals bedankt beiden!
Tx