Batterijpremie stopt 31/3/2023

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

https://www.hln.be/nieuws/wie-premie-wi ... ~a490e5e3/

https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... te-energie

Eigenlijk verbaasd het mij niet, ik hoop nu ook dat de prijzen zakken, want nu waren er plekke dat de premie gewoon bijgeteld was.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Nogmaals een goed voorbeeld van ad hoc beleid volgens de waan van de dag.
Aankondigen dat binnen enkele maanden, tegen vorige afspraken in, een premie zal gaan verdwijnen gaat in die maanden de prijzen al zeker niet doen zakken. Het aanbod kan nu de vraag al niet meer volgen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 11 keer
Te Koop forum

Klopt, wie nu bestelt zal al geen levering voor het einde van de premie vinden of betaalt de premie er al bovenop. Dat is uiteraard de bedoeling.

Dat de prijzen zullen zakken geloof ik ook niet, de frieten zijn na een daling van de aardappelprijzen nog nooit gezakt. De vraag zal dalen maar die is voor veel installateurs toch al te hoog dus wat is het probleem (voor hen).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor mij betekend dit ook dat de kans groter is dat ik het zelf ga installeren ooit. Geen nood meer voor installateur, zelf doen volgens de regels en laten keuren. Ik ben benieuwd wat er van aanbod allemaal gaat komen.

Toegevoegd na 19 minuten 38 seconden:
Ik twijfel wat goed beleid is, dit niet echt.

Een degressief beleid uitzetten op voorhand qua premies is duidelijk. Het stopzetten opnieuw op zijn Belgische, omwille van een beslissing. Maar niet op voorhand aangegeven, je kan dan beter een beleid zetten dat per jaar herbekeken zal worden. Of je stelt duidelijke paramters, tot xxx budget, tot de prijs onder yyy valt.

Ik begrijp niet waarom goed beleid niet mogelijk is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat we zelf doen, doen we slechter.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Tomsworld De batterijpremie en de beslissingen daar rond zijn 100% Vlaamse materie.
Het komt dan ook nog eens uit de koker van ZD => eerst roepen en dan nadenken. Als het de media maar haalt.
Met Belgisch (federaal) beleid heeft het dus niets te maken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Mooi dat die premie stopt, enerzijds wordt veelal de premie al bij de prijs geteld en anderzijds moet iedereen voor zichzelf maar de rekening maken of een batterij voor hem rendabel is.
Daar hoeft de overheid niet in tussen te komen met belastingsgeld.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer

Stop go beleid ten voeten uit.
Nog los van het feit of batterijen nu zinvol zijn of niet, maar voor elke 3.000 euro per maand die overbodig uitgedeeld is tijdens corona konden er al veel thuisbatterijen gezet geweest zijn.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 27 okt 2022, 16:28 @Tomsworld De batterijpremie en de beslissingen daar rond zijn 100% Vlaamse materie.
Het komt dan ook nog eens uit de koker van ZD => eerst roepen en dan nadenken. Als het de media maar haalt.
Met Belgisch (federaal) beleid heeft het dus niets te maken.
Vlaamse of federaal maakt niet uit voor mijn
Part keren we terug naar een federaal niveau. Gewoon veel minder politiek veel minder niveaus de zon in Vlaanderen is dezelfde als in Wallonië.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard maakt het wel uit voor iedereen, dus ook voor jezelf.
Je woont nu eenmaal in Vlaanderen en dan zal je moeten leren leven met de politici en de regels die daar van toepassing zijn.
Vlaanderen en zijn politici, gesteund door een (groot?) deel van hun kiezers streeft ook voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen en nog meer "wat we zelf doen, doen we beter". Je zal er in de toekomst dus eerder meer dan wel minder van mogen genieten.

Batterij zonder premie heeft uiteraard ook zijn voordelen. Dan ben je niet gebonden aan de extra voorwaarden van zo'n premie.
Maar of dat in de toekomst dan evenredig goedkoper zal worden durf ik toch te betwijfelen. Wet van vraag en aanbod doet eerder het tegendeel vermoeden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Weet je nog dat de huizenprijzen zouden zakken eens de woonpremie afgeschaft was :)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

De batterijpremie daalt en voor een andere batterij (warmtepompboiler) gaat deze omhoog. Best leuk want heb net mijn eerste offerte binnen en met 900 euro eraf ipv 450 is dat best ineens betaalbaar geworden. De batterij zal dus warm water worden ipv elektriciteit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik denk dat de vergelijking tussen frietprijzen, huizenprijzen en batterijen toch wel wat mank loopt.
Batterijen vormen een technologisch product, op langere termijn dalen zulke producten in prijs of krijg je meer waar voor je geld (vergelijk bijv. een TV van 30 jaar geleden, voor de prijs van een CRT TV van 26" ga je nu makkelijk een 40" TV hebben).
Bij de zonnepanelen zijn de prijzen wel degelijk gedaald nadat de premies werden afgeschaft, het is dus wel mogelijk.
Wat mij wel stoorde was het argument dat ik bij "De Standaard" las, dat de gebruikers beter hun stroom terug op het net zetten, dat dat "socialer" was.
Alleen, mensen die dat doen krijgen maar weinig voor hun stroom, en bovendien, je hoort regelmatig dat het stroomnet dat niet aankan, wat ben je daar dan mee?

En ik spreek hier geheel belangeloos, want ik heb noch zonnepanelen, noch een thuisbatterij, en in een appartement liggen geen van beide voor de hand.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Dizzy schreef: 28 okt 2022, 09:52 Weet je nog dat de huizenprijzen zouden zakken eens de woonpremie afgeschaft was :)
Misschien niet gezakt maar wel minder hard gestegen. Uiteindelijk ben je op een krappe markt gewoon aan het opbieden tegen concurrerende kopers. Als die allemaal 5000euro extra krijgen en dit extra willen betalen gaan ze dat ook doen. Die woonpremie is/was geen voordeel om een huis te bemachtigen aangezien iedereen ze kreeg.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gray schreef: 28 okt 2022, 11:54
Dizzy schreef: 28 okt 2022, 09:52 Weet je nog dat de huizenprijzen zouden zakken eens de woonpremie afgeschaft was :)
Misschien niet gezakt maar wel minder hard gestegen. Uiteindelijk ben je op een krappe markt gewoon aan het opbieden tegen concurrerende kopers. Als die allemaal 5000euro extra krijgen en dit extra willen betalen gaan ze dat ook doen. Die woonpremie is/was geen voordeel om een huis te bemachtigen aangezien iedereen ze kreeg.
Huizenmarkt kun je inderdaad totaal niet vergelijken met die van thuisbatterijen.
Je hebt daar honderden of duizenden individuele eigenaars in jouw regio die het spel van vraag en aanbod laten spelen, je hebt de capaciteit om te lenen, enz.
Een verkoper die weet dat je een premie krijgt, zal geneigd zijn meer te vragen, ook als de interestvoeten laag liggen, zal die geneigd zijn de prijs op te drijven.
En je kunt ook moeilijk weten hoe de prijs zou geëvolueerd zijn mochten ze die premie niet afgeschaft hebben.

Met thuisbatterijen zal het toch wel een ander verhaal worden.
Er zijn geen duizenden individuele aanbieders, het zal makkelijker te volgen zijn of de prijs gelijk blijft, zakt, of zelfs nog stijgt (als gevolg van hogere grondstoffen- en energieprijzen).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 28 okt 2022, 11:17 De batterijpremie daalt en voor een andere batterij (warmtepompboiler) gaat deze omhoog. Best leuk want heb net mijn eerste offerte binnen en met 900 euro eraf ipv 450 is dat best ineens betaalbaar geworden. De batterij zal dus warm water worden ipv elektriciteit.
Met dit verschil dat je met elektriciteit wel wat meer kan dan alleen warm water opslaan voor SWW. :-D

Toegevoegd na 9 minuten 54 seconden:
boulder schreef: 28 okt 2022, 11:42 Alleen, mensen die dat doen krijgen maar weinig voor hun stroom, en bovendien, je hoort regelmatig dat het stroomnet dat niet aankan, wat ben je daar dan mee?
Mensen die dit gericht aanpakken gebruiken een dynamisch tarief. Dan haal je stroom binnen op het ogenblik dat dit het godkoopste is en zet je stroom terug op het net wanneer deze het duurst is. Wanneer je stroom op het net zet wanneer deze het duurst is en afneemt wanneer deze het goedkoopst is dan belast je het net ook niet extra maar draag je juist bij om dit in evenwicht te houden. Daarom dat o.a. op die uren de elektriciteit het goedkoopst en duurst is.
Om daar op kunnen in te spelen heb je uiteraard wel een digitale meter nodig en liefst stuurbare verbruikers en een batterij om daar nog gemakkelijker op kunnen in te spelen.

Naast massaproductie van technologie heb je uiteraard ook nog de wet van vraag en aanbod. Batterijen en PV zijn de afgelopen jaren dus niet goedkoper geworden maar net duurder. Je kan uiteraard ook blijven wachten tot het terug goedkoper wordt en ondertussen de energieleveranciers, de oorlog en malafide regimes doorlopend blijven sponsoren.
En ik spreek hier geheel belangeloos, want ik heb noch zonnepanelen, noch een thuisbatterij, en in een appartement liggen geen van beide voor de hand.
Is het dan een passief appartement of hoe verwarm je dat dan?

Toegevoegd na 6 minuten 2 seconden:
boulder schreef: 28 okt 2022, 12:04 Met thuisbatterijen zal het toch wel een ander verhaal worden.
Er zijn geen duizenden individuele aanbieders, het zal makkelijker te volgen zijn of de prijs gelijk blijft, zakt, of zelfs nog stijgt (als gevolg van hogere grondstoffen- en energieprijzen).
Zoals gezegd, ook hier speelt de wet van vraag en aanbod.
Onder druk van de energiecrisis zijn veel huishoudens (die het zogezegd vroeger niet konden of wilden betalen) ineens op PV en batterijen gesprongen. Installateurs en producenten kunnen die vraag voorlopig niet bijhouden. Ze kunnen momenteel dus vragen wat ze willen want doordat velen gelijktijdig hetzelfde willen kunnen ze vragen wat een gek ervoor wil betalen.
Zeker wanneer men een premie, waarvan men de weg eerder had uitgestippeld, tegen de eerder zelf gemaakte richting vroegtijdig gaat onderbreken zal dit tijdelijk de vraag nog doen toenemen. De prijzen zullen dus de komende tijd niet gaan dalen.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 28 okt 2022, 12:53 Om daar op kunnen in te spelen heb je uiteraard wel een digitale meter nodig en liefst stuurbare verbruikers en een batterij om daar nog gemakkelijker op kunnen in te spelen.
En dat laatste wordt nu iets duurder.
Toch hoor je regelmatig van gebruikers dat het stroomnet bij dat terugzetten het niet aankan, stel je voor dat iedereen dan zonnepanelen zou hebben...
ivob schreef: 28 okt 2022, 12:53 Is het dan een passief appartement of hoe verwarm je dat dan?
Gewoon met aardgas, toen dit appartement gezet werd, was aardgas zogezegd een cleane oplossing.
Ik heb ook nog een dieselauto gehad die een ecopremie kreeg.
Ik kan niet meeveranderen elke keer de politiek aan "voortschrijdend inzicht" doet.
Ik herinner mij nog hoe mijn ouders indertijd niet tegelijk mochten een regenput hebben en aangesloten zijn op stadswater, want de Staat zag die regenput als concurrentie voor het veel duurdere stadswater.
Tegenwoordig is dat nu net een verplichting...

Wat ik wel gedaan heb, is de verwarming op 19°C zetten, voor zover ik weet is ze nog niet in gang geschoten.
Voor warm water is ze natuurlijk wel actief.
ivob schreef: 28 okt 2022, 12:53 Zoals gezegd, ook hier speelt de wet van vraag en aanbod.
Onder druk van de energiecrisis zijn veel huishoudens (die het zogezegd vroeger niet konden of wilden betalen) ineens op PV en batterijen gesprongen. Installateurs en producenten kunnen die vraag voorlopig niet bijhouden. Ze kunnen momenteel dus vragen wat ze willen want doordat velen gelijktijdig hetzelfde willen kunnen ze vragen wat een gek ervoor wil betalen.
Zeker wanneer men een premie, waarvan men de weg eerder had uitgestippeld, tegen de eerder zelf gemaakte richting vroegtijdig gaat onderbreken zal dit tijdelijk de vraag nog doen toenemen. De prijzen zullen dus de komende tijd niet gaan dalen.
Op dit moment gaan ze niet dalen, omdat veel mensen schrik hebben dat ze door het afschaffen van die premie meer gaan betalen.
Eens die premie afgeschaft is, gaan de leveranciers hiervan nog altijd hun producten moeten kunnen slijten.
Als de terugverdientijd te lang wordt, gaan potentiële klanten afhaken.
Bij de zonnepanelen was dat indertijd ook een oorzaak waarom ondanks het afschaffen van de premies de prijzen toch gezakt zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 28 okt 2022, 13:23 En dat laatste wordt nu iets duurder.
Toch hoor je regelmatig van gebruikers dat het stroomnet bij dat terugzetten het niet aankan, stel je voor dat iedereen dan zonnepanelen zou hebben...
Ja, PV en batterijen worden terug duurder. Dat was net het punt => wet van vraag en aanbod.
Het net kan het op sommige plaatsen juist niet aan omdat veel PV-bezitters het net als een kosteloze virtuele batterij beschouwen. In de zomer er massaal elektriciteit oppompen en in de winter afhalen. Liefst dan nog binnen dezelfde tijdsvork.
Wie lokaal zijn elektriciteit zelf opwekt EN opslaat om later zelf terug te verbruiken EN dynamisch kan en wil energie van het net afhalen en injecteren heeft dat probleem niet en is geen veroorzaker van dit probleem. En laat dat nu o.a. het onderwerp van dit topic zijn => thuis batterijen.
ivob schreef: 28 okt 2022, 12:53 Gewoon met aardgas, toen dit appartement gezet werd, was aardgas zogezegd een cleane oplossing.
Ik heb ook nog een dieselauto gehad die een ecopremie kreeg.
Ik rest my case.
Ik kan niet meeveranderen elke keer de politiek aan "voortschrijdend inzicht" doet.
Inderdaad. Vooruitziend handelen doe je beter naar eigen inzichten en op het tijdstip dat je het zelf bepaald dan je door anderen er door te laten leiden. Doe je dat wel betaal je daar altijd een meerprijs voor.
Bij de zonnepanelen was dat indertijd ook een oorzaak waarom ondanks het afschaffen van de premies de prijzen toch gezakt zijn.
De prijzen zijn het snelst gezakt omdat, door steeds veranderende regels bepaald door derden, mensen zich daardoor steeds lieten leiden en niet door hun eigen behoeften en inzichten.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 28 okt 2022, 13:34 Wie lokaal zijn elektriciteit zelf opwekt EN opslaat om later zelf terug te verbruiken EN dynamisch kan en wil energie van het net afhalen en injecteren heeft dat probleem niet en is geen veroorzaker van dit probleem. En laat dat nu o.a. het onderwerp van dit topic zijn => thuis batterijen.
En toch las ik dan in een online krant als argument tegen de thuisbatterij dat het "asociaal" zou zijn, en men beter de stroom terug op het net plaatsen.
Men maakt er dan een of/of verhaal van.
ivob schreef: 28 okt 2022, 13:34 Ik rest my case.
Beetje gemakkelijk, hee.
Wie kon 20 jaar geleden weten dat we nu in een crisis met Moskou zouden zitten, dat we in een grote energietransitie zouden zitten, enz.?
En zelfs als je dat toentertijd al zou voorzien hebben, denk je dan werkelijk dat je toen een appartement ging vinden met warmtepompen, zonnepanelen, etc.?
In een appartementsgebouw beslis je niet alleen, je moet een meerderheid hebben.
Veel mensen willen dan ook geen investeringen doen omdat

* ze te oud zijn, en verwachten de investering niet te zullen terugverdienen
* ze verhuren, en niet verwachten meer huur te kunnen verwachten
* opzien tegen het kappen en boren dat bij zoiets komt kijken
* de verwachte opbrengst te laag vinden (er is maar één dak, maar de inkomsten worden wel verdeeld over alle eigenaars).

Feit is dat ik doe wat kan, ik zet de verwarming laag (19°C).
ivob schreef: 28 okt 2022, 13:34 Inderdaad. Vooruitziend handelen doe je beter naar eigen inzichten en op het tijdstip dat je het zelf bepaald dan je door anderen er door te laten leiden. Doe je dat wel betaal je daar altijd een meerprijs voor.
Ik zou toch wel eens willen weten wie 20 jaar geleden al zonnepanelen had, en een thuisbatterij, en een warmtepomp.
Als je natuurlijk toevallig nu 30 bent, heb je makkelijk praten, maar dan wil ik dit verhaal wel eens binnen 20 jaar bekijken en zien hoe vooruitziend jij dan wel geweest bent, er de normen van dan bijnemend, gemakkelijk achteroverleunend naar het verleden kijkend, wat dan wel bekend zal zijn.
Veel kans dat wat nu vooruitziend lijkt, dat binnen 20 jaar helemaal niet meer is.
ivob schreef: 28 okt 2022, 13:34 De prijzen zijn het snelst gezakt omdat, door steeds veranderende regels bepaald door derden, mensen zich daardoor steeds lieten leiden en niet door hun eigen behoeften en inzichten.
Neen, de prijzen zijn gezakt omdat ze overdreven hoog waren.
De verkopers van zonnepanelen wisten dat de gebruikers een premie kregen, en hielden hun prijzen daarom hoger dan noodzakelijk.
Nadat de premie wegviel konden ze niet anders dan hun prijzen wat laten zakken, anders verkochten ze niets meer.
Vraag is in hoeverre dit ook met de thuisbatterij het geval is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja het verschil is dan dat toen ik PV heb geplaatst er ook alom mee gelachen werd.
Idem dito voor een WP.
Idem dito voor zoveel mogelijk isolatie
Idem dito voor een thuisaccu.

Het is redelijk simpel: wanneer je er voor zorgt dat je voor basisbehoeften zoveel mogelijk zelf kan instaan en daar tijdig naar handelt, dus niet met de rug tegen de muur en het mes op de keel, je helemaal niet moet weten wie er al dan niet binnen x jaar aan de macht komt of wat de prijzen van basisbehoeften zal gaan beïnvloeden.
Alles wat je niet moet verbruiken kan niemand je nl. aanrekenen en alles wat je zelf in handen hebt maakt het voor derden moeilijker om hun prijs aan te rekenen.

Het resultaat is dat ik de verwarming geen graad lager moet zetten, al jaren geen negatieve energierekeningen meer heb en zelfs Putin niet meer moet steunen met zijn gasleveringen. Noch een andere potentaat uit een of andere woestijnstaat of westerse monopolist.
En snugger moet je daar niet voor zijn. Alleen je een beetje informeren en tijdig durven handelen en tijdig tegen de stroom durven ingaan. En best niet op basis van krantenpraat of kwekkende politici.

Als er nu een ding is waar je zeker bent dat je altijd van alles en iedereen afhankelijk bent en zal blijven is het wel kiezen voor een appartement als hoofdverblijf. Niets mis met die keuze (zolang je de gevolgen aanvaardt). Maar de voor- en nadelen van die keuze zijn nooit een onbekende factor geweest.
Sol Invictus!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daar gaan we weer ...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij heeft ivob ergens een documentje met standaard antwoorden en Ctrl-C -> Ctrl-V hij dat elke keer als het enigszins relevant is. :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja jongens, hij kan er toch ook niet aan doen dat hij steeds de juiste keuzes maakt en dat de rest allemaal dommerikken zijn.
Dat je het niet leuk vindt dat hij dat in alle topics in jullie gezicht wrijft kan je gemakkelijk oplossen door simpelweg dezelfde keuzes te maken…

Eigenlijk is het simpel.
Koopt ne bos en een houtstoof en je bent evenver als hij.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 28 okt 2022, 17:24 Tja het verschil is dan dat toen ik PV heb geplaatst er ook alom mee gelachen werd.
Idem dito voor een WP.
Idem dito voor zoveel mogelijk isolatie
Idem dito voor een thuisaccu.
Was dat 20 jaar geleden?
ivob schreef: 28 okt 2022, 17:24 Het is redelijk simpel: wanneer je er voor zorgt dat je voor basisbehoeften zoveel mogelijk zelf kan instaan en daar tijdig naar handelt, dus niet met de rug tegen de muur en het mes op de keel, je helemaal niet moet weten wie er al dan niet binnen x jaar aan de macht komt of wat de prijzen van basisbehoeften zal gaan beïnvloeden.
Alles wat je niet moet verbruiken kan niemand je nl. aanrekenen en alles wat je zelf in handen hebt maakt het voor derden moeilijker om hun prijs aan te rekenen.
Niet iedereen kan in een alleenstaande villa wonen met eigen waterzuivering, enz.
Jij doet precies alsof iedereen in een berg geld zwemt, en maar te kiezen heeft.
ivob schreef: 28 okt 2022, 17:24 Het resultaat is dat ik de verwarming geen graad lager moet zetten, al jaren geen negatieve energierekeningen meer heb en zelfs Putin niet meer moet steunen met zijn gasleveringen.
Vraag blijft hoe lang geleden je die beslissingen genomen hebt.
Het is niet correct beslissingen van 20 jaar geleden te vergelijken met die van 5 jaar geleden bijv.
ivob schreef: 28 okt 2022, 17:24 En snugger moet je daar niet voor zijn. Alleen je een beetje informeren en tijdig durven handelen en tijdig tegen de stroom durven ingaan. En best niet op basis van krantenpraat of kwekkende politici.
Allez, ik herhaal mijn vraag: wie hier heeft 20 jaar geleden zonnepanelen en een thuisbatterij geïnstalleerd?
ivob schreef: 28 okt 2022, 17:24 Als er nu een ding is waar je zeker bent dat je altijd van alles en iedereen afhankelijk bent en zal blijven is het wel kiezen voor een appartement als hoofdverblijf. Niets mis met die keuze (zolang je de gevolgen aanvaardt). Maar de voor- en nadelen van die keuze zijn nooit een onbekende factor geweest.
Er zijn veel redenen om een woonst te kiezen.
Maar je vervalt weer in je meerderwaardigheidscomplex.
Ivo die alles beter weet, de voorzienigheid zelve...

Toegevoegd na 3 minuten 4 seconden:
duizend schreef: 28 okt 2022, 19:02 Ja jongens, hij kan er toch ook niet aan doen dat hij steeds de juiste keuzes maakt en dat de rest allemaal dommerikken zijn.
Het is erger dan dat, hij zegt zelfs dat je niet slim moet zijn om zijn keuzes te maken.
Hoewel intelligentie meestal als een Gauss curve gezien wordt, is iedereen die zijn keuzes niet gemaakt heeft, volgens hem een echte idioot.
duizend schreef: 28 okt 2022, 19:02 Dat je het niet leuk vindt dat hij dat in alle topics in jullie gezicht wrijft kan je gemakkelijk oplossen door simpelweg dezelfde keuzes te maken…
Laat maar, mensen die doen alsof ze altijd de juiste keuzes gemaakt hebben, doen aan grootspraak.
Ik wil wel eens in 20 jaar zien wat er nog overblijft van zijn vooruitziendheid...
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Tomsworld schreef: 27 okt 2022, 13:51 https://www.hln.be/nieuws/wie-premie-wi ... ~a490e5e3/

https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... te-energie

Eigenlijk verbaasd het mij niet, ik hoop nu ook dat de prijzen zakken, want nu waren er plekke dat de premie gewoon bijgeteld was.
Dat is overal zo hoor...premies gaan voor 80% id zakken vd leveranciers.

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 28 okt 2022, 23:12 Was dat 20 jaar geleden?
Bijna 12 jaar geleden. Het jaar dat het verschil tussen aankoopprijs en fiscale maatregelen heel gunstig was.
Vanwaar die 20 jaar?
Niet iedereen kan in een alleenstaande villa wonen met eigen waterzuivering, enz.
Jij doet precies alsof iedereen in een berg geld zwemt, en maar te kiezen heeft.
Klopt. Niet iedereen kan dat.
Ik woon dan ook helemaal niet in een alleenstaande villa noch zwem ik in een berg geld. Geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.
Eerder een woning die er nu, na 10 jaar opeenvolgende renovatiewerken, aan de buitenkant uitziet als een bescheiden houten "schuur" waarvan de aankoopprijs destijds ver beneden die van eender welke woning/appartement lag. Gewoon tijdig gebruik maken van opportuniteiten die zich voordoen en niet blijven aarzelen om kansen te benutten. Je moet wel zelf actief op zoek gaan naar kansen. ze komen niet vanzelf aan je deur kloppen. En steeds de tering naar de nering zetten. Kan er weinig grondig mis gaan.
Wanneer ik, met een modaal inkomen en een job waarvoor je niet eens iets bijzonder gestudeerd moest hebben, die keuzes kan maken kan ieder ander met een modaal inkomen en zonder bijzonder diploma dezelfde keuzes maken. Gewoon een kwestie van prioriteiten leggen en niet te vies zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken.
Met andere keuzes is ook niets mis mee. Alleen andere gevolgen. Dat laatste hoort men uiteraard niet graag. :-D
En niet afkomen met het feit dat het "vroeger allemaal gemakkelijker was". Feit is dat ik in 2020 nog een vervallen stadswoning uit 1946 gekocht heb die op de buitengevels na goed was voor de sloop en waar iedereen zijn neus voor ophaalde. Maar wel aan een prijsje en door allerlei maatregelen met meer premies dan er belastingen op betaald moesten worden. De covidperiode gewoon gebruikt om dat volledig te renoveren. Is nu, geen twee jaar later, een veelvoud waard dan bij aankoop en voldoet aan alle moderne standaarden inzake isolatie, PV, thuisbatterij (in een rijwoning met een straatgevel van 4 m breed dus niet ruimer dan een appartement). Iedereen met een normale job had die keuze kunnen maken (lenen was goedkoper dan de inflatie) en iedereen met een modaal inkomen die 2 jaar van zijn vrije tijd daar wou insteken kon hetzelfde doen. Gewoon de keuze maken om te handelen ipv redenen te blijven zoeken waarom iets niet kan. Dat laatste is de gemakkelijkste keuze maar een keuze met op termijn niet zo'n positieve gevolgen. i
Het is niet correct beslissingen van 20 jaar geleden te vergelijken met die van 5 jaar geleden bijv.
Het is niet omdat je eenmaal een beslissing genomen hebt dat je, als de omstandigheden wijzigen, daar moet bij blijven tot het einde van je dagen. De kunst van het leven is nu net je voortdurend te kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden en de kansen te benutten die zich in het voorbijgaan voordoen.
Allez, ik herhaal mijn vraag: wie hier heeft 20 jaar geleden zonnepanelen en een thuisbatterij geïnstalleerd?
Dat moet dan ook niet. Ik herhaal mijn vraag, waar de fixatie op die 20 jaar?
Honderdduizenden hebben de afgelopen 15 jaar PV-panelen geplaatst. Ik ben dus zeker geen uitzondering.
Tienduizenden hebben de afgelopen jaren thuisbatterijen geplaatst. Ook hier ben ik geen uitzondering.
Het is nooit te laat om je aan wijzigende omstandigheden aan te passen. Het is niet omdat je 20 jaar geleden een keuze hebt gemaakt die toen de juiste bleek dat je daar de rest van je leven niet meer aan mag tornen.
Er zijn veel redenen om een woonst te kiezen.
Maar je vervalt weer in je meerderwaardigheidscomplex.
Ivo die alles beter weet, de voorzienigheid zelve...
Tja, als de argumenten op zijn vervalt je weer gewoon in op de man spelen. Ook niets nieuw en blijkbaar een gewoonte van bepaalde personen om iedere discussie zo te beëindigen en dan "steun" te zoeken blij gelijkgezinden met dezelfde "strategie".
Maakt na de zoveelste keer dus totaal geen indruk meer. Hoort dan blijkbaar bij het karakter van die persoon.
Het enige wat je daarmee bereikt is je eigen geloofwaardigheid ondergraven.
Je kan dan beter eens je eigen onderschrift ter harte nemen.
Het zou er nog maar moeten aan ontbreken dat ik mijn eigen situatie niet ken en niet moeten weten wat beter is voor mezelf.
Niemand moet tenslotte mijn keuzes volgen. Ik geef maar voorbeelden dat het ook anders kan.
Zolang ieder tevreden is over de gevolgen van de eigen keuzes is er niets aan de hand. Maar stop dan met klagen over de eigen situatie en de gevolgen van de eigen keuzes. Wanneer jouw keuzes voor jou de beste oplossing bleken is er verder toch niets aan de hand?
Ik wil wel eens in 20 jaar zien wat er nog overblijft van zijn vooruitziendheid...

Maak je maar geen zorgen om mij. Dat loopt al jaren uitstekend. De, steeds bijgestuurde, beslissingen van 20 jaar geleden blijken nu nog altijd de juiste te zijn. Of vind je jaren van opeenvolgende positieve energierekeningen een negatief gevolg van eerdere beslissingen?
Wanneer ik de media zo volg blijken dat dan toch niet altijd zo'n slechte beslissingen te zijn geweest. En de komende tien jaar minstens ook al niet.

Maar afspraak over 20 jaar om nog eens alles te overlopen en evalueren. :-D
Onder voorbehoud dat ik er dan nog ben. :angel:

En ik wens je de komende 20 jaar alle voorspoed toe met de eigen keuzes.
Het is niet omdat jij andere keuzes maakt dat ik de nood voel dat deze voor jou niet zo positief eindigen. Ik wil dus eerder zien dat je het over 20 jaart ook goed gedaan hebt en niet omgekeerd. :beerchug:

Toegevoegd na 10 minuten 9 seconden:
tom35 schreef: 29 okt 2022, 08:59 Dat is overal zo hoor...premies gaan voor 80% id zakken vd leveranciers.

Tom
Hoe kom je aan dat getal van 80%?

Ik heb die ervaring toch niet.
Alvorens te beslissen effectief een thuisaccu te plaatsen ongeveer 18 maanden vooronderzoek gedaan. Daar maakt ook het aanvragen van verschillende offertes bij in een periode dat er nog geen premie was en het premiebedrag en voorwaarden gewijzigd werden.
Dan, om te plaaten, een offerte geactiveerd die niet werd aangepast. Dus hetzelfde factuurbedrag als op de offerte zonder premie.
Was wel in een periode dat er nog geen run was op batterijen en nog geen energiecrisis (kwestie van te handelen bij veel aanbod en weinig vraag).
Zonder premie had ik net hetzelfde gedaan. Maar gratis geld ga ik uiteraard ook niet weigeren.
Heb vorig jaar zelfs nog een warmtepomppremie gekregen voor een WP van 8 jaar oud :roll: . Deze "napremie" had zeker geen effect op de factuurprijs van 8 jaar geleden. :!:
De Vlaamse overheid is blijkbaar verslaafd aan het matheuseffect. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 29 okt 2022, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52
boulder schreef: 28 okt 2022, 23:12 Was dat 20 jaar geleden?
Bijna 12 jaar geleden. Het jaar dat het verschil tussen aankoopprijs en fiscale maatregelen heel gunstig was.
Vanwaar die 20 jaar?
Omdat ik hier bijna 20 jaar woon.
Ik heb mijn beslissing dus op dat moment genomen.
Het is gemakkelijk vooruitziend te lijken door gewoon te vergelijken met een beslissing die je recenter genomen hebt.
De nabije toekomst kunnen de meesten wel voorspellen, men gaat ervan uit dat er niet zoveel zal veranderen, of men trekt een bestaande trend in crescendo door.
De verdere toekomst voorspellen blijkt heel wat moeilijker.
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Ik woon dan ook helemaal niet in een alleenstaande villa. Geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.
Omdat je deed alsof je alles zelf deed en van niemand afhankelijk was.
Als je dat echt meent doe je dus ook je eigen waterzuivering.
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Eerder een woning die er nu, na 10 jaar opeenvolgende renovatiewerken, aan de buitenkant uitziet als een bescheiden houten "schuur" waarvan de aankoopprijs destijds ver beneden die van eender welke woning/appartement lag. Gewoon tijdig gebruik maken van opportuniteiten die zich voordoen en niet blijven aarzelen om kansen te benutten. Je moet wel zelf actief op zoek gaan naar kansen. ze komen niet vanzelf aan je deur kloppen.
Dus je hebt 12 jaar geleden gekocht, en 10 jaar in de werken gezeten?
Om daar nu over op te scheppen...
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 En niet afkomen met het feit dat het "vroeger allemaal gemakkelijker was". Feit is dat ik in 2020 nog een vervallen stadswoning uit 1946 gekocht heb die op de buitengevels na goed was voor de sloop en waar iedereen zijn neus voor ophaalde.
Maar je beslissing van zonnepanelen en warmtepompen is van 12 jaar geleden?
Dat is dan een tweede woning, of hoe gaat dat dan?
Eerst zeg je dat je 12 jaar geleden de thuisbatterij en zonnepanelen gekocht hebt, nu zeg je dat je in 2020, 2 jaar geleden dus, gekocht hebt...
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Het is niet omdat je eenmaal een beslissing genomen hebt dat je, als de omstandigheden wijzigen, daar moet bij blijven tot het einde van je dagen. De kunst van het leven is nu net je voortdurend te kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden en de kansen te benutten die zich in het voorbijgaan voordoen.
Blablabla, het is niet dat je met een gewoon inkomen elke verandering gaat volgen.
Die oorlog gaat ook niet eeuwig duren, er zijn ook veel mensen die zaken gekocht hebben in de Covid periode waar ze nu alweer spijt van hebben.
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Honderdduizenden hebben de afgelopen 15 jaar PV-panelen geplaatst. Ik ben dus zeker geen uitzondering.
Tienduizenden hebben de afgelopen jaren thuisbatterijen geplaatst. Ook hier ben ik geen uitzondering.
Zoals gezegd gaat dat niet zo simpel in een appartement.
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Tja, als de argumenten op zijn vervalt je weer gewoon in op de man spelen.
Als je zegt dat jouw keuzes de beste zijn, en je daarvoor niet slim hoeft te zijn, dan ben je zelf op de man aan het spelen.
Ik ben geen fan van mensen die altijd doen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben.
ivob schreef: 29 okt 2022, 10:52 Maak je maar geen zorgen om mij. Dat loopt al jaren uitstekend. De, steeds bijgestuurde, beslissingen van 20 jaar geleden blijken nu nog altijd de juiste te zijn. Of vind je jaren van opeenvolgende positieve energierekeningen een negatief gevolg van eerdere beslissingen?
Het is nu ook niet dat ik torenhoge rekeningen hier krijg.
Door de ligging en de hoogte moet ik nauwelijks stoken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gray schreef: 28 okt 2022, 11:54
Minder hard gestegen is nog altijd gestegen en dat is het tegenovergestelde van wat aangekondigd werd nl een daling.

Inderdaad de markt bepaalt de prijzen en vastgoed is een goede belegging als er meer vraag is dan aanbod. Nu met de inflatie wordt het nog interessanter. Er zijn in België gewoon veel mensen met geld en die investeren in huizen en die vraag doet de prijzen stijgen samen met de toenemende vraag door groeiende bevolking en sociale veranderingen zoals meer alleenstaanden, scheidingen,... Meer vraag = hogere prijzen.

De woonpremie was wel degelijk een hulp want je kreeg die elk jaar en jarenlang. Ik krijg die nu nog altijd. Je kan het zien als een hulp bij afbetaling of de mogelijkheid om een groter/duurder huis te kopen dan zonder. Als je weet dat het voor jongeren al moeilijk is om nog een huis te kunnen kopen dan wordt het niet makkelijker zonder de premie. Voor hen zijn de prijzen dus gestegen ipv gedaald en er is geen premie meer. Ze moeten nu hun hoop stellen op ouders die genoeg geld hebben om hen te helpen. Dat is mogelijk als je 1 kind hebt maar met 3 is het al een andere zaak. Die jongeren hadden dus andere ouders moeten kiezen :)

Dan komen we on topic over de keuzes waarover ivob maar uit de bocht blijft vliegen. Veel keuzes zijn geen keuzes maar vaak ook gewoon gevolgen van sociale veranderingen. Jongeren hebben niet gekozen om geboren te worden in een tijd waar een huis steeds moeilijker te verwerven is, waar er woonpremie afgeschaft is, waar scheidingen het nieuwe normaal zijn, waar de ruimte om te bouwen op is,... Hij kan terecht tevreden zijn met zijn eigen keuzes maar hij maakt de fout door dat dan steevast door te trekken naar iedereen terwijl die vlieger uiteraard niet opgaat. Zoals Schauvliege al wist, ego's dienen om gestreeld te worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 okt 2022, 11:12 Het is gemakkelijk vooruitziend te lijken door gewoon te vergelijken met een beslissing die je recenter genomen hebt.
De nabije toekomst kunnen de meesten wel voorspellen, men gaat ervan uit dat er niet zoveel zal veranderen, of men trekt een bestaande trend in crescendo door.
De verdere toekomst voorspellen blijkt heel wat moeilijker.
Eug neen, dat maak jij ervan.
De woning die ik nu zelf bewoon heb ik aangekocht in 1999.
Als ik goed kan tellen is dat al meer dan 20 jaar geleden en dus helemaal geen "recente" beslissing.
De woning die ik in 2020 kocht en renoveerde is een investeringspand om de covidperiode nuttig te besteden. Je kon buitenhuis weinig anders doen. Een bod tot aankoop wordt voor het ogenblik overwogen.
Omdat je deed alsof je alles zelf deed en van niemand afhankelijk was.
Als je dat echt meent doe je dus ook je eigen waterzuivering.
Ja en wat heeft dat te maken met wonen in een villa?
Precies of je niet energieonafhankelijk kan zijn/worden in een doodgewoon klein huis. :roll:
Lijkt me gemakkelijker dan in een veel te grote villa.
Juist door eerst te investeren in een goedkope woning blijft er meer budget over om te investeringen om je energieonafhaneklijk te maken dan waneer je eerst investeert in een "villa" voor het uitwendig oog van anderen.
Dus je hebt 12 jaar geleden gekocht, en 10 jaar in de werken gezeten?
Om daar nu over op te scheppen...
Nope.Niet 12 jaar geleden. Zie voorgaande.
Ik geef en gaf alleen aan dat iedereen die keuze kan maken.
Jij maakt daar "opscheppen over" van. Ik niet.
Ik geef net aan dat je voor sommige keuzes niet altijd de gemakkelijkste weg moet kiezen en moeilijk ook kan.
De vruchten van een investering pluk je meestal pas later. Daar heb je dus idd geduld voor nodig en andere prioriteiten.
Maar dat is iets totaal anders dan dat iets niet voor de meesten zou kunnen.
Dat iemand bij gebrek aan geduld en door andere prioriteiten andere keuzes maakt is al meermaals aangehaald. Ook dat daar niets mis mee is. Wel dat de gevolgen op termijn dan gewoon anders zijn.
De boer die zijn land niet wil bemerken en zaaien maar voor derden wil werken om onmiddellijk geld te verdienen maakt gewoon een andere keuze. Maar moet daarna niet klagen dat hij altijd voor derden zal moeten blijven werken en nooitt van eigen oogst kan genieten.
Ik ben zeker niet diegene die stelt dat keuzes altijd de gemakkelijkste weg moeten volgen.
Eerst zeg je dat je 12 jaar geleden de thuisbatterij en zonnepanelen gekocht hebt, nu zeg je dat je in 2020, 2 jaar geleden dus, gekocht hebt...
Heb ik dat zo geschreven? Dan is dat een fout van mij. :oops:
Als je het allemaal precies wil weten: woning die ik nu bewoon gekocht in 1999, beschreven in 2000, PV in 2011, renovatie gestart in 2013, zelf bewoond vanaf 2014, bijkomend geïsoleerd in 2019, thuisaccu onderzoek gestart in 2020, aangemeld in 2021.

En het is idd niet de eerste woning die ik gedurende mijn volwassen leven aankocht en het zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn.
Nog nooit verlies gemaakt op de aankoop en verkoop van onroerend goed. Maar dat zal dan wel de factor "geluk" geweest zijn. :-D
Dat is dan een tweede woning, of hoe gaat dat dan?
Dat is dan gewoon een woning in een eerder lange rij van investeringspanden.
Je koopt beter een woning die niemand wil hebben en verkoopt ze terug, na de nodige aanpassingen, wanneer iedereen zo'n type woning wil. In tussentijd kan je ze ook zelf bewonen. Gewoon basis economie begrippen. Wet van vraag en aanbod. Weinig vraag = lage prijzen. grote vraag is stijgende prijzen.

Blablabla, het is niet dat je met een gewoon inkomen elke verandering gaat volgen.
Die oorlog gaat ook niet eeuwig duren, er zijn ook veel mensen die zaken gekocht hebben in de Covid periode waar ze nu alweer spijt van hebben.
"blablabla" lijkt me nu niet het beste tegenargument. :-D
Wat "andere mensen" al dan niet gedaan hebben of al dan niet spijt van hebben in dit onderwerp evenmin.
Zoals gezegd gaat dat niet zo simpel in een appartement.
Hangt natuurlijk van het appartement en het gebouw zelf af en de keuze waarom jij precies voor dat appartement gekozen hebt.
Maar dat betekent niet dat anderen geen andere keuzes kunnen maken.
Je appartement zal waarschijnlijk weer andere voordelen hebben.
Dus iedereen tevreden met zijn keuzes toch?
Ik ben geen fan van mensen die altijd doen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben.
Dat moet dan ook niet en vraagt ook niemand van je.
Punt is dat mijn keuze voor mij het beste bleek en dat ik voor wie er open voor staat inzicht wil bieden aan anderen dat het ook anders kan dan de doorsnee keuzes.
Blijkbaar vind jij jouw keuze voor jouw situatie de beste oplossing. Ik heb er geen enkel probleem mee dat jij de voordelen van jouw kleuze dan beschrijft zodat anderen er ook iets aan hebben en kan helpen bij hun keuze.
En geen van de twee keuzes is te nemen of te laten. Er zijn voor iedereen nog meer opties mogelijk.
Maar het lijkt me niet meer dan normaal dat ieder zijn eigen keuzes verdedigt en toelicht. Wanneer je niet achter je eigen keuze staat wordt het hoog tijd andere keuzes en prioriteiten te stellen.
Het is nu ook niet dat ik torenhoge rekeningen hier krijg.
Door de ligging en de hoogte moet ik nauwelijks stoken.
:thumbs:
Laatst gewijzigd door ivob 29 okt 2022, 11:56, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 29 okt 2022, 11:39 Minder hard gestegen is nog altijd gestegen en dat is het tegenovergestelde van wat aangekondigd werd nl een daling.
Je krijgt ook geen subsidie op je potje margarine, en die is ook duurder geworden.
De bouwmaterialen zijn ook serieus duurder geworden.
Het is toch logisch dat als de inflatie 11,5% is de huizenprijzen niet tegelijk gaan dalen...
Dus als ze minder hard gestegen zijn is dat wel degelijk een indicatie dat die premie door de verkoper ingecalculeerd werd.
Dizzy schreef: 29 okt 2022, 11:39 De woonpremie was wel degelijk een hulp want je kreeg die elk jaar en jarenlang.
Je kreeg elk jaar een beetje premie, maar vraag is of dat opweegt tegen een huizenprijs die zoveel hoger ligt.
Dizzy schreef: 29 okt 2022, 11:39 ...waar scheidingen het nieuwe normaal zijn,
Dat vind ik een slecht voorbeeld.
Het nieuwe normaal is zo'n beetje een uitvlucht om te zeggen dat je doet wat de grote massa doet.
Je bent niet verplicht om van je vrouw/man te scheiden, en ook zij of hij is dat niet verplicht.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 okt 2022, 11:50 Het nieuwe normaal is zo'n beetje een uitvlucht om te zeggen dat je doet wat de grote massa doet.
Je bent niet verplicht om van je vrouw/man te scheiden, en ook zij of hij is dat niet verplicht.
:-D :-D
Inderdaad.
Net zoals je niet verplicht bent om een appartement te kopen waar je niet zelf kan beslissen om geen PV of andere energiemaatregelen te implementeren. :beerchug:
Volledig met je eens dat je beter geen uitvluchten zoekt voor de gevolgen van eigen keuzes noch de grote massa naloopt in het nemen van beslissingen.

Er is trouwens bijna ieder jaar al inflatie geweest. En de vastgoedprijzen zijn blijven stijgen. Toch van goed gerenoveerde woningen op een goede locatie. De kloof tussen investeren en de opbrengsten daarvan worden alleen nog maar groter. In positieve zin. En bij intresten die geruime onder het niveau van de inflatie liggen is het zelfs een no brainer om geld voor jezelf te laten werken ipv omgekeerd. Daar moet je echt geen hogere studies voor gedaan hebben. :angel:
Gewoon een klein beetje ondernemingszin en geen schrik om je handen vuil te maken ipv het leven gewoon over je heen te laten gaan en door anderen te laten leven.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 29 okt 2022, 12:01 Net zoals je niet verplicht bent om een appartement te kopen waar je niet zelf kan beslissen om geen PV of andere energiemaatregelen te implementeren.
Zucht.
Daar is ie weer.
En wanneer ga je nu eens beseffen dat er in 2003 de mensen niet bezig waren met zonnepanelen op het dak leggen, of warmtepompen of thuisbatterijen?
In 2003 waren er premies voor dakisolatie en hoogrendementsglas, en die heb ik dan ook bekomen.
Het feit dat jij voor een huis koos, en dat toevallig later die zaken uitkwamen, maakt jou niet slimmer.
De keuze die jij ervan maakt bestond niet, want die PV, warmtepomp en thuisbatterij waren er niet.
ivob schreef: 29 okt 2022, 12:01 Gewoon een klein beetje ondernemingszin en geen schrik om je handen vuil te maken ipv het leven gewoon over je heen te laten gaan en door anderen te laten leven.
Als je 10 jaar in de werken gezeten hebt, en je hebt dat zelf gedaan, vind ik dat niet min.
Dan heb je dat verschil in energieprijzen aan je eigen loon betaald...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 okt 2022, 12:18 De keuze die jij ervan maakt bestond niet, want die PV, warmtepomp en thuisbatterij waren er niet.
Klopt. In 2003 (en tot 2014) woonde ik in andere woningen. Geen groot verschil met jouw situatie.
Maar dat was geen belemmering om me bij het voortschrijden van de tijd steeds aan te passen aan wijzigende omstandigheden ipv vastgeroest te blijven op één plek en daar de gevolgen dan van te moeten dragen. Dat is nu net het punt.
Dat jij 20 jaar lang tevreden bent geweest op diezelfde plek en de gevolgen die dat met zich meebrengt is een goede zaak voor jou.
Maar dat betekent nog niet dat er geen andere keuzes waren noch dat anderen niet steeds nieuwe keuzes kunnen maken aangepast aan wijzigende omstandigheden.
Wanneer je tevreden bent en blijft met een keuze uit het verleden is er uiteraard geen noodzaak om die keuze bij te stellen.
Twee verschillende situaties met uiteenlopende keuzes en verschillende gevolgen.
Iedereen tevreden. Meer moet dat niet zijn.
Als je 10 jaar in de werken gezeten hebt, en je hebt dat zelf gedaan, vind ik dat niet min.
Dan heb je dat verschil in energieprijzen aan je eigen loon betaald...
Toch niet. Ik zit niet in de situatie dat ik mijn eigen loon betaal.
Meer een combinatie van een lange termijn belegging en hobby in de vrije tijd.
En bij de energieprijzen van het afgelopen jaar al helemaal niet. Toch als ik de verhalen in de media mag geloven.
En ik heb uiteraard ook niet alles zelf gedaan.
Maar net zoals jij maak ik mijn eigen rekening.
En blijkbaar zijn we daar beiden, voor onzelf, tevreden mee.
Iedereen blij. Meer moet dat niet zijn. :beerchug:
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Sol Invictus!
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”