Ik ben op zoek naar iets dat ik dacht dat simpel was, maar het lijkt toch moeilijker te vinden dan ik dacht...
situatie:
poe switch => utp => wifi AP (unifi, maar gaat in de toekomst grandstream worden)
hier wil ik nu een POE powered rpi4 bordje bij hangen
gezien extra kabels bijtrekken niet gewenst is, en er geen stopcontact vlakbij is, ik zoek dus een kleine switch, maar...
het probleem dat ik heb is:
- ofwel heeft de switch zelf stroom nodig (en is dus niet poe gevoed)
- ofwel heeft de switch geen poe uit voor de andere devices
- ofwel is het enkel passive (24v) poe
ik zoek dus een (kleine) switch met volgende eigenschappen:
- gevoed kan worden door POE (dus waarbij ik de kabel die van de switch komt kan inpluggen)
- de AP netwerk + poe (passthrough) kan geven
- de RPI netwerk + poe (passthrough) kan geven
- gigabit, obviously (of meer natuurlijk)
iemand die een switch kent die voldoet aan bovenstaande? (en geen 200+euro's kost)
POE powered switch met POE passthrough ?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
- Bedankt: 552 keer
- Recent bedankt: 2 keer
PoE+ is maximaal 30W, waarbij de power delivery Max een 25W output gaat zijn. Jij wil dus een toestel dat zowel zichzelf als een AP en een RPI van stroom kan voorzien op een maximale input van 25W ?? En het mag niet al te veel kosten ook niet …
Succes … post zeker hier de link als je effectief iets vind.
(R)ed(d)it:
Succes … post zeker hier de link als je effectief iets vind.
(R)ed(d)it:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 603 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Met PoE+ zal dat idd niet lukken zonder wetten van de fysica te omzeilen, maar met PoE++ kan dit wel.
Zie bijvoorbeeld de USW-Flex, op PoE++ heb je een budget van 46W op 4 passthrough poorten, wat genoeg zou moeten zijn voor je AP en RPi.
Zie bijvoorbeeld de USW-Flex, op PoE++ heb je een budget van 46W op 4 passthrough poorten, wat genoeg zou moeten zijn voor je AP en RPi.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2022, 16:30, in totaal 1 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
de reddit post had ik idd ook al gevonden.
de trendnet ben ik geen fan van, de netgear is niet meer te krijgen, en dan blijft dus enkel de d-link over.
met dat dat topic al een paar jaar oud is vroeg ik me af of er ondertussen niet nog een alternatief was.
was ook al aan het kijken bij mikrotik, maar daar lijkt het enkel om opties met passive poe te zijn helaas
de unifi flex lijkt inderdaad een mooie optie, maar ik ben niet echt fan van ingelockt te worden op het unifi ecosysteem.
moet de flex ingesteld worden in de controller, of is het bruikbaar zonder ? (als in: laat de switch vlans e.d. door zonder configuratie) ?
de trendnet ben ik geen fan van, de netgear is niet meer te krijgen, en dan blijft dus enkel de d-link over.
met dat dat topic al een paar jaar oud is vroeg ik me af of er ondertussen niet nog een alternatief was.
was ook al aan het kijken bij mikrotik, maar daar lijkt het enkel om opties met passive poe te zijn helaas
de unifi flex lijkt inderdaad een mooie optie, maar ik ben niet echt fan van ingelockt te worden op het unifi ecosysteem.
moet de flex ingesteld worden in de controller, of is het bruikbaar zonder ? (als in: laat de switch vlans e.d. door zonder configuratie) ?
- Splitter
- Elite Poster
ik hoop er te komen met 1 switch zoals die d-link.
als ik nu kijk op de switch heeft het AP een verbruik van 3 a 4 watt. laat ons zeggen 5.
als de Rpi en de d-link zelf ook elk 5w nemen, is dat 15 totaal... dat moet toch lukken op POE+ ?
if not zal de Rpi bij de switch gaan komen (ook lekker dicht bij het alarm, handig voor die integratie op te zetten met HA),
maar dan eindig ik weer met het probleem dat niet alle bluetooth zal gezien worden waarschijnlijk, en ga ik daar weer een oplossing voor moeten zoeken.
als ik nu kijk op de switch heeft het AP een verbruik van 3 a 4 watt. laat ons zeggen 5.
als de Rpi en de d-link zelf ook elk 5w nemen, is dat 15 totaal... dat moet toch lukken op POE+ ?
if not zal de Rpi bij de switch gaan komen (ook lekker dicht bij het alarm, handig voor die integratie op te zetten met HA),
maar dan eindig ik weer met het probleem dat niet alle bluetooth zal gezien worden waarschijnlijk, en ga ik daar weer een oplossing voor moeten zoeken.
-
- Elite Poster
Dat is redelijk ongedefinieerd. De stelregel is dat je de EdgeSwitch neemt als je CLI configuratie wil, evenwel is er geen EdgeSwitch equivalent van de USW-Flex.Splitter schreef: 23 okt 2022, 16:29 moet de flex ingesteld worden in de controller, of is het bruikbaar zonder ? (als in: laat de switch vlans e.d. door zonder configuratie) ?
Als er helemaal geen controller is kan je een USW AFAIK via de CLI configureren, zoals een EdgeSwitch (FASTPATH). Inloggen via ssh, eenmaal binnen mogelijks ook nog telnet localhost. Waarschuwingen over eigen configuratie die gewist wordt gelden volgens mij niet als er helemaal geen controller is, evenwel ga je dit best zelf eens na want dit heb ik in de praktijk niet getest. Evenwel, als je de switch eenmaal in een controller steekt zal die sowieso uw ganse configuratie overschrijven.
Probleem kan misschien zijn dat ssh al dan niet out of the box dicht is, en je bij gebrek aan seriele poort op de Flex (itt grotere Unifi switches), dus al een controller gaat nodig hebben om ssh open te zetten, en vanaf dan gaat de switch bij elke reboot ook jouw config wissen. Met een factory reset kan je de link met de controller weer ongedaan maken, maar die factory reset zal dan ook je ssh weer dichtzetten als dat de default is...
Nu, voor de lage prijs is het iig wel nog het proberen waard denk ik.
Ja, een PoE++ injector (POE-50-60W) aan de source of ergens onderweg is evenwel ook een optie als de upstream switch het niet ondersteunt. Dat zal OP dan ook in zijn prijs moeten calculeren. Daarnaast moet het gebruik van een PoE++-injector in de controller aangeduid worden, wat dan ook wel in de CLI geconfigureerd zal kunnen worden maar dat zal wel zoeken zijn.Sasuke schreef: 23 okt 2022, 16:59 Ja maar … de andere kant moet dan ook PoE++ ondersteunen toch, want je kan maar Max 1 kabel gebruiken zeg je. Dus je huidige PoE switch ga je ook moeten vervangen door een model dat PoE++ power delivery ondersteund …
Tot het extreme uiterste gaan inzake PoE budget is doorgaans geen goed idee...Splitter schreef: 23 okt 2022, 17:14 als de Rpi en de d-link zelf ook elk 5w nemen, is dat 15 totaal... dat moet toch lukken op POE+ ?
Voor een RPi4 is 5W ook aan de heel lage kant, je zal al vrij beperkt zijn in wat je nog kan doen, USB sluit je zowat helemaal uit. Ik dacht dat het aanbevolen wattage eerder rond 9W lag. De officiele power supply van de RPi4 is 15W, al is dat weliswaar voorzien om USB ten volle te kunnen gebruiken.
- Splitter
- Elite Poster
hmm, heb geen metingen gedaan op de rpi zijn verbruik, maar aan 9w is dat bijna wat mijn n3160 met 16gb ram en 12gb ssd zou doen als die wat veel moet doen... (is gevoed met een 5v/2a dc voedling), voor stroombesparing zal ik het dus zeker niet moeten doen om naar die rpi te gaan.CCatalyst schreef: 23 okt 2022, 17:19 Voor een RPi4 is 5W ook aan de heel lage kant, je zal al vrij beperkt zijn in wat je nog kan doen, USB sluit je zowat helemaal uit. Ik dacht dat het aanbevolen wattage eerder rond 9W lag. De officiele power supply van de RPi4 is 15W, al is dat weliswaar voorzien om USB ten volle te kunnen gebruiken.
momenteel is de rpi trouwens gevoed vanaf een usb aansluiting van mijn firewall, werkt ook prima (maar zit momenteel wel nog geen zwave dongle in).
klinkt dus alsof ik ofwel moet gaan kijken om de pi aan de switch te hangen en een alternatieve oplossing te zoeken voor bluetooth,
ofwel kijken hoe ik stroom bijtrek op de locatie waar ik het AP heb hangen om daar verder uit te breiden.
-
- Elite Poster
Kan je de AP dan niet gewoon vervangen door iets als een U6-IW?
U6-IW = PoE powered AP met ingebouwde 4-poort switch, waarvan ene passthrough PoE 802.3af is mits er PoE+ 802.3at op de source zit.
Dit is een vrij populair model dat veel wordt gevraagd in kantoren om bestaande PoE-aansluitingen voor IP phones te retrofitten tot AP (met de IP phone dan op de PoE passthrough poort). Het is omwille van de 4 poorten ook populair als "all-in-one" model in thuiskantoren (om wired printer, scanner, etc te verbinden) en in grote studentenresidenties (gaming consoles) en hotels (TV en telefoon). Bijgevolg maken ook Cisco, Meraki en anderen zo'n versatiele AP's (9105AXW bv); mogelijks geldt dat ook voor uw vendor.
Het verschil met iets als een USW-FLEX is dat er maar 1 PoE port is ipv 4, en het budget is max 15W. Het voordeel is dat je geen 802.3bt nodig hebt, en dat je de ingebouwde AP niet meer in je budget te rekenen; de AP (en switch) neemt zijn deel immers al af van de 802.3at source, wat overblijft is in de vorm van 802.3af beschikbaar op de passthrough.
U6-IW = PoE powered AP met ingebouwde 4-poort switch, waarvan ene passthrough PoE 802.3af is mits er PoE+ 802.3at op de source zit.
Dit is een vrij populair model dat veel wordt gevraagd in kantoren om bestaande PoE-aansluitingen voor IP phones te retrofitten tot AP (met de IP phone dan op de PoE passthrough poort). Het is omwille van de 4 poorten ook populair als "all-in-one" model in thuiskantoren (om wired printer, scanner, etc te verbinden) en in grote studentenresidenties (gaming consoles) en hotels (TV en telefoon). Bijgevolg maken ook Cisco, Meraki en anderen zo'n versatiele AP's (9105AXW bv); mogelijks geldt dat ook voor uw vendor.
Het verschil met iets als een USW-FLEX is dat er maar 1 PoE port is ipv 4, en het budget is max 15W. Het voordeel is dat je geen 802.3bt nodig hebt, en dat je de ingebouwde AP niet meer in je budget te rekenen; de AP (en switch) neemt zijn deel immers al af van de 802.3at source, wat overblijft is in de vorm van 802.3af beschikbaar op de passthrough.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Dat is geen probleem meer sinds deze zomer...Splitter schreef: 23 okt 2022, 17:14 if not zal de Rpi bij de switch gaan komen (ook lekker dicht bij het alarm, handig voor die integratie op te zetten met HA),
https://esphome.github.io/bluetooth-proxies/
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.