Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, met intel cpu. Ik game niet, dus dit is puur om te surfen (veel tabbladen), VM's (ontwikkelomgeving) en films kijken in 4K.
Ik zoek ook niets te groot, bvb: Lenovo ThinkCentre M70s SFF G3
Maar nu had ik nog wat vraagjes:
- Bij die Lenovo zit de Intel UHD graphics 730, die op 4K max 60 hz ondersteunt. Nu is dat voor mij ok, mijn scherm is slechts 60 Hz, maar stel dat ik later ga voor een 120 Hz scherm (dat zou rustgevender zijn voor de ogen), dan kan die UHD730 dus geen 120Hz aansturen op 4K voor dat scherm?
Ben ik dan verplicht om een videokaart te nemen puur om die 120Hz aan te kunnen?
- De intel Iris XE graphics, zou beter zijn dan die UHD730, maar die kan je enkel bij mobiele processoren vinden. Een mobiele processor is voor mij genoeg denk ik (ik doe geen zwaar CPU intensieve taken, op eens een uitzondering na en het lage energieveruik is ook een dikke plus), maar die kan ik dan weer niet terugvinden in die Lenovo ThinkCentre's.
Ik heb al eens gekeken naar minisforum bakjes, maar daar heb ik zo geen vertrouwen in als Lenovo... Zijn er hier nog alternatieven?
Alvast bedankt om eens mee te kijken.
nieuwe sff (small form factor) pc
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Minisforum maakt wel echt leuke en goede producten hoor. Zelfs beter dan Lenovo naar mijn smaak. (Zit niet vol bloatware en je bent veeeeel goekoper af, zelfs op aliexpres vind je veel leuke SFF pc'tjes, maar wat meer risico of je echte hardware krijgt)
Ik zou ook AMD overwegen, toch iets betere performance per watt in vergelijking met Intel Core processors naar mijn gedacht.
Uiteindelijk zou ik gewoon kiezen wat de goedkoopste is, die doet wat jij wilt, ongeacht welk merk. PC's gaan echt wel lang, mee, onafhankelijk van wie ze maakt. Soms moet je opletten bij de voedingen, maar voor low performance bakjes, kan je niet veel misdoen. Zolang je normale hardware hebt en geen fake producten komt het wel goed. En software support doe je toch zelf. Geen Android limited support van 3 jaar ofzo.
En dan kan je ook meteen die 120Hz meepakken. Ik denk dat de videopoort op jouw thinkcenter voorstel gewoon niet meer dan 4k 60HZ aankan. Dus dat gaat dan nooit werken. Software/firmware matig zal dat geen issue zijn, gewoon de hardware.
grtjs
Ik zou ook AMD overwegen, toch iets betere performance per watt in vergelijking met Intel Core processors naar mijn gedacht.
Uiteindelijk zou ik gewoon kiezen wat de goedkoopste is, die doet wat jij wilt, ongeacht welk merk. PC's gaan echt wel lang, mee, onafhankelijk van wie ze maakt. Soms moet je opletten bij de voedingen, maar voor low performance bakjes, kan je niet veel misdoen. Zolang je normale hardware hebt en geen fake producten komt het wel goed. En software support doe je toch zelf. Geen Android limited support van 3 jaar ofzo.
En dan kan je ook meteen die 120Hz meepakken. Ik denk dat de videopoort op jouw thinkcenter voorstel gewoon niet meer dan 4k 60HZ aankan. Dus dat gaat dan nooit werken. Software/firmware matig zal dat geen issue zijn, gewoon de hardware.
grtjs
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Bloatware, daar zit ik zo niet mee in, want ik installeer er toch linux op.
De minisforum die 120HZ aankan op 4K is volgens mij: de TH50, cfr amazon.de https://www.amazon.de/i5-11320H-MINISFO ... 147&sr=8-9
Al die andere minisforum is ook allemaal 60 Hz op 4K. 't Probleem is dat je bij die TH50 op amazon niet kan kiezen voor 32 GB RAM. Als ik die dan wil, moet ik rechtstreeks bij minsforum bestellen, waar alles uit het Duitse warehouse uitverkocht is, enkel nog uit Hong Kong en dan zit je weer met invoerrechten, BTW, ...
De minisforum die 120HZ aankan op 4K is volgens mij: de TH50, cfr amazon.de https://www.amazon.de/i5-11320H-MINISFO ... 147&sr=8-9
Al die andere minisforum is ook allemaal 60 Hz op 4K. 't Probleem is dat je bij die TH50 op amazon niet kan kiezen voor 32 GB RAM. Als ik die dan wil, moet ik rechtstreeks bij minsforum bestellen, waar alles uit het Duitse warehouse uitverkocht is, enkel nog uit Hong Kong en dan zit je weer met invoerrechten, BTW, ...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
Ik kan enkel spreken voor de micro pctjes van Dell, maar die zien er voor 99% hetzelfde uit als Lenovo.
Dit is nog een maat kleiner dan SFF. Veel power in klein formaat. Maar wat mij vooral stoorde was de CPU fan. Door de beperkte ruimte zijn dat geen 120mm fans zoals in een normale desktop maar kleine fans, en die zijn al snel hoorbaar. Met een Intel i5 6500T en een 4K YouTube stream was dit al storend.
Dus zoek dit even op als je een model gevonden hebt, tenzij dit jou niet stoort.
Dit is nog een maat kleiner dan SFF. Veel power in klein formaat. Maar wat mij vooral stoorde was de CPU fan. Door de beperkte ruimte zijn dat geen 120mm fans zoals in een normale desktop maar kleine fans, en die zijn al snel hoorbaar. Met een Intel i5 6500T en een 4K YouTube stream was dit al storend.
Dus zoek dit even op als je een model gevonden hebt, tenzij dit jou niet stoort.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Waarom vind je die 120Hz zo belangrijk? Als je er toch niet mee gaat gamen, is dat toch nauwelijks relevant.
Rustiger voor de ogen. Alles is relatief:
- vroeger werkten we met trage beeldbuizen
- flikkeringen (al dan niet waarneembaar, maar mogelijk toch storend) hebben vaak een externe oorzaak (frequentie lichtnet, led verlichting die met andere frequenties aangestuurd worden om te dimmen...)
Rustiger voor de ogen. Alles is relatief:
- vroeger werkten we met trage beeldbuizen
- flikkeringen (al dan niet waarneembaar, maar mogelijk toch storend) hebben vaak een externe oorzaak (frequentie lichtnet, led verlichting die met andere frequenties aangestuurd worden om te dimmen...)
- Nob
- Erelid
Belangrijk is een groot woord, maar als je het grootste deel van de dag voor een scherm zit, wil ik wel graag wat luxe, ook al is het maar miniem beter...
Echt noodzakelijk is het misschien niet, maar een leuke extra, vooral dan bij het bekijken van films.
Echt noodzakelijk is het misschien niet, maar een leuke extra, vooral dan bij het bekijken van films.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Voor films: dan is het vooral belangrijk op wat voor display je kijkt. Gewone monitor zal weinig verschil maken.
Een tv daarentegen doet heel wat inline image processing, die is dus in staat om beelden tussen te voegen om een hogere framerate te krijgen. Maar soms gaat dat ten koste van beeldkwaliteit. Voor cinefielen is het absoluut taboe om een film anders te bekijken dan hoe de regisseur bedoelde... maar dat is een heel andere discussie
Aangezien je huidige scherm nu maar 60Hz doet, zou ik er nu ook geen punt van maken. Vanuit principe: beslis nu op basis van wat nu voorligt en niet van wat zou kunnen zijn.
Een tv daarentegen doet heel wat inline image processing, die is dus in staat om beelden tussen te voegen om een hogere framerate te krijgen. Maar soms gaat dat ten koste van beeldkwaliteit. Voor cinefielen is het absoluut taboe om een film anders te bekijken dan hoe de regisseur bedoelde... maar dat is een heel andere discussie

Aangezien je huidige scherm nu maar 60Hz doet, zou ik er nu ook geen punt van maken. Vanuit principe: beslis nu op basis van wat nu voorligt en niet van wat zou kunnen zijn.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 763 keer
Als het SFF en zonder gamen is, dan heb ik nog een Hades Canyon en een Phanton Canyon liggen, zal die eens inventariseren 
En op Windows wil je gewoon een zo hoog mogelijke Hz, het is moeilijk in cijfertjes en getalletjes uit te drukken, maar de Windows GUI op 120/144Hz/240Hz "voelt" zoveel snappier en vlotter en reactiever dan op 60Hz.
En op Windows wil je gewoon een zo hoog mogelijke Hz, het is moeilijk in cijfertjes en getalletjes uit te drukken, maar de Windows GUI op 120/144Hz/240Hz "voelt" zoveel snappier en vlotter en reactiever dan op 60Hz.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik vind dat verschil in resolutie niet?
UHD770
https://ark.intel.com/content/www/us/en ... 0-ghz.html
https://ark.intel.com/content/www/us/en ... h-ipu.html
En qua computer: bouw dat gewoon zelf?
Case: Intertech ITX601
m-ITX erin, met een CPU met UHD770 en klaar
UHD770
Iris XEMax Resolution (HDMI)‡ 4096 x 2160 @ 60Hz
Max Resolution (DP)‡ 7680 x 4320 @ 60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 5120 x 3200 @ 120Hz
https://ark.intel.com/content/www/us/en ... h-ipu.html
En Iris XE vind je enkel op U/H/P-CPU's en die zijn niet zelfbouw.Max Resolution (HDMI)‡ 4096x2304@60Hz
Max Resolution (DP)‡ 7680x4320@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz
En qua computer: bouw dat gewoon zelf?
Case: Intertech ITX601
m-ITX erin, met een CPU met UHD770 en klaar
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
- Bedankt: 29 keer
Dat ding lijkt met een picoPSU te worden geleverd, die 60W lijkt me wat krap (los van de kwaliteit van een merk als Intertech?).
Onlangs systeempjes op basis van een Asrock Deskmeet X300 gebouwd, wel een stuk groter natuurlijk maar heel goed bevallen. En kan tot een 5700X (65W TDP) aan.
Onlangs systeempjes op basis van een Asrock Deskmeet X300 gebouwd, wel een stuk groter natuurlijk maar heel goed bevallen. En kan tot een 5700X (65W TDP) aan.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- heist_175
- Moderator
Jammer dat ze er een PSU bijleveren.
Die haal je er natuurlijk uit en vervang je door een degelijke PSU.
De enige beperking is niet de voeding (je kan makkelijk PSU's vinden tot 160W en zelfs tot 300W), maar wel de koeling.
Veel hoger dan een TDP van 65W zal leiden (lijden) tot throttling bij een langdurigere load.
Ik heb die case gecombineerd met een Ryzen 7 5700G en dat loopt prima. Wel dus de PSU vervangen door iets degelijks
.
Groot voordeel: dat hang je, net als de kleine NUC's, gewoon achter uw beeldscherm.
Die haal je er natuurlijk uit en vervang je door een degelijke PSU.
De enige beperking is niet de voeding (je kan makkelijk PSU's vinden tot 160W en zelfs tot 300W), maar wel de koeling.
Veel hoger dan een TDP van 65W zal leiden (lijden) tot throttling bij een langdurigere load.
Ik heb die case gecombineerd met een Ryzen 7 5700G en dat loopt prima. Wel dus de PSU vervangen door iets degelijks

Groot voordeel: dat hang je, net als de kleine NUC's, gewoon achter uw beeldscherm.
- Nob
- Erelid
Zelfbouw daar heb ik geen goesting voor.
Ik denk dat ik gewoon voor die TH50 ga gaan. Spijtig genoeg maar 16 GB ram (en dan nog vast op het moederbord
). Maar als ik naar mijn huidige pc kijk (met 32 GB ram) en Manjaro opstart + virtualbox met ubuntu, dan gebruikt die maar rond de 10-12 GB. 'k Had liever wat ruimer gezeten, maar ja... Keuzes maken...
Dat is omdat de TH50 een UHD730 en geen 770 heeft en daar zie je dat verschil in resolutie wel.
Ik denk dat ik gewoon voor die TH50 ga gaan. Spijtig genoeg maar 16 GB ram (en dan nog vast op het moederbord

- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 129 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Leuke dingetjesselder schreef: 24 okt 2022, 09:54 heb ik nog een Hades Canyon en een Phanton Canyon liggen, zal die eens inventariseren![]()

Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 135 keer
Heel toevallig heb ik een AsRock DeskMini X300 gebouwd met een 5600G erin als server, het ding is ocharme zo groot als een ATX-voeding. Tot nu toe zeer tevreden van.Borromini schreef: 24 okt 2022, 22:52 Dat ding lijkt met een picoPSU te worden geleverd, die 60W lijkt me wat krap (los van de kwaliteit van een merk als Intertech?).
- heist_175
- Moderator
Processor Graphics ‡ Intel® UHD Graphics 730
(...)
Max Resolution (HDMI)‡ 4096 x 2160 @ 60Hz
Max Resolution (DP)‡ 7680 x 4320 @ 60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 5120 x 3200 @ 120Hz
Waarom zou je dat doen?Ik denk dat ik gewoon voor die TH50 ga gaan.
Ondertussen is Intel volop bezig de 13th gen uit te rollen en dit is nog een 1th gen.
Je kan er ook minder RAM in kwijt dan je zelf wil?
- Nob
- Erelid
Wel, juist toen ik de TH50 wou bestellen (welke zijn RAM vast gesoldeerd heeft), zag ik dan ze ook een TH60/TH80 in preorder hadden, dus heb ik de TH80 barebone besteld. RAM en een SSD bestel ik dan wel apart.
Ook een 11th gen, maar ja, je kan blijven wachten...
Ook een 11th gen, maar ja, je kan blijven wachten...