buitenunits warmtepomp

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
katoke66
Starter
Starter

Aangezien de gasprijs serieus is gestegen, had ik het idee om een warmtepomp(lucht/lucht) te installeren. Ik heb ook zonnepanelen met een overproductie van stroom, dus ideaal om bij te verwarmen met een warmtepomp.

Ik zit in twijfel echter tussen 3 offertes die ik heb gekregen, allen voor een daikin-installatie voor 3 slaapkamers(+/- 20 m2), 1 woonkamer van ongeveer 80 m2 en 1 woonkamer van ongeveer 70 m2(kangoeroewoning).

2 van de 3 installateurs raden aan om met 2 buitenunits te werken namelijk 3MXM68A en 2MXM50A.
Op 3MXM68A(buitenunit) dan volgende binnenunits : 2 x CTXA15AW(2 slaapkamers achterkant) en 1 x FTXA35AW(woonkamer achterkant).
Op 2MXM50 A dan volgende binnenunits : 1 x FTXA50AW(woonkamer voorkant) en 1 x FTXA20AW(slaapkamer voorkant).

Esthetisch gezien is dit wel minder mooi, aangezien er dan een kabelgoot op de voorkant van het huis zal lopen en een buitenunit in de voortuin.

1 van de installateurs raadt echter aan om met 1 buitenunit te werken namelijk 5MXM90 en via de zolder te werken. Volgende binnenunits worden dan voorgesteld : 2 x FTXA42 stylish(woonkamers) + 3 x CTXM15(slaapkamers).

Nu las ik al een paar keer dat 1 buitenunit van dergelijk vermogen 'pendelgedrag' kan veroorzaken bij het verwarmen ? Dit wil zeggen dat je door het minimum vermogen van de buitenunit teveel schommelingen gaat krijgen in temperatuur bij het verwarmen. En bijkomend nadeel misschien : is het stroomgebruik dan ook niet hoger ?
Alle binnenunits zullen trouwens ook niet allemaal tegelijk gaan verwarmen. Mogelijk beide units in de woonkamers, maar soms ook afhankelijk van elkaar(ik ben niet altijd thuis in de weekends bijvoorbeeld).

Wat ik me ook nog afvraag : de buitenunit vooraan zal dan op een terrasvloer worden geplaatst maar kan dit geen problemen geven voor het condenswater ? Als dit in de winter zal bevriezen zorgt dit voor een gladde terrasvloer ? Of kan je door middel van een buisje dit afvoeren naar een voortuintje(gras) ?

Iemand die me raad kan geven ? Ik geraak er niet echt uit....
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ik raad je zeker aan deze vraag ook op het bouwforum te stellen, daar gaan er meer mensen met kennis rondlopen denk ik.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

katoke66 schreef: 13 okt 2022, 11:07 Ik zit in twijfel echter tussen 3 offertes die ik heb gekregen, allen voor een daikin-installatie voor 3 slaapkamers(+/- 20 m2), 1 woonkamer van ongeveer 80 m2 en 1 woonkamer van ongeveer 70 m2(kangoeroewoning).
Ik neem aan dat je het hier hebt over de inhoud van de kamers, en niet de oppervlakte, dus 3 slaapkamers(+/- 20 m3), 1 woonkamer van ongeveer 80 m3 en 1 woonkamer van ongeveer 70 m3?
Bij Airco is de vuistregel blijkbaar dat je 30 tot 50 Watt koelvermogen per kubieke meter ruimte nodig heeft.
  • factor 30 bij goed geïsoleerde woning (in de zomer kan je het redelijk koel houden)
    factor 40 bij redelijk geïsoleerde woning (in de zomer kan je het onder de 26gr houden)
    factor 50 bij slecht geïsoleerde woning of kamer (vb zolderkamer, veel vensters, ...)
Indien je factor 40 neemt, heb je dus voldoende met 3.5kW in de 2 livings en 1.5kW in de 3 slaapkamers?
Bij onderdimensioneren kan je natuurlijk niet goed genoeg koelen, maar bij overdimensionering is het onprettig voelen.
Om alle offertes met elkaar te kunnen vergelijken, kan je beter vertrekken van de correcte vermogens van de binnenunits (en op die manier likes-met-likes vergelijken?)
katoke66 schreef: 13 okt 2022, 11:07 2 van de 3 installateurs raden aan om met 2 buitenunits te werken namelijk
Wat betreft keuze tussen 1 en 2 buitenunits
  • - waarschijnlijk efficiënter met 1 buitenunit dan met verschillende?
    - voordeel van 2 is dat je ze afzonderlijk kan regelen (mode koelen of verwarmen moet dezelfde zijn voor alle binnenunits).
    - estetisch element is natuurlijk niet onbelangrijk (kabelgoot op de voorgevel, buitenunit in de voortuin).
    - hou rekening met extra kost voor langere leidingen (koeltechnisch koper, signalisatie) als je van voor naar achter moet via zolder?
    - er is ook een maximum lengte tussen binnen- en buitenunit.
    - indien leidingen langs zolder heb je extra condenspompen nodig (tenzij je in de kamers zelf een oplossing hebt voor afvoer condens).
katoke66 schreef: 13 okt 2022, 11:07 1 van de installateurs raadt echter aan om met 1 buitenunit te werken namelijk 5MXM90 en via de zolder te werken. Volgende binnenunits worden dan voorgesteld : 2 x FTXA42 stylish(woonkamers) + 3 x CTXM15(slaapkamers).
De keuze van de binnenunits hangt niet af van de keuze van de buitenunit? Ik zou nieuwe offertes opvragen, en zelf opgeven welk vermogen je exact wilt in iedere kamer, zodat je goed kan vergelijken
katoke66 schreef: 13 okt 2022, 11:07 de buitenunit vooraan zal dan op een terrasvloer worden geplaatst maar kan dit geen problemen geven voor het condenswater ? Als dit in de winter zal bevriezen zorgt dit voor een gladde terrasvloer ? Of kan je door middel van een buisje dit afvoeren naar een voortuintje(gras) ?
Ja, dat kan ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Is L/L werkelijk zo veel goedkoper?
Onder de 7°C hoef je ook niet te hoog rendement meer verwachten dus eigenlijk enkel goed voor tussenseizoen (maar dat gaat goed samen met ZP... overdag ten minste)
De injectievergoedingen staan momenteel erg hoog dus was is jouw winst? Minder gas ten opzichte van minder injectievergoeding ontvangen en hogere afnamekosten wanneer je te weinig zonne-energie hebt?
Digitale meter? Misschien nu nog niet maar wie weet hoe lang nog?
Met een marge van enkele centen per kWh warmte moet je wel een extra toestel kunnen terugverdienen... (om nog maar te zwijgen over de uren).
Sorry maar ik zie het nog niet gebeuren als je enkel denkt te besparen en het niet doet voor de luxe van een airco in de zomer.
En uw zonne-energie is ook niet gratis, daar heb je toch ook voor geïnvesteerd om die kWh's er uit te krijgen hé.
Het is niet voor niks dat ze schrijven dat WP voor goed geïsoleerde woningen rendabel is.

Beide opstellingen hebben voor- en nadelen.

Pendelgedrag hangt dan weer af van jouw situatie.
Het minimumvermogen van een 90 is dan weer kleiner dan de som van beide kleinere toestellen samen... (910 watt minder) hangt er een beetje van af of je in bepaalde gevallen soms in 1 slaapkamer zou verwarmen of koelen kan dan weer hinderlijker zijn dan meerdere kamers te spreiden (= lager vermogen per kamer).

Qua rendement hoeft een grotere unit niet bepaald slechter te zijn, je ziet de SCOP etc. soms wel dalen in de technische gegevens maar je vergelijkt ook niet gelijke warmtetransport van de binnenunits.

Condensafvoer kan inderdaad afgeleid worden.
philippe_d schreef: 13 okt 2022, 13:45 Wat betreft keuze tussen 1 en 2 buitenunits
- waarschijnlijk efficiënter met 1 buitenunit dan met verschillende?
- voordeel van 2 is dat je ze afzonderlijk kan regelen (mode koelen of verwarmen moet dezelfde zijn voor alle binnenunits).
- estetisch element is natuurlijk niet onbelangrijk (kabelgoot op de voorgevel, buitenunit in de voortuin).
- hou rekening met extra kost voor langere leidingen (koeltechnisch koper, signalisatie) als je van voor naar achter moet via zolder?
- er is ook een maximum lengte tussen binnen- en buitenunit.
- indien leidingen langs zolder heb je extra condenspompen nodig (tenzij je in de kamers zelf een oplossing hebt voor afvoer condens).
Het voordeel van afzonderlijk verwarmen en koelen is ook een nadeel heb ik al ondervonden.
Zo kan het zijn dat units tegen elkaar in regelen, de ene verwarmen en de andere koelen, lijkt me een vrij zinloos argument.
Koper is de dag van vandaag vrij duur
Maximum lengte 5MXM90 = 75 meter, de andere toestellen respectievelijk 30 en 50 meter. (er kan gas bijgevuld worden voor verder, dit is voorvulling)
Circuitlengte maximaal 25 meter bij elk toestel dus gelijk.
Stille condenspompen zijn uiteraard een redelijke kost, en die heb je liever 's nachts niet op de slaapkamer... zeker rekening met houden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

ik gebruik de airco's hier soms wel eens voor te verwarmen... als de zon genoeg schijnt en ik in HA zie dat er overproductie is dan zet ik die weleens aan om wat mee te verwarmen.
maar als de panelen niet genoeg opbrengen dan gaat de airco ook niet aan, want je zit toch al gauw aan een constante van 1kw verbruik, en dat is voor 1 unit...
let wel: ik heb 3 units op 1 buitenunit, en ik moet nu wel zeggen dat het verbruik tussen 1 unit aan en 3 units aan niet zo enorm scheelt, maar naar amperes heb ik al wel gezien dat het bij momenten, vooral de opstart, er een load is van 14-15amp.
dat daalt dan wel wat, maar je mag toch rekenen dat ik hier voor verwarmen op een 6 a 7 amp continu zit, dus tegen de 1,5kw verbruik zit als de 3 units draaien.
en dat is aan de huidige buitentemperaturen om te verwarmen naar een 23tal graden binnentemperatuur.

aan 8u/dag gedurende een maand is dat toch al snel 360kwh bijkomend verbruik, wat toch al over de 100 eur / maand extra zou zijn aan elektriciteit.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1180 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou toch ook alles combineren op 1 unit.
De COP van zo'n installatie houdt rekening met de "overhead" van de compressor, 2 compressoren (want 2 buitenunits) betekent gewoon 2 keer de overhead.
Tenzij je overweegt om met de ene binnenunit te koelen en met de andere te verwarmen, maar dat lijkt me zo bizar voor een woning...?!
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Het hierboven vermelde topic op tweakers is echt een goudmijn voor informatie maar bevat zoveel informatie dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.
Veel leeswerk in elk geval.
Voor zover ik het begrijp moet je wel oppassen dat de buitenunit niet te groot is.
Je moet niet zomaar alle vermogens van de binnenunits optellen om de buitenunit te kiezen.
Het is weinig waarschijnlijk dat je samen alle woonkamers en alle slaapkamers samen wil verwarmen of koelen.
Als een 5mxm90 's nachts enkel een CTXm15 moet bedienen gaat die volgens mij onvermijdelijk pendelen.
Dit wordt in elk geval in het tweakers topic goed uitgelegd dus dat moet ik hier niet herhalen.
Hier verwarm ik mijn woonkamer in het tussenseizoen met mijn single split en dat gaat prima. Als hij begint met verwarmen trekt hij even 1kW maar dat wordt snel minder tot ongeveer 200W als alles op temperatuur is. Natuurlijk is momenteel de situatie ideaal om met een lucht/lucht te verwarmen. Als de buitentemperatuur zakt zal het verbruik natuurlijk omhoog gaan.
Op https://www.eurovent-certification.com/en/ kan je in elk geval van heel veel apparaten de COP bij verschillende buitentemperaturen vinden.
Zo kan je zelf bepalen wanneer het interessanter is om de gasketel in dienst te nemen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 317 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef: 13 okt 2022, 13:45 Wat betreft keuze tussen 1 en 2 buitenunits
  • - waarschijnlijk efficiënter met 1 buitenunit dan met verschillende?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, welke situaties zijn in een normale woning veel voorkomend dat men nood zou hebben aan gelijktijdig één ruimte koelen en een andere verwarmen?

Toegevoegd na 8 minuten 21 seconden:
Splitter schreef: 13 okt 2022, 19:58 ik gebruik de airco's hier soms wel eens voor te verwarmen... als de zon genoeg schijnt en ik in HA zie dat er overproductie is dan zet ik die weleens aan om wat mee te verwarmen.
maar als de panelen niet genoeg opbrengen dan gaat de airco ook niet aan, want je zit toch al gauw aan een constante van 1kw verbruik, en dat is voor 1 unit...
Dat zal dan wel verschillen van situatie tot situatie en je kan jouw situatie niet 1:1 extrapoleren naar een ander zijn situatie.
Hier vraagt de L/L WP bv. de eerste periode (opwarmfase) een 400 tot 800 W continue vermogen (maar binnen wel nooit meer verwarmen dan tot 20-21°C) om eenmaal op de gevraagde temperatuur terug te vallen op een periodiek vermogen van 200-400 W.
De L/L (General) wordt hier trouwens zelden gebruikt om te koelen maar veel meer om bij langdurig stilzitten (bureelwerk) tijdens de tussenseizoenen zonder zonneschijn de ruimte te verwarmen.

Toegevoegd na 7 minuten 31 seconden:
Splitter schreef: 13 okt 2022, 19:58 aan 8u/dag gedurende een maand is dat toch al snel 360kwh bijkomend verbruik, wat toch al over de 100 eur / maand extra zou zijn aan elektriciteit.
Dat betekent dan gewoon dat je in de te verwarmen ruimten veel verliezen hebt. Eenmaal de ruimte op de gevraagde temperatuur moet de verwarming normaal gezien niet meer aan een constant vermogen draaien maar af en toe op een lager vermogen draaien om de verliezen aan te vullen. Wanneer een verwarming 8 uur aan een stuk aan hetzelfde vermogen moet draaien heb je gewoon teveel warmteverliezen. Wij gebruiken in het late najaar en vroege voorjaar bij buitentemperaturen onder de 12 °C en geen zon ook sporadisch de L/L WP om te verwarmen tot 20-21°C en het totale verbruik van de WP tussen 06:00 en 22:00 uur schommelt dan, afhankelijk van de buitentemperatuur, tussen de 2-4 kWh.

Toegevoegd na 9 minuten 5 seconden:
alfadude schreef: 15 okt 2022, 09:10 Hier verwarm ik mijn woonkamer in het tussenseizoen met mijn single split en dat gaat prima. Als hij begint met verwarmen trekt hij even 1kW maar dat wordt snel minder tot ongeveer 200W als alles op temperatuur is. Natuurlijk is momenteel de situatie ideaal om met een lucht/lucht te verwarmen. Als de buitentemperatuur zakt zal het verbruik natuurlijk omhoog gaan.
Zelfde ervaring inzake verbruik L/L.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”