Inderdaad.
Hoe vaak hoor je niet "ik betaal niet veel voor stroom/gas, want ik krijg elk jaar terug".

Dat is wel heel simplistisch voorgesteld. Voor bijna iedereen zijn die indexen hocus-pocus. Maar ook zijn ze totaal onvoorspelbaar. Zit je met een index op spot price, weet je dat je ongeveer een eerlijke prijs betaalt in de zin van dat je verbruik in een gegeven maand ook aangerekend wordt via de gasprijs in die maand. Maar je zit ook met van die kwartaal indexen/tarieven. Ik had vroeger zo ene bij Eneco. Voor elk nieuwe kwartaal werd gekeken naar de laatste maand van het vorig kwartaal. Dus de prijs in Q4 2022 is op basis van de gemiddelde TTF103 (of zoiets) in september. Als de prijzen de komende maanden zouden zakken, zit je daar dus wel serieus gesjareld. Omgekeerd, moesten de prijzen de komende maanden ineens weer fors stijgen, zit je bij Eneco met lagere prijzen voor okt/nov/dec dan bij de concurrentie.heist_175 schreef: 29 sep 2022, 12:07 - tareif berekening: welke index en dan beide parameters (a en b, zie hoger) - voor variabele tarieven -> hocuspocus-indexen zou ik gewoon negeren, als je hebt niet begrijpt, neem het dan niet
Bolt- Enkelvoudig = 0,2000 + 0,0925 x Endex303
- Tweevoudig dag = 0,2000 + 0,1080 x Endex303
- Tweevoudig nacht = 0,2000 + 0,0519 x Endex303
BELPEx en ENDEX zijn niet dezelfde index, maar zullen wel gelijkaardig evolueren.Belpex * 1,0693 + 8,38
(2) De aangeboden variabele prijs kan in de loop van de maand wijzigen
(bv. door schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit op de
markt). De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van
intekening op het contract geldt. De prijzen zijn geldig voor alle
contracten die afgesloten worden in September 2022 en die ten
laatste ingaan de laatste dag van de 6de maand na intekening op het
contract.
De prijs voor elektriciteit wordt trimestrieel geïndexeerd. De
indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van
de dagelijkse quoteringen ICE Endex onder de rubriek «Belgian
Power Base Load Futures», tijdens het trimester voorafgaand aan het
trimester van levering (hierna Endex303). De parameter Endex 303,
uitgedrukt in €/MWh, wordt berekend en gepubliceerd door ENGIE
(zie engie.be). De parameter Endex303 die van toepassing is tijdens
het 3de trimester van 2022 bedraagt 228,22€/MWh.
De formules excl. btw van toepassing voor September 2022 zijn:
- Enkelvoudig = 2,8350 + 0,1119 x Endex303
- Tweevoudig dag = 3,2840 + 0,1339 x Endex303
- Tweevoudig nacht = 1,9380 + 0,0943 x Endex303
- Uitsluitend nacht = 1,9380 + 0,0943 x Endex303
Pieter Omtzigt, een man met een gigantische dossierkennis. Zelfs Mark Rutte moet hem vaak antwoorden schuldig blijven. Politici zoals Pieter Omtzigt, daar zouden er veel meer van moeten zijn. Ik kijk graag naar filmpjes op YT met al zijn bijdragen, uiteenzettingen,... De video over de gasprijs die bedrijfsgeheim zijn staat eveneens op YT, die had ik een tijdje geleden al gezien.wied schreef: 02 okt 2022, 20:22 Follow the money: in NL wordt dat gedaan door Pieter Omtzigt. In feite toont hij aan dat staats-gas verkocht wordt aan een derde partij onder vorm van langlopende contracten, en tegen een prijs die geheim moet blijven!!!
Bron: De MorgenHelaas, de weergoden lijken ons nét deze winter in de steek te laten. De komende maanden dreigen kouder dan normaal te worden. Met minder wind en regen. Dat voorspelt het Europees weerinstituut ECMWF. Slecht nieuws voor gezinnen die willen besparen op hun gasfactuur.
Raken we heelhuids door onze eerste winter zonder Russisch gas? Het antwoord op die vraag hangt af van de Europese beleidsmakers. Zij hebben zich de laatste maanden het vuur uit de sloffen gelopen om de strategische voorraden te vullen, om nieuwe leveranciers te vinden en om gas te besparen. Maar, het antwoord op die vraag hangt ook nauw samen met een andere vraag: welk weer krijgen we deze winter? Zo banaal kan een historische crisis soms zijn.
De hoop is dat we de winter straks behoorlijk probleemloos doorkomen met behulp van de goedgevulde gasvoorraden, mild weer ‘dankzij’ de klimaatopwarming en een stevige verlaging van het gasgebruik door gezinnen en bedrijven die onbetaalbare facturen willen vermijden. Het nachtmerriescenario is dat Europa getroffen wordt door uitzonderlijk vriesweer dat de prijzen de lucht injaagt en mogelijk zelfs de gasbevoorrading in gevaar brengt.
Hoge druk
Wat het zal worden, dat kan niemand vandaag al met zekerheid zeggen. Maar de eerste voorspellingen vallen tegen. Volgens het weerinstituut ECMWF (European Centre for Medium Weather Forecasts) zal West-Europa in november en december wellicht te maken krijgen met hoge druk. Hoge druk die waarschijnlijk zal zorgen voor koudere temperaturen, minder wind en minder regen dan normaal. Helaas dus.
“Je krijgt dan niet alleen wat kouder weer dan normaal, maar ook minder energie uit windmolens en waterkrachtcentrales.”
Hahaha, de wied en ivob kwekken lustig hun favoriete slogans verder “follow the money”wied schreef: 02 okt 2022, 20:22 Follow the money: in NL wordt dat gedaan door Pieter Omtzigt. In feite toont hij aan dat staats-gas verkocht wordt aan een derde partij onder vorm van langlopende contracten, en tegen een prijs die geheim moet blijven!!!
Voorspellingen, zeker inzake weer, moeten zich uiteraard nog altijd bewijzen in de praktijk.Ordon schreef: 04 okt 2022, 07:17 Misschien moet men dat voor de HE-fanclub (Herhaal Eens) nog wat duidelijker schrijven.![]()
![]()
Seizoensvoorspellingen zijn 50% van de keer juist. Bovendien worden de kaarten nog geschud zolang er nog restanten van Atlantische orkanen bij ons passeren, en dat seizoen is nog niet ten einde.
En zo gaat het gewouwel rustig verder he.wied schreef: 04 okt 2022, 12:52 @duizend
Denken dat één naam, zoals in een James Bond film, voldoende is om regeringen te doen dansen is wel erg simpel...![]()
Wanneer je louter naar de verwarmingsfactuur kijkt dan was september 2022 (voor wie in een minder goed geïsoleerde woning woont en zijn energie extern moet aankopen) ook niet al te goed. Daarvoor neem je beter de graaddagen in acht:CCatalyst schreef: 04 okt 2022, 13:04 Het was geen goede maand voor HE. Daarmee wil ik niet zeggen dat HE niets opgebracht heeft, wel dat het in een normale september veel meer opbrengt:
* Sombere maand (136u zon; normaal 154u)
* Zeer lage gemiddelde windsnelheid (2,6 m/s; normaal 3,1 m/s)
Ik heb niet eens een gasaansluiting. Maar wat je niet verbruikt moet je ook niet afrekenen. Lijkt me dus eerder een "luxeprobleem".boonpwnz schreef: 03 okt 2022, 20:50 Ik heb nog steeds geen verwarming aan gehad dus ik zou niet weten hoe ik mijn gasverbruik kan verminderen.
Wel iets andere situatie dan in Vlaanderen.Matt555 schreef: 04 okt 2022, 21:18 Te veel wanbetalers: energieleverancier Bolt voert klantenstop in in Brussel en Wallonië
En beide zullen hun prijzen zo aanpassen (verhogen) dat ze de verliezen van enkele wanbetalers ruimschoots kunnen compenserenivob schreef: 05 okt 2022, 13:23Wel iets andere situatie dan in Vlaanderen.Matt555 schreef: 04 okt 2022, 21:18 Te veel wanbetalers: energieleverancier Bolt voert klantenstop in in Brussel en Wallonië
In Brussel en Wallonië moet de leverancier voor de wanbetalers opdraaien. Ook voor de gederfde netkosten van de netbeheerders.
Was eerst als maatregel bedoelt om klanten te beschermen maar krijgt nu een averechts effect gezien steeds meer leveranciers zich dan uit de markt terugtrekken. In het Brussels Gewest kan je nu alleen nog maar kiezen tussen Engie en TotalEnergies.
Niets nieuws onder de zon.CCatalyst schreef: 21 okt 2022, 03:11 Ondertussen betaalt de Vlaming al maandenlang veel te veel voor zijn energie, terwijl de federale regering zich hier perfect van bewust is.
Ik ben hier toevallig naar het contract van mijn schoonmoeder aan het kijken, en dat te vergelijken met mijn contract. We zitten allebei bij Engie. Haar Engie Easy contract is op basis van TTF103, de Engie Direct van mij ZIG DAM. De verschillen blijken enorm te zijnCCatalyst schreef: 21 okt 2022, 03:11 Dit komt omdat de gasprijzen die de burgers betalen door de leveranciers doorgaans gekoppeld wordt aan een veel duurdere index dan de index die ze gebruiken om het gas zelf aan te kopen. De index die ze gebruiken om te kopen is gebaseerd op hoe de leveringen van ons gas ook werkelijk gebeuren: vloeibaar aardgas via tankers in Zeebrugge. De index die ze gebruiken om aan ons te verkopen is daarentegen gebaseerd op import van Rusland via pijpleidingen, ook al verkopen ze vandaag geen kubieke meter aardgas dat uit Rusland komt. De Vlaming betaalt dus de prijs van gas dat sterk onderhevig is aan wat Rusland uitspookt, terwijl het gas dat hij geleverd krijgt daar helemaal niet onderhevig aan is.
Prijssimulatie op Engie tussen bv Flow en Direct, Flow is voor mijn verbruik 20/maand duurder, maar als ik dan de tariefkaarten bezie, Flow aan 23€c/kWh en Direct aan 13€c/kWh (dit voor oktober) dan weet ik het ook niet waarom het het verschil zo weinig is.Tomby schreef: 21 okt 2022, 21:14 ..., de Engie Direct van mij ZIG DAM. De verschillen blijken enorm te zijn. Zij gaat voor oktober tem december meer dan 21c/kWh betalen, terwijl ik in september 'slechts' 12c betaalde en het in oktober nog minder zal zijn aangezien de prijs de voorbije weken serieus gezakt is.....
Ik zie ook constant inconsistenties tussen de tariefkaarten en de zelf berekende prijs op basis van de contractuele formule. Het is echt een soep waar niemand aan uit geraakt. Ook vinden ze eenheden precies ook overbodig. Er staat bvb in de tarieffiche van Direct letterlijk : "Afname: 1,5130 + 0,1000 x ZIG DAM". De ZIG DAM heeft als eenheid €/MWh, dus om te beginnen is die formule al wetenschappelijk incorrect, want je telt iets zonder eenheid (1,5130) op met iets met eenheid €/MWh. De werkelijkheid is dan bovendien nog dat je de waarde die je krijgt moet interpreteren als je prijs in €c/kWh (daarom die factor 0,1000), maar dat staat nergens in je tarieffiche (en dus ook niet in je contract) ! Het zouden even goed eieren per m3 gas kunnen zijn.MichelJ schreef: 22 okt 2022, 10:04 Prijssimulatie op Engie tussen bv Flow en Direct, Flow is voor mijn verbruik 20/maand duurder, maar als ik dan de tariefkaarten bezie, Flow aan 23€c/kWh en Direct aan 13€c/kWh (dit voor oktober) dan weet ik het ook niet waarom het het verschil zo weinig is.
Ik heb het nu al 3x gelezen en ik weet het eigenlijk nog altijd niet zeker. Hoeveel betaalt iemand voor zijn verbruik in oktober als hij op 15/10 begon met DIrect ? Die eerste zin suggereert dat die prijs tijdens oktober nog kan wijzigen (bemerk ook dat ze foutief over elektriciteit spreken). Maar de zin erna lijkt dan weer te suggereren dat de prijs voor oktober al vast ligt. Zelf ging ik er altijd van uit dat de prijs in elke maand pas begin volgende maand gekend is, en dan volgens die ZIG DAM formule. Dan vraag ik me wel af hoe ze aan die 13,825 €c/kWh komen, want dat zou betekenen dat ZIG DAM dan 123,12 was, wat in hun eigen tabellen nergens terug te vinden is : https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... meters-gas. Zoals ik al zei: een soep.De aangeboden variabele prijs kan in de loop van de maand wijzigen
(bv. door schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit op de
markt). De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van
intekening op het contract geldt. De prijzen zijn geldig voor alle
contracten die afgesloten worden in Oktober 2022 en die ten laatste
ingaan de laatste dag van de 6de maand na intekening op het
contract.
De prijs voor aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. De
indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de
maand van levering. De dagelijkse quoteringen ZIG DAM (Natural Gas
Price Assessment Mid) worden uitgedrukt in Pence/Therm en omgezet
naar €/MWh op basis van de dagelijkse wisselkoers gepubliceerd door