Een kennis wil één van zijn auto's verkopen en het gaat om een auto die "geleefd" heeft.
Het gaat om een 8 jaar oude VW Sharan, met ongeveer de volledige optielijst aangekruist. 2-liter 140pk diesel, 4-wielaandrijving, glazen dak, 7 zitplaatsen in nappa-leder, ...
Het is een euro 5 diesel, dus over twee jaar wordt die uit een aantal steden gebannen. Hij heeft ongeveer 160.000 km gelopen. Ik zie op autoscout vraagprijzen van rond de 15.000 eur.
Technisch is de auto perfect, maar cosmetisch heeft die rondom schade; er is eigenlijk geen enkel carrosseriedeel waar géén krassen op staan. Als je die terug piekfijn in orde wil krijgen kan je eigenlijk maar één ding doen en dat is die compleet laten herspuiten. Met een stuk of 5 spot repairs zijn de ergste krassen wel hersteld, maar is het nog steeds geen "mint condition" auto.
Persoonlijk denk ik dat gezien de euronorm de kans groot is dat die auto geëxporteerd wordt, en dan zullen ze die in het land van bestemming wel wat opmaken aan een fractie van wat het hier kost. Maar ik ben er niet zeker van dus ik wil eens wat andere meningen horen.
Zou het renderen om daar bv 1500 eur aan carrosseriewerken aan te laten doen; zou je dat bedrag maw terug recupereren in een hogere verkoopprijs (evt aan iemand die de auto nog een tijdje hier wil blijven gebruiken)? Of kan je die beter "as is" verkopen?
Auto verkopen - oplappen of niet?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Met 1500 euro carrosserie laat je in het beste geval een bumper oplappen... Ik denk dat je de kostprijs aardig onderschat.
Eenmaal een wagen niet meer overal binnen mag verliest hij snel z'n waarden.
Je hebt nog een paar jaar kans op export in het beste geval maar ook daar komen diezelfde milieueisen vaak op.
Toch in het Oostblok.
Eenmaal een wagen niet meer overal binnen mag verliest hij snel z'n waarden.
Je hebt nog een paar jaar kans op export in het beste geval maar ook daar komen diezelfde milieueisen vaak op.
Toch in het Oostblok.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 74 keer
Absoluut niet doen, een volledige spuitbeurt zit je snel aan 6K hier in België.
Zo'n Sharan met een TDI is helaas enorm snel zijn waarde aan het kwijtraken wegens de nieuwe euronormen en DPF's.
Het beste wat je kan doen is er mee blijven doorrijden of verkopen nu die nog "iets" waard is.
Zo'n Sharan met een TDI is helaas enorm snel zijn waarde aan het kwijtraken wegens de nieuwe euronormen en DPF's.
Het beste wat je kan doen is er mee blijven doorrijden of verkopen nu die nog "iets" waard is.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Volledig herspuiten is inderdaad geen optie, dat haal je er nooit uit. Het interieur is ook niet meer perfect dus "een nieuwe" zal het sowieso niet meer worden.
Als er geen onderdelen vervangen moeten worden kan je voor 1500 eur al wel wat cosmetische schade laten herstellen, zeker bij de kleinere carrossiers.
Het punt is: als die auto gekocht wordt door iemand die er hier nog een aantal jaar mee wil rijden, is de kans reëel dat je dit er nog wel gaat uithalen. Als de auto op export gaat doen ze het daar voor een derde van de prijs. Alleen kan ik moeilijk inschatten of zo'n auto de facto het land verlaat of niet.
Ik ga er trouwens vanuit dat die roetfiltertest wel doorstaat, die generatie VW motoren hebben daar niet ZOveel last van want die hebben lang hun roetuitstoot beperkt met sjoemelsoftware
Als er geen onderdelen vervangen moeten worden kan je voor 1500 eur al wel wat cosmetische schade laten herstellen, zeker bij de kleinere carrossiers.
Het punt is: als die auto gekocht wordt door iemand die er hier nog een aantal jaar mee wil rijden, is de kans reëel dat je dit er nog wel gaat uithalen. Als de auto op export gaat doen ze het daar voor een derde van de prijs. Alleen kan ik moeilijk inschatten of zo'n auto de facto het land verlaat of niet.
Ik ga er trouwens vanuit dat die roetfiltertest wel doorstaat, die generatie VW motoren hebben daar niet ZOveel last van want die hebben lang hun roetuitstoot beperkt met sjoemelsoftware

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Niemand geeft meer dan 15.000 euro voor een auto die binnenkort niet overal meer binnen mag.
Al wat je er nog aan laat doen krijg je er nooit van zijn leven uit.
Zo rap mogelijk verkopen in de staat zoals hij is ...
Wat is je plan er 1500 kosten aan doen en er dan 18.000 voor vragen ? Veel succes!
Al wat je er nog aan laat doen krijg je er nooit van zijn leven uit.
Zo rap mogelijk verkopen in de staat zoals hij is ...
Wat is je plan er 1500 kosten aan doen en er dan 18.000 voor vragen ? Veel succes!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Blijkbaar valt dat toch nog wel mee he.
Dit zijn allemaal Euro5 modellen.
https://www.autoscout24.be/nl/lst/volks ... esc=0&cy=B
De auto in kwestie is redelijk goed vergelijkbaar met deze:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/vo ... 36df9f62b9
Deze ziet er (alleszins op foto's) een stuk beter uit, maar 't is wel geen 4x4.
Okay, dit zijn vraagprijzen en niet noodzakelijk verkoopprijzen maar 't is nu ook geen auto van 5000 eur.
Dit zijn allemaal Euro5 modellen.
https://www.autoscout24.be/nl/lst/volks ... esc=0&cy=B
De auto in kwestie is redelijk goed vergelijkbaar met deze:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/vo ... 36df9f62b9
Deze ziet er (alleszins op foto's) een stuk beter uit, maar 't is wel geen 4x4.
Okay, dit zijn vraagprijzen en niet noodzakelijk verkoopprijzen maar 't is nu ook geen auto van 5000 eur.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
Momenteel weet ik toch al 4 personen wiens wagen met gelijkaardige VAG motor afgekeurd is door de nieuwe test, ttz 3 maanden geldigheid.SpecialK schreef: 17 sep 2022, 14:28 Ik ga er trouwens vanuit dat die roetfiltertest wel doorstaat, die generatie VW motoren hebben daar niet ZOveel last van want die hebben lang hun roetuitstoot beperkt met sjoemelsoftware![]()
De betrokken garagisten geven nul garantie dat een spoeling of zelfs vervanging nut heeft.