Screens kopen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Materialen kosten zelf ook niet veel ze. Buismotor voor 2m te overspannen kan je zeker al voor 120 euro hebben.
Het doek voor 6 euro per vierkante meter fzo
en dan elektrisch bekabelen en wat schakelmateriaal en je bent er.

Maar de producenten van zo'n systemen vragen dan daar een veelvoud voor voor het product. En dat product kopen de installateurs ook
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Wij hebben nu 2 jaren screens. Ervoor was het alle binnengordijnen gesloten houden, nu gaan de screens naar beneden op het moment dat de zon in het raam komt. Het is koeler binnen dan ervoor... dus voor mij dik z'n geld waard. Door automatisatie is dit automatisch (dus als er niemand thuis is toch nog voordeel).

Dit, het gemak dat je toch je binnengordijnen open kan laten (waardoor het ook inhuis toch een pak helderder is), lagere binnentemperatuur... zeker de moeite waard geweest.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Te Koop forum

Dat was inderdaad ook een reden om niet voor screens te gaan. In de zomer is ons terras een verlengde van het huis en zitten wij er vaak, ook eten wij buiten. Screens blokkeren dan de doorgang. Ook de kat wil vaak binnen en buiten :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

cyberbozzo schreef: 10 sep 2022, 00:14 Begrijp niet waarom dat zo duur moet zijn en welke componenten dit zo extreem duur maken.
Het moet tegen stormweer bestand zijn, dat is dus niet zomaar huis/tuin materiaal van de Brico :)
Vandaar mijn eerder advies: opteer voor screens langs de binnenzijde, die moeten niet tegen stormweer bestand zijn
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Screens aan de binnenzijde zijn niet efficiënt want de warmte moet net vermeden worden VOOR ze de ramen bereikt.

De bescherming tegen storm bestaat uit een soort ritssysteem, dat is niet gigantisch duur. Men profiteert gewoon om grote winsten te boeken en dat voor amper een paar graden verschil, als het dat al is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

cyberbozzo schreef: 10 sep 2022, 00:14 All,

Bedankt voor alle reacties.
Net een offerte binnen: 8k inclusief installatie voor hetgeen ik in de topicstart gevraagd heb. Waanzinnig om eerlijk te zijn...
Begrijp niet waarom dat zo duur moet zijn en welke componenten dit zo extreem duur maken. Voor de installatie zelf rekenenen ze 1 werkdag @ 720 EUR, dus de installatie zelf is niet zo heel duur, het betreft vooral de componenten die nodig zijn.
Dit is wel heel duur.

Ik heb hier de prijzen (exc. BTW en plaatsing) van Winsol gekregen en een elektrisch screen (SolFix 90 RE) van 320x250 kost 1200€.
Eentje met een zonnepaneel en batterij (SolarFix 90 RE) kost 1900€ en dan moeten geen elektriciteitsdraden getrokken worden.
Belgissschenaap schreef: 10 sep 2022, 14:13 ..
Het doek voor 6 euro per vierkante meter fzo
..

Mijn buur werkt in een weverij waar screens geweven worden voor oa. Winsol en Renson en voor 6€ m2 heb je misschien chinees muggengaas maar geen deftige screens.

Toegevoegd na 37 minuten 3 seconden:
Dizzy schreef: 12 sep 2022, 11:13 Screens aan de binnenzijde zijn niet efficiënt want de warmte moet net vermeden worden VOOR ze de ramen bereikt.

De bescherming tegen storm bestaat uit een soort ritssysteem, dat is niet gigantisch duur. Men profiteert gewoon om grote winsten te boeken en dat voor amper een paar graden verschil, als het dat al is.
Ik heb rolluiken buiten, dikke gordijnen binnen, plaats soms een vierkante parasol van 4x4m tegen het raam en heb Renson screens aan de glazen schuiframen van onze Camargue en kan garanderen dat deze allemaal goed werken en dat die "paar graden" verschil de moeite zijn.

Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen maar als je weken zo'n hitte hebt als de afgelopen zomer dan heb je vroeg of laat toch de warmte in huis en is een airco de enige oplossing om af te koelen als dat nodig zou zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 12 sep 2022, 11:13 Men profiteert gewoon om grote winsten te boeken en dat voor amper een paar graden verschil, als het dat al is.
Veranda zonder screens op een zonnig dag met 25 graden buiten = binnentemperatuur van 45 graden en meer.
Nu met de screens 27 graden.
En die paar graden maken een wereld van verschil. :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een veranda is in de zomer dan ook eigenlijk een lelijke sauna :)

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoeveel enkele graden u waard zijn. Ik was er niet bereid duizenden euro's voor te betalen en dan nog eens met bekabeling te zitten als dat ook kon met een simpel zeil dat nog flexibeler is in gebruik.

Wie echt een verschil wil zet inderdaad beter een airco. Wie ZP heeft kan zo ook een overschot van productie gebruiken en de meeste hitte is gelukkig als er veel zon is en dus veel productie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

zo een zeil aan je huis dat is niet mottig nee echt niet :lol:
werkt dat ook automatisch om dat op te hangen via een app?
gaat dat automatisch dicht bij sterke windvlagen?

wel wille ma ni kunne heet dat dan bij ons ... :lol:

van 45 graden naar 27 was me de 2000 euro dubbel en dik waard
totaal geen airco nodig, woonkamer is deze zomer zelfs niet boven de 24 graden gekomen :banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, dat is zelfs hip, een veranda is meer iets uit de tijd van de bomma. Vlaamse kotjesstijl.

Neen, dat werkt niet automatisch maar ik ben nog jong en actief/sportief. Geen probleem om dat zeil één keer per jaar omhoog te trekken. Op en neerhalen is even moeilijk als een parasol opzetten.

Het is stevig verankerd dus nog een wind gehad die kwaad deed. Soms laat ik het zeil wel naar beneden en gebruik ik het als extra inbraakbeveiliging.

Er was geen enkele verkoper die wou garanderen dat het verschil meer dan 3° zou zijn. Uw verschil lijkt me dan ook stevig bij de haren getrokken.

Hier komt de temperatuur ook zelden veel hoger maar is dan ook recente en goed geïsoleerde woning. Airco kan nuttig zijn als je toch teveel produceert en ik heb graag koele (slaap)kamers, met licht en zicht.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 13 sep 2022, 14:00 Neen, dat is zelfs hip, een veranda is meer iets uit de tijd van de bomma. Vlaamse kotjesstijl.

Het is stevig verankerd dus nog een wind gehad die kwaad deed. Soms laat ik het zeil wel naar beneden en gebruik ik het als extra inbraakbeveiliging.

Er was geen enkele verkoper die wou garanderen dat het verschil meer dan 3° zou zijn. Uw verschil lijkt me dan ook stevig bij de haren getrokken.
Jaja een zeil aan uw huis is hip en geen bric a brac woonwagen stijl. :lol:

Een strakke veranda straalt gewoon klasse uit …

Meten is weten, het verschil was er wel degelijk.

Meet anders de temperatuur in je auto eens na een middagje parkeren in de blakende zomerzon.
En de dag erna middagje parkeren in de schaduw en opnieuw meten …
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, die zeilen zie je bijvoorbeeld ook gebruikt worden op terrassen of lounge clubs, heel hip.

Een veranda kan modern zijn maar dan spreken we eerder over een uitbouw dan een veranda. De meeste zien eruit als een veredeld aquarium en staan als een tang op een varken aan de woning. Koterijen dus.

Afbeelding

Dat er een verschil is ontken ik niet maar nooit zoveel als jij aanhaalt. Indien dat het geval is zou niemand een airco zetten en gaven verkopers direct een garantie op winst, helaas pindakaas. Naast de hoge kost blijft er het ongemak dat je niet door je screen kan stappen en minder zicht hebt.

Voor mij mag iedereen het kopen zolang ik het niet moet betalen maar de nadelen mogen best genoemd worden.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Dat temperatuur verschil in een veranda sta ik niet van te kijken... als je weet dat dat uiteindelijk bijna een serre is (qua effect) met al het glas.

Het temperatuursverschil bij ons op een gewoon raam is ook enorm. Het raam warmt gewoon niet op, dus de rest van je woning blijft ook koel. Of je dat nu doet met een schaduwdoek of met een screen, maakt eigenlijk niet uit - beide werken (ook al willen sommigen dit niet geloven)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

In mijn serre (en wat is het verschil met een veranda) is het in de zomer en in de zon gemakkelijk 40+ graden.
Als je doeken, zeilen, screens, ... voor het glas zet, straalt er nauwelijks zon binnen en geloof ik best dat je vlot 10-15° wint. En plots kom je dan met een ieniemienie airco toe om het draaglijk te maken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, je moet de warmte buiten houden. Glas dat opwarmt geeft dat weer af naar binnen. Zorg dat de zon niet op het glas komt en je zal een verschil merken, hoe je dat doet maakt niet uit.

Bij lange hittegolven komt de warmte echter toch binnen tenzij je alle deuren sluit en niet naar buiten gaat. Dan is airco een oplossing of heel vroeg een soort koude trek veroorzaken zodat de woning kan afkoelen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Meet gewoon de temp in je auto zoals ik hoger al aanhaalde, dan zie je vanzelf het verschil.

Er zijn zeker mooie verandas, sorry uitbouwen.
Maar ik heb nog geen enkel zeil aan een huis zien hangen dat op iets trok… :lol:

En dan de miserie van het hangen en weghalen van zo een zeil.
Ja de nadelen mogen zeker genoemd worden.
Hangt het zeil vandaag?

Edit.
O onzen ongelovigen Diszy snapt nu ineens wel dat screens dergelijk temp verschil kunnen halen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zegt dan veel over waar jij allemaal komt :)

Een enorme miserie, een ladder en 2 keer een haak vastmaken en dan het zeil hijsen. Denk toch dat ik daar een volledige 10 minuten aan bezig ben, als ik mij niet haast. Op die tijd zijn uw screens nog maar enkele keren omhoog en omlaag gegaan :)

Ja, het zeil blijft gewoon hangen. Het is momenteel aan het regenen maar daar kan het tegen, meer nog het houdt mijn terras droog. Ik kan ook buiten blijven eten als er eens wat regen valt. In de late uurtjes houdt het ook de warmte wat bij zodat we langer buiten kunnen zitten.

Dat screens een verschil kunnen maken ontken ik niet, wel dat het maar een beperkt verschil is voor gewone huiskamers. Wie graag in een vislokaal verblijft kan een groter verschil merken maar dat ligt meer aan dat gegeven dan aan de screens.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Oh boy, nog een ladder gaan zoeken ook om die mottigen doek op te hangen. :lol:

Voor die regen is de veranda uiteraard perfect, schuifdeuren open en je geniet van de buitenlucht. Wel want anders dan een geïmproviseerd tentenkamp.

Ik bedenk juist, kantoor heeft ook screens, zonder screens meer dan 30 graden op de warme zomerdagen.
Met screens omlaag 25 graden, airco hoeft niet eens op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een zeil kan je snel verwijderen/vervangen, een lelijke gloeihete visbokaal daar kijk je de rest van uw leven op. Deuren open zetten, dan moeten ze beschikbaar zijn op de juiste plaats. Zet eens een screen open, juist ja, dan heb je er niets meer aan :lol:

En regen? ge kunt u bezig houden met de ramen van die bokaal te wassen, dat duurt langer dan eens per jaar een laddertje tegen een muur zetten.

Bij ons vroeger ook screens op kantoor. De helft werkte niet meer, sommigen zijn halfweg gestorven en anderen waren aan flarden en afgeschenen. Het was er nog altijd heet, ook met screens naar beneden, alé de screens die werkten. Bij verbouwing is niet meer gekozen voor screens maar een systeem dat schaduw op de ramen gooit. Hetzelfde effect van screens maar je kan uw raam openen en er door zien (stel u voor). De constructie is uit metaal en lijkt me een pak steviger dan de screens.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Alleen is het geen visbokaal maar een mooie strakke veranda :lol:
Met de deuren uiteraard op de juiste plaats, ge kunt dat kiezen :roll:
En de glazen wasser kuist die met de glimlach!

Maar een vuil zeil, tja da is en blijft een vuil zeil.

En als de helft van de screens niet werken, dan helpt het gewoon niet hè
Dan komt de zon gewoon het venster er naast binnen en warmt het zo verder op.

Mannekes, als je dergelijke zaken nog moet uitleggen dan begrijp ik waarom de aannemer geen beloftes doet over temperatuurverlaging.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Over mooi kan je blijven discussiëren, ik heb een ander idee over strak dan mijn bomma. Dat het in een glazen kooi warm wordt is gewoon een feit. Naast de prijs voor al dat glas kan je dan nog eens dokken voor de screens en dan nog eens voor de lachende glazenwasser. Het is ook logisch, je zet ramen voor licht en zicht.... en sluit ze dan af met screens :) Je ziet het wel vaker, een raam tot op de grond... om er dan een zetel voor te schuiven :)

Tuurlijk lacht die glazenwasser, telkens goed betaald voor het extra werk en inkomen dat je hem geschonken hebt :)

Voor de prijs van een screen kan ik een pak zeilen kopen.

Iedereen begrijpt waarom een verkoper geen beloftes wil doen :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren en vandaag prima weer om in de mooie strakke veranda te zitten genieten van de avond.
Af en toe lekker zonnetje, screens mochten open blijven.
Was het ook gezellig onder de bache buiten? :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gisteren waren die screens inderdaad wederom nutteloos maar met een zeil kon je inderdaad nog buiten zitten, velen deden dat dan ook oa op de terrassen in Gent :)

Stel je voor dat ze overal van die visbokalen zou zetten, ai dat deed men al... aan onze "prachtige" kust :)
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Kunnen we deze kinderachtige welles-nietes even achterwege laten?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Een andere vraag, ook hier de gedachte om screens te plaatsen.
Welke lichtdoorlatendheid ervaren jullie als voldoende zonnewering?
Vanaf elke kan je dit ook beschouwen als "rolluik" om 's avonds te sluiten en inkijk te vermijden met kunstlicht?
Bestaat er een goed compromis tussen beiden?

Wat zijn de ervaringen met systemen met zonnecel / batterij ... Ik vrees er een beetje voor oost-zuid dat dit toch verre van optimaal is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik kan alleen maar mijn vaststellingen van een maand geleden herhalen.
Ook zeer tevreden van uitwendige screens.
Staan hier op oost- en zuidzijde. Op de westzijde staat een oversteek van 150 cm en bomen als zonwering zodat je altijd binnen en buiten kan met neergelaten screens. Bij volledig neergelaten screens (hier kan dat gelijktijdig of in drie delen, een screen heeft immers een max. breedte) en volle zon scheelt het inzake binnentemperatuur zeker een 10-15°C tov geopende screens. Zelf gemeten. Geen info uit derde hand of van iemand die geen goesting had iets aan mij te verkopen. Uiteraard stormbestendige screens en geen goedkope brol van 6 €/m².
De screens koelen voldoende zodat je nog nauwelijks airco nodig hebt (de airco wordt hier meer gebruikt als verwarming bij bewolkt weer in de winter dan om te koelen in de zomer want de ruimte dient als thuiskantoor en als opwarmbuffer voor de leefruimte tijdens tussenseizoenen). Voordeel van zoveel glas op zuiden en bij geopende screens is dat je ook in de winter bij zonnig of deel zonnig weer niet moet bijverwarmen. Het nadeel van het overmatig opwarmen in de zomer wordt bijna volledig weggewerkt door de screens.
Bij neergelaten screens kan je nog vrij van binnen naar buiten kijken (uiteraard niet gelijk aan geen screens) en bij daglicht niet naar binnen kijken.
Werken hier gewoon op de 230V (dus niet op batterij en zonnecel) met ofwel een draadloze Niko schakelaar of met de Niko afstandsbediening.
Ik zou het zo opnieuw doen.
Eigenlijk geen idee of je 's nachts bij licht in de ruimte nog echt door neergelaten screens kan kijken. Nog niet uitgetest. Maar het is uiteraard geen rolluik dat 100% afsluit. Dan zou je er ook niet van binnen naar buiten kunnen doorkijken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Wij hebben in het dak al een paar jaar Velux ramen met rolluiken met ingebouwde zonnecel en batterij. We hebben er naar het ZO gericht en het NW en merken zelfs in de winter geen verschil.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan de stoffen kiezen op oa doorzichtigheid. Hoe meer je er door ziet, hoe minder het uiteraard tegen gaat houden, het is dus afwegen wat je belangrijk(er) vindt.

Het hangt uiteraard ook af van het licht dat je gebruikt. Is uw huis heel fel met zeer hard wit licht verlicht dan zal je er meer door kunnen zien dan als je werkt met warmer en diffuus licht.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”